Alexandre Dumas

De Wikipedia
Alexandre Dumas
president of the Société des gens de lettres (en) Traducir

1840 - 1840
Honoré de Balzac - François Arago
Vida
Nacimientu Villers-Cotterêts[1]24 de xunetu de 1802[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia [3]
Residencia former 2nd arrondissement of Paris (en) Traducir
Llingua materna francés
Muerte Puys (es) Traducir[4]5 d'avientu de 1870[2] (68 años)
Sepultura Panteón de París (es) Traducir[5]
Communal Cemetery of Villers-Cotterêts (en) Traducir[6]
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Padre Thomas-Alexandre Dumas
Madre Marie-Louise-Élisabeth Labouret Dumas
Casáu con Ida Ferrier (en) Traducir (1840 – 1859)[7]
Pareyes Belle Kreilssamner (es) Traducir
Emélie Cordier (en) Traducir
Anna Bauer (en) Traducir
Fanny Gordosa (es) Traducir
Fíos/es
Estudios
Llingües falaes francés[9]
Oficiu novelista, dramaturguescritor
Trabayos destacaos El conde de Montecristo (es) Traducir
Los tres mosqueteros (es) Traducir
La reina Margot (es) Traducir
Veinte años después (es) Traducir
La dama de Monsoreau (es) Traducir
Joseph Balsamo (es) Traducir
The Forty-five Guardsmen (en) Traducir
El vizconde de Bragelonne (es) Traducir
El collar de la reina (es) Traducir
La Condesa de Charny (es) Traducir
Ange Pitou (es) Traducir
Premios
Influyencies Simon Ganneau
Movimientu Romanticismo francés (es) Traducir
IMDb nm0241416
Cambiar los datos en Wikidata

Alexandre Dumas (24 de xunetu de 1802Villers-Cotterêts – 5 d'avientu de 1870Puys (es) Traducir) foi un novelista y dramaturgu francés. El so fíu, Alexandre Dumas, foi tamién un escritor conocíu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació'l 24 de xunetu de 1802 en Villers-Cotterêts. Fíu del xeneral francés Thomas Alexandre Davy de la Pailleterie, meyor conocíu como Thomas-Alexandre Dumas, y de Marie-Louise Elisabeth Labouret.

El fíu del Conde Negru[editar | editar la fonte]

El so padre, el xeneral Thomas-Alexandre Dumas, el Conde Negru, héroe escaecíu de la Revolución francesa, nació n'Haití en 1762, fíu de Alexandre Antoine Davy de la Pailleterie, un aristócrata del Hexágonu que se foi en busca de fortuna al Caribe y terminó arruináu. Mientres esos escuros trenta años vivió n'unión llibre cola esclava negra Marie-Césette Dumas. Como Alexandre Antoine yera dau por muertu por cuenta de la so enllargada ausencia, tuvo que tornar pa recuperar la so fortuna dempués de vender a Thomas-Alexandre como esclavu pa poder llograr el dineru pa dir a Francia, pero una vegada recupera'l so heriedu, llibera al so fíu y llevar a la metrópolis con catorce años. Ellí Thomas-Alexandre recibe entrenamientu na academia d'esgrima de Versalles, convirtiéndose rápido nuna de les meyores espaes del país. Entra al exércitu como soldáu rasu y mientres la revolución aprovecha les vacantes d'oficiales dexaes polos nobles executaos o exiliaos, consiguiendo nun añu convertise nel primer xeneral negru d'un exércitu occidental. El so desempeñu como estratega foi tan notable, que s'alzó una estatua nel so honor en París, destruyida en 1940 polos nazis mientres el so ocupación de Francia; pero'l nome del xeneral ta grabáu ente los d'otros héroes nacionales franceses na columna 23 del Arcu de Trunfu. El xeneral muerre de cáncer a los 43 años, cuando Alexandre Dumas tenía cuatro años d'edá.

