Orde de Santiago

De Wikipedia
Orde de Santiago
orden militar (es) Traducir, orden de caballería (es) Traducir y orde
Llocalización
Sede Uclés
Direición España
Portugal
Historia
Fundación1170
Fundador Fernandu II de Llión
Orixe del nome Santiago el Mayor (es) Traducir
Participación empresarial
Formáu por caballero de la Orden de Santiago (es) Traducir
Cruz de Santiago (es) Traducir
Gran Mayestru de la Orde de Santiago
Maestre de la Orden de Santiago (es) Traducir
Bolsa de valores órdenes militares españolas (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La Orde de Santiago ye una orde relixosa y militar surdida nel sieglu XII nel Reinu de Llión. Debe'l so nome al patrón d'España, Santiago'l Mayor. El so oxetivu inicial yera protexer a los pelegrinos del Camín de Santiago y espulsar a los musulmanes de la península ibérica.

La orde tuvo'l so orixe na ciudá de Cáceres a partir de l'anterior orde de los Fratres de Cáceres. L'obispu de Santiago de Compostela fomentó esta conversión en cuenta de que la dicha orde, na so meyora reconquistadora escontra'l sur, nun reclamara la devolución del arzobispáu a Mérida, onde tuviera hasta que la invasión de los musulmanes encamentó'l so treslláu al norte, a Santiago de Compostela.[1] Tres la muerte del gran maestre Alonso de Cárdenas en 1493, los Reis Católicos incorporaron la Orde a la Corona d'España y el papa Adriano VI xunió pa siempres el maestrazgo de Santiago a la corona en 1523.

La primer República suprimió la Orde en 1873 y, anque na Restauración foi restablecida, quedó amenorgada a un institutu nobiliariu de calter honoríficu rexíu por un Conseyu Cimeru dependiente del Ministeriu de la Guerra, que quedó de la mesma escastáu tres la proclamación de la segunda República en 1931.

La Orde de Santiago, xunto coles de Calatrava, Alcántara y Montesa, foi reinstaurada como una asociación civil nel reináu de Xuan Carlos I col calter d'organización nobiliaria honorífica y relixosa y como tal permanez dende finales del sieglu XX.

Cruz de Santiago[editar | editar la fonte]

Pendón primitivu de la Orde de Santiago (1170-1175), representáu nel Balto menor de Castiella.[2]

La insinia de la Orde ye una cruz gules asemeyando una espada, con forma de flor de lliriu na empuñadura y nos brazos. Los caballeros portaben la cruz estampada nel estandarte y capa blanca. La cruz del estandarte tenía una venera nel centru y otra a la fin de cada unu de los brazos.

Los dos flores de lliriu de les estremidaes llaterales representen el honor ensin mancha, que fai referencia a les traces morales del calter del Apóstol.[3]

La espada representa'l calter caballerescu del apóstol Santiago y la so forma de martiriu, yá que foi degolláu con una espada. Tamién puede simbolizar, per un sitiu, tomar la espada en nome de Cristu.

Dizse que la so forma tien orixe na dómina de les Cruzaes, cuando los caballeros llevaben pequeñes cruces cola parte inferior afilada pa clavales nel suelu y realizar les sos devociones diaries.[4] En realidá la hestoria indícanos que surde na España de Reconquistar, tres la batalla de Clavijo (23/5/844)

Historia[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

Representación de Santiago'l Mayor como Santiago Matamoros, llevando'l mantu del so Orde. Giovanni Battista Tiepolo (Muséu de Belles Artes, Budapest).

Ente 1157 y 1230, la dinastía real estremar en dos rames opuestes, polo que la rivalidá tiende a escurecer los entamos de la Orde. Anque Santiago de Compostela, en Galicia, ye'l centru de la devoción a esti apóstol, nun ye nin el trubiecu nin la principal sede de la Orde. Dos ciudaes llucharon por tener l'honor de ser la sede de la Orde, Llión, nel vieyu reinu d'esi nome, y Uclés nel nuevu reinu de Castiella.

Delles fontes apunten a que la Orde de Santiago foi creada arriendes de la victoria na batalla de Clavijo, que supuestamente tuvo llugar en La Rioxa nel añu 844.[5] Anque l'atribución a la creación de la Orde tres dicha batalla, que güei se considera un fechu ficticiu que nunca tuvo llugar,[6] deber a la devoción escontra l'Apóstol, al que la lleenda atribúi una intervención en dichu combate, polo que la representación d'esta batalla repitir constantemente en cuadro, escultures, miniatures y relieves pertenecientes a la Orde.[7]

Fundación militar[editar | editar la fonte]

L'orixe d'esta orde militar ye confusu, por cuenta de la doble fundación que tuvieron les órdenes militares. La primer fundación foi militar, cuando nel añu 1170 el rei Fernandu II de Llión y l'obispu de Salamanca, Pedro Suárez de Deza, encargaron a un grupu de trelce caballeros, conocíos como los Fratres o Caballeros de Cáceres, la defensa de la ciudá de Cáceres (que tuvieron qu'abandonar al ser conquistada polos musulmanes).

Esti grupu de caballeros taba encabezáu por Pedro Fernández de Fuentencalada, que yera descendiente de los reis de Navarra, per llinia paterna, y de los condes de Barcelona, pola materna.[8] Del restu de los caballeros destaquen: Pedro Arias, el conde Rodrigo Álvarez de Sarriá, Rodrigo Suárez, Pedro Muñiz, Fernando Odoarez, señor de la Varra y Arias Fumaz, señor de Lentazo.

Según rellata la bulda fundacional, estos caballeros, penaos de la vida llicenciosa qu'hasta entós habíen lleváu, xuniérense primeramente so unos mesmos Estatutos y decidieron formar una congregación pa defender a los pelegrinos que visitaben el sepulcru de Santiago Apóstol en Galicia y pa guardar les fronteres d'Estremadura.

Alfonso VIII de Castiella y Leonor de Plantagenet apurren el castiellu de Uclés al maestre de la Orde de Santiago Pedro Fernández de Fuentencalada (Magister P. Ferrandi[z]), fechu qu'asocedió'l 9 de xineru de 1174. Miniatura perteneciente al Balto menor de Castiella (Archivu Históricu Nacional). Sobre les viñetes pueden apreciase les lleendes:
ALIENOR : REGINA | ALFONSUS REX : | MAGISTER : P : FERRANDI[Z] | CASTELLUM DE : UCLES | QUIDAM FRATER.
Leonor, reina; Alfonso, rei; maestre P. Fernández; castiellu de Uclés y un flaire (lliteralmente 'hermanu'), respeutivamente.

