Pedru I de Castiella

De Wikipedia
Pedru I de Castiella
monarca de la Corona de Castilla (es) Traducir

1350 - 1369
Alfonso XI de Castiella - Enrique II de Castiella
Vida
Nacimientu Burgos[1]30 d'agostu de 1334
Nacionalidá Corona de Castiella
Muerte Montiel23 de marzu de 1369 (34 años)
Sepultura Capilla Real de la Catedral de Sevilla (es) Traducir
Causa de la muerte firida por pinchatu
Familia
Padre Alfonso XI de Castiella
Madre María de Portugal
Casáu con Isabel de Sandoval (en) Traducir
Teresa de Ayala (es) Traducir [2]
Juana de Castro (es) Traducir
María de Padilla (es) Traducir (1352 (Gregorianu) – )[2]
Blanca de Borbón (es) Traducir (1353 (Gregorianu) – )[2]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa de Borgoña (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes castellanu[4]
Oficiu compositorgobernante
Llugares de trabayu Castiella
Serviciu militar
Lluchó en Guerra de los Dos Pedros (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Pedru I de Castiella (30 d'agostu de 1334Burgos – 23 de marzu de 1369Montiel),[5] llamáu na posterioridá «el Cruel» polos sos detractores y «el Xustu» o «el Xusticieru» polos sos partidarios,[lower-alpha 1] foi rei de Castiella[lower-alpha 2] dende'l 26 de marzu de 1350 hasta la so muerte.

Mocedá[editar | editar la fonte]

Nacíu na torre defensiva del Monesteriu de Santa María la Real de Les Fuelgues en Burgos, Pedru yera fíu y socesor d'Alfonso XI de Castiella y de María de Portugal,[5] fía del rei Alfonso IV de Portugal y l'últimu rei de Castiella de la Casa de Borgoña.

La so educación foi bien desdexada, pos Alfonso XI, lleváu pol so amor a Lleonor de Guzmán, dexó la crianza del so herederu a María de Portugal, la reina consorte, que vivió col so fíu nel alcázar de Sevilla.

Entamos del so reináu[editar | editar la fonte]

L'empiezu del so reináu en marzu de 1350, cuando inda nun cumpliera los dieciséis años d'edá, tuvo marcáu poles lluches ente les distintes faiciones que s'apostaben el poder: los diversos fíos que tuviera'l so padre'l rei Alfonso XI con Lleonor de Guzmán, los infantes aragoneses, primos carnales del rei y reinar madre, María de Portugal.

Primeramente, el poder foi controláu pola faición de reinar madre y del favoritu portugués Xuan Alfonso de Alburquerque, que lu sirviera de ayo. Este, abarruntando de les intenciones de l'antigua amante d'Alfonso, Lleonor de Guzmán, aconseyó al rei que prendiera a los sos hermanos, el conde Enrique de Trastámara y el gran maestre de la Orde de Santiago Fadrique Alfonso de Castiella, lo que motivó la primer rebelión de los mesmos. Sicasí, estos fueron llueu perdonaos pol nuevu monarca que, al averase a Sevilla los que conducíen el cadabre del so padre, salió cola so madre a recibilos a muncha distancia de la ciudá.

A mediaos d'agostu de 1350, Pedru cayó gravemente enfermu. La posible socesión apuntaba escontra'l so primu carnal, l'infante Fernando d'Aragón y Castiella, marqués de Tortosa y sobrín d'Alfonso XI. Otros preferíen a Xuan Núñez de Lara, descendiente de los infantes de La Cerda per llinia masculina, anque estos arrenunciaren formalmente a la socesión en cuenta de sustancioses propiedaes en tiempos del güelu de Pedru, Fernandu IV de Castiella. El reestablecimientu del nuevu rei condució a llevantar el sitiu puestu a Xibraltar y que cesara toa guerra colos musulmanes. Doliente de la so enfermedá, Pedru permaneció en Sevilla hasta principios de 1351.

Señoríu de Vizcaya[editar | editar la fonte]

Darréu, el monarca escorrió a Nuño Díaz de Haro, un neñu de trés años, fíu del yá difuntu Xuan Núñez de Lara, pa desaposia-y del señoríu de Vizcaya. Anque nun pudo prinda-y, sí que fizo so'l territoriu de Les Encartaciones, conquista que realizó Fernán Pérez de Ayala, padre del cronista Pedru López de Ayala.

Nuño Díaz de Haro finó al poco tiempu. Xuana de Lara y Sabela, hermanes del pequeñu fináu, fueron apurríes a Pedru. Vizcaya, Lerma y Lara, con otres villes y castiellos, incorporar al dominiu real. Xuana casóse col mediu hermano bastardu de Pedru, Tello de Castiella, y Sabela col infante Xuan d'Aragón y Castiella, primu carnal del rei Pedru y hermanu menor del infante Fernando d'Aragón.

Fernando foi asesináu años más tarde por orde de Pedru IV d'Aragón. Xuana y Sabela Núñez de Lara, l'infante Xuan d'Aragón y la madre de los infantes aragoneses Xuan y Fernando y tía carnal de Pedru I, fueron asesinaos en distintes feches por orde de Pedru I de Castiella. D'estos crímenes salieron beneficiaos finalmente'l fíu bastardu del rei Alfonso, futuru Enrique II de Castiella, que s'atopaba nel mesmu llugar d'Aragón nel que foi asesináu l'infante Fernando y l'hermanu d'Enrique, Tello de Castiella, señor consorte de Vizcaya, quien despintó l'asesinatu per parte de Pedru de la so esposa y señora titular de Vizcaya, Xuana de Lara.

Cortes de Valladolid[editar | editar la fonte]

Escontra 1351 recibió en Burgos la visita de Carlos II de Navarra, llamáu el Malu, a quien regaló caballos y xoyes. Darréu movióse a Valladolid pa celebrar Cortes que fueron convocaes a instancies de la so ayo Xuan Alfonso de Alburquerque,[7] onde dixo:

Los reis y los príncipes viven é regnan pola xusticia, na cual son tenudos de caltener é gobernar los los sos pueblos, é tienen de cumplir é guardar.

Les Cortes de Valladolid duraron de la seronda de 1351 a la primavera de 1352, asistiendo'l rei hasta mediaos de marzu de 1352. Neses Cortes sancionó un Ordenamientu de menestrales,[8] de 2 d'ochobre de 1351, pa intentar desaniciar les dificultaes a la d'atopar mano d'obra, por cuenta de la Peste Negro, qu'afaró Europa nel sieglu XIV y qu'inclusive llegó a causar la muerte d'Alfonso XI. Condergábase la vagancia, prohibíase la mendicidad, tasábense los jornales y salarios, ordenábense les hores de trabayu y descansu en cada estación del añu y afitábase el valor de los artículos o productos.

Por pidimientu, Pedru ratificó lo apautao nes Partíes sobre la inviolabilidad de los procuradores de les ciudaes y villes, prohibiendo a los Tribunales «conocer de les querelles qu'ante ellos dieren de los Procuradores mientres el tiempu del so procuración, hasta que sían tornaos a les sos tierres.»

Nes mesmes Cortes confirmó, enmendándolo, el Ordenamientu de Alcalá, llei del tiempu d'Alfonso XI que daba fuercia llegal a les Partíes; sancionó de nuevu'l Fuero Viejo de Castiella que publicó en 1356, y cola intervención del rei aprobáronse lleis contra'l malfechores, reorganizóse l'alministración de xusticia, dictáronse les disposiciones pal fomentu del comerciu, l'agricultura y la ganadería, rebaxáronse los encabezamientos de los pueblos por menguar el valor de les finques, procuróse reprimir la desmoralización pública, non menos que la relaxación de costumes en clérigos y legos, y tratóse de solliviar la suerte de los xudíos, dexándo-yos que nes villes y ciudaes ocuparen barrios apartaos y que nomaren alcaldes qu'entendieren nos sos pleitos.

