Grecia

Coordenaes: 38°30′N 23°00′E / 38.5°N 23°E / 38.5; 23
De Wikipedia
Grecia
estáu soberanu
bandera de Grecia escudu de Grecia
Lema nacional Elefthería i thánatos (es) Traducir
Himnu nacional Imnos eis tin Eleftherían (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Ελληνική Δημοκρατία
Elliniki Dhimokratia
Capital Atenes (dende 1834)
Forma de gobiernu República parllamentaria
Presidente de Grecia Katerína Sakellaropoúlou (es) Traducir (dende 13 marzu 2020)
Primer ministro de Grecia (es) Traducir Kyriakos Mitsotakis (dende 8 xunu 2019)
Llingües oficiales griegu
griego demótico (es) Traducir
griegu modernu
División
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 38°30′N 23°00′E / 38.5°N 23°E / 38.5; 23
Superficie 131,940 km² (puestu 94)
% agua 0,86%
Llenda con Albania, Bulgaria, Macedonia del Norte y Turquía
Puntu más altu Monte Olimpu
Puntu más baxu Fosa de Calipso (es) Traducir
Demografía
Población 10,623,835 hab. (2021)
Densidá 0,08 hab/km²
Xentiliciu griegu[18]
griega[19]
Esperanza de vida 81,1 años
IDH 0,887 (2021)
Tasa de fertilidá 1,3 (2014)
Economía
Moneda euru
PIB nominal 214 873 879 834 $ (2021)
Bancu central Banco de Grecia (es) Traducir
Más información
Dominiu d'Internet .gr
Códigu telefónicu +30
Códigu ISO 300 / GRC / GR
Estaya horaria UTC+02:00, Hora d'Europa Oriental, UTC+03:00, Horariu de Branu d'Europa Oriental y Europa/Athens (es) Traducir
government.gov.gr
Cambiar los datos en Wikidata

Grecia[20] o formalmente República helénica, ye un país nel sureste d'Europa na fastera más meridional de la Península balcánica. Tien llendes con Bulgaria, Macedonia del Norte y Albania al norte; y con Turquía al este. Les agües del Mar Exéu bañen les costes orientales, mentanto n'occidente asítiase'l Mar Xónicu y al sur el Mediterraneu. Considerada por munchos como'l trubiecu de la civilización occidental, Grecia tien una llarga historia, na que la so cultura influyó en tres continentes.

Historia[editar | editar la fonte]

Primeros asentamientos y Antigua Grecia[editar | editar la fonte]

La evidencia de presencia humana más antigua topada nos Balcanes atopase nel covarón de Petralona, na península Calcídica, onde se topó un craniu conocíu como home de Petralona, que la so datación ye aldericada. Dientro del territoriu griegu esisten muertes d'asentamientos de les trés etapes de la Edá de Piedrapaleolíticu, mesolíticu y neolíticu—; dellos sitios, como la cueva Franchthi tuvieron ocupaos mientres estos trés periodos. Puesto que el país allúgase na ruta pola cual l'agricultura espandióse dende'l Cercanu Oriente escontra Europa, los asentamientos neolíticos en Grecia son los más antiguos nel continente, pos daten del séptimu mileniu e.C. Nel actual territoriu griegu surdieron les primeres civilizaciones d'Europa, polo que se considera'l llugar de nacencia de la civilización occidental. Les primeres n'apaecer fueron la civilización cicládica nes islles del mar Exéu (alredor del 3200 e.C.); la civilización minoica en Creta (2700-1500 e.C.) y la civilización micénica nel continente (1900-1100 e.C.). Estes sociedaes teníen un sistema d'escritura: los minoicos utilizaron un sistema d'escritura entá ensin descifrar conocíu como Llinial A, ente que los micénicos desenvolvieron el Llinial B, una forma primitiva del griegu. Los micénicos gradualmente absorbieron a los minoicos, pero la so cultura colapsó violentamente alredor del 1200 a. C., mientres un periodu d'inestabilidá rexonal conocíu como'l colapsu de la Edá del Bronce. Esto condució a una era conocida como la Edá Escura, de la que nun se caltienen rexistros escritos.

Territorios ocupaos polos griegos y dalgunes de les sos principales colonies mientres el periodu arcaicu (750-550 a. C.)

