Primer cruzada

De Wikipedia
(Redirixío dende Primer Cruzada)
Primer cruzada
Parte de Cruzaes
Fecha 1096 → 1099
Llugar Oriente Próximu
Causes
Resultáu Victoria cristiana.
Consecuencies
Cambeos territoriales
  • L'Imperiu Bizantín recupera territorios d'Anatolia Occidental
  • Fundación de los Estaos Cruciaos d'Edesa, Antioquía, Trípoli y Xerusalén
  • Belixerantes
    Entidaes cristianes:

    Reinu de Francia

    Sacru Imperiu Romanu Xermánicu

    Imperiu bizantín

    Entidaes musulmanes:

    Dinastía Selyúcida
    Danisméndidas
    Califatu Fatimí
    Dinastía Almorávide

    Califatu Abbasí
    Comandantes
    Ademar de Monteil

    Godofredo de Bouillón
    Raimundo IV de Tolosa
    Roberto II de Normandía
    Roberto II de Flandes
    Bohemundo de Tarento
    Balduino I de Xerusalén
    Tancredo de Galilea
    Eustaquio III de Bolonia
    Esteban II de Blois
    Hugo I de Vermandois
    Guglielmo Embriaco
    Alejo I Comneno

    Tatikios
    Kilij Arslan I

    Yaghi-Siyan
    Kerbogha
    Duqaq
    Fakhr al-Mulk Radwan
    Ghazi ibn Danishmend
    Iftikhar ad-Daula

    Al-Afdal Shahanshah
    Fuercies en combate
    Cruzaos:
    • 30 000 infantes[1]
    • 5000 caballeros[2]

    Bizantinos:

    • 2000 infantes[2]
    Indefiníes
    [editar datos en Wikidata]

    Plantía:Campaña Primer Cruzada

    La primer cruzada empecipió'l complexu fenómenu históricu de campañes militares, pelegrinaciones armaes y espansión colonial n'Oriente Próximu, que sopelexó esta rexón ente los sieglos XI y XIII y que ye denomináu pola historiografía como les cruzaes.

    Aprovechando la llamada d'auxiliu del emperador bizantín Alejo I Comneno, enfrentáu colos turcos selyúcides, el papa Urbanu II predicó en 1095 nos distintos países cristianos de la Europa Occidental la conquista de la llamada Tierra Santa. Al intentu fallíu de Pedro l'Ermitañu, siguió la movilización d'un exércitu entamáu, inspiráu pol ideal de la guerra santa y lideráu por nobles principalmente provenientes del reinu de Francia y del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, que foi nutriéndose na so meyora de caballeros, soldaos y numberosa población, hasta tresformase nun fenómenu de migración masiva. Los cruzaos enfusaron nel llamáu Sultanatu de Rüm y avanzando escontra'l sur, fueron apoderándose de diverses ciudaes y refugando les fuercies unviaes na so contra polos gobernadores estremaos nes sos disputes internes, hasta qu'enfusándose nos territorios de la dinastía Fatimí, conquistaron el 15 de xunetu de 1099 la ciudá de Xerusalén, formando'l Reinu de Xerusalén.

    La primer cruzada supunxo políticamente la constitución de los Estaos Llatinos d'Oriente y la recuperación pal Imperiu bizantín de dellos territorios, al empar que significó un puntu d'inflexón na historia de les rellaciones ente les sociedaes del área mediterránea, marcáu por un periodu d'espansión del poder del mundu occidental y pol usu del fervor relixosu pa la guerra. Tamién dexaron aumentar el prestíu del papáu y el resurdir, tres la cayida del Imperiu romanu, del comerciu internacional y de la medría de los intercambios que favorecieron la revitalización económica y cultural del mundu medieval.

    Fonderada histórica[editar | editar la fonte]

    Los oríxenes de les cruzaes polo xeneral, especialmente la primer cruzada, provienen de los acontecimientos más tempranos de la Edá Media. L'afitamientu del sistema feudal n'Europa occidental tres la cayida del Imperiu carolinxu, combinada cola relativa estabilidá de les fronteres europees tres la cristianización de los viquingos y maxares, supunxera la nacencia d'una nueva clase de guerreros alfa (la caballería feudal) que s'atopaben en continues lluches internes, amenaes pola violencia estructural inherente al propiu sistema económicu, social y políticu.

    Per otra parte, a empiezos del sieglu VIII, el califatu de los Omeyes llograra conquistar de forma bien rápida Exiptu y Siria de manes del cristianu Imperiu bizantín, según el norte d'África. Les conquistes estendiérense hasta la península ibérica, acabando col reinu visigodu. Dende'l mesmu sieglu VIII pon frenu n'Occidente a esa espansión, coles batalles de Cuadonga (722) y de Poitiers (732), y l'establecimientu de los reinos cristianos del norte peninsular y del Imperiu carolinxu, no que supunxeron los primeros esfuercios de los caudiellos cristianos por prindar territorios perdíos frente a los gobernantes musulmanes, y que s'espresaríen ideológicamente a partir del corpus cronístico ástur-lleonés no que más tarde se denominó Reconquista Española. A partir del sieglu XII tuvo factores comunes coles cruzaes orientales (buldes papales, órdenes militares, presencia de cruzaos europeos).

    El factor desencadenante más visible que contribuyó al cambéu de l'actitú occidental frente a los musulmanes d'oriente asocedió nel añu 1009, cuando'l califa fatimí Huséin al-Hakim Bi-Amrillah ordenó destruyir la ilesia del Santu Sepulcru.

    Otros reinos musulmanes que remanecieron tres el colapsu de los Omeya, como la dinastía aglabí, invadiern'Italia nel sieglu IX. L'estáu que surdió nesa rexón, debilitáu poles lluches dinástiques internes, convertir nuna presa fácil pa los normandos que prindaron Sicilia en 1091. Pisa, Xénova y el Reinu d'Aragón empezaron a lluchar contra los reinos musulmanes na busca del control del mar Mediterraneu, exemplos de lo cual podemos atopar na campaña Mahdia y nes batalles que tuvieron llugar en Mallorca y en Cerdeña.

    La idea de la guerra santa contra los musulmanes finalmente caló na población y resultó una idea curiosa pa los poderes tanto relixosos como seculares de la Edá Media europea, según pal públicu polo xeneral. En parte, esta situación viose favorecida polos ésitos militares de los reinos europeos nel Mediterraneu. Al empar, surdió una nueva concepción política que englobaba a la cristiandá nel so conxuntu, lo cual suponía la unión de los distintos reinos cristianos per primer vegada y so la guía espiritual del papáu y la creación d'un exércitu cristianu que lluchara contra los musulmanes. Munches de les tierres islámiques fueren enantes cristianes, y sobremanera aquelles que formaren parte del Imperiu romanu tantu d'oriente como d'occidente: Siria, Exiptu, el restu del norte d'África, Hispania, Xipre y Xudea. A lo último, la ciudá de Xerusalén, xunto col restu de tierres que la arrodiaben y qu'incluyíen los llugares nos cualos Cristu viviera y muertu, yeren especialmente sagraes pa los cristianos.

    Sía que non, ye importante esclariar que la primer cruzada nun supunxo'l primer casu de guerra santa ente cristianos y musulmanes inspirada pol papáu. Yá mientres el papáu d'Alejandro II, este predicó la guerra contra l'infiel musulmán en dos causes. La primer ocasión foi mientres la guerra de los normandos na so conquista de Sicilia, en 1061, y el segundu casu enmarcóse dientro de les guerres de la Reconquista española, na cruzada de Barbastro de 1064. En dambos casos el papa ufiertó la Indulxencia a los cristianos que participaren.[3]

    En 1074, el papa Gregorio VII llamó a los milites Christi («soldaos de Cristu») por que fueren n'ayuda del Imperiu bizantín. Esti sufriera una dura derrota na batalla de Mantzikert (1071) a manes de los turcos selyúcides[4] qu'abrió les puertes d'Anatolia a los turcos, qu'establecieron dellos sultanatos na península. La conquista d'Anatolia cerrara les rutes terrestres a los pelegrinos que se dirixíen a Xerusalén. La so llamada, magar foi llargamente inorada ya inclusive recibió bastante oposición, xunto col gran númberu de pelegrinos que viaxaben a Tierra Santa mientres el sieglu XI, sirvió pa enfocar gran parte de l'atención d'occidente nos acontecimientos d'oriente.[5] Dellos monxos como Pedro de Amiens l'Ermitañu o Walter l'indixente, que se dedicaron a predicar los abusos musulmanes frente a los pelegrinos que viaxaben a Xerusalén y otros llugares sagraos d'oriente, enguizaron inda más el fueu de les cruzaes.

    Alejo Comneno, que yá emplegara enantes a mercenarios normandos y d'otros países d'occidente, escribió una carta al papa Urbanu II, solicitándo-y el so sofitu y l'unviada de nuevos mercenarios que llucharen por Bizancio contra los turcos.

    Finalmente, sería'l mesmu Urbanu II quien estendió ente'l públicu la primer idea d'una cruzada pa prindar la Tierra Santa. Tres el so famosu discursu nel concilio de Clermont (1095), nel que predicó la primer cruzada, los nobles y el cleru presente empezaron a glayar les famoses pallabres, Deus vult! (en llatín, «¡Dios querer!»).[6]

    La predicación d'Urbanu II provocó un españíu de fervor relixosu tantu nel pueblu llanu como na pequeña nobleza (non asina nos reis, que nun participaron nesta primera espedición).

    Oriente a finales del sieglu XI[editar | editar la fonte]

    Mapa del Califatu omeya nel momentu de la so máxima estensión.