Una investigación recién del escritor y periodista neoyorquín Tom Reiss sobre la vida d'Alexandre Dumas, compilada nel so llibru El Conde Negru, revela que les esperiencies vivíes pol padre de Dumas, el xeneral Thomas Alexandre Dumas, fueron les qu'inspiraron bona parte de El Conde de Montecristo y de Los Trés Mosqueteros[12]

Infancia y mocedá[editar | editar la fonte]

Dada la exigua pensión de que disponía la so madre, Dumas recibió una escasa educación escolar. Con unos estudios deficientes empezó a trabayar como mensaxeru, vendedor de tabacu y como pasante d'un notariu. Dumas tenía un calter cerbunu y soñador, dedicaba'l so tiempu a la caza y al cortexu de les rapaces de la so edá (1). En 1822 realizó'l so primer viaxe a París, financiáu col productu de la caza. Quedó esteláu pela ciudá y el teatru. Por ello, unos meses dempués decidió volver con delles cartes d'encamientu pa los antiguos amigos del so padre, ciños cuasi toos ellos a los Borbones (2). En 1823 instalar en París y entra al serviciu del Duque de Orléans como escribiente, gracies a la so perfeuta caligrafía y al encamientu del Xeneral Foy. Sigue escribiendo y completando la so formación de manera autodidacta. En 1825 estrénase'l so primera vaudeville, La caza y l'amor y en 1826 publica la so primer novela en prosa, Blanca de Beaulieu.

Alexandre Dumas na so mocedá.

Primeres obres[editar | editar la fonte]

Cola representación, pola Comédie française en 1830, de Enrique III y la so corte, consigue gran notoriedá y, en 1831, con Antony algama'l so primer ésitu. Ésitu que va siguir a lo llargo de la so carrera lliteraria col xéneru de la so predilección: el drama y la novela histórica. Dizse que foi'l introductor del Romanticismu nel teatru francés, amosando personaxes arguyosos de les sos propies pasiones (1).

Partía'l tiempu ente'l trabayu, l'estudiu y l'amor, qu'en 1824 sorprender con un fíu, Alexandre Dumas fíu, frutu del so romance cola cordurera Marie-Catherine Lebay. El 5 de marzu de 1831 vinu al mundu Marie-Alexandrine, frutu de la so rellación cola actriz Belle Krebsamer, quien lo obligó a reconocer a la recién nacida, según al so primoxénitu. En 1832 Dumas realizó'l so primer viaxe al estranxeru (Suiza). Siguieron Italia (1835), Bélxica y Alemaña (1838). Asina empecipió la so producción de diarios de viaxes. Tamién en 1838 sufrió la perda de la so madre, a quien siempres dedicó los sos mayores cuidaos. En 1840 cásase cola actriz Ida Ferrer. Anque nun duró enforma'l matrimoniu, siguió amestáu a ella por cuenta d'asuntos llegales y económicos (2).

Nel cumal[editar | editar la fonte]

Ye un autor prolíficu (traxedies, drames, melodrames, aventures...) anque, p'atender a la creciente demanda del públicu, tuvo que recurrir a l'ayuda, bultable, de "collaboradores" ente los que destacó Auguste Maquet (1839-1851) qu'intervieno en delles de les sos noveles, ente elles Los trés mosqueteros y El Conde de Montecristo (1844). El discutiniu en redol a esta tema concluyó gracies l'apaición de les papeletes nes que de manera autógrafa consta que foi él quien atopó les Memories de D´Artagnan, obra de Gatien Courtilz de Sandras (editada por Emecé en 1961), base de la so famosa novela. Foi Auguste Maquet quien investigó la fonderada histórica y Alexandre Dumas quien-y dio forma a la novela. Maquet publicaría pocu dempués la so propia versión, pero tanto ésta como la de Gatien son verdaderos esperpentos lliterarios, mientres la d'Alexandre Dumas ye bien axilosa y risondera. Les sos noveles históriques, llenes de vivacidad, gociaron del beneplácito del públicu, favorecíes pola so publicación, por entregues, nos periódicos.

Alcordanza del so pasu per Madrid en 1846 - Carrera de San Jerónimo, 10

En 1846, cuando s'atopaba nel cumal de la so carrera y la so fama enchía les fronteres del so país natal, el ministru d'Instrucción Pública de Francia, M. de Salvandy, convidó a Dumas a viaxar a Arxelia, a onde foi xunto al so fíu y a un grupu d'amigos. Percorrieron España y depués tomaron el barcu La Veloce nel puertu de Cádiz, que los condució a Arxelia y Tunicia. Les vivencies mientres esos dos viaxes recoyer nos sos llibros De París a Cádiz y La Veloce.

