Gandia

Coordenaes: 38°58′00″N 0°10′56″W / 38.966666666667°N 0.18222222222222°O / 38.966666666667; -0.18222222222222
De Wikipedia
Gandia
símbolos de Gandía (es) Traducir símbolos de Gandía (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Safor
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Gandía José Manuel Prieto Part (es) Traducir
Nome oficial Gandia (ca)[1]
Códigu postal 46700, 46701, 46702, 46728 y 46730
Xeografía
Coordenaes 38°58′00″N 0°10′56″W / 38.966666666667°N 0.18222222222222°O / 38.966666666667; -0.18222222222222
Gandia alcuéntrase n'España
Gandia
Gandia
Gandia (España)
Superficie 60.8 km²
Altitú 22 m
Llenda con
Demografía
Población 78 108 hab. (2023)
- 36 665 homes (2019)

- 37 897 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Safor
3.02% de provincia de Valencia
1.53% de Comunidá Valenciana
0.16% de España
Densidá 1284,67 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Laval, Reus y Pleven
gandia.es
Cambiar los datos en Wikidata

Gandía (en valencianu y oficialmente, Gandia) ye una ciudá de la Comunidá Valenciana (España). Asítiase nel sureste de la provincia de Valencia y ye la capital de la contorna de La Safor.

Cuenta con una población de 74.814 habitantes (INE 2016). Gandía ye unu de los principales destinos turísticos españoles, polo que pel branu la ciudá dobla la so población hasta llegar a los 160.000 habitantes.

Barrios y pedaníes[editar | editar la fonte]

Estensión del términu municipal de Gandía, na Safor.

La ciudá de Gandía estremar en distritos, y estos en barrios. La denominación oficial cola que se trabaya nel conceyu son los distritos pero los ciudadanos subdividen de forma non oficial estos distritos n'entidaes más pequeñes.

Los distritos según el conceyu de Gandía son once, y según el so nome en valencianu son: Beniopa, Benipeixcar, Centre Històric, Corea, Raval, Santa Anna, Marxuquera, Roís de Corella-Hospital i Adjacents, Grau-Venècia-Rafalcaïd, Plaça El·líptica-República Arxentina y Platja[2]

Barrios y pedaníes de la ciudá por distritos
Distritu
Barrios y pedaníes
Beniopa Beniopa, Parque Sant Pere
El Raval El Raval, Alquería de Martorell
Corea Jardinet, La estrella, Sancho Llop
Benipeixcar Benipeixcar
Centru Históricu Centru Históricu, Vila Nova
Santa Ana Santa Ana, Bennacer
Marchuquera Marchuquera alta, Marchuquera baxa, la Ermita
Roís de Corella y Axacentes Roís de Corella y Axacentes
Sablera de Gandía Sablera de Gandía
Plaza Elíptica-República Arxentina Plaza Elíptica, Joaquín Ballester, Simancas, Grupu Porta (Les 500)
Grau, Venecia, Rafalcaïd Grau, Venecia, Rafalcaïd, Les Foies, Molí de Santa Maria
Fonte: Conceyu de Gandía[3]

Historia[editar | editar la fonte]

Hasta tiempos bastante avanzaos del Paleolíticu cimeru nun esisten nel territoriu que güei constitúi'l términu municipal de Gandía muertes d'una ocupación humana, pero yá nesta etapa, mientres el Gravetiense final, l'home de Cro-Magnon asítiase na Cueva del Parpalló, cueva que va ser habitada mientres dellos miles d'años, hasta cuasi'l final del Magdaleniense.

Tamién fueron habitaes mientres el Paleolíticu cimeru les cueves del Ribayu del Llop y la de Maravíes.

En contraste cola riqueza de xacimientos paleolíticos, neolíticos y eneolíticos, ta la escasez de restos de la Edá del Bronce y la poca representatividá de los de dómines ibérica y romana.

Ta comprobada la ocupación del cuetu del Castiellu de San Xuan na dómina ibérica, de xuru a partir del sieglu IV e.C. , pos anque les construcciones medievales fixeren sumir toa muerte de les edificaciones del pobláu, pudiéronse recoyer cerámiques ibériques y fragmentos de vasos áticos de figures coloraes y de barniz negru que namái a un establecimientu de la fecha y cultura indicaes pueden pertenecer. Tamién se recoyeron en llugares ensin alcontrar monedes ibériques.

