Cruzada de 1101

De Wikipedia
Cruzada de 1101
Parte de Cruzaes
Fecha 1101
Llugar Anatolia
[editar datos en Wikidata]
Mapa de la parte occidental d'Anatolia, qu'amuesa les rutes tomaes polos exércitos cruzaos.

La cruzada de 1101 foi una cruzada menor con tres movimiento separaos, que foi entamada en 1100 y 1101 tres l'ésitu de la Primer Cruzada. A esta cruzada xuniéronse tamién munchos participantes de la cruzada anterior que retornaren a les sos cases antes d'algamar Xerusalén.

L'ésitu de la Primer Cruzada supunxo la necesidá de faer un llamamientu pa reclamar la unviada de refuerzos que dexaren defender el nuevu Reinu de Xerusalén. El papa Pascual II, socesor d'Urbanu II (papa que morriera antes de conocer la resultancia de la cruzada que convocara) fixo un llamamientu pa una nueva espedición. Pa ello, fixo especial fincapié en convocar a toos aquellos que fixeren el xuramentu d'allegar a la cruzada anterior pero que nun llegaren a partir, y a toos aquellos que volvieron antes de la so conclusión. Dalgunes d'estes persones taben sufriendo dures burlles en casa per parte de los sos vecinos, y enfrentábense a una enorme presión pa volver dirixise escontra l'este. Adela de Normandía, por casu, esposa d'Esteban II de Blois, qu'abandonara la cruzada mientres el sitiu de Antioquía de 1098, taba tan avergoñada del so home que nun-y dexó permanecer en casa. Tanto los ricos como los probes queríen llegar a Tierra Santa, pa lliberar de los infieles en nome de Cristu, buscando la salvación eterna que llevaba apareyáu'l lluchar nuna Guerra Santa.[1] Otros, a cencielles, buscaben fuxir de la probeza p'atopar una nueva vida n'oriente.

Los lombardos[editar | editar la fonte]

Al igual que na primer cruzada, los soldaos y pelegrinos nun partieron d'Europa occidental como un gran exércitu, sinón como pequeños grupos procedentes de bien distintes rexones. En setiembre de 1100, un gran grupu de lombardos partió de Milán. La mayoría yeren llabradores ensin entrenamientu militar, y taben dirixíos por Anselmo IV, arzobispu de Milán. Cuando algamaron el territoriu del Imperiu bizantín dedicar al pillaje ensin nengún control, polo que l'emperador Alejo I Comneno fíxo-yos escoltar hasta un campamentu pela rodiada de Constantinopla. Los cruzaos remontáronse y llograron entrar na ciudá, escalando hasta'l palaciu de Blanquerna, ya inclusive matando a unu de los lleones adomaos del emperador. El conde Raimundo IV de Tolosa, unu de los líderes de la Primer Cruzada, que pasara l'iviernu en palaciu convidáu por Alejo, foi'l responsable de poner orde. Los lombardos aceptaron la so autoridá y, travesando'l Bósforu, establecieron el so campamentu en Nicomedia a finales d'abril.[2]

Ellí xuniéronse-yos los refuerzos llegaos d'occidente, un contingente más pequeñu pero más fuerte de soldaos franceses, borgoñonos y alemanes empobinaos por Esteban de Blois, Esteban I de Borgoña, Eudes I de Borgoña y Conrado, condestable del emperador Enrique IV. Raimundo de Tolosa foi nomáu líder de la cruzada, y una fuercia bizantino de mercenarios pechenegos empobinaos pol xeneral Tzitias foi unviáu tamién pol Imperiu bizantín. El grupu empezó la marcha a finales de mayu en direición a Dorylaeum, siguiendo la mesma ruta utilizada por Raimundo y Esteban en 1097 mientres la cruzada anterior. Entamaben siguir escontra Konya pero los lombardos, que'l so númberu devasaba'l de tolos demás contingentes, taben decidíos a colar escontra'l norte escontra Niksar, n'ónde Bohemundo I de Antioquía taba cautivu de los danisméndidas. En prindando Ankara el 23 de xunu de 1101 y devolve-y la a Alejo, los cruzaos dirixir al norte. Caltuvieron un curtiu asediu sobre la ciudá bien defendida de Çankırı, y depués dirixiéronse al norte pa tratar de prindar la ciudá de Kastamonu. Sicasí, sufrieron l'ataque de los turcos selyúcides, que-yos acosaron mientres selmanes y llograron destruyir una de les sos partíes de forrajeadores en xunetu.

