Historia del cristianismu

De Wikipedia

La historia del cristianismu referir a la relixón cristiana, a los sos siguidores y a la Ilesia cristiana, coles sos distintes denominaciones, dende'l sieglu I hasta l'actualidá.

Raigaños del cristianismu[editar | editar la fonte]

Raigaños xudaicos[editar | editar la fonte]

Xesús y el so primeres discípulo fueron xudíos. El cristianismu siguió utilizando les escritures sagraes hebrees, convirtiéndose'l Tanak no que güei se conoz como'l Antiguu Testamentu. Aceptando munches doctrines fundamentales del xudaísmu, como'l monoteísmu, el llibre albedríu y el Mesíes, términu hebréu usualmente traducíu como mesíes n'español, y el so equivalente Cristu (Cristos "[el] unxíu" en griegu).

Rellaciones col mundu helenista[editar | editar la fonte]

La Tierra d'Israel foi por demás apostada polos antiguos imperios, debíu en gran parte al so allugamientu xeográficu. Taba metanes dos grandes rutes comerciales: Exiptu y Mesopotamia, Arabia y Asia Menor. Alexandru Magnu que ganó a los perses y apoderóse de Palestina, cuando foi recibíu en trunfu en Xerusalén, foi consideráu por munchos el mesíes tan esperáu. Tres la muerte d'Alejandro (323 e.C. ), Ptolomeo I se posesiona d'Exiptu, Seleuco I apoderar d'Asiria y nuevamente Palestina queda en discordia. Recordando la ideoloxía d'Alejandro, que yera xunir a tola humanidá so una mesma civilización de tonalidá marcadamente griega (fusión denomada Helenismu), esta fusión combinaba elementos griegos con otros tomaos de les civilizaciones conquistaes, entá variando de rexón en rexón. Esto dio-y una unidá a la cuenca del Mediterraneu, que sirviría a la espansión del Imperiu romanu y al cristianismu por aciu la predicación del Evanxeliu. Pa los xudíos l'helenismu yera una amenaza pa la so relixón, pos la filosofía helenística yera politeísta. La presión del helenismu yera constante y la fidelidá de los xudíos al so Dios y a les sos tradiciones tamién. Esta presión desamarró una rebelión per una parte de los xudíos macabeos, quien se remontaron contra l'helenismu de los seléucidas, quien pretendíen imponer los sos ideales.

Darréu, preséntase'l romanu Pompeyo nel 63 e.C. quien toma Palestina deponiendo al postreru de los macabeos, Aristóbulo II. La política romana yera tolerante a la relixón y les costumes de los pueblos conquistaos.

Herodes I, que nun yera d'etnia hebrea sinón idumeo, anque xudíu por relixón, fixo tolo posible por introducir l'helenismu, a tal grau que, pa prestar a los romanos, intentó asitiar una águila na entrada del Templu de Xerusalén, lo cual provocó una rebelión nuevamente, que s'encaloró con dos mil crucifixones.

Mientres esti tiempu esistíen grupos relixosos como los fariseos que yeren un partíu del pueblu y nun gociaben de les ventayes materiales que daba'l réxime romanu y velaben por cumplir la llei, creíen na resurrección y na esistencia de los ánxeles. Los saduceos yeren el partíu de l'aristocracia, que los sos intereses lleváben-yos a collaborar col réxime. Yeren aristócrates y conservadores, nun creíen na resurrección nin nos ánxeles. Los zelotes yeren estremistes militantes que s'oponíen aprofiantemente al réxime romanu. Xesús y los apóstoles taben más cerca de los fariseos na doctrina (Xesús nun los criticó por ser malos xudíos, sinón porque nel so enfotu de cumplir la llei escaecer de los seres humanos). Tolos partíos y toles sectes xudíes teníen daqué de mancomún, compartíen el monoteísmu éticu y l'esperanza escatolóxica.

  • El monoteísmu éticu: Creencia nun solu Dios. Dios rique daqué más qu'un serviciu apropiáu, rique "la xusticia" ente los seres humanos (anque la xusticia interpretar cada grupu de manera distinta) y honrar a Dios con tola vida mesma.
  • La esperanza escatolóxica: Guardaben la esperanza mesiánica, creíen firmemente que'l día llegaría cuando Dios interviniera na historia d'Israel y el cumplir un "reinu de Paz y Xusticia".

Estes fueron les bases pal cristianismu, yá que ayudaron a la so espansión por tol Imperiu romanu.

El cristianismu tamién siguió con munchos de los patrones atopaos nel xudaísmu de la dómina de Xesús, como l'adaptación de la forma llitúrxica de l'adoración na sinagoga a la ilesia o templu; la oración; l'usu de les sagraes escritures; un calendariu relixosu; l'usu de la música n'himnos y oración; amás de disciplines como'l ayunu. Los cristianos adoptaron primeramente les traducciones griegues de les escritures xudíes, conocíes como la Septuaginta, como la so propia Biblia, y más tarde canonizáronse munchos de los llibros del Nuevu Testamentu.

Entamos del cristianismu[editar | editar la fonte]

El cristianismu empezó ente un pequeñu númberu de xudíos. Nel llibru de los Fechos de los Apóstoles 1:15 méntense cerca de 120. Nel sieglu III, el cristianismu creció hasta convertise na congregación dominante nel norte del mundu mediterraneu. Tamién s'estendió de forma importante al este y al sur del Mediterraneu. Esta seición va esaminar aquellos primeres 300 años.

