Estratexa militar

De Wikipedia
Estratexa militar
término militar (es) Traducir
estrategia (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa onde s'amuesa'l planteamientu estratéxicu de la campaña de Waterloo.

La estratexa militar (estratexa, del griegu stratigos o strategos, στρατηγός, pl. στρατηγοί; en griegu dóricu: στραταγός, stratagos; lliteralmente significa: «xefe del exércitu») ye'l planteamientu xeneral utilizáu poles organizaciones militares pa intentar algamar los oxetivos fitos.[1]

La estratexa militar ocupar del planiamientu y direición de les campañes béliques, según del movimientu y disposición estratéxica de les fuercies armaes. El padre de la estratexa militar moderna, Carl von Clausewitz, definir como "l'emplegu de les batalles pa consiguir el fin de la guerra".[2] D'esta manera, daba prioridá a los oxetivos políticos sobre los oxetivos militares, sofitando'l control civil sobre los asuntos militares.

"El xeneral (strategos) ten de tar seguru de poder esplotar la situación nel so provechu, según esixir les circunstancies. Nun ta venceyáu a procedimientos determinaos." Capítulu VIII versículu 9 de L'arte de la guerra de Sun Tzu.

Nes guerres convencionales tien por oxetu dirixir les tropes nel teatru d'operaciones hasta llevales al campu de batalla. Ye una de los trés facetes del arte de la guerra, les otres dos seríen la táctica militar, que consiste na correuta execución de los planes militares y les maniobres de les fuercies de combate na batalla. El tercer componente sería la loxística militar, destinada a caltener l'exércitu y asegurar el so disponibilidad y capacidá combativa.

Estratexa na Europa Antigua[editar | editar la fonte]

Antigüedá[editar | editar la fonte]

Na Antigüedá los pueblos fueron guerreros y entá los de costumes pacífiques víense obligaos a empuñar les armes pa defendese d'otros más belicosos, qu'empuestos poles enganíes de botín o de dominación invadir y apoderaben; l'agresor que naturalmente yera'l más fuerte, procuraba sorprender con marches y movimientos rápidos al que lo yera menos, o que yera más confiáu, estos postreros taben desapercibíos pal combate.

L'arte militar pasó d'Asia a Europa pasando por Grecia, siguió nesti país los sos progresos naturales, tresfiriéndose a Italia, perfeccionándose en Roma xunto coles artes y les ciencies, pa cayer dempués con elles sol dominiu de los pueblos bárbaros del norte y volver renacer nos sieglos posteriores a la restauración de les artes.

Nos gobiernos republicanos d'Europa, Atenes, Esparta y Roma ye onde l'arte militar desenvolvióse, y anque tuvieren lloñe de ser repúbliques perfectes, adquirieron con too y con eso una superioridá y debiendo al arte y al inxeniu'l méritu d'aguantar a fuercies enormes con menos tropes o la de suxetar munchos reinos por lentos progresos d'una guerra siguida.

Na remota antigüedá foi yá la infantería el cuerpu principal, el nerviu y la esencia de los exércitos, y per mediu d'ella vencieron les naciones conquistadores: la falanxe macedonia arruinó al imperiu persa, la lexón romana destruyó la falanxe griega y conquistó una gran parte del mundu, y darréu, sicasí, cola decadencia de la milicia romana esbarrumbóse l'Imperiu.

La primer guerra de los Tiempos Heroicos en qu'apaecen operaciones militares daqué regulares y dalgún orde ye la Espedición contra Tebas, un pensamientu establecíu al cual debíense uniformar les operaciones, una constancia cimera al ímpetu y un valor que sabe esperar y sufrir los reveses de la fortuna.

Asina se manifestaren tamién en Troya onde nun se puede ver más que la infancia del arte, la ciudá cercada, Troya, y el campu atrincherao ofensivu de los Griegos, afayándose elementos d'orde.

La fuercia y la división de la falanxe, organización y orde tácticu de los Griegos, foi en cada estáu de Grecia afecha al númberu de tropes y la índole de la organización política, y lo que yera común a toles falanxes griegues yera l'aplicación de la xeometría al arte de combatir y la turniada y engarradiella en mases indivisibles, la táctica, apaeciendo les evoluciones calcular y simultáneu, y l'arte de la guerra modificóse y empezó la estratexa y táctica particular.

La segunda y más grandiosa esperiencia que los Griegos tuvieron que faer de les sos fuercies y que contribuyó más al sentimientu de nación común foi les Guerres Médiques, que-yos dexó conocer les téuniques de combate de los Asiáticos.

Ciro de Persia reputaba el bon orde d'un exércitu como'l d'una familia y ordenaba bien les tribus de guerra. A los sos órdenes de formación cuando colaba escontra l'enemigu debió gran parte la fortuna que lu acompañó nes sos espediciones, y considérase un pervalible monumentu del arte militar más remotu la batalla que tuvo contra'l poderosu Creso, Timbria, la Frixa, que decidió l'Imperiu d'Asia.

Nes Guerres del Peloponeso participó Tucídides qu'escribió la historia de les citaes guerres, acomuñando les regles y les aplicaciones de la táctica y de la política.

Xenofonte dirixó y describió la La retirada de los Diez Mil y débense-y dellos trataos especiales de táctica y munches noticies qu'espardió na so novela histórica Ciropedia.

Nel enfrentamientu ente Tebas y Esparta nel sieglu IV e.C. diose exemplu instructivu na batalla de Leuctra poles intelixentes disposiciones puestes en práutica por Epaminondas, creador del orde oblicuu, que-y valiera victoria memorable, emplegáu'l citáu orde per segunda vegada na batalla de Mantinea.

Estes guerres ameyoraron l'arte militar de los Griegos, pero la so perfeición ye necesariu buscala nos tiempos de Filipo y Alexandru Magnu, principalmente nel exércitu macedoniu.

L'arte militar fixo yá grandes progresos nesta dómina yá que de topetar y engarrar en tou lo llargo de la llinia de batalla y el valor individual, llegar hasta a escoyer el terrén más conveniente a la clase de combate y especie de tropes y tómense disposiciones, y la victoria faise yá dependiente más de les oportunes y sabies disposiciones estratéxiques que del valor individual y coleutivu.

Los países por onde Alexandru Magnu condució'l so exércitu nun fueron un meru tránsitu de les sos tropes ganando a los enemigos que se-y presentaben, sinón que nes sos espediciones tomó y construyó fortaleces, dexó guarniciones y nomó sátrapes que gobernaben cada rexón, quedando afirmada la so dominación, y les sos conquistes y les sos rellaciones mercantiles que dalgunos de los sos socesores, especialmente los Ptolomeos d'Exiptu, sostuvieron cola India, dieron a conocer el Ganges, la remota ciudá de Tina y la islla de Thapobana (Ceilán)

Muertu Alexandru Magnu el so vastu Imperiu estremóse y subdividió ente munchos de los sos xenerales y la Macedonia quedó como estáu independiente hasta qu'en tiempu del rei Perseo la famosa falanxe griega foi rota poles lexón romanes de Paolo Emilio, a quien por esti fechu diéron-y el nomatu de El Macedoniu.

Ente los griegus foi la falanxe la que constituyó la ordenanza de la infantería y esta grande unidá táctica formaba una masa compacto, fonda y zarrada na que'l "syntagma" yera l'elementu más afechiscu y consistente, batallón formáu d'a 16 homes de fondu por 16 de frente, y esta unidá lleno y zarrao podía doblar como amenorgase a cuatro homes de fondu, maniobra que s'emplegaba pa estender la llinia.

Cuando'l citáu Alexandru llegara al apoxéu de la so gloria yá esistía la terrible República romana, que se fixera poderosa dende la batalla de Zama dada por dos grandes estrategues Aníbal de Cartago y Escipión de Roma, al cual dieron por esta victoria'l nomatu de L'Africanu.

Na batalla de Cannas, descrita por Polibio, evidencian los grandes talentos d'Anibal, y la representación de la batalla ye esplicada por Quintus Icillius na so obra Memories militares sobre los griegos y los romanos, y anque los cartaxineses adoptaren l'orde fondu de los griegus, los sos batalles nun se paecen en nada a les de Epaminondas y d'Alexandru Magnu, debiendo Anibal cuasi toles sos victories al emplegu de dos maniobres: la una sirvise del so superior caballería p'arrodiar o cortar les ales de la so enemigu, y la otra n'aprovechase de los accidentes pa despintar una parte de les sos fuercies , que mientres l'aición veníen cayer sobre la retaguardia del enemigu qu'él batía de frente.

Na citada batalla de Zama, el xeneral romanu Escipión de Roma, en llugar d'ordenar les sos lexones como de costume asitió les compañíes de preferencia en cuadru a retaguardia de los asteros y esplegó les files de los triarios pa da-yos un frente igual y dixebraes les llinies a trés o cuatro pasos de distancia les unes de les otres, y l'orde de batalla topóse formáu por una serie de columnes por manípulos equidistantes; variación realizada pola necesidá de dexar pasos rectos y capaces a los elefantes de los cartaxineses qu'habíen de ser llanzaos contra la llinia. L'orde citáu qu'adoptó en columna Escipión, non solamente yera oportunu pa faer frente a los elefantes sinón tamién la meyor disposición p'atacar dempués de desallugar a aquellos animales, una manera nueva de presentase a los sos enemigos, lo que nun podía dexar de sorprende-yos.

La lexón romana yera un cuerpu espaciado, móvil y maniobrable, ufiertando los sos intervalos la ventaya de la continuación de los esfuercios polos pasos de llinia y formaba en tres linia de asteros, príncipes y triarios, a trenta toeses de distancia ente sigo, y per mediu de los intervalu apurríense'l continuu ataque y el recíprocu socorru.

La lexón estremábase o descomponía sol aspeutu táctico y orgánico en pequeñes tropes o cachos colos nomes de centuries, manípulos, etc. y el méritu principal de la maniobra lexonaria yera la so capacidá de restablecer tres veces el combate, viniendo los hastarios a restablecese a los intervalos de los príncipes y nestos, de la mesma, nos de los triarios, ó a la inversa, avanzando y encajonándose unos n'otros ente los manípulos formando llinia llena, orde flexible, estensu y gradiáu, qu'ufiertaba de so trés tentatives de fortuna.

L'arte de los sitios ameyoráu primero polos rodios y polos cartaxineses, foi lleváu a la so rellumanza por Dionisio, Filipo y Alexandru y más tarde por Demetrio Poliocertes y los Ptolomeos, y Poliorcetes introdució grandes novedaes nel arte militar aplicando la ciencia del so tiempu a les máquines de guerra y estableció almacenes y arsenales.

Enantes a les guerres púniques, l'exame de los trés batalles que sostuvo Roma nes Guerres Pírriques prueba la razón que tuvo Polibio al dicir que cuando la irrupción de Pirro d'Epiru, los romanos poles sos guerres contra los galos y samnites llegaren a perfeccionar enforma l'arte militar, y el vencedores aprendieron de los campos de Pirro a alienar los sos tiendes y a dixebrales por pequeñu cais y a reparar un orde militar que solo los griegos conocíen hasta entós[3] y vese por esti tiempu órdenes de batalles bien razonaes, diversiones bien combinaes y l'usu de reserves.

La Iliria, país dilatáu de les mariñes del Mar Adriáticu, tenía diversos soberanos, pero la más poderosa yera la reina Teuta, vilba de Argón, que como rexente gobernadora fíxose dueña del Peloponeso, tamién de la Fenicia y dio orde a les sos pirates que prindaren toles embarcaciones romanes. La república romana resolvió un plan estratéxicu consistente en que los sos cónsules Lucio Postumio Albín y Cneo Fulvio Centumalo embarcar pa la Iliria y atacaren en combinación, per mar cola so flota Fulvio, compuesta de 200 galeres y per tierra l'exércitu de Postumio. En siendo ganada, la reina Teuta retirar a Rhizon, villa fuerte asitiada nun pequeñu golfu del mar Adriáticu.

A pesar de que la guerra romana ye carauterística d'invasión, iniciativa, actividá, sorpresa y tinu, hai exemplos de cálculu tardiegu y victoriosa lentitú como Fabio cola so estratexa arteru y prudente, defensa ardidosa y sistemática de tornar batalles y acorviar con maniobres y estrataxemes al exércitu de Aníbal pa ganar tiempu.[4]

L'ordenamientu de los romanos yera afechu a los sos mires particulares y a la so constitución política, y n'ocasiones adoptaben les armes y los usos de les mesmes naciones que vencíen si ameyoraben la so organización políticu-militar, llegando a adquirir una preponderancia por enforma tiempu sobre los demás pueblos en toa clase de ciencies y artes y por consiguiente nel de la guerra.[5]

L'arte militar romanu tien una vocación d'universalidá y permanencia que falta al griegu, más circunscrito, siempres especial, local, y favorecía la audacia y la naguada rapidez de les empreses de los romanos lo pequeño del so exércitu consular, la so severa disciplina y el so fácil manexu.

Los romanos fixeron al patriotismu base de la so severa disciplina y sostener col castigu y el rigor per un sitiu, y col honor y la pagu codalosa por otru. Xuníes na so mente los dos idees de patria y Dios, el xuramentu militar romanu nun yera baldida fórmula de disciplina, sinón la consagración absoluta a los dioses que velaben pola patria, y con tal elevación de pensamientos inútiles yeren los códigos y reglamentos una y bones la distancia xerárquica establecer por si mesma, la insubordinación podía mirase como bien pocu probable, el cumplimientu del deber convertir en costume y el xefe, desentemangáu y tarrecíu, podía con toa floxura imprimir al so caprichu'l movimientu a la maquinaria lexonaria, seguro del xuegu perfectu de tolos sos engranajes.

Salustio describe militarmente la guerra de Yugurta y espón con claridá l'orde oblicuu emplegáu na batalla dada a veres del Mutul ente aquel númida y Metelo.

La guerra de Yugurta ye la última dómina en que se topen les lexones formaes por clases, yá que depués ver formaes por cohortes, y nun se formaron de primeres más qu'en dos linia como se ve nel orde de batalla de Catilina contra Petreyo, y darréu César, Pompeyu el Grande y tolos bonos xenerales volvieron llueu al usu de formase sobre tres linia.

Coles reformes de Mario axuntar n'unu los trés manípulos de hastarios, príncipes y triarios, escastóse la distinción de toles clases y formóse la verdadera cohorte que vieno ser por fin la subdivisión única, la verdadera unidá táctica y orgánica de la lexón, batallón de 500 a 600 individuos estremaos en seis centuries, con fuercia bastante pa nun precisar axuntase a otros elementos asemeyaos a ella.

En Hispania sobresalen como líderes militares el proscritu Sertorio qu'aballaba con puestes ya improvisaes marches a los soldaos romanos, cortándo-yos los suministros, acampando con habilidá y ventaya, nun aventurándose con presentar batalla dalguna ensin tar bien seguro de ganala, o'l célebre xefe de los lusitanos Viriato, entamando un exércitu, que, colos sos correríes, aiciones parciales y retiraes hábiles asoraba a los romanos, pa finalmente abellugase nos montes y cola guerra de partíes supo faese tan tarrecible que Quintu Servilio Cepión allegó al artificiu y a la traición pa terminar cola so vida.

Los romanos instruyir d'estratexa nes guerres púnicu y gran maestría estratéxica manifiesta Mario contra los Cimbros y Teutones, Sila nel Asia y sobremanera Cayu Xuliu César nes Galies, onde acampáu siempres ente enemigos, exercitar pa trunfar na guerra civil romana y someter a l'aristocracia, y les sos Comentarios son la más importante de les obres militares antigües, riquir sicasí pal so entendimientu conocer les instituciones militares y polítiques de los romanos.

Según un oficial y tratadista militar de Prusia del sieglu XIX, Ciriacy, la constante iniciativa de César, la so imprevista apaición, la so vista d'águila pa utilizar na defensiva les faltes del enemigu, contribuyíen pa faer brotar del desastre la victoria.

Col auxiliu de les naves orixinaries de Liburnia, Dalmacia, liburnes, venció Octavio a Marcu Antoniu na batalla de Actium y dende entós dióse-yos preferencia nes Armaes de Roma, construyíes coles maderes del ciprés y del pinu larice y el abetu y con clavazón de cobre con preferencia a la de fierro, y les mayores llevaben d'avanzada una falúa de cuarenta remos pa faer la descubierta, sorprender les naves enemigues, avisar de la so derrota y de les sos intenciones.

Titu Liviu ye'l más poeta ente los historiadores y Flavio Josefo escribió sobre la guerra en Xudea, refiriéndose alrodiu de la táctica y la poliorcética de los romanos en tiempu de los emperadores.

El platónicu Onosandro trata l'arte militar dende un puntu de vista filosóficu, aprendiéndose de la so obra la parte moral y l'observación del proceder humanu aplicáu a la guerra.

Frontino dexó escritos una coleición de planes de batalla y ardides de guerra, y lo mesmo Polieno.

Amage, reina de los antiguos sarmates qu'habitaben les mariñes del Ponto Euxino, estableció nes fronteres del so reinu guarniciones de tropes, venció y refugó a los enemigos que-y invadieron y nun negó socorros a los príncipes vecinos cuando solicitaron el so auxiliu.

Tácito estudió más bien la conducta humana que les vicisitúes esteriores, anque son fecundísimos n'instrucción los rellatos de les campañes de Xermánicu, de Corbulón, de Vespasiano, de Tito, etc.

Boadicea, muyer de Prasutagus, rei de los icenos, dempués de ganar socesives vegaes a los romanos, allegó al so alcuentru'l exércitu de Suetonio, que s'arriesgó a dar una batalla a pesar de la desigualdá del númberu de combatientes y col enfotu de la táctica y disciplina de les lexones.[6]

Arrianu escribió trataos de los más importantes ente los antiguos sobre la ciencia de la guerra y revélanos na espedición d'Alexandru Magnu les particularidaes de les operaciones estratéxiques.

Eliano, como en tiempos d'Alexandru Severu quien armó a los sos soldaos con coraces y yelmos a la griega y llargues llances formando una gran falanxe de seis legión, volvió dase preferencia al arte griego, escribió un tratáu sobre la Táctica de los Griegos.

Mientres el Baxu Imperiu romanu, cuando Vegecio escribía d'arte militar, este xacía cuasi escaecíu, y en devanéu Traxanu vencedor de los dacius y partos, en devanéu Adriano restaurador de la disciplina, en devanéu Septimio Severu dominador de los bretones, trataron de caltener les antigües tradiciones, estes perdiéronse baxu Caracalla y los sos socesores, despreciando los soldaos l'exerciciu del cuerpu y hasta abandonaron les armes defensives, que'l so pesu yéra-yos yá insoportable.

Vegecio compunxo un tratáu d'arte militar por mandatu de Valentiniano II, y ye la obra más completa que del asuntu y de los antiguos llegó hasta nós; ensin ser guerreru amosóse arteru escritor, tomando lo que d'esperiencia -y faltaba, d'obres de Catón, Cornelio y dalgunos otros, que nun llegaron a los nuesos díes.

Zenobia, reina de Palmira, dempués de ser vencida por dos vegaes por Aureliano, retirar a Palmira, que foi sitiada polos romanos. Esta reina qu'encabezara ella mesma les sos exércitos, infundió aliendu a los sitiaos y defendióse como grande capitana.

Sedució a los emperadores la comodidá de topar siempres ente los xermanos individuos dispuestos a sirvir con un salariu, y compuestos yá los exércitos romanos de tropes mercenaries, encarpaos colos vicios, desmoralización y amenorgamientos, dignos preseos de los caprichos del Xefe del Imperiu, que frecuentemente yera víctima del raxón de los sos soldaos (Anarquía del sieglu III), les naciones bárbares que los romanos vencieren enantes, venciéronlos de la mesma dempués de delles tentatives d'invasión, y baltando un Imperiu del que yá nun tenía de grande más que'l nome.

La idea d'un poder centralizáu foi dexáu n'heriedu por Roma y los pueblos bárbaros nun pudieron nunca igualala, debiéndose al citáu heriedu la renacencia d'un imperiu cristianu en tiempos de Carlomagno.

Atenes: estrategos[editar | editar la fonte]

Los griegos sobresalieron na táctica y los romanos na estratexa, y Atenes nomaba tolos años por eleición los sos diez estrategos o xenerales en xefe, unu por cada tribu, y caracterizábense polo siguiente:

  • Ser iguales en categoría.
  • Se turnaban diariamente nel mandu.
  • Dacuando una batalla adelantrábase o atrasaba por intrigues del estratego que quería llevase la gloria. Pa evitar esto decidió dexar na capital 9 estrategos, cuando se ponía de pies solamente un exércitu.

Esparta[editar | editar la fonte]

En Esparta el polemarca, polo xeneral en Grecia, xefe d'un cuerpu d'exércitu, yera xefe d'una mora, y teníen los lacedemonios poca marina, nun teníen ciudaes muraes, dormíen en campaña armaos y los soldaos al compás del himnu de Castor, acometíen al enemigu con denuedo, y nun escorríen al enemigu hasta ver asegurada la victoria.

Roma[editar | editar la fonte]

Na antigua Roma stratiotes o stratioticus significaba soldáu y stratiotica pecunia, caxa o erariu militar, y en Roma la milicia nun yera una institución independiente sinón que con tou lo demás era l'Alministración, yera l'Estáu, yera Roma y la resultancia d'esa milicia yera'l so exércitu activu y el preséu de Roma yera la lexón, cuerpu de tropes con fuercia bien variable nos tiempos, y foise guarando dende los primeros tiempos en Roma una predisposición a la guerra metódica.

La lexón romana que yera más movible que la falanxe griega, facilitaba la conclusión de grandes empreses militares qu'esixíen maniobres a llarga distancia y en terrén desigual, y los campamentos de los romanos nes fronteres o nel senu nes provincies conquistaes atestigüen que sabíen escoyer los puntos estratéxicos: Pa salir victoriosu de les batalles haber de meditar de mano los preceptos del arte, pa engarrar según ellos y nun fiase del acasu (Vegecio).[7]

La milicia romana tien tres periodos históricos, el qu'entiende dende la fundación de la Monarquía hasta les reformes de Mario, el de los emperadores y el bizantín, y dientro de cada unu d'ellos con ensame de reformes alministratives, orgániques y táctiques que torguen carauterizar de forma satisfactoria los graos y les sos funciones, y dalgunu d'esos graos na lexón yeren los siguientes:

Si ente los griegos al xefe supremu de les tropes llamóse-y estratego, ente los romanos lo siguiente: cónsul, maestru de la milicia, dictador, imperator, y más tarde conde y duque.

Godos[editar | editar la fonte]

A les lexones de los Romanos asocedió-yos una milicia compuesta de propietarios, de Godos que llegaren a selo, que formó'l llazu ente lo romano y lo feudal, soldaos que vivíen del productu de les sos tierres, pero pagaben tributos como los romanos y los feudales al contrariu nun teníen nenguna carga pero teníen que dir ensin paga, fundando los Godos el so organización militar na xerarquía nobiliaria y el sistema decimal y la nobleza estremar en delles xerarquíes (duques, condes, gardingos,..).

Los Godos armar a la so mariña y el que nun podía yera forníu pol Estáu y el prefeutu del pretorio taba encargáu d'aprovir al exércitu, y sabíen fortificar places y conocíen les máquines de bateles.

Teodorico defendió les fronteres construyendo fortalezas y presidios y creó una marina de naves de guerra llamaes dromones, galeres pequeñes, y darréu Totila creó otra.

