Misa

De Wikipedia
Miniatura onde se representa'l rezu d'una misa pontifical de ritu romanu, s. XV, Muséu Británicu.

La misa ye l'actu más eleváu de tola relixón cristiana.[1] Una y bones el sacramentu de la Eucaristía ye'l centru y el compendiu de tol Cristianismu.[2] Ya inclusive los demás sacramentos ordenar pa fin d'ésti.[3] Pa los ritos llatinos de la Ilesia católica, la Comunión anglicana y delles confesiones protestantes, ente elles el luteranismu,[4] denominar Santa Misa. Pa los ritos orientales católicos, la Ilesia ortodoxa y la Ilesia copta denominar como Divina Lliturxa.

Según los Evanxelios, foi instituyida dempués[5] la Última Cena de Xesús de Nazaré coles sos apóstoles.

El Catecismu de la Ilesia católica enseña que na Santa Misa anuévase'l sacrificiu del Calvariu al celebrar el sacramentu de la Eucaristía. Nella'l sacerdote celebrante, que representa a Cristu (alter Christus) consagra'l pan y el vinu pronunciando una fórmula sacramental (epíclesis) que causa la transubstanciación, tresformándolos nel cuerpu y el sangre de Cristu.

Crucifixón y Xuiciu Final de Jacopo del Casentino. Tabla a la tempera y pan d'oru c. 1340-1349, Muséu Walters, Baltimore. Onde vemos tanto'l sacrificiu de Cristu na Cruz como la posterior aplicación y esposición del so méritos consiguíos pol so Holocaustu ante la Humanidá entera xulgada.

Definición y oríxenes[editar | editar la fonte]

El términu misa aniciar nel sieglu IV pa despidir a los fieles a la fin de la ceremonia eucarística (Ite, missa est) y, depués, a tola celebración o bien a la segunda parte de la mesma (l'actual celebración eucarística), según datos de San Isidoro de Sevilla (Etimoloxíes 6,9). Esplicaciones posteriores prefieren la so derivación de la pallabra llatina missio. D'esa manera, la misa nun sería otra cosa que vivir na vida práutica lo que s'aprendió y vivió na lliturxa eucarística.[6] Según el Catecismu Mayor de San Pío X la misa ye:

¿Qué ye, pos, la santa Misa? - La santa Misa ye'l Sacrificiu del Cuerpu y Sangre de Xesucristu, que s'ufierta sobre nuesos altares so les especies de pan y de vinu en memoria del sacrificiu de la Cruz.
Catecismu Mayor. Cuarta parte: de los sacramentos, Capítulu V - 1º, cuestión 655

La misa ye'l sacrificiu que foi prefigurado nos sacrificios que la relixón natural y dempués la relixón xudía según narra la llei mosaica.[7]

Los sacrificios de la relixón natural fueron los ufiertaos por Abel,[8] Noé,[9] Abraham o Melquisedec.

Fines[editar | editar la fonte]

L'arzobispu Georgios Hakim celebrando misa pol ritu greco-melquita en Haifa el día de Navidá.
El Sacrificiu de la Santa Misa ufiertar a Dios pa cuatro fines: 1º., pa honra-y como convien, y por esto llámase latréutico; 2º., pa estima-y los sos beneficios, y por esto llámase eucarísticu; 3º., p'aplica-y, pa da-y dalgún prestu de los nuesos pecaos y p'ufierta-y sufraxos poles almes del purgatoriu, polo cual llámase propiciatorio; 4º., p'algamar toles gracies que nos son necesaries, y por esto llámase impetratorio.
Catecismu mayor de S. Pío X cuestión 660; parte cuarta de los sacramentos, capítulu V - 1º

Yá'l concilio de Trento nos puntos [1743 DS] [Denz 940] y [1753 DS] [Denz 950] enseñar y puntualiza:

Si dalgunu dixera que'l sacrificiu de la Misa namái ye d'allabancia y d'aición de gracies, o mera conmemoración del sacrificiu cumplíu na cruz, pero non propiciatorio; o que namái aprovecha al que lo recibe; y que nun tien de ser ufiertáu polos vivos y los difuntos, polos pecaos, penes, prestos y otres necesidaes, sía anatema [cf. 1743 DS].
Can. 3 Cap. 9 Sesión XXII Concilio de Trento; 1753 DS

Para Lutero, la misa ye un sacrificio d'allabancia, un actu d'allabancia y aición de gracies, pero non un sacrificiu espiatoriu que recrea'l Sacrificiu del Calvariu y aplica los sos méritos. Na dómina de la Reforma en Wittemberg abolióse la misa privada, instauróse la cena so los dos especies y hubo supresión d'ornamientos relixosos, imáxenes y altares llaterales. En delles ilesies católiques que fueron reformaes entá puede reparase'l caltenimientu de delles imáxenes nos retablos y otros elementos del cultu católicu que de normal, na so gran mayoría, fueron destruyíos.