Tradicionalmente afítase'l final de la Edá Escura, y entamu de la Dómina Arcaica, nel 776 a. C., añu mientres el cual celebráronse los primeros Xuegos Olímpicos. Piénsase qu'ente los sieglos VII y VIII a. C. Homero escribió la Ilíada y la Odisea, los testos fundacionales de la lliteratura occidental. Col final de la Edá Escura surdieron dellos reinos y ciudaes-estáu, que estendiéronse hasta les mariñes del mar Negru, el sur d'Italia (Magna Graecia) y Asia menor. Estos estaos y les sos colonies algamaron un gran nivel de prosperidá que dio pasu a un florecimientu cultural ensin precedentes —periodu conocíu como la Grecia clásica— más evidente na arquiteutura, el teatru, la ciencia, les matemátiques y la filosofía. Nel 508 e.C., Clístenes introdució'l primer sistema democráticu del mundu n'Atenes.

Pal 500 e.C. l'Imperiu persa controlaba'l territoriu ente l'actual Irán hasta les zones que güei formen parte del norte de Grecia, Macedonia del Norte, el sur d'Ucraína, Bulgaria y Rumanía, polo que se convirtió nuna amenaza pa los griegos. Les ciudaes estáu heléniques allugaes n'Asia Menor fracasaron nos sos intentos por espulsar a los perses; en 492 a. C. l'exércitu persa invadió los estaos de la Grecia continental, pero se vio forzáu a retirase depués de la so derrota na batalla de Maratón en 490 a. C. Diez años más tarde llanzaron una segunda ofensiva. Magar la heroica resistencia de los espartans y otros griegos na batalla de les Termópiles, les forces perses llograron llegar a Atenes.

Depués d'una serie de victories griegues ente'l 480 y 479 a. C. nes batalles de Salamina, Platea y Mícala, los perses viéronse forzaos a retirase per segunda ocasión. Estos conflictos militares, conocíos como les Guerres Médiques, fueron lideraos en gran parte por Atenes y Esparta. El fechu de que Grecia nun fora un país unificáu dio llugar a dellos conflictos ente los estaos helénicos.

El Partenón na Acrópolis d'Atenes ye unu de los símbolos más conocíos de la Grecia clásica.

Dientro d'éstos, l'enfrentamientu más importante foi la Guerra del Peloponesu (431-404 a. C.), onde la victoria d'Esparta marcó'l final de la supremacía del Imperiu ateniense sobro l'Antigua Grecia. Darréu, la batalla de Leuctra (371 a. C.) brindó-y el poder hexemónico a Tebes, pero poco dempués foi-y arrampuñáu por Macedonia. Esti reinu llogró unificar al mundu griegu na lliga de Corintu —tamién conocida como la lliga helénica»—, sol mandu del Filipu II, líder del primer estáu griegu unificáu na historia.

Depués del asesinatu de Filipu II, el so fíu Alexandru Magnu asumió'l lideralgu de la lliga de Corintu, y en 334 a. C. llanzó una invasión al Imperiu persa coles fuercies combinaes de los estaos griegos. Cuatro años dempués y en saliendo victoriosos nes batalles de Gránicu, Issos y Gaugamela, los griegos colaron escontra Susa y tomaron Persépolis, la capital ceremonial de Persia. L'imperiu creáu por Alexandru Magnu estendióse dende Grecia nel oeste hasta l'actual Paquistán nel este y Exiptu nel sur.

La repentina muerte d'Alexandru Magnu, asocedida nel 323 a. C., condució al colapsu del Imperiu, que s'estremó en dellos reinos: l'Imperiu seléucida, el Exiptu Ptolemaicu, el Reinu grecobactrianu y el Reinu indogriegu. Munchos griegos emigraron a Alexandría, Antioquía, Seleucia y a munches otres ciudaes helenístiques n'Asia y África. Anque non pudo caltenese la unidá política del Imperiu d'Alexandru Magnu, ésti traxo consigo'l dominiu de la civilización helenística y l'idioma griegu a tolos territorios conquistaos por siquier dos sieglos, y nel casu de delles rexones del este del Mediterraneu, por un periodu mayor.

Periodos helenísticu y romanu[editar | editar la fonte]

Créese que'l Mecanismu d'Anticitera (100 a. C.) ye'l primer ordenador mecánicu analóxica.
Detalle del mosaicu d'Alexandru Magnu, qu'amuesa a Alexandru Magnu nel so caballu Bucéfalu.
La rotonda de Galeriu, construcción romana en Tesalónica.

