Medina del Campo

Coordenaes: 41°18′31″N 4°54′54″W / 41.3085°N 4.9151°O / 41.3085; -4.9151
De Wikipedia
Medina del Campo
Escudo de Medina del Campo (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Tipu d'entidá ciudá
Alcaldesa de Medina del Campo (es) Traducir María Teresa López Martín
Nome oficial Medina del Campo (es)[1]
Códigu postal 47400
Xeografía
Coordenaes 41°18′31″N 4°54′54″W / 41.3085°N 4.9151°O / 41.3085; -4.9151
Medina del Campo alcuéntrase n'España
Medina del Campo
Medina del Campo
Medina del Campo (España)
Superficie 153.27 km²
Altitú 720 m
Llenda con
Demografía
Población 20 090 hab. (2023)
- 9958 homes (2019)

- 10 552 muyeres (2019)
Porcentaxe 3.87% de provincia de Valladolid
0.84% de Castiella y Lleón
0.04% de España
Densidá 131,08 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Montmorillon, Zug (es) Traducir y Segovia
ayto-medinadelcampo.es…
Cambiar los datos en Wikidata

Medina del Campo ye un conceyu y una villa española asitiada na provincia de Valladolid, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Tien una superficie de 153,27 km² con una población de 20.774 habitantes y una densidá de 138,8 hab/km².

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Asítiase nel suroeste de la provincia de Valladolid, de que la so capital esta a una distancia de 54,1km; y a 159,6km de la capital española. Medina del Campo atopar a 720 msnm a veres del ríu Zapardiel estendiéndose'l so términu municipal sobre 153 km² onde se destacanse otros trés nucleos urbanos: Gomeznarro, Rodilana y una parte de la urbanización de Les Salinas, que ye compartida con otru conceyu.

Medina del Campo ye cabecera de la Mancomunidá Tierres de Medina, compuesta por aproximao una trentena de conceyos. Dende'l puntu de vista loxísticu y de comunicación, Medina atopase nuna situación privilexada, yá que seis capitales de provincia castellanoleonesas atopasen a menos de 100 quilómetros de la villa. Medina del Campo empecipió 2012 con una población de 21.594 habitantes, anque según les estimaciones del Conceyu la población real de la llocalidá rondaría los 22.000 habitantes. Na actualidá dispón d'un parque móvil de más de 14.000 vehículos, y la población de la contorna Tierres de Medina supera los 43.000 habitantes.

Rueda La Seca Pozaldez, Ventosa de la Cuesta
Villaverde de Medina Norte Pozal de Gallinas
Oeste      Este
Sur
El Campillo, Velascálvaro Rubí de Bracamonte, San Vicente del Palacio Ramiro, Moraleja de las Panaderas

Xeografía[editar | editar la fonte]

Temperatura medio añal: 11,6 °C Oscilación térmica añal: 18,4 °C Precipitación total añal: 392 mm/m² Meses de seca: Xunu, Julio, Agostu y Setiembre Meses con temperatures medies so 0 °C: nengunu Clima: mediterraneu continentalizado

Clima[editar | editar la fonte]

Tien un clima mediterraneu continentalizado, con una temperatura medio añal de 11,6 °C y una oscilación añal de 18,4 °C. El clima ye secu (392 mm/m² al añu de precipitación) con iviernos llargos y fríos y branos curtios y calorosos. El paisaxe de la contorna de Medina del Campo ta apoderáu poles nidies ondulaciones nes que s'asitien los cultivos de cebera y los pinares con dellos regueros d'escasu o nulu caudal, como'l ríu Zapardiel, que traviesa la ciudá.

  Parámetros climáticos permediu de  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Fonte: Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente. Datos de precipitación para el periodo 1961-2000 en Medina del Campo[2] 8 de payares de 2012

Vexetación y fauna[editar | editar la fonte]

La vexetación montesa sobrevive en zones baldías, llenderos y cunetes, tien un curtiu ciclu vital, destináu a producir un gran númberu de granes; por eso, nos meses de primavera, los campos esfruten d'una fugaz esplosión de colores, que pel branu se torna pajiza y amostalga. La contorna acueye a numberosos animales de pequeñu tamañu: gran variedá d'inseutos, reptiles, pequeños royedores, llebres, foinos, perdices, cigüeñes y les escases pero apreciaes avutardas. Chiscando'l paisaxe, dende seronda, apaecen llamargues y lavajos que, magar, pueden paecer de tamañu insignificante, son fundamentales pa la vida montesa y pa la ganadería estensiva. Dalgunos d'estos pequeños estanques lleguen a convertise en llugares d'ivernada d'aves migratories como gansos, grullas y otres aves acuátiques.

