Antioquía

Coordenaes: 36°12′09″N 36°09′38″E / 36.2025°N 36.1606°E / 36.2025; 36.1606
De Wikipedia
Antioquía
Alministración
PaísBandera de Turquía Turquía
Provincia provincia de Hatay
Tipu d'entidá gran ciudá
Nome oficial Antakya (tr)
Nome llocal Antakya (tr)
Códigu postal 31000
Xeografía
Coordenaes 36°12′09″N 36°09′38″E / 36.2025°N 36.1606°E / 36.2025; 36.1606
Antioquía alcuéntrase en Turquía
Antioquía
Antioquía
Antioquía (Turquía)
Altitú 67 m
Llenda con
Demografía
Población 377 793 hab. (2018)
Porcentaxe 0% de provincia de Hatay
0.44% de Turquía
Más información
Prefixu telefónicu 326
Estaya horaria UTC+03:00
Llocalidaes hermaniaes Aalen y Kiel
antakya.bel.tr
Cambiar los datos en Wikidata
Los murios de Antioquía xubiendo pel monte Silpius mientres les cruzaes.

Antioquía[1] (en turcu: Antakya) ye una ciudá que s'atopa na rexón del Mediterraneu de Turquía. Ye la capital de la provincia de Hatay y cuenta con 360.652 habitantes.

Historia[editar | editar la fonte]

Antigüedá clásica[editar | editar la fonte]

Asitiada nel marxe oriental del ríu Orontes, foi fundada a finales del sieglu IV e.C. por Seleuco I Nicátor como capital del so imperiu en Siria. Seleuco I sirviera como xeneral con Alexandru Magnu, y el nome del so padre Antíoco, que dio a dieciséis ciudaes por él fundaes, foi frecuente ente miembros de la so familia. La so privilexada posición xeográfica, nel encruz ente les rutes comerciales del Llevante mediterraneu y del interior d'Asia, llueu fixeron que la ciudá algamara relevancia comercial. Pol so peculiar morfoloxía, flanqueada pelos márxenes del ríu Orontes y, al norte del mesmu, la so situación sobre'l monte Silpio (a 330 m. d'altor),[2] convertir nuna importante plaza fuerte destacable poles dificultaes que presentaba pa ser sitiada. Tou ello contribuyó al rápidu desarrollu de la urbe.

El trazáu urbanu inicial realizóse siguiendo'l plan del arquiteutu Xenario, esto ye, una planta reticular típica de les ciudaes helenístiques, posiblemente inspiráu nel trazáu d'Alexandría. Dos grandes aveníes porticadas percorríen la ciudá en direiciones perpendiculares, cruciándose nel ágora o centru urbanu. La gran arribación d'habitantes llueu fixo necesaria la espansión de la ciudá al este del barriu orixinal, que constituyó'l llamáu barriu siriu que, en contraposición a la ciudá primixenia, poblada por colonos griegos, taba habitáu por xentes d'orixe siriu. Una tercer espansión de la ciudá foi llevada a cabu mientres el reináu d'Antíoco III sobre una gran islla asitiada nel cursu del Orontes. La cuarta y postrera gran espansión foi promovida por Antíoco IV Epífanes (175-164 e.C.), razón pola cual Antioquía sería moteyada dacuando "Tetrápolis" (cuatro ciudaes). Asina, la urbe tendría unos 6 km d'este a oeste, y otros tantos de norte a sur.

La nueva ciudá taba habitada por colonos griegos orixinarios d'Antigonia, macedonios y xudíos (los cualos tuvieron derechos de ciudadanía dende'l momentu de la fundación). La población llibre total de Antioquía nel momentu de la so fundación envalorar ente 17.000 y 25.000 persones ensin cuntar esclavos nin nativos. Mientres el periodu helenísticu y el Altu Imperiu romanu, Antioquía llegaría a tener unos 500.000 habitantes, convirtiéndola na tercer ciudá del Imperiu romanu dempués de la mesma Roma y d'Alexandría.

