Seda

De Wikipedia
Fábrica tradicional de seda en Khotan, República Popular China.
Cuatro de los más importantes viérbenes de seda adomaos, Meyers Konversations-Lexikon (1885-1892)
Vistíos de seda.

La seda ye una fibra natural formada por proteínes. Anque ye producida por dellos grupos d'inseutos, na actualidá namái la seda producida polos bárabos de Bombyx mori emplegar na fabricación industrial testil. Hubo delles investigaciones en busca d'otros tipos de sedes con distintes propiedaes, que s'estremen a nivel molecular. Polo xeneral les sedes son producíes principalmente polos bárabos d'inseutos primero que éstes completen el so metamorfosis, pero tamién hai casos de sedes producíes por exemplares adultos. La secreción de seda ye especialmente común nos artrópodos del xéneru Hymenoptera (abeyes, aviespes y formigues), y dacuando utilízase na construcción de niales. Otros tipos d'artrópodos tamién producen sedasobremanera diversu arácnidos, como les arañes (vease Tela d'araña).

Hai munchos artrópodos que producen seda, ente los que pueden citase:

Historia[editar | editar la fonte]

Los texíos de seda fueron ellaboraos per primer vegada na antigua China, y dellos nicios apunten a que se fabricaron yá alredor del añu 3000 e.C., anque hai evidencies más firmes de que la seda usábase más llargamente hacia l'añu 1300 e.C. La lleenda diz que yá daquella la Emperatriz de China Xi Ling-Shi (Hsi-Ling-Shih, Lei-tzu) usaba vistíos de seda. De primeres la seda yera un texíu reservao puramente a los miembros de la familia imperial china, tantu pal so propiu usu como pa ser regaláu. Pero col tiempu, dáu'l so cada vegada mayor usu al traviés de la cultura china acabó estendiéndose la so producción, tanto xeográfica como socialmente, hasta otres zones d'Asia. La seda convirtióse rápido nun productu de luxu bien apreciáu polos comerciantes, por cuenta del so testura y rellumu, amás de ser un productu bien accesible y cómodu de tresportar. Ye por ello qu'esti productu llegó a tener una fuerte demanda, convirtiéndose nun elementu básicu del comerciu internacional pre-industrial. Nel añu 2007 unos arqueólogos afayaron nuna tumba na provincia de Jiangxi los restos d'un vistíu, que les sos fibres de seda taben estrechamente texíes y tiñíes, fechada alredor de la dómina de la dinastía Zhou del Este, con una antigüedá d'unos 2500 años. Anque'l historiadores abarrunten que la formación de la industria téxtil china rellacionada cola seda foi un procesu llargu, saber de la busca de la manera de poder emplegar los texíos de seda per aciu "téuniques complicaes" coles que se trataba'l texíu y tiñir. Tales pruebes concretes y direutes atopáronse primero que s'afayara la escavación de Mawangdui y otres sedes que daten de la dómina de la dinastía Han (202 e.C.-220 d. C.).

La primer prueba del comerciu internacional de la seda foi l'afayu d'una fibra de seda nel pelo d'una momia exipcia de la 21ª dinastía, alredor del añu 1070 e.C. N'última instancia, el comerciu de la seda algamó llugares tan alloñaos como'l Subcontinente Indiu, Oriente Mediu, Europa y el norte d'África. Esti comerciu taba tan estendíu que'l conxuntu de les principales rutes comerciales ente Europa y Asia llegóse-y a conocer como la Ruta de la Seda.

Los emperadores de China esforciar por caltener de callao la conocencia de la sericicultura pa caltener el monopoliu del so país. Aun así, la sericicultura llegó a Corea alredor del añu 200 e.C., alredor del primer sieglu dempués de Cristu yá llegara a l'antigua Khotan y per l'añu 300 d. C. ela producción de seda taba práuticamente establecíu na India.

Tailandia[editar | editar la fonte]

La seda producir en Tailandia nunes condiciones climátiques favorables gracies a dos tipos de viérbenes de seda: los Bombycidae monteses y los adomaos por aldeanos que la so ocupación principal ye cultivar los campos d'arroz, nes zones central y noroeste del país. Les muyeres tradicionalmente texen la seda en telares de mano, tresmitiendo la tradición a les sos fíes, de cuenta que aquelles que se desempeñen meyor nesi llabor demuestren un signu de maduror col cual consiguen tener mayores y meyores oportunidaes nos sos enllaces matrimoniales. Los texíos de seda tailandés de cutiu presenten complicaos patrones de colores y estilos. La mayoría de les rexones tailandeses tienen les sos propies variedaes de seda.