Con tou ello'l rei afirmó la so alianza coles ciudaes, que representaben a los comerciantes y artesanos; lo cual los nobles entendieron como un ataque a los sos privilexos, aumentando la so enemistá col rei. Dende Valladolid, d'onde salió a finales de marzu de 1352, pasó a Ciudad Rodrigo p'axuntase col so güelu maternu, el rei de Portugal Alfonso IV, que-y dio prudentes conseyos pal gobiernu, encamentándo-y especialmente que viviera en paz colos sos hermanos.[necesita referencies]

Empiezu de la rebelión[editar | editar la fonte]

Ficheru:Retrato-151-Rey de Castilla-León-Pedru I.jpg
Retrato del rei Pedru I del llibru Semeyes de los reis d'España de 1788

Dempués de la xunta con Alfonso IV de Portugal, dirixir a Andalucía pa someter a Alfonso Fernández Coronel, que se sublevara n'Aguilar, magar hubo d'encamentar bien llueu a otros aquella guerra por saber que'l so hermanu Enrique fortificar n'Asturies. Nun tardó en consiguir que'l so hermanu sometiérase-y coles mayores muestres d'arrepentimientu. Con igual rapidez y fortuna encaloró los intentos de rebelión del so otru hermanu Tello. Asina pudo volver a Andalucía y, en 1353, dar muerte per execución a Fernández Coronel.

Naquel tiempu yá yera amante de María de Padilla. En llegando a Valladolid la so prometida, Blanca de Borbón, casóse con esta'l 3 de xunu de 1353 por razón d'Estáu. Pedru abandonó a Blanca a los dos díes, una y bones Francia incumpliera'l pagu de la dote, y ordenó que la zarraren en Sigüenza y depués nel Alcázar de Toledo; con ello provocó la rotura con Francia, la cayida de Alburquerque y una rebelión en Toledo, que llueu s'estendió a otres ciudaes.

En 1354 y tres la rebelión, destituyó al alguacil mayor y a los demás depositarios de l'autoridá real nomaos por Alburquerque, reemplazándolos polos Padilla, los sos nuevos favoritos. Quitó a Xuan Núñez de Prado del maestrazgo de la Orde de Calatrava y dar a Diego García de Padilla, hermanu de María, que fizo dar muerte al so predecesor nel castiellu de Maqueda, perteneciente a la mesma orde, por un tal Diego López de Porres.

Destitución de Alburquerque[editar | editar la fonte]

L'apartamientu del señor de Alburquerque del serviciu del rei nun bastó y decidió quitar los llugares que tenía. Pedru sitió la plaza de Medellín. Los caballeros que defendíen la plaza unviaron un mensaxe a Alburquerque nel que-y ciscaben ayuda o que los llibrara del «homenaxe» que, como guardadores de la plaza, teníen emprestáu a Xuan Alfonso, que nun pudo ayudar.

Al puntu coló Pedru contra la villa d'Alburquerque, pero negar a abrir les puertes. Taba dientro'l comendador mayor de Calatrava, Pedru Estébanez Carpentero, contra quien dio sentencia'l rei por aguantalu, anque esti alegó que nin yera alcaide de la fortaleza, nin taba ellí por otra causa que por mieu de ser parte de la suerte aciaga del so tíu, don Xuan Núñez de Prado, maestre de la Orde.

Nun foi este l'únicu castiellu que caltuvo'l pendón del señor de Alburquerque, polo que Pedru s'estremó de la frontera, dexando a los sos hermanos promovíos por él a conde de Trastámara y al maestrazgo de Santiago, controlaos nos sos movimientos por Xuan García de Villagera, hermanu de l'amante del rei, y a quien favoreciera cola encomienda mayor de la Orde de Santiago.

Coles mesmes unvió los sos mensaxeros al so güelu el rei de Portugal con quexes contra Alburquerque, que llegaron al tiempu en que se celebraben n'Évora les bodes de Fernando d'Aragón, marqués de Tortosa y primu hermanu de Pedru I, con María, infanta portuguesa. Una parte de nobleza llevantina consideraba seriamente al infante Fernando d'Aragón como posible socesor llexítimu del tronu de Castiella si Pedru morriera ensin fíos llexítimos varones, nun siendo que estos fueren eventualmente asesinaos o «sumíos».

A esta boda asistió tamién Xuan Alfonso de Alburquerque, quien dirixó al monarca portugués un razonamientu sobre los agravios que recibiera y recibía entá del so nietu castellanu Pedru. Nun faltaron nel discursu nidios amenaces contra Enrique de Trastámara y el so hermanu, lo que significa qu'entá nun empezaren los tratos ente él y dambos bastardos, hermanos de Pedru. Alfonso IV de Portugal dio a entender entós les quexes del so nietu Pedru sobre la xestión de Albuquerque de les rentes de Castiella y, a lo último, amosóse arguyosu de procurar al rei un enllaz pernomáu y la paz con Aragón, Navarra y Portugal.

El rei de Portugal poner de parte de Alburquerque, que yera'l so güéspede y pariente, y lo mesmo fixeron otros nobles de la so corte; pero al falar dellos caballeros castellanos de la comitiva del noviu conforme a la pretensión de los embaxadores, enfarrucóse la disputa, de manera que los festexos tuvieron a puntu de ser sangrientos, anque'l rei torgar cola so autoridá y mandatu.

Traición[editar | editar la fonte]

La corte portuguesa pasó dempués a Estremoz, y colla diba Xuan Alfonso de Alburquerque. Ellí recibió este un mensaxe d'Enrique y Fadrique, quien fueren puestos pol so hermanu pa defender la frontera, nel cual proponíen pactos y aliances a Xuan Alfonso de Alburquerque empuestos a llograr ventayes pa los trés. Axuntar en Elvas y Badayoz, y tan avanzaos diben los tratos, que prindaron a Xuan García de Villagera, anque llogró escapar a les poques hores y presentase al so señor informándo-y de la conxura.

El pactu postulaba que la Corona de Castiella fuera pal infante Pedru, fíu del rei de Portugal, como nietu de Sancho IV de Castiella en llugar de para Fernando d'Aragón, primu carnal de Pedru I de Castiella. L'infante portugués recibió les propuestes per boca d'Alvar Pérez de Castro, hermanu de la célebre Inés de Castro, y almitir, anque sabedor el so padre Alfonso IV de Portugal de lo que s'entamaba fíxo-y arrenunciar d'ello, siendo acasu parte nel so resolución últimu la so hermana María, madre de Pedru I de Castiella, que foi axuntase con Pedru en Toro.

Nuevu matrimoniu[editar | editar la fonte]

Ficheru:Cabeza del Rey Don Pedru.JPG
Bustu del rei Pedru nel barriu de L'Alfalfa de Sevilla, una pieza de finales del sieglu XVI o principios del XVII que sustitúi a otru bustu del monarca que eventualmente foi asitiáu ende tres una agarrada onde Pedru I mató a un miembru de la familia Guzmán que sofitaba a Enrique de Trastámara.[9] L'orixinal atópase na Casa de Pilatos de Sevilla.[10]
Ficheru:Cabeza del Rey Don Pedru original.JPG
Cabeza de piedra del Rei Don Pedru que foi asitiada nun primer momentu nel barriu de la Alfafa y que na actualidá ta en Casar-Palaciu de los duques de Medinaceli de Sevilla, conocida como Casa de Pilatos.

