Estremadura

Coordenaes: 39°12′N 6°09′W / 39.2°N 6.15°O / 39.2; -6.15
De Wikipedia
Estremadura
Bandera d'Estremadura Escudu d'Estremadura
Alministración
País España
ISO 3166-2 ES-EX
Tipu d'entidá comunidá autónoma
Capital Mérida
Cabezaleru/a del gobiernu María Guardiola Martín
División
Xeografía
Coordenaes 39°12′N 6°09′W / 39.2°N 6.15°O / 39.2; -6.15
Superficie 41634 km²
Llenda con Andalucía, Castiella-La Mancha y Castiella y Lleón
Puntu más altu Calvitero (es) Traducir
Demografía
Población 1 059 501 hab. (2021)
Densidá 25,45 hab/km²
Xentiliciu
Representación parllamentaria
Congresu 10 escaños
Senáu 8 escaños
Más información
Estatutu d'autonomía 26 de febreru de 1983
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Fundación 1883
juntaex.es
Cambiar los datos en Wikidata

Estremadura[1][2] ye una Comunidá Autónoma del oeste d'España, asitiada ente los 37° 57' N y los 40° 29' N de llatitú y ente los 4° 39' O y los 7° 33' O de llonxitú. Estremadura llenda al norte con Castiella y Lleón (provincies de Salamanca y Ávila); al sur, con Andalucía (provincies d'Huelva, Sevilla y Córdoba); al este, con Castiella-La Mancha (provincies de Toledo y Ciudad Real); al oeste, con Portugal.

El día d'Estremadura celébrase'l 8 de setiembre.

Historia[editar | editar la fonte]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

La prehistoria humana n'Estremadura tuvo'l so entamu cuando grupos de cazadores percorrieron les cuenques de los ríos más importantes para atopar medios de supervivencia, allá pol paleolíticu inferior y mediu. D'estos periodos esisten abondosos restos como piedres de cazadores, tallaes en piedra, que se correspuenden colos periodos achelense y musteriense. Anque los restos de la dómina na qu'apaeció l'homo sapiens sapiens son bastante escasos, dalgunos d'ellos son de gran calidá ya interés, como los atopaos na cueva de Maltravieso.

Paleolíticu inferior[editar | editar la fonte]

Les pruebes de presencia humana más antigües nel territoriu actual d'Estremadura daten del periodu Paleolíticu Inferior. Nos xacimientos —na so mayoría superficiales— topáronse ferramientes tosques de cuarcita y, en menor midida, de granitu, pero nun s'atoparon restos de cadabres humanos. La técnica usada para construyir les ferramientes consistía en cutir la piedra con un percutor de piedra o cuerna hasta consiguir filos, puntes, mozquetes, hachos, picos, etc. Los restos más antiguos corresponder cola fase media del periodu achelense, fai unos 700 000 años. Los xacimientos más antiguos tán barganal d'onde hai piedra fayadiza para tallar y construyir les ferramientes y preseos, o al pie de los ríos y los grandes afluentes. Les árees de mayor concentración de xacimientos del periodu achelense son la contorna de Mérida nel ríu Guadiana, ríu Zújar, banzáu de Valdecañas, ríu Alagón, Jerte y El Sartalejo. Los preseos más destacaos d'esta dómina son el bifaz, el hendidor y el picu triédrico.

Paleolíticu mediu[editar | editar la fonte]

Atopáronse bien pocos restos na rexón y toos ellos son del periodu Musteriense. Crear con una técnica por aciu la cual los sos artífices calculaben el tamañu del preséu antes d'estrayer de la piedra matriz un fragmentu fayadizu al preséu que pretendíen fabricar. Los preseos más característicos yeren les raederas, denticulados y puntes. Toos ellos son menos pesaos y menos toscos yá que fueron construyíos con una tecnoloxía más avanzada que los del Paleolíticu Inferior. Los llugares onde s'atoparon xacimientos del periodu musteriense corresponder colos del periodu achelense, esto ye, cerca de los ríos. Sicasí, tamién se toparon restos en zones baxes y medies de sierres en Badayoz, lo que da a entender qu'estos habitantes tuvieron una mayor capacidá de dispersión territorial, según una meyor adaptación p'habitar ciertos llugares y consiguir caza, alimentu y trabayu.

Paleolíticu cimeru[editar | editar la fonte]

La cueva de Maltravieso tien pintures de manos de fai 66 700 años.

