Orde de Calatrava

De Wikipedia
Orde de Calatrava
orden militar (es) Traducir
Direición España
Historia
Fundación1158
Participación empresarial
Propietariu de
Formáu por caballero de la Orden de Calatrava (es) Traducir
freire calatravo (es) Traducir
Bolsa de valores órdenes militares españolas (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La Orde de Calatrava ye una orde militar y relixosa fundada nel Reinu de Castiella nel sieglu xii, nel añu 1158, pol abá Raimundo de Fitero, col oxetivu inicial de protexer la villa de Calatrava, allugada cerca de l'actual Ciudá Real. Pertenez al grupu de les órdenes cistercienses y, na actualidá, namái tien calter honoríficu y nobiliariu.

Historia[editar | editar la fonte]

El so orixe deber a un xestu heroicu. La ciudá de Calatrava, xunto al ríu Guadiana, fuera arrampuñada a los árabes por Alfonso VII en 1147. Dada la importancia estratéxica del llugar como baluarte avanzáu de Toledo ante los moros, tres la curtia posesión per parte de ciertos magnates, el rei quixo asegurar el so defensa apurriéndola en 1150 a la Orde del Temple, yá que por aquelles feches nun esistíen los exércitos regulares, nin yera fácil poblar les zones de frontera. Unos años más tarde, ante l'emburrie islámicu, el Temple dio la empresa por perdida, y devolvió la fortaleza al socesor d'Alfonso, el rei Sancho III.

Ante la situación creada y l'inminente peligru, este axuntó a los sos notables y ufiertó Calatrava a quien se fixera cargu del so defensa. Ente la sorpresa y les chancies de los nobles, Raimundo, abá del monesteriu cisterciense de Fitero, afaláu pol monxu del so monesteriu Diego Velázquez, que fuera enantes guerreru, aceptó'l retu. Al nun haber alternativa, el rei cumplió la so pallabra, apurriendo Calatrava a los monxos de Fitero por aciu donación realizada'l 1 de xineru de 1158 en Almazán. Ellos, pela so parte, formaron en poco tiempu un exércitu de más de 20.000 monxos y soldaos, xuniendo, a los que consiguiera entamar fray Diego Velázquez nes cercaníes de Calatrava, los qu'había reclutado Don Raimundo nel Reinu d'Aragón. Ante tal ensame, los árabes refugaron entrar en batalla, retirándose escontra'l sur.

Como'l compromisu de defender Calatrava calteníase y aguantándose col tiempu los caballeros a tener por superior a un Abá del Císter y vivir ente los monxos, decidieron escoyer un Maestre de la Orde. Los monxos retirar a Ciruelos y los caballeros a Ocaña, onde se convirtieron nuna Orde militar, la primera hispana, qu'adoptó'l nome propiu del llugar. El primer Maestre de la Orde foi Don García, que llogró del Císter y del Pontificáu la primer regla. Esta regla, modelada sobre'l costumes cistercienses pa hermanos llaicos, impunxo a los caballeros, amás de les obligaciones de los trés votos relixosos (obediencia, castidá y probeza), les de guardar silenciu nel cuartu, refectorio (comedor) y oratoriu; ayunar cuatro díes a la selmana, dormir cola so armadura, y llevar, como única vistimienta, l'hábitu blancu cisterciense con una senciella cruz negra (depués colorada, a partir del sieglu xiv) «flordelisada»: una cruz griega con flores de lliriu nes puntes, que nel sieglu xvi configuróse definitivamente como güei conozse.

Definiciones de la Orde y Caballería de Calatrava conforme al Capítulu Xeneral celebráu en Madrid, añu de MDCLII, estampa de portada roblada pol grabador del rei Pedro de Villafranca: Petrus Villafranca Malagón sculptor Regius Alcobrice in Calatravensi Provincia natus sculpsit, Madrid, 1660. (Real Academia de Belles Artes de San Fernando, Madrid).

La fortaleza de Zorita de los Canes y tou la so alfoz fueron concedíes a los calatravos por Alfonso VIII en 1174, pa protexer, tres dos años d'incursiones de los almohades, tola frontera este del Tajo. N'abril de 1180 el mesmu rei concedió fueru a Zorita.

En 1179 Alfonso II d'Aragón dexó'l castiellu d'Alcañiz a la Orde de Calatrava en premiu a los sos servicios na Reconquista, con tal ésitu, que terminó per convertir se na Encomienda Mayor de la Orde pa la Corona d'Aragón[1].

La Devesa d'Abenójar y el so términu fueron concedíos en 1183 por Alfonso VIII a esta orde y hasta 1814 —que'l términu foi recuperáu pol Infante Don Carlos— el pueblu pasó a llamase Abenójar de Calatrava. Como constancia d'esti fechu, puede vese la Cruz de Calatrava realizada en forxa n'unu de los teyaos de la ilesia del pueblu.

