Xurde I de Gran Bretaña

De Wikipedia
Xurde I de Gran Bretaña
Monarca de Irlanda (es) Traducir

1r agostu 1714 (Xulianu) - 11 xunu 1727 (Xulianu)
Ana de Gran Bretaña - Xurde II de Gran Bretaña
monarca de Gran Bretaña (es) Traducir

1r agostu 1714 (Xulianu) - 11 xunu 1727 (Xulianu)
Ana de Gran Bretaña - Xurde II de Gran Bretaña
príncipe eleutor Eleutoráu de Brunswick-Luneburgu, Sacru Imperiu Romanu Xermánicu

1708 - 22 xunu 1727
← ensin valor - Xurde II de Gran Bretaña
príncipe Principado de Calenberg (es) Traducir

2 febreru 1698 (Xulianu) - 1705 (Xulianu)
Ernesto Augusto de Brunswick-Luneburgu - ensin valor →
Duque de Brunswick-Luneburgo (es) Traducir

23 xineru 1698 (Xulianu) - 22 xunu 1727
Ernesto Augusto de Brunswick-Luneburgu - Xurde II de Gran Bretaña
Vida
Nacimientu Hannover[1]28 de mayu de 1660 (xul.)[2]
Nacionalidá Eleutoráu de Brunswick-Luneburgu
Reinu de Gran Bretaña
Llingua materna alemán
Muerte Osnabrück[3]11 de xunu de 1727 (xul.) (67 años)
Sepultura Leineschloss (es) Traducir
Welf family mausoleum (en) Traducir
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Padre Ernesto Augusto de Brunswick-Luneburgu
Madre Sofía del Palatináu
Casáu con Sofía Dorotea de Brunswick-Luneburgu (1682 – )[4]
Pareyes Melusine von der Schulenburg, Duchess of Kendal (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu Casa de Hannover
Estudios
Llingües falaes inglés[7]
alemán[8]
Oficiu políticu
Premios
Miembru de Royal Society
Creencies
Relixón Luteranismu
Cambiar los datos en Wikidata

Xurde I de Gran Bretaña (n'inglés: George I of Great Britain y n'alemán: Georg Ludwig von Hannover) foi Eleutor d'Hannover dende'l 23 de xineru de 1698 hasta la so muerte, y rei de Gran Bretaña y d'Irlanda dende'l 1 d'agostu de 1714 hasta la so muerte. Yera tamién el Erzbannerträger (depués Architesorero), Príncipe-Eleutor del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, duque de Bremen y príncipe de Verden (1715/19-1727).

Xurde I, el primer monarca de la casa de Hanover de Gran Bretaña ya Irlanda, nun falaba inglés de manera fluyida; nel so llugar, faló siempres el so alemán nativu, y por esto púnxose en risible ante los sos súbditos británicos. Mientres el so reináu, el poder de la monarquía menguó; desenvolvióse'l modernu sistema del gobiernu por Gabinete. Mientres los últimos años del so reináu, el poder de facto tuvo en manes del so Primer Ministru, sir Robert Walpole.

Primeros años de la so vida[editar | editar la fonte]

Xurde Luis nació na llocalidá alemana de Leineschloss, en Osnabrück, el 28 de mayu de 1660, siendo'l primoxénitu de los 7 fíos del príncipe alemán Ernesto Augusto de Brunswick-Luneburgu y de Sofía de Wittelsbach, princesa del Palatináu. El duque Xurde de Brunswick-Luneburgu, como entós yera conocíu, yera'l presuntu herederu del territoriu alemán del so padre.

== Matrimoniu Xurde casó'l 21 de payares de 1682, na llocalidá de Celle, cola so prima Sofía Dorotea de Brunswick-Luneburgu, que yera la única fía del hermanu mayor del so padre, Xurde Guillermo de Brunswick-Luneburgu. D'esti matrimoniu nacieron 2 fíos:

  • Xurde II Augusto (n. Schloss Herrenhausen, Hannover, 30.10.1683 - m. palaciu de Kensington, 25.10.1760), rei d'Inglaterra y eleutor de Hannover al asoceder al so padre.

