Guerra de los Cien Años

De Wikipedia
Guerra de los Cien Años
Parte de guerras anglo-francesas (es) Traducir
Fecha 1337 → 1453
Llugar Francia, Países Baxos y España
Resultáu Victoria de Francia y los sos aliaos
Belixerantes
Reinu d'Inglaterra
Borgoña[1]
Reinu de Portugal
Ducáu de Bretaña[2]
Plantía:Xeodatos Baxa Normandía Normandía
Reinu de Francia
Corona de Castiella
Ducáu de Bretaña[3]
Reinu d'Escocia
Xénova
Corona d'Aragón
Reinu de Bohemia
Reinu de Navarra[4]
Fuercies en combate
145.000 homes [ensin referencies] 200.000 homes [ensin referencies]
Baxes
59.000 julias feias muertos y mancaos [ensin referencies] 53.000 muertos y mancaos [ensin referencies]
[editar datos en Wikidata]

La guerra de los Cien Años (en francés: Guerre de Cent Ans; n'inglés: Hundred Years' War) foi un conflictu armáu que duró 116 años (1 de xineru de 1337 - 17 d'ochobre de 1453)[5][6][7][8]ente los reinos de Francia ya Inglaterra. Esta guerra foi de raigañu feudal, pos el so propósitu yera resolver quién controlaría les enormes posesiones acumulaes polos monarques ingleses dende 1154 en territorios franceses, debíu al ascensu al tronu inglés d'Enrique II Plantagenet, conde d'Anjou. Tuvo implicaciones internacionales y finalmente, dempués de numberosos avatares, saldar cola retirada inglesa de tierres franceses.

Oríxenes del conflictu[editar | editar la fonte]

La rivalidá ente Francia ya Inglaterra provenía de los tiempos de la Batalla de Hastings (1066), cuando la victoria del duque Guillermo de Normandía dexó-y apoderase d'Inglaterra. Agora los normandos yeren reis d'una gran nación y esixiríen al rei francés ser trataos como tales, pero'l puntu de vista de Francia nun yera'l mesmu: el Ducáu de Normandía siempres fuera vasallu, y el fechu de que los normandos xubieren al tronu d'Inglaterra nun tenía por qué camudar la sumisión tradicional del ducáu a la corona de París.

Primeres escaramuzas[editar | editar la fonte]

Enrique II Plantagenet

A mediaos del sieglu XII, los duques normandos fueron reemplazaos pola dinastía Anjou, condes poderosos que teníen grandes territorios nel oeste y suroeste de Francia. El rei angevino inglés Enrique II yera de fechu más poderosu que'l so supuestu señor, el rei de Francia, porque gobernaba un imperiu muncho más ricu y granible. Na so llucha por llindar el poder de los soberanos ingleses, el rei de Francia Felipe Augusto sofitó la rebelión d'unu de los fíos d'Enrique II, Ricardo Corazón de Lleón, que lo asocedió nel tronu en 1189.

El Tratáu de París[editar | editar la fonte]

Enrique III (1207-1272), heredó'l tronu siendo bien pequeñu, traxo consigo un periodu d'aprovecimientos y medranes, que desaguó nel desfavorable Tratáu de París en 1259. Enrique arrenunciaba formalmente a toles posesiones de los sos antepasaos normandos y a tolos derechos que pudieren corresponde-y. Esto incluyía la perda de Normandía, Anjou y toles sos demás posesiones salvu Gascuña y Aquitania, qu'heredara per vía materna. Estos dos rexones quedaben sometíes al homenaxe, una especie de pagu, renta o tributu qu'Enrique otorgaría al rei francés pa calteneles.

Eduardu I[editar | editar la fonte]

Eduardo, fíu d'Enrique III, nun se conformó con esta situación de sometimientu: construyó una base de poder militar y económicu bien cimeru a la del so padre y quixo asitiar de nuevu a la so corona nuna posición de fuercia nel continente. Empecipió hostilidaes contra Francia (que duraron cuatro años: de 1294 a 1298) pero, más dedicáu a consolidar el so poder nel interior de la mesma Inglaterra, nun fixo namás respectu de Francia. Cuando finó, otru ralu de convulsiones azotó a Inglaterra. Una Escocia fuerte, motivada y entamada, líderada por Robert the Bruce, venció a los ingleses en delles ocasiones, ganando al socesor d'Eduardo, Eduardu II, y llogrando l'allampada independencia.

La Guerra de San Sardos y Eduardu III[editar | editar la fonte]

Ente 1324 y 1325 producióse una nueva guerra ente Inglaterra y Francia, conocida polos historiadores como Guerra de San Sardos pol pobláu onde tuvieron llugar les principales aiciones. La corona inglesa pasó llueu a manes d'Eduardu III, que yera namái un neñu, pero con too y con eso nun taba dispuestu a dexase vencer con tanta facilidá. El rei de Francia, Carlos IV morrió, como los sos antecesores, ensin dexar herederu varón.