Inclusive'l papa Inocencio VI foi informáu en Avignon de les desdichas de la reina consorte Blanca de Borbón, hermana de la reina consorte de Francia Xuana de Borbón, venida del so padre Pedru I de Borbón ensin la dote monetaria apautada polos negociadores castellanos de tal boda. Consiguióse entós que'l rei pasara en Valladolid dos díes más al llau de Blanca. Pero dizse que nun fixo casu a tales quexes pos yá tenía tratos de casoriu con Xuana de Castro, muyer viuda de noble prosapia, a pesar de que vivíen tanto la so esposa Blanca, como'l so amante María.

Paez que Xuana de Castru aguantar a estos proyeutos de nuevu matrimoniu porque la vilba creía válidu l'anterior de Pedru con Blanca. La pasión acallantó de continuu toa prudencia nel rei, quien non solo ufiertó dellos llugares y castiellos en prenda de que celebraría'l matrimoniu, sinón tamién quixo probar que nun yera válidu'l matrimoniu de Valladolid. Paez que dos obispos, el de Salamanca, Xuan Lluceru, y el d'Ávila –non Xuan como dicen dellos autores, sinón quiciabes Sancho Blázquez Dávila– tuvieron dispuestos a analizar o reparar lo asocedío. A Pedru y Xuana casar l'obispu de Salamanca en Cuéllar y Xuana de Castro tomó'l títulu de reina, anque los cronistes posteriores aseguren qu'a otru día el rei abandonar pa dise alteriáu a Castrojeriz poles nueves que lu traxo unu de los suyos.

El papa comisionó a Beltrán, obispu de Senez o Cesena (los documentos referir a él como episcopus senecensis) por que formara procesu canónicu contra los obispos de Salamanca y Ávila, y encamentara al rei con graves penes por qu'abandonara a Xuana y xuniérase a la so esposa. De nun faelo dábalu plena autoridá pa proceder, non solo contra'l monarca, sinón contra les sos ayudes y cómplices, siquier fueren arzobispos, obispos, cabildrus, monesterios, duques, condes, vasallos, castiellos y llugares. El papa escribió tamién al monarca reprochándo-y con dures frases los sos delitos contra la pública honestidá y l'olvidu de los deberes del so rangu supremu, esperando qu'a la fin volviera a vida meyor y al ciñu del so consorte.

María de Padilla[editar | editar la fonte]

María de Padilla, esnuda nel Alcázar de Sevilla frente a Pedru I, nun grabáu de Paul Gervais.

Los alcuentros ente'l rei y María de Padilla cesaron tantu pola condenación papal como polos nuevu amoríos ente don Pedru y Xuana de Castro. María dirixóse entós al papa, solicitando llicencia pa fundar un monesteriu de monxes clarises na diócesis de Palencia, d'onde yera orixinaria, o n'otra parte. El rei favoreció les pretensiones de María, como resulta de los documentos pontificios que vinieron d'Avignon, ya inda cuando, según diose a entender al papa, el propósitu de María yera faer nel monesteriu vida penitente. Asina, fundóse'l monesteriu en Astudillo non muncho dempués, pero nun entró nél María, sinón que volvió convertise n'amante del rei.

Fernán Ruiz de Castro, un hermanu de Xuana, deseosu de vengación, empobinó una nueva rebelión. Creció en tanto'l partíu de doña Blanca, que llegó a cuntar cola ayuda de los hermanos del rei, Alburquerque, los infantes d'Aragón, Fernando y Xuan, de Lleonor, vilba d'Alfonso IV d'Aragón, de María de Portugal, la madre del rei, de la poderosa familia Castro y munchos nobles, tolos cualos esixíen coles armes que Pedru fixera vida conxugal con doña Blanca.

Anque esto yera la sida, lo qu'en verdá reclamaben yera recuperar la so influencia perdida na corte. Como xefe de la lliga figuraba Alburquerque, que morrió n'ochobre de 1354, con barruntos de ser envelenáu por orde del rei. Los demás confederaos nun agambaron nos sos planes.

Falsos alcuerdos en Tejadillo[editar | editar la fonte]

Dobla de 35 maravedinos de Pedru I de Castiella

En Tejadillo, anguaño un despoblado ente Toro y Morales, conferenció Pedru colos nobles de la lliga, anque nun se llegó a un alcuerdu. Toro, villa de reinar madre, convertir nel cuartel xeneral de los confabulados. Xulgó prudente'l monarca, de venti años, treslladase a dicha plaza, na que se-y trató con respetu; pero como nun-y dexaben falar llibremente coles persones que la visitaben, consideróse presu. Venció n'apariencia a cuantes demandes fixéron-y; ganóse de callao a los infantes d'Aragón con magnífiques promeses y cesiones de tierra; prauticó lo mesmo con otros caballeros, y asina, n'avientu de 1354, aprovechando un descuidu de los sos vixilantes mientres una partida de caza, pudo fuxir a Segovia. Dirixóse dempués a Burgos, onde axuntó Cortes que-y concedieron subsidios pa someter a los rebeldes. En Medina del Campo mandó matar el rei n'abril de 1355 al adelantado mayor de Castiella Pedru Ruiz de Villegas, al merín mayor de Burgos Sancho Ruiz de Rojas y a un escuderu d'aquel llamáu Martín Núñez de Carandia, toos ellos implicaos na rebelión. Acometió a esta ciudá, pero suspendió los sos ataques pa someter a Toledo, onde parte de la población sublevárase a favor de Blanca. En Toledo trabó un combate, d'una parte sosteníu polos xudíos y partidarios del rei, y de la otra polos soldaos de la lliga y dellos toledanos.

El 8 de mayu de 1355 entraron na ciudá de Toledo les primeres tropes reales, pero los sublevaos yá fuxeren. El monarca, que los siguía, fixo executar a dos caballeros y 22 vecinos de la ciudá acusaos de rebeldía. Dempués de mandar a Blanca de Borbón a Sigüenza, coló contra Toro cola so güeste; corrió la contorna apoderándose de delles villes; y despreció les intimidaciones d'un legáu pontificiu que-y imponía vivir en paz con Blanca y colos señores. L'infante Xuan d'Aragón entraría coles sos tropes hasta Otxandio, cerca de Durango (Vizcaya) pero los enfrentamientos contra Tello de Castiella y Xuan de Abendaño nun fueron bonos polos baxos ramasques de los montes circundantes, torga pa la caballería castellana. Nun atacó la ciudá de Toro, onde s'atopaba la so madre, sinón que prefirió sitiala hasta que se rindió en 1356 dempués de qu'Enrique haber fuxir y Fadrique fuera prindáu.

Guerra con Aragón[editar | editar la fonte]

Palaciu de Pedru I nel Alcázar de Sevilla (vista dende'l Patiu de la Montería).
Ficheru:Texto en la portada del Palacio de Pedru I.JPG
Na portada del Palaciu del Rei Don Pedru del Alcázar de Sevilla puede lleese nos azulexos azules un testu n'árabe arrodiáu d'un testu n'español que diz "El bien alto et bien noble et bien poderosu et bien conqueridor don Pedru pola gracia de Dios rei de Castiella et de Llión, mandó fazer estos alcázares et estos palacios et estes portaes que foi fecho na era de mill et quatrocientos y dos años"

Pasáu dalgún tiempu surdió la guerra con Aragón. La causa foi que nueve galeres aragoneses, armaes por mosén Franciscu de Perellós, con llicencia del rei Pedru IV el Ceremoniosu pa dir n'auxiliu de Francia contra Inglaterra, aportaron a Sanlúcar de Barrameda en busca de cebera y prindaron naquelles agües a dos barcos de la República de Xénova, qu'entós s'atopaba en guerra con Aragón. Pedru I, que se topaba en dichu puertu, riquió a Perellós por qu'abandonara la so presa; y como l'aragonés nun lu fixo, el rei castellanu quexar a Pedru IV, quien regatió los prestos.