India[editar | editar la fonte]

La seda, conocida como Pattu o Reshmi nes rexones del sur de la India y como Resham n'hindi y n'urdú (dende'l persa), tien una amplia historia nesi país y entá anguaño produzse a gran escala. Históricamente la seda venía emplegándose per parte de les clases más altes, ente que l'algodón quedaba acutáu pa les clases baxes. Anguaño la seda ye principalmente usada en Bhoodhan Pochampally, tamién conocida como "La Ciudá de la Seda", Kanchipuram,Dharmavaram, Mysore, nel sur de la India y Banaras nel norte pa manufacturar ropa y saris. La "seda de Murshidabad", famosa dende tiempos antiguos produzse principalmente na ciudá de Malda y el distritu de Murshidabad, nel Oeste de Bengala y en Birbhum, onde entá prodúcense texíos en telares de mano. Otru llugar famosu pola producción de seda ye Bhagalpur. La seda de Kanchi ye particularmente conocida polos sos diseños clásicos y el so perdurable calidá. La seda ye tradicionalmente texida a mano y tiñida; polo xeneral tamién tien filos de plata texíos na tela. La mayor parte d'esta seda usar pa faer saris. Los saris son bastante caros polo xeneral y de colores bien llamativos. Les prendes de vistir ellaboraes con seda formen parte del vestuariu xeneral pa bodes y otres celebraciones na India. Nel estáu nororiental d'Assam, prodúcense tres tipos distintos de seda, llamaes colectivamente seda Assam: Muga, Eri y Pat. Muga, la seda d'oru, y Eri son producíes por viérbene de seda que namái son nativos d'Assam. El patrimoniu de la crianza de la seda y el texíu son bien antiguos y sigue na actualidá sobremanera cola producción de Muga y Pat Riha y Mekhela Chador, los trés pieces saris de seda texida colos motivos tradicionales. Los Saris de Seda de Mysore, son bien conocíos pol so nidiu testura, que perdura munchos años si caltiénense curioso.

Mediterraneu[editar | editar la fonte]

Usos de la seda, tacuinum sanitatis casanatensis (sieglu XIV)

Na Odisea d'Homeru, 19.233, méntase que Odiséu vistía una camisa "brillosu como la piel d'una cebolla seca" (varia acordies coles traducciones, traducción lliteral equí [3]). Dellos investigadores suxuren que la camisa yera de seda. L'Imperiu Romanu conocía la esistencia de la seda y de fechu comerció con ésta. Mientres el reináu del emperador Tiberiu aprobáronse les lleis de la suntuosidá, que prohibíen utilizar vistíos de seda, pero amosáronse abondo ineficaces [4]. A pesar de la popularidá de la seda, el secretu de la so ellaboración namái llegó a Europa alredor del añu 550 d. C., al traviés del Imperiu Bizantín. Cunta la lleenda que los monxos que trabayaben pal emperador Xustinianu I consiguieron de contrabando huevo de viérbenes de seda procedente de Constantinopla y despintar con maña en cañes de bambú procedente de China. Mientres s'atopaben na ciudá turca, los monxos repararon el procesu d'ellaboración de la seda de los chinos. Por desgracia, los bizantinos caltuvieron esti secretu, compartíu colos chinos, apurriéndo-yos de fechu el monopoliu de la so producción n'Europa. Tolos texíos que se producíen yeren d'alta calidá ellaboraos por texedores en telares de mano que s'atopaben nel interior del complexu del Palaciu de Constantinopla. La tela producida utilizar na ellaboración de les túniques imperiales y nes rellaciones diplomátiques como regalu a dignatarios estranxeros. El restu vender a precios bien elevaos.

Mundu Islámicu[editar | editar la fonte]

Comerciu de viérbenes de seda en Antioquía

Nes enseñances islámiques, los homes musulmanes teníen prohibíu usar la seda. Munchos xuristes relixosos creen que'l razonamientu nel que se basaba esta prohibición moraba n'evitar que les prendes de vistir pa homes pudieren ser consideraes como femenines o estravagantes. [5] A pesar de los mandamientos xudiciales contra la seda pa los homes, la seda caltuvo la so popularidá nel mundu islámicu por cuenta de la posibilidá de suo nes ropes femenines. Los musulmanes introducieron la seda na Península Ibérica tres la so conquista.