Enantes a 1170, los primeres que tuvieron la idea d'allegar al socorru de los numberosos pelegrinos que se dirixíen a Compostela, fueron los canónigos regulares de San Agustín. Vivíen so la obediencia d'un prior escoyíu y confirmáu por ellos nel conventu llamáu de San Loyo o San Eloy de Loio, cerca de Compostela, fundáu a exemplu de los caballeros de la Orde de Calatrava, que tamién taba destinada a protexer la seguridá de los caminos.

Colos años fuéronse alzando munchos hospitales p'allugar a los pelegrinos, dende los Pirineos hasta la citada ciudá de Compostela. Pa una defensa eficaz, los Freires (o Caballeros) de Cáceres determinaron acomuñar a aquellos relixosos y obligar por votu solemne a guardar y defender aquellos caminos. Los canónigos, aceptando la ufierta de los caballeros, convinieron en recibilos nel so Orde, vivir con ellos en comunidá y ser los sos capellanes pa dirixilos espiritualmente y alministra-yos los sacramentos. Foi entós cuando los Freires de Cáceres camudaron el so nome al de Freires de Santiago, entamándose asina la Orde.

Na fundación de la Orde participaron Cerebruno y Pedro Gundestéiz, arzobispos de Toledo y Santiago de Compostela; Juan, Fernando y Esteban, obispos de Llión, Astorga y Zamora, respeutivamente, según el delegáu papal, cardenal Xacintu.

El 29 de xunetu de 1170, quedó fundada, entamada y establecida la Orde de Santiago, y en 1172 estendiérase a Castiella. Anque la Orde de Santiago naciera nel reinu de Llión, tamién s'estendió polos reinos de Portugal, Aragón, Francia, Inglaterra, Lombardía y Antioquía, pero la so espansión fundamental llindar a los reinos de Llión y Castiella. Los Caballeros d'Ávila amestar al so Regla.[7][9]

Fundación relixosa[editar | editar la fonte]

Alejandro III aprobó la creación relixosa de la Orde por aciu una bulda otorgada'l 5 de xunetu de 1175.

La fundación relixosa hai qu'atribuyi-y la al rei Alfonso VIII de Castiella, cola aprobación del papa Alejandro III por aciu una bulda otorgada'l 5 de xunetu de 1175 en Ferentino, cerca de Roma, con cuenta de fueren criaos en medrana a Dios:[10]

...y pa remediu de la flaqueza humana, déxase'l matrimoniu a los que nun pudieren ser continentes; guardando a la muyer la fe non conrota y la muyer al home, porque nun se fraye la continencia del tálamu conxugal, según la institución de Dios y la permisión del Apóstol San Pablo.

En dicha bulda aprobó'l so constituciones y facer exenta de la xurisdicción de los flaires ordinarios o comunes, que la so gracia ratificaron más palantre los papes Lucio III, Urbanu III y Inocencio III por distintes buldes qu'iguaron igualmente l'estáu de los caballeros y el de los relixosos. A partir d'esti momentu conocióse-yos col nome de Caballeros de Santiago, pos el de Caballeros o Freires de Uclés, qu'apaez en dellos documentos antiguos, nun prevaleció.[7]

Como efeutu d'esti doble actu fundacional —institución real y aprobación pontificia— la Orde quedó constituyida, como una Militia Christi, con vocación tanto relixosa como militar, que la so misión yera'l serviciu de Dios, el ensalzamiento y defensa de la Christiana religion, y Fee catholica y la defensa de la Republica Christiana».[11]

Nome[editar | editar la fonte]

El nome definitivu de la Orde tien el so fundamentu na devoción que mientres los sieglos medievales tener n'España al apóstol Santiago. Toa España considera a Santiago'l Mayor como'l primeru en predicar l'evanxeliu a los habitantes de Hispania. Más tarde, volvió a Xerusalén, onde foi'l primeru de los apóstoles n'arramar la so sangre por mandatu de Herodes Agripa I y, según la tradición, los sos discípulos treslladaron el so cuerpu a España y depositar en Iria Flavia (Galicia) a principios del sieglu IX. Los sos reliquies fueron afayaes mientres el reináu d'Alfonso II el Castu empecipiando asina l'aportar de pelegrinos escontra'l so sepulcru siendo Teodomiro obispu d'Iria Flavia y siendo nel sieglu XII cuando la sede episcopal treslladar a Compostela.

Ye natural que los caballeros encamentar d'una manera especial al patrociniu de Santiago al entrar en batalla, y ye lóxicu que creyeren sentir en munches ocasiones la proteición celestial gracies a la intervención favorable del Apóstol. Por esto, acordies con el segundu arzobispu de Compostela, Pedro Godoy, en 12 de febreru de 1171 Pedro Fernández y toa'l so milicia consagráronse vasallos y caballeros del apóstol Santiago, nomando al maestre y los sos socesores canónigos de la ilesia compostelana y l'arzobispu y los suyos flaires de la nueva orde de caballería. Asina toos nomaríense en delantre Caballeros de Santiago y asina los nomaría'l papa na so bulda.[7]

Inda se caltién un cuadru de grandes proporciones que representa'l momentu en que Pedro Fernández, acompañáu de los primeros caballeros vistiendo les sos capes blanques cola cruz colorada de Santiago como emblema de la Orde, presenta al papa Alejandro la regla pa la so confirmación. Dichu cuadru tuvo colgáu mientres munchos años na parte izquierda de la nave de la ilesia del monesteriu de Uclés. Güei caltiénse na sacristía del monesteriu hasta que sía restauráu.[8]

Uclés, sede de la Orde[editar | editar la fonte]

Monesteriu de Uclés, sede de la Orde de Santiago.
Claustru del monesteriu de Uclés.

Los Caballeros de Santiago teníen posesiones nos siguientes reinos de la península ibérica: Llión, Castiella, Aragón y Portugal; pero Fernandu II de Llión y Alfonso VIII de Castiella poníen la condición de que la sede de la Orde tenía de tar nos sos respeutivos estaos: en San Marcos de Llión y Uclés. D'ende surdió un llargu conflictu que solo terminó cuando, en 1230, Fernandu III el Santu, xunió dambes corones. De magar, Uclés, na provincia de Cuenca, ye considerada como la sede de la Orde, Caput ordinis.

