Reinu d'Inglaterra

Coordenaes: 52°04′00″N 1°19′00″W / 52.0667°N 1.3167°O / 52.0667; -1.3167
De Wikipedia
Reinu de Wessex
Principáu de Gales
Prydein
Heptarquía anglosaxona
Mancomunidá d'Inglaterra
Señoríu de Brecknock
Reinu d'Inglaterra
(de 927 a 30 abril 1707 (Xulianu))
Reinu de Gran Bretaña
Mancomunidá d'Inglaterra
estáu desapaecíu
Bandera d'Inglaterra escudu d'Inglaterra
Alministración
Capital Winchester (hasta década de 1100)
Londres (dende década de 1100)
Westminster (dende década de 1100)
City of London (dende década de 1100)
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales inglés
Relixón oficial catolicismu y anglicanismu
Xeografía
Coordenaes 52°04′00″N 1°19′00″W / 52.0667°N 1.3167°O / 52.0667; -1.3167
Demografía
Población 5 750 000 hab. (1707)
Economía
Moneda llibra esterlina
Cambiar los datos en Wikidata

El Reinu d'Inglaterra foi un reinu de la islla de Gran Bretaña qu'esistió dende la cayida del Imperiu romanu y los sos asentamientos na Britania Romana hasta la so fusión col Reinu d'Escocia nel añu 1707 creando asina'l Reinu de Gran Bretaña.

Xeográficamente, correspondía a les actuales naciones constitutives d'Inglaterra y Gales.

Oríxenes del reinu d'Inglaterra[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

El continente européu tien al nordeste un conxuntu d'islles conocíes d'antiguo como les Bretañas (Britanias), siendo la Gran Bretaña la más importante pol so tamañu, (d'ende tomó'l nome de Gran Bretaña). La islla yera relativamente insignificante na historia de la civilización occidental. Caltiénense pocos nicios del idioma o civilización de los primeros habitantes, tan solo monumentos megalíticos, tales como Stonehenge, que daten de la edá del bronce (escontra'l 2300-800 e. C.).

Los sos primeros habitantes llegaron a cuerpu fai 500.000 años, nun periodu de glaciación, gracies a que Gran Bretaña taba xunida al continente, una y bones el nivel del mar taba cien metros per debaxo del actual. El Homo sapiens apaeció fai 30.000 años, con presencia numberosa a finales de la última glaciación, fai 13.000 años.

Nel -7500 ta datáu'l centru mesolíticu maglemosiense de Star Carr, Yorkshire. La cultura tardenosiense llegó más tarde, en dos folaes. Maglemosienses y tradenosienses yeren cazadores y pañadores y los primeres conocíen l'hachu y los sistemes de balta.

Llegó de siguío la cultura aziliense, con asentamientos nes mariñes. Caltiénense bien pocos restos, debíu, quiciabes, a qu'en -5000, el destemple dixebra Gran Bretaña del continente.

En -3800 llegaron per mar los primeros colonizadores llabradores. Asitiar en Wessex y mientres decenes d'años convivieron colos maglemosienses de les selves, los tardenosienses de los valles fluviales y los azilienses de les mariñes. L'ésitu acompañó a esta cultura de llabradores y pastores, llamada de Windmill Hill pol llugar onde apaeció un ricu xacimientu, qu'en -3000 taba estendida por Gran Bretaña ya Irlanda. La necesidá de xil forzó la primer esplotación minera. Atopáronse sepultures en forma de llargos túmulos de tierra y yelsu. Los más llargos denominar bank barrows y el restu long barrows.

En -2800 ta datáu'l monumentu megalíticu West Kennet Long Barrow, consecuencia de la llegada d'un primera contingente de constructores, que s'entemeció cola cultura de Windmill Hill.

Un segundu contingente desembarcó más tarde nel suroeste d'Escocia y norte d'Irlanda, con asentamientos en Man, Gales y Derbyshire. A Irlanda llegaron dempués los constructores conocíos como cultura de Boyne.

Los contactos ente cazadores y llabradores dieron orixe col pasu del tiempu al comerciu. La cultura de los pueblos del neolíticu secundariu, llamada de Peterborough por un xacimientu ellí atopáu, inclúi la caza y la pesca xunto cola agricultura y la cerámica. Otros grupos culturales son los de Rinyo-Clacton, establecíos nel norte d'Escocia y sureste d'Inglaterra y el de Dorchester nel valle del Támesis. Apaecen tamién factoríes d'hachos.

Dataos nel -2600, alcontrar nel sur d'Inglaterra numberosos terremplénes circulares, con un accesu, denominaos henges. En -2300 efectúase la primer construcción de Stonehenge.

En -1900 lleguen dellos grupos del vasu campaniforme, del comerciu del cobre, la cerveza, l'oru y la plata. Sol so emburrie, l'agricultura convertir nuna actividá secundaria, movida pola ganadería, la caza y la primer artesanía de los metales. Windmill Hill sumió como cultura, pero los pueblos del neolíticu secundariu siguieron la suya. La cultura del vasu campaniforme nun constrúi monumentos megalíticos pa la realización d'enterramientos. West Kennet Long Barrow dexa d'utilizase como sepultura en -1700.

Los homes del vasu construyeron el santuariu de Avebury y el monte artificial de Silbury Hill, el grupu de monolitos de Callanish y la segunda estructura de Stonehenge.

En -1700 desembarquen n'Inglaterra tribus de armoricanos en busca de mines de cobre y estañu. Estos pueblos del bronce impunxeron la so cultura sobre los pueblos indíxenes del cobre y afayaron los mayores xacimientos d'estañu d'Europa. Los asentamientos en Cornualles de la que se llama cultura de Wessex llueu desapegaron económicamente gracies al comerciu. Por aciu conquista, llograron unificar tol centru y sur d'Inglaterra. Reconstruyeron Avebury y construyeron la tercer estructura de Stonehenge, en -1600.