Historia[editar | editar la fonte]

Introducción[editar | editar la fonte]

La ciudá de Sarabris foi fundada pol rei Brigo, cuartu rei d'España, y empezó a reinar a los 399 años dempués del diluviu, según cuenta de Beroso, y a los 1906 antes de la venida de Xesucristu, como cunta Ibáñez nel catálogu de reis d'España.
Esta ciudá de Sarabris, quieren dicir dellos autores, ye la ciudá de Zamora, otros la de Toro (Zamora), y por cronografía de Tolomeo (llibru 2ᵘ, capítulu V, tabla segunda) pruébase ser Medina del Campo, polos nomes de pueblos y ríos que tán na so contorna, como ye'l ríu Eban, el ríu Doria (Duero), y la villa d'Otoduro (Tordesillas), y que diz ta a cuatro llegües de Sarabris. Tamién se pescuda peles ciudaes de Valladolid (que diz tar asitiada a ocho llegües), Palancia (que ye Palencia, y ta asitiada a 16 llegües), por Cauca (Coca, a 6 llegües), Congium (Cuéllar, a 9 llegües de distancia), Rauda (actual Roa, a 16 llegües), Porta Angusta (Portillo).

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Paleolíticu

Nun esisten na zona materiales que puedan clasificase como palolíticos. Les causes de la falta d'afayos tienen de basase na conxunción d'una serie de factores adversos, estos tuvieron de ser: la inesistencia de terraces fluviales altes, la falta de materies primes aparentes pa la fabricación de preseos, yá que nun esiste na zona xil, y la cuarcita ye de mala talla, una climatoloxía adversa y l'escasez de caza y pesca, actividaes económiques básiques y esclusives del home del paleolíticu.

Sicasí, ye posible qu'a estos factores físicos xúnanse otros que tien rellación cola ausencia d'unes prospecciones sistemátiques tendentes a alcontrar xacimientos d'estes fases nes terraces fluviales y un segundu factor a tener en cuenta sería la esistencia de poca gravedá d'esplotación de grebos, estes graveres n'ocasiones fixeron posible, amás de la destrucción de munchos xacimientos, l'afloramientu de los materiales fondos enteraos nes terraces. Pal Paleolíticu Cimeru, periodu de climatoloxía bien adversa, la falta de cueves onde la comunidá pudiera abellugase, ye'l factor más importante a tener en cuenta y nun hai dulda que na zona nun esisten oquedades naturales aparentes pa una ocupación.

Neolíticu

D'esta dómina son los más antiguos artefautos alcontraos y recoyíos nesta zona. Sicasí, estes pieces apolazaes (Neolíticu significa, etimológicamente faláu, "piedra nueva", piedra apolazada) que se toparon en Tierres de Medina de forma individualizada y fora de too contestu arqueolóxicu nun dexen encuadrales culturalmente, y por ello, créese que pertenecen a cultures más modernes, como'l Calcolítico, la Edá del Bronce, ya inclusive la Edá del Fierro.

Calcolítico

Nesta fase prehistórica na qu'empiecen a utilizase los metales, en concretu'l cobre, pa la fabricación d'oxetos d'usu cotidianeo tienen de pertenecer el material cerámico recoyíu en dos xacimientos cercanos a Medina del Campo: el pagu de Les Melonares (en Rueda), y nel d'El Arenal de la Morata (en Tordesillas). Dambos afayos guarden dos similitudes, yá que tán asitiaos en distintes terraces fluviales, y nun se completa decoración dalguna en felicidaes cerámiques, lo qu'enzanca la so datación.

Edá Antigua[editar | editar la fonte]

Vacceos

Diz Florian de Ocampo na so crónica, qu'en Medina del Campo habitaben los vacceos, tribu prerromana compuesta por guerreros valientes y robustos, a los cualos galos y grecos en munches batalles y escaramuzas enxamás pudieron ganar.