    Escontra l'este, el vecín más cercanu de la cristiandá occidental yera la cristiandá oriental: l'Imperiu bizantín, un imperiu cristianu que dende'l Cisma d'Oriente de 1054 rompiera explícitamente los sos venceyos col papa de Roma, que la so autoridá dexó de reconocese (ello ye que nunca s'aceptara más que como la d'una primum inter pares xunto a los patriarques). Sutiles diferencies dogmátiques (la clausa Filioque y la eucaristía acimita o procimita) dexaron definir la oposición ente la Ilesia católica occidental y la Ilesia ortodoxa oriental. Les últimes derrotes militares del Imperiu bizantín frente a los sos vecinos provocaren una fonda inestabilidá que solo se solucionaría col ascensu al poder del xeneral Alejo I Comneno como basileus (emperador). Sol so reináu, l'imperiu taba confináu n'Europa y la mariña oeste d'Anatolia y enfrentábase a munchos enemigos, colos normandos al oeste y los selyúcides al este. Más escontra l'este, Anatolia, Siria, Palestina y Exiptu atopar sol control musulmán, anque hasta ciertu puntu estazaes por cuestiones culturales na dómina de la primer cruzada. Esti fechu contribuyó al ésitu d'esta campaña.

    Anatolia y Siria topar so dominiu de los selyúcides suníes, que d'antiguo formaren un gran imperiu, pero que nesi momentu taben estremaos n'Estaos más pequeños. El sultán Alp Arslan ganara al Imperiu bizantín na batalla de Manzikert, en 1071, y llograra incorporar gran parte d'Anatolia al imperiu.[4] Sicasí, l'imperiu estremar tres la so muerte al añu siguiente. Malik Shah I asocedió a Alp Arslan y siguiría reinando hasta 1092, periodu nel que l'imperiu selyúcida enfrentar a la rebelión interna. Nel Sultanatu de Rüm, n'Anatolia, Malik Shah I sería asocedíu por Kilij Arslan I, y en Siria pol so hermanu Tutush I, que morrió en 1095. Los fíos d'esti postreru, Radwan y Duqaq, heredaron Alepo y Damascu, respeutivamente, estremando Siria inda más ente distintos emires enfrentaos ente ellos y engarraos tamién con Kerbogha, el atabeg de Mosul.[7] Toos estos Estaos taben más esmolecíos en caltener los sos propios territorios y en controlar los de los sos vecinos qu'en cooperar ente ellos pa faer frente a l'amenaza cruzada.

    N'otros llugares de lo que nominalmente yera territoriu selyúcida consolidárase tamién la dinastía artúquida. En particular, esta nueva dinastía apoderaba'l noroeste de Siria y el norte de Mesopotamia, y tamién controló Xerusalén hasta 1098. Al este d'Anatolia y al norte de Siria fundóse un nuevu Estáu, gobernáu pola que se conocería como la dinastía de los danisméndidas por ser fundada por un mercenariu selyúcida conocíu como Danishmend. Los cruzaos nun llegaron a tener nengún contautu significativu con estos grupos hasta dempués de la cruzada. A lo último, tamién hai que tener en cuenta a los nizaríes, que daquella taben empezando a tener cierta relevancia nos asuntos sirios.[8]

    Mientres la rexón de Palestina tuvo baxu dominiu persa y mientres la primer dómina islámica, los pelegrinos cristianos fueron, polo xeneral, trataos correutamente. Unu de los primeros gobernantes islámicos, el califa Umar ibn al-Jattab, dexaba a los cristianos llevar a cabu tolos sos rituales salvu cualquier tipu de celebración en públicu.[9] Sicasí, a empiezos del sieglu XI, el califa fatimí Huséin al-Hakim Bi-Amrillah empezó a escorrer a los cristianos en Palestina, persecución que llevaría, en 1009, a la destrucción del templu más sagráu pa ellos, la ilesia del Santu Sepulcru. Más palantre anidió les midíes contra los cristianos y, en llugar d'escorre-yos, creó un impuestu pa tolos pelegrinos d'esa confesión que quixeren entrar en Xerusalén. Sicasí, lo peor taba inda por llegar: Un grupu de turcos musulmanes, los selyúcides, bien poderosos, agresivos y fundamentalistes tocantes a la interpretación y cumplimientu de los preceptos del islam, empezó'l so ascensu al poder. Los selyúcides víen a los pelegrinos cristianos como contaminadores de la fe, polo que decidieron terminar con ellos. Nesi momentu empezaron a surdir hestories llenes de barbarie sobre'l tratu a los pelegrinos, que fueron pasando boca oreya hasta la cristiandá occidental. Estes hestories, sicasí, en llugar de disuadir a los pelegrinos, fixeron que'l viaxe a Tierra Santa se tiñese d'un aura muncho más sagrada de la que yá tenía con anterioridá.

    Exiptu y bona parte de Palestina Sur atopar sol control del califatu fatimí, d'orixe árabe y de la caña xiina del islam. El so imperiu yera significativamente más pequeñu dende la llegada de los selyúcides, y Alejo I llegó inclusive a aconseyar a los cruzaos que trabayaren conxuntamente colos fatimíes pa enfrentase al so enemigu común, los selyúcides. Daquella, el califatu fatimí yera gobernáu pol califa al-Musta'li (anque'l poder real taba en manes del visir al-Afdal Shahanshah), y en perdiendo la ciudá de Xerusalén frente a los selyúcides en 1076, recuperar de manes de los artúquidas en 1098, cuando los cruzaos yá taben en marcha. Los fatimíes, nun principiu, nun consideraron a los cruzaos como una amenaza, yá que pensaron que fueren unviaos polos bizantinos, y que se contentaríen cola captura de Siria, y dexaríen Palestina tranquila. Nun unviaron un exércitu contra los cruzaos hasta qu'éstos nun llegaron a Xerusalén.[8]

    Convocatoria y entamu de la primer cruzada. La cruzada de los probes[editar | editar la fonte]

    Concilio de Clermont[editar | editar la fonte]

    El papa Urbanu II nel Concilio de Clermont. Ilustración del Livre des Passages d'Outre-mer, d'alredor de 1490 (Biblioteca Nacional de Francia)

    En marzu de 1095, Alejo I Comneno unvió mensaxeros al Concilio de Piacenza pa solicitar al papa Urbanu II ayuda frente a los turcos. La solicitú del emperador atopar con una respuesta favorable d'Urbanu, qu'esperaba reparar el Cisma d'Oriente y Occidente, qu'asocediera cuarenta años antes, y reunificar a la Ilesia sol mandu del papáu como «obispu xefe y preláu en tol mundu» (según les sos pallabres en Clermont),[10] por aciu l'ayuda a les ilesies orientales nun momentu de necesidá.

    Al Concilio de Piacenza, que dexó asitiar l'autoridá papal n'Italia nun periodu de crisis, asistieron unos 3000 clérigos y aproximao trenta mil llaicos, según embaxadores bizantinos que imploraban toa «l'ayuda de la cristiandá contra los non creyentes». Asegurando la so autoridá n'Italia, el papa atopábase llibre pa concentrase na preparación de la cruzada que-y pidieren los embaxadores orientales. Urbanu tamién sabía qu'Italia nun diba ser la tierra que s'espertara a una esplosión d'entusiasmu relixosu» a les convocatories d'un papa que, amás, tenía un títulu aldericáu. Les sos intenciones de persuadir «a munchos pa prometer, por aciu xuramentu, ayudar al emperador lo más fielmente posible y tan lloñe como pudieren contra los paganos» nun llegaron a munchos.

    La invitación a una cruzada masiva contra los turcos aportaría en forma d'embaxaes franceses ya ingleses a les cortes de los reinos medievales más importantes: Francia, Inglaterra, Alemaña y Hungría, que nun podría enlistarse nes primeres cruzaes pol llutu que se guardaba tres la muerte del rei san Ladislao I d'Hungría (1046-1095), que duraría cerca de trés años.[11] El papa Urbanu II eventualmente consideró a Ladislao I como un candidatu apropiáu pa comandar la primer cruzada, yá que el rei húngaru yera llargamente conocíu pol so porte caballerescu y les sos lluches contra los invasores cumanos, sicasí, ésti finó escasos meses antes, mientres llevaba a cabu una campaña militar contra'l reinu de bohemia en 1095.[12]

    L'anunciu formal sería nel Concilio de Clermont, que s'axuntó nel corazón de Francia el 27 de payares de 1095; el papa Urbanu pronunció un inspiráu sermón frente a una gran audiencia de nobles y clérigos franceses. Fixo un llamamientu a la so audiencia por qu'arrampuñaren el control de Xerusalén de les manes de los musulmanes y, pa enfatizar el so llamamientu, esplicó que Francia sufría sobrepoblación, y que la tierra de Canaán atopar a la so disposición rebosante de lleche y de miel. Faló de los problemes de la violencia ente los nobles y que la solución yera xirase pa ufiertar la espada al serviciu de Dios: «Faéi que'l lladrones vuélvanse caballeros».[10] Faló de los pagos tanto terrenales como espirituales, ufiertando'l perdón de los pecaos a tou aquel que morriera na misión divina. Urbanu fixo esta promesa investido de la llexitimidá espiritual que-y daba'l cargu papal, y l'ensame dexóse llevar nel frenesí relixosu y nel entusiasmu pola misión atayando'l so discursu con berros de ¡Deus vult! («¡Dios querer!») qu'habría de convertise nel lema de la primer cruzada.