Amasó una considerable fortuna que dilapidó con prodigalidad en fiestes y cenes. Fízose construyir un castiellu en Le Port-Marly denomináu Monte-Cristo. Pa ello llevó decoradores d'Arxelia y mercó los muebles clásicos más caros. Caltenía a los sos fíos, a les madres d'ellos y a delles amigues, munches d'elles actrices. Vivía con gran luxu y esbardie; y anque llegó a ganar sumes enormes de dineru, siempres taba empeñáu.

Castiellu de Monte-Cristo.

Cayente económicu[editar | editar la fonte]

Tomó parte activa na Revolución de 1848, colo que se vio arreyáu en problemes políticos. Nesi mesmu añu rompió la so rellación con Maquet, que denunciólu por habese aprovecháu d'él. El xuiciu dictó que tenía que paga-y 145,000 francos en 10 años. Asediado polos acreedores, fuxó a Bruxeles en 1850, onde terminó d'escribir los sos Memories.

Tornó a París en 1853 y embarcóse en diverses empreses, cada cual más ruinosa. En 1847 fundara'l Théâtre Historique que, cuatro años más tarde, foi a la bancarrota. Foi tamién fundador del selmanariu Le Mónte Cristo (1857-1860) que tamién quebró.

Los sos "Llibros de viaxe" y "Reportes de Guerra"[editar | editar la fonte]

En 1858 foi convidáu por una faneguera familia rusa a un viaxe de prestar, que lo llevó a San Petersburgu, Moscú, Astrakhan, Bakú, Xeorxa y les mariña del Mar Negru. Esi viaxe de nueve meses foi de gran provechu pal so trabayu lliterariu. Al so regresu publicó dellos llibros sobre esa tema, según traducciones d'importantes autores rusos d'esa dómina.

En 1859 viaxó a Italia. Ende conoció al xeneral Giuseppe Garibaldi, a quien se xune en Sicilia y ayuda cola compra d'armes en Marsella, qu'él mesmu tresportaría nel so buque Emma. Depués dirixióse a Tierra Santa. Camín escontra allá recibe la noticia de que Garibaldi desembarcó en Nápoles, polo que se tresllada a Palermo, dende onde empieza a tresmitir a La Presse los sos escritos sobre la situación de la guerra. (Los Garibaldinos).

Dempués de la victoria, Garibaldi noma a Dumas Xefe d'Escavaciones y Museos de Nápoles, onde vivió hasta 1864. D'esi periodu ye'l so llibru La San Felice y tamién per esos díes nació la so otra fía Micaela, de la so rellación sentimental con Emilia Cordier.

Alexandre Dumas.

Vieyera[editar | editar la fonte]

A pesar de la vieyera y l'enfermedá, los rellatos de Dumas siguíen enllenando los diarios de París. Asina que hasta los sos últimos díes los sos siguidores pudieron esfrutar d'El caballeru Hector de Sainte-Hermine, la so última novela publicada por entregues en Le Moniteur Universal.

Tamién dende 1869 trabayó na escoyeta de recetes de cocina de dellos países que visitara, pa publicar nun gran volume. Esi llibru terminóse póstumamente (1873), sol títulu de Gran Diccionariu de Cocina.

Muerte[editar | editar la fonte]

En 1870 Dumas abellugar na casa de campu del so fíu en Puys, imposibilitáu de tornar a la capital pola guerra con Prusia y el so estáu de salú. Muerre d'un ataque al corazón el 5 d'avientu, el mesmu día en que los prusianos entraben nel pueblu.

Publicó aproximao 300 obres y numberosos artículos, convirtiéndose n'unu de los autores más prolíficos y populares de Francia. Les sos noveles van dende l'aventura a la fantasía, pasando pola historia.

Obres atribuyíes a Dumas[editar | editar la fonte]

En munches ocasiones, con fines de venta, atribuyéronse a Dumas delles obres que nunca fueron escrites por él. El casu más bultable ye La mano del muertu, continuación de El conde de Montecristo. Esta obra nun foi escrita por Dumas, sinón pol escritor portugués Alfredo Hogan.