El rei de Castiella, previa declaración de guerra, rompió les hostilidaes, qu'hasta principios de 1357 llindar a escaramuzas. Antes embarcárase en Sevilla y escorríu con delles galeres a Perellós hasta Tavira, pero nun pudo da-y algame. Na llucha ente los dos reinos cristianos, Enrique, con otros castellanos favoreció a Pedru IV, y l'infante Fernando, hermanu del rei d'Aragón, ayudó a Pedru I. Ente los dos monarques mediaron cartes de desafíu, que nun llegó a verificase por esixir l'aragonés que Pedru I allegara al campu de Nules, mientres el castellán lo emplazaba ante los murios de Valencia, ciudá que tenía sitiada Pedru I y a que'l so socorru paecía natural qu'allegara'l soberanu d'Aragón.

En 1357, Pedru entró en tierres d'Aragón y apoderóse del Castiellu de Bijuesca y de Tarazona el 9 de marzu. Naquel tiempu fixo executar a Xuan de la Cerda, xenru del enantes degolláu señor d'Aguilar de la Frontera, Alfonso Fernández Coronel. Poles instancies d'un cardenal mandáu, el 8 de mayu roblar ente dambos reis una tregua d'un añu. Pedru I tornó a Sevilla; una vegada más desoyó los conseyos del papa, que nun curtiu encamentába-y el respetu a la so esposa llexítima; preparó les fuercies que teníen de siguir la llucha contra Aragón; p'apurrise recursos profanó los sepulcros d'Alfonsu X el Sabiu y de la reina Beatriz de Suabia, desaposiándolos de les xoyes de les sos corones; tuvo amores con Aldonza Coronel y en devanéu trató de seducir a una hermana d'esta llamada María, vilba del executáu Xuan de la Cerda.

Según una lleenda bien popular en Sevilla, onde tien una céntrica cai dedicada, María Coronel retirar al conventu sevillanu de Santa Clara pa fuxir de les apetencies del rei. Allá una vegada, viéndose asediada per este fixo usu de la so «valerosa pudicia, y viendo nun podese safar de ser llevada al Rei, amburó con aceite ferviendo muncha parte del so cuerpu, por que les llagues facer horrible, y acreitar malata, con qu'escapó la so castidá a cuenta de refechu y penosu martiriu, que-y dio que carecer tol restu de la so vida». Dempués d'esto, María Coronel fundó'l conventu de Santa Inés en Sevilla y convirtióse na so primer abadesa. La so tumba atópase en mediu del coru de dichu conventu y el so cuerpu incorruptu puede contemplase nuna urna de cristal tolos díes 2 d'avientu, fecha del aniversariu de la so muerte. Afírmase inclusive qu'entá pueden apreciase nel so cuerpu los restos de la so aición.

Sangrienta vengación (1358-1360)[editar | editar la fonte]

En 1358 quitó la vida al so hermanu Fadrique y pocu dempués al infante don Xuan d'Aragón y Castiella, fíu d'Alfonso IV d'Aragón. Prendió a la madre d'esti postreru, doña Lleonor, a la esposa del mesmu, Sabela de Lara, y confiscó los bienes d'una y otra. En Burgos recibió les cabeces de seis caballeros a los que condergara a muerte antes de salir de Sevilla.

En 1358 supo que'l so hermanu enfusara na provincia de Soria en son de guerra y que l'infante Fernando, marqués de Tortosa, invadiera'l Reinu de Murcia ya intentaba apoderase de Cartaxena. Aguantó a tolos sos enemigos; presentar con dieciocho veles nes mariñes de Valencia y anque una torbonada quitó-y dieciséis, bastáron-y ocho meses pa construyir dolce nueves, reparar quince y enllenar d'armes y municiones de toes clases los almacenes, al empar que llograba diez galeres del rei de Portugal y trés del emir de Reinu nazarí de Granada Granada. Anovaes por un legáu de papa Inocencio VI les negociaciones pa la paz ente Castiella y Aragón en 1359, nun pudo llegase a un alcuerdu.

Pedru I, pa vengase del infante don Fernando, fixo matar a la so madre, la reina viuda doña Lleonor de Castiella, nel Castiellu de Castrojeriz. Por odiu a Tello, tamién fixo matar en Sevilla a la esposa d'este, Xuana de Lara; poco dempués mandó envelenar a Sabela de Lara, vilba del infante aragonés don Xuan. De Sevilla partió n'abril una escuadra de cuarenta galeres, ochenta naos, trés galeones y cuatro leños. Llegó ensin atopar enemigos hasta'l puertu de Barcelona y, nun pudiendo tomalo dempués de dos ataques, treslladar a Eivissa; pero la noticia de que l'aragonés averar con cuarenta galeres facer arrenunciar de la nueva conquista y volvióse a Almería.

Yá na península, oponer a que les Órdenes de caballería pagaren al papa'l diezmu. Supo entós que les sos tropes fueren ganaes n'Araviana. Agafáu, mandó dar muerte a los sos hermanos bastardos, Xuan y Pedru, de diecinueve y catorce años respeutivamente, quitando asina competidores al so fíu Alfonso. Nel mesmu añu (1359) tuvo por manceba a María de Hinestrosa, fía de Xuan Fernández de Hinestrosa, casada con Garcilaso Carrillo, qu'entós se pasó al partíu d'Enrique. María de Hinestrosa yera prima de María de Padilla y dio al so amante un fíu, Fernando, señor de Borrina, que nun tuvo descendencia.

En 1360, viendo Enrique aumentáu'l so partíu, nun duldar del bon ésitu d'una invasión en Castiella. Enfusó nella y al poco tiempu apoderar de Nájera. Creciendo la roxura de Pedru I, fixo asesinar a Pedru Álvarez de Osorio, a dos nuevos fíos de Fernán Sánchez de Valladolid y al arcedianu de Salamanca Diego Arias Maldonado.

Manuscritu del sieglu XV nel cual ilústrase la Batalla de Nájera.

Con un exércitu qu'a lo menos cuntaba con 10.000 infantes y 5000 caballeros coló en busca del so hermanu, a quien topó cerca de Nájera. Cunta'l cronista Pero López de Ayala qu'ellí se -y presentó un sacerdote de Santo Domingo de la Calzada diciéndo-y que'l patrón del so pueblu mandáralu anuncia-y que, si nun se guardaba, el so hermanu Enrique había de mata-y poles sos propies manes. El rei mandó quemar al clérigu delantre de les sos tiendes. Nel mesmu día de finales d'abril atacó y venció a Enrique xunto a los murios de Nájera; los vencíos zarrar en dicha ciudá y el monarca, lloñe d'acometelos, tornó a Sevilla, onde se topaba a mediaos d'agostu.

En Sevilla mató al capitán Reinu de Valencia valencianu y a les tripulaciones de cuatro galeres aragoneses, prindaes por naves de Castiella. Daquella robló col rei de Portugal un pactu pa la mutua entrega de les persones abellugaes nos sos reinos. Asina pudo'l rei castellanu vengase de los señores que-y fueron apurríos, unu d'ellos Pedru Núñez de Guzmán, padre de Lleonor de Guzmán, amigu del so padre Alfonso XI al que dio diez fíos, y a quien tamién asesinara de forma selvaxe en 1351, que sufrió cruel muerte en Sevilla.

