Sacerdote

De Wikipedia
Un sacerdote católicu

El sacerdote ye una persona que se dedica con una designación específica a realizar actos de cultu nuna relixón, n'ocasiones como intermediariu ente los miembros d'una comunidá relixosa y la divinidá a la qu'estos adoren. Llámase «sumu sacerdote» a quien exerz la máxima autoridá relixosa en delles confesiones, de normal como herederu de dalguna tradición histórica. En munches cultures, la casta sacerdotal constituyía una clase social dominante, acomuñada o n'ocasiones engarrada al poder civil.

El sacerdote nes relixones politeístes[editar | editar la fonte]

Estatua de Jaemuaset, sumu sacerdote de Ptah.

Nes relixones politeístes, de les cualos pueden ponese como exemplos destacaos la de los antiguos griegos, los romanos, los azteques, los antiguos exipcios y otros, el sacerdociu especialízase y cada divinidá tien los sos propios sacerdotes. Coles mesmes na cultura grecorromana podíen atopase sacerdotes dedicaos al cultu de Zeus y nes civilizaciones indoamericanas (como los chibchas) los sacerdotes del cultu solar. La casta sacerdotal que se dedicaba al cultu d'un dios en particular, encargar del templu, de los sacrificios y de l'alministración de les ufriendes (ensin que la so esistencia producir la decadencia y desapaición de la casta) dedicaes al mesmu. Puede comentase el cultu romanu a la diosa Vesta, que s'encamentaba a sacerdoteses bien apreciaes pol pueblu romanu, les vestales, que gociaben de numberosos privilexos.

Nel Antiguu Exiptu, los sacerdotes formaben una casta influyente y poderosa qu'inclusive foi dueña del poder mientres sieglos (vease Sumu sacerdote de Amón). Taben distribuyíos en diverses categoríes que s'estremaben por insinies particulares y polos sos especiales cometíos. Teníen que suxetar a frecuentes purificaciones por aciu abluciones y celebraben acaldía un oficiu que consistía en cantar dellos himnos pela mañana, al mediudía, pela tarde y pela nueche, ocupándose nel estudiu de les ciencies, la enseñanza y na práutica de la medicina. Afaitábense tol cuerpu y vistíen de llinu.[1]

En Grecia, honrábense los príncipes na so mayoría en desempeñar les funciones de «sacrificadores» pero había d'igual manera sacerdotes profesionales llamaos necoros. Delles families como la de los Eumólpidos d'Atenes taben investidas del sacerdociu perpetuu. Amás de esto, cada divinidá tenía les sos neocoros particulares. Por casu, los sacerdotes de Cibeles denominábense coribantes o galos, ente que los de Zeus llamábense dactilos ideanos.[1]

En Roma, los sacerdotes yeren escoyíos ente los personaxes qu'ocupaben les más altes dignidaes o emplegos pero había otramiente, sacerdotes profesionales. Los unos ufiertaben sacrificios a tolos dioses y nun taben adscritos a nenguna divinidá particular mientres otros teníen sa so especial. Pertenecíen a la primer clase los pontífices, augures, quindecenviros, arúspices, hermanos arvales, curiones, septenviros o epulones, feciales, etc.[1]

La muyer nel sacerdociu[editar | editar la fonte]

Los pueblos d'organización patriarcal destinaron a la muyer al cuidu llariegu y la so función maternal, acutando los cargos relixosos al varón. Na historia de la humanidá, sicasí, pueden atopase exemplos de sacerdoteses en dellos cultos grecorromanos y exipcios.

Les relixones abrahámiques escluyeron definitivamente'l papel de la muyer como intercesora ente'l pueblu y la divinidá oficial, apostrando la intervención femenina a rituales marxinales. Na Biblia, la protagonista del Llibru de Ester (escritu posiblemente por un varón) ye una muyer.