La maldición de los Capetos[editar | editar la fonte]

Lluis IX de Francia (San Luis)

La muerte de Carlos IV yera'l fin de la poderosa y enllargada dinastía de los Capetos. Fuera fundada por Hugo Capeto en 987, y diera una llarga serie de poderosos monarques qu'incluyía a Lluis VI, Lluis VII y Lluis VIII, toos ellos comandantes nes Cruzaes. Tres la muerte del rei siguiente, San Luis, orientador y capitán de la cruzada contra los cátaros, la dinastía Capeto tuvo entá otru poderosu rei: Felipe'l Formosu. Con él empezó la decadencia: Felipe destruyó a l'antigua y noble Orde del Temple, llevando al xuiciu y a la foguera a munchos de los sos dirixentes, cuantimás al so postreru Gran Maestre Jacques de Molay. La tradición cunta que De Molay, de pies sobre les llapada que la consumiríen, arrenegó a Felipe'l Formosu, al Papa y a la familia Capeto, profetizando la so puesta estinción y olvidu.

N'efeutu, Felipe IV morrió en 1314, nel cursu del mesmu añu de la execución de los templarios. Tenía tres fíos. El mayor, Lluis X el Obstinado, foi coronáu n'agostu de 1315 y morrió a los pocos meses, mientres la so esposa taba embarazada. El neñu naciellu diba ser coronáu col nome de Xuan I mas, en razón de la so curtia edá, recibió como rexente al hermanu medianu del so padre, Felipe. El pequeñu morrió siendo un ñácaru, polo que lo conoz como Juan el Póstumu. Asina, el so tíu Felipe tuvo de ser coronáu de momentu sol nome de Felipe V el Llargu. Esti rei, anque enérxicu ya intelixente, yera débil de salú y finó namái cinco años dempués, dexando cuatro fíos que nun podíen heredar en virtú de la Llei Sálica qu'él mesmu invocó pa poder asoceder al so sobrín. Asocedió-y entós el tercer fíu de Felipe'l Formosu (y por tanto hermanu pequeñu de Lluis X y Felipe V): Carlos Capeto, que reinó sol nome de Carlos IV.

La supuesta maldición de los templarios terminó de cumplise'l 1º de febreru de 1328 al finar esti rei dexando namái dos fíos (una póstuma) y nengún varón pa heredar. N'apenes 14 años, y depués de cuatro curtios reinaos, la dinastía de los Capetos escastárase.

La guerra[editar | editar la fonte]

Ente los fíos de Felipe IV el Formosu taba Isabel (llamada la "Lloba de Francia"), que yera la madre d'Eduardu III d'Inglaterra. El nuevu rei, de tan solu dieciséis años, pretendió reclamar el so derechu al tronu de Francia, consideró que la corona francesa tenía de pasar a la so madre. Entá asina, si la tesis inglesa tuviera acoyida, les fíes de Lluis X, Felipe V y Carlos IV tendríen mayor derechu de tresmitir la corona, por sobre la so tía Isabel de Francia.

Francia nun taba d'alcuerdu, polo tanto invocaron la Llei Sálica, que torgaba la tresmisión de la corona al traviés de la llinia femenina, y por ello decidieron que la corona recién abandonada polos Capetos pasara al hermanu menor de Felipe'l Formosu (y tíu de Lluis X, Felipe V y Carlos IV): Carlos de Valois. Pero corría 1328, y Carlos morriera tres años enantes. D'esa manera, correspondió según la teoría francesa coronar al fíu d'ésti, Felipe de Valois, sol nome real de Felipe VI. Este foi'l primer monarca de la dinastía Valois, que reinó en Francia ensin qu'Eduardu III pudiera faer nada pa evitalo. Agora, correspondía qu'Eduardo rindiera (y pagara) homenaxe al arguyosu Felipe polos sos exiguas posesiones, les poques qu'entá caltenía en Francia.

Homenaxes y abellugaos[editar | editar la fonte]

A Eduardu III nun-y paecía lóxicu pagar a Felipe un homenaxe per tierres que pertenecieren a los sos antepasaos dende diba sieglos y que él mesmu tenía los derechu de lo so parte pa ser soberanu de Francia. Víase como un Rei derrocáu en Francia al que s'obligaba amás a pagar tributu al usurpador pol usu de los sos propios territorios. La situación nun podía durar.

Atopó por fin la manera d'estropiar a Felipe: unu de los parientes del rei francés, Roberto de Artois, remontárase, y Eduardo acoyer como a un hermanu na so corte inglesa. La reaición de Felipe VI foi inmediata: nun golpe de mano rápido y perfectu, invadió y se anexonó la rexón de Gascuña, propiedá d'Eduardo. Eduardo respondió reclamando, per enésima vegada, el so derechu a ocupar el tronu de París.

La guerra interminable[editar | editar la fonte]

Miniatura de la batalla de Sluys, nes Cróniques de Jean Froissart.

Una vegada empecipiaes les hostilidaes (yá en toa regla, non como simples escaramuzas), la suerte de dambos bandos foi fluctuante y pendular. De primeres, los ingleses d'Eduardo efectuaron unes bien importantes operaciones terrestres en 1339 y 1340, y llograron amás una gran victoria naval en Sluys. Eduardo utilizaba una táctica copiada de los sos enemigos (la chevauchée). Atacaba'l campu desarimao en sitios onde les tropes franceses yeren débiles o taben ausentes, y apoderábase d'ella. Mataben selvaxe y cruelmente de manera indiscriminada a homes y muyeres, adultos y neños, llaicos y seglares, violaben a muyeres y neñes, amburaben, escalaben y robaben les posesiones de los llabradores. Al ser estos parte d'una sociedá de tipu feudal, sobrentendíase que yera responsabilidá y obligación de Felipe de Francia protexelos contra estos selvaxes exércitos estranxeros. D'esta miente, amás de faese con tierres, suministros y prisioneros, Eduardo socavaba l'autoridá de Felipe ante los güeyos del so pueblu llabrador.