Pobladores prerromanos[editar | editar la fonte]

Dende la edá del bronce hasta aproximao'l sieglu VI e. C., Britania taba habitada polos pictos y los celtes, quien hasta'l sieglu I e. C. invadieron dacuando les islles britániques. Los celtes yeren un grupu de pueblos qu'apoderaba la mayor parte del oeste y centru d'Europa mientres el mileniu I e.C. y que tresmitió'l so idioma, costume y relixón a los otros pueblos de la zona.

Britania Romana[editar | editar la fonte]

Inglaterra anglosaxona[editar | editar la fonte]

Inglaterra mientres la Edá Media[editar | editar la fonte]

Moneda cola efixe del rei Alfredo de Wessex.

Unificación y afitamientu del reinu[editar | editar la fonte]

Tres les invasiones viquingues del sieglu IX, Inglaterra llogró una recuperación relativamente rápida. Al mandu de los anglosaxones, Alfredo'l Grande, rei de Wessex (871-899), venció a los daneses y llegó a controlar tol sur d'Inglaterra, ente Wessex y Danelaw. Tresformó l'exércitu, la xusticia y l'educación; creó una flota, fortificó ciudaes y fundó grandes escueles pa los fíos de los nobles y de los homes llibres y ricos. Les sos reformes sentaron les bases, que dexaron a los sos socesores recuperar Mercia y Northumbria, qu'entá permanecíen so dominiu danés. Asina a 30 años de la muerte d'Alfredo, les zones del este y el norte d'Inglaterra, tomaes con tanta ferocidá polos daneses nos años 860 volvieron nuevamente al dominiu anglosaxón, permitendo al rei Athelstan (924-939) imponer la so autoridá sobre toa Inglaterra.

Mientres un llargu intervalu de paz, pudo reorganizase la cultura monástica, desmantelada polos daneses; y producióse un gradual desenvolvimientu de les tradiciones carolinxes. L'actividá misionera arrobinó'l Cristianismu, llegando los misioneros ingleses a predicar na mesma Dinamarca, onde se fundaron los obispaos de Ripen y Aarhus en 948. D'esta forma cuando una segunda fola d'invasiones viquingues empezó nel sieglu X, tábase frente a un casu de cristianos que lluchaben contra cristianos.

La paz viose atayada otra vegada, a principios del sieglu XI. Aprovechando la crisis política que vivía Inglaterra daquella y los errores d'Etelredo II, los daneses invadieron nuevamente'l país, y el anglosaxones viéronse forzaos a reconocer como rei al monarca danés Sven Forkbeard en 1014. El gobiernu del fíu d'ésti, Canutu (1016-1035), fortaleció al reinu anglosaxón en llugar de debilitalo, foi un gobernante piadosu, arrogante cola Ilesia y conciliador ente ingleses y daneses. Gracies a la obra de Canutu, llamáu'l Grande, Inglaterra foi'l país más ordenáu y civilizáu d'Europa occidental mientres la primer metá del sieglu XI. El gobiernu real funcionó por aciu una burocracia incipiente y l'exércitu profesional permanente diolu más seguridá que nunca.

Tres la muerte de Canutu y los sos socesores, Inglaterra entra en crisis y la corona vuelve en 1042 a la dinastía saxona na persona d'Eduardo'l Confesor (1042-1066). Nesta etapa Inglaterra esperimenta un debilitamientu frente a los peligros esteriores, y l'aristocracia anglosaxona adquier un gran poder, asumiendo la xera de defender el reinu.

Guillermu I el Conquistador, qu'invadió la Inglaterra anglosaxona ya instauró la Dinastía Normanda.

Los anglonormandos[editar | editar la fonte]

Conquista normanda d'Inglaterra[editar | editar la fonte]

Muertu Eduardo ensin herederos, en 1066, queda abierta la llucha pol tronu Inglés ente Harold, xefe de la nobleza saxona, y Guillermo, duque de Normandía. La disputa decidir n'Hastings a favor de los normandos, quien hacia 1070 consiguen controlar la totalidá d'Inglaterra.

Cola conquista normanda supón pa Inglaterra fondes tresformaciones nes sos estructures básiques. La vieya casta dirixente anglosaxona foi, en bona midida, reemplazada por una nueva nobleza basada nel elementu normandu vencedor. Introducióse un sistema feudal qu'acutaba grandes cuotes de poder a la Corona, estableciéronse representantes reales (xérif) en cada condáu; y la Ilesia foi reformada, a partir de 1070, so la conducción de Lanfranc, p'afaela al nuevu modelu. Amás la llingua de les clases dominantes pasó a ser el francés anglonormando y l'inglés antiguu quedó marxináu como llingua escrita.

Sicasí, entá dientro d'esta estructura centralizada, que buscaba salvaguardar l'autoridá real, Guillermo y los sos socesores tuvieron de vencer considerables cuotes de poder. Reforzáronse los poderes de la Ilesia p'asegurar el sofitu del Papáu frente a otros aspirantes al tronu; y la nobleza feudal llogró la reconocencia de delles llibertaes y privilexos en cuenta de la so llealtá. Estes concesiones magar se volvieron contra la pretendida política centralizadora y absolutista de la Corona, dexaron consolidar el nuevu orde normandu n'Inglaterra y garantizaron la paz hasta la muerte d'Enrique I en 1135.

Al morrer Enrique ensin herederu varón, el so sobrín Esteban de Blois llogra ser reconocíu como rei. El so reináu (1135-1154) va ser un periodu d'anarquía xeneral marcáu pola so llucha cola fía d'Enrique I, Matilde, que-y apostaba'l tronu. Finalmente les partes alcuerden qu'a la muerte d'Esteban esti va ser asocedíu por Enrique Plantagenet, fíu de Matilde y herederu de la Casa d'Anjou.