La romanización ta bien representada nesti territoriu. Na ciudá de Gandía atopáronse monedes y llábanes que podríen indicar un asentamientu yá en dómina imperial que quiciabes fuera l'antecedente remotu de l'actual población, y vasos y otros restos romanos nes cueves Penjada, Cueva de les Maravíes y de los Gochos. Ta última dio abondosos fragmentos de "terra sigillata".

L'orixe de la Gandía actual remontar de manera cierta a la dómina musulmana (¿Candia? ver Mare Nostrum-B.Ibáñez), y la primer mención documentada cristiana, de 1249, figura nel "Llibre del Repartiment de Valencia" de Xaime I d'Aragón En 1323 Xaime II el Xustu concedió al so fíu, l'infante Pedro d'Aragón y d'Anjou, el señoríu de la villa. Alfonsu IV el Benignu asonsañó a los sos antecesores a favor de la fortificación de la villa y Pedru IV el Ceremoniosu venció pa esti fin, en 1387, al Conceyu, el derechu de sisa. El rei Martín l'Humanu donar dempués, con títulu de ducáu, a Alfonso d'Aragón, fíu del infante Pedro. En 1359 heredó'l fíu d'este, Alfonso d'Aragón el Viejo, qu'en 1399 recibe de Martín l'Humanu el títulu de duque, con Gandía como centru del ducáu y establez una corte famosa na dómina, edifica'l Palaciu Ducal, el Monesteriu de San Jerónimo de Cotalba, reforma la colexata y sigue potenciando la corte qu'alluga figures lliteraries como Ausiàs March (Gandía y Beniarjó apuéstense ser la ciudá de nacencia de March), Joanot Martorell o Joan Roís de Corella, que suponen el nucleu de les lletres del Sieglu d'Oru valenciano.

En 1485 el Ducáu de Gandía pasó a la casa de Borja. La ciudá medieval, de calter feudal, que tres la muerte del últimu duque de sangre real volviera a la Corona,y que'l so títulu foi ostentáu polos socesivos reis d'Aragón, convertir en señorial a partir de 1494, Vendida por Fernando'l Católicu al Cardenal Rodrigo de Borja, futuru Alejandro VI, pal so fíu primoxénitu Pedro lluis, y nel que Juan de Borja y Cattanei, el segundu duque de Borja, establez ellí una pequeña pero campanuda corte, rexentada pola so muyer y anterior vilba del so hermanascu, Doña Maria Enriquez de Luna.

En 1520 tuvo llugar el llevantamientu de les Germanías, que dende Valencia estender a les poblaciones más importantes del Reinu, incluyida Gandía. La sulevación trunfó en Valencia y Xàtiva. La batalla de Vernisa, en xunetu de 1521, dio'l trunfu a los agermanados, qu'ocuparon Gandía y la so contorna, y obligaron a los moriscos a convertise al cristianismu. Pero tres la derrota final de los agermanados volvió Juan de Borja y Enríquez de Luna, el tercer duque de Borja, a Gandía y casó con Francisca de Castro-Pinós.

A Juan asocediólu'l so fíu mayor Francisco (1543-1551), que naciera en 1510, y qu'arrenunció a los sos títulos y bienes a favor del so fíu Carlos en 1551 pa ordenar y entrar na Compañía de Xesús.

Per otra parte, Francisco de Borja, que sería canonizáu en 1671, entamó obres d'amurallamientu ya incorporó la nueva cortil a la Vila-nova, protexéndola asina del peligru de los pirates, turcos y corsarios al serviciu del rei de Francia. Tamién dientro de la nueva cortil, mandó construyir un colexu pal que llogró, en 1548, una bulda pontificia que la alzó a la categoría d'Universidá. Dicha universidá, asitiada nel llugar que güei ocupen les Escueles Pías, foi famosa nos dos sieglos que tuvo de vida, hasta la so supresión por Carlos III en 1772, tres la espulsión de los xesuites que lu rexentaben en 1767, y polla pasaron nomes como Baltasar Gracián, Juan Andrés y Antonio José de Cavanilles.

Gandía caltuvo'l so rangu mientres tol sieglu XVI pero, a partir de 1609, cola espulsión de los moriscos y la ruina de los inxenios azucreros qu'ellos remanaben, sufrió consecuencies económiques y demográfiques catastrófiques que tardó más de 150 años en recuperase.