Bizancio[editar | editar la fonte]

Nel Imperiu bizantín strategium faía referencia al cuartel de tropes imperiales en Constantinopla, y dalgún xeneral destacáu que rellumó con lluz propio Belisario, anque entorpecido nes sos empreses pola escasez de los medios que-y suministraben y polos caprichos d'una Corte intrigante.

La infantería bizantina solo tenía un orde mestu, tomáu de la falanxe y de la lexón que nun producía nengún de los grandes efeutos de los dos métodos, unu fundáu nel so pesu y otru na so flexibilidá, y la so caballería yera inferior al de los perses y bárbaros, y el fueu griego emplegar contra'l valor de los sarracenos y francos:

  • El mayor poder de los sarracenos taba nel valor físicu, na so axilidá individual pa remanar armes refundiándoles y na facilidá como emponíen los caballos, inferiores en máquines de guerra *Los

francos formaron una sociedá entera guerrera y de equí resulta que los combatientes teníen una gran intrepidez

  • Los godos, ente los Bárbaros, yeren los más adelantraos na disposición de les tropes, los vándalos descollaban nel manexu de la espada, los hunos yeren arqueros tarrecibles, los suevos yeren bonos infantes, nos alanos espuntaben los soldaos pesaos y nos hérulos los soldaos llixeros

La guerra ente los Godos y los xenerales bizantinos Belisario y Narsés presenta per dambes partes gran habilidá estratéxica y táctica, y según Procopiu,[8] llogró Belisario gran parte de les sos victories porque la caballería de los Godos combatíen siempres de cerca al lluchar con espada curtia y llanza.

Paralelu ente la falanxe y la lexón[editar | editar la fonte]

  • La falanxe macedonia, gruesu batallón cuadráu nun podía movese sinón d'una vegada, y l'exércitu romanu taba más dispuestu y más alerta a tou xenero de movimientos
  • Los romanos aprendieron bien l'arte d'estremar los exércitos en munchos batallones y escuadrones y el de formar el cuerpu de reserva p'ayudar na meyora o pa sostener na defensa cuando bazcuyaba una parte del exércitu *La falanxe macedonia

yera tarrecible cuando se diba al choque, anque precisaba llugares propios pa la so solidez y consistencia, y nun teniéndolos romper pol so propiu movimientu y tando una vegada estremada nun tenía forma d'axuntase *La lexón estremábase como yá se dixo en diversos cuerpos y sirvíase de tolos llugares y dixebrábase como quería, mesmu para destacamentos, pa tou tipu de conversiones y evoluciones, y por tanto tenía mas diversidá de movimientos y por consiguiente mas aición que la falanxe *Los romanos consideraben la disciplina fundamentu del so Imperiu y nun buscaben batalles ventureres ensin necesidá, nin victories na que perdieren munchos soldaos

Estratexa na Edá Media europea[editar | editar la fonte]

Carlomagno legitimó el dominiu de los Bárbaros adheriéndolos al territoriu y cuando hubo un emperador d'Occidente, Carlomagno, la cristiandá convertida nuna vasta monarquía, venerando los príncipes como cimeru a aquel y tratáu polos d'otros credos como xefe de los creyentes, cesaron de ser consideraos como usurpadores de los derechos del emperador d'Oriente, y con solo sentase un rei de los Bárbaros nel tronu de los Césares, quedaben aquellos asociaos a la nación romana, pos el vencedores y vencíos nun tuvieron más qu'un solu xefe, y dende entós puede dicise que la organización feudal recibió la so organización, aquella escala de poderes cimeros los unos a los otros, cola única fonte d'autoridá Dios y del Pontífiz el so representante, fallando como árbitru nos discutinios de los Príncipes ente si y colos sos pueblos, y que podía aducir a los desastres de la guerra'l remediu darréu utilizáu n'Europa de los protocolos de la diplomacia.[9]

Na Edá Media feudal como nun había exércitos entamaos nun había castros y el castiellu tuvo por enforma tiempu gran importancia militar , yá que pa refugar a normandos, sarracenos, húngaros, etc., los pueblos atacaos llevantaben muro y torres y bien llueu'l señores feudales aprendieron qu'aquelles fortalezas podíen sirvir a los sos planes y multiplicar y ilesias y conventos fortificáronse tamién y podíen dase choques casuales o calculaos de vecín con vecín, guerra d'asediu y de gastadura, y nos peligros comunes los señores vecinos rexuntar pa ponese d'alcuerdu alrodiu de lo que cada cual executaría nos sos dominios y el rei yera unu de los contratantes, pero ensin autoridá coercitiva, namái propietariu de los feudos por él conferíos, non un maxistráu supremu executor de la voluntá d'una asamblea soberana. Solo quedaben los sínodos, de los cualos, como mestos que yeren, solíen emanar lleis civiles.

Xeneralmente'l feudatario escoyía pa la so residencia un altor metanes los sos dominios y ellí construyía un castiellu, símbolu del poder solitariu ya independiente, edificios de piedra maciza, con torres redondes o polígonas coronaes d'almenes, y xuníase a la naturaleza l'arte de la guerra pa faer impracticable el accesu a los castiellos, y los fosos, antemurales, empalizaes, contrafuertes tremaos pela redolada, garabatos, pontes levadizos estrechos y ensin petriles, compuertes suspendíes de cadenes, puertes soterrañes, trampes, a lo último tou aquel sistema de defensa y emboscaes, buscaba apavoriar a los que trataren d'ataca-yos o sorprendelos, y cuando s'oyía los soníu de la campana de la talaya suplía darréu la voz d'alerta y corríen a les troneres, a les almenes, a les barbacanes, alzábense les pontes, baxábense los garabatos y empezaba la llucha.[10]

El feudalismu fraccionando los exércitos en pequeños grupos, estremaos según la importancia del feudu y vistíos, armaos ya instruyíos de distinta manera, quitaba la posibilidá de los esfuercios combinaos con un oxetu común, y la caballería constituyía la principal fuercia de les batalles y alla dedicaben los nobles, protexíos pola so armadura, "concha impenetrable", desafiando los tiros de los arqueros y les piques de la infantería.

Na Edá Media apaez la guerra señorial, yá que nun hubo señor ensin tierra y tierra ensin señor y almitida esta forma de propiedá estendióse y xeneralizó y tou fíxose feudal y el señoríu personal, real y xurisdiccional denominóse feudu y el que lo otorgaba llamábase senior o señor, el que lo recibía junior o miles, como obligáu al serviciu militar, al que lo recibía direutamente vasallu y los sub-beneficiaos valbasores, y cada individuu yera coles mesmes señor y ligio o vasallu, y podía ser vasallu nuna tierra y soberanu nes demás, y cuando toa propiedá llegó a convertise en feudu o subfeudo, cada duque, conde, etc., foi consideráu como señor de la so tierra y podía tomar vengación poles ofienses recibíes, yá fuera'l rei, yá fuera un noble, derechu llamáu del puñu qu'anició numberoses guerres parciales ente unu o dellos nobles y el rei o de señor a señor, y como'l vulgo dependía del caprichu de los señores, les guerres afaraben los campos y los tugurios del villanu.[11]

Les guerres privaes tuvieron gran importancia y xeneral usu ocupando los sos reglamentos distinguíu llugar na llexislación d'aquella dómina, y solo competía a los nobles y caballeros, pos l'agarrada ente los siervos, villanos y homes llibres d'un orde inferior a los nobles taben sometíos a los tribunales de xusticia riquiendo la guerra privada igualdá de nobleza o condición, y el cleru reclamaba pela so parte y exercía el derechu de guerra personal y yeren suplíos los clérigos polos vidames o advocati escoyíos polos varios monesterios o obispaos, homes distinguíos pola so nacencia y reputación, que los defendíen y combatíen nel so llugar, anque n'ocasiones eclesiásticus de noble familia llenos de les belicoses idees del so tiempu escaecíen la so misión de paz y cuerpu a cuerpu combatíen nel campu de batalla a la cabeza de los sos vasallos.

Al llau de la vida del castiellu, onde taben los señores metanes los sos guerreros, apaecieron les milicies comunales, reaición de los peones contra los caballeros, del home llibre contra'l tiranu, y nel momentu del peligru tocaba la campana del Común, anunciábase la xunta pa tal día, llevando cada unu los sos armes y asina colaben contra'l enemigu, concluyendo la campaña del añu nuna o dos batalles.[12]

Los plebeyos y villanos que víen precisu defender la so llibertá contra la caballería o milicia que sirvía a caballu, despreciativa de la infantería, tuvieron d'entender la necesidá d'obrar al aviesu que'l feudalismu, de dar preferencia al ensame qu'a encomalo individual ya impulsaos los suizos por esta necesidá, unu de los pueblos menos caballerescos onde se consideraba honrosa la infantería, adoptaron l'usu de les llances per mediu de les cualos formaos en gruesos cuerpos nun dexaben que los desordenar la caballería enemiga, al pasu qu'ellos diben destruyendo l'exércitu de los sos adversarios, venciendo nes batalles de que dependía la so independencia y depués a Carlos el Temerariu, devolviendo esos trunfos la so importancia al combatiente a cuerpu y a la llanza, arma tarrecida pola milicia feudal y los caballos, colando en columnes atarraquitaes como una muralla impenetrable, perfeccionando darréu la disciplina suiza polos españoles, formando una infantería que foi'l terror d'Europa, los tercios.

Col pasu del tiempu, en tantu volvieron axuntase los feudos y aquella separación política a xuntase y formar cuerpos mayores, condes, duques, príncipes, repúbliques y reinos cesaron les guerres privaes y empezaron les d'Estáu a Estáu, y como se volvió a cultivar les ocupaciones en tiempos de paz introducióse'l costume de tomar a sueldu persones que dende mozu s'apurríen al exerciciu de les armes y principiaron los mercenarios, y nel xerme de los exércitos permanentes y del progresu del arte esta l'establecimientu de les citaes tropes mercenaries, como la Gran Compañía Catalana de Roger de Flor, rellataos los sos fechos na Crónica de Ramón Muntaner o les compañíes de Sforza, Gattamelata, Braccio, Piccino, Del Verne y otros, que amuesen estratexa nos sos movimientos, siendo bien notable la guerra de Gattamelata y Piccino a veres del llagu Garda ente los Visconti y Venecia.

Sobre la terrible irrupción d'Europa sobre Asia coles Cruzaes, dicir que l'entusiasmu prevaleció sobre los cálculos políticos nuna Europa, que cuntaba tanto señores como poderes, y esti llevantamientu en masa d'un pueblu de propietarios, esti abandonu de les comodidaes y de los bienes pa dir en busca d'aventures, ensin una necesidá absoluta, yeren coses menos estrañes en tiempos en que les costumes disponíen a ello, y les primeres fueron empreses tumultuosas de devotos empuestos por homes que llevaben por única provisión el so enfotu nos milagros o esfuercios parciales d'un ensame de señores que mandaben a los sos dependientes de la meyor manera posible, ensin un designio grandiosu, sinón que d'una empresa pasar a otra, hasta que nes socesives encabezaes les espediciones polos reis dispunxéronse planes estratéxicos como la ocupación d'Exiptu.

Nes Cruzaes, Saladín relluma polos grandes y decisivos acontecimientos a que va xuníu y por tener frente a si a unu de los reis más caballerescos d'aquella dómina Ricardo Corazón de Lleón y Saladino humanu y magnánimo siempres que se trataba d'enemigos vencíos, inesorable y aspru cuando contemplaba a los Cristianos como una nación, l'héroe más perfectu del Islamismu, el príncipe más caballerescu de la so dómina.

Na batalla de Bouvines, en 27 de xunetu de 1214, foi estremáu l'exércitu cruciáu en centru, ala derecha y ala esquierda, distribuyíos en delles llinies, con una caballería que sostuvo'l rigor del choque y el conde de Boulogne, Renaud de Dammartín, formó un batallón vacíu de soldaos asitiaos en redondel y armaos de piques (créese que per primer vegada fíxose usu del cuadru), que los sos frentes presentaben una tarrecible torga a la caballería enemiga, y una abertura por onde salía pa dar les cargues Renaud y entraba pa tomar l'aliendu.

Marín Sanuto el Viejo pasó gran parte de la so vida na Romania pa poder llevar a cabu científicamente el llibru sobre la recuperación y caltenimientu de Tierra Santa, presentando en 29 de setiembre de 1321 en Aviñon a Xuan XXII la obra con cuatro mapes y Guido da Vigevano, médicu de Xuana de Borgoña, contribuyó a la espedición de Tierra Santa de 1335 colos conseyos aconceyaos en Thesauris regis Franciae acquisitionis Terrae Sanctae.

La Ilesia, que naquellos años tan católicos, respondía a cada necesidá de la humanidá col milagru d'una institución, concibió nel so fecundu senu un cuerpu, les órdenes relixoses militares, exércitos permanentes, verdaderu cuartel nos Templos.

La espedición militar, xeneralmente na Edá Media ye llamada acaballada y presuponía siempres botín como prienda de victoria, y nun curiosu códiz Fueru sobre'l fecho de les cavalgadas escritu en pergamín en dos columnes y que foi inxertáu nel Memorial Históricu Español, Tom. II, alviértese l'espíritu d'orde y llegalidá que tien de presidir a toa espedición militar, nel que se regula les atribuciones de xefes, asignación de botín, regularización del pillaje, únicu fin y oxetu de l'acaballada, ect.

L'equivalente de magister militum romanu na Edá Media yera'l adalid mayor y el adalid yera'l caudiellu de xente de guerra, el que dirixía o emponía les huestes, esto ye, a la xunta y agrupación transitoria de mesnaes o contingentes, tantu de los ricos-homes, barones o señores feudales como de conceyos o villes, teniendo la hueste pelo normal por oxetu tomar o cercu d'una fortaleza más bien que la batalla campal o decisiva.

N'España, la Reconquista carauterizar por ser un conxuntu d'espediciones, algares y rebatos sometíes más o menos a un plan preconcebíu y con combinaciones diplomátiques, y un estudiu militar sollerte fainos afayar tou lo que tuvo de estratéxicu, de sistemáticu, d'acompasáu aquelles llargues y dramátiques guerres, colos sos teatros socesivos nes cuenques tresversales, colos sos pasos de cordales, coles sos conquistes d'oxetivos, como Toledo y Sevilla. Nel sieglu X les dobles espediciones militares del tarrecible Almanzor constituyeron, mientres 25 años, la guerra d'espansión, que'l so nucleu taba na Córdoba musulmana, y dende 1492 l'exércitu español empezó amoldarse a la revolución radical militar que nos de toa Europa asocedía.

Los señores feudales y los adelantraos de les fronteres, los walíes y caballeros árabes faíen mutuamente correríes nes sos respeutives mariñes, y a eso dicíen "faer gallaríu", "dise d'escaramuza", porque según les lleis de guerra entablaes podíen acometer cualesquier castiellu y faer los unos o los otros correríes o acaballaes d'improviso y con estrataxema que nun durara más de tres díes.

Xuan I de Castiella creó los siguientes dignidaes o cargos según Pedro de Salazar y Mendoza : el condestable de Castiella, siendo'l primeru Alfonso d'Aragón el Viejo, que les sos funciones según Clonard[13] equivalíen a un Ministru de la Guerra, y dos oficios nuevos de mariscal a Fernando Álvarez de Toledo y Pedro Ruiz Sarmiento. Según Bardin yera'l cargu de mariscal en principiu palatín como Ayudante del condestable hasta qu'esti caballerizo (condestable vien de comes stabuli, conde del establu o caballerizo mayor) tresfórmase polo xeneral o comandante de tropes en guerra, el mariscales que-y taben subordinaos na xerarquía o servidume palaciega, siguieron tomándolu l'apellativu de mariscal de campu, y en Francia en tiempu del primer Mariscal de Byron yera un verdaderu Xefe d'Estáu Mayor, con gran autoridá y múltiples atribuciones.

La conquista normanda d'Inglaterra por Guillermo'l Conquistador, establez el feudalismu, pos los conquistadores pártense los sos terrenes, caltienen la xerarquía militar y exercieron dominiu de señores sobre los indíxenes quitaos, y les lleis nun yeren más que pactos ente los vencedores estranxeros. Les tropes de Guillermo yeren vehementes nel ataque, pero cuando la fuercia nun-yos bastaba emplegaben l'astucia, y en venciendo na batalla de Hastings, nun cesó por eso la resistencia y hubo de tomar una dempués d'otra toles tierres y ciudaes, yá a viva fuercia, yá valiéndose de negocios o sometiendo al enemigu, amedranando, convenciéndo-y de la inutilidá del so esfuerciu.

L'orixe primariu, la causa eficiente de l'artillería polo xeneral, de les armes de fueu, ye la invención y espardimientu de la pólvora, causa al empar de determinantes radicales tresformamientos nel arte de la guerra y na manera de ser de los exércitos y la primera boca de fueu llamóse bombarda ("bombus-ardia"), y el verdaderu puntu d'arranque pa dellos estudiosos de l'artillería n'España esta na descripción que la de los moros sitiaos n'Alxecires por Alfonsu XI de Castiella en 1342 fai la crónica d'esti rei.

N'España, nel sieglu XV, yá nun se presenta l'artillería defendiendo murios, como n'Alxecires en 1342, sinón combatiéndolos, atacándolos, emplegu nuevu, modernu y trascendental, y la perfeición capital de l'artillería tuvo llugar n'Alemaña, y por tanto'l desenvolvimientu de l'artillería hai que buscalo na Europa central, nel sieglu XV, como arma de sitiu y arma de combate.

Jan Žižka y los husites n'Alemaña, maestros según Eneas Silvio Piccolomini nel arte de fortificar y nel de tomar places[14] (na campaña de 1430 quemaron cien castiellos y ciudaes y cerca de 1400 aldegues), anuncien yá la eminente preponderacia de la infantería nos exércitos europeos (na campaña de 1431, l'exércitu husita taba formáu por 50.000 soldaos d'infantería, 7.000 de caballería y 3.700 carro), y sicasí, por una rutina o por una tenacidá malo d'entender, non solo'l sieglu XIV sinón tamién nel sieglu XV ye cuando lleguen el so apoxéu la caballería y l'armadura na Edá Media europea.

Los husites, muertu'l so xefe Jan, diéron-y por socesor a Procopiu por nomatu Rasu porque yera clérigu y tenía cortáu'l pelo, única señal del so primitivu oficiu, pos yera dignu discípulu de Jan y tenía como capitán valentía y habilidá como aquel. Procopiu yá s'estremara en 1421 defendiendo la plaza de Justemberg contra toles fuercies d'Alberto, duque d'Austria y obligándo-y a llevantar el sitiu, ganando darréu a los imperiales ya invadiendo y escalando el Austria, la Silesia, la Lusacia, el Brandeburgu y la Franconia oriental y fixo terrible'l so nome en toa Alemaña.

Ye malo de determinar la dómina en que fueron inventaos los baluartes o bastiones; pero ye ciertu que'l so usu establecióse cerca del añu 1500, y dellos autores faen autor d'esta invención al citáu Žižka, xefe de los husitas en Bohemia, pretendiendo que se sirvió d'ellos na fortificación de Tabor.

Maximiliano I d'Habsburgu, nacíu en 1459, perfeccionó l'arte de fundir l'artillería, la fabricación de les armes de fueu y el temple de les armes defensives, y el primeru qu'estableció un exércitu permanente n'Austria.

Na población de Jargeau, llugar estratéxicu na Guerra de los Cien Años, preveníu'l duque de Sufflok, de la sorpresa del exércitu de Francia nos arrabaldees de la población citada, salió d'ella y formó una guarnición en batalla, pero nun pudiendo aguantar el choque'l ingleses a pesar de ser guerreros esperimentaos qu'aprendieron l'arte de la guerra na escuela d'Enrique V d'Inglaterra, abellugar otra vegada nel interior de Jorgeau. A otru día los cañones y lombardes franceses empezaron a disparar sobre Jargeau (1429), teniendo los sitiaos una artillería tan numberosa como los sitiadores, y sicasí, el fueu empobinao por Xuana d'Arcu, en quien tolos xenerales reconocíen un talentu estraordinario pa disponer l'artillería, produció en poques hores gran destrucción na plaza sitiada.

Xuana de Flandes, muyer de Xuan IV de Bretaña, conde de Montfort, dempués de la cautividá del so home, fechu prisioneru en Nantes, que nun pudo aprovechase de los socorros que lu condució d'Inglaterra Roberto de Artois, qu'apostaba'l condáu de Bretaña a Carlos, conde de Blois, siguió valerosamente la guerra col sofitu de los ingleses, sosteniendo dos sitios en Hennebon (1342 y 1345), teniendo por enemiga a Xuana de Penthiere, condesa de Blois, muyer de Carlos, que sostenía al rei de Francia, y esta guerra foi conocida como la Guerra de los dos Xuanas, recayendo tol pesu de la guerra nos dos Xuanas (1345-1365). Sobre la guerra marítima, un tratáu, "De les Instituciones Militares" de Lleón el Filósofu, da idea del orde de la marina y el capítulu CXIX que trata de los combates navales, pon de manifiestu l'estáu de la marina del Imperiu bizantín, les construcciones, los usos y la estratexa, noticies que completó'l tratáu del so fíu respeuto del dromon o la galera imperial que teníen un cañón de cueru asitiáu na proa dende'l cual yera llanzáu a gran distancia contra les naves enemigues el fueu griego, fecha con cera, pez, azufre y otas materies combustibles, modificando la manera de combatir, porque yera precisu tratar de quemar les naves enemigues, con movimientos meyor combinaos d'averase y retirase, venciendo per espaciu d'enforma tiempu a los sarracenos y darréu a los normandos hasta les Cruzaes ( llanzábase'l fueu griego tamién en vasos a manera de granada o con balutes y catapultes nel campu y ciudaes sitiaes).

Cristina de Piezano, na so obra Llibru de los fechos d'armes y la caballería, trata la guerra activa y de la xurisprudencia militar y tomó los más escoyíos preceptos de Vegecio y Frontino ensin copialos, antes al contrariu, fala de los cambeos indispensables a los usos nuevos d'engardir y a l'artillería y propón les meyores máximes d'ofiensa y defensa que s'usaben nes guerres de Francia d'aquel tiempu.

Leon Battista Alberti na so obra De re aedificatoria fala de les fortificaciones de les ciudaes según Vitrubio, Vegecio y otros autores griegos y romanos.

Egidio Colonna, escritor escolásticu y arzobispu de Bourges, escribió un tratáu hácia finales del sieglu XIII tituláu De regimine principum que puede considerase como l'eslabón militar que xune a Vegecio con Maquiavelo, al tiempu romanu col Renacimientu.[15]

Términos rellacionaos[editar | editar la fonte]

  • Estratexa tamién deriva del griegu Stratos Agein, L'exércitu que se mueve escontra alantre. De les pallabres Stratos Exércitu qu'acampa y Agein Emburriar alantre, avanzar. Lo anterior suxure que la estratexa nun ye estática, sinón que ta intrínsecamente amestada al movimientu.
  • Estratagémico.- Axetivu qu'emplegó Jean Maximilien Lamarque pa espresar los movimientos que se verificaben nun círculu más estensu que los que podía algamar la vista. Tamién estratagemático según Carrion-Nisas y atribúi esta pallabra a Sestu Julio Frontino que tituló los trés llibros que se referíen a grandes movimientos antes, mientres y dempués de la batalla Stratragematicon y Estrategicon al 4º llibru dedicáu a lo que pasa cerca del xeneral y ye resultáu del so calter ya influencia personal.[16]
  • Stratitates.- Na ínfima llatinidá, esti términu tenía un significáu similar al estratego de Grecia.
  • Estratarithmétria.- Nel sieglu XVII, l'arte d'escuadronar, de formar les tropes nuna figura dada, de topar el númberu de soldaos que nella cabíen.
  • Estratología.- Nome griegu que dellos autores como Myler y Walter dieron a la ciencia que trataba del derechu a la guerra (otros estratonomía).