Anguaño, dientro de les principales relixones monoteístes el sacerdociu de muyeres ta prohibíu. Solo ta dexada la figura de sacerdotesa n'ilesies pertenecientes a la Comunión Anglicana.

El sacerdote nel xudaísmu[editar | editar la fonte]

Rabín Melchor: el rabinato ye más una función magisterial y nun ye entendida como un sacerdote”.

D'alcuerdu a la tradición del xudaísmu, el sacerdociu naz de la esperiencia del pueblu hebréu y la so lliberación d'Exiptu por mano del profeta Moisés, tal como vien rellatáu nel Pentateucu. Según estos llibros, Yahveh escoyó a una de les doce tribus, la de Leví, representada por Aarón, hermanu de Moisés, pa dedicase a curiar del Arca de l'Alianza y del cultu a la divinidá. Na concepción xudía, Yavé fixo un pactu colos israelites, por que fueren ellos un "pueblu escoyíu", depositarios de les verdaes revelaes por Dios. La dignidá sacerdotal conferida a Aaròn yera hereditaria, al estilu monárquicu, y pasaba de xeneración en xeneración. El Sumu Sacerdote, esto ye, el máximu representante de la tribu de Leví pa dirixir el cultu sería'l xefe de la casa de Aarón, cargu trespasáu de padre a fíu primoxénitu. Esta nueva organización sacerdotal algamaría la so rellumanza mientres los reinaos de David y Salomón los cualos construyiríen el Templu de Xerusalén.

El Templu de Xerusalén, según una reconstrucción idealizada.

La rotura de la socesión levítica, especialmente de la eleición del Sumu Sacerdote, que tendría una figura política tan fuerte como la del rei d'Israel, traería serios conflictos. Escontra'l sieglu II e. C. (añu 152 e. C.), por casu, la eleición de Jonatán Macabéu del llinaxe macabéu, pero non levítico, como Sumu Sacerdote, crearía la secesión de la comunidá esenia de Qumrán y la completa enemistá del partíu de los fariseos. La desapaición del Templu de Xerusalén, destruyíu polos romanos mientres la cayida de Xerusalén del añu 70, dio de resultes la diáspora xudía. La relixón desenvolver escontra lo que güei conocemos como'l rabinismu. El rabín ye l'home dedicáu al estudiu de les Escritures (la Torá), pero nun cumple funciones rituales. El xudaísmu contemporaneu entá respeta la disposición divina de la eleición levítica como la única autorizada pa la celebración del cultu y l'esperanza ye que cola reconstrucción del Templu de Xerusalén, solo les levites, de la tribu de Leví, van siguir el llabor atayáu fai dos mil años.

El sacerdote nel cristianismu[editar | editar la fonte]

Sacerdote de la Ilesia etiópica.

La relixón cristiana concibe'l sacerdociu tamién dende una perspeutiva bíblica que apuerta a otra interpretación de la doctrina levítica. Primero de too, dende la perspeutiva xudía, Xesucristo nun sería un sacerdote al nun pertenecer a la tribu de Leví, sinón que yera descendiente de David de la tribu de Xudá. El xudaísmu, en contraste col cristianismu, reconoz sicasí en Jesús a un rabín, esto ye, un maestru, más que cualesquier otra cosa.

Los cristianos creen sicasí que Xesucristo ufiertar en sacrificiu polos pecaos de la humanidá apurriendo la so vida na Cruz y, siendo Sumu y Eternu Sacerdote según l'orde de Melquisedec. Yá que Cristu ye Sumu Sacerdote y el so sacerdociu ye perpetuu, convertir nel Redentor. Pero la visión de la participación del pueblu nesti sacrificiu varia ente les distintes cañes del cristianismu. Magar Jesús ye, dientro de la lóxica y la teoloxía cristiana, l'únicu Sacerdote capaz d'efectuar tal sacrificiu, él mesmu instituye a los sos apóstoles como los anunciadores de la fe a les naciones y en dichu maxisteriu constrúi la nueva lóxica levítica. El cristianismu toma entós de l'antigua tradición xudía'l conceutu de "Pueblu de Dios", "Nación Santa" y "Pueblu Sacerdotal", y ésti estenderíase a toos aquellos qu'entren dientro de la dinámica del "Nuevu Pueblu de Dios".