En Grecia, la muerte d'Alexandru Magnu foi siguida por un periodu de tracamundiu. Nel 276 e.C. la dinastía Antigónida, descendientes d'unu de los xenerales d'Alejandro, tomó'l poder en Macedonia y na mayor parte de les ciudaes estáu grieges. Dende'l sieglu II a. C. la participación de la república romana nos asuntos internos de los helenos desaguó nes guerres macedóniques. La derrota de Macedonia na batalla de Pidna (168 e.C.) punxo fin al poder Antigónidu en Grecia. En 146 a. C. Roma anesionóse Macedonia como una provincia, y el restu del so territoriu convirtióse nun protectoráu romanu.

El procesu terminó nel 27 e.C. cuando l'emperador romanu César Augusto fíxose col restu de Grecia pa convertila na provincia senatorial d'Acaya. Magar la so supremacía militar, los romanos almiraron y tuvieron fuertemente influyíos polos llogros de la cultura griega, d'ende la famosa frase d'Horaciu: Graecia capta ferum victorem cepit («la Grecia conquistada, conquistó al bárbaru conquistador»). Xeneralmente considérase que les matemátiques, la ciencia y teunoloxía griegues algamaron el so apoxéu mientres el periodu helenísticu.

Les comunidaes grecofalantes del Oriente helenizáu tuvieron un papel clave na espansión del cristianismu mientres los sieglos II y III, pos dellos de los primeros líderes y autores de la cristiandá, como Pablo de Tarsu, falaben griegu. Sicasí, la población griega como tal tuvo un enclín a apegase al paganismu y el país nun foi unu de les pilastres principales del cristianismu primitivu: ello ye que dalgunes de les práutiques de la relixón griega antigua siguieron vixentes hasta finales del sieglu IV, y delles árees del sureste del Peloponesu nun se convirtieron al cristianismu hasta'l sieglu X.

Periodu medieval[editar | editar la fonte]

L'Imperiu bizantín na so máxima estensión sol mandu de Xustinianu I, en 555 d. C.

Tres la división y cayida del Imperiu romanu, Grecia pasó a formar parte del Imperiu bizantín, l'Imperiu romanu d'Oriente, que perduró dende'l sieglu V hasta 1453. La so capital allugóse en Constantinopla, el so idioma y lliteratura basáronse na llingua griega y la relixón predominante foi'l cristianismu ortodoxu.

Dende'l sieglu IV, los territorios balcánicos del imperiu, incluyida Grecia, sufrieron del constante embate de les invasiones bárbares. Los asaltos y la devastación de los godos y hunos mientres los sieglos IV y V, y la invasión eslava del sieglu VII, provocaron un colapsu dramáticu de l'autoridá imperial na península. Depués de la invasión eslava, el gobiernu imperial caltuvo'l control namái nes islles y delles zones costeres, particularmente les ciudaes como Atenes, Corintu y Salónica, ente que dalgunes de les zones montascoses del interior amosaron cierta resistencia a la ocupación y siguieron reconociendo l'autoridá imperial. Créese qu'esistió ciertu númberu d'asentamientos eslavos fora d'estes rexones, anque a una escala muncho menor de lo que se pensaba enantes.

Entrada al Palaciu del Gran Maestru de los Caballeros de Rodes, llevantáu mientres les Cruzaes na islla.

A finales del sieglu VIII, l'Imperiu bizantín empezó a recuperar gradualmente los sos territorios perdíos, y pal sieglu IX la mayor parte de la Grecia actual atopábase nuevamente sol control bizantín. Les grandes migraciones de griegos dende Sicilia y Asia Menor escontra la península Balcánica facilitaron esti procesu, coles mesmes que munchos de los eslavos fueron prindaos y re-allugaos n'Asia Menor y aquellos que permanecieron en Grecia fueron asimilaos. Mientres los sieglos XI y XII el regresu de la paz y estabilidá al territoriu griegu fueron les bases pa una fuerte crecedera económica, muncho más grande que'l de la rexón d'Anatolia.

Palaciu de Mistras, vestixu del Despotáu de Morea.

Depués de la Cuarta Cruzada y la cayida de Constantinopla énte los llatinos en 1204, la mayor parte del territoriu griegu pasó a manes de los francos —un periodu conocíu como «Francocracia»—, y delles islles fueron tomaes por Venecia. En 1261 el restablecimientu del Imperiu bizantín en Constantinopla fixo posible la recuperación de casi toes estes rexones. Sicasí, el principáu francu d'Acaya nel Peloponesu siguió siendo una potencia rexonal importante hasta'l sieglu XIV, ente que dellos archipiélagos permanecieron sol control de Xénova y Venecia.