Igualmente por orde de Pedru I perecieron naquellos díes Gutierre Fernández de Toledo, Gómez Carrillo (hermanu de Garcilaso Carrillo) y Samuel Leví, siendo amás desterráu a Portugal el arzobispu de Toledo Vascu Fernández de Toledo, hermanu de Gutierre Fernández, dambos fíos de Fernán Gómez de Toledo, canciller y notariu mayor de Toledo, y Teresa Vázquez d'Acuña que fuera la nodriza del rei Pedru.

Paz col reinu d'Aragón y guerra col reinu de Granada (1361-1364)[editar | editar la fonte]

Ficheru:Retrato de Pedru I.jpg
Retrato de 1857 de Pedru I nel Consistoriu hispalense. Tuvo na galería del Palaciu de San Telmo y foi una donación de la Infanta doña María Lluisa Fernanda.

Anovando les hostilidaes contra Aragón, en 1361 Pedru I ganó les fortaleces de Berdejo, Torrijo, Alhama y otres; pero tarreciendo un ataque de los granadinos, aportó a les súpliques del cardenal de Boloña y afixo la paz con Pedru IV d'Aragón el 18 de mayu, obligándose dambos reis a restituyise los castiellos y llugares conquistaos. Naquel añu finaron Blanca de Borbón, según dellos envelenada pol so maríu, y María de Padilla, madre de trés fíos y un fíu (Alonso, muertu en 1362), dambes d'unos 25 años d'edá.

En 1361, los musulmanes granadinos invadieron el reinu de Castiella con seiscientos caballeros y dos mil peonos, y amburaron el conceyu jienense de Peal de Becerro. Cuando Enrique Enríquez "el Mozu", Diego García de Padilla, Maestre de la Orde de Calatrava, y Men Rodríguez de Biedma, Caudiellu mayor del obispáu de Xaén, que s'atopaben na ciudá d'Úbeda, tuvieron conocencia d'ello, salieron de dicha ciudá xunto colos caballeros del so conceyu y los d'otres llocalidaes, y dirixiéronse a ocupar los pasos del ríu Guadiana Menor. Darréu, na batalla de Linuesa, llibrada'l día 21 d'avientu de 1361, les tropes castellanes ganaron a les granadines. Los musulmanes fueron dafechu derrotaos, resultando munchos d'ellos muertos o prisioneros, y perdieron el botín del que s'apoderaren mientres la so incursión. Darréu, el rei Pedru I apoderar de los musulmanes que fueren prindaos y comprometióse a pagar per caúnu d'ellos trescientos maravedinos a los sos captores. Sicasí, el monarca nun pagó la cantidá axustada polos cautivos, causando con ello l'enoxu de los caballeros qu'habíen tomáu parte na campaña, quien empezaron a tener rocea del soberanu castellanu.[11]

El día 15 xineru de 1362 les tropes musulmanes ganaron a les tropes del reinu de Castiella y Llión na batalla de Guadix. Al mandu de les tropes castellanes atopábense los caballeros Diego García de Padilla, maestre de la Orde de Calatrava, Enrique Enríquez el Mozu, adelantado mayor de la frontera d'Andalucía, y Men Rodríguez de Biedma, caudiellu mayor del obispáu de Xaén. En dicha batalla, que supunxo un desastre pa les tropes del reinu de Castiella y Llión, el maestre de la Orde de Calatrava, Diego García de Padilla, foi prindáu polos musulmanes, anque a los pocos díes foi lliberáu por orde del rei Muhammed VI de Granada.[12]

Pedru I de Castiella apoderar en 1362 de les places d'Iznájar, Sagra, Cesna y Benamejí y, pocu dempués, Muhammed VI de Granada, acompañáu por 300 caballeru y doscientos peonos, dirixir al conceyu cordobés de Baena, y dende ellí, acompañáu por Gutier Gómez de Toledo, prior de la Orde de San Xuan, foi a Sevilla pa solicitar a Pedru I el cese de les hostilidaes ente'l reinu de Granada y el reinu de Castiella y Llión. Sicasí, a los pocos díes Pedru I dio muerte personalmente al monarca granadín nel barriu sevillanu de Tablada.[13]

Pedru I axuntó Cortes xenerales na ciudá de Sevilla n'abril de 1362, nes que reconocieron como herederos de la corona a los fíos del rei y de María de Padilla. En xunu celebró en Soria una entrevista col rei Carlos II de Navarra, prometiéndose los dos mutua ayuda en cuantes guerres entamaren, y afixo otra alianza con Eduardu III d'Inglaterra y el so fíu, el Príncipe Negru.

Preparáu d'esta manera, invadió'l territoriu aragonés ensin previa declaración de guerra, cuando Pedru IV topar en Perpiñán ensin tropes, y en pocos díes ganó los castiellos d'Ariza, Ateca, Terrer, Moros, Cetina y Alhama; pero nun pudo tomar Calatayud, anque la combatió con toa clase de máquines. Ensin llevar más palantre les conquistes, volvió a Sevilla. Al añu siguiente, en 1363, prosiguiendo la guerra con Aragón, faciendo sos los llugares de Fuentes, Arándiga y otros; ganó por sorpresa Tarazona y entró en Magallón y en Borja. Tamién recibió refuerzos de Portugal y Navarra. De la mesma Pedru IV celebró un tratáu con Francia y otru secretu con Enrique de Trastámara axustando que l'aragonés ayudar con toles sos fuercies a conquistar el reinu de Castiella, dexando -y Enrique en premiu la sesta parte de lo que ganaren.

Mientres, Pedru I tomó les places de Cariñena, Teruel, Segorbe y Murviedro, más los castiellos d'Almenara, Chiva, Bunyol y otros. Perdayuri castigaba cruelmente a los vencíos y dexaba guarniciones, colo que menguó les sos fuercies. Llegó hasta los murios de Valencia onde sostuvo munchos combates colos sos moradores. El nunciu apostólicu Xuan de la Grange llogró al cabu que s'afixera la paz ente los reis cristianos el 2 de xunetu de 1363. Dizse qu'una de les condiciones secretes foi la de que Pedru IV daría muerte a Enrique y al infante don Fernando, que n'efeutu foi asesináu pocu dempués. El conveniu, sicasí, nun llegó a ratificase y anováronse les hostilidaes na frontera d'Aragón.

Pedru I, que tenía una nueva favorita llamada Sabela de Sandoval, enfusó en 1364 pol Reinu de Valencia, semando'l terror y apoderándose d'Alicante, Elda, Gandia y otros castiellos. Llegó hasta la Güerta de Valencia y tuvo a puntu de ser sorprendíu n'El Grao. Entós mediaron ente los dos reis los cartelos de desafíu desusdichos. El castellán embarcar pa escorrer a les naves aragoneses, mas una violenta torbonada poner en trance de muerte, polo que tornó a Murviedro y depués a Sevilla, onde lo esperaba la citada Sabela, que diera a lluz a un fíu llamáu Sancho. El so otru hermanu uterín Diego, prindáu en Carmona en 1370 y zarráu na fortaleza prisión del castiellu de Curiel, sería lliberáu en 1434 pola insistente piedá del condestable Álvaro de Luna. El fíu de Diego, Pedru, taría amás munchos años tamién nel castiellu-prisión d'Alaejos, casando con Beatriz de Fonseca de la dinastía arzobispal, pasada de padres a fíos Arzobispos de Santiago de Compostela al estilu de la dinastía arzobispal de los Aragón reales de Zaragoza y en feches asemeyaes.