Dende la so fundación hasta principios del sieglu xiii la Orde esperimentó una serie d'altibaxos. Tres la derrota cristiana sufierta por Alfonso VIII na Batalla d'Alarcos (1195), inclusive tuvo que sacupar les sos posesiones y retirase a Ciruelos (Toledo). Tres un golpe de mano, dellos caballeros de la Orde, con Martín Pérez de Siones a la cabeza, tomaron por sorpresa'l castiellu de Salvatierra, transladando ellí'l so conventu y sede, que caltuvieron nel so poder totalmente aislláu de socorros, hasta 1211. Por ello, mientres esos años, la Orde adoptó'l nome d'Orde de Salvatierra.

La Orde algamó'l so afianzamientu definitivu tres la Batalla de las Navas de Tolosa (1212), cuando afitó la so sede na nueva y más segura fortaleza de Calatrava la Nueva (1218) (nel antiguu castiellu de Dueñes, por frente del castiellu de Salvatierra), que foi construyida por prisioneros musulmanes na so mayor parte, y que yá nunca abandonaría.

L'antigua sede de Calatrava, orixe de la Orde, xunto al ríu Guadiana, pasó a convertise na sede d'una Encomienda, y dende esi momentu pasó a ser conocida como Calatrava la Vieya.

En poco tiempu, los sos grandes recursos humanos y económicos dieron a la Orde un enorme poder políticu y militar, que duró hasta'l final de la Reconquista. Disponía de tierres y castiellos a lo llargo de tola frontera de Castiella y Aragón, exercitando un señoríu feudal sobre miles de vasallos. Yera capaz d'apurrir, a títulu individual, hasta 2000 caballeros al campu de batalla, una fuercia considerable na Edá Media. Amás, esfrutaba d'autonomía, lo cual traxo consigo diversos enfrentamientos colos reis, yá que la Orde nun-yos obedecía a ellos, sinón al Maestre. Namái se reconocíen superiores espirituales: l'abá de Morimond (Francia) y, a lo postrero el Papa.

A partir del añu 1228 la Orde de la Calatrava pasó a cuntar con encomiendes n'Andalucía en siéndo-y concedíes pol rei Fernandu III les places de Martos, (Higuera de Calatrava (antigua de Martos)), Porcuna, Víbores y Alcaudete, n'agradecimientu polos servicios emprestaos en Reconquistar. Coles mesmes a lo llargo de los sieglos xiv y xv, los calatravos fueron estendiendo los sos dominios andaluces cola creación de nueves encomiendes en Xaén (Lopera, Jimena, Arjona, etc.), Córdoba (Fonte Obejuna, Belmez, Villafranca de Córdoba, etc.) y Sevilla (Osuna).

Fernando'l Católicu llogró ser escoyíu Maestre de la Orde en 1487 por una bulda papal, y a partir d'él tolos reis d'España revalidaron el títulu.

Sol mandu de los socesivos monarques, y con reconquistar de la península rematada, gradualmente fueron sumiendo tantu l'espíritu militar como'l relixosu. Col tiempu, la so única razón d'esistir yera la xeneración d'ingresos, procedentes de los sos grandes dominios, y el caltenimientu de les sos reliquies.

Confiscados los bienes de la Orde por disposición de Xosé I en 1808, fueron restituyíos en 1814 por Fernandu VII, p'acabar definitivamente secularizados en 1855 por Pascual Madoz. La Primer República Española suprimió la Orde, que se restableció en 1875 col papáu como encargáu de regular la so disciplina interna. Na actualidá, la orde ye una institución honorífica.

Dignidaes[editar | editar la fonte]

Ilesia del castiellu de Calatrava la Nueva, Ciudá Real.

Les altes dignidaes de la Orde fueron apaeciendo col aportar de los años, siendo confirmaes nos estatutos definitivos (1467). Por orde de xerarquía, yeren les siguientes:

Maestre
Autoridá suprema de la Orde. Otorgaba les encomiendes, confería vezos y prioratos, alministraba xusticia a toles persones pertenecientes a la Orde, vasallos incluyíos. El cargu yera electivu y vitaliciu. La Orde tuvo un total de 30 Maestres hasta la fecha d'unión cola Corona española.
Comendadores Mayores de Castiella y Aragón
Primeres autoridaes, dempués del maestre, nes encomiendes de los sos respeutivos reinos.
Clavero
La so misión yera guardar y defender el castiellu y conventu mayor de la Orde, esto ye, la so sede de Calatrava la Nueva. Tamién yera llugarteniente del maestre. Palaciu de Clavería
Prior
Encargáu de la cura espiritual de los caballeros. Representaba al abá de Morimond.
Sacristán
Encargáu de la custodia de les reliquies de la Orde, vasos sagraos y ornamientos.
Obreru Mayor
Encargáu de les construcciones.

