Diezmu

De Wikipedia
Tabla de los Diezmos eclesiásticos de la segunda metá del sieglu XVII.

El diezmu (del llatín decimus, décimu) ye un impuestu del 10% (la décima parte de los haberes usualmente referíos a la producción o al comerciu) que se debía satisfaer a distintos estamentos, tales como antigües repúblicas, monarquíes, señoríos, venceyáu a estos, que s'abonaba en razón de llograr dalguna contraprestación o utilidá como «contribuyente», razón que foi diversificada mientres les respeutives dómines.

Ye un arquetipu, unu de los conceutos primixenios que dieren orixe a la institución de la facienda o ayalga pública.

.

Roma, mientres la so esistencia, fixo diverses aplicaciones del conceutu matemáticu del diezmu. Los sos xuristes crearon variantes de «la décima parte» con calter impositivu (indistintamente a productos o beneficios del comerciu) y con nomes qu'aludíen al conceutu que pretendía regulase en cada razón o ocasión impositiva, particularmente nes mercaderías de los puertos romanos.

Nun tiempu históricu determináu, presenta dos etiología, una civil impositiva y otra relixosa voluntaria. Al declarar Roma'l cristianismu como la relixón oficial del Estáu, dambes aguaes axuntáronse, confundieron o inxirieron; magar ello presenten dos praxis:

  • La que podríamos calificar como diezmu políticu o civil, estamentariamente promúlgase y vehicula pol antiguu sistema fiscal romanu, civilización que coles mesmes compiló ciencies, artes, usos y costumes d'otres cultures más antigües, tales como Exiptu y Grecia. Dende Roma estender por vía formal y cultural a tol ámbitu del Imperiu Romanu colos sos siguíes provincies y divisiones, como l'Imperiu romanu d'Occidente (los reinos visigodos transliteraron parte de la cultura romana incluyendo al cristianismu).
  • Y el frecuentemente historicista diezmu eclesiásticu, qu'históricamente foi de primeres una práutica cristiana privada y voluntaria ente los mesmos, y qu'ulteriormente, nel sieglu VI, camudó a un privilexu concesionariu, dau a esti estamentu, pa recaldase oficialmente nos reinos cristianos.

Contestu históricu del diezmu nel Cristianismu[editar | editar la fonte]

La pallabra diezmu, na etimoloxía cristiana primitiva, entender pola décima parte de los frutos que provienen de los campos, praos, viñes, árboles y animales (productos, non dineru). Les primicias yeren la primer parte de los frutos o ganaos qu'ufiertaben los xudíos a Dios. (Los diez primeros o la décima parte de los productos pa Dios, quiciabes remembrando simbólicamente los Diez Mandamientos).

«Nos primeros tiempos de la Ilesia, los Apóstoles y demás sacerdotes caltener coles ufriendes voluntaries de los fieles, que yeren numberoses y en delles partes non solo sufragaben pal sustentu de los ministros y gastos del cultu, sinón qu'entepasaben y sobraben pa los probes

Nun ta bien claro a partir de qué afitáu impunxérase al pueblu cristianu el preceptu de pagar los diezmos. Nos trés primeros sieglos en qu'hubo persecuciones a la Ilesia, nun consta que s'introduxera'l costume de pagar décimes, nin taben rexistraes ente les rentes eclesiástiques. Una vegada cesada la persecución nos sieglos IV y V, atópense delles declamaciones de Papes encamentando a los pueblos cristianos a efectuar la regalía en moneda.

Empezó este, como un derechu, a principios del sieglu VI y se reputaba por obligación rigorosa'l abrasar. Según un sermón de San Cesareo, Obispu de Arles, infierse que'l costume xeneralizar a finales del sieglu VI. Sicasí, en Borgoña, nel occidente del país, l'añu 585 reinando Gontrano, celebróse'l Concilio II Matiscolense, nel cual mandóse pol canon V se pagaren los diezmos como apuerto de la Ilesia. A partir d'equí, foise estendiendo'l costume, que aportó a universal en tou occidente.