Eduardu III d'Inglaterra, de la Casa de Plantagenet, como vasallu del rei Felipe IV de Francia.

Casa de Plantagenet[editar | editar la fonte]

L'ascensu al tronu d'Enrique II en 1154, como s'alcordara, devuelven la paz y l'orde internos a Inglaterra, y facer mirar entá más escontra Francia. Agora la monarquía inglesa, xune a la so posesión francesa de Normandía los territorios de la Casa d'Anjou, qu'inclúin Anjou orixinal, Maine y Turena, de los qu'Enrique II ye herederu. A estos dominios xunieron el poderosu ducáu d'Aquitania pol matrimoniu del rei con Leonor, la so heredera, en 1152, ya Irlanda, conquistada en 1172. Estes enormes posesiones territoriales viéronse reforzaes cola creación d'una rede d'aliances y vasallaxe na qu'entraron Flandes (1163), Escocia (1173), Bretaña (1185) y Gales, lo que dexó a Inglaterra fortalecer la so posición frente a la so más encarnizado rival: la Francia de los Capeto.

Nel planu internu Enrique II reformó l'alministración y la xusticia, col fin de guarnir el poder real. Pero les sos polítiques centralizadores provocáronlu constantes resfregones cola nobleza feudal y enfrentáron-y a la Ilesia ente 1164 y 1170, que, dirixida por Tomás Becket, refugó sometese a l'autoridá real, llogrando caltener bona parte de los sos privilexos.

Batalla de Montiel, na Guerra de los Cien Años.

Guerra de los Cien Años (1337-1453)[editar | editar la fonte]

En febreru de 1328 morrió Carlos IV de Francia. Eduardu III tenía derechos por ser sobrín de Carlos, pero los nobles franceses prefirieron a Felipe de Valois, quien reinó col nome de Felipe VI.

Ente 1331-1334, nel marcu de la guerra civil escocesa, Eduardu III sofitó a Eduardo Balliol, coronáu en 1334. David II, rival de Balliol, buscó abellugu en Francia y rindió homenaxe a Felipe VI.

En 1337, Felipe VI confiscó el ducáu d'Aquitania. Esto acabó per desencadenar la guerra abierta ente Inglaterra y Francia que se llamaría Guerra de los Cien Años. Les primeres victories fueron pa los ingleses, superiores militarmente: En 1340, na batalla naval de Sluys. En 1346 en Crécy y en 1347 en Calais. Esta ciudá va permanecer en poder de los ingleses hasta 1558.

En 1341 David II tornó a Escocia. Los ingleses ganar en Neville's Cross n'ochobre de 1346 y caltener prisioneru once años. La paz establecer por aciu el Tratáu de Berwick.

En xunetu de 1348 Inglaterra careció la peste negro.

El fíu d'Eduardo, del mesmu nome que'l so padre, pero que la Historia conoz pol Príncipe Negru, afaró Armañac en 1355. Foi hasta'l Mediterraneu y volvió afarando tou cuanto atopó nel so pasu. En 1356 llogró una gran victoria ante los franceses en Poitiers, faciendo prisioneru a Xuan II de Francia.

En 1360 Eduardu III robló la Paz de Brétigny, pola cual amenorgábase'l rescate por Juan, los ingleses pasaben a apoderar dende los Pirineos al Loira y Eduardo arrenunciaba a los sos derechos sobre la corona francesa.

Los ingleses sofitaron al rei de Castiella, Pedro'l Cruel, na llucha contra'l so hermanu Enrique de Trastámara. En 1367, el Príncipe Negru venció en Nájera. En 1369, Pedro foi asesináu pol so hermanu. La heredera de Pedro yera la so fía Constanza que se casó con Xuan de Gante, duque de Lancaster, fíu d'Eduardu III. En 1372 la flota castellana venció a la inglesa en La Rochelle.

En 1369 los franceses volvieron a hostigar Aquitania y 1375 roblóse una tregua de dos años en Bruxes. Inglaterra caltenía solamente Calais y una estrecha franxa dende Burdeos a Bayona.

El Príncipe Negru morrió en 1376. Dende 1369 taba enfermu y dende 1371 retiráu. Eduardu III morrió en 1377, afeutáu d'una senilidad que nun-y dexó controlar la Corte y les intrigues del so amante Alice Perrers.

Xubió al tronu Ricardu II (1377-1399), fíu del Príncipe Negru, a los diez años d'edá. En 1381 se instituyó un impuestu pa defendese d'una potencial invasión francesa. Esto causó una revuelta de los llabradores de la zona más rica d'Inglaterra. Ricardo enfrentar con valentía: el 14 de xunu allegó cola Corte a Mile End, onde abolió la servidume. Los rebeldes fueron ganaos el 28 de xunu en Billericay. John Ball y otros líderes fueron condergaos a muerte. A partir de 1381, Ricardo escoyó los sos propios conseyeros. Amaba la lliteratura, yera autoritariu y veleidoso y ganóse la enemistá de los nobles.

En 1387 los condes de Arundel, Warwick, Derby y Nottingham acusaron de traición a dellos favoritos del rei. Enrique Bolingbroke, conde de Derby, yera primu de Ricardo, fíu de Xuan de Gante. En 1388 Ricardu II viose obligáu a aceptar les demandes conocíes como Merciless Parliament. Los partidarios de Ricardu II fueron executaos o exiliaos.

En 1396, Ricardu II robló una tregua con Francia.

En 1397-1398, Ricardo ordenó la execución de Arundel y exilió a Warwick, Bolingbroke y Nottingham. En 1399 morrió Xuan de Gante, duque de Lancaster, inmensamente ricu: Ricardu II exilió a Bolingbroke, fíu y herederu de Juan, pa tola vida y partió les sos propiedaes. Ricardo foi a Irlanda pa encalorar una rebelión, lo qu'aprovechó Bolingbroke pa entamase. A la vuelta, Ricardo foi prindáu. El Parllamentu coronó a Bolingbroke, col nome d'Enrique IV (1399-1413), dando principiu a los monarques de la casa de Lancaster.