En 1346 los franceses entablaron batalla con Eduardo en Crecy y en 1356 col so fíu'l Príncipe Negru en Poitiers. Dambos combates concluyeron con resonantes victories ingleses, na segunda de les cualos los ingleses garantizáronse una meyor posición de fuercia nes negociaciones posteriores al sorprender y prindar al rei Xuan II de Francia (qu'asocediera al so padre Felipe en 1350), y a un gran númberu de nobles y caballeros. Prisioneru'l monarca, los franceses viéronse obligaos a vencer y roblar el Tratáu de Brétigny (1360), que devolvía a Eduardu III toles sos posesiones orixinales salvu Normandía.

El contraataque[editar | editar la fonte]

Tres la victoria inglesa na batalla de Sluys Francia decidió aplicar les mesmes táctiques navales. Empezaron entós, a partir de 1360, a faer rápides y devastadoras incursiones contra la mariña meridional d'Inglaterra, que remataron nel saquéu y quema de Winchelsea. Llueu s'aficionaron a esti tipu d'operaciones, y los ataques anfibios convertir na velea de les guarniciones y población civil ingleses costeres a lo menos hasta 1401. Afayaron amás qu'Eduardo empezaba a faer tornar les sos tropes pa defender les sos islles, polo que los llabradores franceses empezaben a ver menguar les espantibles chevauchées britániques. Asina, los pocos ingleses qu'entá percorríen el campu francés viéronse obligaos a recular progresivamente metanes les tierres secu y esfarrapáu que los franceses dexaben a los sos llombos. Munchos morrieron de fame y enfermedaes (principalmente disentería y escorbutu), y nunca se volvieron lo suficientemente fuertes como pa llantar cara a los defensores de Francia.

A pesar de la victoria nel so propiu país, Francia pagó bien cara la espulsión del invasor nesta etapa de la guerra. Mandaba les aiciones el delfín Carlos (más tarde coronáu como Carlos V). El so condestable, l'ambiciosu ya intelixente Bertrand du Guesclin, aconseyólu non enfrentase, sinón recurrir a una política de hostigamiento de les columnes ingleses en retrocesu, dexando ante elles solamente tierra esfarrapada. Esta prefiguración de la táctica de von Clausewitz implicó, entós, que los llabradores y civiles franceses vieren les sos tierres, enantes quemaes polos invasores, nuevamente esfarrapaes y destruyíes, esta vegada polos sos propios proteutores, col enfotu de "salvales".

La guerra algama la so mayor estensión nesta dómina, al degolar per primer vegada les llendes de Francia. Asina, en 1367, los ingleses del Príncipe Negru aiden a Pedru I de Castiella na Batalla de Nájera, ente que'l so hermanascu Enrique recibe l'ayuda de caballeros franceses empobinaos por el mesmu Bertrand Du Guesclin. La victoria final d'Enrique na guerra civil castellana va brindar a Francia un poderosu aliáu nel planu naval (que la so hexemonía correspondiera hasta entós a Inglaterra de forma indiscutida) que destrúi la escuadra inglesa en La Rochelle y escala o ambura numberosos puertos ingleses (Rye, Rotingdean, Lewes, Folkestone, Plymouth, Portsmouth, Wight, Hastings) ente 1377 y 1380, añu en que les flotes combinaes del almirante castellanu Fernando Sánchez de Tovar y el so homólogu francés Jean de Vienne lleguen inclusive a amenaciar Londres. De forma paralela, Du Guesclin protagoniza delles incursiones en Bretaña, que'l so duque aliárase con Inglaterra.

La suerte camuda de bando[editar | editar la fonte]

Inglaterra quixo, ente 1360 y 1375, retomar la iniciativa d'una guerra que la taba taramiando, pero la suerte camudara de bandu y favorecía agora a los franceses. Los estrategues ingleses Sir Robert Knolles, en 1360, y Xuan de Gante en 1363 formaron cuerpos espedicionarios qu'atacaron el continente, pero fueron masacrados polos defensores franceses.

El rei Eduardo morriera, y el so socesor, Ricardu II d'Inglaterra, volvió sufrir la maldición qu'escorriera a tolos reis neños: tensiones polítiques, convulsión social, una fiera llucha pola socesión o siquier la rexencia, tou ello envueltu nel espantible caos d'una guerra internacional qu'amenaciaba con estendese a Europa entera. Depuesto Ricardo por iniciativa del so primu Enrique de Lancaster en 1399, los vientos de guerra rotaron 180° una vegada más. Faía una xeneración entera qu'Inglaterra namái sufría ganes frente a Francia, pero de secute los desembarcos nes islles empezaron a ser refugaos y los ingleses invadieron Francia con moderáu ésitu en tres oportunidaes: en 1405, 1410 y 1412. Enrique de Lancaster foi coronáu como Enrique IV d'Inglaterra depués del derrocamientu de Ricardu II, y el so fíu, Enrique V, sería l'encargáu de llevar la guerra nuevamente al corazón de Francia.