Pero'l matrimoniu foi infeliz y un total fracasu; Xurde prefirió la compañía del so amante, Ermengarda Melusina de Schulenburg, a quien más tarde nomó duquesa de Münster y de Kendal en Gran Bretaña.

Sofía, mentanto, tenía'l so propiu interés románticu nel nuevu conde suecu Felipe Christoph de Königsmarck. Amenaciada col escándalu d'una fuga de la princesa, la corte de Hannover ordenó a los amantes arrenunciar de los sos planes, y Xurde apaez como l'autor intelectual d'un plan p'asesinar a Königsmarck. El conde foi asesináu en xunetu de 1694, y el so cuerpu foi refundiáu a un ríu. L'asesinatu paez ser cometíu por cuatro cortesanos de Xurde, unu de los cualos afirmó que pa cometer el crime pagóse-y la enorme suma de 150.000 táleros de plata, que naquel tiempu yera 100 vegaes el sueldu añal del ministru meyor pagáu de cualquier corte.

El matrimoniu de Xurde y Sofía foi eslleíu (1694), non so los cargos de que dalgún de los dos cometiera adulteriu, sinón so l'acusación de que Sofía había "abandonáu" al so home. Col consentimientu del so propiu padre, Sofía foi encarcelada por orde de Xurde nel castiellu de Ahlden nel so natal Celle, otorgándose-y el títulu de princesa de Ahlden. Nun se-y dexó tener contautu colos sos fíos y col so padre, y prohibióse-y volvese a casar. Sicasí, dotar con una renta, un establecimientu y criaos, y dexáron-y montar nel so carruax fuera del castiellu, siempres so supervisión. Sofía morrió en Ahlden en 1726, tres 32 años de reclusión.

Xurde, príncipe eleutor de Hannover[editar | editar la fonte]

El 23 de xineru de 1698, Ernesto Augusto morrió, dexando como únicu herederu de tolos sos territorios a Xurde, a esceición del Principáu Obispáu de Osnabrück (el Príncipe-Obispu nun yera un títulu hereditariu; nel so llugar, alternar ente los titulares protestantes y católicos). Xurde entós conviértese en duque de Brunswick-Luneburgu (tamién conocíu como Hannover, dempués capital de los sos Estaos), depués recibe'l títulu de Archbannerbearer (una prestixosa sinecura) y, finalmente, llogra'l títulu de Príncipe Eleutor del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu (poro, el principáu tamién yera conocíu como Kurbraunschweich). La so corte en Hannover viose arrodiada por munchos iconos culturales, tales como'l matemáticu Gottfried Leibniz y el compositor Händel.

El camín a la corona británica[editar | editar la fonte]

Pocu dempués d'entrar Xurde en posesión de los Estaos del so padre, el Parllamentu d'Inglaterra aprueba'l Acta d'Establecimientu (1701), que convierte a la vieya madre de Xurde, Sofía, na heredera del tronu británicu si l'entós monarca reinante, Guillermu III y la so cuñada, la futura reina Ana, morrieren ensin descendencia. La socesión quedó axustada d'esta manera porque Sofía yera la pariente protestante más cercana de la familia real británica; numberosos católicos con demandes hereditaries cimeres fueron dexaos a un llau. N'Inglaterra, los Tories oponer a dexar qu'un estranxeru xubiera al tronu, ente que los Whigs favorecieron un socesor protestante ensin importa-yos la nacionalidá. Xurde, según dizse, amosóse renuente n'aceptar el plan inglés, pero los sos conseyeros de Hannover suxuriéronlu qu'aceptara, de cuenta que les sos posesiones alemanes aportaren a más segures.