En 1400 Enrique IV ordenó la muerte de Ricardo. Hasta 1408, tuvo que faer frente a delles revueltes de los nobles, executando a Tomás Percy, conde de Worcester, y Scrope, arzobispu de York. El conde de Northumberland, Enrique Percy, terminó la so revuelta asesináu en Bramham Moor en 1408.

En 1400 los rebeldes galeses proclamaron príncipe de Gales a Owain Glyn Dwr, quien ente 1403-1405 afaró delles ciudaes fieles a Inglaterra, pero la so marcha sobre Worcester fracasó y en 1407 los ingleses recuperaron los castiellos perdíos y Owain fuxó.

En 1407, ingleses y franceses roblaron una nueva tregua.

Fíu d'Enrique IV, Enrique V (1413-1422) confirmó los sos derechos al tronu francés y reactivó la guerra. En 1415 llogró la victoria de Azincourt y en 1417 tomó Caen. En 1420 roblóse'l Tratáu de Troyes, pol qu'Enrique V d'Inglaterra casaba con Catalina de Valois, fía del rei de Francia. Enrique yera reconocíu amás herederu al tronu francés. Enrique V morrió en 1422, primero que'l rei francés Carlos VI.

So la rexencia de Juan, duque de Bedford, hermanu d'Enrique V, los ingleses llegaron en 1429 hasta Orleans. Pero'l 4 de mayu, Santa Xuana d'Arcu a la cabeza de los caballeros franceses, llevantó l'asediu. Carlos VII foi coronáu rei de Francia en Reims.

Un neñu de pocos meses xubió al tronu inglés como Enrique VI (1422-1461, 1470-1471). Foi coronáu rei de Francia en París, n'avientu de 1431. En 1435 Borgoña reconciliar con Francia. Los franceses tomaron París y en 1444 roblóse una tregua de cinco años. Ente 1449-1453, Carlos VII, atacó Normandía y Gascuña y en 1450 aniquiló al exércitu inglés en Formigny. En 1453 tomó Burdeos, recuperando toa Francia salvu Calais, y rematando la Guerra de los Cien Años.

Enrique VI yera impresionable, afechiscu, educáu y piadosu. Nun-y interesaba'l gobiernu nin la caballería, la so política esterior foi desastrosa y la so arrogancia y liberalidad quebraron la Facienda.

En 1450 producióse la rebelión de Jack Cade, quien llegó a tomar Londres y executó a dellos cortesanos. Foi muertu en siendo prindáu.

Estáu, relixón y economía mientres la Edá Media[editar | editar la fonte]

La monarquía inglesa na Edá Media carauterizar pol so gran patrimoniu, capacidá d'influencia, poder y control sobre la nobleza. La burocracia yera incipiente y dende la conquista normanda hasta principios del sieglu XIV usaba como llingua principal francés anglo-normandu. A partir del sieglu XIV volvió usase en inglés mediu. La organización territorial basar nos condaos y yera sólida y eficaz. Nun esistíen exércitu o policía regulares. El Parllamentu yera débil, con preponderancia de la Cámara de los Comunes sobre la Cámara de los Lores.

La Ilesia taba suxeta al poder real, yera rica, mantenedora de la cultura y benefactora social. Estructurada en parroquies. El cleru yera pocu instruyíu y de moral relaxada. El Císter llegó a Inglaterra en 1128, los dominicos en 1221, los franciscanos en 1224 y los carmelites en 1240.

L'únicu movimientu heréticu apaecíu n'Inglaterra nesti periodu foi'l de los lolardos. John Wyclif atacó dalgunes de les doctrines fundamentales de la Ilesia y l'autoridá papal, basándose na suprema autoridá de les Escritures. Los sos discípulos traducieron al inglés les sos idees y la Biblia. Fueron escorríos dende 1401. En 1414, dirixíos por John Oldcastle, intentaron derrocar a Enrique V. La so derrota implicó la so definitiva clandestinidá y progresiva estinción.

El saxón occidental foi la llingua d'Inglaterra hasta la conquista normanda. Recibió influencies del llatín, del normandu y del francés. Esta llingua foi la dominante na Corte, l'alministración, la xusticia, etc. d'Inglaterra hasta 1350, cuando empezó a ser sustituyíu pol inglés mediu.

La esclavitú sumió antes de 1300 y la servidume en 1485. En 1086 la población algamaba millón y mediu d'habitantes, en 1300 cuatro millones.

En 1315, 1316, 1320 y 1321 les colleches fueron males y en 1319 y 1321 produciéronse epidemies nel ganáu ovín y vacunu. Xeneralizóse la fame y el preciu del granu doblóse.

La peste negro llegó a Inglaterra en 1348 y dexó la población na metá. Careciéronse cinco nuevos biltos ente 1361 y 1397. Col cayente demográficu, xubió'l nivel de vida de los llabradores. El gobiernu intentó controlar el mercáu llaboral en beneficiu de los patronos y en 1351 aprobó l'Estatutu de los Trabayadores, sobre precios y salarios.

Londres yera'l centru comercial del reinu y terminal del comerciu. En 1500 tenía ente 40.000 y 100.000 habitantes. Westminster yera la sede de la Corte y el Parllamentu. De les demás ciudaes ingleses, solo Norwich superaba en 1500 los 10.000 habitantes. Los burgueses que rexíen les ciudaes taben entamaos en gremios.

Na Edá Media, Inglaterra pasó d'un modelu económicu colonial, esportador de materies primes ya importador de productos manufacturados y de luxu, a esportar paños, favorecíu pola inmigración de texedores flamencos.