    El sermón pronunciáu por Urbanu atopar ente los discursos más importantes de la historia europea. Esisten cinco versiones del so discursu en distintos escritos, pero ye difícil saber con exactitú les sos verdaderes pallabres yá que toos esos escritos vienen de dómines nes que Xerusalén yá fuera prindada. Por esi motivu, nun ye posible estremar con claridá ente los fechos verídicos y aquellos que fueron recreaos a la lluz de la resultancia esitosa de la cruzada. Sía que non, lo que sí ta claro ye que la respuesta al discursu foi muncho más amplia de la que s'esperaba. Mientres los años 1095 y 1096, Urbanu estendió'l mensaxe a lo llargo y anchu de Francia, ente qu'apuraba a los sos obispos y legaos por qu'estendieren les sos pallabres por cualesquier otru rincón de Francia, lo mesmo que d'Alemaña y d'Italia. Urbanu intentó prohibir a ciertes persones (incluyendo a muyeres, monxos y enfermos) que se xunieren a la cruzada, pero atopar con qu'esto yera imposible.

    Pa entender l'ésitu de la convocatoria a la primer cruzada, tien de tenese en cuenta tamién la situación na que s'atopaben entós daquella los miembros de la nobleza europea. El so estilu de vida, engardiendo de cutio unos contra otros, y engarraos de forma más o menos habitual con diverses instituciones eclesiástiques (coles que per otra parte taben estrechamente venceyaos, dada la común condición privilexada de dambos estamentos y l'identidá familiar ente altu cleru y nobleza), suponía pa ellos una amenaza espiritual bien seria, pos toos ver en mayor o menor midida incursos en comportamientos que la Ilesia calificaba de pecaos castigaos coles penes eternes del infiernu, y que n'ocasiones acarretaben la más inmediata y visible pena terrenal de la escomunión, equivalente a la muerte civil. La cruzada significaba pa ellos una vía de salvación al traviés d'una actividá que conocíen y apoderaben: la guerra. Nesi sentíu, l'historiador Pierre Tucoo-Chala escribi lo siguiente:

    Que dellos señores tuvieren el pensamientu d'al empar asegurase la salvación nel más allá y de llograr nestes tierres alloñaes una suerte más envidiable que la teníen antes de partir ye una evidencia. Nun foi de xuru el casu del vizconde de Bearne. (...) Ye probable que la so fe fonda fuera confortada pola ocasión que se presentaba por fin per vegada primera a los milites (caballeros) de poner el so estilu de vida al serviciu de los sos convencimientos relixosos.(...) Los eclesiásticos nun teníen pallabres abondo fuertes pa condergar la vida practicada por estos guerreros. Pa ellos milites, militia, implicaba malitia, maldá.(...)
    A mediaos del sieglu XV, los potentes (poderosos) convirtiéronse en dueños de castiellos especializaos nel combate a caballu y escuerren asegurase los ingresos necesarios pa dedicase namái al arte de la guerra. Pa ello primen a los sos llabradores y atropen los bienes del cleru, que denuncia la so violencia incontrolada. Pa intentar llindala, la Ilesia desenvolviera la Paz de Dios y dempués la Tregua de Dios. (...) A pesar d'estes iniciatives el clérigu manifestaba entá una gran rocea escontra'l so estilu de vida.
    Pierre Tucoo-Chala[13]

    Finalmente, la mayoría de los que contestaron a la so llamada nun yeren caballeros, sinón llabradores ensin riqueces y con bien poca preparación militar. Per otra parte, yera nesti públicu nel que más calaba un mensaxe que non solo -yos ufiertaba la redención de los sos pecaos, sinón que tamién-yos apurría una forma d'escapar a una vida llena de privaciones, no qu'acabaría siendo una esplosión de fe que nun foi fácilmente afechisca pa l'aristocracia.[14]

    A resultes d'esta esplosión de fe, munchos abandonaron les sos posesiones y punxéronse en marcha escontra Oriente. A los nobles, la Ilesia prometíalos que los sos bienes seríen respetaos hasta la so vuelta, magar, p'armar un exércitu, munchos de los cruzaos poderosos (asina llamaos pola cruz que se texíen nes sos vestidures) tuvieron efeutivamente que liquidar los sos bienes y preparar pa un viaxe ensin torna. Muncha xente humilde, sicasí, llindóse a ponese en marcha, llevando consigo a les sos families y toles sos escases posesiones. Estos fueron los primeres en partir.

    La cruzada de los probes[editar | editar la fonte]

    La derrota de la cruzada de los probes.

    La convocatoria[editar | editar la fonte]

    Simultáneamente a Urbanu II, dellos predicadores, ente los que destaca Pedro l'Ermitañu, consiguieron engafar a un gran ensame de xente humilde, «ente ellos llabradores y artesanos, amás de siervos» que, anque'l papa Urbanu entamara la partida de la cruzada pal 15 d'agostu de 1096 coincidiendo cola festividá de l'Asunción de María, poner en marcha antes de dicha fecha formando un exércitu desorganizado y mal provistu formáu por llabradores y pequeños nobles, so la direición de Pedro l'Ermitañu, col enfotu de conquistar Xerusalén pola so cuenta.

    Empobinaos polos predicadores, la respuesta de la población superó toles mires: Magar Urbanu cuntara cola adhesión a la cruzada d'unos pocos miles de caballeros, atopar con una verdadera migración d'unos cuarenta mil cruzaos, anque diches cifres taben compuestes na so mayor parte por soldaos ensin esperiencia, muyeres y neños.[15]

    El pasu al traviés del Reinu d'Hungría[editar | editar la fonte]

    Pedro de Amiens y los sos exércitos
    Coronación del rei Colomán d'Hungría

    Ensin tener nengún tipu de disciplina militar, y cuando s'atopaben no qu'a los cruzaos probablemente paecía-yos una tierra estraña (Europa del Este), llueu se vieron en problemes, inda en territoriu cristianu. El problema principal yera'l del suministru, según una gran cantidá de xente ensin escupulicios que vio na cruzada una oportunidá pa escalar otros territorios. D'esta forma, los exércitos cruzaos cometieron numberosos robos y matances a mediaos del 1096 cuando entraron nel Reinu d'Hungría.

    De primeres, en marzu de 1096 enfusáronse los caballeros franceses de Valter Gauthier, quien azotaron la rexón de Zimony, y rápido fueron repelidos poles fuercies del rei Colomán d'Hungría (sobrín del fináu san Ladislao I d'Hungría, quien aceptara'l llamamientu a les cruciaes antes de morrer en xunu de 1095). Hungría guardó un llutu de trés años por san Ladislao; esto, amás de la débil posición inicial del acabante coronar rei Colomán, foi lo que torgó que'l reinu húngaru sumar a les primeres cruzaes (foi na quinta cruzada cuando Andrés II d'Hungría llevaría l'exércitu más grande de la historia de los cruzaos). Tres los estragos de los caballeros franceses de Gauthier entraría l'exércitu de Pedro de Amiens, que sería escoltáu al traviés del reinu poles fuercies húngares de Colomán. Sicasí, dempués que los cruzaos de Amiens atacaren a los soldaos escoltes y mataren a cerca de cuatro mil húngaros, el rei Colomán caltuvo una posición contraria contra los cruzaos que travesaren el reinu en direición a Constantinopla.

    Per otra parte, considerando la situación, el rei húngaru Colomán dexó la entrada a los exércitos cruciaos de Volkmar y Gottschalk, a quien eventualmente tamién tuvo qu'enfrentase y ganalos cerca de Nitra y Zimony, yá que igual que los otros grupos anteriores causaron incalculables estragos y asesinatos n'Hungría. Darréu, los húngaros detuvieron les fuercies del Conde Emiko cerca de la ciudá de Mosony, y al poco tiempu, el rei húngaru forzó a Godofredo de Bouillón a roblar un tratáu na abadía de Pannonhalma, onde los cruzaos comprometer a pasar pel territoriu húngaru con un bon comportamientu. Tres esto, les fuercies salieron de los territorios húngaru escoltaes polos exércitos de Colomán y siguieron escontra Constantinopla.

    Apuerto a Asia Menor[editar | editar la fonte]

    Nel difícil trayeutu morrieron unos diez mil persones, cerca d'un cuartu de les tropes iniciales de Pedro, magar el restu llegó a Constantinopla n'agostu en relatives bones condiciones. Una vegada ende volvieron surdir tensiones debíes a les diferencies cultural y relixosu y a les reticencies a partir provisiones ente un númberu tan grande de persones. Pa complicar entá más les coses, los siguidores de Pedro xunir a otros cruzaos provenientes de Francia ya Italia. Finalmente, l'emperador Alejo Comneno decidió embarcar rápido a los trenta mil cruciaos por que cruciaren el Bósforu, quitar cuanto antes esi problema d'enriba.[16]

    En cruciando a Asia Menor, los cruzaos empezaron a aldericar ente ellos y l'exércitu estremar en dos partíes separaes. Dende ellí, l'ensame internar en territoriu turcu, consiguiendo una victoria inicial, pero desdexando absolutamente la retaguardia. La esperiencia militar de los turcos yera demasiáu pal inespertu exércitu cruzáu, ensin conocencies práutiques nel arte de la guerra. Finalmente, fueron masacrados y esclavizados fácilmente pocu dempués d'internase en territoriu selyúcida.[17] Pedro l'Ermitañu consiguió volver a Bizancio y xunise a la cruzada de los príncipes. Otru exércitu de bohemios y saxones nun llogró travesar Hungría antes de desbandarse.

    Persecución de los xudíos[editar | editar la fonte]

    La primer cruzada foi la chispa qu'empecipió una tradición de violencia entamada contra'l pueblu xudíu n'Europa. Magar l'antisemitismu esistiera n'Europa dende diba sieglos, la primer cruzada supunxo'l primer casu de violencia en masa y entamada contra les comunidaes xudíes. N'Alemaña, ciertos líderes interpretaron qu'esta llucha contra'l infiel tenía de ser llevada non solo contra los musulmanes allugaos en Tierra Santa, sinón tamién contra los xudíos qu'habitaben nes sos propies tierres.