Ascendentes prerromanos del diezmu eclesiásticu según la Biblia Antiguu Testamentu =[editar | editar la fonte]

El diezmu yera la manera de sofitar la tribu israelita de Leví, que nun podía tener heriedos de tierres, sinón que'l so heriedu yera'l 10% de lo que rindiera lo producío polos cultivos y los ganaos de toles otres tribus d'Israel, esto ye, les sos ganancies yeren el 10%, pos el so llabor yera dedicase a alministrar el tabernáculo de Yahveh. El diezmu non solo yera una obligación pal que lo daba (el pueblu xudíu), sinón tamién pa quien teníen el deber de recibilos y alministralos (los ministros); ente dalgunos de los sos usos obligatorios yera'l d'ayudar a les vilbes, güérfanos y estranxeros (Deuteronomiu 26:12-13). Recibíu del productu de cada añu, llevaríase'l diez per cientu al alfolí, y dellí comeríen tolos sacerdotes y les sos families. El diezmu consistía solamente n'alimentos o animales; la mención del alfolí nun ye casual; alfolí ye un silu o tenada, el so fin yera puramente social y alimenticiu; esti preceptu antiguu causó distintes interpretaciones dientro del mundu cristianu. Dalgunos creen que se vive pola gracia y non pola llei, lo que fai que'l vieyu preceptu quede caducu; otros creen que se debe siguir con esta observancia; delles cañes de les ilesies protestantes siguen con esta tradición. La congregación xudía nun abrasa na actualidá.

Primer diezmu[editar | editar la fonte]

El primer diezmu rexistráu na Biblia foi'l dadu pol patriarca Abram (dempués llamáu Abraham) al sacerdote Melquisedec n'aición de gratitud, tiempu primero que se instituyera el diezmu pa los sacerdotes levites. Xénesis 14:20

Temporalidá[editar | editar la fonte]

Cada añu, aparte del diezmu regular, yera asignáu otru tantu na so totalidá al estranxeru, el güérfanu y pa les vilbes.

Cuando acabes d'abrasar tol diezmu de los tos frutos nel añu terceru, l'añu del diezmu, vas dar tamién a la levita, al estranxeru, al güérfanu y a la vilba; y van comer nes tos aldegues, y van quitar# la sede. Y vas dicir delantre de Yahveh el to Dios: Saqué lo consagrao de la mio casa, y tamién lo di a la levita, al estranxeru, al güérfanu y a la vilba, conforme a tou lo que me mandasti; nun he transgredido los tos mandamientos, nin escaecí d'ellos."

Deuteronomiu 26.12,13. Versión Reina-Valera, 1960


¡Ai de vós, escribes y fariseos, hipócrites! porque abrasáis la menta, l'eneldu y el comín, pero dexáis lo más importante de la llei: la xusticia, la misericordia y la fe. Esto yera necesariu faer, ensin dexar de faer aquello".

Evanxeliu según san Mateo 23.23. Versión Reina-Valera, 1960

Taba refiriéndose nesi momentu a un grupu de xente xudío que taba dando'l diezmu hasta de lo más mínimu, escaeciendo actuar correutamente. Sicasí, señala que nun tenía d'abandonar se la práutica del diezmu. Hai que destacar qu'esta única mención de Jesús no referente a la llei del diezmu significa implícitamente la desatención del aspeutu espiritual de la llei.

El nuevu sacerdociu tuvo representantes, como'l apóstol Pablo, quien nel so primer epístola a los corintios, nel capítulu 9, menta, ente los derechos d'un apóstol, el ser sosteníu económicamente pola Ilesia, cola mención de «que los que trabayen nel santuariu, comen del santuariu». Sicasí, Pablo nun faía usu d'esti derechu y amás aprofia que'l cristianu tien de dar lo que decidió nel so corazón, non de mala gana nin a encomalo.

Jesús nun vieno esaniciar el principiu del dar y recibir que s'enseña nel Antiguu Testamentu, sinón a da-y un nuevu enfoque. El dar y recibir ta presente nel Antiguu Testamentu na esixencia del diezmu; l'otru y nuevu enfoque del dar y recibir ta nel Nuevu Testamentu na ufrienda voluntaria y arrogante. Pablo declarar con un términu nuevu y más ampliu: "Semar", dexando en claru que nun hai contradicción dalguna ente dambes interpretaciones en dar y recibir. Cabo señalar que Jesús nun cobraba diezmu, tampoco Pedro, Pablo, Santiago nin Juan, pos los sos oficios nun taben suxetos a esti preceptu de la llei mosaica.