Inglaterra mientres la Edá Moderna[editar | editar la fonte]

Periodu Tudor[editar | editar la fonte]

Llegada de los Estuardo[editar | editar la fonte]

Los reis d'Inglaterra yeren poderosos, pero nun disponíen d'exércitu regular y los sos ingresos yeren llindaos. Trataron d'atopar fondos ensin tener que depender del Parllamentu.

Inglaterra yera un país claramente protestante y cualquier movimientu que pudiera interpretase como un intentu de restablecer el catolicismu yera oxetu d'una violenta respuesta.

La incapacidá de Carlos I de dar respuesta a estos problemes anició la guerra civil.

Xacobu I (1603-1625)[editar | editar la fonte]

Cuando xubió al tronu inglés, yá fuera rei d'Escocia mientres 36 años, y aprendiera a sobrevivir. Per un sitiu, yera flexible y voluntariu pa llegar a alcuerdos y por otru yera axatáu y indecoroso.

Yera bisexual y ente 1618-1628 el so favoritu, el duque de Buckingham, foi l'home más importante d'Inglaterra tres el mesmu rei. Jacobo pretendió la coesistencia de toles relixones, pero un grupu de católicos, na Combalechadura de la Pólvora, de 5 de payares de 1605, atentaron contra'l gobiernu. Fueron executaos. En delantre, los católicos fueron consideraos posibles traidores.

Jacobo heredó una delda qu'amontó gastando enforma dineru colos sos favoritos. Terminó la guerra con España y caltuvo a Inglaterra al marxe de la Guerra de los Trenta Años.

La corona sofitó la colonización del Ulster. Los cargos n'Irlanda esixíen xurar la Llei de Supremacía, lo que significaba la esclusión de los católicos. D'esta miente, los ingleses fixeron dueños del Parllamentu irlandés. Los colonos fueron mayoría nel Ulster, mientres nel restu d'Irlanda solo representaben una minoría combativa.

Carlos I (1625-1642)[editar | editar la fonte]

Yera remilgado y retraído, bon padre y home, pero ensin cualidaes negociadores.

Carlos enfrentar a España na Guerra de los Trenta Años. Fracasó nel so ataque a Cádiz y nel so intentu de lliberar a los hugonotes franceses. En 1628 Carlos pidió dineru al Parllamentu, qu'a cambéu redactó la Pidimientu de Derechu contra l'arrestu arbitrariu, l'impuestu extraparlamentario, el reclutamiento de tropes gratuitu y la llei marcial. Carlos asonsañó aceptar el pidimientu, pero dexó de respetala al cabu de poco tiempu, y eslleió el Parllamentu en 1629. Empezaron entós los once años de gobiernu absolutista. En 1629, Carlos robló la paz con Francia y en 1630 la paz con España. En 1637, Carlos taba nel cume del so poder, col presupuestu equilibráu.

Pero la so política relixosa disgustaba a los sos súbditos: Nel so sofitu al anglicanismu frente al calvinismu, munchos víen una restauración del papáu. N'Escocia intentó imponese a la Ilesia presbiteriana. En 1638 los escoceses formaron una Alianza Nacional y Carlos unvió un exércitu contra ella. Al empiezu de les Guerres de los Obispos (1639-1649), Carlos nun consiguió formar un exércitu con garantíes y viose obligáu a roblar la paz en 1639. En 1640 sufrió una derrota y los escoceses invadieron Inglaterra, venciendo en Newcastle y ocupando la zona nororiental del país.

Revolución inglesa[editar | editar la fonte]

El Parllamentu llargu[editar | editar la fonte]

En payares de 1640, Carlos, ensin dineru, convocó al Parllamentu, que yá non s'había d'eslleir en vida del monarca no que se conoz como Parllamentu Llargu. En 1641 llegar a un alcuerdu pacíficu colos escoceses.

La primer sesión del Parllamentu Llargu duró hasta agostu de 1641. aboliéronse les midíes financieres de la Corona establecíes na década anterior y los tribunales de prerrogativa real. Carlos aceptó, pero'l Parllamentu nun lu creyó. El Parllamentu atacó entós a los principales ministros: Strafford y Llaúd fueron executaos. El Parllamentu aprobó la Llei Trienal, qu'obligaba a axuntar el Parllamentu cada trés años; la so disolución solo produciríase por alcuerdu de los sos miembros.

N'ochobre de 1641 producióse una nueva rebelión n'Irlanda. Munchos protestantes fueron asesinaos. Los católicos ingleses sofitaron a los irlandeses. La Confederación Católica, col so propiu Parllamentu, tuvo liderada por Owen Roe O'Neill. El Parllamentu tarreció que Carlos utilizara l'exércitu formáu pa encalorar la rebelión contra los sos propios súbditos. La Gran Protesta esixó'l nomamientu de ministros col enfotu del Parllamentu, el permisu a les práutiques calvinistes y la supervisión per parte del Parllamentu del exércitu destináu a Irlanda. Carlos refugó la solicitú, animáu pel escasu marxe de votos col que fuera aprobada.

El 3 de xineru de 1642, Carlos unvió al Fiscal Xeneral del Estáu a la Cámara de los Lores para incoar procesu por alta traición a dellos Comunes. L'intentu d'arrestu, bastió la guerra civil: en Londres producieron manifestaciones y fregaos públicos. En mayu, el Parllamentu asumió'l poder de realizar nomamientos militares. En xunetu, el Parllamentu constituyó'l so propiu exércitu y n'agostu el rei formó'l suyu en Nottingham.

Primer Guerra Civil (1642-1649)[editar | editar la fonte]

La guerra civil estremó a les families, mientres los estratos baxos reaccionaron con apatía. Foi una guerra d'asedios y escaramuzas y non de grandes batalles. El Parllamentu cuntaba con ventaya al llargu plazu al disponer de los recursos humanu y económicu de Londres y de l'ayuda de 20.000 escoceses. Por ello procuraron escosar a los realistes, que'l so principal xeneral foi'l príncipe Ruperto, sobrín de Carlos.