Nesi puntu, so les amenaces de los lombardos, l'exércitu al completu movióse lloñe de la posible seguridá de la mariña del Mar Negru y dirixiéronse de nuevu al este, en direición al territoriu danisméndida pa rescatar a Bohemundo.[3] Sicasí los turcu selyúcides, dirixíos por Kilij Arslan I, conscientes de que la falta d'unión ente ellos foi la causa de la so incapacidá de detener la meyora de la Primer Cruzada, aliar colos turcos danisméndidas y con Fakhr al-Mulk Radwan d'Alepo. A empiezos d'agostu los cruzaos enfrentar a esti exércitu musulmán combináu en Merzifon.

Batalla de Merzifon[editar | editar la fonte]

Los cruzaos entamar en cinco divisiones: los burgundios, Raimundo colos bizantinos, los alemanes, los franceses y los lombardos. Los turcos tuvieren hostigando a los llatinos mientres dellos díes, hasta asitia-yos nel llugar nel que Kilij Arslan queríalos, al empar que s'aseguraben de que namái tuvieren unes provisiones mínimes. Los turcos destruyeron cuasi por completu l'exércitu cruciáu nos montes de Paflagonia, en Merzifon. El terrén yera bonu pal tipu de guerra turca, non asina pa los cruzaos. Trátase d'un terrén abiertu, con muncho espaciu por que les unidaes de caballería pudieren maniobrar.

La batalla duró dellos díes. El primer día los turcos cortaron la meyora de los cruzaos y arrodiáronlos. El siguiente, el duque Conrado dirixó a los sos alemanes nun ataque, pero fracasó estrepitosamente. Non yá nun llogró abrir una fienda, sinón que fueron incapaces de volver col exércitu principal y tuvieron qu'abelugase nuna fortaleza cercana. Nun teníen accesu a los suministros nin a ayuda dalguna, y tampoco podíen ser utilizaos nun ataque combináu de los cruzaos.

El tercer día foi más sele, pero'l cuartu día los cruzaos fixeron un gran esfuerciu pa lliberar de la trampa na que s'atopaben. Llograron infligir dures baxes a los turcos, pero fracasaron nel so ataque a la fin del día. Kilij Arslan xunir coles fuercies de Radwan de Alepo, de Malik-Ghazi y de Karaja, príncipes danisméndidas poderosos. Esto supunxo que los llatinos fueren drásticamente superaos en númberu.

Los lombardos, na vanguardia, fueron derrotaos, los mercenarios bizantinos desertaron y los franceses y alemanes fueron obligaos a retirase. Raimundo quedó atrapáu nuna roca y foi rescatáu por Esteban y Conrado. La batalla siguió a otru día y el campamentu cruzáu foi prindáu. Los caballeros fuxeron dexando a les muyeres, neños y sacerdotes detrás a la so suerte. La mayoría de los lombardos, que nun teníen caballería, morrieron o fueron esclavizados polos turcos. Raimundo, Esteban de Blois y Estéfano de Borgoña fuxeron al norte, y llograron volver a Constantinopla per mar.

Guillermu II de Nevers[editar | editar la fonte]

Pocu dempués de que'l contingente lombardu algamara tierres orientales, un nuevu exércitu de cruzaos empobinaos por Guillermu II de Nevers llegó a Constantinopla cruciando'l mar Adriáticu dende Bari. La marcha escontra Constantinopla tuvo llibre d'incidentes, lo cual ye inusual na hestoria de les cruzaes.