    Los sermones que predicaben la cruzada inspiraron un antisemitismu inda mayor. Según dellos predicadores, los xudíos y los musulmanes yeren enemigos de Cristu, y yera deber de la cristiandá enfrentase a esos enemigos o converti-yos a la fe cristiana. El públicu polo xeneral entendió que l'enfrentamientu» al que faíen mención los predicadores yera sinónimu de lluchar a muerte o da-yos muerte. La conquista cristiana de Xerusalén y l'establecimientu d'un imperiu cristianu supuestamente socatraría'l Fin de los Tiempos», mientres el cual los xudíos deberíen supuestamente convertise al cristianismu. Per otru llau, en dellos llugares de Francia y d'Alemaña considerar a los xudíos como culpables de la crucifixón de Jesús, y tratábase d'un coleutivu muncho más visible y cercanu que'l de los musulmanes. Munches persones preguntar por qué teníen de viaxar miles de quilómetros pa lluchar contra los infieles si yá había non creyentes cerca de les sos cases.

    Partiendo a empiezos del branu de 1096, un exércitu alemán compuestu por unos diez mil cruzaos y empobináu polos nobles Gottschalk, Volkmar, y Emicho dirixir escontra'l norte, siguiendo'l Rin, en direición opuesta a Xerusalén, pa empezar una serie de pogromos que dellos historiadores llegaron a llamar «el primer holocaustu».[18]

    Los cruzaos viaxaron al norte al traviés del valle del Rin en busca de les comunidaes xudíes más conocíes como Colonia, pa depués dirixise al sur. A les comunidaes xudíes dábase-yos la opción de convertise o ser masacradas. Munches negáronse a la conversión y, a midida que estendíense les noticies de les masacres, diéronse dellos casos de suicidios en masa.

    Esta interpretación de la cruzada como guerra contra tou tipu d'infiel, sicasí, nun foi daqué universal, y esiste constancia de que los xudíos atoparon abellugu en dellos santuarios cristianos. Unu d'esos casos foi'l del arzobispu de Colonia, que s'esforció por protexer a los xudíos de la ciudá de la matanza llevada a cabu pola mesma población. Sía que non, miles de xudíos fueron asesinaos a pesar de los intentos de delles autoridaes eclesiásticu y secular de protexe-yos.

    Toes estes masacres xustificáronse al traviés del argumentu de que los discursos del papa Urbanu prometieren el pagu divín a los que mataren a infieles, ensin importar qué tipu de non cristianos fueren. Nesi sentíu, el llamamientu nun se dirixía puramente a la guerra santa contra los musulmanes. Anque'l papáu tarreció y predicó en contra d'estes aiciones locales contra xudíos y musulmanes, estos actos repitir en tolos movimientos cruzaos posteriores.

    La primer cruzada[editar | editar la fonte]

    Ruta de los líderes de la primer cruzada.

    Cruzada de los barones[editar | editar la fonte]

    El fracasu de la cruzada de los probes nun sería más que'l preámbulu de lo que s'identifica davezu como primer cruzada, que ye conocida tamién como la cruzada de los barones o cruzada de los príncipes. Muncho más entamada que l'anterior, la cruzada de los barones taba compuesta por miembros de la nobleza feudal y estremáronse en cuatro grupos principales según el so orixe qu'utilizaron distintes rutes pa llegar a Constantinopla.

    En total, l'exércitu cruzáu taba compuestu por ente trenta y trenta y cinco mil cruzaos, incluyendo a unos cinco mil caballeros.[20] Raimundo de Tolosa yera'l líder del contingente más numberosu, compuestu por unos ocho mil quinientos homes d'infantería y mil doscientos de caballería.[21]

    Marcha escontra Xerusalén[editar | editar la fonte]

    Tres la esitosa convocatoria papal y l'ábanu de participantes nun foi posible plantegar una espedición unitaria, polo que partieron d'Europa distintes espediciones qu'habríen de confluyir per distinta rutes en Constantinopla ente payares de 1096 y mayu de 1097. Acompañando a los caballeros cristianos había munchos homes probes (pauperes) que solo se podíen dexar mercar les ropes más básiques y, quiciabes, dalguna arma vieya. Pedro l'Ermitañu, que se xuniera a la cruzada de los príncipes en Constantinopla, yera consideráu'l responsable de curiar a estes persones, a quien se-yos dexaba entamase en pequeños grupos, posiblemente compañíes militares allegaes, y que de cutiu diben dirixíos por dalgún caballeru aprobetáu.

    Los distintos grupos de cruzaos llegaron a Constantinopla con poques provisiones, esperando recibir ayuda d'Alejo I. Alejo, pela so parte, atopar nuna situación difícil. Tres la dudosa esperiencia vivida cola anterior cruzada de los probes, y teniendo en cuenta que'l normandu Bohemundo de Tarento yera un antiguu enemigu so, nun sabía hasta qué puntu podía fiase de los supuestos aliaos cristianos veníos d'occidente. Per otru llau, Alejo siguía teniendo esperances de consiguir controlar a esti grupu de cruzaos, y paez qu'inclusive contemplaba la posibilidá d'utilizalos como axentes del imperiu bizantín pa recuperar tierres perdíes. Dada la situación, Alejo llegó a un alcuerdu colos cruzaos: n'intercambiu pola comida y los suministros, Alejo esixía que los cruzaos xuráren-y llealtá, y que prometieren devolver al Imperiu bizantín tol terrén que recuperaren de los turcos. Los cruzaos, ensin agua nin comida, nun tuvieron otra opción qu'aceptar tomar el xuramentu, anque non ensin antes asumir toles partes una serie de compromisos, y dempués de que casi se desamarró un conflictu militar na mesma ciudá nun combate abiertu colos akritai del emperador.

    Solo'l príncipe Raimundo evitó'l xuramentu, ufiertando a Alejo que liderara la cruzada en persona. Alejo refugó la ufierta, anque los dos personaxes convertir n'aliaos arriendes de la rocea que dambos teníen en Bohemundo.

    Cambio territoriales
    Anatolia y Llevante antes de la cruzada, apoderaos casi totalmente polos turcos.
    Les resultancies de la cruzada: l'Imperiu bizantín recuperó parte d'Anatolia y surdieron los Estaos cruciaos na mariña llevantina.

    Alejo llegó al alcuerdu colos cruzaos d'unviar un contingente militar sol mandu del xeneral Tatikios (d'orixe turcu, curiosamente) p'acompañar a los cruzaos a lo llargo d'Asia Menor. El so primer oxetivu sería Nicea, una antigua ciudá del Imperiu bizantín qu'agora yera la capital del Sultanatu de Rüm, gobernáu nesi momentu por Kilij Arslan I. Nesi momentu, Arslan taba en plena campaña militar contra los danisméndidas, n'Anatolia central, y dexara tras tantu la so ayalga como a la so familia, infravalorando la capacidá militar de los cruzaos.[22] La ciudá sufrió un llargu asediu que nun tuvo grandes resultancies, yá que los cruzaos nun fueron capaces de bloquiar el llagu nel que taba asitiáu la ciudá, y al traviés d'ésti podía recibir provisiones. Cuando Kilij Arslan recibió noticies del asediu entainar a volver a la so capital, y atacó al exércitu cruciáu'l 23 de mayu d'esi añu. Sicasí, nesta ocasión los turcos fueron derrotaos, magar dambos bandos sufrieron dures perdes.[23] Viendo que nun sería capaz de lliberar la ciudá, aconseyó a la guarnición que se rindiera si la situación aportaba a insostenible. Alejo, tarreciendo que los cruzaos escalaren la ciudá y destruyeren la so riqueza, llegó a un alcuerdu secretu de rindición cola ciudá, y preparóse pa tomala pela nueche. El 19 de xunu de 1097, los cruzaos espertáronse y alvirtieron que los estandartes bizantinos ondeaban nos murios de la ciudá.

    Non solo prohibióse-yos escalar la ciudá, sinón que los cruzaos teníen prohibíu entrar na ciudá salvu en pequeños grupos, lo que causó un gran malestar nel exércitu cruzáu, y supunxo un agregu más a la tensión yá esistente ente cristianos orientales y occidentales. Finalmente, los cruzaos partieron en direición a Xerusalén. Esteban de Blois escribió a la so muyer Adela envalorando un viaxe de cinco selmanes más hasta algamar la ciudá santa. Ello ye que esi viaxe llevaría-yos dos años.[24]

    Los cruzaos, inda acompañaos por delles tropes bizantines comandadas por Tatikios, colaron escontra Dorilea, onde Bohemundo sufrió un ataque por sorpresa de Kilij Arslan, na batalla de Dorilea; el 1 de xunetu d'esi añu, Godofredo foi capaz de travesar les llinies enemigues y, con ayuda de les tropes del legáu Ademar (qu'atacó a los turcos dende la retaguardia) ganó a los turcos y escaló el so campamentu.[23] Kilij Arslan bater en retirada, y los cruzaos colaron casi ensin oposición a lo llargo d'Asia Menor hasta llegar a Antioquía, salvu por una batalla en setiembre na que tamién ganaron a los turcos. A lo llargo del camín, los cruzaos fueron capaces de prindar delles ciudaes, como Sozopolis, Konya y Kayseri, anque la mayoría d'estes ciudaes perder de nuevu frente a los turcos en 1101.[25]

    Polo xeneral, la marcha al traviés d'Asia foi bien penosa pal exércitu cruzáu. Atopar a mediaos del branu, y los cruzaos teníen bien poca agua y comida, polo que munchos homes y animales morrieron mientres la marcha. Al igual qu'asocediera n'Europa, los cristianos d'Asia n'ocasiones regaláben-yos comida o dineru, pero na mayoría de les ocasiones los cruzaos dedicar al saquéu y al pillaje si presentábase-yos la oportunidá. Pela so parte, los distintos líderes de la cruzada siguíen apostándose'l lideralgu absolutu de la mesma, anque nengún yera lo suficientemente poderosu pa tomar el mandu, magar Ademar de -y Puy siempres foi reconocíu como líder espiritual. En travesando les Puertes Cilicias Balduino dixebrar del restu de cruzaos, y punxo aldu escontra les tierres armenies d'alredor del Éufrates. Llegó a la ciudá d'Edesa (güei Urfa, en Turquía), que taba en manes de cristianos armenios, y foi adoptáu como herederu pol rei Thoros d'Edesa, un armeniu perteneciente a la Ilesia ortodoxa de Grecia y que nun cuntaba col favor de los sos súbditos por culpa de la so relixón. Thoros foi asesináu, y Balduino convertir nel nuevu gobernante, creando'l condáu d'Edesa, que de la mesma sería'l primeru de los estaos cruzaos.[26]

    Asediu d'Antioquía[editar | editar la fonte]

    Miniatura medieval de Ademar de Monteil (cola mitra) empuñando la Llanza del Destín nuna batalla de la primer cruzada.