Mientres la dómina d'estancamientu, que s'allargar hasta la segunda metá del sieglu XVIII, los duques fueron abandonando la so residencia pa instalase en Madrid. Mientres la Guerra de Socesión, el duque de Gandía tomó'l partíu de Felipe d'Anjou, cuando tol restu del Reinu facer pol Archiduque Carlos. D'equí que'l xeneral Juan Bautista Basset, del partíu austracista, tomara la ciudá de Gandía y llevárase l'artillería de la entós plaza fortificada.

Col trunfu de los Borbones restablecióse tou menos la vida política, pos los duques apenes faíen dalguna curtia visita al so palaciu. En 1740 morría en Madrid el postreru Borja y Centelles, y el ducáu pasó al so sobrín el conde-duque de Benavente; ocho años dempués heredaría la fía d'ésti, casada col duque de Osuna. Con Carlos III anueva la vida económica, y Gandía empecipia una dómina próspera de industrialización.

Nel sieglu XIX la seda travesó dos grandes crisis debíes una a la epidemia qu'acabó con cuasi tol viérbene de seda a mediaos del sieglu, y otra a la competencia estranxera. El ferrocarril, símbolu de la espansión decimonónica llegó coles llinies de vía estrecha Tren Alcói Gandía y Puertu y col enllaz ente Dénia y Carcaixent. Na división provincial de 1822 foi adscrita a la Provincia de Xàtiva y na la división de 1833 a la d'Alicante, pasando definitivamente a Valencia en 1836.

Mientres la guerra civil la so población sufrió múltiples bombardeos per parte de l'aviación italiana de Mussolini.

Nos años 1960, y debíu a la gran crecedera urbana de la ciudá, el conceyu de Gandía anexonó a los hasta entós conceyos independientes de Beniopa y Benipeixcar, anguaño barrios de la ciudá.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima de Gandía ye mediterraneu subtropical (Clasificación climática de Köppen: CSa) con unes temperatures bien nidies mientres l'iviernu, y unos branos moderadamente templaos. La temperatura medio añal ye de 20 °C. Los iviernos tienen una temperatura medio de 14 °C, ente que los branos de 26 °C. Les temperatures máximes medies pel hibiernu bazcuyen ente 16 °C y 21 °C, ente que les mínimes bazcuyen ente 7 °C y 11 °C. Les temperatures máximes pel branu bazcuyen ente 29 °C y 33 °C, ente que les mínimes veraniegues suelen bazcuyar ente 20 °C y 24 °C. Pel hibiernu les temperatures so 5 °C son infrecuentes, al igual que les temperatures percima de 40 °C pel branu. La mayor parte de les precipitaciones añales asoceden na seronda, dándose'l máximu ente ochobre y entamos d'avientu, con precipitaciones frecuentemente enchentes. El xarazo nun ye raru en Gandía, anque la nieve ye un fenómenu práuticamente desconocíu dientro de la ciudá. Les hores de sol añales son d'aproximao 3.000h.


  Parámetros climáticos permediu d'Estación meteorolóxica de la Sablera de Gandía, Valencia, España.) 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 29.6 29.8 34.2 32.4 42.0 40.0 39.7 40.8 38.3 38.1 33.1 26.1 42.0
Temperatura máxima media (°C) 19.7 19.0 21.1 23.4 26.8 29.3 32.3 32.0 30.8 28.8 22.3 19.3 25.4
Temperatura media (°C) 14.4 14.3 15.9 18.5 21.0 23.9 27.0 27.0 25.8 23.2 17.8 13.5 20.2
Temperatura mínima media (°C) 9.1 9.5 10.8 13.5 15.2 18.6 21.7 22.0 20.8 17.4 13.3 8.1 15.0
Temperatura mínima absoluta (°C) 3.1 2.2 3.9 7.7 8.4 14 17.9 17.3 14.8 7.0 4.0 2.4 2.2
Precipitación total (mm) 49.0 33.4 63.6 49.9 46.7 27.5 4.0 40.3 58.0 112.6 107.5 84.3 676.8
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 4 3 4 4 4 3 1 2 5 6 5 4 45
Díes de nevaes (≥ 1 mm) 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
Fonte: La información sobre les estremes son de los postreros 3 años.[4] Les precipitaciones son les facilitaes pol conceyu de Gandía.[5]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gandía cuenta con 74.814 habitantes (INE 2016). El 23,5% de la población censada ye de nacionalidá estranxera.[6]