Tal desarrollu urbanu rellacionar cola inmensa relevancia comercial de la ciudá y el so calter multicultural como confluencia de les influyencies helenístiques y llevantines. L'aumentu de la población foi acompañáu d'una gran opulencia. Asina, los epítetos de "Reina d'Oriente" o "Dorada Antioquía", colos que foi conocida, suxuren que l'apariencia esterna de Antioquía yera impresionante, magar la ciudá precisaba continuos arreglos por cuenta de los daños causaos polos numberosos seísmos a los que taba suxeta. El primer gran terremotu del que se tien noticia asocedió nel 148 e.C., y causó terribles daños. Sicasí, mientres el periodu que va dende la so fundación hasta'l sieglu IV, Antioquía caltendríase como una de les principales ciudaes del mundu grecorromanu.

La política interna de la ciudá yera bien aturbolinada. Como sede de la corte del Imperiu seléucida, el pueblu solía estremase en facciones que sofitaben a los distintos monarques y advenedizos de la corte Seléucida, y bien frecuentemente españaben balasmes y revueltes, como, por casu, asocedió contra Alejandro Bales en 147 e.C. y contra Demetrio II en 129 e.C. Esti postreru acabó per escalar la ciudá. Nos últimos estertores del imperiu seléucida, Antioquía remontar contra los sos débiles gobernantes y convidó al rei Tigranes d'Armenia a qu'ocupara la ciudá en 83 e.C.; darréu, trataría de derrocar a Antíoco XIII en 65 e.C., y al añu siguiente pidió a Roma que fuera anexonada al Imperiu romanu. Asina, en 64 e.C. Antioquía, según el restu de Siria, pasaría a formar parte de la República Romana como capital de la provincia de Siria.

La so perda d'importancia política nun menguó'l so desarrollu, y caltuvo la so importancia como plaza comercial y militar hasta'l sieglu IV. Ello ye que'l so opulencia y riqueza algamaríen gran fama, según la liberalidad de los sos ciudadanos y el so "frivolidá". La Crisis del sieglu III solmenó a tol Imperiu romanu, y Antioquía perdería población anque non importancia, yá que s'alzó como la llave y principal plaza fuerte de Siria. L'emperador Aureliano alzó delles estructures públiques monumentales, Diocleciano llevantó un nuevu y fabulosu palaciu y Constancio II construyó una catedral octogonal, que foi destruyida nun terremotu nel añu 526.

Antioquía ocupa un importante llugar na historia del cristianismu. Equí foi onde Pablo predicó'l so primer sermón cristianu nuna sinagoga y onde los siguidores de Xesús fueron llamaos cristianos per primer vegada (Fechos de los Apóstoles 11,26). Al espandise'l cristianismu, Antioquía foi una de les sedes de los cinco patriarcaos orixinales, nos que figuraben tamién Roma, Constantinopla, Alexandría y Xerusalén..

Edá Media[editar | editar la fonte]

Toma de Antioquía por Bohemundo de Tarento en xunu de 1098.

Tres la partición del Imperiu romanu, Antioquía, con una población envalorada d'unos 200.000 habitantes nel sieglu VI, pasaría a ser una de les grandes ciudaes del Imperiu bizantín, xunto con Alexandría y Constantinopla. Dizse que la emperatriz Teodora yera orixinaria d'esta ciudá, y que se ganaba la vida como baillarina y prostituta. Justiniano estableció en Antioquía la principal manufactura de seda del hemisferiu occidental, pero magar los sos esfuercios por desenvolvela la ciudá atopábase yá en plena decadencia.

Mientres les guerres pérsicu-bizantines del sieglu VI, los perses conquistaron la ciudá en 540. Los bizantinos recuperaron Antioquía, pero finalmente venció ante los musulmanes en 636. La ciudá (انتاكيّة, Antākiyyah n'árabe) permaneció so dominiu árabe hasta 969, cuando foi recuperada pol emperador bizantín Nicéforo II Foques. La ciudá cayó nuevamente en 1085, esta vegada a manes de los turcos selyúcides. Mientres tou esti periodu, la ciudá tuvo habitada por una población greco-siríaca, de denominación cristiana. Sicasí, la importancia comercial d'antaño habíase vistu movida escontra les rutes interiores que pasaben por Alepo y Damascu, y namái se caltuvo como una plaza fuerte de ciertu nivel.