Enrique V[editar | editar la fonte]

Enrique V d'Inglaterra

Nomáu caballeru dos vegaes, Enrique amosar dende bien nueva como un xefe confiable, decidíu, espertu en táctica y organización loxística y bien fríu y racional. Si considérase que los estrategues franceses taben mandaos por un rei inestable, Carlos VI, d'escasa personalidá, enfermu, desorganizado y propensu a frecuentes ataques de llocura, ye fácil entender les ventayes de que gociaron les tropes d'Enrique.

Los nobles franceses estremárense en dos faiciones qu'apostaben ente sigo y acorrexaben a Carlos: los partidarios de la casa de Armagnac contra los de la casa de Borgoña. Les virtúes d'Enrique como xeneral y gobernante según esta división interna de los franceses llevaríen a estos postreros al desastre de 1415. A la edá de 12 años (en 1399), el futuru Enrique V foi nomáu caballeru per primer vegada nun campu de batalla irlandés por Ricardu II, que lo tomara como rehén pa garantizar el bon comportamientu del padre d'Enrique. El solu fechu de qu'un rei rival de la so familia, que sería asesináu pol so padre, armar caballeru nun campu de batalla y con namái doce años, demuestra a les clares el coraxe y la bravura que'l mozu Enrique demostró dende bien neñu.

Más tarde, muertu Ricardo y un día enantes de la coronación d'Enrique IV, el nuevu monarca llamó al so fíu, qu'a otru día se convertiría en Príncipe de Gales, y nomar caballeru per segunda vegada. Esti brillante nuevu conduciría la guerra en Francia.

Enrique contra Escocia y Gales[editar | editar la fonte]

Yá en vida del so padre, Enrique tuvo de faese cargu de difíciles operaciones militares. En 1400 emprestó serviciu contra los escoceses y dellos meses dempués ordenar amenorgar la rebelión d'Owain Glyndwr, un noble galés que s'atribuyía los derechu a ser Príncipe de Gales.

Foi estudiando a los enemigos galeses (en 1402) y Enrique aprendió a utilizar les táctiques guerrilleres que tan rindíos servicios emprestaríenlu más tarde. Taba, amás, so la supervisión de los sos dos maestros d'estratexa, xenios militares dambos: Harry Hotspur y Thomas Percy, conde de Worcester, parientes ente sigo. Mientres esi mesmu añu y el siguiente Enrique veríase forzáu a enfrentase a los dos en combate, y demostraríase capaz de vencelos. En 1403 los dos maestros traicionaron al Mozu Enrique y al so real padre y aliáronse con Glyndwr. Nuna épica marcha forzada, Enrique consiguió evitar que Hotspur y Percy xunieren les sos tropes coles del galés y ganar en Shrewsbury. El príncipe en persona mandó l'ala izquierda del so ataque naquella oportunidá. Shrewsbury foi'l so verdaderu bautismu de fueu (onde morrió'l so mentor Hotspur) y tamién el so bautismu de sangre, una y bones Enrique recibió una flecha en plena cara. Sicasí, siguió lluchando hasta'l fin del combate col astil sobresaliéndo-y de la cara.

La guerra contra Gales duró inda cinco años más, pero'l mozu nun participaría en nenguna otra batalla. Los combates campales nun yeren comunes nesos tiempos, y les guerres desenvolvíense principalmente sobre la base de sitios de ciudaes, asedios de castiellos y saqueos de zones granibles habitaes solo pola población civil.

Enrique V, coronáu[editar | editar la fonte]

Enrique IV finó en 1414, dexando'l tronu al so bien capaz primoxénitu. Asina llegó al tronu un Enrique V con 26 años, veteranu de dos campañes internes, mancáu n'aición, espertu en táctica, alumnu de los meyores maestros ya intelixente en grau estremu. El nuevu rei entendió de momentu que, ganaos los enemigos Escocia y Gales, tenía que volver la so atención escontra Francia de momentu, o Inglaterra sería entartallada. Arrodiándose d'homes adictos y capaces, dispúnxose entós a faer la guerra en territoriu del rei francés.

Apenes coronáu, Enrique intentó, magar tou, evitar la guerra con Carlos VI. Ufiertó-y casase cola fía d'aquél y tratar de resolver el problema de les posesiones ingleses en Francia ensin derramamiento de sangre. Mientres axustaben, dambos monarques armaben grandes exércitos en previsión d'una traición o frayatu de les conversaciones que conduxera a un conflictu bélicu. Les tentatives de paz rompiéronse por fin na primavera de 1415 y Enrique decidió executar el so plan: una invasión en toa regla del reinu francés.

El so exércitu taba compuestu de 8.000 caballeros, 2.500 soldaos d'otres categoríes, 200 artilleros especialistes, 1.000 homes de servicios y sofitu y 10.000 caballos. Pa cruciar la Canal de la Mancha precisóse una gran flota de 1.500 buques (anque dellos autores menten namái 300), qu'Enrique mandara construyir, confiscar o mercar. Los ingleses salieron de Southampton el 11 de xunetu y desembarcaron nel estuariu del Sena dos díes más tarde. Depués de poner sitiu y conquistar Harfleur, Enrique coló escontra Calais, partiendo de la primer ciudá'l 8 d'ochobre, col so exércitu debilitáu por una grave epidemia de disentería.