La estratexa militar na antigua China[editar | editar la fonte]

En China, hubo dos grandes fases na historia de la estratexa militar.

Estratexa militar en dómina de los reinos combatientes[editar | editar la fonte]

Mientres los reinos combatientes, la guerra quedaba llibrada por nobles en carro de combate. Estos comandaban a pequeños exércitos de llabradores armaos cola espada. El combate ente nobles yera d'una manera más cortés. Ello ye que nel reinu Zhou esistía los li, un códigu de conducta qu'esixía los máximu respetu al enemigu, siempres qu'esti fora noble y dambos contrincantes, del mesmu llinaxe, pos les tribus bárbares, otros reinos chinos o nobles que nun fueren del mesmu rangu yeren sometíos a una guerra ensin cuartel.

Nesta dómina destaca'l brillante xeneral Sun Tzu, que revoluciono la táctica militar col so llibru "L'arte de la guerra", llibru imprescindible pa cualquier xeneral.

La estratexa en dómines posteriores a Qin Shi Huang[editar | editar la fonte]

Guerreros de Xian.

Con Qin Shi Huang les dimensiones de la guerra algamaron unes enormes dimensiones. Armáronse exércitos xigantescos de miles de soldaos. Les llances fueron l'arma principal favorita de la infantería china a curtiu algame. La infantería yera sofitada pola caballería y más tarde, poles primeres pieces d'artillería

La ballesta y la ballesta de repetición yeren la meyor arma de llargu algame de la dómina, pos yera bien fácil y rápida d'usar y fabricar. Destaquen los cho-ko-nus soldaos chinos que remanaben con maestría ballestes de repetición. La enorme demanda d'armes per parte de los emperadores fixo floriar la industria del metal, que convirtióse nuna industria masivo, la más sofisticada n'años.

Estratexa na Edá Moderna europea[editar | editar la fonte]

El sieglu XVI, tres la Edá Media, ye'l de la renacencia militar d'Europa, que tuvo lenta preparación nos sieglu XIV y XV, polos siguientes fechos:

  • De primeres dicir que'l mesmu Maquiavelo, viendo'l desorde que s'introduxera na milicia por culpa de los xefes de los bandos asalariar y disgustao de los soldaos aventureros, quixo demostrar la necesidá de tener exércitos nacionales y disciplinaos, tratando de que s'aprienda de los griegos y romanos la importancia de la infantería, base de los exércitos y de la nación, y valórase-y más como filósofu políticu que tratadista militar porque aspiraba a ordenar los exércitos nacionales y en cuenta de formular métodos puramente militares, quería oponer la fuercia moral de los exércitos al murniu espectáculu de los capitanes aventureros[17]
  • Invención de la pólvora y el so usu.- Cola invención y usu de la pólvora nació un arte militar dafechu diversu: les piques, alabardes y partesanes fueron sustituyéndose colos arcabuces, mosquetes y fusiles, y en 1503, el célebre inxenieru español Pedro Navarro aplicó con ésitu la pólvora na mina que fizo contra Castel dell'Ovo en Nápoles, aplicada dende entós como inxeniu principal de la guerra de mines, contraminas y la guerra soterraña.
  • Presencia d'arqueros ingleses en Crecy, Poitiers y Aljubarrota
  • L'apaición victoriosa de la citada infantería suiza nel sieglu XV
  • La composición del lúcido exércitu[18] que llevó Carlos VIII de Francia a la conquista de Nápoles: La invasión de Carlos VIII n'Italia, la lliga que se formó en contra so pa zarralo dientro d'ella, la so retirada que cortó estratéxicamente Albiano, xeneral de Venecia, la defensa de Calabria de Aubigny, l'ésitu de la batalla de Fornovo paécense enforma a les operaciones que precedieron a la batalla del Trebia en 1799, al pasu de Beresina en 1812, a la batalla de Hanau en 1813, prueba que los capitanes d'aquel tiempu teníen l'instintu de les grandes operaciones militares (Luis Blanch)[19]

Darréu, el méritu militar de Prósperu Colonna qu'engrandó les combinaciones estratéxiques, la campaña del Gran Capitán Gonzalo Fernández de Córdoba nel Garellano, les de tola escuela de grandes capitanes nel reináu de Carlos V d'España, les sos espediciones a África cola indispensable cooperación de la marina militar d'Andrea Doria, les guerres de Solimán y les de los capitanes franceses de la dómina, toa prueba'l progresu de les combinaciones militares, y tolos Estaos batallosos teníen el brengosu instintu de la guerra, porque los combates habíen tomáu mayores proporciones, les guerres civiles del feudalismu concluyérense, les naciones engarraben per mediu d'exércitos permanentes con vastos espacios que percorrer, que defender, que conquistar y obligó al inxeniu humanu a desenvolvese na direición de la so necesidá, polo cual la estratexa foi presentida y practicada.

Nel sieglu XVI, apaecen les tropes imperiales españoles, colos sos tarrecibles Tercios, yá que dempués de la espulsión de los moros, surdió pa España una serie de guerres esteriores, que la alzaren a un altu grau de pujanza, y como yá nun podíen actuar les compañíes con independencia unes d'otres, nin yera posible la organización feudal de grupos disgregados ya irregulares, hubieron de crease subdivisiones del exércitu cola agrupación de delles compañíes, que constituyendo una especie de brigada recibieron el nome de Terciu:

1560, Felipe II d'España suprimió les coronelías y formó los Tercios de 8 compañíes de coseletes armaes con piques y 2 d'arcabuceros de 300 individuos toos

España fixo dar al arte de la guerra pasos xigantescos, basta indicar la operaciones del duque de Parma pa socorrer a París y a Rouen sitiaes por Enrique IV de Francia, o la campaña del duque d'Alba p'apoderase de Portugal que terminó cola Batalla de Alcantara o la guerra de Flandes col citáu duque d'Alba, Luis de Requesens, Don Juan d'Austria, el citáu Farnesio, ect: onde s'axuntaren cuantos soldaos valiente y esperimentar capitanes tenía Europa; les numberoses fortaleces deteníen al exércitu con llongures y trabayosos sitios, les vastes llanures riquíen nes batalles que s'esplegara tol valor y tola ciencia, y les mesmes llanures trevesaes por anchos y fondos ríos presentaben con frecuencia entá dempués de les victories, inconvenientes graves y tarrecibles a los progresos de los vencedores (Cita d'Agostino Paradisi[20]).

Na batalla de Pavía, en 1526, los españoles, esplegaron nella toles ventayes del talentu militar y toes maniobrar fíes del estudiu más reflexivu del arte de la guerra, dando a la Historia Militar la primer páxina en que s'estudia la táctica y l'orde de les batalles modernes ya igual remangu amosaron y victoria llograron los tercios españoles mandaos por Manuel Filiberto de Saboya na batalla de San Quintín.

Mauricio de Nassau axuntando la esperiencia de los precedentes, refixo l'arte militar ya introdució munches novedaes nel ataque y na defensa, esploró tolos medios d'acelerar y asegurar más el bon ésitu de la guerra, atribuyéndo-y dellos autores la creación de la fortificación de campaña y Gaspar de Coligny foi'l primeru qu'amosó la importancia de la rapidez, percorrió hasta 18 llegues en 24 hores, yá que enantes creíase una gran marcha 7 llegües per día.

Si ente los antiguos el cuadradado tácticu denominóse sintagma, tortúa, na Edá Media muriu, cerca, corrolada, vieno constituyir nos sieglos XVI y XVII l'escuadrón al que los tácticos geometres sometieron a múltiples sotileces.

Mauricio de Saxonia tenía grandes cualidaes: tan circunspectu y reserváu nel plan, como ardigosu y llueu na execución, tan previsor na preparación, como acabáu na obra.

Nel sieglu XVII abonden capitanes d'alta intelixencia y qu'emplegaron de cutiu los métodos de la estratexa como Espinola, Albrecht von Wallestein, Turena, Bernardo de Saxonia-Weimar, Piccolomini, Montecuccoli, Gustavo de Suecia, El Gran Condé, Conde de Tilly y dalgún otru.

La verdadera guerra en grande esclaria principios en tiempos de Lluis XIV de Francia, con gran protagonismu de les armes de fueu y la estratexa xunir a la política, el gabinete col pabellón, y les guerres non se principiaban ensin determinar el plan y procurábase prever los sos efeutos dempués d'una serie d'operaciones hipotétiques fundaes en datos desconocíos, y viéronse notables operaciones estratéxiques: invasión de Holanda,; Marlborough algamó a veres del Danubiu al príncipe Eugenio; Villars xunir col eleutor de Baviera; Luis José de Vendome y Berwick dirixeron les famoses marches d'España que concluyeron cola batalla de Almansa.

El tipu de la guerra de sitios ye relevante nel sieglu XVII, tomar d'una plaza fuerte yera n'ocasiones l'oxetu d'una campaña, y dalguna tentativa d'un exércitu de socorru pa descercar la plaza o llibrala del ataque enemigu, solía producir un choque o batalla campal, y l'asuntu quedaba resueltu con tomar de la plaza o la retirada del sitiador. L'exércitu de socorru yera adversariu natural d'un exércitu d'observación y el lentu progresu de la táctica nel sieglu XVII tien d'atribuyise en gran parte al índole acompasáu d'aquelles guerres de sitios y posiciones, por oposición a la campal, de marches, maniobres y batalles.

Llegando bien lloñe l'arte de fortificar con Errard de Bardeluc, inxenieru d'Enrique IV de Francia, el caballeru Ville con Lluis XIII de Francia y el conde de Pagan, débese'l méritu de les aplicaciones sistemátiques en sitiar y tomar places a Vauban y nel so defensa ameyores afeches a les nueves armes, aplicando los sistemes yá conocíos, sobresaliendo na sagacidad con que supo acomuñar la fortificación coles estratexa: Foi'l primeru que vio les coses en gran escala; buscó les rellaciones de les places de guerra ente sigo y de la fortificación coles otres partes del arte militar y hasta cola alministración política, y punxo les fortificaciones na meyor rellación cola estratexa del so tiempu y merez l'aponderamientu de que'l caltenimientu de los homes y de los establecimientos foi unu de los sos principales fines (Cita Carnot).

Pelos años de la Guerra de los Trenta Años, l'elementu feudal cuasi sumió, porque la so composición nun se fundaba yá nel serviciu feudal sinón que yera una tropa permanente tomada de la plebe y mandada por señores o nobles suxetos sicasí a la xerarquía de los graos en razón de les sos capacidaes y los sos servicios y non del grau social, lo que destruyía los contingentes feudales, y na citada guerra, Waldstein y Gustavo de Suecia vivíen por cuenta de los países qu'ocupaben colos sos soldaos, guerra devastadora, pero'l primeru yera consideráu como una adversidá y Gustavo como un proteutor, porque l'unu dilapidaba y el segundu regularizaba les exaiciones, y dambos demostraron que nos exércitos más móviles y nos terrenes menos montuosos sabíen faer sirvir les fortificaciones de campaña, y empezó tamién la división del trabayu nos exércitos.[21]

Wallestein]] ganó fama militar na guerra contra los bohemos y los turcos, y la so fama y les promeses tentadores de gloria y de botín traxeron a la so bandera munchos soldaos y xefes aventureros, guerra na que se dexaba'l pillaje y la contribución militar, topando onde quixera'l soldáu paga y ganancies.

Gustavo Adolfo y Mauricio d'Orange restauraron l'arte militar, ameyoraron les ordenances y combinaron nes mases d'infantería les ventayes de la legíon coles de la falanxe, y foi Gustavo tan hábil nos sos planes como rápido na so execución, la llamada por Napoleón guerra de pies y escurrió fabricar cañones de cueru contra l'artillería de los alemanes pa faela más maniobrable.

Considerar a Enrique, duque de Rohan (sieglu XVII), como'l primera escritor y xeneral modernu que dio y aplicó dellos preceptos útiles na guerra de monte, esixendo un principiu xeneral: "la posición nos cumes".

Conde y Turena apaecieron pocu dempués, y el primeru naciera xeneral y conducióse poles sos inspiraciones propies, y el segundu aprendió a selo nel llibru de la esperiencia, que, por un nuevu orde de formación de tropes, pol usu más razonáu de la infantería, polos sos almirables marches y planes de campaña, encauzó l'arte militar a un altu grau de perfeición: Conde nació xeneral, Turena fíxose; el primeru dirixir poles sos propies inspiraciones, el segundu pola reflexón y l'esperiencia y les sos batalles presenten disposiciones variaes y siempres hábilmente aplicaes al terrén (Cita de Lamarque).[22]

Turena instituyó la brigada en 1667, subdivisión táctica d'un cuerpu d'exércitu, formando parte d'una división, col nomamientu del primer brigadier de caballería y la de 1668 pal d'infantería, buscando unidá y cohesión, y arrexuntar les sos tropes con más llibertá, anque para otros foi Gustavo Adolfo, y magar la so columna o unidá táctica estremar en cachos y fraiciones que-y daben flexibilidá y movilidá (dos reximientos con 1000 mosqueteros y 900 piqueros), la caballería sueca inda se interpolaba la so turma como nos tiempos del duque d'Alba y Alexandru Farnesio.

Cromwell formó tropes regulares y devotes, entamando a los indisciplinaos y qu'exercitó infundando un poderosu enfotu en si mesmos, y mira faer la revolución, secundar, sigue y amenorga a la unidá del so poder.

Raimondo Montecuccoli dexó tres libros nos sos memories, trata'l primeru del arte militar, el segundu de la guerra contra los turcos y el terceru de la campaña de 1664, conteniendo preceptos tantu para la guerra ofensiva como la defensiva

Holanda, al combinase con Francia, pudo aposta-y l'imperiu de la mar a Inglaterra, con una marina diestra y exercitada, encabezada por hábiles almirantes como Engel de Ruyter, Martin y Cornelio Tromp.

A empiezos del sieglu XVIII, na Gran Guerra del Norte destaca como pernomáu militar Carlos XII de Suecia, siendo dignes d'atención y estudiu el pasu de Dwina, el de Bug en 1703, a nadu cola so caballería, les actives campañes de 1704 y 1705, y en 1708 enfusa en Rusia hasta Berezina, onde lu espera Pedro'l Grande, fundador del grandor moscovita, suañando con mancar al rusu nel corazón llegando hasta Moscú y pallo pon sitiu en Poltava, plaza d'importantes recursos y gran importancia estratéxica.

Nel sieglu XVIII, tantu Federico II el Grande na Guerra de los Siete Años como la guerra con España del inglés Pitt, fundaben el so resolución en motivos estratéxicos, nes ventayes que resultaríen de descargar un golpe inmediatu y bien empobináu contra l'enemigu, ensin da-y a llugar a preparar.

Navío ye'l nome propiu o peculiar que permaneció a les embarcaciones grandes o que lleguen a pasar de ciertu porte, y más particularmente a les de guerra que teníen a los menos dos pontes o dos baterías corríes per cada banda, navíos de dos andanaes, lo mesmo que de tres puente nel de constar d'otros tantos o de tres bateríes. Tamién se dicía navío de llinia a cualesquier de los primeres o que por aquelles circunstancies considerábase propiu pa entrar na formación de la llinia de combate, con un númberu eleváu de cañones gruesos, esto ye, el que pol so porte y armamentu taba destináu a combatir en batalla ordenada o en formaciones navales n'unión d'otros buques de la marina de guerra.

Federico suxetó la guerra a les especulaciones del talentu, amenorgó a cálculu tolos sos elementos y formando un conxuntu de la estratexa cola táctica, amenorgar a una ciencia mesta qu'entendía dambes coses y fixo de cuenta que el soldáu adquiriera una especie d'instintu pola estratexa acelerada, y conociendo la importancia de la prontitud creó la táctica moderna, y en cuenta de romper el centru dio vueltes a les ales y a llevar el mayor esforcio al puntu débil del enemigu, multiplicando les pieces d'artillería, consiguiendo que se cruciaren col fueu de los mosquetes, de manera que si l'enemigu avanzaba atopábase débil antes de llegar a les bayonetes.[23]

Estes perfecciones o creaciones aniciaron otra manera de combatir yá qu'en llugar de les batalles de choque del Gran Capitán y del gran Conde, de les batalles de posición del duque d'Alba y Feuillade, de les batalles de puestos de Mauricio de Saxonia, Federico usó les batalles de maniobres: Ye precisu unviar al ésitu de les batalles el términu de les querelles. Ye precisu meditales, porque les que s'encamienten a la casualidá nunca tienen grandes resultaos. Son les meyores batalles aquelles en que s'obliga a recibiles al enemigu ( Cita del mesmu Federico)[24]

Otros xenerales dignos de citar del sieglu XVIII son Mauricio de Saxonia, Tollendal, Eugenio de Saboya; realizaron con sumu aciertu grandes operaciones militares Kurt Christoph Graf von Schwerin, Keit, Ziethen y Seidlitz; nes campañes de 1758 y siguientes Fernando de Brunswick foi cimera o siquier igual a los franceses teniendo un exércitu heteroxéneu ya inferior; el príncipe Enrique de Prusia en Saxonia amosóse fondu na defensa modelu al respeutive de la eleición de posiciones y movimientos.

Na Guerra d'independencia de los Estaos Xuníos, l'exércitu británicu nun aplicó correutamente les máximes estratéxiques pa la conducción d'una guerra ofensiva, y en cuenta de concentrar les sos fuercies en dalgún puntu decisivu y la destrucción del principal cuerpu del exércitu revolucionariu por repitíos y bien empobinaos golpes, esvalixaron les sos fuercies nuna inmensa estensión de territoriu y aportaron a demasiáu débiles de poder actuar con decisión y efeutividá en nengún puntu.

El Almirantazgo de Gran Bretaña mandó poner "ente-pontes de carronadas" en ciertes fragates pa esperimentar l'efeutu que teníen, y dempués de reconocer los grandes estragos que causaba esta arma na xarcia, arboladura y apareyu de los navíos de guerra francéses, contra los cualos dirixeron el so fueu les fragates ingleses nos combates particulares, mandó por orde xeneral ponelo ente los "ente-pontes" de tolos navíos de llinia ingleses[25]

Como nun yeren bastantes los medios ordinarios pa rindir una plaza como Xibraltar tan defendida pola naturaleza como pol arte militar, la Corte de Madrid adoptó'l plan estratéxicu d'acometer per mar y per tierra a un mesmu tiempu, valiéndose de máquines de nueva invención llamaes bateríes flotantes con oxetu de bater los dos muelles y les fortificaciones que defendíen la ciudá en llugar de los navíos de llinia, pos como'l apareyu y velame d'éstos taba espuestu a ser quemáu coles bales coloraes de la plaza, evitábase esti inconveniente pola naturaleza de la so construcción.

De la mesma que camudó la sociedá, camudar en Francia l'exércitu na Revolución, con grandes cambeos na llexislación y na alministración y nes rellaciones de la sociedá civil col exércitu y de ésti cola sociedá, y la ciencia de les grandes operaciones camudó de cara y aprendióse a faer útiles y movibles a les mases, creciendo extraordinariamente l'exércitu cuando s'incorporaron a él los guardias nacionales y fixéronse les leva parciales y en masa, formando parte de los 18 exércitos de la República, y d'esta miente un millón doscientos mil ciudadanos armáronse, suprimiéronse los nomes de los antiguos cuerpos, l'exércitu tomó la divisa azul de la milicia ciudadana, camudando d'aspeutu l'arte de la guerra non solo cola sustitución de los ataques de los cazadores y a la bayoneta, sinón cola guerra en grande que se fixera necesaria desque conocióse'l poder de les mases.

Mal armaos los soldaos franceses, bisoños nes maniobres, bastiábense sobre l'artillería y llinies enemigues, protexíos poles bateríes y unos cuantos escuadrones adomaos, dempués de too teníen d'introducir una estratexa nueva, yá que nun teniendo tiendes o bagaxes curiábense pocu de cubrir les llinies y con estraordinaria movilidá cayíen d'improviso sobre enemigos avezaos a marches metódiques, aprendiendo a refaese, a replegase contra la caballería y a aprovechase de les torgues del terrén p'averase al enemigu.

Los numberosos exércitos que cubríen los sos fronteres obligó a les sos xenerales a crear cuerpos francos y a emplegalos toos nes guerrilles pa suplir la falta d'esperiencia militar d'aquella dómina, compensando a los diestros tiroleses y a los cazadores de llobu austriacos, y na famosa xornada de Jemappes el xeneral Dumouriez fixo un escelente emplegu d'estes tropes, que los sos batallones envolubraron los apartazs austriacos y obligaron a los artilleru a abandonar les sos pieces.

Carnot, ministru de guerra, dedicar a regularizar aquel ímpetu y ordenó que se dieren golpes decisivos nos puntos estratéxicos más importantes, que se rompieren les comunicaciones, que se punxera fuera de combate al exércitu enemigu antes de tomar una sola fortaleza o d'apoderase d'un palmo terrenal, y a les teoríes de Vauban pal ataque y arreglu de places, sustituyó un nuevu sistema de fortificación y defensa, que consistía n'usar de los fueos verticales en casamates, pa destruyir al enemigu cuando venía en grandes mases y de los golpes de mano atrevíos cuando l'enemigu nun tenía bastante fuercia.

Derechu internacional[editar | editar la fonte]

La primer dómina del derechu internacional puede afitase dempués del Tratáu de Westfalia, representando nos sos escritos les bases d'un sistema que pretendía afitar equilibriu ente les grandes potencies, y la segunda dómina de mesmu derechu tien el so orixe nel Tratáu d'Utrecht, cuando Hugo Grotius basó'l derechu de xentes nel derechu antiguu, que vieno ser racional, filosóficu y se compenetra col derechu natural.

La pallabra estratexa na Europa de los sieglos XVIII-XIX[editar | editar la fonte]

Introducióse la pallabra griega estratexa na segunda metá del sieglu XVIII y la voz griega permaneció llargos años como otres en misteriosa incubación al calor esclusivo de los eruditos ya inclusive a finales del sieglu XVIII yera desconocida por xenerales de la dómina de la Revolución francesa y del Imperiu como Ney, Masséna, Murat y hasta'l postreru terciu del sieglu XVIII el arte de la guerra considerábase como un tou indivisible.

Les victories de Federico II de Prusia espertaron a la Europa militar de cierta apatía y entumecimiento y hubo llongures y ruidosos alderiques sobremanera lo tocante al arte, especialmente sobre ameyores de la táctica a les que s'atribuyíen los trunfos de Federico II, filósofu y guerreru. Esti discutiniu produció un regresu a los estudios y documentos escaecíos diba sieglos sobre les falanxes griegues y les lexones romanes. Surdieron nueves idees sobre l'arte de la guerra, siendo les más destacaes les de Conde de Guibert. Darréu, toes estes opiniones xeneraron meyores na táctica militar.