El diezmu francu[editar | editar la fonte]

En Francia, mientres l'Antiguu Réxime, foi un impuestu pa recaldar fondos colos que calteníen a la Ilesia y a los sos ministros.

Correspondía a una determinada parte de la recaldación (la parte variaba d'un obispu a otru y de una parroquia a otra, dependiendo del númberu de persones de les mesmes).

Con cuenta de dar en la recaldación d'esti impuestu, el cura primitivu (de la parroquia) yera'l diezmeru, roblaba una especie de contratu bien pola totalidá del diezmu, bien per una parte del mesmu (metá, terciu, cuartu, etc.) y, polo xeneral, caltenía'l cargu con una duración de seis o siete años según les rexones.

El diezmu yera, pos, una gueta que se faía añalmente por aciu un canon establecíu, yá fora n'especie, yá en moneda, que s'apurría al diezmeru, esto ye al cura primitivu, autoridá de la que dependía direutamente la parroquia.

Según les rexones y los periodos, establecíense distintos tipos de diezmos:

  • diezmu gruesu (o gordu): canon sobre les ceberes: trigu, cebada.
  • diezmu enfeudado: diezmu secularizado percibíu por un llaicu.
  • diezmu menudu: sobre les besties y la llana.
  • diezmu mistu: sobre los animales.
  • diezmu noval: sobre les tierres derrotes con menos de 40 años.
  • diezmu personal: sobre los frutos del trabayu.
  • diezmu sólito: percibíu dende tiempos inmemoriales (los diezmos insólitos yeren ocasionales).
  • diezmu real: sobre los frutos de la tierra.
  • diezmu verde: sobre'l llinu, cáñamu, frutes y llegumes.

España[editar | editar la fonte]

Polo que se refier a España, la obligatoriedá del diezmu introducióse al traviés d'Aragón y Cataluña, rexones fronterices col Imperiu carolinxu.[1] El pagu del tributu realizar n'especie y representaba un décimu de los frutos de l'agricultura o ganadería llograos pol creyente. Esistíen dos categoríes de diezmos: el mayor, que s'aplicaba sobre los productos xenerales, como les ceberes, vinos, aceites, vaques, oveyes, etc., y el menor, qu'entendía los bienes más específicos: aves de corrolada, llegumes, hortolices, miel, etc.[1]

Los ingresos llograos yeren recoyíos pol colector” y apurríos a los párrocos, abás y obispos. Pa facilitar esti procesu los vecinos podíen nomar a un “dezmero”, que diba retirando los productos de les cases de los contribuyentes.[1]

N'ocasiones, la recaldación perdía'l so sentíu orixinariu al ser percibida polos señores feudales, de resultes de ser patronos d'un monesteriu o ilesia o de mercar los derechos recaldatorios a la Ilesia. Los diezmos distribuyir por tercios en función del so destín: un terciu dedicar a la construcción d'ilesies, otru a sufragar los gastos del personal eclesiástico y, el postreru, a cubrir les necesidaes capitulares. A pesar del nome, el tipu aplicáu variaba según los oxetos gravados y les rexones, polo que non siempres algamaba'l diez per cientu. Tampoco s'estendía a la totalidá de los productos agrícoles y ganaderos, lo qu'anició aburuyes del mercáu al ampliase de manera escomanada los cultivos o la crianza d'animales exentos de gravame. El castigu más eficaz pa evitar el fraude foi la escomunión, que nun se llevantaba hasta que'l contribuyente pagaba la totalidá de les cantidaes debíes.[1]

Na Edá Media, los reis consiguieron una participación na recaldación de los diezmos de la Ilesia.[2] El rei Fernandu III propunxo al papa Inocencio IV la posibilidá de que la Facienda Real llograra'l terciu del diezmu que se destinaba a la construcción de les ilesies, cola cuenta d'atender los gastos militares del asediu de Sevilla. Consiguida esta primer participación, qu'algamó los dos novenes partes del diezmu, l'autorización pontificia foi anovándose, hasta convertise en 1494 nun recursu permanente del Estáu, conocíu col nome de tercies reales”.