Los fechos que socedieron nos primeros años del cristianismu rellatar nel llibru de los Fechos de los Apóstoles. Anguaño cuestiónase la veracidá de dalgunos d'estos rellatos por cuenta de la gran proliferación de llibros falsos sobre los fechos de los apóstoles qu'abondaben mientres el cristianismu primitivu, pero la mayor parte caltuvo la esencia del mensaxe, confirmáu por evidencia arqueolóxica recién.

La Ilesia cristiana primitiva[editar | editar la fonte]

El conceutu "xudeocristianos primitivos" ye utilizáu de cutiu al aldericar sobre'l cristianismu primitivu. Xesús de Nazaré, los sos dolce apóstoles, los vieyos y la mayor parte de los sos siguidores yeren xudíos. Según los 3000 convertíos en Pentecostés depués de la crucifixón descrita nos Fechos de los Apóstoles 2, onde tolos xudíos, prosélitos y tolos convertíos al cristianismu yeren non xentiles antes de la conversión del oficial romanu Cornelio por Simón Pedro en Fechos 10, quien ye consideráu según la tradición como'l primer xentil en ser convertíu al cristianismu. La más grande división nel cristianismu antes d'esi tiempu presentar ente los xudíos helenísticos y non helenísticos o los de fala griega y los de fala aramea (Fechos 6). Sicasí, dempués de la conversión de Cornelio y la so aceptación como cristianu, agora esistía otru grupu, los cristianos xentiles. Como un movimientu escatolóxicu, antemanaron que los xentiles tresformar al Dios d'Israel como lo profetizaba Isaías nos versículos 56:6-8. El Nuevu Testamentu nun utiliza'l términu "xentil-cristianu" o "xudíu-cristianu". Sicasí, l'apóstol Pablo escribe contra quien, tando circuncidados, dixebrar de los non circuncisos, o queríen obligar a los adultos non circuncisos a circuncidarse pa pertenecer a la comunidá cristiana:

Porque en Cristo Xesús, nin la circuncisión nin la incircuncisión tienen valor, sinón solamente la fe qu'actúa pola caridá.

Circuncisos y non circuncisos interprétense xeneralmente como xudíos y griegos respeutivamente, siendo estos postreros quien predominaben. Sicasí, esto pue ser una simplificación escesiva de la realidá na provincia de Xudea del sieglu I: esistíen dellos xudíos que nun siguíen circuncidándose, y dellos griegos (llamaos prosélitos o xudaizantes) que sí lo faíen amás d'otros tales como exipcios y etíopes.

Final de la etapa apostólica[editar | editar la fonte]

Hacia l'añu 62, el sumu sacerdote del xudaísmu, Ananías, fixo arrestar a Santiago, qu'encabezaba la Ilesia de Xerusalén y axusticiar. Unu de los sos hermanos, Simón, foi llamáu a asocedelo, pero la situación política d'Israel agravábase y los conflictos internos del xudaísmu yeren acaldía mayores. Créese que Pablo foi degolláu y Pedro foi muertu crucificáu pámpana abaxo en Roma mientres la persecución per parte de Nerón. A la fin del sieglu I, de los apóstoles orixinales vivía tan solo Juan, que se treslladara a Éfesu, que la so ilesia considerar madre de munches d'Asia Menor y Grecia, onde se manifestaben biltos gnósticos.

Col emperador Vespasiano, el cristianismu siguió estendiéndose, hasta que nel añu 90 col imperiu sol emperador Nerva (de quien diz el so biógrafu Xifilino que «nun dexó que s'acusara a naide por reparar les ceremonies de la relixón xudaica o desdexar el cultu de los dioses»), pudo tornar Juan a Éfesu, y pocos años dempués finó, a edá bien avanzada. Cola so muerte (hacia l'añu 100) conclúi la etapa apostólica.

La Didaché y otros escritos de los Padres Apostólicos documentan les principales práutiques de la ilesia primitiva.

Mártires del sieglu I[editar | editar la fonte]

Los apologistas[editar | editar la fonte]

Los escritos[editar | editar la fonte]

Los primeros cristianos producieron mientres la historia munchos cánones importantes y otres obres lliteraries descrites dientro de la organización de la Ilesia Cristiana. Una de les primeres d'éstes ye la Didaché, que ye de normal fecháu a finales del primer o entamos del segundu sieglu.

Les Actes de los mártires recueyen les actes de los procesos xudiciales contra los cristianos, rellatos de testigos y lleendes varies sobre los primeros mártires cristianos.

Primeres herexíes[editar | editar la fonte]

Les disputes de doctrines empezaron nos entamos del cristianismu. La Ilesia cristiana entamó concilios pa resolver estos asuntos. Los concilios que representen a tola Ilesia cristiana fueron llamaos concilios ecuménicos. Dellos grupos fueron refugaos por herexes, como por casu:

Arriu (discípulu del obispu Pablo de Samosata) yera un líder ente los cristianos que tenía un entendimientu bien particular del movimientu trinitarista, reflexando la divinidá natural de Cristu. Anque munchos de los escritos d'Arriu fueron destruyíos pol emperador Constantino, podemos inferir polos argumentos d'Atanasio d'Alexandría contra Arriu, dellos conceutos básicos del movimientu.

La hipótesis de Arriu yera que Xesús foi creáu por Dios (como en, "Hubo un tiempu onde'l Fíu nun lu yera"), y poro, yera "secundariu" a Dios. El so testu de prueba primaria yera Juan 17:3. Pela so parte, la posición del cristianismu tradicional yera que Xesús foi y siempres foi divín, y que tien una naturaleza divina xunto col Padre y el Espíritu Santu: esiste una Trinidá santo y completo, coles mesmes homoxénea, esto ye, los trés persones tienen el mesmu rangu.