El primeru n'usar la pallabra estratexa nesta dómina foi'l archiduque Carlos, rival del tarrecible estratega de los tiempos modernos, Napoleón I. En competencia col archiduque, dos de los primeros escritores sobre estratexa fueron von Bülow y el Barón de Jomini. Nun tenemos d'escaecer nos de Joly de Maizeroy[26] a quien Bardin[27] atribúi la invención de la pallabra en 1771, nin de Georg Heinrich von Berenhorst, Jean-Martin Jabro[28] Silva, Henry Lloyd[29] y otros autores que nun dixeron "stratégie" sinón "estratégique" y que nun llegaron a formar un cuerpu de doctrina puramente dichu.

Poro, los primeros espositores y definidores de la pallabra estratexa militar fueron l'archiduque Carlos en forma xeométrica, von Bülow en forma escolástica y el Barón de Jomini en forma esperimental.

Sicasí a esto, la estratexa militar esistió en toles edaes de la historia ya inda cuando los sos principios nun fueron establecíos hasta'l sieglu XIX, nun puede negase que la estratexa militar aplicóse:

  • Ellí onde hubo operaciones de guerra de dalguna estensión.
  • Caudiellos de selectu entendimientu que supieron mover con habilidá les tropes que dirixíen p'adquirir primacía sobre l'enemigu.
  • Atopar perdayures dende la primer guerra ente los homes, unes vegaes amazcarada so distintos nomes como disposiciones xenerales o Teórica y práutica de la guerra. Por tanto, desque esistió nel mundu'l primer xeneral que tuvo remangu y habilidá pa conducir les tropes y por que los sos principios fueren reparaos y cumplíos.
  • Delles claves de la estratexa militar atópase en refranes populares como:
    • Quien da primero da dos veces
    • Cinco contra unu
    • Al enemigu que fuxe, ponte de plata
    • Nun poner tola carne nel asador
    • La unión fai la fuercia
    • Estrema y vas vencer
  • Pa certificar lo dicho ye interesada una observación de M. De Roure na so obra Historia de Teodorico El Grande, París, 1846 Tomu II, páxines 28 a 30, nel qu'esti eruditu fai notar l'habilidá estratéxica de los bárbaros, que les sos operaciones militares siempres fueron conducíes según les regles de la ciencia más exacta. Y tamién puede añader lo siguiente d'Édouard de Barrer Duparcq: Los bárbaros teníen la principal cualidá, puxanza, y el "instintu de la estratexa" faía-yos siguir les sos regles invariables ensin dase cuenta d'ello. Nesto consiste la nativa simplicidá de la estratexa, na perpetuidad de les sos regles al traviés de les edaes[30]
  • Inclusive na Reconquista d'España sobre los árabes puede vese tou lo que tuvieron de estratéxicu y sistemáticu aquelles llargues y dramátiques guerres y, sobremanera, na Conquista de Granada, naquel epílogu dignu d'aquella magnífica epopeya, qu'hasta na so duración asemeyar a les conquistes de Veyes poles lexones romanes, y de Tebas y Troya polos griegos. ¿Puede dase plan más estratéxicu, execución más táctica, conxuntu y pormenores más científicos?

Definidores y espositores primitivos de la pallabra estratexa militar[editar | editar la fonte]

  • Enrique, barón de Bulow, oficial prusianu que sirvió n'infantería y depués en caballería, foi en pallabres de Napoleón I un "ideólogu" (como llamaba Napoleón a tol que pensaba) y aventureru, daqué estrafalariu, escritor cáusticu y atrevíu. Principiu por enredar na insurrección de los Países Baxos en 1789 y percorrió en llarga pelegrinación los Estaos Xuníos, Inglaterra y Francia y son célebres les sos obres Geist des nieven Kriega-Sistems traducida al francés col nome Esprit du systeme de guerre moderne por T.Llave. que se publicar en Hamburgu en 1799 y la otra Lehsätze des newen Krieges... en Berlín en 1805. L'aceptación foi inmensa y cautivu l'atención sobremanera l'aplicación feliz de la xeometría a la guerra, la referencia al triángulu, les retiraes escéntriques, les grandes llinies, nuna pallabra, les grandes idees y Prusia se envaneció llamándolo'l Folard prusianu.
  • Barón de Jomini ye'l socesor estratéxicu de Bulow, comandante de batallón suizu a principios del sieglu XIX, oficial depués al serviciu de Francia y dempués de Rusia na que llegó a la última xerarquía d'ayudante de campu del emperador. Esti autor dende 1803 en que'l mesmu confiesa que refundió al fueu'l primera manuscritu por lleer a Lloyd. Esti perenal escritor, fixo sudar les prenses de les imprentes con obres avolumaes d'historia crítica sobre les guerres de Federico II, de la República de Francia, de Napoleón I y alternaron folletos con artículos de periódicos con obres estenses como Tratáu de les grandes operaciones militares en 3 volumes de 1819, la so traducción al francés de la obra del archiduque Carlos Principios d'Estratexa, el so Introducción al estudiu de les grandes combinaciones, etc. y por fin en 1829 escribió un Cuadru analíticu por que sirviera de clave y complementu a aquella última obra y na so 2ª edición de 1837 tomó'l títulu de Compendiu del arte de la guerra que se tradució en 1840 al español.
  • Archiduque Carlos, fíu del emperador Leopoldu II, yera un tácticu de primer orde y unu de los meyores xenerales del so tiempu pero cansáu de ver comprometíes les sos meyores combinaciones por xenerales incapaces, resignó'l mandu y vivió estremáu del exércitu y de la política. Los sos dos obres célebres son les siguientes: Principios de la estratexa esplicaos poles operaciones de la campaña d'Alemaña en 1796, Viena, 1814 y Historia de la campaña d'Alemaña y de Suiza en 1799, Viena, 1819.[31]

Estratexa na Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Napoleón Bonaparte inventó aquel orde militar con que aterró a toa Europa, col difícil arte de dirixir les mases a puntos decisivos y suplir el númberu cola rapidez de movimientos, cola incomparable habilidá d'axuntar, crear y disponer los medios proporcionaos a la empresa, a l'actividá que-y daba siempres la iniciativa, a la rapidez de vista y d'aición que nun dexaba al enemigu cavilgar nin tampoco d'oponese a los sos proyeutos, ascendencia sobre les sos soldaos y sobre los enemigos, a l'habilidá de saber aprovecharse y, naide tuvo meyor entá mesmu tiempu tolos elementos de la estratexa y de la táctica polo cual pudo aplicarlos felizmente dende les idees más xenerales hasta les particularidares más pequeñes y sabía sacar partíu de pequeños exércitos y mover con facilidá los grandes, coses que difícilmente van xuníes.

Lo mesmo que de les guerres del citáu Federico II de Prusia resultara una nueva táctica, de les de Napoleón salió la gran estratexa, na que los escritores meditando sobre la execución de los sos vastos planes, echaron los cimientos d'esta ciencia militar, y lloñe Napoleón d'introducir cambeos esenciales na táctica establecíos por Federico, estendió la so aplicación a les nueves circunstancies: col so infantería esbarató a la infantería austriaca, alemana y prusiana, cola so caballería fixo fuxir a la caballería de la guardia imperial rusa y la célebre de los mamelucos, cola so artillería cargó escapao y estrozó cuadros, abrió fienda nes muralles más famoses, coles sos inxenieros minó, fortificó y destruyó de forma notable, y les guerres en que s'aldericaben el destín d'una gran nación yeren resueltes por él en dos soles batalles lo más y acometiendo a un territoriu, vencía al primer exércitu que se-y presentaba estrozándolo, aniquilándolo y primero que esti repunxérase colaba a dar lleis a la capital y si esta aguantábase entraba a viva fuercia.

Nel estudiu de los mapes ye onde Napoleón probaba toles combinaciones, con sistemes de marches hábilmente pensaes, ganar terrenal sobre l'enemigu y de esta manera preparaba golpes infalibles, conducía los exércitos como pola mano, axuntándolos, estremándolos y maniobrando dende un estremu a otru d'Europa cola mesma precisión y seguridá que nel campu de batalla, y d'esta miente decidió estratéxicamente campañes previstes y entá escrites de mano nel so pensamientu.

Según Jomini, Napoleón sobresalía nel aciertu d'emplegar reserves táctiques y de ver a la primer güeyada el puntu clave y decisivu d'una batalla.

Napoleón foi tan afortunáu nos sos campañes como aciar nos sos combates navales, una y bones los almirantes franceses reparaben rigorosamente la táctica antigua, ente que Nelson concentraba tolos sos esfuercios según les regles de la táctica moderna, y la marina inglesa puesta frente por frente cola francesa, escontra'l mesmu papel que Napoleón y los sos exércitos con al respeutive de los austriacos.

Les idees imperiales de Napoleón lleváronlu a empreses esgrazaes pa dar rienda suelta a la so ambición de guerra, acometiendo tres el Tratáu de Tilsit como agresor a pueblos animaos d'un gran espíritu de patriotismu: La so misión nun yera namái la de gobernar Francia sinón la de someter el mundu enteru por que nun lu aniquilara. Partiendo de tan gratuita hipótesis, entamó l'Imperiu pa una guerra eterna. Nun foi con oxetu d'adquirir el derechu de ser monarca absolutu, polo qu'engarró so toles llatitúes. Al contrariu, fundó'l despotismu pa crear, vivificar y anovar de cutio los elementos de les batalles.[32]

Na Guerra de la Independencia Española les inmenses perdes que sufrieron los franceses n'España son más bien debíes a les guerrilles qu'a les batalles, y nun ye posible mirar más que como tropes irregulares les mases informes armaes tumultuosamente que rindió al xeneral Dupont na batalla de Bailén, les que ganó a Moncey en Valencia, les que batieron a Charles Lefebvre n'Aragón, como igualmente los sitios que perpetuaron na Memoria a Zaragoza, Burgos, Girona y Tarragona.

Nel sitiu de Zaragoza, xunetu de 1808, Agustina d'Aragón, viendo avanzar a los franceses a la batería asitiada na puerta del Portillo, coyó la mecha d'un soldáu mancáu y dio fueu a un cañón d'a 24, cargáu a metralla, qu'encarrerando a les columnes enemigues causó una gran estroza, y esti golpe inesperáu produció trestornu nes tropes sitiadoras franceses y tiempu pa los sitiaos, que volvieron defender la plaza del Portillo y refugaron a los franceses.

El Duque de Wellington estremóse mas pol so aselu, enerxía y tenacidá que pol so arroxu, estratexa atrevida y les grandes creaciones repentines, y la so marcha de concentración sobre'l ríu Duero y el so movimientu decisivu sobre los márxenes del ríu Ebro son modelu pa la correuta aplicación de los principios de estratexa.

Nes Guerres d'independencia hispanoamericanes, los realistes d'España, dempués de reponer el mandu, unviaron como recursu estratéxicu una fuercia espedicionario de 10.000 soldaos veteranos nos combates en suelu español al mandu de Pablo Morillo, con un plan que tomaba tol continente.

Dende 1856 a 1878 el continente européu foi teatru de cinco grandes guerres: la franca-austriaca de 1859, la danesa de 1864, l'austru prusiana de 1866, la guerra franco-prusiana de 1870 y la ruso-turca (1877- 1878), toles cualos traxeron el so orixe de la guerra de Crimea.

Na Guerra de Crimea, los aliaos creyeron acertáu dirixir a Crimea una espedición pimpana pa aruinar Sebastopol, la base mesma de la pujanza rusa nel Mar Negru, obligando a Rusia nel amenorgamientu de les sos fuercies navales, y les razones que-yos inducía a esperar de la so estratexa un resultáu esitosa, consistía la una na superioridá incontestable de les sos escuadres, que los ponía n'estáu d'atacar con ventaya Sebastopol pela parte de mar y la segunda nes simpatíes de los tártaros musulmanes, que-yos aseguraba la probabilidá d'aisllar al exércitu rusu que quixera socorrer a aquella plaza, significando la posesión de Sebastopol la creación pa los aliaos d'una base sólida a les sos operaciones militares futures pa enfusar na Rusia meridional y destruyi-y tolos establecimientos que tenía nes veres del Mar Negru, siendo pa los rusos Crimea el centru de les transaiciones internacionales d'Europa y Asia.

Célebre inxenieru de les defenses ruses nel sitiu de Sebastopol foi'l conde de Todleben y de la rindición del éjercito de Osman-Bajá en Plevna, axuntando les sos conocencies d'inxenieru a los del artilleru y los del tácticu, y nel so plan estratéxicu reconócense les idees de Vauban sobre la importancia de la fuercia moral y de la calidá de les tropes na defensa de la plaza y los de Montalembert alrodiu de la necesidá d'asignar a l'artillería un papel preponderante.

Na segunda guerra de la independencia italiana (1859-1861), Turín yera'l oxetivu primariu estratéxicu, pasando'l xeneral austru-húngaru Ferencz Giulay con tardida ofensiva'l Tesinu y entamando Napoleón III atropar fuercies pimpanes pola esquierda, venciendo los sardos franceses na batalla de Magenta, siendo espulsáu finalmente al otru llau del Adda un cuerpu austriacu al mandu de Ludwig von Benedek, que se quedó daqué arrezagáu al cubrir la retirada austriaca. Darréu, cruciando'l Adda los sardos francos tres los tudescos, concentraos de la mesma en Brescia, ocupada primeramente por Garibaldi colos sos cazadores de los Alpes como vanguardia, remató la guerra col trunfu sardu-francés na batalla de Solferino.

El sitiu y amenorgamientu del fuerte Pulaski que se topaba asitiáu na islla Cokspur (Georgia (Estaos Xuníos)), en posición bien estratéxica, foi unu de los primeros fechos, ente les operaciones militares llevaes a cabu na guerra civil estauxunidense (1861-1865), y demostró dafechu'l poder y l'eficacia de los cañones rayaos pa prauticar fiendes a grandes distancies, distancies ensin conocer hasta entós y consideraes dafechu impracticables.

Nel sitiu de Charleston, 1863, les autoridares navales, en Washington, consideraben el fuerte Sumter, obra casamatada de lladriyu de cinco cases, con dos pisos de fueos cubiertos y otru superior a Garbela, un llugar estratéxicu, y una vegada baltada esta fortaleza destruyíu'l so poder ofensivu, afirmábase que los monitores y otros buques blindaos podríen remover les obstrucciones de la canal, apoderase de tola badea y llegar hasta la ciudá.

Na guerra austro-prusiana, Austria tuvo que constituyir una guerra doble y Prusia viose forzada a estremar la so atención en dos diversos teatros de guerra, unu al este y otru al oeste, y nesti diéronse hábiles operaciones, que revelen dotes de combinación y aciertu estratéxicu-políticu del Estáu Mayor de Prusia.

En 1866, na batalla de Sadowa, grandes baterías, hábilmente dispuestes pol inxenieru Pidonell, trincheres-abrigos y otres torgues fortalecíen les posiciones de Lipa y Chlum, y a les 9 de la mañana del 3 de xunetu, catorce batallones de la división de Franseky, sufríen tol esfuerciu austriacu, batiéndose nel monte de Benatek o Maslowed, que yera la posición estratéxica como punto llave de la guerra, yá que pol citáu monte habíen d'amestar los dos exércitos prusianos.

La guerra civil de los Estaos Xuníos y la guerra de Bohemia señalen yá en 1867 la influencia decisiva que la industria toma, la riqueza pública y el dineru p'anovar frecuentemente un costosu material que queda obsoleto rápido, y xunto l'habilidá estratéxica y l'oportunidá táctica ye necesariu yá utilizar y perfeccionar los últimos adelantos.

Mientres el Segundu Imperiu Mexicanu decidió Maximiliano I de Méxicu oponer una resistencia enérxica en defensa de la so tronu, pero reconociendo la imposibilidá d'ocupar y apoderar conducentemente los vastos territorios de Méxicu, adoptó un plan estratéxicu d'ocupación acutáu que tenía de llindase a protexer conducentemente Méxicu y les contornes que s'estendíen ente esta capital y Veracruz, y concentrar tamién l'aición nos once estaos del centru y abandonar les provincies marítimes, que fueron en curtia sacupaes.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

Concepciones estratéxiques o movimientos estratéxicos na Historia[editar | editar la fonte]