Dómina romana

Tres la derrota contra los romanos nes escaramuzas que precedieron al sitiu de Numancia, los romanos caltuvieron los so dominiu sobre Sarabris, magar, estos nun frayaron los sos fueros, que aguantaron hasta la conquista visigoda.

Nuna pequeña pandiella conocida como Les Peñes, a pocu más d'un quilómetru al oeste de Medina, atopamos los primeros restos romanos de los que tenemos noticia. Trátase d'unos fragmentos de cerámica romana (Terra Sigillata Hispánica), de barniz anaranxáu. Detrás del actual Conventu de Santa Clara hai una pequeña elevación conocida col nome d'El Castellón (a 739 m)que ta trabayáu tou alredor, con parés de turria; na norte-noroeste sumió'l foso polos trabayos agrícoles. Na parte cimera, puede entá trate restos de texa curva y dellos fragmentos cerámicos medievales nes sos fasteres feches con "cal y cantar", d'unos 3 metros de llargor, de 1 a 1,20 metros d'anchor y separaes ente sí unos 3,50 metros.

Na zona del Castiellu de La Mota puede apreciase les sos grandes muralles con torres rectangulares salientes na zona oriental. Coles mesmes, en tola área que zarren estes muralles recueyense cerámica medieval. A unos 5 quilómetros de Medina en direición oeste (al pie de les víes del tren) ta'l pagu llamáu La Sanjuana, cercanu de la mesma al prau de La Llambiona. Trátase d'una pequeña elevación na que s'atopa un despoblado, que, poles carauterístiques de los sos restos cerámicos, podemos calificar d'altu-medieval. Nes manches cenicientes de la parte cimera apaez cerámica fecha a tornu, rugosa al tactu, de color negru y buxu. Anque la mayor parte de los restos citaos son medievales, sicasí, queremos reflexalos yá que magar se dicía que Medina fuera un antiguu asentamientu romanu, por cuenta de la ausencia de restos romanos nun podemos afirmalo.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Restos de la muralla de Medina del Campo según un grabáu de 1861.
Visigodos

Tres testimonios dannos fe d'una llucha sostenida por Leovigildo p'apoderar a esta población: Unu, el llamase Del Real una de les Puertes de l'antigua muralla, denominada asina por tratase por asitiase frente al campu onde s'asitiaron los conquistadores visigodos. Otru, el llamase esi mesmu sitiu, actual barriu de Santu Tomás y circundantes: Campigotorum, que según atestigua Ossorio: «dempués que se poblaron estos campos, como agora tán, duró-yos enforma tiempu esti nome, como paeció por papeles y ventes d'ilesies». Y el terceru, pola continua tradición que señala a la villa como patria de San Hermenegildo, fíu del propiu Leovigildo, conforme al testimoniu del propiu Ossorio y de #otros historiadores, como Montalvo y Godínez; y coroborado pol fechu de que ta figura recibió dalgún xéneru de cultu per parte de los medinenses. Ello ye que nel pórticu de la Colexata de San Antolín, flanqueando la entrada dende'l segundu cuerpu de dichu pórticu, tán les estatues de San Fernando (esquierda) y San Hermenegildo (derecha) dende'l puntu de vista del observador. Tamién apaez nel primer cuerpu del retablu del altar mayor de dicha colexata.

Grabáu de Francisco Parcerisa publicáu en 1861 qu'ilustra la torre del homenaxe del Castiellu de La Mota.
Trubiecu de los Reis d'Aragón

Leonor de Alburquerque, Reina d'Aragón, esposa de Fernando d'Antequera, madre de los Infantes d'Aragón, güela de Fernando'l Católicu. Señora de Medina.

Guerres Civiles Castellanes

De 1366 a 1369, la Primer Guerra Civil Castellana ente Pedro I de Castiella y el so mediu hermanu Enrique. De 1465 a 1468, la guerra ente Enrique IV y el so mediu hermanu Alfonso. De 1475 a 1479, la Guerra de Socesión Castellana ente Xuana la Beltranexa y la so tía Isabel

Mercáu

Medina del Campo foi unu de los centros europeos más importantes del comerciu de la llana mientres les Edaes Medio y Moderno. Como centru esportador la ciudá tenía muncha rellación col centru manufacturero d'Amberes. En 1491 los Reis Católicos dispunxeron que fuera considerada como Feria Xeneral del Reinu. Les transaiciones comerciales convivíen coles financieres yá que dambes complementábense. Nel sieglu XVI, Medina del Campo convirtiérase n'unu de les principales places financieres d'Europa.[3]