    L'exércitu cruzáu, mentanto, coló escontra Antioquía, ciudá allugada a metá de camín ente Constantinopla y Xerusalén y con un gran valor relixosu tamién pa la cristiandá. El 20 d'ochobre de 1097, los cruzaos sitiaron la ciudá, empezando un asediu que duraría casi ocho meses.[27] Mientres esi tiempu, los cristianos tuvieron que sometese a tarrecibles penalidaes, y viéronse obligaos a enfrentase a dos importantes exércitos de sofitu a los sitiaos unviaos por Damascu y Alepo. Antioquía yera una ciudá tan grande que los cruzaos nun teníen abondes tropes como p'arrodiala dafechu, polo que tuvo la posibilidá de caltener un ciertu nivel de suministros mientres tou esi tiempu. Per otra parte, a midida que l'asediu allargábase foi quedando cada vez más claru que Bohemundo pretendía conquistar la ciudá pa quedase como gobernador.

    Yaghi-Siyan, el gobernador d'Antioquía, solo podía cuntar col so propiu exércitu personal pa defendese. Pa preparar pal asediu, exilió a munchos de los cristianos pertenecientes a la Ilesia Ortodoxa Griega y Armenia, a los que consideraba pocu fiables. Tamién zarró en prisión a Juan de Oxite, patriarca d'Antioquía de la Ilesia ortodoxa griega, y convirtió la catedral de San Pedro nun establu. Los cristianos ortodoxos sirianos fueron polo xeneral respetaos, yá que Yaghi-Siyan considerába-yos más lleales a él que los otros por cuenta de que tamién yeren enemigos de los griegos y de los armenios. Yaghi-Siyan y el so fíu Shams ad-Dawla solicitaron ayuda a Duqaq (gobernador de Damascu). Mentanto llanzaba ataques contra'l campamentu cristianu y hostigaba a les partíes de forrajeadores del exércitu invasor.

    Yaghi-Siyan sabía gracies a los sos informadores qu'esistíen divisiones ente los cristianos por cuenta de que tantu Raimundo IV de Tolosa como Bohemundo de Tarento queríen la ciudá pa ellos. Nuna ocasión, mientres Bohemundo taba buscando alimentu, Raimundo atacó la ciudá en solitariu, pero foi repelido poles tropes de Yaghi-Siyan. El 30 d'avientu llegaron los esperaos refuerzos de Duqaq, pero fueron ganaos pola partida de suministru de Bohemundo, polo que se retiraron a Homs.

    Yaghi-Siyan allegó entós a Radwan (gobernador de Alepo) en busca d'ayuda. Sicasí, en febreru d'esi añu, l'exércitu unviáu por Radwan foi tamién derrotáu y Yaghi-Siyan aprovechó la marcha temporal del exércitu invasor pa faer una salida contra'l so campamentu, pero tamién tuvo que retirase cuando los cruzaos retornaron victoriosos. En marzu, Yaghi-Siyan llogró emboscar a una partida de cruzaos que traíen madera y otros materiales dende'l puertu de San Simeón. Llegaron noticies al campamentu cruciáu de que Raimundo y Bohemundo morrieren nesa batalla, y producióse un gran tracamundiu que Yaghi-Siyan aprovechó p'atacar al exércitu comandado por Godofredo de Bouillón. Sicasí, Yaghi-Siyan volvió ser repelido cuando Bohemundo y Raimundo volvieron al campamentu.

    Nesta ocasión el gobernador allegó a Kerbogha, atabeg de Mosul, en busca d'ayuda. Los cruzaos sabíen que teníen de tomar la ciudá primero que llegaren los refuerzos de Kerbogha, y Bohemundo axustó de callao con unu de los guardias de Yaghi-Siyan, un armeniu llamáu Firuz, qu'aportó a traicionar a la ciudá. El 2 de xunu de 1098 los cruzaos entraron na ciudá matando a casi tolos sos habitantes primero que Kerbogha pudiera allegar nel so auxiliu.[28] La guarnición replegar al interior de la ciudadela. Solo unos pocos díes más tarde llegó l'exércitu musulmán de 200 000 combatientes,[29] qu'empecipió un nuevu asediu, esta vegada colos cristianos (solamente unos 20 000 persones incluyíu los non combatientes[30]) nel interior de la ciudá. Xusto entós, un monxu llamáu Pedro Bartolomé aseguró afayar la Llanza Sagrada na ciudá y, magar dalgunos yeren escépticos en cuanto al afayu, l'acontecimientu consideróse un milagru qu'abarruntaba que llograríen la victoria frente a los infieles.[27]

    Bohemundo de Tarento esguila solo los murios d'Antioquía, nun grabáu de Gustave Doré.

    El 28 de xunu los cruzaos ganaron a Kerbogha en batalla campal, victoria qu'en parte s'atribúi al fechu de que Kerbogha nun foi capaz d'entamar a les distintes faiciones que componíen el so exércitu. Ente que los cruzaos colaben contra los musulmanes, la seición fatimí desertó del contingente turcu tarreciendo que Kerbogha volviérase demasiáu poderosu si llograba ganar a los cruzaos. Per otra parte, y según la lleenda cristiana asociada al descubrimientu de la Llanza Sagrada, un exércitu de santos cristianos allegaría n'ayuda de los cruzaos na batalla, faciendo cachos al exércitu de Kerbogha.

    Bohemundo de Tarento, tres la retirada de los exércitos bizantinos que los acompañaren na espedición, alegó deserción per parte d'éstos, y argumentó que dicha deserción invalidaba tolos xuramentos que fixeren frente a Alejo I. Bohemundo, gracies a la rotura del xuramentu, retuvo la ciudá pa sigo, magar non tolos cruzaos taben d'alcuerdu, y n'especial Raimundo de Tolosa. Los discutinios ente los líderes supunxeron un nuevu retrasu na marcha de la cruzada, que quedó enllancada mientres tol restu del añu. Per otru llau, tomar d'Antioquía implicó la nacencia del segundu Estáu cruzáu.

    Mentanto, aprució n'escena l'españíu d'una plaga (posiblemente tifus), que mató a munchos de los cruzaos, incluyendo al legáu pontificiu Ademar de -y Puy. Los soldaos cuntaben cada vez con menos caballos, y los llabradores musulmanes negar a aprovi-yos de comida. N'avientu d'esi añu, la ciudá de Ma'arrat al-Numan foi prindada tres un asediu nel que, amás de rematar col asesinatu de tola población, llegar a producir casos de canibalismu ente los cruzaos.[31][32]

    Los caballeros de menor rangu fuéronse impacientando, y amenaciaron con siguir escontra Xerusalén dexando tras a los sos líderes y les sos disputes internes. Finalmente, a empiezos de 1099, anovóse la marcha escontra la Ciudá Santa, dexando a Bohemundo tras como nuevu Príncipe d'Antioquía.

    Asediu y conquista de Xerusalén[editar | editar la fonte]

    Godofredo de Bouillón como proteutor de Xerusalén. El so títulu oficial yera Advocatus Sancti Sepulchri, «proteutor del Santu Sepulcru».

    Dende Antioquía los cruzaos colaron escontra Xerusalén. La ciudá naquel momentu atopábase apostada ente los fatimíes d'Exiptu y los turcos de Siria. Pel camín, conquistaron diverses places árabes (ente elles el futuru castiellu Krak des Chevaliers, que foi abandonáu), y roblaron alcuerdos con otres, deseoses de caltener la so independencia y de facilitar que los cruzaos atacaren a los turcos. A midida que dirixíense al sur pola mariña del mar Mediterraneu los cruzaos nun s'atoparon demasiada resistencia, yá que los líderes locales preferíen llegar a alcuerdos de paz con ellos y da-yos suministros ensin llegar al conflictu armáu.

    Xerusalén, mentanto, camudara de manes delles vegaes, nos últimos tiempos y dende 1098 atopar en manes de los fatimíes d'Exiptu. Los cruzaos llegaron ante les muralles de la ciudá en xunu de 1099 y, al igual que fixeron con Antioquía, esplegaron les sos tropes pa sometela a un llargu asediu, mientres el cual los cruzaos sufrieron tamién un gran númberu de baxes por culpa de la falta de comida y agua pela redolada de Xerusalén. Cuando l'exércitu cruzáu llegó a Xerusalén, del exércitu inicial solo quedaben dolce mil homes, incluyendo a mil quinientos soldaos de caballería.[21] Engarraos a lo que paecía una xera imposible, los cruzaos llevaron a cabu diversos ataques contra les muralles de la ciudá, pero toos fueron repelidos. Los rellatos de la dómina indiquen que la moral del exércitu viose ameyorada cuando un sacerdote llamáu Pedro Desiderio aseguró tener una visión divina na cual dábase-y instrucciones de colar descalzos en procesión alredor de les muralles de la ciudá, dempués de lo que la ciudá cayería en nueve díes, siguiendo l'exemplu bíblicu de la cayida de Xericó. El 8 de xunetu los cruzaos realizaron esa procesión.