Tres la salida de los Frates de Cáceres del reinu de Llión, obligaos pola perda de Cáceres, la so primitiva sede, y de los llugares qu'adquirieren en territoriu de Badayoz, ante l'emburrie de los almohades, pasaron a Castiella, onde fueron bien recibíos pol so rei Alfonso VIII. Ésti, apurrió'l castiellu de Uclés a los Caballeros de Santiago por que defendieren aquella contorna y la de Huete de los ataques musulmanes. El castiellu perteneciera dende 1163 a los caballeros de San Juan, pero'l rei taba descontentu pola so actuación (yá que nel periodu nel que lo ocuparon nun fixeron nada bultable) y retiró-yos la posesión de dichu castiellu fronterizu en favor de los santiaguistas.

El 9 de xineru de 1174 tuvo llugar en Arévalo l'actu solemne pol cual Alfonso VIII apurría'l castiellu y la villa de Uclés, con toles sos tierres, viñes, praos, pastizal, regueros, molinos, pesqueríes, portazgo, entraes y salíes, al maestre de la Orde, Pedro Fernández de Fuentencalada. L'actu cuntó cola presencia de los prelaos y nobles del reinu y d'Alfonso VIII xunto cola so esposa Leonor d'Inglaterra.[8]

A finales d'aquel mesmu mes los caballeros de la Orde de Santiago tomaron posesión de la villa y fortaleza donaes por Alfonso VIII, actu al qu'asistió l'arzobispu de Santiago. La bandera de Santiago, que l'arzobispu apurriéralos en Compostela, ondeó per vegada primera na torre del homenaxe. La ilesia de Santa María del Castillo camudó'l so nome pol de Santiago hasta que se construyó'l conventu con una nueva ilesia fayadiza a les necesidaes de la Orde.

En Uclés topábase'l monesteriu onde'l gran maestre de la Orde moraba davezu, esti monesteriu foi derruido nel sieglu XVI pa construyir l'actual monesteriu qu'empezó a construyise en 1529 y terminóse en 1735. Los aspirantes pasaben un añu y un día de prueba nel monesteriu. Los archivos de la Orde que taben en Uclés pasaron en 1869 al Archivo Históricu Nacional en Madrid.

La Orde recibió'l so primer artículu[12] en 1171 del cardenal Xacintu (más tarde papa Celestino III) y en 1175 la bulda papal d'Alejandro III.[8]

Principales acontecimientos[editar | editar la fonte]

Los caballeros santiaguistas tuvieron presentes en toles aiciones guerreres de la Reconquista y los sos territorios estendiéronse principalmente por La Mancha. A esta Orde pertenecíen pueblos de les actuales provincies de Ciudá Real, Cuenca, Toledo, Madrid, Guadalaxara, Xaén y Murcia.

La primer aición militar bultable na qu'intervinieron foi p'ayudar al exércitu del so proteutor Alfonso VIII en tomar de la ciudá de Cuenca, en 1177. La so contribución en felicidá conquista foi tan importante que'l rei añadió, nel terrén recién conquistáu, nueves donaciones a la Orde, ente elles:

Dos cases cerca de les de Aben-Mazloca, nel mesmu alcázar de Cuenca, dos solares, un molín nel ríu Mosques y un güertu próximu a esti ríu.

Coles donaciones feches a Tello Pérez y a Pedro Gutiérrez, qu'estos de la mesma donaron a Pedro Fernández, el fundador de la Orde, creóse al poco tiempu'l Hospital Santiago Apóstol en Cuenca. Una de los trelce collaciones[13] en que s'estremó la ciudá llamóse tamién Santiago, quedando la so ilesia dientro del recintu de la mesma catedral.[8]

Alfonso VIII dexó tamién Uclés a Pedro Fernández por que se estableciera ellí y defendiera la frontera, según Escritura Real estendida en Arévalo el 3 de xineru de 1174, siendo dende entós la casa principal de la Orde. Coles mesmes venció a la Orde Moya en 1211, a les que se xuniríen darréu Ossa de Montiel, Campo de Criptana, Pedro Muñoz, Montiel y Alhambra. La congregación espolletó, adquiriendo bienes y territorios y llegó a formar una especie de diócesis con capital en Uclés, que'l so prior tenía autoridá casi episcopal.

El rápidu espardimientu de la Orde deber a que la so Regla yera menos ríxida que les de les demás órdenes (ye la única orde militar que los sos caballeros podíen casase), clisando a les más antigües de Calatrava y Alcántara y que'l so poder foi reputáu nel estranxeru inclusive antes de 1200. La primer bulda de confirmación, la d'Alejandro III, yá numberó un gran númberu de dotaciones. La Orde de Santiago sola tenía más posesiones que les órdenes de Calatrava y Alcántara xuntes. N'España, estos bienes incluyíen 83 encomiendes, de les cualos 3 fueron acutaes a los grandes comendadores, dos ciudaes, 178 condaos y aldegues, 200 parroquies, cinco hospitales, cinco conventos y la Universidá de Salamanca. Los caballeros yeren entós 400 y podíen axuntase más de 1000 llances. Teníen posesiones en Portugal, Francia, Italia, Hungría ya inclusive Palestina. Abrantes, la so primer encomienda en Portugal, data del reináu d'Alfonso I, en 1172, y llueu se convirtió nuna orde distinta, una y bones el papa Nicolás IV, en 1290, lliberar de la xurisdicción de Uclés.[14]

Gonzalo Ordóñez foi escoyíu gran maestre de la Orde en Llión, coles mesmes que Gonzalo Rodríguez (1195). Colar a Castiella y sirvió a Alfonso VIII. A la muerte del anterior maestre en 1203, foi escoyíu en Uclés y solo vivió dos años más.[15]

Caballeros santiaguistas mientres una batalla de la Reconquista.

En tiempos del tercer maestre, Sancho Fernández de Lemus, los almohades comandados pol califa Abu Yaqub Yusuf al-Mansur (Yusuf II), vencedor na batalla de Alarcos en 1195 frente a Alfonso VIII y onde atoparon la muerte diecinueve santiaguistas, realizaron una ofensiva xeneral per tierres de Castiella, llegando hasta Uclés dos años más tarde. El maestre, en mediu del desconciertu de los reinos cristianos, aguantó nel castiellu ucleseño coles sos xentes, mientres otres fortaleces, como les de Madrid y Guadalaxara, someter a Yusuf II.[8][16]

Los caballeros de Santiago participaron en reconquistar de les contornes de Teruel y Castellón y combatieron na batalla de las Navas de Tolosa (1212), na que'l maestre Pedro Arias morrió xunto a un gran númberu de caballeros santiaguistas.