Renacimientu[editar | editar la fonte]

Quema de Medina

El 21 d'agostu de 1520, nel contestu de la Guerra de les Comunidaes, la ciudá negose a apurrir l'artillería presente na ciudá a les tropes imperiales de Carlos I a sabiendes de que si se les apurríen, éstes seríen utilizaes contra Segovia. La respuesta realista consistió en provocar el incencio de delles partes de la llocalidá, fechu conocíu como la Quema de Medina, lo que produció la destrucción de bona parte de la villa medinense y l'españíu definitivu del hasta entós incipiente movimientu comuñeru en tola Corona de Castiella.

Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Mapa de Medina del Campo publicáu en 1852, realizáu por Francisco Coello.
Grabáu de Francisco Parcerisa de la ciudá, publicáu en 1861
Plaza mayor, #principio #siglo XX
Plaza mayor, mediaos sieglu XX
Cai con portalaes con vigues de madera, mediaos sieglu XX
República y Guerra Civil

La Corporación municipal de Medina del Campo a principios de 1930 taba compuesta por un total de 18 conceyales, nomaos pol Gobernador Provincial, siendo alcalde Ángel Alonso Martín. Como fechu singular cabo destacar qu'ente los conceyales designaos topábase una muyer –Eloísa Yáñez Antón-, nomada en 1928, va ser la única muyer conceyal nesti periodu y nel posterior republicanu.

El 16 de marzu, nun plenu estraordinariu, afítase'l númberu de conceyales electos pa les próximes eleiciones municipales en 18 (9 pol distritu del conceyu y 9 pol distritu del teatru), sobre un censu de 11.803 habitantes. Nes eleiciones municipales celebraes el domingu día 12 d'abril gana en Medina del Campo la conxunción republicanu-socialista con 12 conceyales, por 6 de los monárquicos.

Acta de Proclamación de la II República en Medina del Campo: Na villa de Medina del Campo, a catorce d'abril de mil novecientos trenta y ún, siendo los siete de la tarde, presentaronse na Casa Consistorial, los elementos de les Xuntes Directives de los partíos Republicano y Socialista d'esta población a que'l so frente veníen los respeutivos presidentes: Pedro Lambás y Emilio Puebla, coles banderes de los sos centros y siguíos de numberosa manifestación de persones.

El día 16 d'abril constitúyese'l nuevu conceyu republicanu, so la presidencia accidental de Pedro Lambás Regueru y Emilio Puebla Brave, tomando posesión los nuevos conceyales escoyíos, de siguío vótase al alcalde, saliendo escoyíu por unanimidá: Guillermo Represa Marazuela. El 19 de xunu'l Plenu por unanimidá pronunciase contra un libelo y unes declaraciones feches nel Congresu de los Diputaos, el pasáu día 16 de xunu, pronunciaes por José Calvo Sotelo contra Medina y el so Reximientu. Calvo Sotelo espón que: En Medina del Campo españa una fuelga xeneral; ignoro por qué causa, y por que los soldaos del reximientu d'Artillería ellí de guarnición puedan salir a la compra, consiente, nun sé qué xefe —si conociera los so nome lo diría equí, y non p'aplaudi-y—, que vaigan acompañaos, en proteición, por guardias coloraos (Rumores. Un señor Diputáu: Nun ye verdá. Lo se positivamente. Siguen los rumores.) Ye verdá. (Protestes.). La protesta xeneral de tolos conceyales ye unánime” (Estractu del Diariu de Sesiones de les Cortes Españoles del 16 de xunu de 1936). Nesi mesmu Plenu, un conceyal socialista denuncia que viniendo de viaxe en tren, na estación vio a delles persones de dereches retirando caxes con armes y municiones.