Nel sieglu XIV l'Imperiu bizantín perdió delles zones de l'actual Grecia énte los ataques de los serbios y los otomanos. A principios del sieglu XV, la meyora otomana significó que'l control bizantín sobro Grecia amenorgóse al Despotáu de Morea nel Peloponesu. Depués de la cayida de Constantinopla énte los otomanos en 1453, Morea foi'l postreru remanente del Imperiu bizantín que s'opunxo a la invasión turca, pos se caltuvo de pies hasta 1460. Cola conquista otomana, munchos académicos greco-bizantinos —responsables de caltener gran parte de la conocencia de la Grecia Clásica— emigraron a Occidente llevando consigo un gran númberu d'obres lliteraries, y contribuyeron con elles al desenvolvimientu del Renacimientu.

Periodu otomanu[editar | editar la fonte]

El castiellu bizantín d'Angelokastro aguantó l'ataque otomanu mientres los asedios de Corfú en 1537, 1571 y 716.
La Torre Blanca de Tesalónica, una de les estructures otomanes más conocíes de Grecia.

Escontra finales del sieglu XV, la mayor parte de Grecia y les islles del mar Exéu taben baxu control otomanu, ente que Xipre y Creta permanecieron sol dominiu venecianu y nun formaron parte del Imperiu otomanu hasta 1571 y 1670, respeutivamente. La única parte del mundu grecofalante que nun foi conquistada polos turcos fueron les islles Xóniques, que se caltuvieron sol control de Venecia hasta la so conquista pola Primer República Francesa en 1797 y depués pasaron al Reinu Xuníu en 1809 hasta la so unificación con Grecia en 1864.

Los griegos de les islles Xóniques y Constantinopla vivieron en prosperidá, inclusive los qu'habitaben dicha ciudá algamaron puestos importantes dientro de l'alministración otomana. Otra manera, la mayor parte del pueblu griegu sufrió les consecuencies económiques de la conquista turca. Los turcos afitaron impuestos elevaos, y n'años posteriores promulgaron una política pa la creación de títulos hereditarios, práuticamente convirtiendo a los habitantes rurales en siervos.

El gobiernu otomanu consideró a la Ilesia ortodoxa de Grecia y al Patriarcáu Ecuménicu de Constantinopla como les principales autoridaes de tola población cristiana ortodoxa del Imperiu, ensin importar el so orixe étnicu. Anque l'Estáu otomanu nun obligó a la población a convertise al Islam, los cristianos enfrentaron delles formes de discriminación, empuestes a señalar la so estatus inferior dientro del Imperiu. Esta discriminación escontra los cristianos, sumada al maltratu de les autoridaes otomanes locales, fueron la causa de munches conversiones al Islam, siquier superficialmente. Nel sieglu XIX, munchos «cripto-cristianos» tornaron a les sos antigües práutiques relixoses.

La naturaleza de l'alministración otomana en Grecia variaba d'un llugar a otru, pero siempres se caracterizó pola so neglixencia y arbitrariedá. Delles ciudaes teníen gobernadores nomaos pol sultán, ente qu'otres, como Atenes, yeren municipalidaes autogobernades. Les rexones montascoses nel interior permanecieron práuticamente autónomes del gobiernu central otomanu mientres dellos sieglos.

Cuando los conflictos militares españaben ente l'Imperiu otomanu y otros países, los griegos usualmente llevantábense en contra de los turcos, con delles esceiciones. Antes de la independencia, los griegos llucharon contra los otomanos en dellos enfrentamientos. Cabo destacar la participación griega na batalla de Lepanto en 1571, les revueltes de llabradores en Epiru de 1600–1601, la Guerra de Morea de 1684–1699 y la rebelión de Orlov en 1770, esta postrera socatrada pol Imperiu rusu. Estos llevantamientos fueron reprimíos con gran durez pol exércitu otomanu.