Evolución demográfica de Gandía[7]
1857 1887 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2000 2007 2008 2009 2012 2014 2015 2016
8.881 8.723 11.304 14.558 15.790 17.217 23.484 23.898 24.176 41.984 48.494 52.000 59.123 77.421 79.958 79.430 79.010 76.497 75514 74814

Tresporte[editar | editar la fonte]

La ciudá de Gandía cunta con una completa rede de tresportes, tanto urbanos, como interurbanos. Na ciudá hai en marcha na actualidá seis llinies d'autobuses urbanos. Les llinies colorada, mariella, verde y la nueva llinia (RENFE - Hospital), pertenecen a L'Urbanet, el serviciu públicu de tresportes del Conceyu de Gandía. Les llinies colorao y mariello son circulares y xunen tola ciudá ente sigo, amás la llinia verde xune los barrios de Marxuquera, Marenys de Rafalcaid, Venecia, Avenida d'Europa y l'Hospital Comarcal col centru de Gandía. De la mesma, les llinies azul y verde pertenecen a La Marina Gandiense. La llinia Verde xune El Real de Gandia con Gandía y el Grau de Gandia. L'azul xune la Sablera de Gandía y el Grau cola ciudá. Tamién ta en funcionamientu Saforbici, un serviciu de bicicletes públiques que pretende ameyorar la movilidá en Gandía.

Pa un futuru cercanu ta prevista una nueva llinia qu'una la estación de Gandía colos Centros comerciales de La Vital, Plaza Mayor y el Carrefour, y de la mesma siga hasta'l futuru Hospital de Gandía.

Son de color verde, la so frecuencia de camín ye de 10/12 minutos y salen dende la estación de RENFE. Hai 4 llinies, la mariella y la colorada, que percuerren la ciudá circularmente, caúna nun sentíu. La verde, que llega a los barrios periféricos de la ciudá: Marxuquera, Marenys de Rafalcaid, Venecia y Avenida d'Europa. Y una última llinia, que xune la estación de RENFE direutamente col Hospital Comarcal (San Francesc de Borja).

  • La Marina Gandiense:

Son de color mariellu, la so frecuencia de camín ye de 12-15 minutos, salen dende la estación de RENFE. La llinia azul comunica Gandía ciudá cola sablera y el Grau. La llinia verde comunica Real de Gandía con Gandía, la Universidá y el Grau, y pel branu ponse en funcionamientu una llinia que comunica la Sablera de Xeraco con Gandía.

  • Autobuses interurbanos:

Gandía cunta con una estación d'autobuses xunto a la estación de RENFE, dende la que salen llinies que conecten la ciudá con tolos pueblos de la contorna. Tamién sirve como base p'autobuses escontra tola xeografía española. Destaca la llinia Gandía-Madrid perteneciente a Avanza, con más de 15 espediciones diaries pel branu. Tamién esisten conexones escontra Salamanca, Medina del Campo, Tordesillas, Teruel, Zaragoza, Bilbao, Galicia, Barcelona, Alicante y Andalucía. A nivel rexonal, tien conexones con Dénia, Alicante, Valencia y tolos pueblos de La Safor.

  • Ferrocarril:

Gandía tamién cunta con dos estaciones de ferrocarril perteneciente a Cercaníes Valencia, siendo dambes final de la llinia C1. Estes son les estaciones de Gandía y Platja i Grau de Gandía, siendo esti postreru un apeaderu con tres trenes al día. Dende abril de 2011 lleguen trenes d'alta velocidá (Alvia S-130) procedentes de Madrid-Puerta de Atocha. Pel branu de 2011, les sos espediciones yeren cada fin de selmana.

  • Saforbici:

Ye un serviciu públicu de bicicletes, creáu pol Conceyu de Gandía y encargáu d'ameyorar la movilidá na ciudá concenciando a los ciudadanos del usu de la bicicleta como mediu de tresporte.

Economía[editar | editar la fonte]

Hasta finales del sieglu XIX, la seda siguió siendo, xunto coles pases, los dos productos que más interesaron a los llabradores gandienses. Pero la construcción del ferrocarril y del puertu carboneru en 1893 animó-yos a estender el cultivu del naranxal que na actualidá ye'l predominante. Tamién tien importancia como centru pesca comercial de pexes pesqueru.