Maestres de la Orde[editar | editar la fonte]

Castiellu de los Calatravos en Alcañiz; güei Parador de Turismu.
  1. Don García (1164–1169)
  2. Fernandu Icaza (1169–1170)
  3. Martín Pérez de Siones (1170–1182)
  4. Nuño Pérez de Quiñones (1182–1199)
  5. Martín Martínez (1199–1207)
  6. Ruy Díaz de Yanguas (1207–1212)
  7. Rodrigo Garcés (1212–1216)
  8. Martín Fernández de Quintana (1216–1218)
  9. Gonzalo Yáñez de Novoa (1218–1238)
  10. Martín Ruiz de Cevallos (1238–1240)
  11. Gómez Manrique (1240–1243)
  12. Fernando Ordóñez (1243–1254)
  13. Pedro Yáñez (1254–1267)
  14. Juan González (1267–1284)
  15. Ruy Pérez Ponce de León (1284–1295)
  16. Diego López de Santsoles (1295–1296)
  17. Garci López de Padilla (1296–1322)
  18. Juan Núñez de Prado (1322–1355)
  19. Diego García de Padilla (1355–1365)
  20. Martín López de Córdoba (1365–1371)
  21. Pedro Muñiz de Godoy (1371–1384)
  22. Pedro Álvarez de Pereira (1384–1385)
  23. Gonzalo Núñez de Guzmán (1385–1404)
  24. Enrique de Villena (1404–1407)
  25. Luis González de Guzmán (1407–1443)
  26. Fernando de Padilla (dellos meses de 1443)
  27. Alonso d'Aragón (finales de 1443–1445)
  28. Pedro Girón (1445–1466)
  29. Rodrigo Téllez Girón (1466–1482)
  30. García López de Padilla (1482–1487)

Llugares y monumentos rellacionaos cola Orde[editar | editar la fonte]

Ilesia de les Calatravas, Madrid.

Asitiáu na provincia de Navarra (España):

Asitiáu na provincia de Córdoba (España):

Asitiaos na provincia de Ciudá Real (España):

Asitiaos na provincia de Teruel (España):

Asitiaos na provincia de Castellón:

  • Albocácer En 1243 otorgar na so carta-puebla'l dominiu a la Orde de Calatrava.
  • Bejís Xaime I d'Aragón vencer a la Orde de Calatrava en 1235 col títulu Encamienta y representación nes Cortes Valencianes, la so Carta Puebla conocida data del 18 d'agostu de 1276 concedida a homes de la Comenda de Alcañiz a fueru de Valencia en Segorbe.
  • Torás, Teresa y Sacañet-Canales pertenecieron a la Encomienda de Bejís (Orde de Calatrava) hasta marzu del añu 1843 en que se desafiaron del so matriz Bejís, formando los sos conceyos constitucionales.

Asitiaos na provincia de Xaén (España):