    Finalmente la ciudá cayería en manes cristianes el 15 de xunetu de 1099, gracies a una ayuda inesperada. Les tropes xenoveses dirixíes por Guillermo Embriaco dirixiérense a Tierra Santa nuna espedición privada. Dirixir en primer llugar a Ascalón, pero un exércitu fatimí d'Exiptu obligar a colar tierra adientro escontra Xerusalén, ciudá que s'atopaba nesi momentu sitiada polos cruzaos. El xenoveses desmantelaren primeramente les naves nes cualos navegaren hasta Tierra Santa, y utilizaron esa madera pa construyir torres d'asediu. Estes torres fueron unviaes escontra les muralles de la ciudá la nueche del 14 de xunetu ente la sorpresa y l'esmolición de la guarnición defensora. A la mañana del día 15, la torre de Godofredo llegó a la so seición de les muralles cercana a la esquina nordeste de la ciudá y, según el Xesta, dos caballeros procedentes de Tournai llamaos Letaldo y Engelberto fueron los primeres n'aportar a la ciudá, siguíos por Godofredo, el so hermanu Eustaquio, Tancredo y los sos homes. La torre de Raimundo quedó frenada por una ataya pero, yá que los cruzaos yá entraren pela otra vía, los guardias rindir a Raimundo.

    A lo llargo d'esa mesma tarde, la nueche y la mañana del día siguiente, los cruzaos desencadenaron una tarrecible matanza d'homes, muyeres y neños, musulmanes, xudíos ya inclusive los escasos cristianos del este que permanecieren na ciudá.[33] Anque munchu musulmanes buscaron abellu na mezquita d'Al-Aqsa y los xudíos nos sos sinagogues cercanes al muriu de los Llamentos, pocos cruzaos se apiadaron de les vides de los habitantes. Según la obra anónima Xesta Francorum, «... la carnicería foi tan grande que los nuesos homes andaben con el sangre al altor de los sos todíos...»[34] Otros rellatos que falen del sangre llegando al altor de les riendes de los caballos son reminiscencies de pasaxes del Apocalipsis (14:20).

    Dos mil xudíos fueron zarraos na sinagoga principal, a la que se prendió fueu. Unu de los homes que participó naquella carnicería, Raimundo de Aguilers, canónigu de Puy, dexó una descripción pa la posteridá que fala por sigo sola:

    Maraviyosos espectáculos allegraben la nuesa vista. Dalgunos de nós, los más piadosos, cortaron les cabeces de los musulmanes; otros facer blancos de les sos fleches; otros fueron más lloñe y abasnar a les fogueres. Nes cais y places de Xerusalén nun se víen más que montones de cabeces, manes y pies. Arramóse tantu sangre na mezquita edificada sobre'l templu de Salomón que los cadabres llexaben nella y en munchos llugares el sangre llegábanos hasta la rodía. Cuando nun hubo más musulmanes que matar, los xefes del exércitu dirixir en procesión a la ilesia del Santu Sepulcru pa la ceremonia d'aición de gracies.[35]

    Tancredo pela so parte, reclamó'l control del templu de Xerusalén y ufiertó proteición a dalgunos de los musulmanes que s'abelugaren ende con ayuda de Segismundo Gozzer, un tridentino al cargu de la cruzada lombarda. Sicasí, fueron incapaces d'evitar la so muerte a manes de los sos compañeros cruzaos.

    En verdá, si tuvierais ende veríais los nuesos pies coloriaos hasta los todíos con el sangre de la masacre. Pero ¿qué más vos puedo cuntar? Nengún foi dexáu con vida; nun hubo piedá nin de muyeres nin de neños.

    Dellos xefes cruzaos, como por casu Gastón de Bearne, trató de protexer a los civiles abellugaos nel Templu dándo-yos los sos estandartes, pero foi en devanéu, porque a otru día un grupu de caballeros aponderaos asesinar tamién. Solo salvóse una parte de la guarnición, protexida pol xuramentu de Raimundo de Tolosa.

    Per otra parte, la Xesta Francorum establez que delles persones llograron escapar a tomar de Xerusalén vives. El so autor escribió: «Cuando los paganos fueren vencíos, los nuesos homes prindaron a munchos, tanto muyeres como homes, y o bien-yos daben muerte o los calteníen cautivos».[37] Más tarde dizse: «Los nuesos xefes tamién ordenaron que tolos sarracenos muertos fueren unviaos fora de la ciudá debíu al fedor, yá que tola ciudá taba llena de cadabres; y por ello los sarracenos vivos abasnaron a los muertos hasta les salíes de les muralles y asitiar en piras, como si fueren cases. Nunca naide pudo ver o oyer d'una matanza como esa de paganos, yá que les piras funeraries alzábense como pirámides, y naide sabe'l so númberu salvu'l mesmu Dios».[38]

    Fin de la cruzada[editar | editar la fonte]

    En primer llugar los cruzaos ufiertaron a Raimundo de Tolosa'l títulu de rei de Xerusalén, pero refugar. Dempués ufiertóse-y a Godofredo de Buillón, qu'aceptó gobernar la ciudá pero refugó ser coronáu como rei, diciendo que nun llevaría una corona d'oru» nel llugar nel que Cristu portara «una corona d'escayos».[39] Nel so llugar, tomó'l títulu de Advocatus Sancti Sepulchri («proteutor del Santu Sepulcru») o, a cencielles, el de «príncipe». Na última aición de la cruzada encabezó un exércitu que ganó a un exércitu fatimí invasor na batalla de Ascalón. Godofredo morrió en xunetu de 1100 y foi asocedíu pol so hermanu, entós Balduino d'Edesa, que sí qu'aceptaría'l títulu de rei de Xerusalén y sería coronáu sol nome de Balduino I de Xerusalén.

    Con esta conquista remató la primer cruzada, la única esitosa. Tres tomar de Xerusalén, munchos cruzaos volvieron a los sos llugares d'orixe, anque otros quedaron a defender les tierres recién conquistaes. Ente ellos, Raimundo de Tolosa, disgustáu por nun ser el rei de Xerusalén, independizóse y dirixióse a Trípoli (nel actual El Líbanu), onde fundó'l condáu del mesmu nome.

    Les espediciones de 1101 y l'establecimientu d'un nuevu reinu[editar | editar la fonte]

    Mapa de la parte occidental d'Anatolia nel qu'apaecen les rutes tomaes polos exércitos cristianos mientres la cruzada de 1101.

    Prindando Xerusalén y la ilesia del Santu Sepulcru, el xuramentu cruciáu había quedáu cumplíu. Sicasí, había munchos caballeros que volvieren a casa antes d'algamar Xerusalén, según otros munchos que nun llegaren a abandonar Europa. Cuando llegaron noticies del ésitu de la cruzada, estos homes fueron fechos risión poles sos families y recibieron amenaces d'escomunión per parte del cleru. Per otru llau, otros munchos cruzaos que permanecieren na cruzada hasta la so final tamién volvieron a les sos cases, polo que, según Fulquerio de Chartres, nel añu 1100 yá solo quedaben unos pocos cientos de caballeros nel nuevu reinu.

    En 1101 empezó una nueva cruzada, a la que se sumaron Esteban de Blois y Hugo de Vermandois, que tornaren a casa antes d'algamar Xerusalén. Esta cruzada foi casi aniquilada n'Asia Menor polos turcos selyúcides, pero los sobrevivientes sirvieron pa reforzar el nuevu reinu a la so llegada a Xerusalén. Nos años siguientes, el reinu tamién recibió ayuda de los mercaderes italianos que s'establecieron en puertos sirios y de les órdenes relixoses y militares de los Caballeros Templarios y los Caballeros Hospitalarios, que fueron creaes mientres el reináu de Balduino I.

    Participantes na primer cruzada[editar | editar la fonte]

    Pelegrinación armada[editar | editar la fonte]

    Anque se-y denomina primer cruzada, en realidá nengunu de los que participaron nella víase a sigo mesmu como «cruciáu», que ye un términu d'acuñamientu posterior a los fechos. La referencia a los cruzaos apaeció a empiezos del sieglu XIII, más de 100 años dempués de la primer cruzada. Tampoco los cruzaos ver a sigo mesmos como los primeres, yá que nun sabíen qu'habría cruciaes posteriores a la suya. En realidá, víense como meros pelegrinos (peregrinatores) nun viaxe (iter), cola particularidá de que diben armaos, y ye a esa condición, la de participantes nuna pelegrinación armada, a la que se fai referencia nos rellatos contemporáneos.

    Los participantes nel pelegrinaxe teníen d'emprestar xuramentu ante la Ilesia de que completaríen el viaxe, y enfrentábense al castigu de la escomunión si fallaben nel intentu, lo cual dotaba a la cruzada d'un calter oficial. Los cruzaos teníen de xurar que'l so viaxe nun taría completu hasta que punxeren el pie dientro del Santu Sepulcru de Xerusalén. Per otra parte, y yá que los pelegrinaxes yeren eventos abiertos a cualesquier que quixera participar nellos, tamién podíen xunise candidatos non del tou deseables pa una espedición militar. Muyeres, vieyos y enfermos, a pesar de que se-yos desaconseyaba la participación, podíen xunise ensin que naide pudiera prohibí-ylo.

