Señoríu

De Wikipedia
Señoríu
sistema económicu
Cambiar los datos en Wikidata
Escudu d'Armes de los Señoríos del Solar de Tejada y Solar de Valdeosera.

El señoríu ye una institución mesma de la Edá Media y la Edá Moderna n'España, en ciertu mou similar al feudu del Imperiu carolinxu. Surdió nos reinos cristianos del norte peninsular y estendióse cola Reconquista al restu del territoriu, confirmándose y amontándose (refeudalización) cola Monarquía Hispánica posterior.

Trátase d'una donación hereditaria de tierres y vasallos, incluyida la xurisdicción, dada por monarques a nobles o clérigos como pagu por servicios emprestaos o pagu a méritos adquiríos, pero pola so mera voluntá (mercé).

La so pervivencia nel tiempu (hasta'l sieglu XIX) y el so calter de base económica de la posición social de la nobleza, sobremanera en perdiendo ésta la so poder políticu ante la monarquía, punxeron al señoríu na exa qu'articulaba los sistemes social, económicu y políticu, polo que puede considerase que toos ellos formaben parte d'un réxime señorial que caracterizó al Antiguu Réxime n'España. Foi abolíu pola Constitución de 1812.

Señoríu territorial y xurisdiccional[editar | editar la fonte]

La historiografía estrema dientro del señoríu dos categoríes: el señoríu territorial o señoríu solariego, que sería'l más similar al feudu; y el señoríu xurisdiccional, en que les prerrogativas del señor son fundamentalmente'l cobru de los derechos señoriales d'orixe políticu y xudicial. Anque teóricamente esta diferenciación ye bien confusa, diose tantu na práutica como na documentación histórica. Cosa lóxica, porque'l tracamundiu de derechos y xurisdicciones ye una de les carauterístiques del feudalismu. Difícil sería esclariar lo que significaba concretamente ser señor de forca y cuchiellu o hasta onde llegaba'l ius utendi et abutendi, el ius prime noctis o derechu de pernada, etc. Analizando la esposición de García de Cortázar,[1] el señoríu territorial vendría definir el poder d'un señor sobre los homes y tierres que s'atopen sol so dominiu eminente, ente que'l señoríu xurisdiccional portaría un ámbitu mayor de dominiu xurídicu sobre homes dependientes d'otros señores. El señor territorial tien en teoría una vinculación más estrecha cola tierra, y la so forma típica d'estrayer l'escedente ye por aciu prestaciones de trabayu (la serna, muncho más escases en Castiella que les corvees franceses), o pagos n'especie o dineru (d'escasa circulación). D'una manera sutil, el señor xurisdiccional tien sicasí una distinta rellación cola tierra (el dominiu eminente, quedando al siervu el dominiu útil), anque no fondero tamién realice la estracción del escedente por aciu una coerción extraeconómica (en términos del materialismu históricu). Lo fundamental pal señor ye la perceición de la renta de la tierra; les víes de llograla yeren innumberables, pos por aciu un conxuntu difusu de derechos señoriales consiguía gravar cualquier movimientu de la producción o aumentos de la prosperidá de los llabradores (derechos de camín, de pontazgo, de portalgu... pola esplotación de los montes, de los ríos... monopolios de molín, de tienda, de tabierna...), a lo qu'hai qu'añedir los cobros derivaos de la xurisdicción (multes, penes de cámara, tou tipu d'impuestos vencíos pol rei...).

Puramente, el llabrador suxetu a señoríu territorial sería un siervu ensin llibertá personal, figura que nos reinos hispánicos medievales úsase, pero non generalizadamente, y el que namái lo ta a un señoríu xurisdiccional ye un vasallu del señor, al igual qu'un noble ser d'otru o del rei. N'España nun hubo nengún momentu espectacular d'abolición de la servidume (namái posible en circunstancies nes que la servidume aplicóse tardíamente y yá na Edá Moderna, como asocedió nel Este d'Europa, particularmente na Rusia zarista). La condición social de los llabradores na Alta Edá Media nun ye que fuera meyor, siempres nes llendes de la subsistencia y sometíos a la superioridá social de los señores, pero pasó fluidamente y col pasu del tiempu a situaciones de menor suxeción personal.