Pero'l franceses nun taben ociosos: el vieyu mariscal francés Duque de Berry, recibió la orde d'interceptar a Enrique, mientres les tropes de Carlos VI establecer en Saint-Denis y les del mariscal Boucicault preparar en Caudebec, 48 km al este de Harfleur. Pel otru llau, el condestable Carlos d´Albret xixilaba l'estuariu del Sena. Los ingleses, que deseyaben cruciar el Somme, afayaron con horror que taben quedándose ensin vituallas, polo qu'Enrique decidió dirixise escontra Pont St. Remy y faer nueche frente a Amiens.

El día 21 d'ochobre'l ingleses poner en marcha escontra la pequeña aldega de Agincourt, onde s'enfrentaron col gruesu del exércitu francés na madrugada del 25 d'ochobre de 1415.

La batalla de Agincourt nuna miniatura del sieglu XV.

La batalla, trascendental pa la Guerra de los Cien Años, desenvolver en tres fases:

  • Fase I
    • Los ingleses avancen, travesando la tierra de naide de 1 km que los dixebra de los franceses. Los arqueros ingleses llancen una agua de fleches sobre les posiciones franceses.
    • Los ballesteros franceses respuenden al ataque. La caballería ataca por dambos lladrales, pero munchos caballeros nun lleguen a tiempu d'ocupar les sos posiciones. Les montadures topeten contra les estaques que los arqueros ingleses asitiaron pa protexese, refundiando al suelu a los sos caballeros, que son masacrados.
  • Fase II
    • Derrotada la so caballería, la infantería de Carlos intenta asaltar el centru inglés.
    • Los arqueros ingleses reaccionen «enriando» al enemigu escontra onde s'atopen les unidaes más fuertes de la infantería propia; los franceses cayen na trampa.
    • Na melée d'infantería, los arqueros ingleses maten a bien de franceses, disparándo-yos a curtia distancia.
    • En mediu del intensu combate, Enrique V recibe un golpe de maza nel cascu, qu'abuella l'aceru y arrínca-y los adornos. De nun habelo lleváu asitiáu, perdiera la vida.
    • Los infantes y caballeros ingleses (agora a cuerpu) mover con mayor rapidez que los franceses, torgaos poles sos pesaes armadures. Los franceses convertir en víctimes fáciles y son obligaos a recular.
  • Fase III
    • Depués d'escasa media hora de combate, la victoria inglesa ye total. Los d'Enrique tienen agora incontables prisioneros, y calculen anhelantes los ensundiosos rescates que van recibir.

A primer hora de la tarde, sicasí, Enrique toma una decisión que foi cuestionada por tolos historiadores posteriores. Al recibir noticies de que'l so campamentu fuera atacáu, ordena la matanza de tolos prisioneros, que son atacaos con hachos polos sos guardianes y asesinaos n'escasos minutos.

Un ésitu inútil[editar | editar la fonte]

La increíble victoria d'Enrique contra un enemigu que lu doblaba en númberu nun pudo, sicasí, ser aprovechada pol rei inglés. Enrique nun tener alimentos nin pertrechos pa siguir la campaña darréu, polo que reculó hasta Calais pa embarcase escontra Inglaterra. Les tropes desembarcaron en Dover el 16 de payares. De poder siguir hasta París y autocoronarse rei, ye probable que la Guerra de los Cien Años terminara enantes del fin del iviernu. Sicasí, siguiría por otros 38 años.

En 1420, el vencíu Carlos VI viose obligáu a aceptar el Tratáu de Troyes, que desfaía los términos del Tratáu de París, casaba a Enrique V cola fía de Carlos y reconocía al monarca inglés como herederu al tronu francés tres la muerte del rei.

Últimes aiciones d'Enrique V[editar | editar la fonte]

Movíu d'esta miente de la llinia socesoria'l delfín Carlos, fíu de Carlos VI, toos creyeron qu'Enrique V mandaría dambos tronos al so fíu Enrique, que tenía coles mesmes unos pocos meses. Pero por una ironía de la historia, Enrique V morrió inesperadamente en 1422, primero que Carlos VI. Dos meses más tarde siguir a la tumba'l rei de Francia. Los fechos bastiáronse entós. Incumpliendo'l Tratáu de Troyes, Francia decidió coronar al delfín Carlos en llugar d'a los neñu Enrique VI como taba apautáu.

Otra vegada, la guerra[editar | editar la fonte]

La respuesta inglesa foi coronar al ñácaru como rei d'Inglaterra y de Francia. Decidiendo esaniciar al rei Carlos VII, al que la teoría inglesa consideraba un usurpador, invadieron nuevamente Francia y punxeron sitiu a Orleans, última ciudá del reinu que permanecía fiel al atrapáu rei francés. Tou paecía indicar que Carlos VII tendría que vencer a les pretensiones del rei neñu d'Inglaterra. Sicasí, la historia de la Guerra de los Cien años daría equí (1428) un inesperáu xiru, de la mano d'una ignota mochacha llabradora.

Xuana d'Arcu, la Doncella d'Orleans[editar | editar la fonte]

Xuana d'Arcu lliberando Orleans, oleu de Jules Lenepveu, Panteón de París.