    Popularidá de la cruzada[editar | editar la fonte]

    La primer cruzada atraxo al mayor númberu de llabradores, lo cual supunxo que lo qu'empezó como una llamada menor p'asistencia de calter militar convertir nuna migración de población de gran valumbu. La llamada p'allegar a la cruzada yera bien popular, ente otres coses, porque yera capaz de fundir n'unu solo les figures del guerreru medieval y del pelegrín. Al igual qu'un guerreru santu nuna guerra santa, el participante na cruzada portaba la so arma pa lluchar pola Ilesia, llogrando a cambéu tolos beneficios espirituales como la Indulxencia o'l Martiriu si'l participante morría en batalla.

    Al igual qu'un pelegrín nel so pelegrinaxe, un cruzáu tendría'l derechu a recibir hospitalidá y proteición personal de la Ilesia, proteición que tomaba tanto a la so persona como de los sos bienes. Los beneficios de la indulxencia teníen una doble fonte, tanto participando como guerreros sagraos de la Ilesia como pelegrinos, polo que-yos sería concedida tanto si morríen en batalla como si sobrevivíen a la cruzada. Per otru llau, nun se trataba d'una indulxencia nel sentíu medieval, pos les indulxencies d'aquel entós yeren oxetu de compraventa, sinón que se basaba más nun sistema de penitencia autoimpuesta de forma voluntaria pa consiguir l'absolución. Esta diferencia crucial ye lo que dixebra la indulxencia medieval de la idea orixinal de la cruzada.

    A lo último, esistíen participantes qu'allegaben obligaos pol so señor feudal. Les clases más probes allegaben a la nobleza local por que los sirvieren de guía, y eso faía qu'un aristócrata lo suficientemente poderosu pudiera motivar a otros pa xunise a la causa tamién. La conexón con un líder adineráu dexaba al llabrador mediu poder contribuyir a la cruzada so una cierta proteición nel viaxe, al contrariu de los qu'allegaben pola so cuenta. Tamién había obligaciones familiares, que faíen que dellos soldaos allegaren pa sofitar a dalgún familiar que tamién xurara participar na cruzada. Toos estos factores motivaron a distintes persones por distintos motivos a participar na cruzada.

    Dellos nobles, como ciertos reis y dalgunos de los sos herederos, teníen prohibíu participar por culpa de la so posición dinástica.

    Pagos espirituales y terrenales[editar | editar la fonte]

    La llamada a la cruzada tuvo llugar nuna dómina na que, tres una serie d'años de bones colleches, amontárase la población d'Europa occidental, amontando tamién con ello'l tamañu de los exércitos de la cristiandá. Esto dexó asumir una serie de campañes como la Reconquista y la cruzada. Amás, el curiosu d'empezar una nueva vida nun Oriente más ricu y prósperu incentivó a munches persones pa dexar les sos tierres. La espansión de la población supunxo un amenorgamientu de les oportunidaes d'arriquecimientu n'Europa, y los posibles pagos espirituales, polítiques y económiques de la cruzada tentaben a numberosos participantes.

    La visión tradicional sobre los motivos de los cruzaos pa participar na espedición espliquen que la mayor parte de los participantes yeren nuevos fíos de nobles que nun teníen posibilidá d'heredar tierres por cuenta de la práutica del mayoralgu y a la primogenitura y nobles quitaos que partíen en busca d'una nueva vida nel ricu oriente. Los rumores sobre ayalgues descubiertes en tierres musulmanes d'Al-Andalus yeren bien curiosos, y faíen que la xente evaluara que si hubo eses ayalgues n'España, tendría d'haber munchos más en Xerusalén. Sía que non, y magar estos motivos fueron reales hasta ciertu puntu, nun fueron la única motivación pa la mayoría. Otra manera, estudios más recién suxuren qu'anque'l papa Urbanu prometiera a los cruzaos tantu ganancies espirituales como materiales, l'oxetivu principal de los cruzaos yera más espiritual que material.

    Nesi sentíu, los estudios realizaos por Jonathan Riley-Smith amuesen que la cruzada yera una campaña inmensamente costosa, que solo taba al algame d'aquellos caballeros que yá teníen una considerable riqueza, como Hugo I de Vermandois o Roberto II de Normandía, que yeren parientes de les families reales francesa ya inglesa, o Raimundo IV de Tolosa, que gobernaba gran parte del sur de Francia. Inclusive nesos casos, estos caballeros teníen de vender gran parte de les sos tierres a familiares o a la Ilesia antes de poder participar na cruzada, y los sos parientes tamién tuvieron qu'apurrir en munches ocasiones parte del dineru necesario pa la campaña. Riley-Smith afirma, por tanto, que nun hai evidencia real que sofite'l camientu de que la cruzada fora una oportunidá por que los fíos pequeños buscaren la riqueza que, de la mesma, fixéra-yos dexar de ser una carga pa les sos families.[40]

    Como exemplu de motivación espiritual percima de la terrenal, Godofredo de Bouillón y el so hermanu Balduino dexaron cerraes una serie de disputes cola Ilesia mandando la so tierra al cleru llocal. Los documentos que recueyen estes transaiciones fueron escritos polos clérigos, y non polos caballeros, y paecen idealizar a estos nobles y presenta-yos como homes píos que solo buscaben cumplir con un votu de pelegrinaxe.

    Per otru llau, los caballeros más probes (minores) solo podíen plantegase allegar a la cruzada si esperaben sobrevivir por aciu llimosnes, o si yeren capaces d'entrar al serviciu d'un noble adineráu. Esti últimu casu yera, por casu, el de Tancredo de Galilea, qu'aceptó sirvir a les órdenes del so tíu Bohemundo. Les cruzaes posteriores seríen entamaes por reis o emperadores, y taríen financiaes con impuestos especiales.

    Fechos posteriores[editar | editar la fonte]

    La resultancia de la primer cruzada tuvo un gran impautu na historia de los dos bandos en conflictu. La nueva estabilidá adquirida nel oeste creó una aristocracia guerrera en busca de nueves conquistes y patrimoniu, y la prosperidá de les principales ciudaes significó la capacidá económica pa fornir les espediciones. Les ciudaes estáu marítimes italianessobremanera Venecia y Xénova, taben tamién interesaes n'estender el comerciu. Pela so parte, el papáu vio les cruzaes como la so forma d'imponer la influencia católica como fuercia d'unificación, convirtiendo la guerra nuna misión relixosa. Esto supunxo una nueva actitú frente a la relixón que fizo posible que la disciplina relixosa, antes aplicable solamente a los monxos, estendiérase tamién al campu de batalla, cola creación del conceutu del guerreru relixosu y del sentimientu de caballería.

    La primer cruzada tuvo ésitu na creación, en territoriu de Palestina y Siria, de los llamaos Estaos Cruciaos: El Condáu d'Edesa, el Principáu d'Antioquía, el Reinu de Xerusalén y el Condáu de Trípoli. Tamién creó aliaos a lo llargo de la ruta de los cruzaos, como'l Reinu armeniu de Cilicia.

    De vuelta n'Europa occidental, los que llograren sobrevivir hasta algamar Xerusalén fueron recibíos como héroes. Roberto II de Flandes, por casu, recibió'l nomatu de Hierosolymitanus gracies a los sos llogros. La vida de Godofredo de Bouillón, pela so parte, convertir n'oxetu de lleendes a los pocos años de la so muerte. Sicasí, en dellos casos la situación política nos llugares d'orixe viose bien afeutada poles ausencies de los cruzaos. Mientres Roberto II de Normandía taba ausente, el control d'Inglaterra pasó al so hermanu, Enrique I, y el conflictu a la so vuelta terminó desencadenando la batalla de Tinchebray en 1106.

    Mentanto, la creación de los Estaos Cruciaos supunxo un aliviu pal Imperiu bizantín, al qu'ayudó contener la presión de los selyúcides, y al que dexó recuperar dellos de los sos territorios n'Anatolia. L'Imperiu travesó darréu, a lo llargo del sieglu XII, un periodu de relativa paz y prosperidá. Sicasí, magar esta primer cruzada puede considerase como un sofitu, al faer frente a la creciente amenaza selyúcida y estableciendo pequeños reinos fronterizos; les cruzaes posteriores, bien pocu eficaces contra los musulmanes, solo consiguieron debilitar cada vez más al Imperiu bizantín, en que los sos asuntos internos intervinieron.

    L'efeutu nes dinastíes musulmanes orientales foi más gradual, pero importante. La inestabilidá política y la división del Gran Imperiu Selyúcida tres la muerte de Malik Shah I torgó una defensa coherente ante la invasión de los estaos llatinos. Esa mesma cooperación siguió siendo difícil mientres munches décades, anque dend'Exiptu hasta Siria y Bagdag empezaron a haber llamamientos pa la espulsión de los cruzaos. Finalmente esto remataría con reconquistar de Xerusalén por Saladín, dempués de que la dinastía ayubí llograra unificar les árees circundantes.

    El papa Urbanu II, al faer un llamamientu pa entamar una cruzada a Tierra Santa, buscaba reforzar la so autoridá espiritual suprema sobre la cristiandá llatina al empar qu'espandía la so área de poder. Nun tuvo ésitu en xunir de nuevu la cisma esistente ente l'este y l'oeste y, ensin dase cuenta, contribuyó a solidificar la cisma, sobremanera tres el saquéu de Constantinopla de les últimes cruzaes.

    Impautu de la primer cruzada nel arte y la lliteratura[editar | editar la fonte]

    L'ésitu de la cruzada inspiró a los poetes de Francia que, nel sieglu XII, dedicar a componer dellos cantares de xesta qu'eponderaben y celebraben los llogros de Godofredo de Bouillon y de los demás cruzaos. Dalgunos d'estos, como'l Cantar d'Antioquía, unu de los más famosos, son semi-históricos, ente qu'otros son dafechu falambaldres y lleguen a describir batalles con dragones o conecten a los ancestros de Godofredo cola lleenda del Caballero del Cisne. Polo xeneral, a esti grupu de cantares denominar el Ciclu de les Cruzaes.