Anque la llista d'obres atribuyíes a Dumas ye llarga, tamién pueden mentase La novela de Violeta, El fíu de Portos, Confesiones de la Marquesa, Los caballeros templarios, ente otres. Delles publicaes sol so nome, son namái traducciones, como Ivanhoe de Walter Scott. Otra, de fama imperecedera, ye The Man in the Iron Mask, escrita por Emile Ladoucette, que la so versión Dumas alcuéntrase, a manera d'ensayu, nel so llibru Crímenes célebres.

Reconocencia póstuma[editar | editar la fonte]

Monumentu a Dumas en París.

Soterráu nel campusantu del so pueblu natal Villers-Cotterêts hasta'l 30 de payares de 2002, cuando'l Presidente francés Jacques Chirac ordenó fuera soterráu nel Panteón de París.

El so cuerpu foi desenterráu y nuna ceremonia televisada foi depositáu nel mausoléu, xunto a otros pernomaos escritores de Francia. El presidente francés reconoció qu'esti fechu nun se llevara a cabo enantes pol racismu que prevalecía na sociedá y reconocía que la Francia tuvo munchos escritores pernomaos, pero nengunu tan lleíu como Dumas, yá que los sos llibros traduciéronse a más de 100 idiomes.

Na so alocución, el Presidente Chirac dixo: "...Con Ud, nós fuimos D'Artagnan, Monte Cristo o Bálsamu; percorrimos les cais de Francia, participamos en batalles, visitamos palacios y castiellos; con Ud, nós suañamos..."

Dumas tamién tien un monumentu na Plaza de Malesherbes de París, que foi inauguráu en 1883. Esta estatua foi diseñada por Gustave Doré, y xunto a la imaxe en bronce del escritor, apaez el so personaxe más destacáu, el famosu mosqueteru D'Artagnan.

Obres[editar | editar la fonte]

Noveles curties y cuentos[editar | editar la fonte]

  • Cherubino y Celestina (1835)
  • El cocheru del cabriolé (1835)
  • Un baille de mázcares (1835)
  • Bernardo (1835)
  • Don Martin de Freytas (1835)
  • El cura Chambord (1835)
  • Pascual Bruno (1838)
  • Pedro'l cruel (1839)
  • Monseñor Gaston Febus (1839)
  • El páxaru evasivu (1841)- Comparte l'autoría con Joseph Méry.
  • Praxede (1841)
  • Una alma por nacer (1844)
  • Erminia (1845)
  • El cura de Boulogne (1851)
  • Les estrelles viaxantes del comerciu (1854)
  • Mariana (1859)
  • Un viaxe a la lluna (1860)
  • Deséu y posesión (1861)

Noveles y cuentos infantiles[editar | editar la fonte]

  • El capitán Pánfilu (1839)
  • Aventures de Lyderic (1842)
  • Les farrapes de la condesa Berta (1845)
  • La Mocedá de Pierrot (1854)
  • El rei de los topos y la so fía (1858)
  • Los dos hermanos (1858)
  • Les manes xigantesques (1858)
  • San Juan Nepomuceno y el zapateru (1858)
  • El xiblatu encantáu (1859)
  • L'home ensin llárimes (1859)
  • El rei de los bolos (1860)
  • La vanidosa (1861)

Noveles[editar | editar la fonte]