Coló rápido al alcuentru de los otros exércitos, pero nunca llegó a xunise a ellos. Guillermo asedió de volao la ciudá de Konya pero nun consiguió tomala y llueu foi emboscado en Heraclea Cybistra por Kilij Arslan, qu'acababa de ganar a los lombardos. Na batalla práuticamente tol contingente de Nevers foi aniquiláu, salvu'l mesmu conde y dalgunu de los sos homes más cercanos.

Los franceses y los bávaros[editar | editar la fonte]

Asina Guillermu II partió de Constantinopla llegó un tercer exércitu, dirixíu por Guillermu IX d'Aquitania, Hugo de Vermandois (unu de los que nun llegaron a terminar la Primer Cruzada), y Güelfo I de Baviera. Acompañábalos tamién Día d'Austria, madre de Leopoldu III d'Austria. Esti nuevu exércitu escalara'l territoriu bizantín de camín a Constantinopla y cuasi llegara a les armes contra los mercenarios Pecheneg unviaos pa detene-yos. Finalmente Guillermo y Güelfo intervinieron y evitaron l'enfrentamientu.

Dende Constantinopla l'exércitu estremar en dos. Una metá viaxó direutamente a Palestina per mar (ente ellos atopaba'l cronista Ekkehardo de Aura) y el restu dirixir por tierra hasta Heraclea, n'ónde llegaron en setiembre. Al igual que col exércitu anterior, les tropes de Heraclea fueron emboscaes y masacradas por Kilij Arslan.

Guillermo y Güelfo escaparon, pero Hugo foi mancáu mortalmente. Los sobrevivientes llegaron a Tarsu, y foi ende ónde finalmente morrió Hugo'l 18 d'ochobre. Ida sumió na batalla, y presumiblemente morrió. Sicasí, según una lleenda posterior sería fecha cautiva y convertiríase na madre de Zengi, un gran enemigu de los cruzaos na década de 1140-50.

Eventos posteriores[editar | editar la fonte]

Guillermo de Nevers tamién escapó a Tarsu y xunióse al restu de sobrevivientes, al igual que Raimundo de Tolosa. Sol mandu de Raimundo y cola ayuda d'una flota xenovesa prindaron la ciudá de Tartus. Sicasí aquel día la cruzada yera yá más un pelegrinaxe. Los sobrevivientes llegaron a Antioquía a finales de 1101, y en Pascua llegaron a Xerusalén. Dempués, munchos d'ellos a cencielles retornaron a casa, en cumpliendo'l so votu, anque dalgunos quedaron p'ayudar al rei Balduino I de Xerusalén na defensa frente a una invasión de tropes exipcies en Ramla. Esteban de Blois morrió nesta batalla, xunto con Hugo VI de Lusignan, ancestru de la futura dinastía Lusignan de Xerusalén y de Xipre. Joscelino de Courtenay tamién se quedó a la defensa de Xerusalén y sobrevivió a la batalla pa aportar a Conde d'Edesa en 1118.

La derrota de los cruzaos dexó a Kilij Arslan establecer la so capital en Konya y amosó al mundu musulmán que los exércitos cruciaos nun yeren invencibles, al contrariu de lo que pudiera paecer tres la Primer Cruzada. Los cruzaos y los bizantinos culpáronse unos a otros de la derrota, y nengunu foi capaz d'asegurar una ruta al traviés d'Anatolia, dempués de que Kilij Arslan llograra fortalecer la so posición nel territoriu. La única vía que permanecía abierta pa llegar a Tierra Santa yera la vía marítima, lo cual benefició en gran midida a les ciudaes italianes. Esta ausencia d'una vía terrestre tamién benefició al Principáu de Antioquía, n'ónde Tancredo de Galilea, gobernando en nome del so tíu Bohemundo, pudo consolidar el so poder ensin interferencies bizantines.

Tanto les Segunda como la Tercer Cruzada sufrieron dificultaes similares al intentar cruciar Anatolia.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «The Crusade of 1101». Consultáu'l 2009.
  2. Runciman, Steven (1981). Historia de les Cruzaes. 2: El reinu de Xerusalén y l'Oriente francu 1100-1187, 2ª, Madrid: Alianza Editorial, páx. 30-32. ISBN 84-206-2060-2.
  3. Runciman, p. 22-24.