Gnosticismu[editar | editar la fonte]

Un movimientu filosóficu-relixosu griegu conocíu como gnosticismu desenvolviérase casi coles mesmes que'l cristianismu. Munchos siguidores d'esti movimientu fueron tamién cristianos y enseñaben una síntesis de los dos sistemes de creencies. Esto produció un gran discutiniu na ilesia primitiva.

Les interpretaciones gnóstiques diferíen de la corriente principal del cristianismu, por cuenta de que cristianos ortodoxos tomen una interpretación lliteral de los evanxelios como les correutes, ente que los gnósticos tienden a lleeles como una alegoría.

Relixones competidores[editar | editar la fonte]

El cristianismu nun yera la única relixón que buscaba creyentes nel sieglu I. Los historiadores modernos del mundu romanu, de cutiu ponen interés no qu'ellos llamen "relixones mistéricas" o "cultos mistéricos" qu'empezaron nel últimu sieglu de la República Romana y fuéronse amontando mientres los sieglos del Imperiu romanu. Autores romanos, tales como Titu Liviu, comenten la importación de "dioses foranos" ente les cais del estáu romanu. El xudaísmu tamién recibe creyentes y en dellos casos fixeron proselitismu viviegamente. El Nuevu Testamentu reflexa una clase de persones a quien se-yos refier como 'creyentes en Dios' quien se piensa que son xentiles convertíos, quiciabes aquellos quien nun s'habíen circuncidado; Filón d'Alexandría fai esplícitu'l deber de los xudíos de recibir a los nuevos creyentes.

Maniqueísmu[editar | editar la fonte]

El maniqueísmu yera una de les mayores relixones antigües. Anque la so forma entamada alcuéntrase casi estinguida güei, un revivamiento intentóse sol nome de neomaniqueísmu. Sicasí, la mayoría de los escritos del so fundador, el profeta Manes, perdiéronse. Dellos estudiosos argumenten que la so influencia sigue sutilmente por aciu Agustín d'Hipona, quien se convirtió al cristianismu dende'l maniqueísmu y que los sos escritos siguen siendo de gran influencia ente teólogos católicos y protestantes (recordemos que Martín Lutero foi un monxu agustino).

La relixón foi fundada por Mani, quien se diz que naz nel occidente del Imperiu persa y vivió aproximao ente los años 210 y 275. El nome Mani ye más un títulu de respetu más qu'un nome personal. Esti títulu foi asumíu pol fundador mesmu y reemplazó dafechu'l so nome personal de tala forma que nun se conoz el so nome precisu. Mani foi influyíu pol mandeísmu y empezó a predicar nuna edá temprana. Declarábase como'l Paráclito, como se promete nel Nuevu Testamentu: el Últimu Profeta y Sellu de los Profetes que remataben la socesión del home empuestu por Dios ya incluyíen figures tales como Zoroastru, Hermes, Platón, Buda y Xesús.

El maniqueísmu recueye elementos de les sectes dualistes, según del mitraísmu. Los sos creyentes fixeron munchos esfuercios pa incluyir toles tradiciones relixoses conocíes na so fe. Como resultancia, caltuvieron munchos trabayos apócrifos cristianos, como Fechos de Tomás, que d'otra forma perdiérase. Mani empeñar en describise como un "discípulu de Xesucristu", pero la ilesia ortodoxa refugar como herexe.

Sieglos II y III[editar | editar la fonte]

Oríxenes.

Nel segundu sieglu de nuesa yera, numberosos eruditos empezaron a producir escritos que nos ayudar a entender la forma en que se desenvolvió'l cristianismu. Estos escritos pueden arrexuntase en dos grandes categoríes, trabayos empobinaos a una amplia audiencia d'eruditos non creyentes y trabayos empobinaos a aquéllos que se consideraben cristianos. Los escritos pa los non creyentes llamábense usualmente "apologéticos" nel mesmu sentíu que'l discursu dau por Sócrates nel so defensa ante l'asamblea ateniense, llamada Apoloxía que la so pallabra en griegu significa "aición de falar en defensa de daquién".[2] Los apologistas, como se conoz a esti autores, faen una presentación pa clases educaes de les creencies cristianes, de cutiu acomuñaes con un ataque de les creencies y práutiques de los paganos.

Otros escritos tienen el propósitu d'instruyir y amonestar a los hermanos cristianos. Munchos escritos d'esti periodu, sicasí, vencieron a la destrucción de la Ilesia católica primitiva como herexíes, o en desalcuerdu col so mensaxe. Aun así, anguaño atopáronse escritos como'l Evanxeliu de Tomás en 1945.

Orixe y evolución de la xerarquía na Ilesia cristiana[editar | editar la fonte]

Na Ilesia, dempués de les primeres autoridaes de calter carismáticu en forma d'apóstoles, al sumir éstos, remanecen nes comunidaes cristianes les estructures xerárquiques que s'asemeyen a les de les sociedaes d'onde proceden. Estrémense dos bloques:

  • Nes comunidaes d'orixe hebréu, establecíase un gobiernu colexal de vieyos o presbíteros, que siguía la tradición xudía, procedentes de les families más importantes o de les sinagogues. Esta colegiación taba de la mesma presidida por otru vieyu, qu'en tiempos anteriores, en Xerusalén aportó a Santiago, l'hermanu de Xesús.
  • Nes comunidaes de mayoría gentil, la Ilesia yera gobernada por un colexu d'obispos (episcopoi) y diáconos. Les figures de los obispos como prototipos d'autoridá y supervisores de la población cristiana urbana son los encargaos de l'alministración, prefeutos y xestores, ente que los diáconos son los servidores o siervos.