Tres la muerte d'Alfonso VIII en 1214 socedieron disturbios na Orde. En 1233 los sos caballeros allegaron a la batalla de tomar de Jerez de la Frontera y, trés años más tarde, a les conquistes d'Úbeda y Córdoba. Pelayo Pérez Correa foi'l maestre que mayor rellumanza dio a la Orde, induciendo a Fernandu III el Santu a que punxera sitiu a Sevilla. Mientres dichu sitiu, 270 caballeros empobinaos pol so maestre internáronse demasiáu na sierra y al llegar la nueche ensin llograr la derrota completa de los enemigos, apaecióse-yos la Virxe María, a la que pidieron que detuviera'l cursu del sol pronunciando la deprecación: «Santa María, deten el to día». N'alcordanza d'esti sucesu edificóse más tarde, naquel llugar, la ermita de la Virxe de Tentudía (Deten-el to-día), onde dicen que foi soterráu dichu maestre en 1275. Pérez Correa foi asocedíu por Gonzalo Ruiz Girón, quien morrió por causa de les firíes recibíes en Alcaudete en 1280.[16]

Tres la muerte de Vasco Rodríguez de Coronado, maestre de la Orde ente 1327 y 1338, el conseyu de los Trelce, asina llamáu porque lo componíen trelce caballeros designaos d'ente los gobernadores y comendadores de la Orde, escoyeron como maestre al sobrín d'ésti, Vasco López. Por intervención personal del rei Alfonso XI de Castiella col fin de retener el cargu pal so fíu bastardu, el infante Fadrique Alfonso de Castiella, fíu de Leonor Núñez de Guzmán y sobrín d'Alonso Meléndez de Guzmán, esti postreru foi nomáu maestre en 1338 y anulóse la eleición de Vasco López aduciendo defectos na eleición.

La intromisión del rei nes regles socesories de la Orde provocó grandes disputes, yá que llegalmente los maestres yeren escoyíos ente los freires con votu de castidá, con consentimientu y nomamientu posterior pol papa. Los comentarios d'esti alrodiu d'Alonso y, sobremanera, de Leonor convirtiéron-y n'enemigu del rei.

Alonso de Guzmán lluchó al llau del rei na conquista del Reinu d'Alxecires, pero foi asesináu por él pa nomar finalmente al infante Fadrique, de 8 años d'edá, como maestre de la Orde en 1342.[17]

En 1358, Fadrique foi mandáu asesinar en Sevilla pol so hermanascu, el rei Pedro I de Castiella, que nomó nel so llugar a Juan de Padilla, hermanu de la favorita del rei, María de Padilla. Sicasí, los caballeros de la Orde negar a reconoce-y y ganáron-y cerca de Uclés, finando Padilla mientres la llucha. Los maestres posteriores, Fernando Osórez, Pedro Fernández y Pedro Muñiz, morrieron na guerra con Portugal, pero la Orde reponer mientres l'enllargáu maestrazgo de Lorenzo Suárez de Figueroa, que fundó'l conventu de Santiago de Sevilla.[16]

Los monarques castellanu-lleoneses concedieron privilexos a la Orde que dexaron repoblar estenses rexones d'Andalucía y Murcia. Mientres el sieglu XV, la Orde treslladó'l so radiu d'aición a Sierra Morena y tomó la población de Llerena (Badayoz) como llugar habitual de residencia de les sos maestres, apurriendo una alta crecedera tanta nesta población como na so contorna.[16]

En 1453, Enrique IV de Castiella fíxose cargu de l'alministración de la Orde hasta que Alfonso de Castiella algamara la mayoría d'edá. Ente 1462 y 1463 nomó maestre provisional a Beltrán de la Cueva. En 1463, cuando foi mayor d'edá, ye nomáu como maestre titular l'infante Alfonso de Castiella.

En 1474, Juan Pacheco, marqués de Villena, abdicó en favor del so fíu Diego dempués de siete años de gobiernu. Esta decisión disgustó a la mayor parte de los caballeros y provocó un cisma na Orde y grandes lluches, yá que, coles mesmes, Rodrigo Manrique y Alonso de Cárdenas pretendíen el maestrazgo. Foi nomáu Rodrigo por Uclés y Alonso per San Marcos. A la muerte de Rodrigo Manrique, los Reis Católicos punxeron términu a les disputes quedándose cola alministración mientres un tiempu y nomando maestre a don Alonso, quien los acompañó na guerra de Granada.[16]

Incorporación a la Corona de Castiella[editar | editar la fonte]

Col pasu del tiempu y la finalización o ralentización de la Reconquista, la Orde de Santiago viose implicada nes lluches internes de la Corona de Castiella. Coles mesmes, los inmensos bienes de la Orde obligar munches vegaes a sostener les atopaes pretensiones de la Corona. El títulu traía gran poder, tantu territorial (podía dise dende Uclés a Portugal ensin triar fora de los territorios de la Orde) como económicu (el maestre de la Orde llegó a llograr una renta añal de 64 000 florinos d'oru).

Siendo'l cargu de gran maestre de tal influencia, les lluches y banderías internes tamién yeren frecuentes p'algamar asemeyada dignidá. Hasta tal puntu habíen desacreditado a la Orde estos escándalos, qu'a la muerte del gran maestre Alonso de Cárdenas en 1493, los Reis Católicos toparon una escusa pa pidir a la Santa Sede una providencia capaz de poner términu a los escándalos, de la que sorrayaben los grandes gastos que la guerra de Granada supunxera a la Corona. Asina, los Reis pidieron a Alexandru VI que-yos concediera l'alministración del gran maestrazgo de la Orde, midida que podía considerase como de necesidá y, coles mesmes, como una especie de pagu de los sos grandes sacrificios pola fe católica. El papa aportó a la demanda y con bulda del mesmu añu dio l'alministración de la suprema dignidá de la Orde de Santiago a los Reis Católicos.

Tres la muerte de Fernando'l Católicu, asocedió-y na alministración l'emperador Carlos I, en que'l so tiempu'l papa Adriano VI xunió pa siempres a la Corona d'España los maestrazgos de Santiago, Calatrava y Alcántara en 1523. Hasta entós, el gran maestre de Santiago yera escoyíu pol conseyu de los Trelce.[8][7][16]

Sieglu XVII[editar | editar la fonte]

Detalle del autorretratu de Diego Velázquez nel cuadru Les Meninas cola Cruz de Santiago nel pechu.

