Miniatura

De Wikipedia
El mes de mayu. Páxina del Calendariu del llibru Les Bien Riques Hores del Duque de Berry, de los hermanos Limbourg. 1411-1416, Muséu Condé. Chantilly, Francia.
Miniatura del sieglu XV d'una copia d'un manuscritu d'Al-Biruni que representa a Mahoma predicando'l Corán en La Meca.

Nos manuscritos y llibros ilustraos de la Edá Media, les miniatures (del llatín miniare,[1] “colorear con minia”) o llumes (del llatín tardíu illuminatio[2]), yeren pintures o dibuxos de figures, incluyíes o non n'escenes o composiciones, que, nel so casu, representaben diverses temes propies de la so etapa histórica, como les temes de calter sacru, similares a los qu'enllenaben los vitrales de les catedrales ya ilesies nel arte románicu y nel primer arte góticu.

A la fin del periodu góticu, yá nel estragal del Renacimientu o Edá Moderna, los manuscritos ilustraos enllenar de temes civiles, profanes y galantiadores, y algamen el so mayor apoxéu con un nivel calidable escelente y un ampliu espardimientu internacional, principalmente al traviés de les cortes de la nobleza europea.

A partir del sieglu XVI, la puxanza de la imprenta paez restar protagonismu a esti tipu de costoses creaciones. El postreru gran maestru iluminador foi Giulio Clovio, a mediaos del sieglu XVI.

Nos márxenes de les páxines de los manuscritos yera frecuente que s'incluyeren distintos motivos ornamentales. Los más conocíos son los dibuxos que realcen les lletres capitales o los que dixebren les columnes de testu por aciu motivos que representen arquitectures asonsañaes, arabescos y tarmos y fueyes que s'enrosquen pelos márxenes de les páxines.

El términu miniatura deriva de minium, un óxidu de plomu de color coloráu que s'utilizaba como componente de la tinta fundamental que s'empezó a emplegar pal llume de los códices manuscritos en lletres capitales, márxenes y darréu, cola evolución de la ilustración medieval, en representaciones de gran coloríu y complexes composiciones.

Los manuscritos ilustraos[editar | editar la fonte]

La ilustración de manuscritos empecipiar nel Antiguu Exiptu, escontra'l 2000 e. C., col denomináu Llibru de los Muertos. Estos realizábense por encargu de faraones, nobles, o sacerdotes y conteníen oraciones ya instrucciones sobre cómo tendríen de portase los difuntos nel más allá. Nellos representaben los momentos más importantes del ritual d'entierru, embalsamamientu, el pesaje simbólicu de l'alma y la presentación ante Osiris.

Les escribes d'Alexandría, probablemente, inspirar na téunica d'estos rollos ilustraos al copiar los manuscritos destinaos a la Biblioteca d'Alexandría, inclusive pa la posible versión miniada del Antiguu Testamentu, traducíu n'Alexandría, del hebréu al griegu, según los redactores de manuscritos miniados bizantinos posteriores.

L'arte de pintar miniatures y d'ilustrar los llibros tuvo un papel relevante nel desenvolvimientu de la pintura románica y gótica, según n'otres etapes de la historia de la pintura.

Los grandes nomes del arte de les miniatures y los llibros ilustraos tán venceyaos a los talleres de ilustradores franceses o flamencos como Jean Poucelle, Jaquemart de Hesdin o los hermanos Limbourg, y a pintores toscanos como Simone Martini y otros. Mientres la etapa de la pintura gótica, los llibros son obres que faciliten l'intercambio cultural y consecuentemente l'espardimientu de les corrientes artístiques poles cortes y otros centros artísticos de toa Europa. Son xustamente destacaos llibros como'l Breviariu de Felipe'l Formosu, el Salteriu de San Luis, el Salteriu de la Reina Mary y el llibru de Les bien Riques Hores del Duque de Berry de los hermanos Limbourg, calteníu nel Muséu Condé de Chantilly (Francia).

Otros llibros ilustraos procedentes de los antiguos reinos de la Península Ibérica son:

  • Liber Testamentorum de la catedral d'Uviéu, realizáu nel sieglu XII por encargu del obispu Pelayo, con estraordinaries miniatures executaes a toa páxina, con una completa gama de colores y agregos d'oru y plata.
  • La coleición de códizs de les obres d'Alfonsu X el Sabiu, apinaes d'escenes narratives sobre temes variaes constitúin un pervalible testimoniu de la so dómina.

L'arte de les semeyes en miniatura[editar | editar la fonte]

Los semeyes en miniatura, según otros xéneros en miniatura (escenes cortesanes o paisaxes) desenvolver a partir del sieglu XVI. Yeren semeyes o pequeños cuadros encaxaos en diversos oxetos como medallones, relós de sobremesa y xoyeros. El marcu de les semeyes, con frecuencia ye un medallón ovaláu.

Esti nuevu tipu de pintura en miniatura realizar nuna gran variedá de téuniques pictóriques como oleu sobre cobre, estañu, esmalte o marfil, enaguaes sobre pergamín o cartulina, o dende'l sieglu XVIII acuareles o enaguaes sobre marfil o papel vitela.

Pintores como Goya y Fragonard fixeron de les semeyes en miniatura una faceta más de la so actividá. Hubo pintores que se dedicaron a esti arte casi en exclusividad. Nel sieglu XIX, col desenvolvimientu de la fotografía empecipió la decadencia d'esti arte.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Lajo Pérez, Rosina (1990) Léxicu d'arte. Madrid - España: Akal, páx. 136. ISBN 978-84-460-0924-5.
  2. Llume, definición del Diccionario de la lengua española, (Real Academia Española)

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]