Esta doble estructura xerárquica inicial del cristianismu foi tendiendo amodo a la unificación pa toles ilesies, fundiéndose los obispos y los presbíteros, anque por un tiempu denominárase-yos indistintamente. Finalmente estableciéronse les condiciones pa poder aspirar a obispu, ya igualmente, pal pasu inferior de los diáconos, nes sos principales xeres asistenciales, alministratives y auxiliares de los obispos.[3]

Sieglu IV[editar | editar la fonte]

Munchos escritos d'esti periodu fueron traducíos nos llibros de los Padres Nicenos y post Nicenos.

Desenvolvimientu del canon de la escritura[editar | editar la fonte]

Los cristianos consideren que la Biblia contién el nucleu central de la revelación de Dios, magar la Ilesia católica inclúi, como parte de la revelación, la Tradición. Col pasar del tiempu, la Ilesia católica determinó cuálos llibros formen parte del canon de la Biblia y cuálos non, estremando ente testos inspiraos y testos ensin inspirar por Dios. Ello esplica qu'esistan llibros surdíos n'ambientes cercanos al cristianismu que nun se consideren como parte de la Biblia nin polos católicos nin por otros grupos cristianos: Un evanxeliu de Santu Tomás, otru de San Pedro, Fechos de San Pablo, otros de San Juan, un Apocalipsis atribuyíu a Pedro.[4]

Nun principiu, nun esistía un llistáu oficial de llibros del Nuevu Testamentu. Dientro del cristianismu primitivu tomar en considerancia namái les "Escritures", los llibros sagraos del xudaísmu que fueron traducíos al griegu ya incluyíos na llamada Biblia "Septuaginta". Esta compilación incluyía tamién a los llibros llamaos deuterocanónicos aceptaos pola Ilesia católica y apócrifos polos protestantes. Los LXX o Septuaginta ye la que San Pablo llama "Escritures" nos sos escritos.[4]

El procesu de conformanza de lo qu'anguaño se conoz como Biblia ye'l siguiente: La Ilesia católica dio la llista de los llibros que se consideraben inspiraos pol Espíritu Santu, la que foi declarada pola autoridá de los papes Damaso I, Siricio I y Inocencio I[4] , y polos siguientes concilios y sínodos: Sínodu Romanu nel añu 382, Conceyu de Hipona nel añu 393, III Conceyu de Cartago nel añu 397 y IV Conceyu de Cartago nel añu 419. Este foi'l mesmu nuevu testamentu qu'utilizaron Martín Lutero y Xuan Calvino.[4]

Canon del Antiguu Testamentu[editar | editar la fonte]

Dempués de Xesucristu los xudíos en Jamnia quitaron los deuterocanónicos del canon del so Tanak usando un criteriu anticristiano[ensin referencies]. Esto implicaría que los xudíos yá nun teníen autoridá pa designar qué llibros yeren inspiraos, sinón más bien la primitiva Ilesia y ésta aceptara la versión de los LXX o Septuaginta. Amás, que la versión que San Pablo cita nes sos epístoles ye la Septuaginta y ye a la que se refier cuando fala de la Escritures.

Los llibros incluyíos na versión de los LXX son: Xénesis, Éxodu, Levíticu, Númberos, Deuteronomiu, Xosué, Xueces, Rut, los dos llibros de Samuel (I Samuel y II Samuel), los dos llibros de los Reis (I Reis y II Reis), los dos llibros de les Cróniques (I Cróniques y II Cróniques), Esdres, Nehemíes, Ester, Xob, los Salmos, los Proverbios, l'Eclesiastés, el Cantar de los Cantares, Isaíes, Xeremíes, les Llamentaciones, Baruc, Ezequiel, Daniel, Osees, Xoel, Amós, Abdíes, Xonás, Miquees, Nahún, Havacuc, Sofoníes, Axéu, Zacaríes y Malaquíes.

Los xudíos teníen dos cánones pa los sos llibros santos: el curtiu o palestinense y el llargu o alexandrín. El curtiu ta conformáu por 39 llibros y estrémase en trés partes: Torá (La Llei), Nebiim (Profetes) y Ketubim (escritos), el acrónimu d'estos trés partes da como resultáu la pallabra Tanak. A estos 39 llibros conózse-yos como llibros "proto-canónicos". El canon de Palestina facer en Jamnia, y ta basáu nuna traducción hebrea de la Biblia fecha dempués de Cristu; nun son los testos orixinales sinón una traducción.

La versión de los LXX (l'Antiguu Testamentu en griegu) ta conformada por 46 llibros con siete libros más que son: Tobías, Xudí, Baruc, Eclesiásticu, I y II de Macabeos y Sabiencia. Amás esta versión de los setenta tenía delles seiciones griegues d'Ester y Daniel que nun tán nos proto-canónicos. A estos llibros llámase-yos "deuterocanónicos".

Los xudíos n'Alexandría creíen que Dios nun dexaba de comunicase col so pueblu inclusive fora d'Israel, y allumaba a los sos fíos nes nueves circunstancies en que s'atopaben.[ensin referencies]

Xesús tuvo d'usar el canon curtiu o palestinense, pero los apóstoles, al llevar l'Evanxeliu a tol Imperiu romanu, usaron el canon alexandrín. La Ilesia primitiva recibió esti canon que consta de 46 llibros.

A partir del añu 393 distintos concilios, fueron precisando la llista de los Llibros "canónicos" pa la Ilesia cristiana. Estos fueron: el Conceyu de Hipona nel añu 393, el Conceyu de Cartago nos años 397 y 419, el Conceyu de Florencia nel añu 1441 y el conceyu de Trento nel añu 1546.