El 25 d'ochobre de 1642 tuvo llugar la inconclusa batalla de Edgehill. Carlos tuvo oportunidá de tomar Londres pero retiróse incomprensiblemente. Na primavera de 1643 los realistes esfrutaron de delles victories, pero escosada la munición, Carlos reculó. L'iviernu traxo consigo un estancamientu.

Antes de la so muerte a finales de 1643, el líder del Parllamentu. John Pym, robló la Solemne Lliga y Alianza, pola que los escoceses collaboraron con 20.000 homes en cuenta de una reforma relixosa n'Escocia acorde colos principios presbiterianos.

En xunetu de 1644, tuvo llugar la mayor batalla de la guerra en Marston Moor, con victoria de los parlamentaristas, quien ocuparon dempués York y aseguraron el control del norte. Les disputes ente los xenerales parlamentaristas torgaron rematar entós la guerra. En setiembre, los realistes tomaron Cornualles. Tres la batalla de Newbury, los dos exércitos quedaron exhaustos.

Pa resolver les lluches internes ente los xenerales parlamentaristas, dictóse la Ordenanza Autoexcluyente, pola que los miembros del Parllamentu nun podíen exercer autoridá militar. Namái Oliver Cromwell quedó exentu. Les tropes fueron axuntaes nel Nuevu Exércitu Modelo, mandáu por Sir Thomas Fairfax. Carlos viose obligáu a recular escontra'l norte, pero en xunetu de 1645, en batalla de Naseby, la victoria realista desequilibró definitivamente la guerra.

En 1644 y 1645 los católicos escoceses, ayudaos polos irlandeses, consiguieron espectaculares victories n'Escocia, pero en setiembre de 1645 fueron entartallaos pola Alianza.

Carlos rindir a los escoceses en mayu de 1646. Negar a axustar en serio, mientres los sos oponentes calteníen les diferencies ente sigo.

Producióse una revuelta popular en contra de la violencia y la destrucción reinantes. El comerciu fundióse y carecióse una depresión económica.

Paz. Segunda Guerra Civil. Execución de Carlos I (1646-1649)[editar | editar la fonte]

El Parllamentu taba estremáu en episcopalianos, presbiterianos ya independientes. Los episcopalianos teníen la mayoría y pretendíen una organización relixosa de riba abaxo, a partir de los obispos. Los presbiterianos deseyaben entamar la Ilesia de baxo enriba, a partir de congregaciones, con un papel importante pa los llaicos. Los independientes oponer a los presbiterianos.

En 1646 reformóse la Ilesia d'Inglaterra acordies con principios presbiterianos, según alcordara'l Parllamentu colos escoceses, pero'l pueblu siguió practicando los ritos anglicanos tradicionales que conocía.

El pueblu reclamó l'amenorgamientu d'impuestos y la desmovilización del Exércitu, nel que foi enfusando un movimientu bien malu pal mundu, que s'opunxo a l'arbitrariedá del Parllamentu y a los presbiterianos.

N'avientu de 1646 la City de Londres solicitó al Parllamentu la disolución del Exércitu. En febreru y marzu de 1647 amenorgar les atribuciones del Exércitu, coles mesmes que siguía ensin recibir les sos pagues. Cuando'l Parllamentu pretendió desmantelar la infantería, l'Exércitu tomó la iniciativa. En xunu prindó a Carlos I. Oliver Cromwell alzar en líder de los militares. N'agostu de 1647, l'Exércitu presentó al Rei un Catálogu de Propuestes, que foi refugáu.

En payares de 1647, Carlos fuxó. N'avientu robló un compromisu colos escoceses, nel qu'aceptaba establecer el presbiterianismu n'Inglaterra en cuenta de ayuda militar.

Ente abril-xunu de 1648 asocediéronse les sulevaciones contra'l Parllamentu n'Inglaterra, pero fueron controlaes pol Exércitu. Cromwell ganó a los escoceses en xunetu ya invadió Escocia.

Un pequeñu grupu del exércitu taba convencíu de la imposibilidá de llegar a un alcuerdu con Carlos I, pero'l Parllamentu yera partidariu d'axustar. El golpe militar socatráu por Cromwell, entamáu pol xeneral Henry Ireton y lleváu a cabu pol coronel Thomas Pride purgó el Parllamentu, de cuenta que solo quedaron dellos miembros, no que se conoció como Parllamentu Residual o Rump.

El Rump nomó un Tribunal qu'acusó a Carlos de traidor. Foi degolláu'l 30 de xineru de 1649.

El Parllamentu Residual (1649-1653)[editar | editar la fonte]

El Rump abolió la monarquía y esanició la Cámara de los Lores, declarando a Inglaterra como Commonwealth. El país aceptó'l cambéu a remolera, munchos xueces dimitieron y el gobiernu llocal fíxose imposible. Fairfax dimitió y el camín quedó expedito pa Cromwell, que se convirtió en Capitán Xeneral del Exércitu.

Los niveladores pretendieron el votu pa tolos varones mayores de 21 años, la convocatoria añal del Parllamentu, la eliminación del diezmu y la simplificación de la Llei. El líder del movimientu, John Lilburne, atacó al Gobiernu esixéndo-y reformes radicales pa la redistribución de la riqueza. Encamentó a los soldaos a tomar el poder en nome del pueblu. Foi arrestáu pero resultó absueltu. Otru grupu opositor, los diggers, pretendió la propiedá común de los bienes.