Ser miembru de la Orde de Santiago formaba parte de les aspiraciones más acobiciaes polos homes del sieglu XVII, polo que l'ingresu nesta Orde tan elitista nun yera camín senciellu nesti sieglu.

Miembros de l'alta nobleza, como Gregorio María de Silva y Mendoza, duque de Pastrana, o otros de la familia real, teníen el camín más fácil frente a aquellos que nun podíen certificar pasu a pasu'l llimpiu orixe de cristianu vieyu de los sos antecesores o que los sos ingresos económicos nun procedíen del trabayu de les sos manes. Bien conocíu ye'l xuiciu al que tuvo que sometese Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, onde tuvieron que testificar amigos sos, como Francisco de Zurbarán, pa dar fe de que los sos raigaños llimpios yeren ciertes y que'l so arte nun se vía motiváu pol llogru de ganancies económiques de forma manual qu'enturbiaren la so forma de vida, sinón que tenía un calter intelectual.[18]

Francisco de Quevedo tamién foi miembru de la Orde. El so ingresu fíxose oficial el 29 d'avientu de 1617 y foi robláu por Alonso Núñez de Valdivia, secretariu de cámara del rei Felipe III, en presentando y verificar el so xenealoxía.[19]

José de Armendáriz y Perurena, marqués de Castelfuerte, ingresó na Orde de Santiago en 1699.[20] En mandando les tropes reales na batalla de Lagudina (1708) y nuna aición decisiva en Villaviciosa (1710), foi premiáu cola Orde de Santiago y, en tal virtú, beneficiáu coles encomiendes de Montizón y Chiclana de Segura, amás de da-y -y, el 30 de xunu de 1711, el títulu de marqués de Castelfuerte.[21]

Organización interna[editar | editar la fonte]

Requisitos pal ingresu na Orde[editar | editar la fonte]

Semeya del Infante Carlos Lluis de Borbón, duque de Parma, col hábitu de la Orde, catedral de Parma.

Nos sos empiezos, l'ingresu na Orde nun foi dificultosu, pero a partir de mediaos del sieglu XIII cada vez foi más complicáu.

Una vegada rematada reconquistar, el pretendiente que deseyara ingresar na Orde de Santiago tenía d'aprobar nos sos cuatro primeros apellíos ser fidalgu (o hijodalgo) de sangre a fueru d'España y non fidalgu de privilexu, que la so prueba debía de referise coles mesmes al so padre, madre, güelos y güeles. Amás, tenía de probar, de la mesma manera, que nin él nin los sos padres nin los sos güelos exercieren oficios manuales nin industriales.

Tampoco podíen llograr l'hábitu de la Orde aquelles persones que tuvieren raza nin amiestu de xudíu, paganu, musulmán, herexe, conversu, por remotu que fora, nin el que fuera o baxara de penitenciado por actos contra la fe católica, nin el que fuera o los sos padres o güelos procuradores, emprestadores, escribáns públicos, mercaderes al per menor, o tuvieren oficios polos que vivieren o vivieren del so esfuerciu manual, nin el que fuera infamado, nin el que faltara a les lleis del honor o executáu cualquier actu impropiu d'un perfectu caballeru, nin el qu'escareciera de medios decorosos colos qu'atender a la so subsistencia. L'aspirante tenía que pasar dempués a sirvir tres meses nes galeres y morar un mes nel monesteriu p'aprender la Regla.

Darréu, el rei y el Conseyu de les Órdenes abolieron cierta cantidá d'estos requisitos.[16]

Regla monástica[editar | editar la fonte]

A diferencia de les contemporánees órdenes de Calatrava y Alcántara, que siguieron la dura Regla de los benedictinos de l'abadía de Císter, la Orde de Santiago aprobó la Regla más nidia de los canónigos agustinos. Ello ye qu'en Llión ufiertaron los sos servicios a los canónigos regulares de San Eloy d'esa ciudá pa la proteición de los pelegrinos a Santiago y los hospicios de los caminos que conducen a Compostela. Esto esplica'l calter mistu del so Orde, que ye hospitalaria y militar, como la Orde de Malta.

Los caballeros de la Orde fueron reconocíos como relixosos por Alejandro III, que la so bulda de 5 de xunetu de 1175 foi confirmada darréu por más de venti de los sos socesores. Estos actos pontificios, recoyíos nel Bullarium de la Orde, garantizaben tolos privilexos y exenciones d'otres órdenes monástiques. La Orde taba compuesta por delles clases d'afiliaos: canónigos, encargaos de l'alministración de los sacramentos; comendadores, ocupaes del serviciu de los pelegrinos; caballeros relixosos, que viven en comunidá; y caballeros casaos.

Capítulu de los Caballeros de Santiago nel salón de columnes del Palaciu Real (1907)

Los caballeros de la Orde de Santiago aceptaron los votos de probeza y obediencia. Sicasí, al entamase pola regla de los agustinos, los sos miembros nun taben obligaos a faer votu de castidá y pudieron contraer matrimoniu (casaos taben dalgunos de los sos fundadores); solo prometíen la castidá total antes del matrimoniu o acabáu ésti, y la castidá y fidelidá conxugal mientres permanecieren casaos. La bulda del papa Alejandro III encamentaba'l celibatu. Nos Estatutos de la fundación de la Orde precisábase:

En conxugal castidá, viviendo ensin pecáu, asemeyen a los primeros padres, porque meyor ye casar que quemar.

El derechu a contraer matrimoniu, qu'otres órdenes militares solo llograron a la fin de la Edá Media, concedióse-yos dende'l principiu, con determinaes condiciones (como l'autorización del rei), la obligación de reparar la continencia mientres el Advientu, la Cuaresma y en determinaes festividaes del añu. Los caballeros santiaguistas, con llicencia del maestre, podíen contraer matrimoniu y vivir coles sos esposes y fíos nos conventos de la Orde. La Orde de Santiago fundó conventos femeninos de comendadores, apellativu utilizáu pa designar a les monxes.[9] La presencia femenina na Orde ye mayor que n'otres órdenes de la dómina. Equí, les muyeres asumieron la función d'educar a les fíes de los caballeros, anque hubo delles muyeres que tuvieron al mandu de una encomienda.[22]

Ente les obligaciones de los sos miembros atopaben la misa diaria, rezar ventitrés Padre nuesus per día, tomar el sacramentu de la Eucaristía los domingos y ayunar dos Cuaresmes.[22]

Los conventos[editar | editar la fonte]

Otru elementu importante de la infraestructura de la Orde de Santigado fueron los conventos, tantu los masculinos como los femeninos.