Mentanto, empezó la Guerra de Socesión española. Nesta guerra aldericaba'l derechu de Felipe, nietu del rei francés Lluis XIV, n'aportar al tronu español d'alcuerdu al testamentu del rei español Carlos II. El Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, les Provincies Xuníes d'Holanda, Inglaterra, Hannover y munchos otros Estaos alemanes opunxéronse a dereches de Felipe d'asoceder al rei español, porque tarrecieron que Francia aportaría a demasiáu poderosa si tamién controlaba España.

L'ayuda de Xurde a Inglaterra pudo concilialo con munchu ingleses, pero nun impresionó a la xente d'Escocia. El Parllamentu inglés designara heredera a Sofía, eleutora de Hannover, ensin consultar a los Estaos d'Escocia (el Parllamentu Escocés). En 1703, los Estaos aprobaron una llei que declaró qu'escoyeríen a un socesor de la reina Ana ente los descendientes protestantes de los últimos monarques escoceses -los Estuardo-. Esti socesor nun sería'l mesmu individuu qu'asocediera nel tronu inglés, nun siendo que se fixeren numberoses concesiones polítiques y económiques a Inglaterra. L'asentimientu real nun foi dau orixinalmente, lo que fizo que los Estaos escoceses refugaron aumentar los impuestos y amenaciaron con retirar les tropes del exércitu que lluchaba na Guerra de Socesión española. En 1704, Ana capituló y dio'l so asentimientu a la llei, que se convirtió nel Acta de Seguridá. Enraxonáu, el Parllamentu inglés aprobó delles midíes por que'l comerciu anglu-escocés fuera acutáu y de esta manera estropiar la economía escocesa. En 1707, aprobóse'l Acta de la Unión que xunió a Inglaterra y Escocia nuna sola entidá política, el reinu de Gran Bretaña. La llinia de socesión establecida pol Acta d'Establecimientu foi caltenida. La casa de Hannover nun yera dafechu aceptada por munchos escoceses, como se vería reflexáu más palantre por delles rebeliones que se producieron mientres el reináu de Xurde I.

En 1706, degradaron al duque de Baviera por desertar del llau imperial al llau francés; la so dignidá d'Architesorero del Imperiu foi concedida a Xurde. En 1710, el "Reichstag" (Asamblea Imperial) confirmó formalmente a Xurde como Príncipe-Eleutor. La Guerra de Socesión española siguiría hasta 1713, cuando terminó de manera indecisa cola ratificación del Tratáu d'Utrecht. Felipe pudo caltener el tronu español, pero tuvo qu'arrenunciar a la socesión del tronu francés.

Rei de Gran Bretaña[editar | editar la fonte]

Xurde I de Gran Bretaña

La madre de Xurde, la eleutora Sofía, morrió (8 de xunu de 1714) solamente delles selmanes antes d'Ana, reina de Gran Bretaña (1 d'agostu de 1714). Conforme al Acta de la Unión de 1707, Xurde convertir en rei de Gran Bretaña cuando Ana finó. Nun llegó a Gran Bretaña hasta'l 18 de setiembre; mientres la so ausencia, el Lord Xefe de Xusticia del Reinu actuaba como rexente. Foi coronáu na abadía de Westminster el 20 d'ochobre.

Dende'l so accesu al tronu, la práutica referente a les dignidaes de los príncipes foi camudada. Antes de la casa de Hannover, les úniques dignidaes na casa real yeren la de príncipe de Gales (concedíu al presuntu herederu del tronu) y la de Princess Royal (concedíu a la fía mayor del soberanu). Los otros miembros de la familia real, yeren solamente conocíos col tratamientu de "Lord" y "Lady". Xurde I, sicasí, impunxo la práutica alemana, onde la dignidá principesca yera más común. Poro, los fíos y nietos de los soberanos en llinia masculina convertir en príncipes y princeses col tratamientu de "Alteza Real", y a los bisnietos de reis en llinia masculina nomóse-yos príncipes y princeses col tratamientu de "Alteza".