Pa les enseñances cristianes, ye importante la doctrina contenida na Epístola a los hebreos, que xustifica la mayor perfeición del sacerdociu de Xesucristo sobre l'antiguu sacerdociu d'Aarón. Nesta epístola llamar al nuevu sacerdociu «el sacerdociu de Melquisedec», pa indicar que ye un sacerdociu ensin venceyar al heriedu levítica. Llámase-y sacerdociu de Melquisedec, o más puramente dichu: Sacerdociu según l'orde de Melquisedec, porque'l personaxe bíblicu Melquisedec tuvo esti sacerdociu, que ye'l Santu Sacerdociu según l'Orde del Fíu de Dios, el mesmu sacerdociu col cual Cristu efectuaría la expiación nel meridianu de los tiempos.

Como pa los cristianos, la crucifixón de Jesús foi un sacrificiu perfectu, yá nun seríen necesarios los sacrificios d'animales, anque los sacerdotes tengan potestá pa ufiertalos, y d'equí p'arriba apurriríense "sacrificios espirituales", como los espuestos n'Hebreos 13:15-16 y na primer epístola de Pedro 2:4-5.

El predicador y escritor Pablo de Tarsu (10-67 d. C.) creó la siguiente clasificación del sacerdociu:

  • El sacerdociu d'Aarón (o sacerdociu menor): sirve pa ministrar solo les coses temporales. Nél cuntaríen los sacerdotes xudíos, de que la so institución Pablo de Tarsu taba biforcándose.
  • El sacerdociu de Melquisedec (o sacerdociu mayor): sirve pa ministrar tantu les coses temporales como les celestiales. Nél cuntaría Xesucristo y el mesmu Pablo de Tarsu.

Según Pablo de Tarsu, na epístola a los Hebreos 7:11-12, la llei de Moisés (que dende esi momentu sería llamada Antiguu testamentu) foi recibida sol sacerdociu aarónico (inferior), y sicasí los Evanxelios fueron recibíos sol sacerdociu cimeru de Melquisedec.

D'alcuerdu a la creencia cristiana, el sacerdote recibe poder de Dios y tien d'usalo al so serviciu. Pa ciertes denominaciones cristianes, esti poder inclúi la sanación por imposición de manes, a semeyanza de lo que se rellata nos evanxelios avera del poder conferíu por Jesús a quien salieron a predicar nel so nome.

D'alcuerdu a les enseñances cristianes, el sacerdote tien de dar muestra de virtúes como paciencia, bondá, pureza y sinceridá y ser capaces de sobrollevar circunstancies adverses pa cumplir la so misión. Nes primeres años del cristianismu, los fieles d'esta relixón fueron escorríos y munchos d'ellos, incluyendo a sacerdotes, fueron torturaos y asesinaos por profesar les sos creencies.

Los sacerdotes cristianos suelen recibir un pagu en dineru o especies por exercer el so ministeriu, yá sía de parte de la comunidá o de la ilesia a la que pertenecen, puntu que nun ye bien vistu por dellos cristianos, al considerar que nun tendría de pagar se por recibir l'evanxeliu.

El sacerdote nel catolicismu, la ortodoxa y el coptismu[editar | editar la fonte]

Un sacerdote católicu.