Sumió toa forma de censura y los radicales se infiltraron na relixón y la política, ocasión qu'aprovecharon los milenaristes y les sectes. Dellos grupos ciscaben l'abolición de los diezmos y la participación de les muyeres na predicación y gobiernu de la Ilesia. En 1647 George Fox constituyó la Sociedá d'Amigos, que los sos miembros fueron conocíos como los cuáqueros. La so doctrina basar na conciencia individual y taben implicaos nel radicalismu políticu. Otra secta, los ranters, creíen que quien recibíen la Gracia divina nun podíen cometer errores nin teníen que reparar les lleis humanes.

La rebelión irlandesa nun taba dafechu estrapada y el Rump decidió reponer el control d'Irlanda y vengar la muerte de protestantes. Cromwell atacó en Drogheda a un exércitu realista y en Wexford a católicos. La brutalidá de la represión provocó que'l irlandeses defendieren encarnizadamente el so territoriu. En 1652 llegar a un alcuerdu pol que los terratenientes irlandeses fueron sustituyíos por protestantes, salvu na provincia de Connacht. Munchu irlandeses fueron muertos o exiliaos ya Irlanda foi declarada parte de la Commonwealth.

En 1650 Cromwell atacó Escocia, qu'hubo coronáu Carlos II. Tres la victoria de Dunbar, munchos escoceses fueron asesinaos y fechos prisioneros. Cromwell ocupó Edimburgu y Glasgow. En 1651 Cromwell y Lambert ganaron a los restos del exércitu realista en Worcester. Tou lo que pudo arrincase d'Escocia foi treslladáu a Inglaterra. La unión efectiva con Escocia realizar en 1654.

Construyéronse o repararon 77 grandes barcos y constituyóse una flota permanente.

En 1651, aprobóse la Llei de Navegación pa cortar el comerciu holandés con Norteamérica. Españó entós la Primer Guerra Anglu Holandesa (1652-1654). En 1652 Blake foi ganáu pol holandés Tromp, pero en 1653 venció en Portland y Beachy Head. Colos barcos holandeses prindaos, Inglaterra pudo doblar les cifres del so comerciu.

El Rump yera bien impopular nel Exércitu y en tol país. Cromwell nun consiguió les reformes que pretendía y eslleió el Rump el 20 d'abril de 1653.

El Protectoráu (1653-1658)[editar | editar la fonte]

Cromwell decidió otorgar l'autoridá suprema a una asamblea de 140 homes fieles. La mayoría yeren moderaos, con una minoría de radicales. Tres cinco meses de fregaos, los moderaos devolvieron el poder a Cromwell. L'exércitu tomó'l mandu, pero Cromwell negar a presidir el gobiernu y encargó una Constitución a Lambert. El Preséu de Gobiernu de 1653 instituyó un Gobiernu compuestu pol Lord Protector (Cromwell, con tol poder executivo) el Parllamentu y el Conseyu. Cromwell refugó'l títulu de rei. El Preséu garantizó la llibertá de cultu a toos menos a los católicos y los episcopalianos, anque dexaron de ser escorríos oficialmente ya inclusive los xudíos fueron readmitidos. El poder del Protector taba sometíu a numberoses restricciones que'l mesmu Cromwell aprobaba. Nel Conseyu siempres hubo mayoría de civiles. El tamañu del Exércitu foi amenorgándose progresivamente. Nes eleiciones, los presbiterianos consiguieron munchos escaños y la situación fíxose invidable. El sistema llegal y gobiernos llocales nun s'alteriaron práuticamente y defendióse l'orde social vixente.

Rematada la guerra contra Holanda, Cromwell atacó les colonies d'España nel Caribe. Inglaterra facer con Xamaica, pero les baxes fueron grandes y l'intentu consideróse un gran fracasu.

Nomáronse xenerales encargaos d'executar les lleis que prohibíen beber, bocayar, xurar, etc. Duraron menos d'un añu y fueron repunaos por toos.

Cromwell gobernó de manera arbitraria, encarcelando a xente ensin xuiciu previu. En fracasando nel intentu de que financiara la guerra contra España, eslleió'l Parllamentu.

La salú de Cromwell deterioróse rápido. Nomó socesor al so fíu Richard Cromwell y morrió'l 3 de setiembre de 1658.

Restauración de los Estuardo[editar | editar la fonte]

Fin de la República (1658-1660)[editar | editar la fonte]

Ente setiembre de 1658 y avientu de 1659, l'anarquía político y económico apoderar del país, mientres los grupos políticos yeren incapaces d'algamar un alcuerdu. Nel iviernu de 1659-1660, toos fueron convenciéndose de que la restauración de la monarquía yera la única manera de consiguir la estabilidá. Richard Cromwell yera incapaz de sostener el gobiernu. El Parllamentu desaposió al exércitu de poder políticu n'abril de 1659. Ricardo eslleió'l Parllamentu.

El xeneral Monk entró en negociaciones col príncipe Carlos. En 1660, la República se desmoronó.

Carlos II (1660-1685)[editar | editar la fonte]

Carlos yera encantador, amante del prestar, intelixente ya indolente. Amosó un enorme valor y construyó un réxime d'amplia base. Partió'l poder ente los distintos partíos. Exiliáu n'Holanda, Carlos robló la Declaración de Breda. Concedíase una amnistía xeneral. El Parllamentu encargar del problema de la espropiación de tierres, lo qu'implicaba pa los realistes la esperanza de la so recuperación. Los independientes podíen confiar nuna tolerancia relixosa. Por tou ello, el recibimientu de Carlos II en Londres foi multitudinariu.

Por aciu la Llei d'Amnistía y Olvidu, el Parllamentu amnistió a toos, salvu a los que roblara la sentencia de muerte de Carlos I. La cabeza de Cromwell foi espuesta mientres 25 años nun mástil delantre del Parllamentu. Once persones fueron executaes públicamente. L'Exércitu foi esmanteláu, en pagándo-y lo que se-y debía. Los lores de la Cámara y los obispos volvieron a los sos puestos, incluyendo l'episcopáu escocés. Les tierres de la Ilesia y de la Corona fueron devueltes.