Xurde I moró sobremanera en Gran Bretaña, anque visitó de cutiu el so llar en Hannover. Mientres les ausencies del rei, la rexencia foi exercida pol so fíu, Xurde, príncipe de Gales, o por un comité de "Guardes y Xusticies del reinu". Inclusive mientres taba en Gran Bretaña, el rei namái concentraba les sos enerxíes nos asuntos rellacionaos con Hannover. Falaba bien pocu inglés, y munchos de los sos contemporáneos creyer un incapaz. El poder efectivo, poro, pasó a manes de los sos ministros.

En 1715, cuando nun pasara un añu dende'l so accesu al tronu, tuvo que faer frente a una rebelión jacobita, conocida como "Los Quince". Los jacobitas intentaron poner nel tronu al hermanu católicu d'Ana, Jacobo Francisco Eduardo Estuardo (a quien llamaben "Xacobu III", y que yera conocíu polos ingleses como "el Vieyu Pretendiente"). El pretendiente socatró una rebelión n'Escocia, onde había mayor sofitu a los jacobitas que n'Inglaterra. Juan Erskine, 6º conde de Mar, noble escocés que sofitara primeramente la Revolución Gloriosa, agora conducía a los rebeldes. Los Quince, sicasí, sufrieron una murnia derrota. Los planes de batalla de Lord Mar fueron probes, y el Vieyu Pretendiente nun desembarcara n'Escocia a tiempu. Pa finales de 1715, la rebelión habíase esmarranáu. Ante la derrota inminente, Lord Mar y el Pretendiente fuxeron a Francia en febreru de 1716. Dempués de que los Quince fueren estrapaos, el gobiernu británicu trató duramente a los insurrectos. Executaron a dellos prisioneros; el restu fueron esclavizados nes colonies. Numberoses families nobles escoceses perdieron les sos posesiones.

Georg Friedrich Händel (esquierda), y Xurde I (sentáu) nel Ríu Támesis.

Dellos miembros del partíu Tory simpatizaban colos jacobitas, polo que Xurde I empezó a resabiar de los Tories, y el poder pasó a manes de los Whigs. La dominación Whig mientres el reináu de Xurde I sería tan grande que los Tories nun volveríen ostentar el poder mientres el siguiente mediu sieglu. Asina los Whigs llograron el poder, el Parllamentu aprobó'l Acta Septenal, qu'enllargaba la duración máxima del Parllamentu a siete años (anque podría ser disueltu antes pol soberanu). Asina, los Whigs podríen permanecer nel poder por un mayor periodu de tiempu.

Dempués del so accesu al tronu de Gran Bretaña, la rellación de Xurde col so fíu (que nunca fuera bona) empioró considerablemente. El príncipe de Gales amosaba claramente la so oposición a les polítiques del so padre. La so residencia, Leicester House, convertir nun llugar de xunta pa los opositores políticos del rei. En 1717, la nacencia d'un nietu produció una tarrecible enfrentamientu ente'l rei y el príncipe de Gales. El príncipe y la princesa de Gales, xunto a los sos fíos, fueron toos espulsaos de la residencia real. Xurde I y el so fíu reconciliaríense más palantre, pero nunca taríen otra vegada en términos cordiales. Esti odiu ente padre y fíu paez repitise ente los monarques de la dinastía de Hannover; Xurde II, por casu, tuvo a puntu d'exiliar al so fíu Federico Luis, príncipe de Gales, a les colonies britániques.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Xurde I tuvo una participación activa na política esterior británica mientres los sos primeros años de reináu. En 1717, contribuyó a la creación de la Triple Alianza, una lliga antiespañola integrada por Gran Bretaña, Francia y les Provincies Xuníes de los Países Baxos. En 1718, el Sacru Imperiu Romanu Xermánicu integrar a l'alianza, que ye conocida dende entós como la Cuádruple Alianza. La subsecuente Guerra de la Cuádruple Alianza tuvo la mesma causa que la Guerra de Socesión española. El Tratáu d'Utrecht dexara que'l nietu de Lluis XIV, Felipe V, aportara al tronu español, cola condición de qu'arrenunciara a los sos derechos socesorios al tronu francés. A la muerte de Lluis XIV, sicasí, Felipe intentara violar el tratáu y tomar la corona de Francia. Pero como los franceses llucharen contra él na guerra, a los exércitos de Felipe foi-yos mal. Arriendes d'ello, los tronos español y francés siguiríen tando separaos.