Tanto los cristianos católicos como los ortodoxos y coptos creen que tolos bautizaos participen del sacrificiu de Cristu (corredención) al ufiertar los sos dolores y sufrimientos pa la remisión de los pecaos sos y de los demás yá que son parte de la Ilesia, "Cuerpu de Cristu". Esta participación ye conocida como «sacerdociu común de los fieles». Amás, creen que Jesús instituyó un sacerdociu ministerial ente los Apóstoles y los sos socesores pa la celebración de los sacramentos, especialmente la Eucaristía, y realizar otres xeres pastorales, poniéndose al completu serviciu de Dios y de la Ilesia. A quien participen d'esti ministeriu denominar clérigos. Esti sacerdociu recibir sacramentalmente (orde sacerdotal) en tres graos: el diaconáu, el presbiterado y l'episcopáu (los obispos), que se considera'l sacerdociu plenu. Son ordenaos sacerdotes solo los varones bautizaos con fiel apegu a la tradición instituyida por Xesucristo al llamar solu varones nel so grupu de los 12 apóstoles. Amás, los candidatos al episcopáu adquieren el compromisu del celibatu, nel ritu llatín tamién se-yos esixe a los presbíteros. Cfr. Mat 10, 3 y 1 Cor 7, 32.

Históricamente nel ritu llatín estremáronse ente órdenes menores (ostiariado, llectoráu, acolitado y exorcistado), y órdenes mayores (subdiaconado, diaconáu y presbiterado), aparte del episcopáu; conferíase amás la tonsura (ritu pol que s'ingresaba nel cleru; conferíase antes de les órdenes menores). Nin les órdenes menores nin el subdiaconado conferir por aciu el sacramentu del Orde, sinón a cencielles por un actu de potestá eclesiástica. El papa Pablo VI suprimió les órdenes menores reordenándoles como ministerios propios de los llaicos, como na práutica solíen exercese -llector y acólito-, por que solamente fueren yá non mayores, sinón direutamente y de manera más coherente órdenes los trés graos del sacramentu del Orde: (diaconáu, presbiterado y episcopáu) como se describió enantes. D'esta manera, anguaño ingrésase nel cleru por aciu la ordenación diaconal.

Como yá s'indicó, los sacerdotes de la Ilesia llatina escoyer ente varones solteros; nes ilesies católiques orientales, igual que nes ilesies ortodoxo y copto, almitir al presbiterado a varones casaos. Los sacerdotes católicos polo xeneral dediquen el so ministeriu a la celebración de la eucaristía, l'alministración de sacramentos (especialmente la penitencia), predicación, vida d'oración, visites a enfermos y organización d'obres de caridá nel so ámbitu (parroquies, capellaníes, hospitales, universidaes, etc).

Amás, restauróse nel ritu llatín de la Ilesia Católica'l diaconáu permanente. A él apuerten xeneralmente varones casaos anque non de manera esclusiva, y exercen una función de collaboración colos presbíteros, especialmente al traviés de la organización de les obres de caridá, visites a enfermos y la predicación. Tamién alministren el sacramentu del bautismu y del matrimoniu. En delles comunidaes católiques de Hispanoamérica tamién esisten los "fiscales"[ensin referencies], instituyíos mientres la dómina colonial, que cumplen funciones similares a les d'un diáconu.

La Ilesia Católica considera'l sacerdociu como una vocación o llamada de Dios. El candidatu al sacerdociu ingresa nun seminariu, institución educativa reservada a esta finalidá. Pa ingresar nel seminariu suélense esixir los mesmos requisitos que p'aportar a estudios cimeros en cada país, pero amás esíxese un informe psicolóxicu. La formación nel seminariu tien una función de discernimiento vocacional (el candidatu hai de comprobar mientres los años de seminariu si tien verdadera vocación) y de formación académica y pastoral. El plan d'estudios ye marcáu poles direutrices de la Santa Sede que distribúi la so formación en dos años de Filosofía y trés de Teoloxía, a los qu'en delles diócesis añade un añu propedéutico o preparatorio, amás d'otres qu'añeden unu o dellos d'especialidá teolóxica o práutica pastoral, mientres el que yá se suel ordenar al candidatu de diáconu.