Mientres esta etapa llegó dende África'l Homo sapiens sapiens —el ser humanu actual— fai unos 50 000 años. Nesti momentu fueron fechos los grabaos y pintures de la cueva de Maltravieso, santuariu del arte cuaternario, y de les mines de Castañar de Ibor, toes d'estilu Magdaleniense. En Maltravieso atópense grabaos de la figura d'una venada, dellos triángulos y otres figures xeométriques, pero sobremanera atopáronse más de trenta manos pintaes en negativu y, la mayoría d'elles, ensin deu meñique. Nun s'atoparon restos que suxuran que fuera habitada mientres esta dómina, anque sí de dómines posteriores, polo que puede deducise que yera un llugar sagráu, non d'habitación. Los restos atopaos arrexuntar en trés tipos estremaos: los óseos vos, los líticos y les feches con estiles d'animales. Destaquen los hachos atopaos nel xacimientu de «Cabezo de Galisteo».

Neolíticu[editar | editar la fonte]

Anque son bien pocos los datos que se conocen sobro'l Epipaleolítico na actual rexón d'Estremadura, el Neolíticu asistió a la eclosión del fenómenu megalíticu y otros restos qu'apurren conocencies sobro dellos cambeos na subsistencia de les comunidaes humanes qu'habitaben la rexón. Les más importantes fueron la introducción de la ganadería y l'agricultura, que s'incorporaron a les actividaes de caza y recueya yá esistentes. Tocantes a la tecnoloxía refierse, la incorporación más importante fueron los recipientes de cerámica que dexaben l'almacenamientu de los escedentes agrícoles.10​

El dolmen del prau de Lácara, 15 km al nordés de Mérida y construyíu a la fin del IV mileniu a. C., ye la mayor tumba de corredor d'Estremadura

Los estudios más recién consideren que'l Neolíticu n'Estremadura empezó na transición del v al iv mileniu a. C. Superóse asina'l conceutu de Neolíticu Tardíu que dellos autores emplegaren, creyendo que l'apaición de l'agricultura sería muncho más tardida nesta zona d'España. Los xacimientos más representativos del Neolíticu Antiguu son la cueva de la Charneca n'Oliva de Mérida, el Cuetu de la Forca en Plasenzuela, la Cueva de Boquique en Plasencia, la cueva d'El Conejar en Cáceres y Los Barruecos en Malpartida de Cáceres. D'esti últimu xacimientu proceden les evidencies agrícoles más antigües de la rexón, que fueron dataes a finales del vi mileniu a. C. Los nicios de doma animal son débiles, pero puede suponese que ye contemporanea a la introducción de l'agricultura. Nestos xacimientos atopáronse cerámiques decoraes, sobremanera la variedá conocida como «boquique», por habese documentado per primer vegada nesta cueva de Plasencia.

Ídolu d'Estremadura, del III mileniu a. C. Muséu Arqueolóxicu Nacional.

A partir del Neolíticu Mediu, a empiezos del v mileniu a. C., producióse la proliferación del megalitismo na rexón. Esisten pocos poblaos conocíos d'esta dómina, tan solo dellos datos del xacimientu de Los Barruecos. El fenómenu megalíticu ye, sicasí, bien conocíu pos esisten grandes concentraciones de dólmenes en diverses contornes de la rexón. Conxuntos d'esti tipu de sepulcros megalíticos pueden atopase en Valencia de Alcántara, Cedillo, Santiago de Alcántara o Barcarrota, amás d'otros exemplares aisllaos de gran interés como'l gran dolmen del prau de Lácara. Esti fenómenu tuvo xuna gran perduración nel tiempu, hasta los entamos de la Edá del Bronce. Los enterramientos d'esta fase solíen caracterizase pola presencia de microlitos de xil, cerámiques llises y dellos ídolos placa.

El Neolíticu Final ye meyor conocíu nes marxes del Guadiana, con xacimientos como los de Araya o El Llobu, a los que podría sumase el de Los Caños de Zafra. Estos asentamientos desenvolver a partir del 3500 a. C. y sentaron les bases pa l'apaición del Calcolítico, a partir del iii mileniu a. C. Estos poblaos teníen xuna verdadera vocación agrícola y ganadera. La so situación, próxima a tierres fértiles, ye en nidies llombes próximes a calces de ríos. Les cerámiques caracterizar por ser prácticamente llises, con escases decoraciones y formes simples. La cerámica más indicativa ye la cazuela carenada», qu'apaez corrientemente nos xacimientos de too el suroeste peninsular, demostrando la integración d'Estremadura dientro d'una dinámica cultural común caracterizada pola medría demográficu y l'afianzamientu, cada vez más claru, de l'agricultura y la ganadería.

Calcolíticu[editar | editar la fonte]

Mientres el Calcolíticu o Edá de Cobre, les comunidaes humanes prehistóriques realizaron meyores na esplotación agropecuaria del mediu y desenvolvióse la metalurxa col entamu del tresformamientu del cobre escontra'l iii mileniu a. C. en Los Castillejos, abargana de Fonte de Cantares. Producióse un desenvolvimientu de la complexidá social tantu estructural como ideológicamente: había desigualdá de roles y de bienes.