Segunda rebelión[editar | editar la fonte]

Xurde I tuvo que faer frente a una segunda rebelión en 1719. El Vieyu Pretendiente intentó lluchar en "Los Diecinueve" con ayuda española, pero los mares tempestuosos dexaron que solamente cerca de 300 soldaos españoles aportaren a Escocia. El Pretendiente instaló'l so gobiernu cerca del castiellu de Eilean Donen na mariña oeste escocesa, que foi destruyíu por naves britániques un mes más tarde. Les tentatives de reclutar soldaos escoceses dieron como resultáu solamente mil homes. Los jacobitas taben mal forníos y fueron ganaos fácilmente pola artillería británica. Los escoceses esvalixar nos montes y los españoles rindiéronse. La invasión de 1719 nunca plantegó una amenaza seria al gobiernu, y futures intrigues jacobitas fueron entá más absurdos.

En 1717, cuando los Whigs tomaron el poder, el gabinete de Xurde I incluyía a sir Robert Walpole, Charles Townshend, 2.° vizconde Townshend, James Stanhope, 1ᵉʳ vizconde de Stanhope (depués 1ᵉʳ conde de Stanhope) y Charles Spencer, 3ᵉʳ conde de Sunderland. Nel mesmu añu, los sos contrapartes esaniciaron a Lord Townshend y a Walpole del gabinete; Lord Stanhope yera maestru nos asuntos estranxeros, y Lord Sunderland d'igual manera en cuestiones doméstiques.

El poder de Lord Sunderland empezó a menguar en 1719. Intentó introducir una Llei de Pares con vistes a llindar el númberu de miembros de la Cámara de los Lores (integraos sobremanera por aristócrates tories), pero foi refugada. Un problema inclusive mayor foi la Burbuya del Mar del Sur. En 1719, la Compañía de los Mares del Sur propunxo adquirir y xestionar 30.981.712 de llibres de la delda nacional británica. Los bonos daos pol gobiernu yeren desaxeradamente difíciles d'axustar por cuenta de les restricciones pocu realistes; por casu, nun taba dexáu atayar ciertos bonos nun siendo que'l deldor orixinal inda tuviera vivu. Cada bonu representaba una suma bien grande y nun podía ser estremáu nin vendíu. Asina, la Compañía de los Mares del Sur intentó convertir bonos d'altu interés, negándose a tratar colos de baxu interés, fáciles de cobrar. La Compañía sobornó a Lord Stanhope pa sofitar el so plan; tamién fueron sofitaos por Lord Sunderland. Los precios de la Compañía xubieron rápido; les aiciones costaren £128 en xineru de 1720, pero fueron valoraes en £550 cuando'l Parllamentu aceptó la propuesta en mayu. El preciu algamó £1000 n'agostu. La venta ensin control, sicasí, fizo que les aiciones cayeren en picada a £150 pa finales de setiembre. Munchos individuos -incluyendo aristócrates- viéronse totalmente arruinaos.

Xurde I en caballu, por John Vanderbank.

La crisis económica, conocida como la Burbuya del Mar del Sur, fixo a Xurde I y los sos ministros desaxeradamente impopulares. Lord Stanhope morrió y Lord Sunderland dimitió en 1721, dexando'l encumbramiento de Sir Robert Walpole (Lord Sunderland caltuvo un grau d'influencia personal sobre'l rei hasta qu'él morrió en 1722). Walpole convertir nel primer ministru de Xurde I, anque'l títulu de "Prime Minister" (Primer ministru) nun-y foi dau formalmente, y oficialmente, yera solamente'l First Lord of the Treasury (Primer Lord de l'Ayalga); hasta l'actualidá, nengún primer ministru británicu ostenta de manera oficial esi títulu, y toos siguen teniendo como títulu First Lord of the Treasury. La so xestión de la crisis del Mar del Sur contribuyó a evitar un conflictu ente'l rei y la Cámara de los Comunes, con una responsabilidá escesiva del asuntu.