Los sieglos XVI y XVII son consideraos por dellos autores como una especie d'edá escura» na historia griega, pos la esperanza d'espulsar a los otomanos paecía remota. Inclusive l'exércitu turcu intentó ocupar les islles Xóniques en delles ocasiones; Corfú aguantó trés grandes asedios en 1537, 1571 y 1716. Mientres el sieglu XVIII, nesta islla, surdió una clase mercantil griega rica y esvalixada. Estos comerciantes apoderaron el comerciu dientro del Imperiu otomanu, y establecieron comunidaes a lo llargo del Mediterraneu, los Balcanes y Europa Occidental. Anque'l dominiu turcu dexara a Grecia fora de los grandes movimientos intelectuales europeos como la Reforma protestante y la Ilustración, estes idees, al pie de los ideales de la Revolución francesa y el nacionalismu romántico, empezaron a enfusar nel mundu griegu gracies a esta diáspora mercantil. A finales del sieglu XVIII, Rigas Feraios, el primer revolucionariu en buscar la creación d'un estáu griegu independiente, publicó en Viena una serie de documentos relativos a la independencia de Grecia, incluyíos un himnu nacional y el primer mapa detalláu del país; foi asesináu en 1798 por axentes del Imperiu otomanu.

Guerra d'independencia[editar | editar la fonte]

La salida de Mesolongi, mientres la Guerra d'independencia de Grecia (1821–1830), de Theodoros Vryzakis.

En 1814, fundóse una organización secreta llamada Filikí Etería —en griegu: Sociedá d'Amigos—, que la so finalidá yera la independencia de Grecia. Filikí Etería entamaba llanzar una revolución nel Peloponesu, los principaos del Danubiu y Constantinopla. La primera d'estes revueltes empezó'l 6 de marzu de 1821 nos principaos del Danubiu baxu'l lideralgu d'Alexandros Ypsilantis, pero los otomanos rápido encaloraronla. Los eventos nel norte afalaron a los griegos del Peloponesu a llevantase n'armes y el 17 de marzu de 1821 declararon la guerra a los otomanos.

Pa finales del mes, el Peloponesu topábase envolubráu nuna rebelión contra los otomanos y p'ochobre de 1821, los griegos, al mandu de Theodoros Kolokotronis, tomaron Tripolitsa. La rebelión del Peloponesu darréu foi siguida por otros movimientos en Creta, Macedonia y Grecia Central pero toos ellos fueron rápido encaloraos. Mentanto, una Armada griega improvisada ganó a l'Armada otomana nel mar Exéu, con esto evitó que llegaren per mar refuerzos turcos. En 1822 y 1824 los turcos y los exipcios invadieron les islles, incluyendo Quíos y Psará, onde cometieron una masacre ente la población civil. Por esta causa, la opinión pública d'Europa occidental púnxose en favor de los rebeldes griegos.

Sicasí, empezaron a surdir problemes ente les distintes facciones griegues, lo que llevó a dos guerres civiles consecutives. Pela so parte, el sultán axustó col gobernador exipciu Mehmet Alí, quien aportó a unviar al so fíu Ibrahim bajá a Grecia con un exércitu pa encalorar la rebelión en cuenta de ciertos territorios. Ibrahim llegó al Peloponesu en febreru de 1825 y llogró una victoria inmediata: pa finales d'esi añu, la mayor parte de la rexón topábase so control exipciu, y la ciudá de Mesolongi —sitiada polos turcos dende abril de 1825— cayó un añu dempués. Anque Ibrahim foi ganáu en Mani, consiguió espulsar a los rebeldes de gran parte del Peloponesu y retomó el control sobro Atenes.

Depués d'años de negociaciones, trés de les Grandes PotenciesRusia, el Reinu Xuníu y Francia— decidieron intervenir nel conflictu, y cada nación unvió una flota a Grecia. En conociendo que una llexa otomanu-exipcia dirixíase a la islla d'Hidra, la flota aliada interceptó en Pilos. Dempués d'una selmana de tensión, empezó la batalla qu'acabó cola destrucción de la flota otomanu-exipcia. Una fuercia espedicionario francesa supervisó la evacuación del exércitu exipciu del Peloponesu, ente que los griegos prosiguieron cola conquista de Grecia Central en 1828. Tres dos años de negociaciones, la Primer República Helénica recibió la reconocencia internacional nel Protocolu de Londres.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El territoriu griegu ye principalmente montascosu y conforma una península que sobresal del estremu sur de los Balcanes y termina na península del Peloponesu, que ta dixebrada del restu del continente pela canal de Corintu, que traviesa'l ismu de Corintu. Por cuenta de la so mariña tan accidentada y a les numberoses islles, Grecia cunta cola décima llinia costera más estensa del mundu, con 13 676 km. Al norte, comparte frontera con Albania, Macedonia del Norte y Bulgaria, y al noroeste con Turquía; les sos fronteres terrestres tomen más de 1160 km. El país xaz aproximao ente les llatitúes 34° y 42° N y los llargores 19° y 30° E.