Torna d'Enrique[editar | editar la fonte]

L'Alcázar de riba de Carmona foi reformáu por Pedru I que lo tresformó nuna de les sos residencies favorites

Enrique, depués Enrique II, hermano bastardu de Pedru, contrató en Francia un exércitu de mercenarios, les llamaes «Compañíes blanques» pol color de les sos banderes; cuntando amás col auxiliu d'Aragón, pasó coles sos tropes dende esti reinu a Castiella en marzu de 1366. En Calahorra, que nin siquier pensó n'aguantase, foi proclamáu polos suyos rei de Castiella y de Llión, ganando bien llueu les places de Navarrete y Briviesca. Pedru I recibió estes noticies en Burgos y apresuradamente coló a Toledo y dempués a Sevilla. Naquel tiempu fixo dar muerte a Xuan Fernández de Tobar hermanu del gobernador qu'apurriera Calahorra. Al cabu de venticinco díes bona parte del reinu topar so la obediencia d'Enrique, sacante Galicia, Asturies, Llión, Sevilla y dalgunes otres ciudaes y villes. Pedru I fuxó a Portugal, d'ellí a Galicia, onde recibió l'ayuda de Fernán Ruiz de Castro, y embarcándose en La Coruña treslladar a la ciudá francesa de Bayonne, non ensin antes ordenar el 29 de xunu la muerte de don Suero García, arzobispu de Santiago.

Alianza col Príncipe Negru[editar | editar la fonte]

En Bayonne el rei Pedru llogró l'auxiliu del Príncipe Negru, comprometiéndose a pagar los gastos de la campaña. Poles clauses secretes del Pactu de Libourne, Guipúzcoa, Álava y parte de La Rioxa seríen pa Navarra y el señoríu de Vizcaya y la villa de Castro-Urdiales para Inglaterra.

Ensin que'l navarru punxera torga, Pedru y el so aliáu con un exércitu pasaron por Roncesvalles y entraron en Castiella en 1367. El 3 d'abril ganaron la batalla de Nájera, na que cayó prisioneru Beltrán Duguesclín, caballeru francés qu'acompañaba a Enrique; y este fuxó al ver perdida la batalla y hubo d'abelugase n'Aragón. Nel mesmu campu de batalla mató Pedru al desarmáu caballeru Íñigo López de Orozco, y en Toledo, Córdoba y Sevilla, creyéndose seguro nel tronu que repunxera, quitó la vida a los que xulgaba enemigos. El Príncipe Negru, viendo que'l rei nun cumplía les sos promeses de pagos, salió de la Península Ibérica n'agostu. Al sabelo Enrique, que se topaba en Francia, pasó con un exércitu per Aragón; entró en Castiella; llegó a Calahorra; foi bien recibíu en Burgos; ganó pa la so partíu Córdoba, Castiella la Vieya y la contorna de Toledo, y vio trescurrir el restu del añu y el siguiente de 1368 dueñu de la metá del reinu, pero ensin decidir la guerra. Pedru, a quien el rei de Granada unvió 7000 caballeru y muncha infantería, defender n'Andalucía; pero a principios de 1369 resolvió dir n'auxiliu de la ciudá de Toledo. Fixo encarcelar en Medina Sidonia a Diego García de Padilla y entamó la marcha.

Muerte del rei[editar | editar la fonte]

Ficheru:La muerte del Rey Don Pedru I de Castilla.jpg
Momentu nel cual Duguesclín suxeta a Pedru I pa dexar qu'Enrique lo apuñalara, cuadru d'Arturo Montero y Calvo.

Nel camín topó al so hermanu Enrique, a quien acompañaben Beltrán Duguesclín y les sos Compañíes Blanques, y trabaron combate cerca del castiellu de Montiel, llamáu de la estrella. Les sos tropes fueron ganaes.

Tres la batalla, el 14 de marzu, zarrar en felicidá fortaleza y sitiáu nella pol so hermanu, entró en tratos, al traviés del so fiel caballeru Men Rodríguez de Sanabria con Duguesclín pa llograr la fuga. El francés conducir con engaños a una tienda na que se toparon frente por frente Pedru y Enrique. Corrió l'unu contra l'otru y abrazaos cayeron al suelu, quedando enriba Pedru; pero Duguesclín, pronunciando, según la lleenda, les célebres pallabres «nin quito nin pongo rei, pero ayudo al mio señor», coyó del pie a Pedru I y poner debaxo, circunstancia qu'aprovechó'l so hermanascu Enrique p'apuñalalo.

Sepultura de Pedru I[editar | editar la fonte]

Capiya Real de la Catedral de Sevilla.

Una crónica manuscrita caltenida na Biblioteca Nacional de París afirma qu'Enrique II fixo pasiar la cabeza de Pedru I clavada nel estremu d'una llanza per diversu ciudaes y castiellos qu'entá defendíen la causa del rei Pedru I.

L'historiador Jerónimo Zurita afirma nos sos Añales d'Aragón que dempués de cortar la cabeza del rei «echáronla na cai, y el cuerpu pusiéronlo ente dos tables sobre les almenes del castiellu de Montiel».[14]

Los restos del rei permanecieron dellos años nel castiellu de Montiel hasta que fueron treslladaos, en fecha que s'ignora, a la ilesia de Santiago de Puebla de Alcocer. En dichu templu permanecieron los restos del rei Pedru I hasta que, en 1446, el rei Xuan II de Castiella dispunxo que se treslladaren al conventu de Santu Domingo'l Real de Madrid, onde fueron asitiaos nun sepulcru delantre del altar mayor.

Cuando'l conventu de Santu Domingo'l Real de Madrid foi baltáu, en 1869, los restos mortales de Pedru I fueron llevaos al Muséu Arqueolóxicu Nacional, hasta qu'en 1877 fueron treslladaos a la cripta de la Capiya Real de la Catedral de Sevilla, onde permanecen na actualidá xunto a los del so fíu, Xuan de Castiella (1355-1405).[15]

Nel Muséu Arqueolóxicu Nacional de Madrid caltién la estatua orante de Pedru I de Castiella, únicu restu sobreviviente del desapaecíu sepulcru del monarca.[16]

Semblanza[editar | editar la fonte]

El cronista Pedru López de Ayala describe a Pedru I de la siguiente manera:

Foi'l Rei Don Pedru asaz grande de cuerpu, é blancu é rubiu, é ceceaba un pocu na fabla. Yera bien cazador d'aves. Foi bien sofridor de trabayos. Yera bien temprado é bien avezáu nel comer é beber. Dormía pocu é amó enforma mugeres. Foi bien trabayador en guerra. Foi cobdicioso de allegar ayalgues é xoyes (...) Y mató munchos nel so Regno, polo qual vieno tol dañu que avedes oyíu.[5]
Ficheru:Estatua de Pedru I el Cruel (M.A.N.) 01.jpg
Estatua orante de Pedru I de Castiella, caltenida nel Muséu Arqueolóxicu Nacional de Madrid.

Matrimonios y descendencia[editar | editar la fonte]

María de Padilla[editar | editar la fonte]

Frutu del so matrimoniu con María de Padilla nacieron cuatro fíos:

Blanca de Borbón[editar | editar la fonte]

Del so matrimoniu con Blanca de Borbón nun tuvo fíos.