Magar les intenciones de tolerancia del rei, el Parllamentu restauró la supremacía anglicana. En 1661, la Llei de Corporación estableció la desposesión de los funcionarios non anglicanos. Esta Llei siguió vixente hasta 1828. La Llei d'Uniformidá de 1662 esixó que los clérigos fueren ordenaos por obispos y que nos servicios relixosos utilizárase solo'l Devocionariu. La Llei de los Conventículos de 1664 prohibió los servicios relixosos que nun fueren anglicanos (a partir de 1670 esta Llei dexó de cumplise). La Llei de les Cinco Milles de 1665 prohibió que los clérigos disidentes vivieren nun radiu de cinco milles de les ciudaes.

Los ingleses puxaron colos holandeses pola preponderancia comercial. Dende 1663 les colonies ingleses solo podíen importar bienes europeos dende Inglaterra y en barcos ingleses. En 1664 los ingleses tomaron Nueva Ámsterdam, denominándola Nueva York. En 1665 Jacobo, duque de York y hermanu de Carlos, ganó a la escuadra holandesa en Lowestoft. En xunu de 1666 la Batalla de los Cuatro Díes supunxo enormes perdes pa ingleses y holandeses. Nesi mesmu añu Londres viose atacáu pola peste, que se llevó a 56.000 persones. Siguió la gran quema de Londres. La Corona ver na bancarrota. Carlos II empezó les negociaciones de paz colos holandeses en mayu de 1667 y axuntó la flota en Chatham. L'almirante holandés De Ruyter aprovechó la ocasión: amburó tres buques y prindó el Royal Charles, buque insígnea. La guerra concluyó col Tratáu de Breda, ya Inglaterra facer de forma definitiva con Nueva York y Nueva Jersey, territorios ensin importancia entós daquella.

Cuando Lluis XIV invadió los territorios españoles nos Países Baxos, Inglaterra aliar colos holandeses. Pero Carlos y Luis roblaron el Tratáu de Dover. Carlos recibía un subsidiu añal mientres durara la guerra y faíase con parte del imperiu holandés. Nes clauses secretes, Carlos II comprometer a dexar el catolicismu. N'efeutu, Carlos declaró la guerra a los holandeses y robló la Declaración d'Indulxencia que dexaba los ritos católicos en priváu.

En marzu de 1672 el Parllamentu obligó a Carlos a atayar la Declaración y aprobó la Llei de Prueba, pola que tolos qu'ocupaben un puestu oficial teníen de comulgar acordies cola Ilesia d'Inglaterra y negar la trasubstanciación (rixó hasta 1828). El Parllamentu negar a conceder más dineru pa la guerra y Carlos robló la paz colos holandeses en 1674. En 1678 producióse una supuesta intriga papista: 35 inocentes fueron executaos. El Parllamentu quixo escluyir de la socesión al duque de York, católicu, y Carlos eslleir. La Cámara de los Comunes del siguiente Parllamentu aprobó un proyeutu de Llei nel mesmu sentíu, que foi refugáu pola Cámara de los Lores. El Parllamentu quedó nuevamente disueltu. Los exclusionistas llamáronse más tarde whigs y los que s'oponíen a la esclusión tories. Carlos nun convocó'l Parllamentu ente 1681-1685. Tres l'atayada intriga de la Casa de Rye, que pretendió l'asesinatu de Carlos y Jacobo, fueron executaos dalgunos de los sos oponentes. Carlos II convertir al catolicismu nel llechu de muerte.

La Revolución Gloriosa[editar | editar la fonte]

Xacobu II (1685-1689)[editar | editar la fonte]

Xacobu II nun tuvo problemes p'aportar al tronu, en prometiendo gobernar respetando la llexislación y calteniendo la independencia de la Ilesia d'Inglaterra. Yera un católicu celosu y procuró que los católicos pudieren celebrar la so lliturxa abiertamente y que pudieren participar na vida política. La so fía María, de relixón protestante y casada col calvinista holandés Guillermo d'Orange, yera la heredera.

La Reina Ana y la xunión con Escocia (1702-1707)[editar | editar la fonte]

En 1706 preparóse un proyeutu de llei inglés d'Unión pa Escocia. En teoría, Escocia podría refugar la propuesta; sicasí, ¿realmente yera una verdadera opción?. Quiciabes si los escoceses refugar arriesgar a tener qu'aceptar una ufierta muncho menos arrogante. Hubo un alderique feroz en dambos llaos de la frontera sobre los pros y los contras de la unión. Sicasí, el parllamentu escocés acabó tando d'alcuerdu. Nel añu siguiente,1707, Inglaterra y Escocia fueron unificaes como'l Reinu de Gran Bretaña. Esti actu suprimió Inglaterra y Escocia como reinos separaos, creando un reinu que comparte un Parllamentu con sede en Westminster conforme a la Llei d'Unión de 1707 (Union Act of 1707). La reina Ana convertir na primer Reina «británica». Escocia unvió entós 45 diputaos al Parllamentu de Westminster. Dende un puntu de vista económicu abríase una área de llibre comerciu ente dambos países. Sicasí, ciertes instituciones escoceses ya ingleses nun se fundieron nel sistema británicu: les lleis permanecieron dixebraes, como asocedió cola moneda y les ilesies —presbiterana escocesa per un sitiu y l'anglicana por otru, tal como siguen güei.

Monarques d'Inglaterra[editar | editar la fonte]

Anglosaxones[editar | editar la fonte]

Normandos[editar | editar la fonte]

Los Plantagenet[editar | editar la fonte]

Los Tudor[editar | editar la fonte]

Los Estuardo[editar | editar la fonte]

Los Hannover (Reinu de Gran Bretaña)[editar | editar la fonte]

Los Windsor: Saxonia-Coburgu-Gotha[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]