El día 17 de xunetu ye la última xunta del Plenu Ordinariu del Conceyu Republicanu. El 18 de xunetu de 1936 sublévase l'exércitu de Marruecos, España queda estremada en dos bloques antagónicos, la Guerra Civil empezó. El 20 de xunetu fai cargu del Conceyu como Alcalde accidental Don César De Araoz Alonso, pola so ideoloxía apolítica, según recen les fontes documentales del archivu Municipal de Medina del Campo y del Archivu Nacional de Simancas. De fechu siguió como alcalde en funciones dende xunetu de 1936 al 10 de xunetu de 1937, anque'l 6 d'agostu de 1936, constitúyese un nuevu Conceyu so la presidencia de Joaquín Carballo Álvarez, comandante del 4ᵘ Reximientu d'Artillería pesao de Medina del Campo, César de Araoz, sigue a la cabeza del Conceyu.

Mientres la Guerra Civil Medina del Campo foi zona de retaguardia y l'Hospital Simón Ruiz foi utilizáu pa sanar a los mancaos que combatíen nel frente. Ente los soldaos cayíos cabo destacar nel Rexistru Civil de Medina del Campo o total de 73 actes de fallecimientu de regulares pertenecientes a la Guardia Mora.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución demográfica[editar | editar la fonte]

Población estranxera con mayor representación (2017)
País Población
 Rumanía  Rumanía 555
   155
  56
 Portugal 39
   35
   16
   15
   14
  13
 Ucraína 9
   8
  8
Evolución demográfica de Medina del Campo
Añu 1504 1530 1561 1596 1631 1648 1674 1752 1787 1848 1861 1880 1900 1910 1920
Población 50.000 20.500 16.800 9.959 5.500 3.000 4.350 5.050 3.454 780 1.500 2.950 3.971 8.854 10.401
Añu 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1985 1991 1995 1996 1998 1999 2000 2001 2002
Población 12.295 13.007 14.288 13.007 14.327 16.518 19.912 20.006 20.139 20.174 20.023 20.023 20.047 20.029 20.102
Añu 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Población 20.046 20.505 20.683 20.767 20.832 21.256 21.540 21.632 21.607 21.594 21.556 21.274 21.110 20.774 20.679

Población estranxera[editar | editar la fonte]

Según datos que remana'l INE, a 1 de xineru de 2017 hai 996 vecinos con nacionalidá estranxera en Medina, ye dicir el 4,82% de la población.

Barrios[editar | editar la fonte]

El barriu más popular ye'l Barriu de Santu Tomás, asitiáu al norte de la villa. Anque nos últimos años Medina esperimentó una gran crecedera faía'l Sur motiváu pol boom de la construcción, dando llugar a barrios como'l d'Altos de Castiella (Sur) o Ribera del Zapardiel (al Sureste) onde predominen les viviendes unifamilares de tipu adosáu. Otros barrios que los sos vecinos atópense representaos por asociaciones vecinales son: Santiago'l Real, Les Clares, Medina Sur (Puerta del Sol y Protexíes), según la pedanía de Gomeznarro.

Política[editar | editar la fonte]

Resultaos eleutorales[editar | editar la fonte]

Dende 2011, Teresa López Martín (1962) ostenta l'alcaldía de la villa, siendo la primer alcaldesa de Medina del Campo.

Alcaldes de Medina del Campo dende les eleiciones municipales de 1979
Periodu Nome del alcalde Partíu políticu
1979-1987 José Ignacio Cano De La Fonte PSOE
1987-1991 José Luis Texo Martín PP
1991-1995 José Antonio Pérez García PSOE
1995-1997 José Manuel De La Fonte Martín PP
1997-1999 Francisco Grande López PSOE
1999-2011 Crescencio Martín Pascual PP
Dende 2011 Teresa López Martín PSOE

Últimes eleiciones municipales[editar | editar la fonte]

Les resultancies de 2015fueron:[4]

Partíu Votos % Conceyales

PSOE

PP

#Gana Medina

CI-CCD

DRCL

UPyD

C's

INME

CILUS

4.027

3.389

1.425

660

210

204

198

111

46

37,90%

31,89%

13,41%

6,21%

1,98%

1,92%

1,86%

1,04%

0,43%

9

8

3

1

0

0

0

0

0

Conxuntu Históricu y Monumental[editar | editar la fonte]

Vista Panorámica del Castiellu de La Mota

Castiellu de La Mota[editar | editar la fonte]