Los protestantes almiten como llibros sagraos los 39 llibros del canon hebréu que foi afitáu dempués de Cristu polos xudíos, ensin nenguna intervención cristiana. El primeru que negó la canonicidad de los llibros deuterocanónicos foi Carlstadt en 1520, y dempués Lutero en 1534 y Calvino en 1540. Anque Lutero paez contradicise pos nel so Comentariu sobre San Juan dixo: "Tamos obligaos a almitir de los papistes qu'ellos tienen la Pallabra de Dios, que la recibimos d'ellos, y qu'ensin ellos nun tendríamos nenguna conocencia d'ésta". Esta Ilesia "papista" pronunció que los 73 llibros que componen l'Antiguu y Nuevu Testamentu son revelación.

L'obispu Melitón de Sardes rexistró la primer llista conocida de la Septuaginta nel añu 170 d. C. Contenía 45 llibros, paeciera que falta unu yá que el llibru de los Llamentos considerábase como parte de Jeremías.

Nuevu Testamentu[editar | editar la fonte]

El Nuevu Testamentu ta formáu por 27 llibros, y estrémase en cuatro partes: el Evanxeliu o Evanxelios, los Fechos de los Apóstoles, les Cartes y l'Apocalipsis. D'estos llibros, siete fueron puestos en dulda: Carta a los Hebreos, Carta de Santiagu, segunda carta de Pedru, segunda carta de Xuan, tercer carta de Xuan, carta de Xudes y Apocalipsis. La dulda de que fueren inspiraos fundaba sobre la so autenticidá.

Na Ilesia primitiva, la regla de fe atópase na enseñanza oral de los apóstoles y de los primeres evanxelizadores. Pasáu'l tiempu, esa xeneración empezó a morrer y sintióse la urxencia de conseñar por escritu les enseñances de Xesucristu y les traces más sobresalientes de la so vida. Esta ye la causa de los escritos de los Evanxelios. Per otra parte, d'alcuerdu a los problemes que diben surdiendo los apóstoles alimentaben espiritualmente a los sos fieles por aciu cartes. Este foi l'orixe de les Epístoles.

A finales del sieglu I y principios del sieglu II, la coleición d'escritos variaba d'una ilesia a otra. Amás nel sieglu II, les idees del herexe Marción, qu'afirmaba que namái l'Evanxeliu de Lluques y los diez cartes de Pablu teníen un orixe divín; y del montanismu, que pretendía introducir como llibros santos los escritos de Montano, entainaron la determinación del Canon del Nuevu Testamentu.

En tiempos de San Agustín, los conceyos d'Hipona nel añu 393 y de Cartago años 397 y 419 (conocíos como los conceyos africanos) reconocieron los 27 llibros, según el conceyu de Trullo (Constantinopla, nel 692) y el conceyu florentín en 1441.

El protestantismu anovó antigües duldes y escluyó dellos llibros. El doctor Martín Lutero refugaba Hebreos, Santiagu, Xudes y Apocalipsis. Nel Conceyu de Trento celebráu en 1546, presentóse oficial y dogmáticamente la llista íntegra del Nuevu Testamentu. La esplicación teolóxica yera que los llibros teníen de ser revelaos pol Espíritu Santu y tresmitíos fielmente por él. Los principales criterios práuticos fueron cuatro: el so orixe apostólicu o de la xeneración apostólica, la so ortodoxa na doctrina, el so usu llitúrxicu y el so usu xeneralizáu.

Sieglos IV y V: oficialización del cristianismu nel Imperiu romanu[editar | editar la fonte]

Constantín I[editar | editar la fonte]

L'emperador Constantín I xunto con Licinio, promulgaron nel 313 el Edictu de Milán, decretando llibertá de cultos en tol Imperiu y terminando asina la persecución a los cristianos.[5] Constantín foi, como los emperadores primero que él, el sacerdote cimeru del mitraísmu. Sicasí, tamién taba interesáu en crear unidá pa facilitar el gobiernu, y pa facer esto arreyóse na disputa ente grupos cristianos sobre'l arrianismu, invocando'l Primer Conceyu de Nicea, esti conceyu produció'l Credo Niceno.

Constantín apangó delles diferencies ente'l cristianismu ortodoxu y el so principal competidor, la relixón oficial del Sol Invictus. Por casu, en tiempos de Constantín decretó'l domingu cristianu como día de reposu oficial. Amás, Constantín instituyó l'usu de símbolu chi-rho (crismón), representativu del cristianismu, anque según dellos estudiosos esto sirvía pa propósitos cristianos y non cristianos simultáneamente.[ensin referencies]Dempués empezóse a celebrar el nacimientu de Xesús el 25 d'avientu[ensin referencies], por cuenta de que esta yera la fecha de celebración de la nacencia de Mitra y Baco, según la fecha de los festivales del solsticiu d'iviernu tales como la Saturnalia.

La creencia popular diz que Constantín I yera cristianu, sicasí, nunca refugó oficialmente la so posición d'altu sacerdote de Mitra Sol Invictus públicamente, y la so única "conversión" conocida foi morrebundu na so cama (como se dixo depués por Padres de la Ilesia cristiana posteriores), lo que ye imposible de verificar. Sicasí, nun yera inusual pa la xente del sieglu IV l'evitar convertise dafechu al cristianismu hasta bien avanzada la so vida, pola fuercia de les alvertencies en contra de que siguieren en pecáu dempués de convertise y poles consecuencies espirituales qu'aquello traía.

Cambéu constantinianu[editar | editar la fonte]

Críticos de la unión de la Ilesia y l'Estáu apunten a esti cambéu como l'empiezu de la era del constantinianismu, cuando'l cristianismu y la voluntá de Dios gradualmente viéronse identificaes cola voluntá de la élite gobernante; y en dellos casos foi más qu'una xustificación relixosa pal exerciciu del poder.