Según l'Evanxeliu, el sacerdote ye sal de la tierra, la lluz del mundu, pescador d'almes, l'amigu íntimu de Jesús, el pastor vixilante de la grey cristiana, perdonador de pecaos, el predicador d'Evanxeliu, el sacrificador del cuerpu y sangre del Señor, el mensaxeru del Fíu de Dios. Nel usu común hispanu parlante, al sacerdote católicu suélse-y denominar 'padre'.

Sacerdote nel anglicanismu[editar | editar la fonte]

Nes Ilesies anglicanes o episcopales los sacerdotes cumplen práuticamente les mesmes funciones que los de la Ilesia católica romana. En munches d'estes ilesies ye-y dexáu a les muyeres ser sacerdotes (en munches d'elles pueden aportar a obispa, n'otres solo diaconisas). Pa ser sacerdote nestes Ilesies tiense qu'ingresar nun seminariu onde imparten los cursos necesarios pa poder ordenar, estos, antes, son ordenaos diáconos y depués son ordenaos sacerdote o presbíteru (o presbístera). A los sacerdotes anglicanos suélse-yos llamar «cures», y anque n'ocasiones llámese-yos pregueros o ministros estos apellativos nun son correutos una y bones estos contienen la socesión apostólica ininterrumpida desque Cristu fundó la so Ilesia (estes ordenaciones son validaes poles ilesies veterocatólicas y delles ilesies ortodoxes). Na Ilesia Episcopal o Anglicana esisten ministros llaicos que reciben ciertos cursos pa cumplir dalgún ministeriu, por eso nun ye propiu llamar a los sacerdotes ministros o pastores.

Nel protestantismu (pregueru)[editar | editar la fonte]

El protestantismu deniega un sacerdociu distintu al del común de los fieles. Esto llámase sacerdociu universal», doctrina que defendió Martín Lutero. Quien pedriquen dende'l púlpitu y tienen a cargu liderar son conocíos como 'pastores', y delles denominaciones designen 'obispos'.

Na Ilesia de Xesucristo de los Santos de los Últimos Díes[editar | editar la fonte]

Pa La Ilesia de Xesucristo de los Santos de los Últimos Díes (conocida como Ilesia mormona), el sacerdociu ye l'autoridá y el poder eternu de Dios, Él creó y gobierna los cielos y la tierra per mediu del sacerdociu. Ellos creen que Dios da l'autoridá del sacerdociu a varones dignos de la Ilesia con cuenta de que puedan actuar nel so nome pa la salvación de la familia humana. Per mediu del sacerdociu, ellos pueden ser autorizaos a predicar l'evanxeliu, a alministrar les ordenances de salvación y a gobernar el Reinu de Dios na tierra. Nesta Ilesia hai dos sacerdocios, el de Melquisedec y el Aarónico. Estos sacerdocios fueron restauraos mientres una visita que Joseph Smith, el restaurador d'esa relixón, afirmó tener, y por aciu la imposición de manes de Xuan el Bautista (el cual confirió-y el sacerdociu Aarónico) y de Pedro, Santiago y Juan (quien-y dieron el sacerdociu de Melquisedec) nel añu 1829. El Sacerdociu de Melquisedec -según la doctrina de Joseph Smith- ye'l mayor d'ellos, tien el derechu de presidir, y tien poder y autoridá sobre tolos oficios na Ilesia, ente que'l Sacerdociu Aarónico ye una dependencia del anterior y ye preparatorio. El Sacerdociu tresmitir polo xeneral a tolos varones dignos a partir de los 12 años por aciu la imposición de manes por daquién que tenga l'autoridá pa faelo.