El Castiellu de La Mota atópase allugáu na villa de Medina del Campo, (Valladolid, España). Asitiáu nuna elevación del terrenal —llixu—, apodera la villa y tola so estensa contorna. D'él arrincaba una cortil cercada, ampliáu en trés causes, qu'abrazaba la población, y del cual subsisten dellos restos. #Edificar col carauterísticu lladriyu acoloratáu propiu de la zona, emplegándose la piedra namái pa pequeños detalles, como troneres, escudos, etc. Foi declaráu Bien d'Interés Cultural (B.I.C.) el 8 de payares de 1904.[5]

Atapecer nel Castiellu de La Mota

Colexata de San Antolín[editar | editar la fonte]

La Colexata de San Antolín ye, xunto col Castiellu de La Mota, l'edificiu históricu más importante de Medina del Campo. Asítiase na plaza mayor de la llocalidá y, anque la parte principal ye carauterística del góticu final, la construcción ye complexa, tomando estilos dende principios del sieglu XVI hasta'l sieglu XVIII, ya inclusive cambeos posteriores, munches d'elles debíes a necesidaes de caltenimientu y arreglu (magar, inda en 1903 remocicóse una capiya pa soterrar a unu de los sos párrocos).

La Colexata de San Antolín mientres una atípica nevada
Vista nocherniega del consistoriu municipal

La monumentalidad de la Colexata de San Antolín, obra de Juan Gil de Hontañón del sieglu XVI, curia'l Pendón de los Reis Católicos. Anoblecen el so interior un retablu platerescu robláu por Juan Picardo, Juan Rodríguez y Conelis d'Holanda, y el retablu de San Gregorio, decoráu con primoroses pintures renacentistes del sieglu XVI. A los so encantos suman les capiyes de les Congoxes d'Alberto de Churriguera, una Piedá de Juan de Juni, la sillería del coru con bellos relieves de Juan Muniategui del sieglu XVII, y un fabulosu órganu de Sebastián Miranda.

Economía[editar | editar la fonte]

Les actividaes económiques más destacables son l'agricultura, la industria del mueble y el comerciu. Nesti postreru apartáu hai que destacar la particularidá de que'l comerciu medinense cierra los xueves y abre los domingos pela mañana p'asina dar serviciu a los habitantes de la contorna. El conceyu cunta con un total de 2.377 empreses (abril de 2010), d'eses empreses, el 10% perteneceríen al sector industrial, un 15% a la construcción, el 33% al sector comerciu y el 40% al sector servicios.

Industria[editar | editar la fonte]

Ye destacable l'aumentu perimportante de l'actividá industrial nos últimos años, desenvolviéndose un polígonu en terrenes municipales pa Grandes Industries, que consolidó a Medina del Campo como una potencia Industrial en Castiella y Llión. Ello ye que el 10% del suelu industrial de la provincia de Valladolid pertenez a Medina del Campo

En 2015 dos de les sos empreses fueron escoyíes ente les 50 pymes más dinámiques del país.[6]

Turismu[editar | editar la fonte]

Anguaño, la Plaza Mayor sigui acoyendo feries y asina caltener aquel calter ferial de los sieglos XV y XVI. Esta faceta de la llocalidá puede conocese en fondura nel so Muséu de les Feries, únicu de dichu xéneru n'España. La Selmana Santa en Medina del Campo tien nel so haber les Procesiones de Disciplina más antigües d'España, instauraes per San Vicente Ferrer en 1411, con calteres propios que perduren. Ye la capital de la Denominación d'Orixe Rueda, importante zona dedicada al vinu dende va sieglos en tola contorna esistiendo más de 80 bodegues.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Tien una bona infraestructura de comunicaciones, tantu per tren como per carretera, con frecuentes conexones con Madrid y Valladolid.

Carretera[editar | editar la fonte]

Estación de tren de Medina del Campo.
Tren Talgo travesando'l cambiador d'anchu de Medina del Campo.

L'autovía A-6 (tamién conocida como "Autovía del Noroeste"), comunica la ciudá con Madrid al sur y con Galicia al noroeste. Medina del Campo atopase nuna situación privilexada dende'l puntu de vista lógistico y de comunicación, yá que seis capitales de provincia castellanoleonesas atopanse a menos de 100 quilómetros de la villa.