Europa Medieval y Moderna[editar | editar la fonte]

Los comerciantes venecianos comerciaron frecuentemente con seda y ello afaló a los productores a asitiase n'Italia. Nel sieglu XIII la seda italiano yera una importante fonte de comerciu. Dende esi periodu, la seda producida na provincia de Como foi considerada como la más pervalible del mundu. La riqueza de Florencia foi en gran midida construyida sobre texíos basaos en llana y seda, y otres ciudaes como Lucca tamién s'arriquecieron col so comerciu. La seda italiano yera tan popular n'Europa que Franciscu I de Francia convidó a los productores de seda italianu a Francia pa crear una industria de la seda francés, sobremanera en Lyon. L'éxodu de grandes mases de población (especialmente de hugonotes) mientres los periodos de disputes relixoses estropió gravemente a la industria francés, provocando'l zarru de munches fábriques, especialmente de distintes industries testiles, incluyíes les de seda, qu'acabaron per treslladar se a otros países.

Nel casu d'Inglaterra, Xaime I trató d'establecer una producción de seda n'Inglaterra per aciu la compra y el plantíu de 100000 árboles de morera, dalgunos en terrenes axacentes al Palaciu de Hampton Court, pero éstos resultaron ser d'una especie non apta pa los viérbenes de seda, y l'intentu fracasó. Les empreses britániques tamién establecieron industries de seda en Xipre en 1928. N'Inglaterra, a mediaos de sieglu 20, la seda producir en Lullingstone Castle en Kent. Los viérbenes de seda fueron criaos y calteníos so la direición de la Señora Zoe Hart Dyke. La producción a escala industrial empezó n'otru llugar más tarde.

N'Italia, la Stazione Bacologica Sperimentale foi fundada en Padua en 1871 y les sos investigaciones dedicar a la sericicultura. A fines del sieglu diecinueve, China, Xapón ya Italia yeren los principales productores de seda. Les ciudaes más importantes na producción de seda d'Italia fueron Como y Meldola (Forlì). Na dómina medieval, yera común que la seda usar pa faer fundes pa los plátanos y otres frutes. La seda yera bastante cara na Europa Medieval, asina que esti texíu solo taba al algame de les clases más pudientes. Comerciantes como l'italianu Giovanni Arnolfini fixéronse abondo ricos gracies al comerciu de la seda colos países del norte d'Europa.

América del Norte[editar | editar la fonte]

Xaime I d'Inglaterra introdució'l cultivu de la seda nes colonies americanes en redol al añu 1619, supuestamente pa desanimar el plantíu de tabacu. Namái los líderes de Kentucky adoptaron el cultivu. Nel añu 1800 un nuevu intentu na industria de la seda empecipiar n'Europa con trabayadores nacíos en Paterson, New Jersey y la ciudá convertir nun importante centru de producción de seda dientro d'EE.XX., anque les importaciones xaponeses fueron entá más importantes.

La Segunda Guerra Mundial atayó'l comerciu de seda de Xapón. Los precios de la seda aumentaron de manera espectacular. EE.XX. y la industria téxtil empezaron a buscar sustitutos, lo que condució al usu de materiales sintéticos como'l nylon. Sedes sintétiques tamién fueron fabricaes a partir de lyocell, un tipu de celulosa fibrosa, y son de cutiu difíciles d'estremar de la seda real (vease l'artículu sobre la Tela d'araña pa llograr más información sobre seda sintético).

Propiedaes[editar | editar la fonte]

Propiedaes físiques[editar | editar la fonte]

Les fibres de seda tienen una seición tresversal triangular con esquines arrondaes. Esto reflexa la lluz a distintos ángulos, dando a la seda un rellumu natural. Tien una testura nidio y lliso, non resbaliza, a diferencia de les fibres sintétiques. El so denier ye de 4,5 g / d cuando ta seca y de 2,8-4,0 g / d cuando ta moyada.

La seda ye una de les fibres naturales más fuertes, pero pierde hasta'l 20% de la so fuercia cuando ta húmeda. Tien una bona capacidá de recuperase del mugor, d'alredor d'un 11%. La so elasticidá va dende moderada a probe: si espurrir más allá d'una cierta llende de fuercia, tarda un tiempu en recuperar la so forma previa. Amás ye un texíu que ye sensible a la lluz solar, pudiéndose debilitar la so estructura si espónse enforma al Sol. Tamién ye especialmente vulnerable a l'acción de los inseutos, como les poliyes si ta puerca.

La seda ye una probe conductora de la lletricidá, pudiendo atropar polo tanto cargues estátiques.