Una nueva iletrada nacida en Domrémy, llamada Xuana d'Arcu, creía ser escoyida por Dios pa llibrar al so país de los ingleses. Con 17 años d'edá, consiguió axuntar un grupu de soldaos y llibrar en 1429 a Orleans del asediu inglés.

La victoria de Xuana motivó y concienzó a soldaos y llabradores franceses y amosó-yos un camín a siguir y un líder a quien asonsañar. A esti trunfu de la Doncella d'Orleans (como la conoció dende entós) siguieron otros, como los de Troyes, Châlons y Reims, onde, en presencia de la nueva, Carlos VII foi formalmente coronáu.

A partir d'esti puntu, la campaña militar de Xuana empezó a cayer nuna espiral descendente: foi ganada en París y Compiègne y finalmente, cayendo en desgracia, foi prindada en 1430 poles tropes de Xuan II de Luxemburgu-Ligny que sirvíen al duque de Borgoña, Felipe.

Los xefes militares franceses, envidiosos del ésitu de la nueva, tuvieren conspirando a los sos llombos. Tarrecíen l'ascendiente que Xuana taba tomando sobre'l rei Carlos y, sobremanera, apavorába-yos el fechu de que la intervención divina (al traviés de Xuana) taba convirtiendo la guerra feudal que yera la Guerra de los Cien Años nuna llucha nacional y popular.

Foi apurrida a los ingleses, xulgada pola Inquisición so l'acusación de bruxería, condergada a muerte y quemada na foguera en Rouen (1431).

Francia faise más fuerte[editar | editar la fonte]

La situación volvíase complicada. Francia tenía agora dos reis. Coronáu Carlos VII en Reims, los ingleses entronizaron en París al so propiu rei, Enrique VI, sofitáu solamente por Felipe de Borgoña. Con intelixencia, los franceses partidarios de Carlos llegaron a un alcuerdu con Felipe, remarcando entá más l'aislamientu en que s'atopaba Enrique. Esti episodiu asocedió en 1435 y conozse como Tratáu d'Arres.

Inglaterra precisaba imperiosamente a Borgoña como aliáu militar. A falta d'él, los carolinos atacaron y ocuparon París al añu siguiente.

Como procuru en casu de que'l conflictu enllargárase (midida clarividente, porque'l fin de la guerra tardó entá venti años en llegar), Carlos VII aprendió de los errores del so antecesor y, reestructurando fondamente al exércitu francés, llogró dotar a la so corona d'un exércitu permanente per primer vegada na historia. Francia llograba asina una fuercia militar profesional, entrenada, preparada siempres pa entrar n'aición y embravecida, en vegada del grupu desorganizado d'entusiastes caballeros y llabradores feudales que s'axuntaba comoquier nos momentos más inesperaos, y que favoreciera al ésitu enemigu en tantes oportunidaes.

Como ye lóxicu, la reforma militar nun tendría ésitu si nun s'acompañaba de fondos cambeos na economía, la infraestructura, les finances y la mesma sociedá. Reconstruyendo les finances del reinu, Carlos mandó construyir un impresionante conxuntu de fortificaciones militares, canalizaciones hidráuliques, puertos seguros y una meyor y más consistente base de poder pa sigo mesmu.

Lluches internes en Francia[editar | editar la fonte]

Xuana d'Arcu na foguera enantes de la so execución.

Los ingleses nun yeren l'únicu problema de Carlos VII: la fame y les pestes veníen escorriendo a la so dinastía dende'l principiu mesmu. L'empiezu del sieglu XV atopara a toa Europa sumida nuna fonda crisis económica que les sos causes permanecen ocultes inclusive pa los historiadores del sieglu XXI. Esta crisis habíase ensañado particularmente con Francia (campu de batalla de llargues y furioses guerres y agarraes) y afectaba n'especial la producción agrícola y el comerciu, que nel sieglu XIII significaren tantu pa Europa.

Agora, tres los centenarios saqueos y quemes provocaes polos invasores, Francia pasaba fame una vegada más y, como paez lóxicu, la peste volvió faer la so apaición. Asina, los nobles de la Casa d'Anjou, viendo que'l monarca pretendía prosiguir la guerra hasta les últimes consecuencies, empezaron a conspirar contra él y convencieron al so fíu Luis (el futuru Lluis XI de Francia) de que se plegara a la conxura.

Carlos consiguió sortear el peligru qu'amenaciaba aisllalo y dexalo ensin poder. P'amontalo, estableció una ventaxosa alianza con Suiza y con dellos reinos d'Alemaña. A pesar del respiru qu'esti sofitu procuró-y, Carlos sicasí yera consciente de que siguía gobernando un país inestable, muertu de fame, que yá casi nun producía ceberes, abarganáu pola peste y cola siempres presente espada de Damocles representada pol so poderosu vecín inglés qu'en cualquier momentu podía decidir invadilo y atacar de nuevu.

Los problemes d'Inglaterra[editar | editar la fonte]

El so enemigu, sicasí, nun s'atopaba en meyor forma: de la sobeyosa victoria en Agincourt pasaren a la humillante derrota de París.

Enrique VI yera entá menor d'edá, y encaraba problemes paecíos a los de Carlos: lluches, rocees y rivalidaes ente los nobles y príncipes reales de la so casa.