  • Xenofonte, coronó con brillosu ésitu la conducción a la so patria de los 10000 guerreros griegos dempués de la rota de Cunaxa, realizando naquella memorable retirada actos d'escelente remangu tácticu y estratéxica qu'al traviés de los sieglos esciten güei l'almiración de quien los estudien. Dexó escrita na so obra maestra Anábasis na qu'amás de la retirada de los diez mil, ta'l rellatu de la espedición de Ciro el Mozu al Asia Cimeru. Xenofonte taba con ellos cuasi por casualidá como'l mesmu diz pero dempués de la muerte de los caudiellos del exércitu griegu foi unu de los cinco nuevos xefes que s'escoyeron y que dirixeron la inmortal retirada. Describió minuciosamente los países qu'había trevesáu y trazó cuadros completos de los costumes y del calter de los sos moradores. Lo que más encanta ye la modestia del narrador y l'home foi grande en tarrecibles coxuntures y l'historiador nun s'amosó indignu del home y traxo amás colos sos escritos y fechos militares el camín de la Gran Asia, siguida depués pol escelsu caudiellu macedoniu, Alexandru Magnu. Apurrió tamién la idea del ésitu posible de grandes marches y espediciones concéntriques.
  • Alexandru Magnu, al que naide puede negar la calidá de movimientos estratéxicos concebíos por él y executaos poles tropes que dirixó'l famosu capitán de l'Antigüedá dende les riberes d'Asia Menor hasta los márxenes del Indo. Realizó l'aspiración suprema de los griegos na so política esterior que consistió n'apoderar a la Persia y preparó al mundu pa la dominación romana. Xunió dos civilizaciones, la d'Oriente y Occidente y estableció un cambéu fecundu d'idees ente elles.
  • Aníbal, con esi exemplu cuasi insuperable y brillante, dignu de la mayor allabancia, concibiendo y executando la idea estratéxica de mancar a Roma mortalmente, una Roma qu'afitaba tola so atención sobre un posible ataque cartaxinés pela parte meridional d'Italia. Aníbal pasando del Ebro a los Pirineos, dirixiéndose dempués al Rodano, remontando la cuenca d'esti caudalosu ríu, cruciando les elevadísimas cumes de los Alpès y baxando depués a les fértiles llanures del ríu Po pa internase n'Italia y dar en suelu italianu tarrecibles y afortunaos golpes a la poderosísima y cuasi invencible República de Roma. Ver con esti exemplu que los movimientos estratéxicos tienen de tener siempres l'oxetu de llevar un exércitu al puntu o puntos onde menos barruntu l'exércitu enemigu que puede ser atacáu. La estratexa de Aníbal destaca pola so rapidez y llevar a cabu o executó a pesar de les torgues de too xéneru que tuvo que vencer y los romanos nun abarruntaron enxamás que Aníbal proponíase dir conquistar Italia tomando asemeyáu rodiu, nun adoptando los abondos procuros nin s'esmolecieron n'axuntar delles tropes sobre Trebia y solo axuntaron estes tropes dempués de saber que Aníbal travesara los Alpes.
  • Otru enemigu tarrecible de Roma foi Mitrídates, qu'aguantó per espaciu de 40 años a los más pernomaos xenerales de la República y que meditaba un plan de guerra estensivu, que consistía n'adelantrase dende les vera del Bósforu abasnando na so marcha a les naciones bárbares y semibárbaras contra aquel enemigu.
  • Xuliu César, Son almirables les sos concepciones estratéxiques y la forma d'executales d'esti famosu caudiellu romanu, pa vencer y apoderar a les Galias (nes qu'afitó ente otres coses el so caltriante mirada porque podía ser la entrada otra vegada de más Tribus Bárbares como yá asocedió enantes na dómina de Cayo Mario na que Roma sufrió lo indicible p'acabar con elles (teutones, cimbrios, ambrones..)), liderando a les sos tropes como diestrísimo xeneral nos valles del Ródano, Rhin y del Sena.
  • Tribus Bárbares o Bárbaros qu'enseñoriaron a Roma, nes que según Du Roure na so obra Histoire de Théoderic Le Grand hai que destacar, inda cuando munchos poner en dulda, l'habilidá estratéxica d'eses Tribus, que les sos operaciones de guerra y atrevíes invasiones yeren empuestes y realizaes siguiendo regles de la ciencia militar.
  • Atila, rei de los hunos que concibió'l proyeutu d'apoderar al Imperiu romanu y fíxose el representante fiel de los instintos de la so nación que secundó d'una manera irresistible les sos mires ambicioses. Según dellos historiadores como Jornandes y Prisco, l'Imperiu de Atila entendía tola Escitia, dende'l Mar Negru a les veres del Bálticu, los sármatas, escites, gépidos, hérulos, ostrogodos y otros pueblos sometíos. Un ensame de reis rindíen ante él y 700.000 guerreros aguardaben ansiosos el momentu de llanzase a la engarradiella. Cuando morrió nel añu 453 el so cadabre foi espuestu nel campu ente dos llargues files de tiendes de seda y los hunos cantaron alredor con aveseda fiereza lo siguiente: Este ye Atila, rei de los Hunos, fíu de Mundzuck, señor de bravísima xente, que con inauditu poder tuvo la Escitia y la Germania y aterró a dambos imperios romanos de cuenta que por non apurrir tola presa aforfugar con súpliques y ufiertáron-y un tributu añal. Dio feliz términu de les sos empreses, y morrió, non de firida enemiga, nin por traición de los suyos, sinón en mediu del prestar y ensin sentir dolor.
  • L'habilidá estratéxica de Tariq, de Muza y los sos tenientes dempués de la Batalla de Guadalete pa sojuzgar en dos años tola península ibérica siguiendo les mesmes llinies señalaes polos romanos como más conducentes al dominiu del país.
  • Gengis Kan qu'en venciendo a Ung-Jan tomó posesión de los Estaos Tártarus (Entá se llamaba Temugín y fíxose coronar col nome de Gengis Khan o Rei de Reyes). Destacó los primeros momentos del so reináu por grandes trunfos militares y declaró la guerra al príncipe juarezmita Mohammed n'apoderando a los príncipes de Carakathai y de faese dueñu de toles provincies qu'habitaben mogoles y tártaros y los pueblos de Khatai. Darréu llevó a otru llau les sos armes vencedores y en 1214 apoderárase de Beixín, capital de China. Los sos Estaos yeren inmensos y cuatro años dempués de ganar a Gelaleddín morrió, dexando una posteridá digna del so nome yá que los sos Estaos compóníen unu de los Imperios más vastos qu'esistieron, teniendo súbditos dende'l mar Negru hasta China y en concretu n'Europa sometió la parte meridional de la Moscovia, riberes del Dnieper, mariñes del Mar de Azof, Crimea y país búlgaru.
  • Nos sieglos XVI y XVII el grandiosu periodu de la milicia española nes sos inmortales campañes d'Italia, de Flandes, de Francia, del Sacru Imperiu Romanu y de Portugal afayen concepciones estratéxiques dignes d'almiración del Gonzalo Fernández de Córdoba Gran Capitán, de Pedro Navarro, del Gran Duque d'Alba, d'Alexandru Farnesio, de Fuentes, d'Ambrosio Espínola, del Cardenal Infante etc.
  • Pachacútec llogró con intelixencia, comprendoria bélica, sagacidad y un pocu de diplomacia salvar un reinu cuasi perdíu, el Cusco, de los sos enemigos naturales, los chanques, na decisiva batalla de Yawarpampa, p'asina configurar el más grande imperiu austral, el Tawantinsuyo.
  • Toyotomi Hideyoshi de gran astucia y prudencia y atélite militarmente que completo la reunificación nacional del Xapón y entamo conquistar a Corea y sojuzgar a China pero ensin llogralo.
  • Nel sieglu XVII con arreglu a los fundamentales principios de la estratexa moviéronse les tropes empobinaes por Gustavo Adolfo II, por Turena (conde), por Marlborough y el príncipe Eugenio de Saboya.
    • De Gustavo Adolfo II destaca'l so gran xeniu estratéxicu na Guerra de los Trenta Años de 1630 a 1632 d'ocupar cuasi tola Pomenaria y vencer a Tilly na Batalla de Breitenfeld. Tres esta batalla realiza un movimientu estratéxicu qu'en llugar de dir escontra Viena pa salvar l'Alemaña protestante dirixir a les veres del Rin pola Franconia y el Palatináu y ganó nuevamente a Tilly en Wurzburgu y a los españoles en Openheim y Mainz.
    • De Turena ye dignu de destacar ente otres coses el movimientu estratéxicu de treslladar el so exércitu asitiáu en Lorena detrás de los Vosges, ente Luneville y Befort a Alsacia, onde'l so enemigu Montecucolli col so exércitu cometió la torpeza d'asitiar les sos tropes y los sos cuarteles d'iviernu. Turena cayó d'improviso metanes los sos cantones y Montecucolli nun pudo axuntar el so exércitu polo que foi dafechu ganáu en Turwheim cerca d'Apinar y obligáu a repasar el Rin pela redoma de Kehl. Montecucolli suponía a Turena sele nel so acantonamientu detrás de los Vosges, pero cuandoquier esperar Montecucolli, axunta Turena el so exércitu y diríxese rápido al centru d'Alsacia y la situación convirtióse yá pa Montecucolli n'imposible que les sos tropes topar esvalixaes dende Basilea a Landau, axuntales a tiempu pa parar a Turena, por cuenta de los movimientos estratéxicos carauterizaos pola so rapidez y secretismu del xeneral francés.
  • Son yá nel sieglu XVIII dechados de movimientos estratéxicos los empuestos pol caudiellu prusianu Federico II de Prusia nos valles del ríu Elba y Oder y bien principalmente los qu'empunxeron a les tropes de Federico a los campos de batalla de Rosbach y de Leuthen, onde'l famosu rei consiguió los sos dos mayores victories.
  • Na causa de los primeros trunfos de Napoleón I n'Italia que consistió na maniobra estratéxica de conducir el gruesu de les sos fuercies sobre una de les ales del enemigu (Napoleón I al arte de dirixir la guerra llamólu 039;'táctica en grande o la grande tactique y los preceptos por él establecíos lo mesmo aplicábense a los combates qu'a les marches maniobres y por tanto nun estremó nunca en dos partes l'arte de la guerra). En 1800 ye cuando se caracteriza'l sistema napoleónicu nel ramu de la estratexa, esto ye, na manera de disponer, dirixir y faer la guerra y revelóse no siguiente:
    • Aniquilar y destruyir exércitu enemigu
    • O de coyer materialmente prisioneru
    • Refugó aneyes rutines, contraíes a tomar d'una o dos places o bien na ocupación d'una pequeña provincia estremera.
    • El mediu principal de faer les coses en grande, consistía n'aplicase a asorar con preferencia al exércitu enemigu arruinándolo, persuadíu de que los Estaos o Provincies destruyir por sigo mesmos, cuando nun teníen fuercies entamaes que les protexeren (Cola esceición de les Guerres Nacionales como la d'España na 1º década del sieglu XIX, anque ensin el socorru d'un exércitu entamáu nacional o estranxeru, en toa llucha parcial, les poblaciones acababen per vencer).
    • Calcular d'una güeyada les probabilidaes qu'ufiertaben les distintes zones del teatru de la guerra.
    • Dirixir les sos mases de tropes concéntricamente sobre la zona que fora más ventaxosa.
    • Nun desdexar nada pa enterase de la posición averada de les files enemigues.
    • Llanzase contra l'exércitu enemigu cola rapidez d'un rayu:
      • Sobre'l so centru si taba estremáu.
      • Sobre una de les estremidaes que conducíen direutamente a les sos comunicaciones.
    • Por tantu envolubrar, cortar, esparder, atacar, escorrer ensin reposu al exércitu enemigu, obligándolo a siguir direiciones diverxentes.
  • Xenerales franceses Hoche y Pichegrú. Na seronda de 1793 recibieron los xenerales Hoche y Pichegrú l'encargu de llanzar a los alemanes de l'Alsacia y llevantar el bloquéu de Landau, pero l'exércitu prusianu topar nes márxenes del Sarre y del Mosella y l'exércitu del Rin ente Estraburgu y Saverne.
    El movimientu estratéxicu realizóse cuando'l xeneral Hoche, partió de Sarrelouis, Sarrebruck, Sarguemines y Hornbach. Nesta provincia namái esistía los campu de batalla de Kayserslautern.
  • La retirada a Zamosc del xeneral polacu Wojciech Chrzanowski.- El fechu más honrosu de la vida militar de Adalberto Chrzanowski ye'l so pasu al traviés del enemigu con 25 pieces d'artillería que conducía a Zamosc pa la defensa de la capital y llograr llevala hasta les muralles de Varsovia. La so retirada a Zamosc ta considerada una obra maestra de la estratexa y valió-y el grau de xeneral de división (destacó tamién en tomar de Varna en 1828 contra los turcos, y en Krassuvi, Leipzig y Waterloo))
  • La Feldmariscal, Helmuth von Moltke, célebre oficial prusianu d'orixe danés lluchando contra la derecha del exércitu francés que colaba por delantre mandada pol xeneral Moreaux, según la izquierda lo yera pol xeneral Ambert y la cual colaba per San Vendel. L'exércitu prusianu roceanu na so izquierda pol movimientu del xeneral Moreaux, axuntóse tou en Kayserslautern, onde tarrecía que'l xeneral Moreaux, que colaba por Pirmasesns y Tripstand, cortára-y la llinia d'operación sobre Mainz. Entós el xeneral Hoche llapada a sigo a la so izquierda y a la so derecha y asonsaña atacar al exércitu prusianu en Kayserslautern y dempués aparenta ser batíu y retírase por Dos Pontes escontra Bitche, dende onde s'emponer polos gargüelu del Lautern sobre Weissemburgu, Anweiter y Landau. Darréu ataca al exércitu austriacu y el de los círculos d'Alemaña pol lladral derechu, al pasu que l'exércitu del Rin, mandáu por Pichegrú, ataca de frente al exércitu enemigu. Con esti bellu movimientu estratéxicu viéronse obligaos a retirase en tropiella los restos del exércitu alemán, unos sobre Manheim y otros sobre la vera derecha del Rin pol fuerte Luis, de que yeren dueños y con tanta precipitación, que los franceses entraron nesi fuerte coles mesmes que la retaguardia austriaca y apoderáronse d'él ensin disparar un solu tiru. Dinamarca, dedicar con ahínco a la reforma del exércitu alemán y la so gran intelixencia previo los acontecimientos que fixeron d'Alemaña l'imperiu más poderosu d'Europa y quixo que l'exércitu tuviera preparáu pa llevar a cabu esta obra de engrandecimiento. Declarada la guerra contra Austria en 1866, siguióse'l plan que Moltke trazara y dempués d'una sola y rápida campaña, terminar cola batalla de Sadowa ya igualmente dirixó'l movimientu sobre Viena, que decidió a Austria pidir la paz. Darréu encargóse-y de los estudios y planes de la futura campaña contra Francia y mientres cuatro años falar del cercu de París y les posiciones a tomar en fondos discutinios. Foi'l verdaderu artífiz de los trunfos de los alemanes nesta guerra franco-prusiana pos a él debió'l plan y él dirixó la campaña.

Estratexa y táctica nun puntu decisivu nel campu de batalla[editar | editar la fonte]

Tamién dicir que dacuando asocede que pa una mesma operación de guerra les considerancies estratéxiques tán en desalcuerdu coles que se deriven del analís del exame tácticu de la situación del momentu y en tal casu ye conveniente dar preferencia a les considerancies estratéxiques que son absolutes y dependen de la configuración xeneral del teatru de guerra, coles mesmes que les considerancies táctiques puedan camudase.

Nun ye estrañu'l qu'asoceda qu'un puntu decisivu d'un campu de batalla, aconseyáu poles inconveniencies táctiques, seya distintu que'l determináu poles conveniencia estratéxiques y nesa hipótesis, si la variación del puntu d'ataque nun trai problemes insuperables que puedan faer mallograr l'ésitu de la batalla, ye más decisivu dar preferencia al orde de combate que dexe llograr mayores y más rápides resultaos de la victoria, d'acordies col oxetivu final de les operaciones.

Asina s'entiende que, tando na batalla de Bautzen nel añu 1813 el puntu decisivu tácticu na ala izquierda del exércitu aliáu, l'emperador Napoleón I prefirió, a cuenta de mayores esfuercios, arollar l'ala derecha del enemigu, porque ellí venía allegar la única llinia de retirada que tenía l'exércitu enemigu.(Esto tamién punxo n'evidencia que la llinia de retirada y los lladrales tácticos tienen de guardase con tanto percuru como les llinies d'operaciones y los lladrales estratéxicos).

Movimientu estratéxicu de Napoleón I que provoca perda de la Llinia d'Operación del Archiduque Carlos[editar | editar la fonte]

Esti movimientu estratéxicu ye'l que fizo Napoleón I pa conducir al so exércitu na campaña del añu V dende les márxenes de Miacio hasta los murios de Viena carauterizáu polo siguiente:

  • La so base d'operación yera Mantua, cola so izquierda en Trento, la so derecha en Legnano sobre'l Tagliamento
  • L'archiduque Carlos llegaba sobre la Carintia, sobre'l Friul venecianu con refuerzos considerables sacaos d'Austria y del exércitu austriacu d'Alemaña.
  • L'oxetu d'esta campaña yera destruyir l'exércitu austriacu d'Italia antes de la llegada d'aquel socorru.
  • Dende'l 10 de marzu a fin del añu V punxo'l xeneral Bonaparte el so exércitu en movimientu y asocedió lo siguiente:
    • Dirixó la so izquierda que mandaba Joubert por Rovedero y Trento, sobre Bautzen, y dende ellí sobre Tarvis, siguiendo'l cume de los montes y coles mesmes cola col so centru y el so derecha sobre'l Tagliamento, ataca en Vavassone al exércitu austriacu, que tomara ellí posición pola so derecha y refuga aquel exércitu austriacu sobre Palmonova y Gradiska.
    • Pero darréu dempués de la batalla de Vavassono, dirixe'l xeneral Massena que mandaba'l centru, sobre Tarvis y cola so izquierda escuerre a los restos del exércitu austriacu na mesma direición de retirada que pudo tomar, esto ye, escontra Trieste.
    • Entós que llegó a Gradiska cola izquierda del so exércitu, remonta'l mesmu valle del Isonzo y diríxese sobre Tarvis, onde axunta nun solu día l'exércitu.
  • L'archiduque Carlos, refugáu pola batalla de Vavassone o del Tagliamento sobre Trieste, perdiera dende aquel momentu la so llinia d'operación, que la so base estableciera en Klagenfurt y por cuenta de estos sucesos asocedió lo siguiente:
    • Perdió cuasi tol so material qu'introduxera nel valle de Isonzo.
    • Nun-y foi posible tomar otra llinia d'operación, que la so base estableciera en Klagenfurt.
    • Perdió'l so exércitu la so fuercia moral
    • Foi refundiáu de posición en posición esti exércitu del archiduque Carlos hasta Leoben.
    • Viose obligáu Austria a pidir gracia al exércitu francés.

Concentración[editar | editar la fonte]

Movimientu estratéxicu p'axuntar les columnes d'un exércitu d'operaciones, que tienen de colar separaes y abrazando el mayor frente estratéxicu posible, pa lo siguiente:

  • Tener cebera y floxura
  • Desorientar al enemigu sobre'l verdaderu oxetivu, esto ye, sobre'l puntu d'ataque escoyíu
  • Rique una intelixencia, un tinu especial, no que se llama loxística y la ciencia de les marches
  • Según Jomini, esta alternativa de los movimientos espaciosos y de los concéntricos ye'l verdaderu distintivu d'un gran Capitán

Movimientos estratéxicos concéntricos[editar | editar la fonte]

Son los movimientos estratéxicos que se verifiquen sobre arcos imaxinarios de círculos, que van menguando progresivamente en radio, supuestu centru'l llugar qu'ocupa l'enemigu y ta bien denomada la célebre invasión concéntrica de Francia polos aliaos en 1814.

Picaes sobre'l mapa les posiciones y etapes socesives vense materialmente arcos de círculu, con radio cada vez menor y por consiguiente con amenorgamientu d'intervalu ente los cuerpos invasores.

L'axetivu concéntricu ta tomáu de la xeometría, una y bones los círculos o figures poligonales, que tienen un mesmu centru, cuando un compás calteniendo afita una punta, va abriéndose o cerrando, describe círculos concéntricos.

va dicir con xeométrica exactitú qu'un movimientu concéntricu llevar a cabu per mediu de llinies d'operaciones converxentes.

Gran movimientu concéntricu estratéxicu de Napoleón I en 1805[editar | editar la fonte]

En 1805 l'exércitu francés topábase entós nes sableres del Océanu, la so derecha nel Elba y la so izquierda en Bayonne.La so base d'operación yera Boloña del Mar. Esti exércitu taba destináu á destruyir el poder inglés ya Inglaterra creó contra Francia una nueva coalición formada poles siguiente naciones:

  • Prusia
  • Rusia
  • Austria Dempués

d'enterase Napoleón I de movimientos contrarios del exércitu austriacu sobre Baviera, dirixó tol exércitu francés por un movimientu concéntricu sobre Ulm y por cuenta de esti gran movimientu concéntricu estratéxicu consiguió destruyir al exércitu austriacu nun solu día.

Dempués d'esta campaña de 1805 y la paz que foi la so consecuencia, formóse otra coalición coles siguientes naciones:

  • Rusia
  • Austria
  • Prusia
  • Inglaterra Prusia

foi la primera en demostrar les sos intenciones contraries contra Francia, apoderándose de Saxonia y vinu a tomar posiciones sobre la izquierda del Saale y la so derecha taba nel Elba y la so izquierda en Saafeld y Hof y el so centru en Jena y Mersburgu. Napoleón tomó por base de la so llinia d'operación á Mainz y volvió xubir el Mein hasta cerca de la so fonte y atacó a la izquierda del exércitu prusianu en Hof y Paluen y asitióse na vera derecha del Saale y á retaguardia del exércitu prusianu ente'l Saaler y el Elster. D'esta miente apoderóse de la llinia d'operación del exércitu prusianu, que taba sobre Leipsick y Dresde, pasó'l Saale por Jena y Mersburgu atacando al exércitu prusianu pola so retaguardia y destruyir en menos d'una hora, siendo almirables ensin dulda estos grandes movimientos estratéxicos de Napoleón I.

Waterloo: Napoleón I concibe movimientos estratéxicos d'enorme brillantez y fondura[editar | editar la fonte]

Nos Cien Díes, la política d'esti gran xeneral, Napoleón I, que per esta vegada cayera en falta, avagara los exércitos prusianu ya inglés p'axuntase en Bélxica y l'exércitu prusianu taba en Ligny y l'inglés en Waterloo. Napoleón podía faer lo siguiente:

  • Dar llargues a los sos enemigos y depués axustar, opción que refugo.
  • Caltenese en defensiva, recibiendo'l choque en París y Lyon que se taben poniendo apresuradamente n'estáu de defensa.
  • Antemanase a l'agresión, batiendo a los anglu-prusianos primero que llegaren los otros contingentes.

Pal home de 1796 y 1800, pal xeneral de Montenotte, Rivoli, Champaubert o Montmirail la eleición nun podía ser dudosa y el movimientu estratéxicu de Napoleón I tenía por oxetu dixebrar pa siempres l'exércitu prusianu del inglés y cuntando coles siguientes llinies d'operaciones que yeren les siguientes:

    • El Mosa pa cortar a los prusianos de la so base:
    • El Mons
    • La de Sambra pa interponese, torgando la unión del exércitu de Wellington y el de Blücher, escoyendo esta pa echar a Blücher al Mosa y Wellington al mar y por tanto ordenó:
      • Que la so esquierda, mandada por Grouchy, que llevaba a los sos órdenes á los xenerales Vandamme, Gerard y Excelmans atacara en Ligny al exércitu prusianu, mandáu por Blucher
      • Pero coles mesmes ordenó que la so derecha, sol mandu del mariscal Ney, dirixir a los Cuatro Brazos y obligó d'esta miente al exércitu prusianu a retirase sobre la derecha del Byle.

Por tantu l'ataque previstu y fulminante afaíase más al índole de les sos tropes y llevábase la guerra fora del suelu francés ya intentando provocar el llevantamientu de Bélxica y les provincies del Rin y escoyó la tercer llinia d'operaciones, la de Sambra.

Por una consecuencia necesaria d'esta gran combinación estratéxica, los restos del exércitu prusianu nun tenía otra retirada posible que por Namur, Liexa y el Rhin o Düsseldorf, pero'l xeneral francés Grouchy dexó al exerció prusianu, tan dafechu ganáu en Ligny, que se retirada sobre Vavre y aína axuntárase al exércitu inglés en Waterloo.

Yá l'exércitu inglés taba dafechu vencíu, cuando l'exércitu prusianu llegó hasta la retaguardia del exércitu francés y Napoleón I creyó polo pronto que yera Grouchy el que llegaba y non los prusianos (Un puntu negru empezó a señalase pela derecha del exércitu imperial y pensóse primero que yera un grupu d'árboles, depués una columna en descansu, depués Grouchy, p'a la fin comprobar la terrible verdá que se trataba d'aquellos prusianos refugaos en Ligny, supuestamente en precipitada fuga y acosaos pol cuerpu de Grouchy, que desaguaron feroces pol lladral derechu nel revueltu y ensangrecíu campu de batalla). El fríu esfotu de Wellington diba ser coronada pol encesu valor del prusianu Blücher.

La falta cometida nesta ocasión por Grouchy ye indisculpable, pola so falta de tactu, tinu, oportunidá y nesta hecatombe de Waterloo pa intereses franceses, Grouchy, destináu a escorrer les reliquies prusianes, se obstina en nun veles y tener bien fresques al so llau. Tien de dicise que tamién los xenerales Vandamme, Gerard y Excelman, incurrieron tamién en grave responsabilidá, porque suponiendo como se diz, que Grouchy nun quixo colar al combate, el deber militar obligába-yos á desobedecerle, pasar de la derecha a la izquierda del Byle y dir interponese ente l'exércitu prusianu y l'inglés é torgar la xunta de los mesmos.

Tuvieron De faer estos xenerales franceses, lo que'l xeneral Thareau, muertu na batalla de la Moskowa y el xeneral Allix fixeron nel combate de Valontina en Rusia, una y bones estos xenerales colaron al combate contra la voluntá de Junot y sácase la lleición de qu'hai circunstancies na guerra en qu'un oficial xeneral nun tien de tomar conseyu sinón de sigo mesmu y nesti casu dir el día de la Batalla de Waterloo.

Ensin la falta del xeneral Grouchy, l'exércitu inglés de Wellington asocediéra-y lo siguiente:

  • Fuera refugáu sobre Amberes, que yera la so base d'operación
  • L'exércitu prusianu fuera refugáu sobre la derecha del Rin, escontra Düsseldorf y Koblenz
  • L'exércitu francés con otru movimientu estratéxicu que taba nel plan de campaña, vendría colando pola so derecha a atacar sobre'l Rhin, nel Palatináu y l'Alsacia, á los exércitos rusu y austriaco que s'averaben.

Difícilmente sería concebible movimientos d'estratexa , más brillosos y vastos de Napoleón I, y combinación estratéxica tan atrevida, exacta y perfecta como les 1º na so carrera militar, pero foi na so execución onde qu'hai de topar el porqué de la derrota en Waterloo.

Gran combinación estratéxica de Carnot[editar | editar la fonte]

Deber a Carnot una sabia combinación de movimientos estratéxicos que salvo na última década del sieglu XVIII a Francia de la invasión d'exércitos asociaos europeos, na campaña de 1794.

Na campaña de 1793 les bones resultaos dependieron del movimientu estratéxicu del exércitu del Mosela, de la so izquierda escontra derecha, pero na de 1794 executar en sentíu contrariu'l movimientu estratéxicu y l'exércitu del Mosela, colando de derecha a esquierda, so les órdenes del xeneral en xefe Jourdan vinu a incorporase col exércitu de los Ardennes sobre los márxenes del Mosa y del Sambre, formando estos dos exércitos aconceyaos el de Sambre y Mosa. Esti exércitu atacó y venció al austriacu na batalla de Fleurus.

Coles mesmes que'l xeneral Jourdan executaba'l so movimientu de derecha a izquierda por Sarrelonis, Bouzonville, Thionville y Longni, etc. formaba otru exércitu del Mosela como por encantu detrás del Sarre, en Sarrebruck, Sarguemines, dirixir por Pirmasens y Tripsfadt sobre Kayserslautern, de que s'apoderó contra l'exércitu prusianu, qu'ocupaba coles mesmes aquel formosu campu de batalla.

El xeneral Moreaux que mandaba esti nuevu exércitu del Mosela, dexó en Kayserslautern cerca de 10.000 homes a les órdenes del xeneral Ambert y colos 50.000 que-y quedaben coló pola so esquierda, pasando por Bitche, Sarguemines y Bouzonville y vien á acampar sobre la vera izquierda del Mosela ente Thionville y Hayange y forma ellí la reserva del exércitu del Sambre y Mosa.

Asina la marcha del exércitu de Sambre y Mosa decidióse sobre Liexa, el Baxu Mosa, el Rucar y Aquisgran, el xeneral moreaux dexó'l so campu por Sielk y Cousarrebruck.

El nuevu exércitu del Mosela quedó en Trevéris tol tiempu necesariu pa dar al de Sambre y Mosa, que yera la izquierda d'aquella vasta combinación estratéxica, de que yera autor Carnot, l'espaciu abondu por que'l xeneral Jourdan va llegar sobre'l Rucar. L'exércitu del Rhin mandáu pol xeneral Michaut, formaba la exa del movimientu. Por esti nuevu movimientu, tan hábilmente combináu, llegaron á ocupar los exércitos les posiciones siguientes:

  • El de Sambre y Mosa ente Düsseldorf y Koblenz.
  • El nuevu exércitu del Mosela, ente Koblenz y el Nahe, sofitando la so derecha en Over-Ingelheim.
  • Los enemigos de Francia solo caltuvieron la ciudá de Mainz sobre la vera izquierda del Rin.

Estos movimientos estratéxicos fueron tan sabiamente concebíos y tan hábilmente executaos, que los exércitos enemigos qu'entós yeren dueños de tola vera izquierda del Rhin, ver na necesidá de retirase cuasi ensin combatir sobre la vera derecha.