Estremadura prerromana[editar | editar la fonte]

Ayalga de Aliseda, del sieglu VI a. C. Muséu Arqueolóxicu Nacional.

Ente los pueblos prerromanos más importantes qu'habitaron Estremadura atoparon los vettones (Vettoni), qu'habitaron les actuales provincies de Cáceres (norte) y Salamanca, la provincia d'Ávila y parte de la de Toledo. Los lusitanos (Lusitani) (los más arquetípicos d'Estremadura), que s'estendíen por casi la totalidá de l'actual Estremadura y centru de Portugal, pueblos pregueros dedicaos al pillaje y la guerra. Reseñable foi'l líder lusitanu Viriato y la so resistencia ferrial frente a los romanos. Asitiaos al sur, próximos al Guadalquivir, atopábense los célticos (Celtici), pueblu principalmente urbanu qu'ufiertó poca resistencia a les tropes romanes.

Estremadura romana[editar | editar la fonte]

Teatru romanu de Mérida, llevantáu nel sieglu I a. C. y remocicáu nel IV d. C.

La tierra de la confederación lusitana vivió una romanización completa y fonda. El grau de romanización alcanzáu y l'estensión de la provincia Ulterior aconseyaben un gobiernu aparte, polo que se formó la Lusitania como provincia independiente en tiempos d'Augusto (sieglu i a. C.), que entendía gran parte de l'actual Estremadura y Portugal central. Construyéronse numberoses víes de comunicación (calzaes), grandes urbes, destacando Augusta Emerita, fundada nel 25 a. C., ciudá bien significativa nel Imperiu romano y capital de Lusitania, una de les provincies en que s'estremó definitivamente la península ibérica. Un aspeutu perimportante foi l'adopción de la llingua del Imperiu, base de toos les futures llingües romances peninsulares.

Ponte romana de Alcántara sobro'l Tayo, del sieglu II d. C.

La capital de la provincia de Lusitania, Augusta Emerita, convirtióse llueu nuna ciudá rica y culturalmente floreciente, qu'en nada tenía qu'envidiar a les otres dos capitales de provincia hispanes, Tarraco y Corduba. Cuntó con una amplia y cuidada rede de comunicaciones que la cruciaben pa enllazala coles restantes capitales de provincia y con otres ciudaes; asina, la Ruta de la Plata xunía Asturies con Augusta Emerita y con Itálica; otres rutes conducíen a Corduba, a Olisipo o a Conimbriga pasando pol pimpanu ponte de Alcántara. Mérida enrió'l comerciu y la vida de la provincia escontra Roma, norte d'África y Grecia. Non cabo dulda de que na urbe algamóse un altu grau de bienestar, como demuestra'l circu romanu de Mérida, capaz d'acoyer a 30 000 espectadores. Envalórase que la so población llegó a superar los 50 000 habitantes en dómina romana, tantu como por que'l poeta Ausonio afirmara nel sieglu iv d. C. que yera la novena ciudá más importante del Imperiu romanu, per delantre de la mesma Atenes.

Vespasiano dio otru pasu na romanización al conceder el derechu de ciudadanía romana a tolos habitantes de la península ibérica, facilitando d'esta miente que los hispanos pudieren aportar a un cargu públicu. Nel sieglu III d. C. el invasores bárbaros escalaron la provincia al so pasu, lo qu'aconseyó fortificar les ciudaes; d'esti tiempu daten les muralles de Mérida, Coria y Cáceres. El tarrecíu peligru llegaría finalmente nel s. V, dexando a la provincia abandonada y en ruines. La ciudá de Norba Caesarina escastóse. Otres, como Augustobriga, Cáparra y Iulipa cayeron nel olvidu, a pesar de quedar de pies terribles monumentos. La Lusitania foi invadida primero polos alanos, dempués polos suevos y finalmente polos visigodos.

Demografía y divisiones[editar | editar la fonte]

Tien dos provincies: Cáceres al norte y Badajoz al sur. La capital ye Mérida (antigua Augusta Emerita), ciudá reconocida pol Estatutu d'Autonomía como la sé del Gobiernu d'Estremadura. La so densidá de población ye de 26,52 habitantes/km², una de las más baxes d'España. De los sos 1.104.000 habitantes el 34% viven nes siete mayores ciudaes de la comunidá: Badajoz, Cáceres, Mérida, Plasencia, Don Benito, Almendralejo y Villanueva de la Serena.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Sistemes montañosos[editar | editar la fonte]