Felipe II d'España llogró otra nueva concesión, el "escusáu", que consistía n'acutar al monarca los rendimientos del diezmu llográu pol mayor “dezmero” de cada parroquia. Nesti casu, los motivos de la participación yeren los costos que suponíen pa la corona les guerres contra los infieles y los herexes.

En 1837 alcordóse la supresión de los diezmos n'España,[3] pero les necesidaes de recursos pa la Primer Guerra Carlista obligaron a diferir la efectividá de la midida hasta la conclusión del conflictu. En 1841 nació la contribución de cultu y cleru, que supunxo que l'impuestu siguiera incidiendo anque fora con otru nome.

Reinos hispanos d'América[editar | editar la fonte]

Na parte de l'América constituyida como Imperiu Español, por cuenta de los alcuerdos del Patronatu Regio, el diezmu yera cobráu direutamente polos funcionarios civiles de la Corona, a condición qu'esta s'encargara d'alzar, dotar y caltener les ilesies y parroquies y otres obres de la Ilesia Católica. Esti impuestu, correspondiente al 10 per cientu averáu de los ingresos añales, yera cobráu a hacendados y propietarios d'inmuebles rurales. Al advenir la dómina de la Independencia, nel sieglu XIX, los gobiernos de les nueves repúbliques constitucionales suprimieron pasu ente pasu esti impuestu.

El diezmu nes Ilesies Protestantes[editar | editar la fonte]

Nes Ilesies cristianes protestantes, el diezmu llogró una aceptación importante. Doctrinalmente ciertes cañes sofitar al suxurir la esistencia de mandamientos fora de la llei mosaica que se consideren universales.

La caña pentecostal, y evanxélica polo xeneral, nun despinta l'usu que fai de los diezmos a los sos siguidores, esto ye, tal como nel Antiguu Testamentu en rellación a la tribu de les levites, caltener y suplir los costos materiales de los sos líderes y xente que trabaya a tiempu completu nelles. Esto basáu na llei del Antiguu Testamentu, que puede atopase en Levíticu 27:30, Númberos 18:26, Deuteronomiu 14:23, 2 Cróniques 31:5; y a los conseyos de Pablo nes sos cartes a Corintios y Santiago, nel Nuevu Testamentu, onde yá non se fala d'un diezmu a manera de llei nin obligación, pero sí s'encamienta a los cristianos a estremar una parte de los sos ingresos pa dar soporte a la ilesia (1° Corintios 16:1-2). Esto ye, magar pa los miembros y siguidores el sofitar económicamente a les sos ilesies ye una responsabilidá ante Dios, nun ye desconocíu que'l so usu seya pal caltenimientu material de la xente que trabaya nel evanxeliu. La mesma Biblia asina lo indica, por casu, na famosa cita de Malaquías 3:10, onde s'indica explícitamente para qué usa'l diezmu, pero magar ello Dios promete una bendición especial pa quien lo faiga:

"Traigan íntegru'l diezmu al alfolí, y asina va haber alimentu na mio casa. Pruébenme nesto —diz el Señor Toupoderosu—, y vean si nun abrir les compuertes del cielu y arramo sobre ustedes bendición hasta que sobreabunde".

Referencies[editar | editar la fonte]

  • 1,0 1,1 1,2 1,3 Enrique Ossorio Crespo, Asina Yera... Los Diezmos de la Ilesia, La Ventana de l'Axencia (Axencia Tributaria), Non 29, 2004-08-26, p. 16. Consultáu 2010-03-03.
  • Joseph Pérez, Isabel y Fernando: los Reis Católicos, Second Edition, Editorial NEREA, 1997, ISBN 84-89569-12-6. p. 83–84.
  • Juan Álvarez Mendizábal: Memoria sobre reforma del sistema actual de diezmos (1837).