"Creemos que l'home tien de ser llamáu por Dios, por profecía y pola imposición de manes, por aquellos que tienen l'autoridá, con cuenta de que pueda predicar l'Evanxeliu y alministrar les sos ordenances" Artículos de Fe 1: 5[2]

Testigos de Jehová (Vieyu o Superintendente)[editar | editar la fonte]

Los Testigos de Xehová nun tienen un sacerdociu como tal, yá que entienden que na Biblia faise referencia a que namái 144.000 persones van ser sacerdotes de Dios y de Cristu, namái dempués de morrer y ser resucitaos nos cielos. Mientres estes persones (qu'afirmen tener esperanza celestial) tán na tierra, considérense iguales a tolos creyentes, yá que'l so sacerdociu, como se dixo, namái se-yos va conferir una vegada que tean nos cielos. Los Testigos de Xehová reconocen un Sumu Sacerdote: Xesucristo. Pa tales creencies basar en testos como: 1 Pedro 2:5-9; Hebreos 3:1; 8:1; Revelación (Apocalipsis) 1:5,6; 5:9,10; 14:1-5; 20:4,6.

Los Testigos de Jehová tampoco reconocen una clase clerical, yá que nun esiste ente ellos distinción ente cleru y legos, porque reconocen a cada Testigu como un ministru de Dios. Sicasí, sí dexen los asuntos d'enseñanza y llendo de la Congregación a homes maduros en sentíu espiritual, polo que reciben l'apellativu de "Vieyos" (Presbíteros), que supervisen o xixilen el "Fatáu de Dios", polo que tamién reciben l'apellativu de "Superintendentes" (Obispos). Agora bien, a diferencia d'otres denominaciones cristianes, los Testigos de Jehová usen indistintamente les pallabres "Vieyu" y "Superintendente" pa referise al mesmu cargu, polo qu'un "Vieyu" ye lo mesmo qu'un "Superintendente" y viceversa. Tampoco utilicen estes pallabres a manera de títulu.

El sacerdociu nel Islam (Imán)[editar | editar la fonte]

Predicador musulmán.

El surdimientu del Islam mientres el sieglu VII d. C. y la so rápida espansión impondría una nueva teoloxía de cara al xudaísmu y al cristianismu. L'Islam reconoz como únicu mediador al Profeta, Mahoma, que recibió'l Corán de les manes de Alá (Dios) y lo delegó como responsable d'anunciar l'auténticu cultu divín a tolos pueblos.

Tou home ye responsable de la so propia disciplina interior no que fai a les sos rellaciones con Dios y les funciones del Imán nun son otres que les de curiar la disciplina relixosa y l'estudiu de los testos sagraos. En sentíu estrictu nun puede falase de sacerdotes nel Islam.

El sacerdociu nel hinduismu (Brahamanes)[editar | editar la fonte]

Nel Sistema de castes de la India, esiste la casta de bráhmanes, que ye la casta sacerdotal del Brahmanismu (hinduismu).

El sacerdociu nel budismu[editar | editar la fonte]

El Budismu, nacíu del contestu hinduista del norte d'India, entiéndese al traviés de la figura carismática de Siddharta Gautama o Buda, que, por aciu la contemplación y la meditación, algama'l llume y l'estáu cimeru (nirvana) que ta percima de los mesmos dioses. Nesti casu'l budismu nun reconoz un sacerdociu de manera doctrinal, sinón un maxisteriu exercíu polos monxos como guíes escontra la verdá. Pero nun esiste un intermediariu ente l'home y el so propiu destín dientro del budismu.

El sacerdociu y la Nueva Era[editar | editar la fonte]

El advenimiento del secularismu, el fenómenu de globalización y sincretismos relixosos, dio orixe a un movimientu espiritualista conocíu como la Nueva Era que, a pesar de ser observable, nun ye una relixón puramente. Pero la so importancia anicia nel fechu d'una concepción de mediación ente'l ser humanu y la divinidá bien cercana al de les relixones naturales y, per otra parte, alimentáu por concepciones teolóxiques distintes a les de les 5 grandes relixones.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat (1906-1914)
  2. Artículos de Fe 1: 5

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]