Xuana de Castru[editar | editar la fonte]

Del so matrimoniu con Xuana de Castro, tuvo un fíu:

María González de Hinestrosa[editar | editar la fonte]

María González de Hinestrosa, fía de Xuan Fernández de Hinestrosa y Sancha González de Villegas, prima hermana de María de Padilla, dio-y un fíu:

  • Fernando, a quien el so padre fixo señor de Borrina, pero que debió de morrer na niñez.

Teresa de Ayala[editar | editar la fonte]

Teresa de Ayala, fía de Diego Gómez de Toledo ya Inés de Ayala, y sobrina del canciller Pero López de Ayala, dio-y una neña:

Sabela de Sandoval[editar | editar la fonte]

Sabela de Sandoval, aya del neñu Alfonso, dio-y dos fíos:

Según paez, dexó'l monarca dalgunos otros fíos naturales, que los sos nomes nun llegaron hasta nós.

Ancestros[editar | editar la fonte]

El Xusticieru o'l Cruel. Trescendencia na lliteratura y les artes[editar | editar la fonte]

El reináu de Pedru foi granible pa les artes y les letra. Por orde so alzóse'l palaciu mudéxar que lleva'l so nome sobre los restos del Alcázar de Sevilla, palaciu de los antiguos reis musulmanes. Esiste la lleenda de que nel pavimentu del alcázar quedó indeleble'l sangre de Fadrique sobre un mármol d'acolorataes vetes. Tamién dexó alcordanza en Carmona, onde mandó alzar el pimpanu Alcázar de riba, güei en ruines, sobre los cimientos d'una antigua fortaleza musulmana, y dotar con estancies similares a les del Alcázar de Sevilla. D'él fixo una de les sos residencies favorites. Sobre la metá del so patiu d'armes principal álzase'l Parador de Carmona apoderando una vasta estensión de les vegues vecines. Igualmente ordenó la fortificación del llamáu Alcázar de la Reina cerca de la Puerta de Córdoba en Carmona, depués baltáu por orde de los Reis Católicos.

En Toledo y n'otres munches partes los xudíos defendieron con decisión la causa del rei don Pedru. Esti protexer ensin bazcuyar y trabó amistá con dellos d'ellos. Esi foi'l casu del rabín Sem Tob, tamién llamáu don Santos, natural de Carrión, quien-y dirixó y dedicó un poema tituláu Conseyos et documentos al rei don Pedru, güei conocíu como Proverbios morales. Los cronistes contemporáneos de Pedru calificar de el Cruel; pero nos sieglos XVII y XVIII apaecieron defensores, ya inclusive apologistas, que lo apellidaron el Xusticieru. Asina lo fixeron, nel sieglu XVII, Xuan Antoniu de Vera y Figueroa, conde de la Roca, na so obra titulada El rei don Pedru defendíu (1647); y nel XVIII Xosé Ledo del Pozo, catedráticu de Filosofía na Universidá de Valladolid, na so Apologia del Rei Don Pedru de Castiella, conforme á la crónica verdadera de D. Pedru López de Ayala (Madrid: imprenta d'Hernández, ensin añu, acasu 1780). Pero nel sieglu XVII hubo tamién quien s'asitiaron contra'l rei, como'l prestixosu padre Xuan de Mariana, lo que va ser reforzáu entá más nel XIX por una influyente monografía d'Antoniu Ferrer del Río, Exame históricu-críticu del reináu de Don Pedru de Castiella. Obra premiada por votu unánime de la Real Academia Española nel certame qu'abrió la mesma en 2 de marzu de 1850 (Madrid, Imprenta Nacional, 1851). Contra él reaccionó Joaquín Guichot nel so Don Pedru Primero de Castiella. Ensayu de vindicación críticu-histórica del so Reináu (Sevilla, Imprenta de Gironés y Orduña, 1878).

La tradición popular vio nesti monarca un rei xusticieru,[ensin referencies] enemigu de los grandes y defensor de los pequeños; hai motivos históricos pa ello, pos, n'efeutu, mandó que s'ellaborara'l Magüetu de les behetrías de Castiella (1352) que conseñaba los derechos de dellos súbditos a escoyer el so señor contra les pretensiones de la nobleza nes Cortes de Valladolid de 1351 de que se sustituyeren por señoríos solariegos. Amás, el pueblu tenía rocea de la nobleza, polo que les vengaciones del monarca, que recayíen polo xeneral naquella clase, de cutiu fueron percibíes como llexítimos actos de xusticia. La poesía, alimentada de les tradiciones populares, representó mayoritariamente al monarca col calter de xusticieru.

Ye importante recordar que la so fama de cruel ye consecuencia de cuanto espresa Pero López de Ayala na so Crónica de los reis de Castiella, escrita mientres el reináu del so enemigu y socesor, el so mediu hermanu Enrique II, a que'l so serviciu trabayaba esti canciller. Por demás, esa fama estender al Romanceru formando un ciclu temáticu ("Pelos campos de Xerez / a caza va'l rei Don Pedru...").[lower-alpha 3]

En sieglos posteriores, sicasí, la so figura foi reivindicada polos sos descendientes na realeza y la nobleza, de forma que Sabela la Católica prohibió que se-y denominara Cruel y yá nel sieglu XVI, Franciscu de Castiella, tamién descendiente de Pedru I, escribió en 1517 un poema sobre la vida del monarca. Darréu, el rei Felipe II ordenó que se-y calificara de Xusto.[lower-alpha 1]

Non menos de dieciocho pieces del teatru áureo inclúin al rei Pedru I como personaxe. Nel sieglu XVII, como señala Xosé R. Lomba Pedraja nel so estudiu El rei Don Pedru nel Teatru (1899), parte les visiones de Cruel y Xusticieru en pieces diverses de Lope de Vega (La desdichada Estefanía o El rei don Pedru en Madrid, El infanzón de Illescas, Audiencies del rei Don Pedru), Pedru Calderón de la Barca (El médicu de la so honra), Agustín Moreto (El valiente xusticieru y ricohombre de Alcalá), claramente al so favor, y Xuan Claudio del Focete y Llixu nel so El montañés Xuan Pascual, primer asistente de Sevilla.

Nel sieglu XIX revitalízase la hestoria del rei don Pedru gracies al Romanticismu y la so torna a la temática medieval. El primeru n'escribir lleendes sobre él, n'inglés, foi Telesforo de Trueba y Cossío, quien incluyó dos, "L'asistente de Sevilla" y "El maestre de Santiago" ente los venti del so The romance of history: Spain (1827), traducíu al castellán en 1840 como España romántica. Coleición d'anécdotes y sucesos novelescos sacaos de la historia d'España, la última sobre la muerte del so mediohermanu don Fadrique. Tamién escribió una novela histórica inspirada nesti episodiu, The Castilian (1829, 3 vols.), traducida al castellán en 1845 como El castellán o El Príncipe Negru (1845); ye bien posible que, nel ámbitu de la lliteratura inglesa, esta novela influyera n'otros dos más, primero en The Lances of Lynwood (1855), de Charlotte Yonge, na que'l rei preséntase como protagonista d'una novela d'aventures, y d'otra compuesta por nada menos que sir Arthur Conan Doyle, La Guardia Blanca (1891), que la so cronoloxía trescurre ente los años 1366 y 1367 nel marcu de la campaña d'Eduardo de Woodstock, el Príncipe Negru, pa restaurar a Pedru de Castiella nel tronu. El famosu escritor francés Prosper Mérimée tamién reivindica al monarca en Histoire de don Pèdre Ier, roi de Castille (París: Charpentier, 1848), publicáu enantes por entregues. Alexandre Dumas añedir a la llista cola so Le bâtard de Mauléon, 1854 y Leconte de Lisle con dalgunos de los sos Poèmes tragiques.