Dende los años 60 un importante destín turísticu de sablera, principalmente estacional y procedente del interior d'España.

Anguaño la principal base de la economía llocal ye'l comerciu y servicios, siendo cabeza comercial de la cual orbiten les poblaciones de la contorna, con una población d'unos 200.000 habitantes.

Universidá[editar | editar la fonte]

En Gandía tienen representación la Universidá Politéunica de Valencia, la Universidá de Valencia y tamién la UNED tien una sede na ciudá:

  • Universidá Politéunica de Valencia: El campus de Gandía de la UPV, llamáu tamién Escuela Politéunica Cimera de Gandía, atopar nel Grau de la ciudá, el campus foi creciendo dende la so inauguración en 1993 hasta l'actualidá, convirtiéndose n'unu de los principales centros en receición d'estudiantes d'intercambiu, lo que-y confier el so carauterística diversidá cultural. La opción d'intercambiu más solicitada son les beques Sócrates-Erasmus, que dexa la continuación d'estudios en más de 300 universidaes; otres beques que dexen la movilidá del alumnáu son les Promoe, Séneca, Leonardo da Vinci, Intercampus España-América Llatina y IAESTE. Na actualidá'l campus cunta con 7 titulaciones partíes n'inxenieríes, diplomaturas, graos y llicenciatures. Esisten nel mesmu campus estudios de posgráu.
  • Universidá de Valencia: La presencia de la UV en Gandía remontar a 1984, cuando ésta institución, en collaboración col Conceyu de Gandía, pon en marcha la Universidá de Branu. La presencia na ciudá nun fixo más qu'aumentar, y frutu del tresformamientu de la Universidá de Branu, naz la Universidá Internacional de Gandía (UIG), no que ye un apueste de presencia permanente de la Universidá de Valencia na ciudá de Gandía. Esti centru tien cuatro llinies de desenvolvimientu: actividaes académiques de formación, actividaes académiques d'información y tresferencia de teunoloxía, Gandía Internacional y Gandía, una nueva propuesta cultural. Anguaño la sede atópase na casa de cultura Marqués González de Quirós, anque al curtiu plazu prevese'l so treslláu al antiguu edificiu del conventu de San Roque, que va acoyer la sede permanente de la Universidá de Valencia en Gandía.
  • UNED: La Universidá Nacional d'Educación a Distancia ta asitiada en Gandía dende setiembre de 1987, nun principiu d'enllantaron 3 titulaciones que fueron creciendo hasta les 13 actuales. La so sede actual ta asitiada na plaza de les Escueles Pías, nel históricu edificiu de les Escueles Pías.

En 2017, Gandía va ser sede de la Universidá Católica de Valencia, tres l'adecuación del vieyu edificiu de Correos, vencíu pol conceyu de la ciudá, a dicha universidá.[ensin referencies]

Monumentos[editar | editar la fonte]