Distancies per carretera con otres ciudaes:

* Pozaldez a 10 km
  • Rubí de Bracamonte a 11 km
  • La Seca a 14 km
  • Nava del Rey a 16 km
  • Ataquines a 19 km
  • Olmedo a 20,2 km
  • Tordesillas a 24,6 km
  • Arévalo a 36,6 km
  • Íscar a 38,9 km
  • Valladolid a 54,1 km
  • Cuellar a 57,6 km
  • Toro a 61,3 km
  • Ávila a 86,7 km
  • Salamanca a 88,3 km
  • Segovia a 95,8 km
  • Zamora a 96 km
  • Palencia a 99 km
  • Benavente a 108 km
  • Peñafiel a 109 km
  • Madrid a 159,6 km
  • León a 170 km
  • Burgos a 178 km
  • Toledo a 224 km
  • Ponferrada a 231 km
  • Soria a 257 km
  • Oviedo a 288 km
  • Santander a 297,5 km
  • Bilbao a 331 km
  • San Sebastián a 385,2 km
  • Albacete a 419 km
  • La Coruña a 434 km
  • Oporto a 442,3 km
  • Zaragoza a 472 km
  • Lisboa a 553,6 km
  • Andorra la Vieja a 706 km
  • Gibraltar a 747,1 km
  • Barcelona a 775,4 km

Ferrocarril[editar | editar la fonte]

Medina ye un importante nuedu ferroviariu del norte y noroeste d'España. Dende 2006 ta desenvolviéndose el corredor d'Alta Velocidá (AVE) Norte-Suroeste d'España del que forma parte. Dende 2016 tien una nueva estación d'AVE na llinia Madrid-Galicia, asitiada na carretera de les Salinas.

Cultura[editar | editar la fonte]

  • Muséu de les Feries
  • Selmana Santa en Medina del Campo
  • Selmana Renacentista de Medina del Campo (mediaos d'agostu)

Festivales[editar | editar la fonte]

Na villa celebra'l Festival de Cine de Medina del Campo.[7]

Itinerarios culturales[editar | editar la fonte]

  • Ruta de Carlos V, ruta qu'axunta los 24 conceyos españoles nos que pernoctó l'emperador Carlos I de Castiella nel so últimu viaxe con destín al Monesteriu de Yuste en Cuacos de Yuste (Cáceres)
  • Ruta de los Castiellos de Valladolid
  • Camín de Santiago, dende Valencia
  • Buelgues de Santa Teresa. Ruta de pelegrinación, turística, cultural y patrimonial qu'axunta les 17 ciudaes onde santa Teresa de Jesús dexó la so "buelga" en forma de fundaciones.[8]

Deporte[editar | editar la fonte]

Club Ciclista Medinense[editar | editar la fonte]

En ciclismu destaca'l Club Ciclista Medinense, agora mesmu la entidá deportiva más antigua de Medina del Campo con más de 50 años d'actividá, y la segunda más antigua de Valladolid tocantes a esti deporte.

Gimnástica Medinense[editar | editar la fonte]

La Sociedad Deportiva Gimnástica Medinense ye'l club de fútbol más antiguo de la provincia, quitando los de la capital, y l'únicu que llegó a xugar en Segunda División B. Xuega davezu los sos partíu nel Estadiu Municipal de Medina del Campo, instalación que forma parte del complexu Polideportivu Pablo Cáceres, que tien capacidá pa 2.500 espectadores. Ganó 2 Trofeo Diputación de Valladolid: 1999 y 2001.

C.D. Sarabris[editar | editar la fonte]

El Club Deportivo Sarabris fundóse en xineru de 1970 sol nome d'Agrupación Deportiva Sarabris pa fomentu del balonmno, el baloncestu y el voleibol. Darréu diríense sumando otres disciplines deportives como'l fútbol, l'atletismu, el tiru y la natación. Anguaño namái sobreviven les seiciones de natación y baloncestu. Especialmente traumática foi la disolución de la seición de balonmano en 1995, yá que foi'l deporte matriz de l'asociación, como amuesa que mientres los dos primeru años namái esistió un equipu senior masculín d'esti deporte. En 1974 empecípiase la seición de voleibol, que cunta y nel so primer añu con un equipu en categoría senior masculín y cuatro en categoría xuvenil. En 1984, la AD Sarabris tomó parte en competiciones nacionales y provinciales con 14 equipos ente categoríes senior, xuvenil y masculín y femenín; nes disciplines de baloncestu (6 equipos), balonmano (5 equipos) y fútbol (3 equipos).