Empiezos de Reconquistar[editar | editar la fonte]

Nun principiu la Reconquista, sobremanera en Castiella, nun dexó que nobles o eclesiásticos atroparen tanto poder territorial como lo fixeren nel Imperiu carolinxu. Les causes son, de primeres, que los territorios de frontera dexaron una mayor llibertá llabradora, empezando pol derechu d'ocupación de la tierra abandonada (la presura); de segundes, que la figura del rei caltuvo más poder qu'al otru llau de los Pirineos.

Figures como la behetría, que dexa a los siervos escoyer señor (ver la so estensión nel Magüetu de les Behetrías de Castiella d'aproximao 1352) o la del caballeru villanu, llabrador llibre capaz de caltener armes y caballu de guerra, son propios d'esos primeros sieglos. Una vegada alloñada la frontera, sí van cayendo dientro del réxime señorial, al pasar a depender d'un señor noble o eclesiásticu.

Empiecen a utilizase los conceutos de señoríu como territoriu so xurisdicción d'un noble llaicu (señoríu llaicu) o eclesiásticu (señoríu eclesiásticu). El términu abadengo aplicar al señoríu en que ye un monesteriu el señor, y realengu al territoriu so xurisdicción direuta del rei, anque non ensin intermediarios. Ello ye que la principal parte del realengu seríen les ciudaes y villes privilexaes con fueros o cartes puebles, con Comunidaes de villa y tierra y alfoces, qu'actuaben como auténticos señoríos coleutivos nel so tierra o alfoz. Dellos autores calificaron a les ciudaes como islles nun océanu feudal, pero son islles que caltienen somorguiáu a bona parte del campu al igual que'l restu de señoríos. Namái nel Reinu d'Aragón, nes comunidaes d'aldegues, en lliberándose del señoríu de la ciudá so la que primeramente tán sometíes, puede considerase qu'esiste llibertá de xestión pa los ciudadanos que moren nelles.

La Baxa Edá Media en Castiella[editar | editar la fonte]

La Baxa Edá Media representó un aumentu de los señoríos xurisdiccionales, sobremanera cola nueva dinastía Trastámara, que'l so primer rei, Enrique II, foi motejado el de les mercées pola necesidá que tuvo de compensar a l'alta nobleza el so sofitu na guerra civil contra'l so hermanu Pedro I. Bien de pueblos y villes qu'antes yeren de realengu pasen asina a ser de señoríu, lo que nun quier dicir que'l señor algame la propiedá nin siquier el dominiu eminente sobre les tierres, sinón el conxuntu de derechos señoriales, que na práutica son el derechu a percibir bona parte del escedente de la producción, vía tou tipu d'impuestos. Dependiendo de l'habilidá y determinación pa cobralos y de la resistencia atopada nel procesu, esos derechos seríen más o menos opresivos pa los llabradores, lo que condució n'ocasiones a revueltes. La crisis demográfica producida pola Peste de 1348 tamién influyó nel procesu. Podría falase d'una refeudalización. Foi'l periodu de les principales revueltes antiseñoriales, como les Guerres Irmandiñas en Galicia o la Guerra de los Payeses de Remensa en Cataluña.

Los Reis Católicos: mayoralgu y remensa[editar | editar la fonte]

Mientres el reináu de los Reis Católicos, tres les guerres civiles de Castiella y les guerres de los payeses de remensa na Corona d'Aragón, produzse l'afitamientu del réxime señorial en tola Península, siendo bien distinta la suerte d'unos y d'otros, pos l'alta nobleza castellana quedó bien favorecida, consintiendo los Reis na perpetuación al traviés del mayoralgu de grandes estensiones de señoríos xurisdiccionales. En Cataluña especialmente, los llabradores (payeses de remensa) tres la Sentencia Arbitral de Guadalupe van quedar nuna situación bien favorable, al traviés de censos enfitéuticos que col tiempu fáen-yos pagar cantidaes cada vez menores pola renta de les sos tierres.