El territoriu griegu tamién entiende ente 1200 y 6000 islles —el númberu depende de la definición d'islla—, 227 de les cualos atópense habitaes. D'estes, Creta ye la islla más grande y más poblada; Eubea, dixebrada del continente polos 60 m del estrechu de Euripo, ye la segunda más estensa, siguida de Rodas y Lesbos.

Comúnmente les islles griegues arrexuntense en seis conxuntos: les islles Sarónicas, allugaes nel golfu Sarónicu, cerca d'Atenes; les Cíclades, una coleición grande y trupa qu'ocupa la parte central del mar Exéu; les islles del Exéu Norte, un grupu esvalixáu frente a la mariña occidental de Turquía; el Dodecanesu, otra coleición esvalixada nel sureste ente Creta y Turquía; les Espóradas, un pequeñu grupu na mariña nororiental d'Eubea; y les islles Xóniques, alcontraes al oeste del continente nel mar Xónicu.

Ente'l 70 % y el 80 % del territoriu griegu ta cubiertu per montes y llombes, polo que ye unu de los países más montascosos d'Europa. El monte Olimpu, la mítica morada de los dioses griegos, ye'l puntu más altu del país, pos el visu Mytikas algama los 2917 msnm. Nel oeste de Grecia hai dellos llagos y banzaos, pero'l terrén ta apoderáu pol cordal del Pindu. El Pindu, una continuación de los Alpes Dináricos, algama los 2637 msnm nel monte Smolikas —el segundu puntu más altu en Grecia— ya históricamente foi una barrera importante pa los viaxes que crucien d'este a oeste ente Tesalia y Epiru.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://europa.eu/about-eu/countries/member-countries/greece/index_en.htm. Data de consulta: 29 marzu 2015.
  2. URL de la referencia: http://www.oecd.org/greece/. Data de consulta: 12 agostu 2015.
  3. URL de la referencia: http://mtcr.info/partners/. Data de consulta: 4 avientu 2017.
  4. URL de la referencia: https://www.interpol.int/Member-countries/World. Editorial: Interpol. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  5. URL de la referencia: http://www.nuclearsuppliersgroup.org/en/participants1. Editorial: Grupu d'abastecedores nucleares. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  6. URL de la referencia: https://www.opcw.org/about-opcw/member-states/. Editorial: Organización pa la Prohibición d'Armes Químiques. Data de consulta: 7 avientu 2017.
  7. URL de la referencia: https://www.iho.int/srv1/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=452&lang=en. Editorial: Organización Hidrográfica Internacional. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  8. URL de la referencia: https://www.iea.org/countries/membercountries/. Editorial: Axencia Internacional de la Enerxía. Data de consulta: 8 avientu 2017.
  9. URL de la referencia: http://www.unesco.org/eri/cp/ListeMS_Indicators.asp.
  10. URL de la referencia: http://www.upu.int/en/the-upu/member-countries.html. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  11. URL de la referencia: https://www.itu.int/online/mm/scripts/gensel8. Data de consulta: 4 mayu 2019.
  12. URL de la referencia: https://www.touteleurope.eu/les-pays-membres-de-l-espace-schengen.html.
  13. URL de la referencia: https://www.dhs.gov/visa-waiver-program-requirements. Data de consulta: 7 marzu 2020.
  14. URL de la referencia: https://public.wmo.int/en/members/greece. Data de consulta: 26 mayu 2020.
  15. URL de la referencia: https://www.who.int/choice/demography/by_country/en/. Data de consulta: 21 xunetu 2020.
  16. URL de la referencia: https://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/about-us/wco-members/list-of-members-with-membership-date.pdf. Data de consulta: 16 marzu 2024. Páxina: 4. Supports qualifier: data de principiu.
  17. URL de la referencia: https://holocaustremembrance.com/countries/greece. Data de consulta: 17 marzu 2024. Tipo de referencia: official member page. Supports qualifier: data de principiu.
  18. Aplícase a esta parte: masculín singular.
  19. Aplícase a esta parte: femenín singular.
  20. (2010) Cartafueyos Normativos. Nomes de los países del mundu y de les sos capitales y xentilicios. Uviéu: Academia de la Llingua Asturiana. ISBN 978-84-8168-500-8.