Arrianismu[editar | editar la fonte]

Arriu (250-336) proponía que Xesús y Dios taben bien separaos y yeren entidaes distintes: Xesús taba más cerca de Dios que nengún otru humanu, pero nació humanu, y nun tenía una esistencia previa, per ende nun yera Dios; una persona asemeyada o asemeyada a Dios, ensin ser necesariamente'l mesmu. Per otra parte, Dios esistiera siempres. Arriu sentía que cualquier intentu de reconocer la divinidá de Cristu desdibujaba la llinia ente'l cristianismu y les relixones paganes. Si'l cristianismu reconocía dos dioses separaos, el Padre y Xesús, convertir nuna relixón politeísta.

Creu Nicenu[editar | editar la fonte]

Dientro del Conceyu de Nicea, l'asamblea compunxo un creu pa espresar la fe de la Ilesia cristiana. Incluyir ente otres coses la intervención de Constantín por que s'incluyera la pallabra “consubstancial”,[6] llegando finalmente al Creu de Nicea.

Cesaropapismu[editar | editar la fonte]

El cesaropapismu empecipióse cuando'l papa Lleón III coronó a Carlomagno emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, causando dos efeutos: el sofitu de la Ilesia al Estáu y viceversa, el sofitu del Estáu a la Ilesia, lo cual derivó nel cesaropapismu, que sostenía la teoría del orixe divín de los reis y dába-yos poder absolutu sobre la relixón y el gobiernu al empar.

Reavivamiento del paganismu por Roma nel sieglu IV[editar | editar la fonte]

Cutíu por estos desarrollos, l'emperador Xulianu (denomináu "el Apóstata" por cuenta del so refugu del cristianismu y la so conversión al mitraísmu y al neoplatonismu) intentó restaurar l'estáu anterior ente les relixones del imperiu al esaniciar los privilexos daos por antiguos emperadores romanos como Constantín (exención d'impuestos ente'l cleru cristianu, por casu), prohibiendo a les distintes denominaciones cristianes escorrese ente sigo y volviendo traer a arzobispos quien fueren proscritos pol arrianismu, afalando al xudaísmu y una suerte de neopaganismu.

Cristianismu nicenu opónse a los emperadores bizantinos[editar | editar la fonte]

El cristianismu convirtióse en relixón del Estáu[editar | editar la fonte]

La oposición de Xulianu duró por pocu, emperadores como Constantín II repelieron les aiciones de Xulianu ya incentivaron la crecedera del cristianismu. Esti estáu de coses foi finalmente reforzáu por una serie de decretos (como'l Edictu de Tesalónica) pol emperador nicenu Teodosiu I, empezando en febreru de 381, y siguiendo pol so reináu. Asina, a fines del sieglu IV el cristianismu tresformar na relixón oficial del Imperiu romanu.

Otru material d'esta era[editar | editar la fonte]

Primeros discutinios cristolóxicos[editar | editar la fonte]

Los discutinios cristolóxicos inclúin exame d'entrugues como: ¿yera Cristu divín, humanu, un ser anxélicu creáu, o más allá d'una simple clasificación nuna d'estes categoríes? ¿Los milagros de Cristu realmente camudaron la realidá física o namái yeren simbólicos? ¿El cuerpu de Cristu realmente alzóse de la muerte o'l Cristu resucitáu yera un ser sobrenatural que nun taba llindáu poles lleis físiques?

Sieglu V[editar | editar la fonte]

La conversión del mundu mediterraneu[editar | editar la fonte]

Desenvolvimientu del cristianismu nel mundu Mediterraneu.

Desenvolvimientu del cristianismu fuera del mundu mediterraneu[editar | editar la fonte]

El cristianismu nun tuvo acutáu a la conca mediterránea y a la so contorna; nel tiempu de Xesús una gran proporción de población xudía vivía en Mesopotamia, fuera del Imperiu romanu, especialmente na ciudá de Babilonia, onde se desenvolvió gran parte del Talmud.

El llevantamientu del islam[editar | editar la fonte]

Persecuciones[editar | editar la fonte]

Diseminación del cristianismu n'Europa central y oriental[editar | editar la fonte]

Ilesia cristiana y Estáu nel medievu occidental[editar | editar la fonte]

Cisma ente Oriente y Occidente[editar | editar la fonte]

  • Tomó enforma tiempu en desenvolvese; les temes principales fueron el papel del papa de Roma y la clausa Filioque. La cisma "oficial" asocedió en 1054, pola escomunión romana del Patriarca de Constantinopla Miguel I Cerulario, siguíu pola escomunión constantinopolitana del representante del papa.
  • Les escomuniones fueron rescindíes mutuamente pol papa y el patriarca de Constantinopla na década de 1960, aun así la cisma nun foi esaniciáu por completu.

La Gran Cisma producir ente'l catolicismu Romanu y la ortodoxa Oriental. Dambes tradiciones ponen énfasis na socesión apostólica, ya históricamente dambes aseguren ser la única descendencia llexítima de la Ilesia primitiva. Caúna, amás, asevera caltener de manera más correuta la tradición de los apóstoles y que la otra esvióse. Los católicos romanos de cutiu refiérense a sigo mesmos a cencielles como "católicos", que significa "universal", y caltienen que tamién son ortodoxos. Los ortodoxos orientales referir a sigo mesmos a cencielles como "ortodoxos" que significa "adoración correuta", y tamién se denominen a sí mesmos católicos. Primeramente, la cisma yera primordialmente ente l'Oriente y l'Occidente, pero güei dambes congregaciones tán estendíes per tol mundu. Entá se refieren ente elles nesos términos por razones históriques.