Walpole consolidó la so influencia na Cámara de los Comunes por aciu el sobornu. La Llei Septenal, qu'allargara la permanencia de los miembros de la Cámara de trés a siete años, ayudó descomanadamente al actos corruptos de Walpole. Por requerimientu de Walpole, Xurde I creó una nueva orde del códigu de caballería, la Bien Honorable Orde del Bañu. Los partidarios políticos de Walpole yeren compensaos y sobornóse a los sos adversarios ufiertándo-yos l'almisión nesta prestixosa nueva Orde.

D'esta manera, Walpole aportó a desaxeradamente poderosu. Él, y non el rei, tenía en verdá les riendes del gobiernu. Foi-y dexáu escoyer y cesar a tolos ministros; Xurde I a cencielles estampaba el Sellu Real nes sos decisiones. Xurde I, que nin siquier falaba inglés, nun demostró gran interés n'exercer él mesmu'l poder n'Inglaterra, y centróse n'esclusiva na política interna del eleutoráu de Hannover, onde pasó bona parte del so reináu. Na Gran Bretaña, nin siquier asistía a les xuntes del Gabinete; toles sos comunicaciones realizar en priváu. El rei namái exercía una influencia sustancial no que se refería a la política esterior británica. Col sofitu de Lord Townshend consiguió la ratificación del Tratáu de Hannover, que foi diseñáu pa protexer el comerciu británicu ente Gran Bretaña, Francia y Prusia. Dalgunos de los socesores de Xurde I -el más notable d'ellos foi'l so bisnietu, Xurde III- intentaron revertir la concentración del poder al so favor, pero fracasaron.

Fallecimientu[editar | editar la fonte]

El rei realizaba'l so sestu viaxe de visita a Hannover cuando sufrió un ataque que-y provocó la muerte en Osnabrück, el 11 de xunu de 1727, a los 67 años d'edá, siendo soterráu na Capiya del Schloss Herrenhausen, xunto a los sos padres.

— Con Ermengarda Melusina de Schulenburg tuvo 3 fíes:

  • Margarita Gertrudis de Schulenburg (n. 19-4-1698 - m. Mannheim, 8-4-1726), nomada condesa de Oeynhausen; casada con Alberto Wolfgang de Schaumburg-Lippe (n. 8-5-1699 - m. 24-9-1748)

Títulos y tratamientos[editar | editar la fonte]

  • 28 de mayu de 1660-18 d'avientu de 1679: La so Alteza el duque Xurde Luis de Brunswick-Luneburgu.
  • 18 d'avientu de 1679-ochobre de 1692: La so Alteza el príncipe herederu de Brunswick-Luneburgu.
  • Ochobre de 1692-23 de xineru de 1698: La so Alteza Sele el príncipe eleutor de Hannover.
  • 23 de xineru de 1698-1 d'agostu de 1714: La so Alteza Serenísima Xurde Luis, architesorero del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y príncipe eleutor, duque de Brunswick-Luneburgu.
  • 1 d'agostu de 1714-11 de xunu de 1727: La so Maxestá el rei.

El títulu oficial del rei nel Gran Bretaña foi Xurde, pola Gracia de Dios, rei de Gran Bretaña, Francia ya Irlanda, defensor de la Fe, etc.

Precedíu por:
Ana
Rei de Gran Bretaña ya Irlanda
1714 - 1727
Asocedíu por:
Xurde II
Precedíu por:
Ernesto Augusto
Eleutor de Hannover
1698 - 1727

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. 4,0 4,1 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. 5,0 5,1 5,2 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  6. Perfil en Geni.com: 6000000003219772724.
  7. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 1r mayu 2020.
  8. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: ntk20231176638. Data de consulta: 9 febreru 2023.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]