    La cruzada tamién sirvió d'inspiración a artistes posteriores. En 1580, Torquato Tasso escribió'l poema épicu Xerusalén lliberada. Georg Friedrich Händel compunxo música basada nesi poema pa la so ópera Rinaldo. Pela so parte, Tommaso Grossi, poeta del sieglu XIX, escirbió otru poema épicu que sería la base de la ópera de Giuseppe Verdi titulada I Lombardi alla prima crociata.

    Gustave Doré, pela so parte, fixo una serie de grabaos basaos n'episodios de la primer cruzada.

    Les cruzaes vistes polos árabes[editar | editar la fonte]

    El fenómenu militar conocíu como les cruzaes fueron percibíes dende'l mundu musulmán como una invasión bárbara protagonizada por unos fanáticos relixosos (denominaos rum y frany polos musulmanes) con un nivel cultural bien inferior al que nesi momentu esfrutar nel mundu árabe. Nesi sentíu, Amin Maalouf describe na so obra Les cruzaes vistes polos árabes[41] el puntu de vista del bandu musulmán, basándose para ello nos testimonios de los historiadores y cronistes árabes de la dómina.

    Dende esti puntu de vista, Amin Maalouf presenta la primer cruzada como l'entamu de dos sieglos de guerra nos que los habitantes de poblaciones como Xerusalén, Antioquía, Trípoli o Tiru sufrieron asedios, masacres y otomíes de too tipu, y que'l so alcordanza quedó na cultura popular musulmana acentuando les diferencies culturales ente les civilizaciones cristiana ya islámica, marcando la historia de la rexón hasta l'actualidá.

    Ver tamién[editar | editar la fonte]

    Referencies[editar | editar la fonte]

    1. Nicolle, D. The First Crusade 1096-99: Conquest of the Holy Land, p. 21.
    2. 2,0 2,1 Nicolle, D. The First Crusade 1096-99: Conquest of the Holy Land, p. 32.
    3. Biografía d'Alejandro II en www.artehistoria.com
    4. 4,0 4,1 Runciman, The First Crusade, p. 39.
    5. Asbridge, Thomas. The First Crusade: A New History, the Roots of Conflict Between Christiniaty and Islam. Oxford: Oxford University Press, 2004, páxs. 15-20.
    6. Runciman, The First Crusade, p. 62.
    7. Runciman, The First Crusade, p. 45.
    8. 8,0 8,1 Runciman, The First Crusade, p. 40.
    9. Runciman, The First Crusade, p. 9.
    10. 10,0 10,1 Fulcher of Chartres, "Speech of Urban", Xesta Francorum Xerusalem Expugnantium.
    11. Bertényi, I., Diószegi, I., Horváth, J., Kalmár, J. y Szabó, P. (2004). Királyok Könyve. Magyarország és Erdély királyai, királynői, fejedelmei és kormányzói. Budapest, Hungría: Helikon Kiadó.
    12. Szalay, J. y Baróti, L. (1896). A Magyar Nemzet Története. Budapest, Hungría: Udvari Könyvkereskedés Kiadó.
    13. Tucoo-Chala, Pierre. Quand l'Islam était aux portes des Pyrénées, capítulu 2.
    14. Asbridge. The First Crusade, páxs. 31-39.
    15. Norwich, John Julius. Byzantium: The Torne and Fall. New York: Alfred Knopf, 1995, p. 33 ISBN 0-679-41650-1.
    16. Norwich, J. Byzantium: The Torne and Fall, 33.
    17. Norwich, J. Byzantium: The Torne and Fall, 35.
    18. Riley-Smith, Jonathan, The First Crusade and the Idea of Crusading, 1986, p. 50.
    19. Tyerman, Christopher. God's War: A New History of the Crusades. Cambridge, Mass.: Belknap Press, 2006, ISBN 0-674-02387-0.
    20. Nicolle, D. The First Crusade 1096-99: Conquest of the Holy Land, páxs. 21 & 32.
    21. 21,0 21,1 Konstam, A. Historical Atlas of the Crusades, p. 133.
    22. Runciman, The First Crusade, p. 121.
    23. 23,0 23,1 Runciman, The First Crusade, p. 131.
    24. Runciman, The First Crusade, p. 123.
    25. Runciman, Steven. The First Crusade, p. 135.
      Parker, Geoffrey. Compact History of the World, 48-9.
    26. Runciman, The First Crusade, p. 149.
    27. 27,0 27,1 Asbridge. The First Crusade, páxs. 163-187.
    28. Runciman. History of the Crusades, p. 231.
    29. Gibbon, Edward. The History of the Torne and Fall of the Roman Empire (n'inglés), páx. 337.
    30. Asbridge, Thomas (2012). The Crusades: The War for the Holy Land (n'inglés), páx. 94. Consultáu'l 7 de payares de 2017.
    31. Runciman. History of the Crusades, p. 261.
    32. Amin Maalouf. Les cruzaes vistes polos árabes.
    33. Ibid., páxs. 286-287.
    34. Fulcher of Chartres, "The Fall of Xerusalem", Xesta Francorum Xerusalem Expugnantium.
    35. Introducción a les cruzaes, en Arte-romanico.com.
    36. Fulquerio de Chartres, Xesta Francorum Xerusalem Expugnantium.
    37. Xesta Francorum
    38. Xesta Francorum
    39. William of Tyre, Book 9, Chapter 9.
    40. Riley-Smith, Jonathan. The First Crusade and the Idea of Crusading, p. 47.
    41. Obra publicada en francés en 1983. Editada por Alianza Editorial n'español: Maalouf, Amin. Les Cruzaes Vistes Por Los Árabes (Alianza Editorial) ISBN 84-206-5686-0.

    Fuentes[editar | editar la fonte]

    Fontes primaries[editar | editar la fonte]

    Enllaces esternos a fontes primaries[editar | editar la fonte]

    Fontes secundaries[editar | editar la fonte]

    • Airaldi, Gabriella. Blu come il mare: Guglielmo y la saga degli Embriaci, ed. Fratelli Frilli. Genoa: 2006. ISBN 88-7563-174-3.
    • Asbridge, Thomas. The First Crusade: A New History. Oxford: 2004. ISBN 0-19-517823-8.
    • Bartlett, Robert. The Making of Europe: Conquest, Colonization and Cultural Exchange, 950–1350. Princeton: 1994. ISBN 0-691-03780-9.
    • Chazan, Robert. In the Year 1096: The First Crusade and the Jews. Jewish Publication Society, 1997. ISBN 0-8276-0575-7.
    • Mariña, Ricardo da. “Então os cruzaos começaram a profanar em nome do pendurado”. Maio sangrento: vos pogroms perpetaos em 1096 pulgo conde Emich II von Leiningen (†c. 1138) contra os judeus renanos, segundu as Crônicas Hebraiques y cristãs. In: LAUAND, Jean (org.). Filosofia y Educação – Estudos 8. Edição Especial VIII Seminário Internacional CEMOrOc: Filosofia y Educação. São Paulo: Editora SEMOrOc (Centru de Estudos Medievais Oriente & Ocidente da Faculdade de Educação da USP) – Factash Editora, 2008, p. 35-61. Internet: http://www.ricardocosta.com/pub/emich.htm
    • Geoffrey Hindley, "Les Cruciaes - Pelegrinaxe Armáu y Guerra Santa" (cap 2 páx.71)Ediciones B, S.A. ISBN 84-666-1985-2
    • Hillenbrand, Carole. The Crusades: Islamic Perspectives. Routledge, 2000. ISBN 0-415-92914-8.
    • Holt, P. M. The Age of the Crusades: The Near East from the Eleventh Century to 1517. Longman, 1989. ISBN 0-582-49302-1.
    • Maalouf, Amin. Les Cruzaes Vistes Por Los Árabes. Alianza Editorial. ISBN 84-206-5686-0.
    • Madden, Thomas. New Concise History of the Crusades. Rowman & Littlefield, 2005. ISBN 0-7425-3822-2.
    • Mayer, Hans Eberhard. The Crusades. John Gillingham, translator. Oxford: 1988. ISBN 0-19-873097-7.
    • Oldenbourg Zoe, Les cruzaes (caps 1 a 4), Edhasa ISBN 84-350-2620-5
    • Riley-Smith, Jonathan. The First Crusade and the Idea of Crusading. University of Pennsylvania: 1991. ISBN 0-8122-1363-7.
    • Riley-Smith, Jonathan, editor. The Oxford History of the Crusades. Oxford: 2002. ISBN 0-19-280312-3.
    • Riley-Smith, Jonathan. The First Crusaders, 1095–1131. Cambridge: 1998. ISBN 0-521-64603-0.
    • Runciman, Steven. A History of the Crusades: Volume 1, The First Crusade and the Foundation of the Kingdom of Xerusalem. Cambridge: 1987 ISBN 0-521-34770-X
    • Runciman, Steven. The First Crusade. Cambridge: 1980. ISBN 0-521-23255-4.
    • Runciman, Steven (2002). Historia de les Cruzaes, tomu I. Traducción al cargu de Germán Bleiberg. Madrid: Alianza Editorial, coleición Alianza Universidá. ISBN 978-84-206-2059-6.
    • Runciman, Steven (2002). Historia de les Cruzaes, tomu II. Traducción al cargu de Germán Bleiberg. Madrid: Alianza Editorial, coleición Alianza Universidá. ISBN 978-84-206-2060-2.
    • Setton, Kenneth, editor. A History of the Crusades. Madison: 1969–1989 (online).
    • Tucoo-Chala, Pierre. Quand l'Islam était aux portes des Pyrénées (2004).
    • Magdalino, Paul, "The Byzantine Background to the First Crusade" (online)

    Bibliografíes completes[editar | editar la fonte]

    Enllaces esternos[editar | editar la fonte]