Una gasa de seda ensin llavar puede encoyer hasta un 8% del total del so tamañu por cuenta de una relaxación de la so macro-estructura. Polo tanto la seda tendría de ser pre-llavada enantes d'ellaborar pieces de ropa o bien llimpiase en secu. La llimpieza en secu puede amenorgar el volume de la gasa hasta un 4%. N'ocasiones, esti amenorgamientu puede ser revertida per aciu l'aplicación d'un nidiu vapor con una rueda de prensa de tela. Práuticamente nun hai encoyimientu o gradual o contraición por cuenta de la estructura del nivel de deformación molecular.

Propiedaes químiques[editar | editar la fonte]

La fibroína de la seda ta compuesta pola unión de los aminoácidos Glicina, Alanina y Serina na estructura GLY-SER-GLY-ALA-GLY y forma Beta-lláminas. El entrelazamiento de les cadenes d'hidróxenu fórmase mientres la cara de les cadenes alcuéntrase percima y per debaxo del planu de la cadena d'hidróxenu.

L'alta proporción de glicina, que ye unu de los aminoácidos de molécula más amenorgada, dexa un empacado firme gracies al cual les fibres fáense fuertes y resistentes al estiramientu. La resistencia a la tensión ye debida a los enllaces covalentes peptídicos. Yá que la proteína toma la forma d'una Beta-llámina, cuando'l texíu espurre la fuercia tresmitir a estos fuertes llazos y de esta manera la fibra nun se ruempe.

La seda ye resistente a la mayoría de los ácidos minerales pero ye fácilmente soluble en ácidu sulfúricu. Vuélvese amarellentada por trespiración.

Usos[editar | editar la fonte]

La bona absorción de la seda fai que sía cómodu de llevar ropa ellaborada con ésti texíu en climes templaos y en situaciones d'actividá física. La so baxa conductividá caltién l'aire caliente cerca de la piel mientres el tiempu fríu. De cutiu utilízase pa ellaborar prendes de vistir como camises, bluses, vistíos formales, ropa d'alta cordura, negligés, pijamas, bates, traxes de falta, vistíos llixeros y ropa interior.

La elegancia de la seda, el so nidiu llustre y formosa cayida facer perfecta pa delles aplicaciones d'amobláu. Usar pa la tapicería, parés, tratamientos de ventana (si entemecer con otra fibra), alfombres, ropa de cama y tapiceríes murales.

La seda tamién s'utiliza pa la fabricación de paracaíes, los neumáticos de bicicleta, pa enllenar los edredones y pa fabricar les bolses de pólvora de l'artillería. Los primeros chalecos antibales fueron fabricaos con seda na era de la pólvora hasta aproximao la I Guerra Mundial. Un procesu de manufactura especial consigue faela afecha como sutura quirúrxica non absorbible pol organismu. Doctores chinos utilizar pa faer arteries protésicas. El pañu de seda tamién puede utilizase como un material sobre'l qu'escribir.

Producción[editar | editar la fonte]

El cultivu de la seda denominar sericicultura. Más de 30 países producen seda, y los más importantes son China (54%), India (14%) y Xapón (11%).

Los Diez Mayores Productores — 2005
País Producción (Int $1000) Pie de Nota Producción (MT) Pie de Nota
 China 978.013 C 290.003 F
Bandera de India India 259.679 C 77.000 F
 Uzbequistán 57.332 C 17.000 F
Bandera de Brasil Brasil 37.097 C 11.000 F
 Irán 20.235 C 6000 F
Bandera de Tailandia Tailandia 16.862 C 5000 F
 Vietnam 10.117 C 3000 F
 Corea del Sur 5059 C 1500 F
 Rumanía 3372 C 1000 F
 Xapón 2023 C 600 F
Ensin símbolu = Cifra oficial, F = envaloráu pola FAO, ate, * = Cifra non oficial, C = Cifra calculada;

La producción en Int $1000 foi calculada basada nos precios internacionales del periodu 1999-2001
Fonte: Food And Agricultural Organization of United Nations: Economic And Social Department: The Statistical Devision


Filamentos de seda desenguedeyaos d'un brotu de seda

Cultivu[editar | editar la fonte]