Perda de batalles por faltes estratéxiques[editar | editar la fonte]

Al grandor de los movimientos estratéxicos débese siempres el trunfu nes batalles, pero tamién se pierden les batalles por faltes estratéxiques como s'amuesa nos siguientes exemplos:

  • Por un falsu movimientu estratéxicu perdieron los exércitos franceses la campaña del añu IV n'Alemaña.
  • Por otru falsu movimientu estratéxicu perdió tamién Wurmser na mesma campaña les batalles de Lonato y de Castiglione.
  • Por una forzosu consecuencia de falsos movimientos estratéxicos perdieron los exércitos franceses, mandaos por Macdonald y Joubert, les batalles de Trebia y de Novi, según dizse de siguío:
    • Si al retirase Macdonald de Nápoles a Xénova siguiera la mariña del mar pol Speznia, pudiera axuntar el so exércitu al de Joubert en Xénova, pero coló de Florencia por Bolonia y Plasencia. Los exércitos enemigos topar n'El Piamonte escontra Tortona y Alexandría y nel centru de los dos exércitos franceses. Atacaron al xeneral Macdonald al pasar el Trebia, ganándo-y, volvieron pola so derecha sobre l'exércitu de Joubert, que desaguaba nos montes de Xénova sobre Novi pola Borghetta y los dos exércitos franceses coyíos in fraganti de falsos movimientos estratéxicos, fueron socesivamente derrotaos. El xeneral Mcdonald pa evitar la perda d'estos dos batalles hubo de siguir el camín natural de Florencia sobre Xénova pol Spezia, pos entós los dos exércitos franceses axuntaríense nos montes de Xénova, llugar del que nun pudieren ser refundiaos. La falta del xeneral Mcdonal foi inda menos imperdonable que la de Grouchy en Waterloo.
    • La perda mayor que Francia sufrió na batalla de Novi foi la del xeneral Joubert, como la mayor de la campaña del añu IV foi la del xeneral Morceau.

Condiciones fundamentales pal completu ésitu d'un movimientu estratéxicu[editar | editar la fonte]

Les condiciones fundamentales o esenciales (más otres que van ser accesories) por que un movimientu estratéxicu tenga un ésitu completu son les siguientes:

  • Celeridad o prontitud de la so execución
  • El secretu o sigilo del

mesma Habilidá nos movimientos estratéxicos

Quiciabes seya Napoleón I (que cuntaba que la meyor noticia d'un plan estratéxicu yera la so execución) el xeneral qu'axuntó'l grau más altu d'estos trés condiciones y por tanto los movimientos estratéxicos carauterizar polo siguiente:

  • Fáense fora de la vista del enemigu
  • L'oxetu ye conducir un exércitu a un campu de batalla determináu
  • Executáu de tala forma que l'enemigu nun pueda presumir enxamás cual ye la intención del adversariu.

El xeneral qu'efectúa un movimientu estratéxicu tien de combinar el conxuntu d'él y los sos detalles de cuenta qu'inspire el mesmu tengo rocea sobre tolos puntos del frente del enemigu y obligue a esti exércitu a tomar iguales procuros sobremanera'l so frente, quedando, por consecuencia perdayuri débil y va consiguise tantu meyor esti oxetu cuando mayor seya l'atrevencia, la audacia y la celeridad con que s'executa esti movimientu estratéxicu.

Celeridad[editar | editar la fonte]

Ye una de les principales cualidaes d'un xeneral na guerra yá que ello asegura los sucesos, porque los acontecimientos inesperaos ablayen la constancia de tolos homes y ensin la celeridad nun hai un gran xeneral y amás lo siguiente:

  • Prevenir al enemigu perdayuri éntrase con anticipación en campaña
  • Apoderar d'un puestu importante
  • Tómase antes una posición ventaxosa
  • Fórmase 1º en batalla un día n'aición y entámase l'ataque corta la retirada a los fuxitivos
  • Sacar d'una victoria toles ventayes que se puedan

Exemplos na historia de celeridad na execución de movimientos estratéxicos dar nos siguientes personaxes históricos, d'ente otros:

  • Ciro II el Grande, na conquista de Lydia, que sabiendo que Creso retirárase escontra Sardes, tenía d'esvalixar el so exércitu, resolvió colar con él con toa celeridad p'ataca-y antes de xuntar los sos Lidios y apenes forma'l plan estratéxicu o proyeutu cuando lu punxo n'execución y pasa a Lydia a grandes xornaes y llegó primero que Creso tuviera noticia de la so marcha.Y Creso anque sorprendíu de tan inesperáu sucesu llevó a la so tropa al combati pero fueron derrotaos y viose obligáu a abellugase en Sardes.
  • Jasón "El Thesaliense", del sieglu IV antes de Xesucristu, fíxose proclamar xefe de tola rexón de Tesalia, axuntó un exércitu considerable y una escuadra y con gran celeridad y habilidá y aliáu a Tebas contra Esparta afaró la Fócida, apoderar de los pasos de Grecia central y entá pensó en faese reconocer como xefe de tolos griegos y conducilos contra'l rei de Persia pero morrió asesináu antes de poder executar estos planes.
  • Alexandru Magnu, que por casu dempués de la batalla de Gaugamela escorrió a Darío III tola nueche y la nueche y la mañana siguiente hasta mediudía. Tres curtiu reposu coló tola nueche siguiente y llegó a l'amanecida al campu que Bagistanes acababa de dexar y atopó delles tropes enemigues que-y dieron noticies de Darío. Anque los homes y caballos topábense aballaos d'esta marcha forzada la continuu tola nueche hasta a otru día hasta mediudía. Llegó a un llugar onde Darío se detuvo na viéspora y queriendo faer una dilixencia ordenó a 500 caballeros echaren pie a tierra, yá que nin la infantería nin la caballería cargada d'armes podíen aguantar y que los más brengosos oficiles d'infantería montaren a caballu, armaos como taben y que Nicator y Arreyar siguieren el camín que Darío con Besu habíen coyíu, mientres el prosiguió per una camín más curtiu pero ensin agua y partió al ponese'l sol dempués d'andar 400 estadios o 16 llegües, algamando a l'amanecida a Darío y el so escolta y atacar (anque Besu abandonó a Darío dempués d'asesinalu).
  • Xuliu César, que cuando la celeridad yera necesaria, como cola sulevación de Avernia pol caudiellu galu Vercingetórix o nes guerres civiles escorriendo a Afranio y Petreyo y más tarde a Pompeyu (al que dempués de la batalla de Farsalia creyó Xuliu César que l'únicu oxetivu de los sos cuidos tenía de ser escorrer a Pompeyu en cualquier país que fora a despintase, por medrana que Pompeyu xuntara nueves tropes y anovara la guerra ) nada-y detenía, nada-y asustaba y despreciaba toes los abertales de les estaciones y nenguna torga o fatiga podía contene-y. Y la celeridad con que sometiera a la Galia sirvió pa contenela pos pasando Xuliu César d'una ciudá a otra, reprimía los deséu que toos teníen d'anovar la guerra y obligar a ocupase del so propiu caltenimientu y a echar n'olvidu la d'otros y esta conducta contenía na fidelidá a los sos aliaos y a los pueblos sometíos.
  • Carlomagno, que pasaba d'un estremu d'Europa a otru y les dificultaes de los caminos, temporales, montes, ríos, nun paecíen detener les sos escursiones y les dilaciones d'un enemigu insidioso, débil o sorprendíu nun teníen sobre la influencia dalguna y diba siempres derechu al so fin ensin perder un intre. Y el so llargu reináu tuvo dos oxetivos, como fueron formar de tolos pueblos xermánicos un solu cuerpu de nación y dotala d'una organización completa (Empresa xigantesca porque los pueblos que zarraben la Europa Occidental topar en perpetua guerra. Les fronteres del Reináu de Carlomagno taben amenaciaes; pela parte oriental por saxones, bávaros, ávaros, daneses y eslavos; pela parte sur y sureste por lombardos y sarracenos y pela parte interior, los aquitanios, bretonos y turinxos nun fueron siempres bien lleales y d'últimes l'apaición de los normandos) y l'ataque, la iniciativa siempres partió de Carlomagno y vivió en perpetua llucha colos sos vecinos.
  • Bertrand Du Guesclin, xeneral francés qu'a pesar de recibir avisu que-y afayaba la facilidá d'una empresa, partía pa executala, ensin omitir les más capaces procuros d'asegurar el sucesu. Caracterizóse tamién porque enxamás dexó escapar una ocasión, previeno perdayuri al enemigu y siguió siempres los sos oxetivos, ensin detenese poles proposiciones capciosas que-y faíen,
  • Napoleón I colos siguientes exemplos:
    • Cuando'l xeneral Bonaparte tomó'l mandu del exércitu de los Alpes, na campaña del añu IV, empezó a fadiar al exércitu austru-sardu sobre la so derecha é izquierda y nun fixo demostración dalguna sobre'l centru. Engañáu por estes demostración, el xeneral enemigu lleva toles sos fuercies sobre la so derecha é izquierda y dexa el so centru desguarnecido. Cuando'l xeneral Bonaparte vio que'l xeneral enemigu creyera naquelles falses demostraciones, cai sobre los desguarnecidos centros con toa les fuercies que llamara de la so derecha é esquierda. D'esti movimientu resultaron los combates de Millesimo y de Diago, que fixeron enfusar al exércitu francés nel corazón d'Italia. Esti movimientu estratéxicu dixebró pa siempres al exércitu austriacu del exércitu piamontés y por una consecuencia necesaria d'esti movimientu y a resultes del combate de Ceva, el rei de Cerdeña viose obligáu a roblar una paz vergonzosa y abandonar a los franceses los sos estaos y por otra consecuencia d'este mesmu movimientu topó l'exércitu austriacu na necesidá d'abellugase detrás de la vera izquierda del ríu Po. Bonaparte concluyo un armisticiu col rei de Cerdeña y nun siguió al exércitu austriacu na so retirada de Valencia a Milán yá que podíen pone-y torgues de too tipu nos ríos Po, Doria, etc. Les fortaleces d'Alexandría y Tortona fueron apurríes a Bonaparte pol rei de Cerdeña y estableció nelles una nueva base d'operación contra'l so adversariu y coló rápido sobre Plasencia y dende ellí sobre Lodi p'antemanase al enemigu atopándose solo con una débil torga que foi destruyíu de momentu. Con tanta celeridad fueron los trunfos del movimientu estratéxicu de les fontes del Bormida hasta Lodi, que'l xeneral austriacu nun pudo siquier disponer la destrucción de la ponte de Lodi. Tando bien asegurada esta última llinia d'operación, Lodi y Adda, l'enemigu, asitiáu ente los montes de los Alpes suizos, corría acibosu por Milán y Brescia y por Bassano y Chiari pa volver coyer la llinia d'operación sobre Mántua. Pero l'exércitu francés de Bonaparte con gran celeridad evito que l'exércitu austriacu ganara les veres del Mincio y dempués de perdes inmenses llogró solamente salvar los sos restos pel norte del llagu de Guarda. Ye difícil atópase na historia militar un tan brillosu movimientu estratéxicu como l'analizáu y sicasí, el xeneral Bonaparte nun tenía más que 26 años y lluchaba con unu de los xenerales más hábiles del exércitu austriacu.
    • Tres la batalla de Leipzig, Napoleón I tornó a París y entamó con gran celeridad otru exércitu pa oponese a la invasión de los exércitos asociaos y al saber el pasu del Rhin polos aliaos, salió rápido de París el 25 de xineru de 1814 y empezó una de les campañes en que'l so xeniu militar foi más almirable coles siguientes victories:
      • El 27 de xineru de 1814 en Diezier
      • El 29 de xineru en Brienne
      • El 1 de febreru en Miere, fixeron abrir en Chatillon del Sena un Congresu ya inclusive posteriores nueves victories en Chapaubert, Montmirail y Chateau-Thieny aforfugaron tanto al exércitu austriacu y dixebráron-y del gran exércitu de Bohemia. Pero'l postreru plan estratéxicu de Napoleón I pa cortar les comunicaciones cola frontera y estrozalos al mandu de París fracasó pola inesplicable rindición d'esta plaza y pola pasividá de les sos mesmos oficiales el 31 de marzu y Napoleón I viose obligáu a abdicar de la Corona en Fontaineblau en 11 d'abril.
  • Erwin Rommel
  • Otros

Secretu[editar | editar la fonte]

Los movimientos estratéxicos que se faen siempres fora de la vista del enemigu y que tienen por oxetu conducir un exércitu a un campu de batalla determináu, tienen de ser executaos talmente que l'enemigu nun pueda presumir enxamás cual ye la intención del so adversariu.

Ente los brillosos movimientos de Turena, xeneral francés haber de citar el que fizo pa treslladar el so exércitu, asitiáu en Lorena, detrás de los Vosges, ente Luneville y Béfort á Alsacia, onde'l so adversariu Montecuculli, anque xeneral bien espertu, cometió la torpeza d'asitiar les sos tropes y los sos cuarteles d'iviernu. Turena cayó d'improviso metanes los sos cantones y Montecuculli nun pudo axuntar el so exércitu, polo cual foi dafechu ganáu nel combate de Turkhejm, cerca d'Apinar y obligáu a repasar el Rhin pela redoma de Kehl.

Ver por esti exemplu que los movimientos estratéxicos tienen de tener siempres l'oxetu de llevar un exércitu al puntu o puntos, onde menos barruntu l'enemigu que pueda ser atacáu. Montecuculli suponía a Turena sele nos sos acantonamientos detrás de los Vosges, pero cuandoquier esperar, axunta Turena el so exércitu y diríxese rápido al centru d'Alsacia ya imposible foi-y a Montecuculli, que les sos tropes topar esvalixaes dende Basilea a Landau axuntales a tiempu pol tan rápidu movimientu de Turena y tan bien guardáu tuviera'l secretu.

Habilidá nos movimientos estratéxicos[editar | editar la fonte]

L'añu 1796 ye clásicu na historia del arte de la guerra con entrada n'escena de dos grandes capitanes Napoleón Bonaparte y l'Archiduque Carlos, con dos grandes, antiguos y conocíos teatros: Italia y el Rhin.

Campaña V: 1797[editar | editar la fonte]

A principios de la campaña V, opunxo Austria al xeneral Bonaparte el so xeneral predilectu, l'archiduque Carlos, que na campaña del añu IV executara hábilmente un formosu movimientu estratéxicu ente'l Danubiu y el Mein, contra los exércitos franceses del Rin y de Sambre y Mosa, mandaos polos xenerales Marceau y Jourdan, y abrillanta el lloréu d'esta notable campaña IV, tantu pola direición como pola execución al citáu archiduque y tamién al so brengosu teniente Latour, lo siguiente: la movilidá, la iniciativa y l'arte difícil de movese coles sos fuercies recoyíes contra l'enemigu envalentonado y cimeru (hai autores que tamién encomian la retirada de les tropes republicanes franceses de Marceau pola Selva Negra poles dificultaes materiales y topográfiques, pero non tácticamente pola ausencia polos lladrales o'l llombu d'una poderosa fuercia capaz de cerrar el pasu a la so retirada: Moreau prosigue la so trabayosa retirada pola Selva Negra y ye batíu una vegada en Enmendingen por toles fuercies del archiduque y otra vegada en Schliengen hasta qu'a la fin, el 25 y 26 d'ochobre, repasa'l Rhin por Huninga, y tantu esta plaza, como Khel frente a Estrasburgu son al puntu abarganaes con sobrada osadía pol archiduque Carlos, que les tomó nos primeros meses de 1797,[33]).

Nesta ocasión amosóse por demás hábil l'archiduque Carlos, pos despintando diestramente un movimientu de la so izquierda escontra la derecha, diríxese sobre los márxenes del Danubiu sobre'l Mein y corta dafechu la llinia d'operación del exércitu de Jourdan, que la so base yera Neuwied y Koblenz sobre'l Rin.

Seique nun hubo xeneral hasta esta dómina de finales del sieglu XVIII que s'atopara en posición más difícil que la que s'atopó'l xeneral Bonaparte. Pero foi muncho más arteru estratéxicamente, pos traxo sanu y salvu el so exércitu á la vera izquierda del Rin y nesta retirada francesa nun hubo más qu'una perda considerable, la del xeneral Marceau, que la so retaguardia mandaba y el cuerpu d'esti xeneral foi soterráu nel fuerte de Erhensbreistein y col mesmu respetu de los dos exércitos batallosos, que se dieron esquitar acasu per primer vegada, n'honra del gran xeneral que Francia acababa de perder.

Diferencies ente estrataxema y estratexa[editar | editar la fonte]

La estrataxema militar ye un ardid de guerra, engañu fechu con astucia y maña y caracterízase polo siguiente:

  • Emplegu de l'astucia
  • Finximientu
  • Engaño artificiosu
  • Maña
  • Emplego del inxeniu
  • Cálculu

puestos en práutica y n'aición pa engañar al enemigu y asitialo en posición difícil o crítica que produza la so rindición o derrota.

Per otra parte, la estratexa ye la parte de la ciencia de la guerra que mueve a les tropes sobre'l teatru d'operaciones p'asitiales frente al enemigu nel campu de batalla.

Pero falando de la estrataxema: ¿en qué escala toma esi ardid y esi engañu? ¿Na del sarxentu qu'empón una patrulla o na de Napoleón I nes sos ardides de la Marengo o de la Ulm?

Les opiniones al respeutu de diversos autores sobre la voz militar estrataxema como los siguientes:

  • Federico Moretti autor d'un dicionario militar español-francés, cunta que la estrataxema oculta lo cierto y fai creer al enemigu lo falso por creíble.[34]
  • Según el diccionariu militar del capitán retiráu J.D'W.M., editáu en Madrid en 1863, na estrataxema realicen movimientos falsos pa entretener al enemigu y faer pasar por incierta la verdá sobre l'oxetu real de les operaciones.
  • El marqués de Carrion-Nisas cunta que ye una especulación establecida o fundada sobre l'error que pretende faese cayer al enemigu y ye un cálculu sobre lo que probablemente va faer l'enemigu por cuenta de esti error y sobre lo qu'unu mesmu tien de faer p'aprovechar los movimientos qu'esta decepción inspiráralu dientro d'una guerra, d'una campaña, d'una sola operación. Afirma que la estrataxema solo puede esistir nos tiempos modernos solu na estratexa non na táctica.[35]
  • José Almirante cunta que la estrataxema puede emplegar nes operaciones que se faen al algame del enemigu que fora de l'aición inmediata d'este y estrataxema ye lo pequeño y estratexa lo grande, pero son dambes del mesmu xéneru y cita lo siguiente:El ardid, la estrataxema del probe guerrilleru, del comandante del batallón, toma los vuelos nel que manda 30, 60, 100000 homes de movimientos, operaciones estratéxiques y según el traidor puñal, cuadruplicando'l so llargor, convertir en noble espada, tamién que nel valor de les pallabres, dientro de l'altiva estratexa, esta la humilde estrataxema.

La conclusión ye que nun ye posible analizando la voz militar estrataxema rigorosamente amenorgar a regles la manera de conducir y realizar les estrataxemes nin amenorgase a máximes la sagacidad, lo artificial y el terror y a lo llargo de la historia operaciones militares de so difíciles, peligroses y d'ésitu dudosu, si intentar polos procedimientos regular y ordinariu, topáronse siempres ensame d'estrataxemes que al inocente xefe o oficial que les escurrió y executó suxuríes poles circunstancies del casu.

Y anque hubo publicistes, eruditos y estudiosos que compilando estrataxemes efeutuaes en variedaes d'ocasiones, formularon ciertos preceptos pa llevar a cabu determinaes empreses de guerra, sirviéndose más de la sagacidad y del inxeniu que de la fuercia y del valor. Pero José Almirante y otros opinen pretensión risible l'amenorgar a regla escrita l'arte d'engañar, como l'arte de trescalar, como l'arte de vencer ya inútil paez detenese n'instrucciones sobre la manera de combinar y executar estrataxemes y siguir con ello l'exemplu de Frontino (o de Polieno o'l marqués de la Roziere), que les sos aneyes hestories, al dicir de Jomini, más bien paecen d'otru mundu.

Por tantu amenorgar a máximes la estrataxema paez xera fartu difícil y nun almiten principios fixos y comúnmente escurrir y lleven a la práutica en cada casu concretu, según l'inxeniu, l'astucia y arte del que manda , sicasí la estratexa puede amenorgase a máximes y regles xenerales que tienen de reparar siempres nel gobiernu y direición de los exércitos en campaña.

Pa terminar dicir que se debe fuxir del abusu y entueyos en ardides y estrataxemes porque dalgunes son cándides y absurdes y como pola so índole propia nun pueden ser sistemátiques o metódiques, munches fallen y faen perder un tiempu preciosu a quien les utilicen.

Exemplos d'estrataxemes[editar | editar la fonte]

  • Marcu Antoniu, enoxáu de que los Partos picáren-y la retaguardia n'el so marches toles mañanes cuando llevantaben el campu, nun lo desallugó hasta cerca de mediu día, y tuvo tiempu d'acabar la so marcha ensin incomodidad valiéndose del ardid de que cuando los partos lo hostigaran, los sos homes pa cubrir del ensame de fleches partas, punxeren una rodía en tierra y que la segunda fila de batalla metiera los escudos sobre les cabeces de la primera, la tercer sobre les de la segunda, la cuarta sobre la tercera, etc., de tal manera que toles fileres topábense cubiertes ( pa los mesmu valíense los antiguos españoles de les rodeles y yeren abondes p'aguantar los arcabuzazos, según el que fuera Maestre de Campu Francisco Ventura de la Sala y Abarca, na so obra Dempués de Dios la primer obligación y glosa d'órdenes militares, Nápoles: Gerónimo Fasulo, 1681)
  • Abenuth, rei de Murcia, pa dilatar los términos del so reináu, confiáu más na industria que nel so esfuerciu, meter a celosu predicante de la observancia del Alcorán, colo que llogrando ponelos a toos de lo so parte pudo aguantar y defendese del Santu Rei D. Fernando
  • Al príncipe Luis de Baden salió-y mal el proyeutu de sorprender al Conde de Marsin, que cruciaba'l Rhin con una considerable fortuna pal Duque de Baviera, pos anque unvió al xeneral Palfi con mil quiñientos caballos pa cafialo na so marcha, topólu tan preveníu que tuvo que retirase; pero Marsin, roceanu de dalgún alcuentru, afixo en distintos sacos o talegues l'oru y la plata, por que puestu a la grupes de los caballos de los meyores oficiales tuvieren la mesma seguridá o riesgu de la so vida, y llogró llegar a la fin al campu del Duque ensin acabamientu de xente nin riqueces.
  • Cuando Alexandru Farnesio (duque de Parma), pasó a Francia mientres la Lliga, travesó les llanures de la Picardía, colando en columna metanes dos files de carros que cubríen les sos tropes (Ciro II el Grande contra Creso yá utilizara la trinchera movible de carros pa formar la so retaguardia), y Enrique IV de Francia a pesar de los sos grandes deseos de entablar combate, enxamás s'atrevió a obligalo porque nun podía consiguilo ensin atacar la citada trinchera, lo que-y espondría a una perda irreparable.
  • En 1702, dempués de la batalla de Crostolo, faltó pocu por que'l príncipe Eugenio de Saboya, desfixera dafechu al exércitu de Vendome, Luis Xosé de Borbón, que creyendo que se topaba entá d'esti llau del Po, taba acampáu detrás del dique del Zero y solo una casualidá fíxo-y afayar a los franceses, una y bones Eugenio calculara perfectamente les desigualdaes del país que teníen de despintar el so emboscada.
  • El marqués del Bai, unu de los xenerales de Felipe V d'España se pusó en marcha pa sorprender Alcántara, cuando los aliaos acabar d'apoderase d'ella. Bai que s'enteró que'l so proyeutu fuera descubiertu, aparentó qu'abandonaba la empresa y fixo retirar les sos tropes per distintos caminos, la guarnición relaxóse y Bai que lo había previstu fixo axuntar a les sos tropes y foi sorprendida la plaza.
  • Mientres les revoluciones de Hungría, el xeneral Sauches sorprendió la plaza de Sigest cola estrataxema de faer entender al Gobernador que-y unviaben dellos barcos de provisiones pa la guarnición, y habiéndolos cargaos de tropes escoyíes entraron hasta la ciudá y llegando al ponte levadizo saltaron en tierra los soldaos, quien atopando despreveníos los del presidiu, apoderáronse fácil d'él.
  • Carlos V de Lorena atopando cerca de Mohács a los Turcus cimeros en númberu nun campu bien ventaxoso poles llagunes y trincheres que fixeren y vistu qu'arriesgaba demasiao si atáca-yos n'el so fuerte, fíxo-yos salir d'él por una salida asonsañada y llogró célebre victoria.
  • Na batalla de Guastalla, en 1734, dada pol exércitu francu-sardu a les órdenes del rei de Cerdeña y los mariscales Boglio y Coigny contra los imperiales de Koenigseck, venció l'exércitu francu-sardu en gran parte incorporando a cada compañía d'infantería cuatro de los meyores tiradores del exércitu encargaos puramente de tirar a los xenerales y oficiales del enemigu, llogrando lo propuesto, yá que a les poques hores de combatir recayó'l mandu de los imperiales de munches divisiones nos tenientes coroneles y punxéronse les tropes imperiales en desorde.