Finales de la Edá Media[editar | editar la fonte]

América antigua[editar | editar la fonte]

  • Conquistadores
  • Santería, una fusión del catolicismu con tradiciones relixoses d'África occidental trayíes orixinalmente ente los esclavos.

La reforma protestante y la contrarreforma católica[editar | editar la fonte]

Surdimientu de les denominaciones relixoses del protestantismu[editar | editar la fonte]

Alderica'l llevantamientu de les mayores denominaciones relixoses dempués de la Reforma Protestante y los retos engarraos pol catolicismu.

Sieglu XIX[editar | editar la fonte]

Anticlericalismu y comunismu atéu[editar | editar la fonte]

En dellos movimientos revolucionarios la Ilesia católica foi vista como aliada colos gobernantes derrocaos, polo que foi escorrida. Por casu, dempués de la Revolución francesa y de la Revolución mexicana hubo aiciones de persecución y represalia contra los católicos. Nel contestu del mundu comunista, Karl Marx condergó a la relixón como'l "opiu del pueblu" [1] y los gobiernos marxista-leninistes del sieglu XX de cutiu yeren ateos; d'estos, namái Albania declaróse oficialmente como un estáu atéu.

Sieglu XX[editar | editar la fonte]

El cristianismu nel sieglu XX carauterizar por una fragmentación acelerada. El sieglu vio'l llevantamientu de grupos lliberales y conservadores, según una secularización xeneral de la sociedá occidental. La Ilesia católica instituyó munches reformes pa modernizase. Los misioneros fixeron incursiones nel Alloñáu oriente, estableciendo siguidores en China, Taiwán y Xapón. Coles mesmes, la persecución na Europa Oriental comunista y la Xunión Soviética traxo a munchos cristianos ortodoxos a la Europa Occidental y a los Estaos Xuníos, aumentando'l contautu ente'l cristianismu occidental y oriental. Amás, l'ecumenismu creció n'importancia, que'l so empiezu foi na Conferencia Misionera d'Edimburgu en 1910, anque se critica que Llatinoamérica fuera escluyida por cuenta de que la predicación protestante en Llatinoamérica foi frecuentemente anticatólica.[7]

Reformes católiques[editar | editar la fonte]

Otros movimientos[editar | editar la fonte]

Otru movimientu que creció nel sieglu XX foi'l Anarquismu cristiano, que refuga la ilesia cristiana, estáu o cualesquier otru poder sacante'l de Dios. Tamién creen na non violencia absoluta. El llibru de Lev Tolstói llamáu El Reinu de Dios ta dientro de ti publicáu en 1894 foi'l catalizador d'esti movimientu.

Na década de los 50, diose una espansión evanxélica n'América. La prosperidá posterior a la segunda guerra mundial esperimentada n'Estaos Xuníos tamién tuvo efeutos relixosos, denominaos "fundamentalismu morfolóxicu". El númberu de templos cristianos aumentó, y les actividaes de les Ilesies evanxéliques crecieron expansivamente.

Dientro del catolicismu surde formalmente nos años 60 la Teoloxía de la Lliberación (T.L.) n'América Llatina, como respuesta al malestar producíu pola opresión y la probeza carauterístiques de los pueblos d'esta rexón. La Ilesia católica de manera oficial nun acepta los postulaos de la T.L., por una posible estrecha rellación col marxismu, anque los teólogos de la lliberación nieguen tal rellación, anque sí acepten la esistencia de conceutos como la llucha de clases. Sicasí, la Ilesia católica de toes formes sí acepta dellos postulaos de la mesma T.L. sobremanera no referente a la necesidá de llibertá de los pueblos nel mundu, pero xeneralizando tamién la idea a la llibertá de los otros pecaos tamién.

Otru desenvolvimientu notable nel sieglu XX dientro del cristianismu foi'l llevantamientu de movimientos pentecostales. Anque los sos raigaños daten dende antes del añu 1900, la so nacencia real atribúyese comúnmente al sieglu XX. Brotaron de raigaños metodistes, llevantar de les xuntes nuna misión urbana na cai Azusa en Los Angeles. Dende ende tremáronse per tol mundu, lleváu por aquellos quien esperimentaron lo que creen ser movimientos milagrosos de Dios nesi llugar. El pentecostalismu, que dio entamu al movimientu carismáticu dientro de denominaciones yá establecíes, sigue siendo una importante fuercia nel cristianismu occidental.

Modernismu y la reaición fundamentalista[editar | editar la fonte]

Les implicaciones radicales de les influencies científicu y cultural pola Ilustración fixéronse notar nes Ilesies protestantes, especialmente nel sieglu XIX; el cristianismu lliberal pretendía xunir a les Ilesies xunto cola amplia revolución que'l modernismu representaba. Al faelo, nuevos aproximamientos críticos de la Biblia fueron desenvueltes, nueves actitúes volviéronse evidentes sobre'l rol de la relixón na sociedá, y un nuevu pensamientu empezó a cuestionar les casi universalmente aceptaes definiciones del cristianismu ortodoxu.

En reaición a estos acontecimientos, el fundamentalismu cristianu foi un movimientu que refugaba les influencies radicales del humanismu filosóficu, por cuenta de qu'afectaben al cristianismu. Apuntando especialmente a los algames críticos de la interpretación de la Biblia, y tratando de bloquiar les incursiones feches nes sos ilesies cristianes por presunciones científiques atees, los fundamentalistes empezaron a apaecer en delles denominaciones como movimientos independientes numberosos de resistencia a los sópitos cambeos del cristianismu históricu. Col tiempu, los movimientos fundamentalistes evanxélicos estremárense en dos rames, una cola etiqueta de fundamentalista, ente que un movimientu más moderáu prefirió la etiqueta de evanxélicu. Anque dambos movimientos aniciáronse de primeres nel mundu anglosaxón, la mayoría de los Evanxélicos atópense perdayures.