Buscando serenar la situación internacional, el nuevu rei solicitó y llogró la mano de Margarita d'Anjou, sobrina del so rival Carlos VII, cola que se casó en 1444. Una vegada casaos, la posibilidá d'una paz de compromisu basada nos llazos familiares acolumbrábase cercana.

Sicasí, de los dos faiciones en que s'estremaren los ingleses, una taba en favor de la paz (encabezada por Juan de Beaufort, duque de Somerset). Pero la otra preconizaba la guerra y la so prosecución hasta l'estermín. Los sos xefes yeren Humberto, duque de Gloucester y Ricardo, duque de York.

Pa cuelmu de desgracies de los ingleses, Enrique VI empezó a siguir los pasos de Carlos VI, el padre del so enemigu. Adulces empezó a amosar síntomes de llocura, que llueu se convirtieron nuna clara, permanente y incapacitante llocura.

El fin de la guerra y la victoria de Francia[editar | editar la fonte]

La batalla de Formigny por Martial d'Auvergne.

Les reformes y meyores realizaes por Carlos VII rindieron los sos frutos: amodo la presión francesa empezó a faer recular al enemigu y foi poniendo sitiu y reconquistando, pasu a pasu, toles posesiones ingleses en tierra francesa. Ensin el sofitu borgoñón, los ingleses tuvieron d'apurrir Normandía en 1450 y la preciada Aquitania en 1453. Esi añu, que güei se considera'l del final de la guerra, la única posesión que se dexó caltener a los ingleses foi la ciudá costera de Calais.

Una vegada sumíos los motivos del conflictu, la guerra terminó silenciosamente. Nin siquier roblóse un tratáu que certificara la paz añorada pero nunca algamada mientres más d'un sieglu.

== Les consecuencies Enfermu Enrique VI, Inglaterra quedó, tres el fin de la guerra de los Cien Años, en manes de Somerset y York, enemigos declaraos y absolutamente engarraos ideológicamente (Gloucester taba en prisión). Empuestos por intereses personales, nun s'esmolecieron por consolidar la flamante paz, sinón qu'embarcaron al so país nuna sangrienta guerra civil dinástica que se conocería como la guerra de les Dos Roses.

En Francia, pela so parte, la monarquía y l'absolutismu fueron consolidaos por Lluis XI, fíu de Carlos VII. Depués de grandes conquistes (Borgoña y Picardía, por casu), la Casa de Valois escastóse como lo fixera enantes la de los Capetos.

Estes cayíes prefiguraban el fin de los estaos feudales y l'empiezu de la Europa Moderna que se fadríen realidá nel sieglu siguiente.

Principales batalles de la guerra de los Cien Años[editar | editar la fonte]

Personaxes relevantes[editar | editar la fonte]

==== Anteriores a la guerra llista de columnes|3|

}}

==== Contemporáneos de la guerra llista de columnes|3|

}}

Posteriores a la guerra[editar | editar la fonte]

Otres guerres y campañes satélites de la guerra de los Cien Años[editar | editar la fonte]

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

Cronoloxía de la Guerra de los Cien Años

1337: Felipe VI confisca el ducáu d'Aquitania como represalia a la proteición qu'Eduardu III espachaba a Roberto de Artois, enemigu del rei francés. Eduardo reclama los sos derechos al tronu francés y niégase a rindir vasallaxe ante Felipe.

1339: Eduardu III empecipia les operaciones terrestres contra Francia.

1340: los ingleses vencen na batalla naval de Sluys, lo que refuga la invasión francesa d'Inglaterra, y lleva a que la guerra desenvolver en territoriu de Francia. Pero les deldes obliguen a Eduardu III a apautar una tregua.

1346: Eduardo desembarca en Francia con un exércitu, que'l 26 d'agostu consigue la victoria de Crécy, onde muerren o son fechos prisioneros munchos nobles franceses. El botín ye inmensu.

1346: los ingleses vencen a los escoceses, aliaos de los franceses. La paz ente Inglaterra y Escocia establecer nel Tratáu de Berwick.

1347: los ingleses tomen Calais, que permanecería nel so poder hasta 1558.

1348: suspéndense los enfrentamientos por cuenta de la peste negra.

1350: Xuan II ye coronáu nuevu rei de Francia. El conde de Armañac, vasallu d'Aquitania, proclama la so llealtá a Juan.

1355: el fíu d'Eduardo, del mesmu nome que'l so padre, pero que la Historia conoz como'l Príncipe Negru, desvasta Armañac. Avanza hasta'l Mediterraneu y torna afarando tou al so pasu.

1356: Xuan II avanza hasta'l Loira. En Poitiers llogra una gran victoria ante los franceses, a pesar de que'l so exércitu ta escosu y en clara desventaxa numbérica. Xuan II ye fechu prisioneru, xunto con munchos nobles.

1358: Francia carez un llevantamientu llabrador y una revuelta en París.

1360: Eduardu III llega a París y róblase la Paz de Brétigny, pola cual amenórgase'l rescate por Juan, los ingleses pasen a apoderar un territoriu qu'entiende dende los Pirineos hasta'l Loira y Eduardo arrenuncia a los sos derechos sobre la corona francesa. Sir Ricardo Knolles conduz una espedición qu'ataca la mariña francesa pero ye derrotáu.