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Medina del Campo participa na iniciativa de hermanamientu de ciudaes promovida, ente otres instituciones, pola Xunión Europea. A partir d'esta iniciativa pretenden establecese llazos coles siguientes ciudaes cola celebración de ciclos culturales, intercambios o eventos deportivos:

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

  • San Hermenegildo, príncipe visigodu y mártir de la Ilesia Católica
  • Fernando d'Antequera, señor de la villa y rei de la corona d'Aragón, el primeru de la casa de los Trastámara
  • Lope de Barrientos, relixosu y estadista castellanu
  • Alfonso V d'Aragón, fíu y socesor del anterior na corona d'Aragón
  • María d'Aragón, infanta d'Aragón y ocupó el tronu castellanu como consorte del rei Juan II de Castiella
  • Juan II d'Aragón, hermanu d'Alfonso y fíu de Fernando, herederu de les corones de Navarra y Aragón
  • Enrique de Trastámara, duque de Alburquerque, conde de Villena, gran maestre de la Orde de Santiago
  • Beatriz de Bobadilla, marquesa de Moya, partidaria d'Isabel la Católica
  • Juan Ruiz de Medina, Arcedianu d'Almazán y obispu d'Astorga ente 1489 y 1493.
  • Garci Rodríguez de Montalvo, escritor castellanu del Prerrenacimientu
  • Beatriz de Bobadilla y Ulloa, esposa de Hernán Peraza, señor de La Gomera
  • Juan de Carbayos, abá benedictín.
  • Bernal Díaz del Castillo, participante y cronista de la conquista del Imperiu azteca por Hernán Cortés
  • Gómez Pereira, médicu y humanista
  • Francisco Lobato, inxenieru
  • Cristóbal de Mondragón, coronel de los tercios de Flandes
  • Antonio de Villegas, escritor
  • José de Acosta, sacerdote, antropólogu y naturalista
  • Jerónimo Castillo de Bobadilla, escritor y fiscal de la Real Cancillería de Valladolid
  • Ana de Jesús, relixosa carmelita
  • Juan de Haro y Sanvítores, capitán xeneral de Nueva Andalucía y gobernador de Puertu Ricu
  • Gregorio de Valencia, teólogu xesuita
  • Francisco de la Cueva, dramaturgu, filólogu y xurisconsultu del Sieglu d'Oru
  • Rodrigo d'Herrera, dramaturgu del Sieglu d'Oru
  • Baltasar Álamos de Barrientos, eruditu castellanu
  • Bernardo Caballeru Parés, obispu d'Uviéu
  • Juan Ángel Rodríguez, arzobispu de Manila ente 1737 y 1742
  • Leonor de la Cueva y Silva, poeta y dramaturga del Sieglu d'Oru
  • Félix María Calleja del Rei, 59ᵘ Virréi de Nueva España
  • Ricardo Merín, actor
  • Moncho Monsalve, xugador y entrenador de baloncestu
  • Fidel Manrique, anarcosindicalista. Secretariu Xeneral de la CNT ente 2007 y 2010.
  • José Pedro Carrión, actor
  • Ánxeles Maestru, política
  • María Jesús San Segundu, Ministra d'Educación y Ciencia (VIII Llexislatura)
  • Ana Isabel Gimeno, atleta
  • Elena Padrones, ciclista paraolímpica, medayista nos Xuegos Paralímpicos d'Atlanta 1996
  • Sara Rivero, actriz

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Permedios mensuales de Medina del Campo, ESP». Consultáu'l 8 de payares de 2012.
  3. «MEDINA DEL CAMPO, LA FERIA DE ESPAÑA, ESP». Consultáu'l 20 de xunetu de 2016.
  4. «Eleiciones llocales 2011. Ministerio del Interior». Consultáu'l 24 de mayu de 2015.
  5. Ministerio de Cultura. Bienes Culturales Protegidos[1]
  6. se refieren a IBERSNACKS SNACKS CO-MAKER SL y METALURGICA DE MEDINA S.A. ver noticia: Cataluña y Valencia agrupan a las empresas medianas más productivas, El País (24/11/2015) y listado: Top 50 pymes
  7. Festival de cine
  8. Ayuntamiento de Alba de Tormes (ed.): «Alba de Tormes 2014. Santa Teresa de Jesús: V centenario del nacimiento.». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'abril de 2015. Consultáu'l 15 de marzu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]