Estrema movimientu d'estratexa y movimientu de táctica[editar | editar la fonte]

Dellos exemplos de la diferencia ente movimientu estratéxicu y movimientu tácticu podríen ser los siguientes:

  • Movimientu estratéxicu.-Na Guerra de 7 años, sostenida por Federico II contra Austria, Rusia, Alemaña, Inglaterra y Francia, per mediu d'un movimientu estratéxicu sabiamente combináu foi como vieno dende Silesia a dar al xeneral contrariu Soubise, la batalla de Rosbach, colando d'esquierda a derecha, sofitando'l so izquierda sobre'l Oder y el so derecha sobre'l Elba y el Saale.
  • Movimientu de táctica (maniobres).-Al llegar l'exércitu de Federico a la vista de Soubise fai ciertes demostraciones sobre la izquierda y oblíga-y a camudar de posición y colar pola so derecha que yera lo que deseyaba Federico que pasara, que desque empezó'l movimientu de Sousibe y cuando vio qu'esti nun podría contener yá dichu movimientu, coló darréu a la izquierda, atacó'l lladral derechu de Soubise y destruyó el so exércitu. Los movimientos de dambos exércitos son de táctica.

Si hai qu'estremar la 'táctica' de la 'estratexa', ye que la maniobra ye peculiar y puramente de la 'táctica' y el movimientu de la 'estratexa'.

Movimientos tácticos de Napoleón Bonaparte precedíos d'un movimientu estratéxicu[editar | editar la fonte]

Los movimientos tácticos siempres se faen en presencia del enemigu y na batalla de Eckmul, per mediu de los sos movimientos estratéxicos lleva Napoleón I l'exércitu francés hasta dar de frente al exércitu austriacu del archiduque Carlos, que tomara posición ente'l Danubiu y el Isar, sofitando la so derecha en Ratisbona y la so izquierda en Lanshut.Con asonsañaes demostraciones cafiante Napoleón I á el so adversariu pola so derecha en Abensberg y tan depués como llogra la resultancia d'esti movimientu estratéxicu, marcha pela derecha en frente del enemigu, ataca al exércitu austriacu nel so centru, arolla á tola izquierda del exércitu austriacu sobre Landshut y nel intre por un movimientu á la derecha cola sobre Eckmuhl y nun dexa al archiduque Carlos más retirada que Bohemia, demostrando estos movimientos tácticos la sublimidá mesma del xeniu militar de Napoleón I.

Otros términos[editar | editar la fonte]

Teatru de guerra[editar | editar la fonte]

Según Jomini, el territoriu en xunto onde la guerra faise o tien llugar y abraza toles contornes en que pueden atacase seya mesmu territoriu, seya nel de los sos aliaos o de potencies secundaries qu'abasnen na so riega por medrana o por interés y cuando hai operaciones marítimes (güei sería aereomarítimas) nun se llinda al teatru de les fronteres d'un Estáu y caracterízase por ser lo siguiente:

  • Cosa vaga
  • Suxeta a incidentes
  • Nun se debe confundir el teatru de guerra col teatru d'operaciones que cada exércitu puede abrazar con independencia de tou entueyu.

Teatru d'Operaciones d'un exércitu[editar | editar la fonte]

Entiende tol territoriu que trata d'invadir un exércitu o tol territoriu que puede tener que defender un exércitu.

Base dende un puntu estratéxico y táctico[editar | editar la fonte]

Base a finales del sieglu XIX tenía los siguientes significaos:

  • Tácticamente, base de alienación de la compañía, batallón, una fraición cualesquier na nueva llinia o alienación determinada por un esplegue, cambéu de frente o maniobra análoga y la directriz, la llinia de direición de la marcha ye xeneralmente perpendicular a la base.
  • Estratéxicamente, la base d'operaciones yera'l puntu, la llinia, la frontera, la contorna onde se concentraba un exércitu d'operaciones al abrir una campaña, onde s'establecía los nucleu de tolos servicios y d'onde habíen de sacar los sos recursos y fuercies:

Tocantes a la meyor direición de la base d'operaciones con respectu al enemigu, lo siguiente:

  • El Archi-duque Carlos esta poles paraleles como menos bono de romper
  • Jomini poles perpendiculares como más arremente pa estremar al enemigu:

Frente[editar | editar la fonte]

Terrenal que s'estiende delantre d'una tropa por oposición a lladrales.

Frente Estratéxicu[editar | editar la fonte]

La estensión del frente qu'abracen y mira a la parte del enemigu xunto a los enemigos

Frente d'Operaciones[editar | editar la fonte]

La posición del terrén dende onde l'enemigu va poder probablemente llegar sobre esti frente en 1 o 2 marches.

Ye per tantu la parte del territoriu que s'estiende delantre del Frente Estratéxicu a la zona hasta onde nun momentu puede llegar l'aición del exércitu

Posiciones Estratéxiques[editar | editar la fonte]

Entós que un exércitu asítiase na zona del teatru qu'hai d'abrazar p'atacar o defendese, ocupa nél, polo común posiciones estratéxiques.

Llinies de defensa[editar | editar la fonte]

Asina les operaciones d'una campaña tean a puntu d'empezar, unu de los dos exércitos va tomar ensin dulda el resolución d'esperar al enemigu y nesti casu va curiar de sofitase nuna llinia de defensa más o menos preparada de mano, que va poder tar:

  • Sobre la mesma llinia del frente estratéxicu
  • Un pocu más a retaguardia
  • D'esto va resultar naturalmente que dacuando va apaecer qu'esti frente forma tamién la llinia de defensa como asocedió en 1795 y 1796 sobre la llinia del Rin que sirvió coles mesmes de llinia de defensa a los austriacos y a los franceses, al pasu que'l frente estratéxicu y el d'operaciones de dambos exércitos topar a sí mesmu sobre la mesma llinia.
  • Dientro de la táctica peculiar de la infantería, el reglamentu del exércitu español de finales del sieglu XIX llama llinia esplegada a la formación de les tropes nuna llinia, asitiaes les compañíes y los batallones esplegaos, sobre un mesmu frente.

Estremes Frente Estratéxicu y Frente d'Operaciones[editar | editar la fonte]

El Frente Estratéxicu convien meyor pa designar el de les posiciones realmente ocupaes pol exércitu.

El Frente d'Operaciones designa l'espaciu xeográficu que dixebra los 2 exércitos, estendiéndose a una o a munches marches más allá de cada estremidá del so Frente Estratéxicu y onde ye probable que lleguen a topetar.

Sicasí, según lo que dexó escritu Jomini, otru autor como Vial nun almitió la distinción de Jomini y que da al mandu d'operaciones el conceutu que según este tien el frente estratéxicu:

  • El frente d'operaciones ye dafechu distintu de la base
  • Ye móvil y avanza col exércitu
  • La base ye un accidente estratéxicu material ya inmóvil
  • La estensión del frente d'operaciones varia non solo cola fuercia del exércitu sinón tamién coles circunstancies y la naturaleza del terrén y amenórgase no siguiente:
    • Países montascosos
    • Cerca del enemigu
    • Na viéspora de la batalla
  • Enanchar no siguiente:
    • Países llanos
    • Cuando l'enemigu ta lloñe Puede comparase un frente d'operaciones estratéxiques con un frente d'operaciones táctiques, cuando delles columnes colen xuntes sobre un terrén de maniobres o sobre un campu de batalla y tienen necesidá de detenese en ciertos puntos pa ponese en contautu, asitiase a una mesmu altor y rectificar les sos posiciones respeutives y lo mesmo asocede n'estratexa.

Frente d'operaciones paralelu y frente d'operaciones oblicuu[editar | editar la fonte]

  • Un frente d'operaciones paralelu presenta ventayes pa les concentraciones rápides y pa los ataques centrales.
  • Un frente d'operaciones oblicuu sirve xeneralmente pa preparar los movimientos envolventes siempres que cubra bien les comunicaciones del exércitu al empar qu'amenacia les del enemigu.

Frente Estratéxicu del Teatru[editar | editar la fonte]

Ye'l llau del teatru en que se llibren los 1º combates o nel que l'exércitu que permanez a la defensiva establez llinia de posiciones militares p'aguantar al invasor.

Frente Estratéxicu del exércitu[editar | editar la fonte]

La llinia más o menos regular que formen les cabeces de los cuerpos d'exércitu qu'avancen combinaos o los estremos de les columnes que reculen pa tomar posiciones defensives.

Cambéu de Frente Estratéxicu[editar | editar la fonte]

Ye una de les maniobres más importantes porque formando asina l'exércitu una perpendicular cola so propia base, faise dueñu de dos de los llaos del teatru y asítiase en concencia nuna situación cuasi tan favorable como si tuviera una base con dos Frentes.

Dobles Frentes Estratéxicos[editar | editar la fonte]

Asocede con frecuencia qu'un exércitu vese obligáu a tener dobles Frentes Estratéxicos polo siguiente:

  • La configuración del Teatru de Guerra, y como exemplos según Jomini la frontera de Turquía y España y los exércitos que trataren de pasar el Balcán o'l Ebro veríense obligaos a tener un doble frente, el turcu pa dar el so frente al valle del Danubiu y el segundu p'atender a les fuercies que pudieren destacar de Zaragoza y de Lleón
  • Porque tola llinia d'operaciones ofensiva enllargada esixe que tean bien aseguraos los sos lladrales y la defensa d'un Frente Estratéxicu ye unu de los más grandes inconvenientes pa un exércitu qu'opere a la ofensiva obligáu a destacar grandes mases.

Puntos estratéxicos[editar | editar la fonte]

Según Jomini, son puntos estratéxicos los que pueden exercer grande influencia, yá seya en tola campaña, yá solo nun fechu d'armes, como aquellos que la so situación xeográfica y ventayes artificiales facilitaríen l'ataque o defensa d'un frente d'operaciones o d'una llinia de defensa y les grandes places d'armes bien asitiaes.

Llinies d'operaciones[editar | editar la fonte]

Son aquelles que l'exércitu percuerre pa dir de la base al puntu oxetivu y ye más bien un conxuntu de llinies y puede entendese una media proporcional imaxinaria ente tolos caminos percorríos realmente y un exemplu, el de los Aliaos en 1813 al colar a Saxonia los sos exércitos formaben tres linia d'operaciones distintes:

Batalla Estratéxica[editar | editar la fonte]

Pa los qu'estudiaron les campañes de Gonzalo Fernández de Córdoba, "El Gran Capitán" caracterizaes pol so sagacidad, tinu maraviyosu y aportunante esfotu, con que lluchando arca a arca cola diosa "Fortuna", supo preparar les sos victories en Cerinola y otres, viéndose lo siguiente:

  • Ordenada la batalla con preparación
  • Ye la verdadera batalla estratéxica carauterizada polo siguiente:
    • Calculada
    • Prevista
    • Forzosa
    • Nun fueron el choque brutal y ciego de 2 mases errantes
    • Nun fueron alcuentros casuales.
  • Fueron eses victories el desenllaz lóxicu, previstu d'una situación militar creada y sosteníos por refuerzu y de ardidoso cálculu.

Por tantu una Batalla Estratéxica carauterizar polo siguiente:

  • Prevista
  • Preparada con un oxetivu importante y decisivo
  • Que fuera productu de meditaes combinaciones
  • Que tuviera sometida a un plan anterior y estudiao
  • Pero que seya flexible esti Plan nel que pudieren caber cambeos adventicias que los sucesos impongan.
  • Que se tuviera bien en cuenta'l terrén p'afaer a él la formación y les maniobres.
  • Que'l orde en xunto presentara la debida trabazón, ensin grandes claros o fiendes.
  • Ufiertaba al enemigu dalgún buecu pa desorientar
  • Qu'hubiera defensa y sofitu recíprocu
  • Que los lladrales y la retaguardia tuvieren seguros
  • Que les armes aidárense y combinaren, ensin embarazase, ensin entemecese, ensin entorpecerse na so aición.
  • Que'l orde emprestar con elasticidá a tou xéneru de movimientos, ensin que la derrota nin el desorde nun puntu pudiera suplir y trastornar al restu.
  • Que'l pasu de llinies o relevu verificar ensin tracamundiu.
  • Que'l fueu de les "Reserves" dilatárase, conteniendo toles impaciencies hasta'l momentu supremu.
  • Que les impedimentes, parque, material, tren, equipaxes nun corrieren peligru, nin en casu de retirada tracamundiaren el movimientu yá de so angustiosu y ocasional
  • Que'l ímpetu mesmu del ataque acuartárase, cuntando con que la persecución había de ser

inmediata y impacable.

Rotura estratéxica[editar | editar la fonte]

La rotura estratéxica ye l'únicu ataque de frente posible, porque l'ataque fronteru ensin rotura de la llinia de defensa enemiga nun puede producir bones resultaos más nel casu d'haber una verdadera desigualdá de fuercies:

  • La rotura consiste en cayer sobre'l frente enemigu a manera de cuña pa rompelo y una vegada dixebráu en delles partes bater caúna d'elles xebradamente torgando que combinen el so esfuerciu Por que lu dicir tenga ésitu ye precisu que l'atacante maniobre per llinies inferiores con cuenta de que que una vegada abierta la fienda l'atacáu vease obligáu a siguir direiciones diverxentes, abriendo más y más la fienda *Esta combinación

tien d'emplegase cuando l'enemigu estienda sobre un frente estratéxicu escesivu *Na [[batalla del Marne]], la rotura estratéxica, cola meyora xeneral de les tropes aliaes, que teníen de llevar al interior de la mesma al exércitu británicu y la 5º francés con elementos cimeros a los de los cuerpos de caballeros del Kaiser que se produció na so llinia, nun pudo remediase colos trunfos tácticos que llograron los exércitos imperiales del centru y la derecha, porque'l dispositivu francés se deformó ensin llegar a rompese mientres se faía cada vez mayor la fienda esistente nel de los xermanos, y la retirada alemana la única solución.

La rotura estratéxica solo tien de tener llugar cuando lu encamienten los desaciertos del enemigu y ye más aconseyable l'ataque al lladral que lleva consigo la ventaya d'obligar a tomar nueves posiciones y amenaciar les comunicaciones del atacáu, y ye l'ataque de lladral el xerme del movimientu envolvente que consiste nel allongamientu del ataque sobre una de les ales, enchiendo'l lladral atacáu y cortando la llinia de retirada del adversariu ( como la Batalla de Tannenberg (1914), na Primer Guerra Mundial, na que inmortalizó el so nome Paul von Hindenburg).

Cites[editar | editar la fonte]

  • Pliniu'l Vieyu.- Thracia in quincuaginta strategias acolumbra (Llamaba estratexa a los gobernadores principales d'un pueblu y falando de Tracia diz que taba estremada en 80 gobiernos que llama asina).
  • Plauto.- Strategum te facio huic convivo (Plauto emplega estratexa pa indicar la primacía, el mandu, el xeneral, l'imperiu y fai una metáfora pa espresar el xefe d'una llacuada cola cita puesta, el destináu a faer los honores ya iguar los placeres).
  • Archiduque Carlos.- La estratexa ye la ciencia de la guerra, esboza los planes, abraza y determina les empreses. Ye, puramente falando la ciencia del xeneral en xefe.
  • Joly de Maizeroy.- ..La estratexa ye puramente l'arte de mandar, d'emplegar con tientu y habilidá los medios toos de que dispón un xeneral pa dirixir cuanto se topa a los sos órdenes. Tamién dexó escritu lo siguiente:Tolos autores griegos fixeron siempres una diferencia marcadísima ente la estratexa, ciencia del xeneral y les partes de que se compón como son la táctica, la estratopedia.
  • Jabro (1777).- Según esti autor la estratexa ye l'arte de formar los proyeutos de guerra, encuadralos según les posibilidaes económiques del Estáu, executar los proyeutos, marches, campañes.
  • Napoleón I.- Enxamás estremó l'arte de la guerra en dos partes, nin nunca usó'l vocablu estratexa yá que al arte de dirixir la guerra llamólu 039;'gran táctica (usu de grandes unidaes militares) y tres los sos primeros trunfos n'Italia adquirió'l convencimientu según Jomini de lo siguiente: ..la clave de tola ciencia de la guerra consiste n'aplicar pola estratexa a tol teatru d'una guerra'l mesmu principiu qu'empunxera a Federico II de Prusia nes batalles.
  • San Miguel (xeneral).- La ciencia del xeneral, o la estratexa, ye un vastu campu que non cabo un escritu. Entren nella la táctica puramente dicha, la Historia, la Xeografía, la Política, el Tactu de toa clase de negocios alministrativos y una fonda conocencia de les coses y de los homes.
  • Ramonet.- Les llendes que dixebren la estratexa de la táctica son los que provienen ente la ciencia y l'arte, ente'l teatru de la guerra y el campu de batalla, ente'l plan xeneral d'operaciones y la disciplina del combate.
  • Boiste.- Estratexa ye la ciencia de los movimientos d'un exércitu alloñáu d'otru.
  • Sánchez Osorio (xeneral).- Tamién hai diversidá na manera de considerar a la estratexa, si como ciencia o cualesquier arte. Si per ciencia entiéndese la que parte d'axomes que lu sirven de base pa les sos deducciones, de xuru nun lo ye aquella, pos que nun se funda en principios incontrovertibles d'innecesaria demostración: asina asocede que nun puede aprendese como les matemátiques, nin el profesor trescribir el so saber al discípulu.La estratexa ye una de les ciencies encimentaes en fundamentos que magar ciertos, pueden tener dalguna variación, o polos grandes descubrimientos mecánicos o nes aplicaciones y son de tan mala concepción estes que namái a los xenios, qu'apenes produz unu cada dómina secular, ye-yos dau entendeles bien y afaeles á les infinites circunstancies...Puede comparase l'estudiu de dicha ciencia a la Poesía, nel que se van aprender bien fácilmente les sos regles, pero si nun hai un numen nun se va faer un bon poema y sí solo medianos versos.
  • Bulow.- L'arte de la guerra tien dos rames: la estratexa y la táctica...la estratexa ye la ciencia de los movimientos que tienen al enemigu por oxetu, pero non por puntu oxetivu.. Cuando se llega a les manes ye táctica; cuando nun se verifica'l choque ye estratexa. L'arte de la guerra (amás de les partes morales y filosófiques) componer de los cinco principales que diximos de primeres: la estratexa, la táctica, loxística, la táctica de les armes y l'arte del inxenieru.
  • Antonie-Henri Jomini.- Doscientos mil franceses, queriendo someter a España llevantada en masa contra ellos, nun maniobraren como otros doscientos mil que colen contra Viena ú otra capital cualesquier pa dictar la paz nella, nin van combatir a les guerrilles de Mina como se combatió en Borodino... Concíbese qu'un reximientu se bata siempres de la mesma o con curtia diferencia, pero nun asocede asina con respectu á les grandes mases.
  • Renard.- ..solamente que ye necesariu un verdaderu xeniu, secundáu por un Estáu Mayor sabiu, activu y brengosu y por un serviciu alministrativu íntegru y bien capaz, p'aplicalos nun vastu teatru de guerra y apoderar les esfregadures y les dificultaes qu'acaldía surden, al pasu qu'un xeneral de talentu basta pa un terrén de curtia estensión.
  • Carrión Nisas.- Alexandru Magnu estableció la estratexa sobre dimensiones xigantesques, anque emplegara más fuercia de voluntá que finura y variedá de combinaciones...lo cierto que la estratexa..llució ente los romanos:estos fueron los primeres que construyeron la guerra en grande sobre un sistema siguíu, sobriu y fondu... Los griegos enseñáronnos principalmente la táctica, los romanos principalmente la estratexa.
  • Jacquinot de Presle.- Estratexa ye l'arte de trazar un plan de campaña y de dirixir un exércitu sobre los puntos decisivos del teatru de guerra.
  • Koch.- Estratexa ye l'arte d'esbozar un plan de campaña y de trazar la direición principal de les operaciones n'oposición a la táctica que dirixe los movimientos d'execución que tienen de tener llugar nel mesmu día.
  • Jaime Balmes.- El gran Gonzalo va lleer con preferencia les fazañes de Escipión n'España, esbaratando a los sos enemigos cola so estratexa.
  • Opinión d'un distinguíu escritor sobre les campañes de Aníbal n'Italia:Maravíes de puxanza y actividá, perenals recursos d'estratexa y táctica precisábense, verdaderamente, pa detener y entá arollar con imprevistes reaiciones ofensives, exércitos cada vez renacientes, que siempres se prometíen entartallar aquella vieya hueste amenorgada y descontenta.
  • José Almirante (Diccionariu militar), falando sobre l'apaición de la estratexa, xusto ye recordar según esti autor que s'atopa perdayures nel cursu de la historia, unes vegaes á cachos, otres mazcarada, so diversos nomes: Montecuculli, á Feuquieres, a Bernardino de Mendoza , que yá en 1595 titulaba'l so llibru Teoría y práutica de la guerra, paez que se-yos llee estratexa, sinón que nos dos primeros aquello llámase disposiciones xenerales; el puntu decisivu y el puntu negativu, y nel clásicu español va atopase, v. g., la espresiva frase faer llombos polo qu'agora (finales sieglu XIX) llamamos campanudamente reserves estratéxiques.
  • De Roure.- Esti autor nuna bien meditada síntesis, sobre l'habilidá estratéxica na dómina de los Bárbaros, pregunto con razonáu criteriu: ¿Va Ser posible que l'arte de la guerra, tan noble pol conxuntu de les rares cualidaes espirituales qu'esixe, tan complicáu al respeutive de la ordenación, al entretenimientu, a les armes, a les maniobres peculiares de les diverses tropes, nun reposa, nun se basa de fechu na práutica, más que nun númberu bien curtiu de principios evidentes como la lluz, accesibles como'l sentíu común, constantes como la verdá?
  • Rocquancourt.- Estratexa ye l'arte d'esbozar un plan de campaña, d'afitar los puntos de partida y de trazar la direición principal de les operaciones, creándose les posibles garantíes d'ésitu y entiéndese por estratexa la ciencia de les combinaciones y de les direiciones. Proyeutos y executar, estremen naturalmente en dos partes distintes les funciones del mandu: trabayu de gabinete y órdenes sobre'l terrén. La 1º parte ye toa entera del dominiu de la estratexa y la 2º del de la táctica.
  • Mackenna.- La estratexa ye la parte direuta de la guerra. La táctica avafa les mases d'un exércitu, na execución de cuanto proyeuta y dispón la estratexa. Esta traza les operaciones y a la táctica empresta la práutica de toes elles. La estratexa escueye los puntos importantes y la táctica ocupar: aquella determina defender o atacar una llinia defensiva y esta llevar a cabu coles sos maniobres y l'estratexa afita l'aportación de les batalles y la táctica dispón les aiciones, como medios de la so execución y de llograr l'oxetu que se propón la estratexa.
  • Sun Tzu.- Nun tienes de combatir demasiáu de cutiu con un dadu enemigu, yá que-y vas terminar enseñando los tos artes de la guerra.

