Arzobispu

De Wikipedia
Arzobispu
cargo episcopal (es) Traducir, ocupación religiosa cristiana (es) Traducir y cargo eclesiástico (es) Traducir
obispu y cabeza de una diócesis (es) Traducir
Xurisdicción ensin valor
Institución arquidiócesis (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Modelu d'escudu d'armes de los arzobispos metropolitanos católicos.
Modelu d'escudu d'armes de los arzobispos católicos non metropolitanos.

L'arzobispu (del griegu αρχιεπίσκοπος, archiepiskopos: arche > primero, y epi-skopos > supervisor) ye un miembru perteneciente al orde episcopal cristianu, pero que gocia d'un estatus cimeru al de los "simples" obispos; xeneralmente tán al mandu d'una diócesis particularmente importante, yá seya pol so tamañu, la so relevancia histórica o por dambes, llamada archidiócesis. Cuando un obispu convertir n'arzobispu nun ta siendo, de nenguna manera, ordenáu nin ta recibiendo nengún sacramentu; en contraste (nos ritos coptu, anglicano, católicu y ortodoxu) daquién que ye ordenáu obispu ta siendo consagráu.

Un arzobispu nun tien, por fuercia, mayor poder qu'un obispu; sicasí, tán al cargu de diócesis más prestixoses. Comoquier, munchos arzobispos son tamién los metropolitanos de la provincia eclesiástica na que s'alcuentra la so archidiócesis. Nes Ilesies occidentales (p. ex. la católica o l'anglicana), este ye cuasi siempres el casu. Sicasí, na Ilesia católica, los arzobispos que nun son tamién los metropolitanos son llamaos Arzobispu ad personam, y nun tienen derechu a usar el paliu.

En dellos casos, cuando son designaos Obispos de Diócesis y entá ye más cuando nun fueron alzaes a Archidiócesis, denominar Obispu con Dignidá d'Arzobispos o Arzobispu Obispu, tal como asocedió nos años 90 con Monseñor Francisco de Borja Valenzuela, quien enantes foi Arzobispu d'Antofagasta y depués foi destináu primero a San Felipe como Arzobispu Obispu de dicha Diócesis y darréu a Valparaíso, pasando a ser Arzobispu Obispu de Valparaíso. Nel casu del Cardenal Francisco Javier Errázuriz Ossa, él foi nomáu Obispu Arzobispu de Valparaíso, teniendo esa mesma dignidá, cuando trabayaba como Pro Prefeutu de la Congregación d'Institutos de Vida Consagrada y Sociedaes de Vida Apostólica ente 1991 y 1996, pero ratificándola cuando foi treslladáu a Santiago de Chile. Nos noticieros, estos casos en llugar de dicir "L'Obispu de Valparaíso" dicía "L'Arzobispu de Valparaíso", al referise por casu al Obispu de la Capital de la Rexón de Valparaíso.

Historia[editar | editar la fonte]

Atanasio d'Alexandría

San Atanasio paez que foi'l primeru qu'emplegó la denominación de arzobispu col obispu d'Alexandría. Pero si'l títulu ye del sieglu IV, la dignidá y la xurisdicción tienen un orixe muncho más antiguu. La Escritura y la Tradición enséñennos que los apóstoles y los sos discípulos moraron nes grandes ciudaes dende les cualos unviaben otros obispos a les inferiores. Estes consideraben a les primeres como a los sos matrices. Nel gobiernu políticu yá les daba'l nome de metrópolis y los obispos que moraben nelles llamáronse tamién metropolitanos.