Don Pedro de Barberana y Aparregui, Caballeru de Calatrava lluciendo la cruz propia de la orde, por Diego Velázquez (1631). Kimbell Art Museum, Fort Worth.
  • Ilesia de La nuesa Señora de la Natividá (Jamilena). Reconstruyida escontra 1559 sobre una antigua ilesia medieval por orde de Carlos V, quien primeramente tenía proyeutáu faer un conventu de monxes calatravas precedentes de Burgos. Esta ilesia ye obra del arquiteutu Francisco del Castillo, «el Mozu».
  • Castiellu de la Peña (Martos). Llevantáu sobre les ruines d'otros primitivos castiellos d'orixe árabe y ibero-romanu. Asitiar nel visu del peñón que-y da nome, a unos 1000 metros d'altitú. La so situación estratéxica fai qu'esti castiellu fora'l principal bastión defensivu de la Orde frente al reinu nazarí. Tamién nesti castiellu, según una lleenda, Fernandu IV de Castiella condergó a muerte inxustamente a los Hermanos Carvajales, Comendadores de la Orde, lo que misteriosamente costó-y la vida al monarca.
  • Castiellu de la Villa (Martos). El so orixe ye anterior a la orde, pero foi cola Orde de Calatrava cuando se producieron les mayores reformes y ampliaciones nél. El castiellu xunir a la peña de Martos por aciu muralles, quedando la ciudá abellugada. Xunto col Castiellu de la Peña foi bien importante frente al reinu nazarí.
  • Torre Nueva y Castillo de Porcuna. Ye una torre medieval de grandes dimensiones, construyida pola Orde de Calatrava, ente 1411 y 1435, ya inaugurada pol so comendador Luis de Guzmán, atopar nel estremu este del monumental Castiellu de Porcuna adosáu a la Puerta de Martos, entrada esti de la ciudadela. Nel so tiempu foi'l meyor defendíu de l'Andalucía cristiana. Por ello foi residencia estable de diversos comendadores calatravos y de ende qu'en dicha fortaleza tuviera presu dellos meses, escontra 1485, l'últimu rei de Granada, Boabdil «el Mozu», en cayendo prisioneru na batalla de Lucena. Algama 28 m d'altor sobre una planta octogonal, con dos estancies superpuestes nel interior, cubiertes con bóvedes gótiques. Nel esterior presenta unes ventanes mudéxares, finamente llabraes. Debaxo hai una cruz de Calatrava, con dos eslabones llabraos nos sos ángulos inferiores y dos relós de sable a los llaos. Tien una terraza con bellu mirador al campu. Ye monumentu nacional dende 1982, y contién el Muséu Arqueolóxicu Municipal de Obulco, onde se guarden restos de la dómina prehistórica, ibera y romana.
  • Ilesia de San Benitu (Porcuna). Sintetiza fielmente l'espíritu cisterciense de la Orde de Calatrava. Foi Prioratu y Monesteriu Benedictín. Trátase d'una ilesia románica tardida y nella llegaron a axuntar tolos caballeros calatravos en diverses ocasiones. Tien dos nave en forma de «L» (la principal con bella arquería d'arcos y capiteles con motivos vexetales) y campanariu con cubierta del sieglu xviii.
  • Higuera de Calatrava: Castiellu ya Ilesia de la Inmaculada Concepción. Del castiellu queda de pies la Torre del Homenaxe del sieglu XIV. L'escudu de la Casa de Padilla campea na cúpula del altar mayor de la ilesia. Esta cuenta con una cabecera gótica tardida venceyada al góticu llevantín de la ilesia arciprestal de Santiago Apóstol en Villena (Alicante). El restu ye obra del arquiteutu giennense Benito del Castillo de finales del sieglu xvi.
  • Castillo de Begíjar. Esta foi una de les primeres concesiones que fizo Fernandu III a la Orde de Calatrava tres la so conquista en 1226, amás d'otres heredaes y pertenencies.

Asitiaos na provincia de Guadalaxara ( España):

  • Castiellu de Zorita de los Canes. El castiellu (d'orixe andalusí) apodera un vau del Tajo y ye donáu a la Orde por Alfonso VIII en 1174, convirtiéndose en «Cabeza d'Encomienda». A lo llargo del Medievu, va asistir a lluches ente distintes facciones de la Orde. Yá nel sieglu xvi, Felipe II ayenar a Ruy Gómez de Silva. El so estáu actual ye ruinosu, anque nun torgar adicar el grandor y estensión de lo qu'un día foi. Entá son visibles la capiya calatrava, barcal, pozu, torre albarrana septentrional, antiguu albácar islámicu, panales emirales y califales, etc.
  • Monesteriu de Monsalud, Córcoles. El Monesteriu de la Orde del Cister, foi llugar d'abellugu y sepultura del 4º Gran Maestre de la Orde Nuño Pérez de Quiñones (1182–1199) y del Comendador Don Sancho de Fontonova, tres la derrota na batalla d'Alarcos.

Asitiada na provincia de Madrid (España):

  • Ilesia de la Concepción Real de Calatrava. Construyida ente 1670 y 1678 xunto al antiguu conventu de los Comendadores de Calatrava. Mientres la Revolución Gloriosa de 1868 el Gobiernu alcordó la so baltadera, pero nuna histórica sesión nel Congresu de los Diputaos el 9 de marzu de 1870, el diputáu don Manuel Silvela, tres un intensu alderique, consiguió arrincar al Gobiernu'l compromisu de respetar esta ilesia que, gracies a él, caltener na actualidá.

Asitiáu na provincia de Valencia

  • Massamagrell. En 1271 otorgar na so carta-puebla'l dominiu a la Orde de Calatrava.

Asitiada na Rexón de Murcia:

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Barragán, Juan José, Origen y evolución urbana de Alcañiz. De la villa medieval a la ciudad renacentista; en Espacio, tiempo y forma, nᵘ22-23, UNED, Madrid, 2011.
  2. (en castellanu) MURALLAS DEFENSIVAS - Cabra. Cabra. http://turismodelasubbetica.es/cabra/location/murallas-defensivas/. Consultáu'l 14 d'ochobre de 2017. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]