De mano, los viérbenes de seda ponen los sos güevos nun papel especialmente preparáu. Los güevos eclosionen y los guxanos (viérbenes de seda) son alimentaes con fueyes fresques de morera. Dempués d'unos 35 díes y 4 mudes de piel los guxanos son 10.000 vegaes más pesaes que cuando nacieron y yá son capaces d'empezar a filar un brotu. Un marcu de caña asítiase sobre la bandexa colos guxanos y caúna empieza a filar un brotu moviendo la so cabeza nun movimientu patrón en forma de 8. Dos glándules producen la seda líquido y fuércenlo a salir al traviés d'unes abertures na cabeza llamaes espineretes. La seda líquido ta recubierta con sericina, una goma proteutora soluble n'agua, y que se solidifica en contautu col aire. Mientres los siguientes 2 ó 3 díes el guxanu fai xirar alredor d'un millar de filamentos sobre si mesma y queda dafechu zarrada dientro del brotu. La mayoría de los guxanos son cocíes n'agua ferviendo y retiraes curioso del so brotu y a dalgunes déxase-yos metamorfosiase en poliyes pa criar asina a la próxima xeneración de guxanos.

Llogru del filo[editar | editar la fonte]

Filamentos de seda dempués del tiñíu
Endolcáu de la seda nuna rueda

Los brotos afogaos son clasificaos pol tamañu de la fibra, la so calidá y los sos defectos y depués cepillar p'atopar los filamentos. Dellos filamentos axúntense xuntos y se ovillan sobre una rueda (endolcáu, ver la semeya). Cada brotu produz aproximao 1500 metros de fibra, conocida como fibra de seda en brutu. Dellos filamentos combinar pa formar un filo. Como les fibres combínense y envolubren na bobina pueden ser endolcaes pa calteneles xuntes. A esti procesu llámase-y "espurríu" y la fibra resultante recibe'l nome de "filo espurríu". El tipu de filo y la cantidá de xiru referir al texíu producíu. El tipu de filo endolcáu más finu conozse como "únicu", onde ocho filamentos son endolcaos xuntos. Los filos únicos pueden ser de dos o tres xiros por pulgada y utilícense pa rellenar los filos nes fábriques de seda.

Les Borres de seda (bagazos de seda) producir a partir de les porciones interiores de los brotos. Estos son desgomados (la sericina ye neutralizada) y filaos igual que como cualesquier otra fibra básica. O tamién puede ser entemecida con otru tipu de fibra básica y ser filada nun filo.

La producción de seda montés nun ta controlada. Los brotos fueron recoyíos una vegada que les poliyes salieron d'éstos, polo que suelen quedar estrozaos y la seda recoyida suel ser de peor calidá. La fibra nun puede ser endolcada y tien que ser filada a conciencia. Los tipos de seda selvaxe inclúin la seda Tussah (más común), la Dupioni y finalmente, la Momme.

Derechos animales[editar | editar la fonte]

Como nel procesu de llogru de la seda introducen los brotos colos guxanos adientro n'agua ferviendo p'afogales, la sericicultura foi criticada a empiezos del sieglu XXI por activistes de los derechos animales, especialmente dende l'apaición de les sedes artificiales. Mahatma Gandhi tamién foi un críticu de la producción de seda basándose na filosofía Ahimsa. Ahimsa ye parte de la tri-milenaria filosofía Jain de la India, "nun estropiar a cualquier criatura viviente". Esto llevó al desenvolvimientu d'una máquina de filáu d'algodón que Gandhi distribuyó pel so país qu'entá puede trate nel Institutu Gandhi. La seda Ahimsa, ellaborada a partir de los brotos d'especies monteses y semi-selvaxes de poliyes de seda, se promueve en delles partes del sur d'India per parte d'aquellos que prefieren nun usar la seda producida per aciu l'afogamientu de los guxanos dientro de los sos brotos.

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Good, Irene. 1995. “On the question of silk in pre-Han Eurasia” Antiquity Vol. 69, Number 266, December 1995, páxs. 959-968
  • Hill, John Y. 2004. The Peoples of the West from the Weilue 魏略 by Yu Huan 魚豢: A Third Century Chinese Account Composed between 239 and 265 AD. Draft annotated English translation. Appendix Y. [1]
  • Kuhn, Dieter. 1995. “Silk Weaving in Ancient China: From Geometric Figures to Patterns of Pictorial Likeness.” Chinese Science 12 (1995): páxs. 77-114.
  • Liu, Xinru. 1996. Silk and Religion: An Exploration of Material Life and the Thought of People, AD 600-1200. Oxford University Press.
  • Sung, Ying-Hsing. 1637. Chinese Technology in the Seventeenth Century - T'ien-kung K'ai-wu. Translated and annotated by Y-el to Zen Sun and Shiou-chuan Sun. Pennsylvania State University Press, 1966. Reprint: Dover, 1997. Chap. 2. Clothing materials.
  • Kadolph, Sara J. Testiles. 10th ed. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2007. 76-81.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]