Estrategues importantes[editar | editar la fonte]

Tratadistas y escritores sobre estratexa militar, hasta finales sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Persia Antigua[editar | editar la fonte]

Grecia Antigua[editar | editar la fonte]

Cartago[editar | editar la fonte]

Roma Antigua[editar | editar la fonte]

Bizancio

China[editar | editar la fonte]
Xapón[editar | editar la fonte]
Portugal[editar | editar la fonte]
Francia[editar | editar la fonte]
Suiza[editar | editar la fonte]
Holanda[editar | editar la fonte]
Italia[editar | editar la fonte]
Prusia[editar | editar la fonte]
Alemaña[editar | editar la fonte]
Austria[editar | editar la fonte]
España[editar | editar la fonte]
Escocia[editar | editar la fonte]

Gales

Inglaterra[editar | editar la fonte]
Túnez[editar | editar la fonte]
Saxonia[editar | editar la fonte]
Rusia[editar | editar la fonte]

Xunión Soviética

Finlandia[editar | editar la fonte]
Bélxica[editar | editar la fonte]
Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]
Venezuela[editar | editar la fonte]
Arxentina[editar | editar la fonte]
Cuba[editar | editar la fonte]
República Dominicana[editar | editar la fonte]

Tratadistas y escritores sobre estratexa militar, sieglos XX y XXI[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. páxs.163, Gartner
  2. Bassford, Christopher (2002). «Clausewitz and his Works». Consultáu'l 25 de mayu de 2010.
  3. El teniente coronel ya inxenieru Vicente Ferraz publicó en Madrid, Imprenta Real, 1800 la obra Tratáu de Castramentación o arte de riolar ocupándose preferentemente de los hebreos, griegos y romanos según bayuroses descripciones de Polibio, Vegecio y Xusto Lipsio
  4. Asemeyáu táctica forfugaba la paciencia del encesu africanu, quien perdiendo la esperanza d'atraer a una formal batalla a Fabio, a quien les sos mesmes lexones llamaben El Pedagogu, se vió obligáu a llevantar el campu pa dir en busca de cebera (cita sacada de la obra de Jean Bernard Mary-Lafon Roma antigua y moderna, Madrid: Llibrería Española, 1857)
  5. Según Napoleón III El Senáu ponía en práutica los principios que fundan los Imperios y les virtúes que la guerra nicia. Arrodiada de vecinos belicosos Roma tenía que trunfar o perecer, d'equí esa superioridá nel arte de la guerra; obra: Histoire de Jules César, París: H. Plon, 1865-66, 2 vols.
  6. El poeta del sieglu XVIII Ricardo Glover compunxo la traxedia Boadicea
  7. Cita sacada de Discursos varios del arte de la guerra:... que'l so autor ye José Serrano Valdenebro, Madrid: J. Ibarra, 1796
  8. Obra: De bellu Gotorum
  9. El feudalismu como l'aplicación instintiva d'una nueva base del derechu, treslladó a la esfera del derechu y sobre l'elementu común, l'elementu individual que faltaba nel mundu antiguu, al fechu común de la conquista, y tenía en caso analogía cola vecería y patronatu antiguu, estremándose esencialmente d'esta en que'l patronatu yera llindáu, supletorio del derechu estrictu y el feudal foi rellación xeneral, tenía calter puramente civil, yera base direuta de derechu y correxía el derechu estrictu antiguu, xuntando poles rellación personales los estaos qu'aquel dixebraba, y los conquistadores daben parte de ganar so la obligación de fidelidá y a serviciu de guerra y la duración d'esta rellación dependía del cumplimientu de la obligación recíproca; Compendiu d'historia universal, de G. Weber, Madrid: Imprenta Díaz y compañía, 1853
  10. Nel sieglu XIII el Señor de Beaumanoir ( ca. 1210 - ca. 1265 ) na so compilación de les Costumes de Beauvaisis determina les formalidaes que se riquir pa la guerra privada
  11. La mayor parte de los xurisconsultos cunta que la esencia del feudu consiste na reserva que fai'l señor o'l que lu concede, de la propiedá orixinaria; y per parte del vasallu, nuna prestación cualesquier, en señal de fe y homenaxe. Por eso nel feudu estrema la propiedá útil y la direuta, como nos contratos enfiteúticos. Francisco Foramiti Manual de xurisprudencia feudal, Venecia, 1841.- Sobre la pallabra valbasores delles obres: Diccionariu históricu y forense del derechu real n'España, d'Andrés Cornejo, Madrid: J. Ibarra, 1779-1784, 2 vols; Discursos de la nobleza d'España, de Bernabé Moreno de Vargas, Madrid: Antonio Espinosa, 1795; reeditada por Lex Nova, 199
  12. Según Augustin Thierry nel Norte de Francia realizó la revolución comunal sol principiu de l'antigua ghilde xermánica o llacuada de gastos comunes, pallabra que significa tamién asociación o cofradería porque tolos sos individuos prometíen per mediu del xuramentu defendese unos a otros y ayudar como hermanos, modificáu sol imperiu de les idees cristianes na Edá Media; obra: Lettres sur l'histoire de France, París: Furne, 1853 (reeditada en 2012, Classiques Garnier; otra obra de Thierry: Histoire de la conquete de l' Angleterre par les Normands, París: Jouvet, 1882.
  13. Autor de Historia orgánica de les armes d'infantería y caballería españoles, Madrid: D. B. González, 1851-59, 16 vols.
  14. "A pesar de qu'esta ciudá taba defendida por roques serrapatoses, non por eso dexo Jan Žižka de circunvalarla con muralles y antemurallas. En parte topábase bañada pel ríu de Lusinitz y en parte por una riega considerable. L'espaciu pa entrar nella per tierra ye apenes de trenta pies. Ellí hai un foso bien fondu y un triple muriu de tal espesura qu'esta a prueba de toa máquina de guerra. Maestros los taboristas en tomar places habíen consturído munches torres y munchos antemurales a lo llargo de les muralles y nos sitios mas necesarios. Aquel yera l'abellugu de tolos herexes. Jan foi'l primeru que lo edificó y los que lu siguieron aumentaron les fortificaciones según el so xeniu. Describir Tabor talo como la vimos", pallabres de Aeneas Silvius Picolomini, cardenal, que foi vicecanciller de Federico III d'Habsburgu, que lu unvió en misiones diplomátiques a Roma, Milán, Nápoles, Bohemia y otros llugares. Aeneas darréu foi papa llamáu Pío II. Dexó delles obres escrites, ente elles: Historia de los Bohemianos.... y Historia de la Europa, dende'l reináu del emperador Federico III..., 1685, en fólio
  15. Carlos Promis comentando la obra de Martini, investigó los cambeos na ciencia de la fortificación hasta la so completa restauración, empieza por una biografía de los tratadistas y ente que Guarnieri y otros autores principian solo dende Tartaglia en 1546, Promis facer dende Egidio Colonna que dedicó la obra citada a Felipe l'Atrevíu qu'escoyó a Colonna preceptor del so fíu; obra de Carlos Promis: Memories históriques sobre l'arte del inxenieru y artilleru n'Italia, Madrid: Memorial de Imgenieros, 1882
  16. L' Espectateur militaire. Recueil de science, d'art et d'histoires militaires, Tomu I, II, IV sobre Filologiam, París, 1865
  17. Obres: Del arte de la guerra y El Príncipe
  18. Paolo Giovio describió l'exércitu de Carlos cuando entró en Roma: suizos y alemanes con espada curtia y llances de 10 pies y otros alabardes y de cada mil infantes 100 teníen fusil; 5.000 gascones ballesteros, caballería escoyida ente la nobleza francesa; escuderos que dacuando sirvíen como caballería llixera; los arqueros llevaben un gran arcu a la inglesa y diben armaos de yelmos y gruesos venablos; guardia del rei 400 d'a caballu, 140 cañones gruesos y otros munchos pequeños que rodaben rápido tiraos por caballos
  19. Autor de Nueve discurso de la ciencia militar, Madrid: Biblioteca militar, 1851
  20. Aponderamientu del principe Raimondo Montecuccoli, Bolonia, 1776
  21. Duque de Sully tuvo'l cargu de gran maestre d'artillería y creó arsenales, parques, reserves, llaboratorios, un sistema completu de material
  22. Sobre la última empresa de Turena, el conde de Guibert diz lo siguiente: Estudiando la campaña que punxo fin a la vida de Turena vilu por espaciu de seis selmanes en frente de Montecuccoli faer una guerra de posiciones y de movimientos dafechu igual a la que fadría otru xeneral cola táctica moderna; dalguna obra de Guibert: Écrits militaires, 1722-1790, París: Copernic, 1977; Oeuvres militaires de Guibert, París: Magimel, 1803, 5 vols.
  23. Per mediu de maniobres empobinaes conforme al oxetu llograron les tropes prusianes una axilidá, una habilidá d'evolucionar hasta entós desconocíu y los reglamentos del rei establecieron y aseguraron la unidá d'execución; cita de Carl von Decker Táctica de los trés armes; otres obres de Decker: Elements de stratégie pratique, Brusselas: Méline, 1849; La Petite guerre..., París, 1827, 3 vols.; Batailles et principaux combats de la guerre de Sept ans.., París, 1839-40, 3 vols; Algerien und die dortige Kriegführung,.., Berlín, 1844, 2 vols.
  24. Obra de Federico: Instrucción militar del rei de Prusia pa los sos xenerales
  25. Gran Bretaña foi tamién la primera n'esperimentar les ventayes de forrar en cobre los navíos, mediu bien propiu pa consiguir la ventaya en combate naval
  26. Obres: Essais militaires,.., Amsterdam, 1762; Théorie de la guerre, Lausana, 1777 (reeditada en 1978, París); Traite des armes defensives, Nancy, 1767
  27. Obres: Dictionnaire de l'armée de terre,.., París: J. Corréard, 1841-51, 17 vols; Manuel d'infanterie, París: Magimel, 1813; Manuel des sergents et caporaux,.., París: S. A. Hugelet, 1807
  28. Collaborador de Encyclopédie methodique. Art militaire, París, 1797
  29. Obres: Mémoires militaires et politiques du général Lloyd, París: Magimel, 1801; Histoire des guerres d'Alemagne, París: institutu d'Estratexa Comparada, 2001; War, society and enlightenment:.., Leiden: Brill, 2005
  30. Obres de Barrer Duparcq: Éléments d'art et d'histoire militaires,..., París: C. Tanera, 1858; Hannibal en Italie, París: C. Tanera, 1863; Histoire de l'art de la guerre, París, 1860-64; Verdun en 1792:.., París: Surcy, 1890; Los Perros de guerra: estudiu históricu, Madrid: Corréu Militar, 1874
  31. Giacomo Durando a la estratexa y a la táctica del Archiduque Carlos añade na so obra Della Nazionalità italiana, Parigi: A. Franck, 1846 la Táctica-Estratexa o Gran Táctica: escoyer ente tolos puntos señalaos pola estratexa los que tienen de ser más favorables al bon ésitu d'una empresa
  32. Cita del xeneral M. S. Foy autor de History of the war in the Peninsula, under Napoleon, Londres, 1829
  33. Cita "Diccionariu Militar", Madrid, 1869, del xeneral español José Almirante y Torroella
  34. Federico Moretti et son "Diccionariu militar español-francés" / Gabriel Laplane, Bordeaux, 1963
  35. Obra de Carrion-Nisas: Essai sur l'histoire générale de l'art militaire, París, 1824, 2 vols.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Fuentes

  • Diccionariu históricu, o, Biografía universal compendiada, Barcelona. llibrería del editor Narciso Oliva, 1830-36, 13 vols.
  • Diccionariu Enciclopédicu Hispanu-Americanu, Barcelona,1887-90, Montaner y Simón (editores) tomu 7
  • Diccionariu históricu enciclopédicu, de Joaquín Bastús, Barcelona. Imprenta de Roca, 1833.
  • Diccionariu marítimu español redactáu por orde del rei'l nuesu señor, Madrid: Imprenta Real, 1831.
  • Encyclopedia Metódica (Arte Militar, Tomu 2), Madrid, 1792.
  • Enciclopedia moderna: Diccionariu universal de lliteratura, ciencies, artes, agricultura, industria y comerciu , Madrid, 1855, Francisco de Paula Mellado (Tomu 32)
  • Enciclopedia universal ilustrada européu-americana, Madrid, 1925, Tomu XXII.
  • Historia del Mundu na Edá Moderna, publicada pola Universidá de Cambridge, Barcelona: Sopena, 1914, 25 vols.
  • Memorial d'inxenieros del exércitu, Madrid: Imprenta del memorial d'Inxenieros, 1884.
  • Alexander Fraser Tytler.- Elements of General History Ancient and Modern, Edimburgu: Oliver & Boyd, 1866.
  • Antoine-Henri Jomini.- Compendiu del arte de la guerra, Madrid, 1840.
  • Antonio Sánchez Osorio.- Considerancies sobre la organización activa, la educación y les táctiques de la infantería española, Madrid, 1859, 2 vols; L'Oficiu militar, Madrid, 1865.
  • Cándido Varona.- Apuntes pa un llibru d'historia y arte militar, Madrid: Establecimientu tipográficu R. Vicente, 1870.
  • Cesara Cantù.- Historia universal, Madrid: Gaspar Roig, 10 vols. (volume 8: Guerra, Llexislación y Documentos); Historia universal: biografíes y índices, Madrid: Gaspar y Roig, 1859; Historia de los Cien Años: 1750-1850, Madrid: Francisco de Paula Mellado, 1852.
  • Cosme Blasco y Val.- Resume de xeografía histórica antigua, 1866.
  • Francisco de Paula Vidal.- Historia contemporánea del Imperiu Otomanu, ó seya la Guerra d'Oriente, Madrid: Llibrería Española, 1854
  • François Catrou.- Compendiu de la historia romana, Valencia: Antonio Bordazar, 1735.
  • H. Wager Halleck.- Elements of military art and science or course of instruction in strategy, fortification, tactics of battles, Nueva York. D. Applenton, 1862.
  • Jacques Lenfant.- Histoire de la Guerre des Hussites et de Concile de Basle, Utrecht, 1731, 2 vols.
  • José Almirante.-Diccionariu militar, Madrid, 1869 (reeditáu en 1989 pol M. de D. del R. de Y.); Guía del oficial en campaña, Madrid: Imprenta del Memorial d'Infantería, 1868.
  • José Antonio de Olañeta.- Guerra de los Estaos Xuníos, Madrid: Imprenta del Memorial d'Inxenieros, 1868 (Estudios sobre artillería, fortificación y marina militar).
  • J.J.Y. Roy.- Xuana d'Arcu o la doncella d'Orleans, Barcelona. Manuel Saurí, 1841.
  • José Serrano Valdenebro.- Discursos navales: Traten de movimientos de esquadras, del bombardéu de places marítimes, y prescriben táctica pal manexu de les sutiles, Cádiz, 1808.
  • José María Esclus y Gómez.- Cursu completu del arte y de la historia militar, Madrid: Imprenta del sieglu al cargu de Ivo biosca, 1845.
  • Joseph Rogniat.- Considerancies sobre l'arte de la guerra, Madrid: Eusebio Aguado, 1827.
  • Juan de la Reguera Valdelomar.- Estractu de les lleis de les Partíes, Madrid: José de la Collada, 1808.
  • Juan Jiménez Donoso.- Espertador o avisos pa la instrucción de la mocedá militar sobre les estrataxemes..., Madrid: Imprenta Real, 1794, 2 tómos.
  • Leopoldu Du Puy de Podiu.- Les armes de guerre......, París: J. Córreard, 1866.
  • Lucas Alamán.- Diccionariu universal d'historia y xeografía, Méxicu: tipografía de los dos Rafael, 1854.
  • Ludwig Friedrich von Ciriacy.- Histoire de l'art militaire chez les anciens, París: J. Corréard, 1854.
  • Martín de Rosales.- Manual de la táctica de los trés armes aisllaes y aconceyaes, París: Llibrería de Rosa y Bouret, 1859.
  • N. Okounef.- Exame razonáu de les propiedaes de los trés armes infantería, caballería y artillería, Madrid: Juan de la Vega, 1840.
  • Pedro Pruneda.- Historia de la guerra de Méjico dende 1861 a 1867, Madrid: editores Elizalde, 1867.
  • Philippe -y Bas.- Historia d'Alemaña, Barcelona, 1841.
  • Philippe-Paul, Conde de Ségur.- Historia Universal. Historia moderna, Madrid: Tomás Jordan, 1833, Tomu XX (traducción, notes correiciones y amiestes por Alberto Llista)
  • Pierre de Charpentier de Longchamps.- Historia de la última guerra ente la Inglaterra, los Estaos Xuníos d'América, la Francia, España, y Holanda, Alcalá: Imprenta de la Universidá, 1793 (Tomu I).
  • Vicente Díez Canseco.- Diccionariu biográficu universal de muyeres célebres, Madrid: J.F. Palacios, 1844, 3 vols.
  • William Robertson.- Historia del reináu del emperador Carlos Quintu, Barcelona: Llibrería J. Oliveres y Gavarró, 1839 (Tomu I).

Bibliografía complementaria *Alexander, B. (editor).- Tactical nuclear weapons:.., Washingthon, 2003.

  • Alonso Baquer, M..- ¿En qué consiste la estratexa?, Madrid: M. de D., 2000; Les Preferencies estratéxiques del militar español, Madrid: EME, 1985; Estratexa pa la defensa, Madrid, 1988.
  • Banús y Comes, C..- Estratexa, Barcelona: Biblioteca militar, 1887.
  • Baylis, J..- Strategy in the contemporany world:..., Oxford, 2013.
  • Black, J..- La Guerra dende 1900: historia, estratexa, armamentu, Madrid: Akal, 2011.
  • Butler, P..- Women of medieval France, Philadelphia: Rittenhouse Press, 1908.
  • Castex. A..- Théories stratégiques, París, 1930.
  • Collet, A..- Histoire de la stratégie militaire depuis 1945, París, 1994.
  • Cook, B.A..- Women and War: a historical encyclopedia from antiquity to the present, ABC-CLIO inc., 2006.
  • Cuartero Larrea, M..-Comentarios d'estratexa y política militar, Madrid, 2004
  • Chaliand, G..-Guerra y civilizaciones:..., Barcelona: Paidós, 2007; Anthologie mondiale de la strátegie:..., París, 2009.
  • Charnay, J.P..- La strátégie, París, 1995.
  • Denis, Ernest.- Huss et la guerre des hussites, New York, AMS Press, 1978 (506 páxs.)
  • García Alonso, F..- La Guerra na protohistoria:..., Barcelona: Ariel, 2003.
  • Encel, F..- L'Arte de la guerra: estrategues y batalles, Madrid: Alianza, 2002.
  • Entraygues, O..- Formes de guerre, stratégies et déclin de l'Occident, Economica, 2014.
  • Felder, Elsa Nelly.- Vida y pasión de grandes muyeres: les Guerreres, Buenos Aires: Grupu Imaginador d'ediciones, 2004.
  • Fierro, Maribel.- El Cuerpu derrotáu: cómo trataben musulmanes y cristianos a los enemigos vencíos: Península Ibérica, ss. VIII-XIII, Madrid: C.S. d'I.C., 2008;
  • Freedman, L..- The Transformation of strategic affairs, Londres, 2006; Strategy: a history, Oxford university press, 2013; The evolution of nuclear strategy, Palgrave Macmillan, 2003.
  • Girard, R..- Clausewitz nos estremos: política, guerra y apocalipsis, Katz, 2010.
  • Gravett, C..- Guerres d'asediu na Edá Media, Madrid: Ediciones del Prau, 1994.
  • Gray, Colin S..- War, peace and international relations:..., New York, 2012; The practice of strategy:..., Oxford, 2011; Strategy and history:..., Londres, 2006.
  • Greene, R..-Les 33 estratexes de la guerra, Pozuelo de Alarcón, Madrid, 2007
  • Hauvette-Besnault, A..- -yos Stratèges athéniens, París: Y. Thorin, 1885.
  • Institutu Español d'Estudios Estratéxicos.- Los grandes maestros de la estratexa nuclear y espacial, Madrid: M. de D., 1993.
  • Karunanithy, D..- The macedonian war machine:..., Pen & Sword Books, 2013.
  • Keegan, J..- Historia de la guerra, Barcelona: Planeta, 1995.
  • Knox, B.M.W..-The dynamics of military revolution, 1300-2050, Cambridge, 2001
  • Dupuy, T.N..-La comprensión de la guerra: historia y teoría del combate (traducíu al español por J.L Tamayo Monederu), Madrid, 1990
  • Luttwak, Y..- Pa bellum: la estratexa de la paz y de la guerra:., Madrid: Sieglu XXI, 2005 ;Le Grand livre de la stratégie:..., París, 2002; The Grand strategy of the Roman empire:..., Baltimore, 1976.
  • Mahan, Alfred T..- Influencia del poder naval na historia, Madrid: M. de D., 2007.
  • Morgenthau, H. J..- Política esterior y estratexa militar na edá nuclear, Méjico, 2006.
  • Munilla Gómez, Y..- Introducción a la estratexa militar española, Madrid, 1984.
  • Nash, Mary.- Les muyeres y les guerres. El papel de les muyeres nes guerres de la Edá Antigua a la Contemporánea, Barcelona: Icaria editorial, 2003.
  • Norheim-Martisen, M..- The European Union and military:...., Cambridge, 2013.
  • Parker, G..- Historia de la guerra, Madrid: Akal, 2010; La Revolución militar:...., Madrid, 2002.
  • Rogers, C.J..- Essays on medieval military history: strategy, military revolutions and the Hundred Years War, Famham: Ashgate, 2010.
  • Sokolovski, V.D..- Estratexa militar soviética, Madrid, 1981.
  • Van Cleveld, Martin.- The Transformation of war, New York, 1991.
  • Wanty, Y..- La historia de la Humanidá al traviés de les guerres, Madrid: Alfaguara, 1972, 2 vols.
  • Zu'an, H..-Énfasis na paz na estratexa militar china, Beiijing, 2009.