Palaciu Ducal de Gandía
  • Cascu urbanu. El nucleu medieval de la villa tuvo alredor de les cais del Ríu, Mayor y de la Plaza. A elles afluyíen otres caleyes llaterales. Topábase arrodiada por una muralla construyida a principios del sieglu XIV. En partir nordés taba la judería. La morería (rabal) taba dixebrada de la villa y tenía una mezquita sobre la cortil de la ilesia de San José. A finales del sieglu XVI una serie siguida de terremotos fizo que se derrumbar numberosu edificios. Les muralles sumieron a finales del sieglu XIX, quedando güei tan solo tres torres qu'hai ente'l colexu de les Escueles Pías y el ríu, el Torrexón del Pinu y la Torreta de la cai de Pérez de Culla.
  • Alquería del Duc (Gandía)
  • Ilesia de Santa María. Ye Colexata dende 1499. El templu foi construyíu probablemente a fines del sieglu XIV o principios del XV. Ye d'estilu góticu, entemecíu con otros de diverses dómines. Foi ampliáu nel sieglu XVI. Cuntó con pervalibles obres d'arte, como'l retablu del altar mayor, obra de Paolo de San Leocadio, sobre talla de Damián Forment, el coru del s. XVI y una pervalible ayalga, destacando la custodia procesional, obra maestra del s. XVI. Tou ello foi destruyíu en 1936 mientres la guerra civil, según el so perricu archivu. Tien dos puertes gótiques: la de Santa María y la de los Apóstoles, esta última obra de Damián Forment, con belles figures sumíes en 1936 y en procesu de restauración.
  • Palaciu Ducal de Gandía. Ente los monumentos más importantes de la ciudá destaca'l Palaciu Ducal, que foi oxetu de numberoses restauraciones. Casa natalicia de San Francisco de Borja. Destaca'l Patiu d'Armes, góticu y la Galería Dorada, del s. XVII, con azulexos orixinales de la dómina. Ta consideráu una de les casones señoriales más importantes de la Corona d'Aragón. L'habitación de Francisco de Borja caltiénse práuticamente tal que taba entós daquella y nun se dexa triala, solo puede trate dende fora.
  • Castiellu de Bairén
  • Conceyu. Ocupa un edificiu con fachada d'estilu neoclásicu na que puede lleese una inscripción col nome del Rei del momentu, Carlos III.
  • Conventu de Santa Clara. Esti conventu de clausura fundáu nel sieglu XV asítiase nel centru, a escasos metros de la Colexata de Santa María de Gandía, na plaza de María Enríquez de Luna. Ilesia gótica. Importante coleición pictórica mandada pola familia Borja.
  • Muséu Arqueolóxicu de Gandía. Allugáu nel antiguu Hospital de San Marcos, la Maga alluga muestres de los afayos arqueolóxicos cercanos, arrexuntando asina parte de la historia del conceyu.
  • Monesteriu de San Jerónimo de Cotalba. Esti monesteriu d'estilu góticu valencianu fundáu por Alfonso d'Aragón el Viejo en 1388, tuvo siempres venceyáu a la hestoria de Gandía y foi'l centru espiritual y cultural de la contorna mientres sieglos. Atopar a namái 8 km., na cercana llocalidá d'Alfauir.
  • Ruta de los Borja. Ruta cultural dedicada al calquier de la familia Borja en tierres valencianes, que, siendo Gandía trubiecu de la familia Borja, entiende importantes monumentos asitiaos nel centru históricu de la ciudá.
  • Ruta de los Monesterios de Valencia. Esta ruta monumental inaugurada nel 2008 empecipiar na ciudá de Gandía pa depués visitar el cercanu Monesteriu de San Jerónimo de Cotalba, percorriendo en total cinco monesterios a lo llargo d'unos 75 km. Les acreditaciones de la ruta pa los pelegrinos y escursionistes expedir nes oficines de Turismu de Gandía.
  • Ermita de Santa Ana. Ermita asitiada nel monte de Santa Ana. Foi construyida nel sieglu XIV o XV, ta rexentada polos padres Escolapios. Dende ellí puede contemplase una maraviyosa vista de la ciudá ya inclusive de la sablera. Cada 24 d'avientu, na misa del Gallu represéntase "El Cantar de la Sibila".
  • Alquería fortificada Torre dels Pares
  • Escueles Pías de Gandía
  • Escudu de los duques de Gandía Carlos de Borja y Madalena Centelles y Escudu de los duques de Gandía Carlos de Borja y Madalena Centelles
  • El Morabet
  • Muralles de Gandía
  • Vía verde del Serpis. Vía verde pol antiguu trazáu del ferrocarril Alcói-Gandía construyíu en 1892, al so pasu por Gandía.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

San Francisco de Borja.

Fiestes llocales[editar | editar la fonte]