Amás de los conventos pa freires d'Uclés y San Marcos de Llión, la Orde tuvo otros conventos en Villar de Dones (Llión), Palmela (Portugal), Montánchez (Cáceres), Montalbán (Aragón) y Segura de la Sierra en Xaén.

En 1275 la Orde tamién cuntaba con seis convento de monxes, que se denominaben comendadores. Nellos podíense agospiar les muyeres y familiares de los freires, cuando éstos diben a la guerra o morríen. Les freiras solo profesaben castidá conxugal, pero non perpetua, por ello podíen salise del conventu y casase. Los conventos mentaos son: monesteriu de Santa Eufemia de Cozuelos en Olmos de Ojeda (Palencia), fundáu en 1186; conventu de Sancti Spiritus de Salamanca, concedíu a la Orde en 1233; San Vicente de Junqueras (Barcelona), fundáu en 1212; San Pedro de la Piedra (1260), en Lleida; Santos-o-Velho (1194), en Lisboa y la Destiana (Llión). Posteriores a estes feches son los conventos de Membrilla (Ciudá Real) y el Comendadores de Madrid (1650).

Los Trelces[editar | editar la fonte]

Retrato de Juan Mariano de Goyeneche, conde de Guaqui y Trelce de Santiago con uniforme de la Orde.

El nome de Trelce yera dau al caballeru nomáu pol maestre y demás caballeros pa dalgún capítulu xeneral. Na bulda de confirmación de la Orde, expedida pol papa Alejandro III en 1175, establecióse qu'hubiera trelce freires, a que'l so cargu taría la eleición del maestre y el ayudar col so conseyu. Dellos historiadores afirmen que'l significáu d'estos trelce corresponder col númberu de los primeros caballeros que s'axuntaron pa fundar la Orde. (Otros dicen que representa'l númberu simbólicu de los dolce apóstoles más Cristu). Los Trelces constitúin les primeres dignidaes de la Orde, dempués de los priores de Uclés y de San Marcos de Llión. El Comendadores Mayores de Castiella y de Llión siempres fueron Trelces, anque non con calter nato por razón de tales encomiendes, yá que consta que lo fueron munches vegaes por eleición como tolos otros.

Hasta l'añu 1212 nun se menta documentalmente a los Trelces. El so nomamientu yera vitaliciu, pero alviértense frecuentes arrenuncios por cuenta de que'l cargu traía gran dedicación y responsabilidá pola frecuencia con que se convocaben los capítulos y l'obligación d'asistir nes sos funciones rectores al maestre. La falta d'un Trelce, que se topara ausente por llexítimu causa, suplir por aciu otru caballeru escoyíu namái p'aquel actu y a quien se llamaba enmienda, anque d'esti usu nun hai referencies anteriores a 1350. Polo común, quien fueren enmiendes nel capítulu yeren escoyíos Trelces en propiedá a midida que producíense vacantes. El cuerpu o xunta de los Trelces denominábase Trecenazgo.

Los Trelces asistíen a los capítulos con capes negres y bonetes (como'l priores), y la so autoridá y prerrogativas fueron distintes según los tiempos. En 1246 fueron fuertemente acutaes pol papa Inocencio IV, a instancia del maestre Pelayo Pérez Correa, y restablecíes más tarde por Alejandro IV. Sicasí, siempres tuvo a valir la facultá de deponer al maestre, xunto col prior, si xulgara inútil o dañible. N'usu de tal atribución, nel capítulu d'Ocaña de 1338 depunxeron al maestre Vasco López, y foi práutica en tolos capítulos teníos antes de l'alministración dexar a los maestres les insinies, apurriéndoles al prior, que a otru día devolver d'alcuerdu y con consentimientu de los Trelce. Esti actu llevaba cabu nuna ceremonia pública, dexando entrar al pueblu por que guardara el capítulu, y nella el maestre daba les gracies pola restitución de les insinies de la so xerarquía.

El xuramentu que realizaba un caballeru cuando yera escoyíu Trelce yera'l siguiente:

¿Vos Don... xuráis a Dios yá Santa María yá esta señal de Cruz, yá estos Santos Evanxelios, que tocáis corporalmente coles vueses manes, que cuando morriera'l Maestre, que vos escoyerais persona aparente y suficiente pa ser Maestre, que sía para reedificar y pa defender y adelantrar la Orde y caltener los flaires, según la Regla y Establecimientos de la nuesa Orde y que nun sía talla destruya?

Respuesta: Sí, xuro.

¿Item que si vierais que'l Mestre ye inútil y gafíu ya incorrexible y ensin provechu, y que destrúi la Orde más que la aprovecha, que vos depondréis-y del Mestrazgo, según forma de derechu?
Respuesta: Sí, xuro.

¿Item que si dalguna cuestión naciera ente él y el Cabildru, que vos vais intervenir ente ellos?
Respuesta: Sí, xuro.

¿Otrosí, que por esti poder que tenéis nun obedezáis menos al Maestre, en cuantes que va ser Maestre, de cuenta que non -y desobedezcáis en contrariu de lo que xurastis?

Respuesta: Sí, xuro.

La dignidá de Trelce cayó en desusu por enforma tiempu, hasta que se volvió a restablecer el 8 de xunu de 1906 por bulda del papa Pío X.[16]

Xerarquía[editar | editar la fonte]

Pedro Menéndez de Avilés, primer gobernador español de Florida, foi'l IV comendador de Santa Cruz de la Zarza (Toledo).[23]
Álvaro de Luna cola capa de la Orde y cruz de Santiago al pechu, del retablu la capiya de Santiago na catedral de Toledo, obra del maestru de les Luna. Foi gran maestre de la Orde dende 1445 a 1453.
Fernando'l Católicu, alministrador de la Orde de 1476 a 1477.
Conventu de San Marcos (Llión). Portada