Portada de
"Los hermanos corsos".
Portada de
"Los trés mosqueteros".
Portada de
"El Conde de Montecristo".
Llista d'obres según la bibliografía d'Hugo P.Thieme (1907).
  • Actea (1839)
  • Aventura de John Davys (1840)
  • El maestru d'armes (1840)
  • Ascanio (1843)
  • Georges (1843)
  • El castiellu de Eppstein (1843)
  • Sylvandira (1843)
  • Amaury (1843)
  • Cecilia de Marsilly (1844)
  • Los hermanos corsos (1844)
  • Gabriel Lambert (1844)
  • Los Trés Mosqueteros, triloxía D'Artagnan 1, (1844)
  • El conde de Montecristo (1845)
  • Venti años dempués, triloxía D'Artagnan 2, (1845)
  • La reina Margot, serie Guerres de relixón 1, (1845)
  • La guerra de les muyeres (1845)
  • El bastardu Agenor de Mauleon (1846)
  • Los dos Dianes (1847)
  • El vizconde de Bragelonne, triloxía D'Artagnan 3, (1848)
  • La tulipe noire (1850)
  • La boca del infiernu (1850)
  • Dios dispón (1851)
  • El palombu (1851)
  • Olimpia de Kleve (1852)
  • El salteador (1854)
  • El capitán Richard (1854)
  • Los mohicanos de París (1854-59)
  • El paxe del Duque de Saboya (1855)
  • L'horóscopu (1858)
  • Les llobes de Manchecoul (1859)
  • El tíu la ruina (1860)
  • Un llance d'amor (1860)
  • El fíu del presidiariu (1860)
  • Una nueche en Florencia (1861)
  • El conde de Moret (1865)
  • El casu de la vilba Lafarge (1866)
  • Creación y redención (1872) Publicada póstumamente, estremar en dos llibros: El doctor misteriosu y La fía del Marqués.

Noveles d'Impresiones de Viaxes[editar | editar la fonte]

  • Impresiones de viaxe: En Suiza (1833)
  • Quince díes nel Sinaí (1839)
  • Impresiones de viaxe: Sur de Francia (1841)
  • A la vera del Rhin (1841)
  • Un añu en Florencia (1841)
  • El capitán Arena (1842)
  • El Speronare (1842)
  • El Corricolo (1843)
  • La villa Palmieri (1843)
  • De París a Cádiz (1847)
  • La Veloce (1848)
  • Un Gil Blas en California (1852)
  • Impresiones de viaxe: El Cáucasu (1859)
  • Impresiones de viaxe: En Rusia (1860)
  • El camín de Varennes (1860)
  • (2012) viaxe-a-california.html Un viaxe a California, Coleición: Vientu Simún, A Coruña: Ediciones del Vientu, páx. 170. ISBN 978-84-96964-89-1.

Noveles d'horror[editar | editar la fonte]

Llamó Los mil y una pantasmes a un grupu d'hestories qu'inclúi:

  • Fontenay de les roses (1849)
  • La muyer del collar de terciopelu (1851)
  • El testamentu de M. de Chauvelin (1850)
  • La llebre del mio güelu (1855)
  • Una comida en casa de Rossini (1849)
  • Los matrimonios del tíu Olifo (1849)
  • Historia d'un muertu cuntada por él mesmu (1844)
  • La dama pálida (1849).

Aparte, otres obres d'horror:

  • Crímenes Célebres (1839-41). Nun se trata de noveles.
  • Historia maraviyosa de don Bernardo de Zúñiga (1849)
  • Capitán de llobos (1857). seique la primer novela sobre homes llobu.
  • Black (1858)
  • La islla de fueu (1860)

Novela histórica[editar | editar la fonte]