En 1098 foi conquistada polos cruciaos mientres la Primer Cruzada y convirtióse en capital del Principáu de Antioquía. La mayor parte de los sieglos XII y XIII tuvo en posesión de los cruzaos, hasta que foi tomada pol sultán mamelucu Baibars en 1268, quien destruyó la ciudá a tal puntu que nunca más volvió ser una ciudá importante.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Tropes turques comandadas pol Coronel Şükrü Kanatlı entrando a Antioquía, el 5 de xunetu de 1938.

En 1517 foi conquistada polos otomanos y pasó a formar parte del Imperiu otomanu hasta'l final de la Primer Guerra Mundial, cuando foi puesta so un mandatu francés. En 1936, tres les eleiciones qu'indicaron la preferencia pola independencia siria con al respective de Francia, Turquía fixo saber que nun aceptaría que la ciudá y el so territoriu formara parte d'un estáu siriu independiente, al empar que fomentó la instalación de turcos na rexón.

Les eleiciones de mayu de 1937 dieron un 47% de votos a les opciones turques. Produciéronse incidentes ente turcos, y árabes que llevaron a la intervención de la Sociedá de les Naciones, llegándose (xunu-payares de 1937) al alcuerdu de conformar una entidá territorial autónoma "distinta pero non dixebrada de Siria" y amestada a Francia y a Turquía p'asuntos de defensa.

El 5 de xunetu de 1938 les tropes turques ocuparon militarmente la ciudá, dempués de lo que foi movida parte de la población árabe y armenia.[3][4] El 22 de xunetu siguiente, realizóse un plebiscitu, que'l so resultancia llevó, el 2 de setiembre siguiente, a la proclamación de la República de Hatay, que tres el referendu convocáu pol parllamentu pal 22 de xunu de 1939, decidió xunise cola República de Turquía. Dende 1939, Antakya volvió ser parte del Estáu turcu, como capital de la provincia de Hatay.

Demografía[editar | editar la fonte]

El ríu Orontes al so pasu por Antioquía.
Demografía de la ciudá de Antioquía en 1935 d'alcuerdu al censu francés[5][6]
Grupu relixosu y étnicu Población
Suníes (turcos y árabes) 19.720 (58%)[6]
Alauitas (árabes) 8.670 (25,5%)[6]
Cristianos (árabes y armenios) 4.930 (14,5%)[6]
Otros 680 (2%)
Total¹ 34.000 (100%)[6]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti topónimu apaez na traducción al asturianu de los Mapes de l'Associació Bíblica de Catalunya
    Esta fonte emplégase como referencia dende'l puntu de vista llingüísticu.
  2. https://books.google.es/books?id=bSCaSfh-oK8C&pg=PA89&lpg=PA89&dq=monte+silpio&source=bl&ots=7kbxDM8BnP&sig=d2V6Iv6ZEslWQgjrD2uIyCLHQUo&hl=es&sa=X&ei=Cn9GUtHEE7CV7AaxyYG4Cg&ved=0CGkQ6AEwCQ#v=onepage&q=monte%20silpio&f=false
  3. Kalpakian, Jack (2004). Identity, Conflict and Cooperation in International River Systems. Ashgate Publishing, páx. 130. ISBN 0-7546-3338-1.
  4. Fisk, Robert (2007). The Great War for Civilisation: The Conquest of the Middle East. Vintage, páx. 335. ISBN 1-4000-7517-3.
  5. Dumper, Michael (2007). Cities of the Middle East and North Africa: A Historical Encyclopedia. ABC-CLIO, páx. 40. ISBN 9781576079195.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 Go, Julian (2013). Decentering Social Theory. Emerald Group Publishing, páx. 31. ISBN 9781781907276.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Sempad el Condestable (Սմբատ Սպարապետ) o Sempad Esparapeto (Սմբատ Գունդստաբլ, ca. 1208 - 1276): Sesiones d'Antioquía.
    • Testu francés, con introducción y anotaciones nesti idioma, nel sitio de Philippe Remacle (1944 - 2011): la introducción ye un artículu de Louis de Mas-Latrie (1815 - 1897) publicáu pola Bibliothèque de l'École des Chartes.[1]