Al norte de la comunidá álcense les sierres del sistema Central, cola sierra de Gredos, sierra de Béjar onde Estremadura algama la so mayor altitú nel Calvitero con 2.405 m y la sierra de Gata que separen de la meseta norte castellana. Nel centru atopamos, d'este a oeste, la sierra de las Villuercas, la sierra de Montánchez y la sierra de San Pedro, que formen parte de los Montes de Toledo. Al sur álzase Sierra Morena que separa Estremadura d'Andalucía.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Cuenca hidrográfica del Tajo[editar | editar la fonte]

El Tajo ye'l ríu qu'estructura la provincia de Cáceres. Naz nos Montes Universales, Teruel, y llega a Lisboa. Dellos afluentes del Tajo n'Estremadura son:

Cuenca hidrográfica del Guadiana[editar | editar la fonte]

El Guadiana estructura la provincia de Badajoz. Naz en Pinilla, albacete y acaba en Ayamonte, Huelva. Afluentes estremeños:

Clima[editar | editar la fonte]

El clima dominante n'Estremadura ye'l mediterraneu suavizáu pola advección de mases d'aire marítimu procedentes del Atlánticu.

Los centros d'aición principales son el frente polar, que descarga les sos mases d'aire húmedu y l'anticiclón de les Azores. Pel iviernu a la rexón algámenlu los efeutos de los anticiclones térmicos qu'apaecen sobre La Mancha, que dan a la rexón un tiempu seco y frío, nesta situación son frecuentes les borrines nel valle del Tajo y del Guadiana. Sicasí, el murallón del Sistema Central enzanca la entrada de la mayoría de los ciclones cargaos d'agua que traviesen la península debíu al efeutu barrera, ente que l'efeutu foehn apurre a la rexón vientos secos y templaos, que pueden llegar a fuertes. Los díes borrinosos son escasos, anque hai grandes diferencies ente los montes, del sistema Central y el restu de la rexón. El solazu devasa les 2.600 hores. Les situaciones de gota fría na seronda son rares, una y bones la rexón alcuéntrase relativamente lloñe de les principales mases d'agua. Cuando se producen ta acomuñaes a gotes fríes de mayor radiu asitiaes sobre'l golfu de Cádiz. La mayoría de les precipitaciones entren na rexón pol suroeste. La orografía inflúi decisivamente nel clima de delles partes de la rexón, creando microclimes bien húmedos nes sierres del norte, particularmente nes contornes de La Sierra de Gata, Valle del Ambroz, Hurdes, Valle del Jerte y la Vera, onde les precipitaciones son bien abondoses.

Economía[editar | editar la fonte]

La rexón tien una potente industria alimentaria. Ye la mayor productora de tabacu d'Europa, y acueye nel so territoriu delles denominaciones d'orixe: de vinu (Ribera del Guadiana), xamón (Dehesa d'Estremadura) o quesu (torta del Casar, quesu de la serena, quesu d'Ibores...), pero tamién de pimentón (pimentón de la Vera), carne de xatu o corderu, miel (Villuerca-Ibores) o cereces (Valle del Jerte). El so clima ye caldiu nel sur y templáu, y delles veces fríu, nel norte.

Tien bayura de patrimoniu natural y arquiteutónicu, qu'atrái a bien de turistes a visitalu. El picu más altu de la rexón ye'l Calvitero (2.405 m d'altor), asitiáu nel noreste de la provincia de Cáceres, nel Valle del Jerte. No que cinca a la hidrografía, la rexón ye travesada per dos de los mayores ríos de la Península Ibérica: el Tajo y el Guadiana.

Cultura[editar | editar la fonte]

Estremadura ye'l llugar de nacencia de dellos de los más famosos conquistadores del Nuevu Mundu. Nella nacieron, ente más otros: Francisco Pizarro, que conquistó l'imperiu inca; Hernán Cortés, qu'acabó col imperiu azteca, y Pedro Valdivia, que conquistó lo qu'anguaño ye Chile.

Llingües[editar | editar la fonte]

N'Estremadura la única llingua reconocida como oficial ye'l castellán. Sicasí en el so territoriu falen otres llingües iberorromances:

  • Portugués, con delles variantes principales: el portugués oliventíno na comarca d'Olivença, el portugués d'Herrera de Alcántara, el portugués de Cedillo, el de delles alqueríes de Valencia de Alcántara y el de La Codosera. Na mayoría d'estes llocalidaes el portugués afáyase seriamente amenazáu. Delles escueles estremeñes ufierten la enseñanza del portugués como llingua estranxera, pero non siempres a niveles que lleven a los alumnos a dominar l'idioma.
  • Estremeñu: llingua formante del tueru asturlleonés y con mayor númberu de falantes. Ye la que meyor proteición tien, pese a tener reconocimientu por organismos internacionales y tar en peligru de desapaición. Nun tien normalización nin cobertura nel enseñu priváu nin públicu.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]