  • Blanca de Beaulieu (1826)
  • Galia y Francia (1833)
  • Isabel de Baviera (1835)
  • La condesa de Salisbury (1839)
  • El caballeru de Harmental (1843)
  • Una fía del Rexente (1844)
  • La dama de Monsoreau (1846)
  • Los cuarenta y cinco (1847)
  • José Bálsamu, Memories d'un médicu, serie Revolución Francesa 1, (1846)
  • El collar de la reina, serie Revolución Francesa 2, (1849)
  • La Rexencia (1849)
  • Los drames del mar (1851)
  • Ángel Pitou, serie Revolución Francesa 3, (1853)
  • La condesa de Charny, serie Revolución Francesa 4, (1853)
  • El caballeru de la casa colorada, serie Revolución Francesa 5, (1853)
  • Los compañeros de Jéhu (1857)
  • Los blancos y los azules (1867)
  • El terror prusiano (1867)
  • The Man in the Iron Mask (1867)
  • El caballeru Hector de Sainte-Hermine (1869). Esta obra foi desenterrada de los fondos de la Biblioteca Nacional de Francia y publicada per primer vegada en 2005, gracies a la escoyeta de Claude Schopp.
Memories de Garibaldi por Alexandre Dumas.
Noveles sobre Italia[editar | editar la fonte]
  • Memories de Garibaldi (1860)
  • Los garibaldinos (1861)
  • Los Borbones de Napoles (1862)
  • La San Felice (1863-65) (3 volúmenes "La San Felice", "Emma Lyonna" y "El destín de la San Felice")
Noveles sobre Rusia[editar | editar la fonte]
  • La bola de nieve (1853)
  • Sultaneta (1859)
  • Jane (1859)
  • La princesa Flora (1859)
  • Mariana (1859)
  • Jaime'l desorejado (1860)
  • El palaciu de xelu (1860)
Noveles sobre episodios contemporáneos[editar | editar la fonte]
Noveles biográfiques[editar | editar la fonte]
  • Napoleón (1840)
  • Los Estuardos (1840)
  • Xuana d'Arcu (1842)
  • Lluis XIV y el so sieglu (1844)
  • Los Médicis (1845)
  • Lluis XV y la so corte (1849)
  • Memories de Talma (1850)
  • Lluis XVI y la Revolución (1850)
  • L'últimu rei de los Franceses (1852)
  • Aventures d'un comediante (1854)
  • Xuliu César (1855)
  • Carlos el temerariu (1857)
  • Memories d'una favorita (1865)
Noveles autobiográfiques[editar | editar la fonte]
  • Les mios memories (1852-55)
  • Hestories de los mios animales (1868)
  • Bric-A-Brac (1861)
  • Charles o Causeries (1860)
  • Historia d'un llagartu (1867)

Teatru[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. valor desconocíu. «Q23497995» (en rusu). Encyclopedic Lexicon. Volume XVII, 1841. 
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: http://espn.go.com/nfl/draft2013/story/_/id/8919475/manti-teo-taking-indefinite-leave-twitter-according-source.
  4. Margaret Bryant. «EB-11 / Dumas, Alexandre» (n'inglés). Encyclopædia Britannica de 1911. 
  5. URL de la referencia: http://www.alalettre.com/dumas-oeuvres-pantheon.php. Data de consulta: 23 setiembre 2018.
  6. Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 6753. Identificador Find A Grave de cementerio: 2259124. Llingua de la obra o nome: inglés.
  7. URL de la referencia: https://archives.paris.fr/arkotheque/visionneuse/visionneuse.php?arko=YTo2OntzOjQ6ImRhdGUiO3M6MTA6IjIwMjMtMDgtMTgiO3M6MTA6InR5cGVfZm9uZHMiO3M6MTE6ImFya29fc2VyaWVsIjtzOjQ6InJlZjEiO2k6Mzk7czo0OiJyZWYyIjtpOjIwODI4MjtzOjE2OiJ2aXNpb25uZXVzZV9odG1sIjtiOjE7czoyMToidmlzaW9ubmV1c2VfaHRtbF9tb2RlIjtzOjQ6InByb2QiO30=#uielem_move=-156%2C-1409&uielem_rotate=F&uielem_islocked=0&uielem_zoom=101. Páxina: 18/48.
  8. Frank Thomas Marzials. «EB-11 / Dumas, Alexandre (fils)» (n'inglés). Encyclopædia Britannica de 1911. 
  9. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  10. URL de la referencia: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00435.
  11. Afirmao en: Base Léonore. Llingua de la obra o nome: francés. Editorial: Ministerio de Cultura de Francia.
  12. Redaición BBC Mundo. «El verdaderu y desconocíu Conde de Montecristo» (castellanu). BBC Mundu. Consultáu'l 8 de payares de 2013.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Balda, Mercedes y Manuel Galguera. Alejandro Dumas. Vida y obras. Editorial Balam, Méxicu, 2009. ISBN 978-987-23805-7-1
  • Biet/ Brighelli/ Rispail. Alexandre Dumas ou les aventures d´un romancier. 1986
  • Clouard, Henri. Alejandro Dumas (biografía). 1957
  • Goñi, Roberto . Alejandro Dumas. El autor y su obra. Edición Malfenti, no 4, 2002.
  • Maurois, André. Los tres Dumas (biografía). 1961
  • Reiss, Tom. Le Comte Noir, Flammarion, 2013.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.