Hai otres noveles históriques, escrites yá n'español (Men Rodríguez de Sanabria, 1851, de Manuel Fernández y González; Xusticies del rei Don Pedru, 1858, de Manuel Torrijos) y drames románticos (La vieya del candilejo, 1838, de Gregorio Romero Larrañaga, Xosé Muñoz Maldonado y Franciscu González-Elipe, El zapateru y el rei, en 1840 la primer parte y en 1841 la segunda, de Xosé Zorrilla apaez como un rei del so tiempu. En María Coronel, de Franciscu Lluis de Retes y Franciscu Pérez Echevarría (1872), el Rei Cruel» nun sale perbién paráu, y tampoco na novela El sollutu del moru del republicanu Emilio Castelar. En L'arcedianu de San Gil, 1873, de Pedru Marquina, apaez como arquetipu del rei medieval. El personaxe apaez hasta na ópera (Don Pedru'l Cruel, de Hilarión Eslava). Sobre l'episodiu históricu del asesinatu en Sevilla del so hermanascu, el maestre de Santiago don Fadrique, yá tratáu por Trueba, compunxo Franciscu M. Tubino el so Pedru de Castiella. La lleenda de doña María Coronel y la muerte de Don Fadrique (Madrid, 1887). La opinión actual, xeneralizada ente los historiadores, ye que Pedru I de Castiella nun foi más nin menos cruel que los sos coetaneos. Seique'l meyor romance sobre don Pedru ye "A los pies de don Enrique", porque permedia a dambos contendentes nel duelu:

Riñeron los dos hermanos / y de tal suerte riñeron / que fuera Caín el vivu / a nun selo'l muertu"

Na Biblioteca Nacional d'España, en Madrid, guardar siquier 16 manuscritos qu'ilustren la vida del monarca.[18]


Predecesor:
Alfonso XI

Rei de Castiella

1350 - 1366
Socesor:
Enrique II
Predecesor:
Enrique II

Rei de Castiella

1367 - 1369
Apostáu con Enrique II de Castiella (1367-1369)
Socesor:
Enrique II

Na ficción[editar | editar la fonte]

  • 1989: Pedru I, el Cruel, interpretáu por Ramón Madaula, miniserie de 10 episodios de TVE.
  • 1963: Pedru'l Cruel ("Sfida al re di Castiglia"), interpretáu por Mark Damon.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Según Lluis Vicente Díaz Martín
    A cencielles cobardes alegatos en defensa de les sos postures fueron insuficientes pa reivindicar claramente la figura de don Pedru frente a una Castiella poderosa y fuerte que s'imponía, a pesar de los sos circunstanciales fracasos, nel conciertu européu, contribuyendo asina a consolidar a la dinastía que gobernaba. Nun hai por qué sorprendese de que, a pesar de la reconciliación que se produz col matrimoniu d'Enrique III y Catalina de Lancáster, al xunise los representantes de les dos cañes engarraes que la so sangre fundir na persona de Xuan II, el dañu fuera yá irreparable, pos, per una parte, la propaganda fixera yá'l so demoledor efeutu y, por otru, siguieron utilizándose a lo llargo de tol sieglu XV, estes acusaciones como exemplu de rei indignu, lo que dexaba comparar a don Pedru con Enrique IV y xustificar asina determinaos comportamientos, razón pola cual el descreitu foi aumentando y la mesma reina Sabela la Católica se vió na necesidá d'intervenir pa prohibir que se llamara Cruel —epítetu que Lucio Marineo Sículo acuñara— al so antepasáu don Pedru, que la so memoria esmolecer de rehabilitar Felipe II, qu'aprovechó la estinción de la dinastía trastamarísta pa ordenar qu'a don Pedru aplicárase-y el calificativu de Xusto, un don Pedru a quien inda'l pasu del tiempu nun llograra llibrar del llastre de tan brutales acusaciones.[6]
  2. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes titulo
  3. Vas Morrer, el rei don Pedru, / que matasti ensin xusticia / los meyores del to reinu: / matasti'l to propiu hermanu, / el Maestre, ensin conseyu, / y desterrasti a la to madre, / a Dios vas dar cuenta d'ello. / Tienes presa a doña Blanca, / enoxasti a Dios por ello, / que si tornes a querela / date hai Di vos un herederu, / y si non, por cierto sepas / te va venir falcatrúa por ello; / van ser males les les tos fíes / pola to culpa y mal gobiernu, / y el to hermanu don Enrique / te va haber d'heredar el reinu; / vas morrer a puñalaes, / la to casa va ser l'infiernu.Cf. «The "Romanceru del Rei Don Pedru" in Ayala and the "Cuarta Crónica Xeneral"», William J. Entwistle, The Modern Language Review Vol. 25, Non. 3 (Jul., 1930), pp. 306-326.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/453601/Peter.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Afirmao en: Kindred Britain.
  3. 3,0 3,1 3,2 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  4. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 5 marzu 2020.
  5. 5,0 5,1 5,2 Valdeón Baruque, 2002, p. 48.
  6. Díaz Martín, 2007, p. 14.
  7. Valdeón Baruque, 2002, p. 47.
  8. Valdeón Baruque, 2002, p. 30.
  9. Blog Leyenda de Sevilla (28 de xineru de 2011). «lleenda-de-la cabeza-del rei-don_28.html La lleenda de la Cabeza del Rei don Pedru.».
  10. Blog Sevilla nes Muses. Sergio Palma.. «rei-don-pedro.html La primitiva Cabeza del Rei don Pedru».
  11. Historia de Úbeda. Miguel Ruiz Prieto. Páxina 132
  12. Ayala Martínez, 2000, p. 277.
  13. Diáz Martín, 2007, p. 194.
  14. Arco y Garay, 1954, p. 304.
  15. Arco y Garay, 1954, páxs. 305-306.
  16. Elorza et al, 1990.
  17. 17,0 17,1 Castro Toledo, 1981, p. XXXII, introducción.
  18. Cf. Rebeca Samartín Bastida, "Un viaxe pol mitu del rei "cruel": la lliteratura y la hestoria dempués del Romanticismu", en Revista de Lliteratura, LXV, 129 (2003) 59-84:

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Arco y Garay, Ricardo del (1954). Sepulcro de la Casa Real de Castiella. Madrid: Institutu Jerónimo Zurita. Conseyu Cimeru d'Investigaciones Científiques.
  • Castro Toledo, Jonas (1981). Coleición Diplomática de Tordesillas. Valladolid: Institutu cultural Simancas. ISBN 84-500-4849-4.
  • Elorza, Xuan C.; Vaquero, Lourdes; Castillo, Belén; Negro, Marta (1990). Xunta de Castiella y Lleón. Conseyería de Cultura y Bienestar Social: El Panteón Real de les Fuelgues de Burgos. Los enterramientos de los reis de Llión y de Castiella, 2ª, Editorial Evergráficas S.A.. ISBN 84-241-9999-5.
  • González Jiménez, Madalena; García Fernández, Manuel (200) Pedru I y Sevilla. Sevilla: Conceyu de Sevilla. ISBN 84-96098-77-X.
  • Guichot y Parodi, Joaquín (1878). Don Pedru I de Castiella. Ensayu de vindicación críticu-histórica del so reináu. Sevilla: Imprenta de Gironés y Orduña.
  • Rocasolano, Javier (1966). Historia del Reinu de Castiella. Barcelona: Hesperión.
  • Tubino, Franciscu Mª (1887). Pedru de Castiella: la lleenda de doña María Coronel y la muerte de don Fabrique. Madrid: Sevilla: Imprenta de "L'Andalucía".

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]