La puxanza del movimientu evanxélicu[editar | editar la fonte]

Nos Estaos Xuníos y nel restu del mundu, hubo una marcada crecedera del sector evanxélicu de les denominaciones protestantes, especialmente naquelles que s'identifiquen puramente como evanxéliques, y un cayente d'aquelles Ilesies identificaes con corrientes más lliberales. Nel periodu d'enteguerres (años 20), el cristianismu lliberal foi'l sector de más rápidu crecedera, cosa que camudó dempués de la segunda guerra mundial, cuando dirixentes d'enclín más conservador aportaron a les estructures eclesiástiques.

El movimientu evanxélicu nun ye una entidá. Les Ilesies evanxéliques y los sos siguidores nun pueden ser fácilmente clasificaos. La mayoría nun ye fundamentalista, nel estrictu sentíu que dalgunos dan a esi términu, anque munchos síguense refiriendo a sigo mesmos como tales.

Sicasí, el movimientu llogró remanase d'una manera informal, p'acutar el nome de Evanxélicu p'aquellos grupos y creyentes que se xunten a un oficiu de fe cristiana qu'ellos consideren histórica, una paleo-ortodoxa, como dalgunos denominar. Aquellos que se denominen "evanxélicos moderaos" señalen caltenese entá más xuníos a esos fundamentos cristianos "históricos", y los "evanxélicos lliberales" nun s'apliquen a sí mesmos este apelativu en términos definitorios de la so teoloxía, sinón que de la so vida "progresiva" na perspeutiva cívica, social o científica.

Esiste una gran diversidá de comunidaes evanxéliques alredor del mundu, los llazos ente elles son namái aparentes (delles organizaciones local y global venceyar, pero nenguna a toos), pero la mayoría coincide nes siguientes creencies: una "alta estima" de les Escritures, creencia na deidá de Cristu, na Trinidá, na salvación por gracia por aciu la fe, na resurrección física de Cristu, por mentar solo dalgunes.

Evanxelismu na ventana 10/40[editar | editar la fonte]

Evanxélicos definen y prioricen esfuercios p'algamar a los "non alcanzaos" a fines del sieglu XX y principios del XXI al enfocase en países que s'atopen ente les llatitúes 10º norte y 40º sur. Esta área ta apoderada mayormente por naciones musulmanes, munches de les cuales nun dexen misioneros d'otres relixones nos sos países.

La diseminación del llaicismu[editar | editar la fonte]

N'Europa Occidental esiste un alloñamientu xeneral de la observancia relixosa y creencies de les enseñances cristianes y muévense escontra'l llaicismu. La "secularización de la sociedá", atribuyida al tiempu del Renacimientu y los años siguientes, ye la mayor responsable d'esti movimientu. Por casu, un estudiu fechu pola Gallup International Millennium amuesa que namái un sestu de los europeos va a servicios relixosos regulares, menos de la metá tienen a Dios como de "suma importancia", y namái el 40% cree nun "Dios personal". Anque la gran mayoría considera que "pertenecen" a una denominación relixosa. Los númberos amuesen que la "de-cristianización" d'Europa empezó amodo a caminar na direición opuesta.

N'América del Norte, Suramérica y Australia, los otros trés continentes onde'l cristianismu ye la relixón profesada dominante, la observancia relixosa ye más alta que n'Europa. Coles mesmes, estes rexones de cutiu son vistes por otres naciones como conservadores y "victorianes" nel so urbanidad social.

Suramérica, históricamente católica, esperimentó un gran fervinchu evanxélicu nos postreros 80 años por cuenta de la influencia de misioneros evanxélicos. Por casu, en Brasil, el país más grande del continente, ye'l país con mayor númberu de católicos del mundu y coles mesmes el que tien el mayor númberu d'evanxélicos. Dalgunes de les más grandes congregaciones nel mundu atópase en Brasil; tamién en Colombia, un país de tradición católica ta sufriendo cambeos dramáticos na so sociedá yá que el cristianismu evanxélicu ta creciendo de manera esponencial, solo na ciudá capital Bogotá atópense les ilesies nes que se rexunten en grupos de 1000, 3000, 10000 y hasta 50000.[ensin referencies]

Historiografía[editar | editar la fonte]

Historiador del cristianismu fueron:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Latorette, Kenneth Scott. A History of Christianity (2 vols.).
  • Lortz, Joseph (2003). Historia de la Iglesia I. Ediciones Cristiandad. ISBN 978-84-7057-470-2.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. (2008) Harvey, Susan Ashbrook; Hunter, David G.: The Oxford Handbook of Early Christian Studies. Nueva York: Oxford University Press, páx. 470. ISBN 978-0-19-927156-6.
  2. «Apoloxía (etimoloxía)».
  3. Estrada, Juan Antonio (2011). Historia del Cristianismu. El Mundo Antiguu. Madrid: Trotta, páx. 164-169. ISBN 978-84-8164-763-1.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 «http://www.aciprensa.com/Biblia/index.html».
  5. «http://www.biografiasyvidas.com/monografia/constantino/».
  6. J. L. González: Historia del cristianismo (tomu 1, páx. 174). Miami: Unilit, 2003.
  7. González, J. L. 2003. Historia del cristianismu: Tomu 2. Editorial Unilit: Miami, Fla.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]