Mientres tol periodu siguiente, la Edá Moderna, como se definió al empiezu, el señoríu puede considerase la forma peculiar de la manera de producción feudal na formación económicu social del Antiguu Réxime n'España.[2]

Los cambeos más significativos que se producieron nel periodu fueron un nuevu procesu de refeudalización en redol al sieglu XVII, cola compra de xurisdicciones debida a los apuros hacendísticos del rei, que dexó una nueva clase de señores, munchos d'ellos d'estracción burguesa, qu'aspiraben tamién a la propiedá de la tierra nun contestu de despoblación, formando lo que se llamaba cotos redondos. Hasta qué puntu'l réxime señorial vivir na práutica puede trate ilustráu por dellos documentos, como'l Memorial de Valverde.[3]

El fin del señoríu[editar | editar la fonte]

Señoríos n'Andalucía nel sieglu XVIII.
     Realengu      Señoríos nobiliarios      Señoríos eclesiásticos      Señoríos de les órdenes militares      Nueves Poblaciones.

La diferenciación ente un tipu de señoríu y otru foi vital cuando l'abolición de los señoríos xurisdiccionales a partir de les Cortes de Cádiz dexó en manes de los tribunales de xusticia la determinación d'en qué casos los antiguos señores podíen caltener el so dominiu eminente, convertíu en plena propiedá, tal como s'entiende nel sistema capitalista. Nel feudalismu o réxime señorial, el conceutu de propiedá sería anacrónicu, pos toos (señores y llabradores) compartíen dalgún tipu de derechu sobre la tierra.

N'España nun se realizó una revolución llabradora como la qu'en Francia quemó castiellos y archivos señoriales, quitando a la nobleza de les sos propiedaes (o inclusive conduciéndola a la guillotina o'l exiliu). La nueva clase dominante nel campu español sol réxime lliberal taba compuesta poles families aristocrátiques tradicionales que consiguieron caltener un patrimoniu yá non protexíu pol mayoralgu, aliaes a una burguesía emerxente dispuesta a invertir na Desamortización, representaes políticamente pol partíu lliberal moderáu.

Na metá norte d'España, los llabradores consiguieron asitiase como propietarios de pequeñes esplotaciones minifundistes (dacuando mayores, como en Cataluña); na metá sur, fueron sobremanera grandes mases de xornaleros trabayando nos llatifundios.[4]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • VALDEÓN, Julio, SALRACH, José María y ZABALO, Javier (1987). Feudalismu y afitamientu de los pueblos hispánicos. Barcelona: Labor. ISBN 84-335-9424-9.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

FONDOS DEL ARCHIVU DE LA NOBLEZA (TOLEDO)

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. García de Cortázar, J. A. (2002) Señores, siervos y vasallos na Europa altomedieval, Gobierno de Navarra, Pamplona: Señores, siervos y vasallos na Alta Edá Media, XXVIII Selmana d'Estudios Medievales de Estella.
  2. Antonio Domínguez Ortiz (L'Antiguu Réxime: Los Reis Católicos. Los Austrias) y Gonzalo Anes (L'Antiguu Réxime: Los Borbones), en Antonio Dominguez Ortiz (dir.) (4ª ed.: 1979) Historia d'España Alfaguara, Madrid, Alianza.
  3. Ángel Luis Alfaro (1990), El Memorial de Valverde, un testu inéditu del sieglu XVII, Madrid: Anuariu d'Historia del Derechu Español nº 60, ISSN 0304-4319.
  4. Miguel Artola (La burguesía revolucionaria) y Manuel Miguel Martínez Cuadráu (La burguesía conservadora), en Antonio Domínguez Ortiz (dir.) (3ª ed.: 1976) Historia d'España Alfaguara, Madrid, Alianza.