Dende los sos empiezos, la Orde tuvo formada por trés clases de miembros: freires o caballeros casables; caballeros estrechos, de vida más rigorosa, que profesaben el celibatu y vivíen en comunidá; y los relixosos y relixoses (canónigos regulares o monxos santiaguistas), que'l so cometíu yera la celebración del cultu, l'asistencia espiritual de los demás miembros y rexentar les parroquies del prioratu. Los primeres teníen por xefe direutu al gran maestre, ente que los otros vivíen so la inmediata direición de los sos superiores eclesiásticos y de los priores de Uclés y de San Marcos de Llión, y so l'autoridá del gran maestre de la Orde.[7][8]

N'honor d'esos primeros trelce hermanos establecería'l Trecenazgo de la Orde: trelce freires eleutores que na so dómina de rellumanza, y xunto colos obispos priores de Uclés y San Marcos de Llión, el comendadores mayores de Castiella, Llión y Montalbán (Aragón), el Prior del monesteriu de Santiago de la Espada en Sevilla, el secretariu y el tesoreru, integraríen les dignidaes principales que participaríen na eleición del maestre.[7]

Tolos miembros de la Orde recibíen el nome de freyles pa estremalos de los miembros de les órdenes relixoses, los frayles. Los freyles relixosos milites faíen la guerra pa defender la Cristiandá, y los freyles relixosos clérigos dedicar al cultu divín pa engarrar por aciu la oración, el ayunu, l'astinencia y otres obres relixoses. Tanto los milites como los clérigos yeren reputaos por verdaderos relixosos. Por eso, amás de les obligaciones monástiques gociaben tamién de los privilexos de los monxos: exención de la xurisdicción real, exención de la xurisdicción del cleru secular y sometimientu direutu a la Santa Sede.[11]

Ente los milites esistíen diferencies: los llamaos comendadores, qu'alministraben una encomienda, y los caballeros, que nun la teníen. Ente los clérigos tamién esistíen diferencies: el priores, que disponíen del «beneficiu formáu», los cures o rectores, que teníen «beneficiu curáu», y los conventuales, que nun tener beneficiu.[11]

Dientro de la xerarquía de la Orde de Santiago, les dignidaes inmediates al gran maestre yeren el priores de los dos conventos de Santiago de Uclés y San Marcos de Llión. Hasta 1502 la duración de los sos mandatos foi perpetua, dempués foi trienal, siendo escoyíos polos flaires de la respeutiva provincia de forma alternante: el de Uclés en Castiella un trieniu pela parte llamada de La Mancha y l'otru trieniu pola llamada Campu de Montiel; y el de San Marcos en Llión alternando la provincia de Llión y la d'Estremadura. D'últimes (dende 1794 hasta 1844) hubo priores perpetuos, nomaos pola Corona al igual que los obispos.

El priores, en virtú de les concesiones papales, usaben roquete, mitra y demás insinies pontificales. Primeramente, l'únicu prior yera'l de San Marcos; pero tres la división del reinu de Llión, los caballeros de Santiago fueron acoyíos nos sos estaos por Alfonso VIII de Castiella, quien-yos dio en 1174 la villa y castiellu de Uclés (ente otres posesiones), y ellí establecieron la sede de la Orde.

Tres series disputes amenaes ente'l conventu de San Marcos y el de Uclés por cuenta de cuestiones d'antigüedá y preeminencia, el conflictu terminó cuando'l prior de San Marcos quedó a cargu del gobiernu de los conventos de Llión, Galicia y Estremadura, ente que los conventos restantes fueron controlaos pol prior de Uclés, en que'l so conventu teníen de pasar l'añu de prueba y faer la oficiu tolos novicios de la Orde. Los superiores de los demás conventos relixosos teníen igualmente'l títulu de priores, pero taben so la dependencia d'aquellos prelaos.

A los priores de Uclés y de Llión siguíen los Trelce, depués les grandes cruces de Castiella, Llión y Montalbán, dempués el comendadores, y d'últimes los caballeros y flaires, clérigos o relixosos.

De les encomiendes de la Orde dependíen hasta doscientos prioratos, curatos y beneficios simples que, con dispensa del papa, podíen dase a persones non relixoses. Tamién esistíen trece vicaríes con xurisdicción espiritual y, a lo último, nomábense cuatro caballeros pa visitar los cuatro provincies de Castiella la Nueva, Llión, Castiella la Vieya y Aragón, que les sos facultaes estender non solo a los demás caballeros, sinón a cuantos teníen beneficios en territoriu de la Orde.[7]

Socesión nel maestrazgo[editar | editar la fonte]

Tres el fallecimientu del maestre, el prior de Uclés encargar del gobiernu de la Orde y de convocar a los Trelce pa escoyer un nuevu maestre. Munches de les atribuciones que teníen los Trelce perder tres la creación del Conseyu de les Órdenes, depués de la so incorporación a la Corona con autorización d'Adriano VI.

Dende'l sieglu XIV la eleición del maestre recayó nun personaxe de la familia real o próximu a la corte. A partir del sieglu XV la eleición yera considerada un derechu de la Corona y a lo llargo de dichu sieglu'l maestrazgo recayó sobre nobles y valíos de los reis: Enrique d'Aragón, fíu del rexente de Castiella, Fernando d'Antequera; Álvaro de Luna, quitáu de Xuan II; l'infante don Alfonso; Beltrán de la Cueva y Juan Pacheco, marqués de Villena, quitaos d'Enrique IV; y Diego López Pacheco, marqués de Villena, quien nun foi reconocíu como maestre al nun ser nomáu nin en Llión nin en Uclés.[9]

Más palantre, Carlos I y Felipe II dieron a la Orde de Santiago la forma que tien na actualidá: compuesta por un presidente, ocho ministros togaos, un fiscal, un secretariu, un contador xeneral, un alguacil mayor y un tesoreru, con cuatro procurador xenerales y cuatro fiscales, correspondientes a caúna de los cuatro órdenes militares d'España.[7]

División territorial[editar | editar la fonte]

La Orde taba estremada en delles provincies, siendo les más importantes les de Castiella y Llión pol so númberu de propiedaes y vasallos. Al mandu de cada provincia había un Comendador Mayor, con sede, respeutivamente, en Segura de la Sierra (Castiella) y Fuentes de León (Llión). La provincia de Llión taba estremada en dos partíos, Mérida y Llerena, y en caúna d'elles esistíen delles encomiendes.

La subdivisión interna más importante de les órdenes militares yeren les llamaes encomiendes, que yeren unidaes de calter llocal dirixíes por un comendador. La encomienda podía asitiar la sede o residencia del comendador nun castiellu o fortaleza o nuna villa y yera un centru alministrativu o económicu nel que se cobraben y percibíen les rentes de los predivos[24] y heredaes[25] atribuyíes a esa encomienda; yera'l llugar habitual de residencia del comendador y de dalgún otru caballeru.