Falles de Gandía.
Estatua del Tíu de la porra en Gandía.
  • San Antonio Abá. El 17 de xineru venerar a San Antonio Abá (Sant Antoni del Porquet), con fogueres incluyíes.
  • Falles. Dende'l 15 de marzu celebren les típiques Falles, quemaes la nueche del 19, día de San Xosé. La ciudá de Gandía cunta con 23 falles (20 na ciudá , 2 nel Grau de Gandia y 1 en Benirredrà).
  • Selmana Santa en Gandía. Fiesta d'Interés Turísticu.[8] La ciudá cunta con 18 hermandaes de Selmana Santa. A destacar l'Alcuentru del Xueves Santu ente la Doliosa y el Nazarenu, la procesión del Santu Sotierro'l Vienres Santu y l'Alcuentru Gloriosu del Domingu de Resurreición ente la Virxe de la Soledá y el cristu resucitáu. Tamién s'interpreta la Visitatio Sepulcri, obra musical atribuyida a San Francisco de Borja.
  • San Xuan Bautista. La nueche ente'l 23 y el 24 de xunu quemen les fogueres de San Xuan, tradicionales de tola mariña mediterránea, celebrando'l principiu del branu.
  • Virxe del Carmen. El 16 de xunetu, fiestes marineres n'honor a la Virxe del Carmen, nel Grau de Gandia (zona del puertu).
  • Santa Ana. El 25 y 26 de xunetu, fiestes n'honor a Santa Anna, baxada de la Imaxe dende la Ermita hasta la Parroquia.
  • Feria y Fiestes: Alredor del 3 d'ochobre, n'honor del patrón municipal, San Francisco de Borja. El personaxe principal de la Feria y Fiestes ye'l Tio de la porra Tíu de la porra.
  • V Centenariu San Francisco de Borja: L'añu 2010 Gandía celebró'l V centenariu de la nacencia de Francisco de Borja y Aragón (Gandía, 1510), el primer santu de la más importante de les families valencianes de la hestoria, que mientres años gobernó dende Roma mediu mundu, patrón de la ciudá, virréi de Cataluña, III Xeneral de la Compañía de Xesús, Gran Priváu del emperador Carlos V y patrón de la nobleza española.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Ensin dulda, Gandía ye'l trubiecu de la popular fideuá. Los arroces marineros, la cazuela marinera (suquet de peix) y la paella son los sos platos más destacaos.

Televisión llocal[editar | editar la fonte]

Anguaño emiten dos canales d'ámbitu llocal y comarcal:

Antes emitíase Gandía Televisió, una televisión pública que dependía del Conceyu de Gandía y que llevaba en funcionamientu 20 años. La so programación yera en valencianu y mayoritariamente de producción propia, carauterística principal que lu estremaba del restu de televisiones llocales.

Tres delles disputes col Gobiernu de la Generalitat Valenciana, la canal emitió hasta xunu de 2011, mes nel que'l nuevu alcalde, Arturo Torró, a los pocos díes de tomar posesión del so cargu, decidió cerrar la canal, aduciendo falta de recursos económicos y ausencia de permisu d'emisión. Esta canal emitía na canal 26 de la TDT.

Política[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Juan Román Catalá UCD
1983-1987 Salvador Moragues Bertó PSPV-PSOE
1987-1991 Salvador Moragues Bertó PSPV-PSOE
1991-1995 Josefa Frau Ribes PSPV-PSOE
1995-1999 Josefa Frau Ribes PSPV-PSOE
1999-2003 Josefa Frau Ribes PSPV-PSOE
2003-2007 José Manuel Orengo Pastor PSPV-PSOE
2007-2011 José Manuel Orengo Pastor PSPV-PSOE
2011-2015 Arturo Torró Chisvert PPCV
2015-2019 Diana Morant PSPV-PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Hermanamientos[editar | editar la fonte]

Ciudaes hermaniaes
País
Ciudá
Fecha d'hermanamientu
Web de la ciudá
Habitantes
Imaxe
Bandera de Francia Francia Laval (Mayenne) xunetu de 1978 www.mairie-laval.fr 50 613[9]
España Reus, Tarragona www.reus.net 107 211

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. http://www.gandia.org/web/guest/xuntes-de distritu Xuntes de distritu de Gandía
  3. Conceyu de Gandía. «Xuntes de Distritu de Gandía». Consultáu'l 2 de marzode 2013.
  4. http://www.wunderground.com/personal-weather-station/dashboard?ID=IVALENCI47#history/s20120401/y20150718/mcustom
  5. [1] - Estación climática de la Sablera de Gandía (Weather Underground) y conceyu de Gandía.
  6. Esplotación estadística del censu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Población por sexu, conceyos y nacionalidá (principales nacionalidaes).
  7. Población de fechu según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España. Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842, Series de población de los conceyos d'España dende 1996. Los datos de 1857 a 1960 inclúin a los antiguos conceyos independientes de Beniopa y Benipeixcar, anexonáus pol conceyu de Gandía ente 1960 y 1970.
  8. BOE. «Concesión del títulu de Fiesta d'Interés Turísticu a la Selmana Santa de Gandía.». Consultáu'l 13 d'ochobre de 2016.
  9. INSEE (ed.): «Populations légales en vigueur à compter du 1er janvier 2010». Consultáu'l 15 d'ochobre de 2010.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]