1363: Xuan de Gante intenta trunfar onde fracasó Knolles. Al mandu d'una gran fuercia espedicionario inglesa ataca nuevamente la Francia continental y sufre un resonante revés.

1369: el condestable de Francia, Bertrand du Guesclin, ataca Aquitania evitando una confrontación abierta.

1375: roblar en Bruxes una tregua por dos años. Los ingleses calteníen namái Calais y una estrecha franxa ente Bayonne y Burdeos. Sicasí, los combates siguen en forma esporádica.

1396: róblase otra tregua.

1399: el futuru Enrique V, de doce años, ye armáu caballeru pol rei Ricardu II. Al poco tiempu, el soberanu ye asesináu por Enrique IV, padre del rapazu.

1400: el nuevu príncipe ye unviáu a lluchar contra'l irlandeses rebalbos.

1402: vence a los galeses.

1403: Hotspur y Percy, xenerales d'Enrique IV, remontar contra él y el príncipe Enrique ganar a dambos.

1405: Inglaterra invade Francia.

1407: nueva tregua.

1410: segunda invasión de Francia.

1412: tercer intentu por invadir Francia. Los trés espediciones terminen con un bien moderáu ésitu.

1413: muerre Enrique IV y el so fíu ye coronáu col nome d'Enrique V.

1415: Enrique V d'Inglaterra reafita los sos derechos al tronu francés, frente a la política pacifista del so padre, Enrique IV. Desembarca en Normandía con un gran exércitu. Aliáu col duque de Borgoña, llogra la victoria d'Agincourt, frente a un exércitu bien cimeru.

1417: los ingleses tomen Caen, onde Enrique V ordena la muerte de tolos varones civiles.

1420: róblase'l Tratáu de Troyes, pol qu'Enrique V d'Inglaterra cásase con Catalina de Valois, fía del rei de Francia. Enrique ye reconocíu amás herederu al tronu francés, siempres que Francia caltuviera la so independencia.

1422: muerre Enrique V primero que'l rei francés Carlos VI, colo que se desencadena la llucha pola socesión al tronu francés.

1428: una ignota llabradora francesa, Xuana d'Arcu, empieza a faese cargu de les operaciones militares.

1429: los ingleses ocupen París y el norte de Francia llegando hasta Orléans. El 4 de mayu, Xuana d'Arcu, a la cabeza de los caballeros franceses, llevanta'l asediu. Xuana llogra les victories de Troyes, Chálons y Reims. Los franceses llogren tamién la victoria de Patay y Carlos VII foi coronáu rei de Francia en Reims.

1430: Xuana ye prindada polos borgoñonos, aliaos d'Inglaterra, y apurrida a los ingleses.

1431: Xuana muerre na foguera, en Rouen. Enrique VI d'Inglaterra ye coronáu rei de Francia en París.

1435: Paz de Arrás.

1436: Borgoña reconciliar con Francia. Los franceses tomen París.

1444: róblase una tregua por cinco años. Enrique VI cásase cola sobrina del so rival.

1450: Carlos VII ataca Normandía y Gascuña y aniquila al exércitu inglés en Fromigny. Los ingleses empiecen a perder los sos territorios.

1453: Carlos VII toma Burdeos y Aquitania, recuperando toa Francia salvu Calais. Fin de la Guerra de los Cien Años.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Conflictos rellacionaos[editar | editar la fonte]

Fuentes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Camuda de bandu en 1435.
  2. Partidarios de Juan de Montfort.
  3. Partidarios de Carlos de Blois.
  4. Salvu cambéu de bandu esporádicu.
  5. Arte Historia (2010). «La Guerra de los Cien Años» (castellanu). La Guerra de los Cien Años. Consultáu'l 20 de payares de 2013.
  6. Arteguias (2010). «Guerra de los Cien Años» (castellanu). Guerra de los Cien Años. Consultáu'l 20 de payares de 2013.
  7. Históricu Dixital (2010). «guerra-de-los-100-anos.html La Guerra de los 100 años» (castellanu). La Guerra de los 100 años. Consultáu'l 20 de payares de 2013.
  8. JMMT (2010). «La Guerra de los cien años» (castellanu). La Guerra de los cien años. Consultáu'l 20 de payares de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bennett, Matthew. Agincourt 1415, Osprey, Londres, 1991. Ed. Esp.: Del Prau, Madrid, 1995. ISBN 84-7838-540-1.
  • Do Santos, Marcelo. Jacques de Molay, Aguilar, Madrid, 2006. ISBN 84-03-09675-5.
  • Dunan, Marcel; Mosca. Roberto; et. al (dir): Historia Universal, Tº II, Noguer, Rizzolli, Larousse. Ed. Cast.: ANESA, Barcelona, 1974. ISBN 84-279-6646-6.
  • Mitre Fernández, E., La Guerra de los Cien Años, Madrid, Historia 16, 1990. ISBN 84-7679-163-1.
  • Sackville-West, Vita. Juana de Arco, Siruela, Madrid, 2003. ISBN 84-7844-705-9.
  • Townson, Duncan. Corta historia de Inglaterra. Alianza, Madrid, 2004. ISBN 84-206-5814-6.
  • L'Historiador. La Guerra de los Cien Años. Arxentina. CAICYT ISSN 1851-5843

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]