La Ilesia, en tiempu de los emperadores romanos, siguió la división de les provincies d'aquel imperiu. Los obispos establecíos nes ciudaes mayores o metrópolis tomaron insensiblemente'l títulu de metropolitanos y arzobispos, como que teníen nel so territoriu y xurisdicción a otros obispos. Les revoluciones qu'hubo nel imperiu y l'establecimientu de los pueblos del Norte, que partieron ente sigo les sos provincies, nun camudaron en nada esta división. Les ciudaes que los romanos llamaren metrópolis caltuvieron cuasi toes el so títulu y los sos arzobispos. Dalguna otra solamente alzóse dempués en metrópolis, como París y Albi en Francia.[1]

Nes Ilesies orientales[editar | editar la fonte]

Nes Ilesies eslaves orientales (tantu católica como ortodoxa) los arzobispos y los metropolitanos tán estremaos, anque un metropolitanu pue ser llamáu arzobispu metropolitanu. Na Ilesia ortodoxa, los arzobispos ostenten un rangu mayor que'l de los metropolitanos y tienen los mesmos derechos que los metropolitanos ortodoxos eslavos (orientales). La distinción ente arzobispos metropolitanos sigue, xeneralmente, el mesmu patrón nes Ilesies ortodoxes.

Na Ilesia católica[editar | editar la fonte]

L'alministración de la Ilesia católica faise estremando'l territoriu en diócesis y arrexuntando estes en provincies eclesiástiques distribuyíes nos países civiles. Al frente del llendo de cada diócesis ta l'obispu y él y solamente él ye'l qu'exerz con autoridá apostólica'l gobiernu pastoral d'esa rexón, n'unión al Romanu Pontífiz. Na distribución de les diócesis en provincies, siempres ye una la qu'exerz una especie de capitalidad sobre'l restu, que ye l'archidiócesis. L'obispu que queda al mandu de éstes, tien el títulu d'arzobispu metropolitanu, que tienen el deber d'entamar la cooperación ente les diócesis, anque, puramente, nun tienen autoridá sobre otres diócesis ayenes a la suya. La so insinia ye'l paliu, una banda de llana blanco afatada con cruces negres. Al ser el títulu d'arzobispu un títulu, como otros, non venceyáu al Sacramentu del Orde, pue ser dau, como lo ye, a otros prelaos ensin dirixir una sede metropolitana seya por razón del so cargu, dignidá personal o de la diócesis o otros motivos, a decisión de la Sede Apostólica: por casu, la diócesis de Barcelona (España) yera hasta apocayá archidiócesis pero non metropolitana, al nun tener diócesis sufragáneas, y el so preláu, por tanto arzobispu. L'obispu de Urgell, tamién en Cataluña (España), que de la mesma, por razón del so cargu episcopal, ye coprincipe d'Andorra, suel ser estremáu col títulu d'Arzobispu "ad personam", esto ye, solamente pa él y non pa la diócesis. Los nuncios apostólicos tamién tienen el títulu d'Arzobispu "ad personam", según otros cargos episcopales na Curia Romana, de normal, los que cumplen obispos non cardenales (por casu, el Maestru de Ceremonies Pontificiu, ente otros). Sicasí, sacramentalmente, l'arzobispáu nun ye un grau nel Orde, pos éstos siguen siendo Obispos, sinón un títulu a razón de la diócesis o d'otros aspeutos.

Na Ilesia anglicana[editar | editar la fonte]

La Comunión Anglicana ta constituyida por 38 provincies, caúna con un arzobispu a la cabeza. Les más conocíes son les de la Ilesia d'Inglaterra, Canterbury (xefe espiritual de la Ilesia d'Inglaterra y del anglicanismu) y York. Estos dos arzobispos son "nobles espirituales" (spiritual peers) y poro, miembros de la cámara de los Lores británica.

Coronaciones reales[editar | editar la fonte]

Mientres la Edá Medio y Moderno les ceremonies de coronación de los monarques fueron presidíes por una alta figura eclesiástica católica, siempres un Arzobispu. Ésti xerarca unxía con santos oleos al monarca, reconociéndolo en nome de Dios como llexítimu.

N'Inglaterra la figura que diriguía la coronación yera l'Arzobispu de Canterbury; n'Hungría'l Arzobispu de Estrigonia; nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu los Arzobispos de Colonia, Maguncia y Tréveris; en Polonia'l Arzobispu de Gniezno; en Suecia'l Arzobispu de Uppsala; en Castiella'l Arzobispu de Toledo; en Bohemia pol Arzobispu de Praga; n'Aragón el Arzobispu de Tarragona; y en Francia'l Arzobispu de Reims.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Diccionariu de Teoloxía. Nicolás Sylvestre Bergier, 1845.