Cada encomienda tenía de sostener coles sos rentes non solo al comendador y a los otros caballeros residentes nella, sinón que tamién teníen de pagar y armar a un determináu númberu de llances, que teníen d'allegar a los llamamientos del so maestre perfectamente forníos pa tomar parte naquelles aiciones militares que quixera entamar. Toos ellos formaben la mesnada o exércitu de la Orde, que respondía a les órdenes de la so maestre. Les rentes de les tierres, camperes, industries, portalgos y derechos de camín, xunto colos impuestos y el diezmu, constituyíen los ingresos que sirvíen pa caltener a la Orde. Los ingresos partir ente rentes de la encomienda respeutiva y rentes de la Mesa maestral que financiaben al maestre de la Orde.[9]

División eclesiástica[editar | editar la fonte]

Claustru del conventu de Santiago (Calera de Llión)

La Orde de Santiago taba dirixida dende dos prioratos: el d'Uclés para Castiella y el Prioratu de San Marcos de Llión para Llión. Nesta última provincia, al tar bien alloñáu'l conventu de San Marcos del gruesu de les posesiones santiaguistas n'Estremadura, el conventu treslladóse primero a Calera de Llión y depués a Mérida. Finalmente tornó de nuevu al so allugamientu inicial en San Marcos de Llión.

El prioratu de San Marcos de Llión taba estremáu en tres vicaríes con sedes en Mérida, Llerena-Tentudía y Jerez de los Caballeros. Los pueblos y encomiendes de la Orde yeren atendíos por cures presentaos pol maestre y colacionados pol prior.

Dos visitadores[26] de la Orde acompañaos d'un vicariu, teníen de realizar cada cuatro años una visita d'inspección por toles encomiendes y territorios pa comprobar l'estáu de les propiedaes, rentes y gobiernu de les posesiones. D'estes visites llevantaba l'acta nos llamaos Llibros de Visites.[9]

Maestres de la Orde de Santiago[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ballesteros, 2004, p. 53.
  2. Alberto Montaner Frutos (ed. llit.) Cantar de mio Cid, Barcelona, Galaxa Gutemberg; Real Academia Española, 2011, páx. 725.
  3. «La Cruz de Santiago». Consultáu'l 18 de febreru de 2008.
  4. «Cross Fitchy (Cross fitché)» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 30 d'abril de 2008. Consultáu'l 20 de febreru de 2008.
  5. Rodrigo Jiménez de Rada: De rebus hispaniæ, cap. LXVI de la traducción de Gonzalo de la Hinojosa.
  6. Martínez Díez, Gonzalo (2005). El Condáu de Castiella (711-1038): la historia frente a la leyenda 1. Valladolid: Conseyería de Cultura y Turismu de la Xunta de Castiella y Lleón, páx. 143. ISBN 84-9718-276-6. «Refiriéndose a la batalla de Albelda, l'historiador Martínez Diez diz 'Esta sería la única, auténtica ya histórica batalla de Albelda, la que dio llugar más tarde a la llexendaria batalla de Clavijo con apaición del apóstol Santiago y otros episodios maraviyosos'.»
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 7,7 7,8 «blasoneshispanos.com - Orde de Santiago». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de febreru de 2008. Consultáu'l 18 de febreru de 2008.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 8,7 «Web del Monesteriu de Uclés». Consultáu'l 18 de febreru de 2008.
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 «La Orde de Santiago en Azuaga». Consultáu'l 21 de febreru de 2008.
  10. Bulda d'Alejandro III de 1175, reproducida por Juan Tejada en Coleición de cánones y de tolos concilios de la Ilesia española, vol. II, páx. 288.
  11. 11,0 11,1 11,2 «Seminariu Internacional pal estudiu de les Órdenes Militares». Consultáu'l 31 de febreru de 2008.
  12. Caúna de les partes en que s'estrema un escritu, tratáu, llei, etc. «wordreference.com - Definición d'artículu». Consultáu'l 4 d'abril de 2008.
  13. Llámase asina al territoriu o barriu que delimita una parroquia o ilesia. D'antiguo les Hermandaes, al nun esistir la Carrera Oficial, salíen en Procesión de Penitencia peles cais de la so collación, tal como güei día facer los Vía Crucis. «Definición de collación». Consultáu'l 27 de marzu de 2008.
  14. «The Military Order of Santiago» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de febreru de 2008. Consultáu'l 21 de febreru de 2008.
  15. Moreno de Vargas, Bernabé (1892). Historia de la ciudá de Mérida, páx. 364. Consultáu'l 27 de setiembre de 2015.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 16,5 16,6 16,7 «heraldaria.com - La Orde de Santiago». Consultáu'l 18 de febreru de 2008.
  17. Mariana, Juan de (1848). Hestoria xeneral d'España. Gaspar Roig editores, páx. 166.
  18. «Centro Virtual Cervantes - La Orde de Santiago». Consultáu'l 21 de febreru de 2008.
  19. «Centro Virtual Cervantes - Quevedo na Orde de Santiago». Consultáu'l 26 de marzu de 2008.
  20. «euskalnet.net - Armendáriz». Consultáu'l 27 de marzu de 2008.
  21. Tauro, Alberto (1988). Enciclopedia ilustrada de Perú: síntesis de la conocencia integral de Perú, dende los sos oríxenes hasta l'actualidá. PEISA (Lima, Perú). ISBN 84-599-6882-0.
  22. 22,0 22,1 «Los Caballeros y les Órdenes militares». Consultáu'l 26 de marzu de 2008.
  23. «Biografía de Pedro Menéndez de Avilés». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de marzu de 2007. Consultáu'l 26 de setiembre de 2008.
  24. Heredá, facienda, tierra o posesión inmueble. «wordreference.com - Definición de predio». Consultáu'l 27 de marzu de 2008.
  25. Porción de terrén cultiváu perteneciente a un mesmu dueñu o conxuntu de les finques, faciendes y posesiones de daquién. «wordreference.com - Definición d'heredá». Consultáu'l 27 de marzu de 2008.
  26. Relixosu o relixosa encargáu d'inspeccionar los diversos monesterios o establecimientos relixosos de la so provincia. «wordreference.com - Definición de visitador». Consultáu'l 27 de marzu de 2008.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]