Pa Lutero la sustancia del pan permanez. D'ende les pallabres del so discípulu Melanchton, que s'oponía fuertemente a l'adoración del Santísimu Sacramentu: "Cristu instituyó la Eucaristía como memorial de la so Pasión. Adoralo nun ye más que idolatría".

Darréu establecióse un únicu orde de la misa qu'incluyía'l Introito, el Gloria, la Epístola, el Evanxeliu y el Sanctus, siguíu d'un sermón. Tanto'l Ofertorio como'l Canon, onde se mentaba explícitamente el calter sacrificial de la Misa, fueron abolíos. Dende esi momentu'l sacerdote solamente narraría la institución de la Última Cena n'alemán, recitando fuertemente y n'alemán les pallabres de la Consagración, y distribuyendo la Comunión so dambes especies. El Agnus Dei, la oración de la Comunión y el Benedicamus Domino cantábense a la fin de la celebración (Christiani, p 281-85). D'esta manera llogróse caltener nun primer momentu una apariencia esterior similar a la de la lliturxa católica, anque progresivamente l'alemán reemplazó al llatín como llingua llitúrxica y darréu amenárense una serie de cambeos radicales nes diverses faiciones y grupos (depués denominaciones) que fueron surdiendo d'esti heteroxéneu movimientu reformista. Esto derivó inevitablemente na enorme diversificación llitúrxica que güei esiste ente les distintes denominaciones luteranes.

Estructura[editar | editar la fonte]

Dependiendo de cada ritu, la misa, divín oficiu o divina lliturxa compónse tradicionalmente de dos partes: Una de Lliturxa homilética y el Sacrificiu eucarísticu.[10] Tamién son llamaes la Misa de los catecúmenos[11] o Ante-misa,[12] güei llamada Lliturxa de la Pallabra y la Misa de los fieles,[11] güei denomada Lliturxa Eucarística.

Concursu de ritos[editar | editar la fonte]

Anguaño esisten 23 ritos llitúrxicos católicos en total, ente llatinos y orientales.

Ritos d'entrada[editar | editar la fonte]

Son toos aquellos pasos qu'introducen a los fieles (asamblea) na celebración. Estos ritos iniciales, que precieden a la Lliturxa de la Pallabra, inclúin el cantar d'entrada, el saludu inicial, l'actu penitencial, el "Señor, ten piedá", el Gloria y l'Oración coleuta, y tienen como oxetivu faer que los fieles aconceyaos constituyan una comunión y dispónganse a oyer como convien la Pallabra de Dios y a celebrar dignamente la eucaristía. Tienen un calter de exordio (preámbulu), preparación ya introducción. En delles celebraciones que se xunen cola Misa, los ritos iniciales omítense o se realicen d'una manera peculiar.

Saludu inicial[editar | editar la fonte]

Termináu'l cantar d'entrada, el sacerdote, de pies xunto a la sede, fai la señal de la cruz xunto con tola asamblea y saluda al pueblu aconceyáu. De siguío el sacerdote, per mediu del saludu, manifiesta a l'asamblea axuntada la presencia del Señor. Con esti saludu y cola respuesta del pueblu queda de manifiestu'l misteriu de la Ilesia rexuntada. Termináu'l saludu al pueblu, el sacerdote o'l diáconu o un ministru llaicu puede introducir a los fieles na Misa del día con perbreves pallabres (monición d'entrada). Escepcionalmente, esto puede variar, principalmente si hai Dignatarios de la Curia Romana, teniendo la pallabra l'Obispu Diocesanu.

Actu penitencial[editar | editar la fonte]

Pídese perdón a Dios polos pecaos cometíos diciendo'l Kyrie ("Señor, ten piedá") (dacuando precedíu del Confiteor ("Yo pecador")). Dempués, el sacerdote convida al actu penitencial, que, tres una curtia posa de silenciu, realiza tola comunidá cola fórmula de la confesión xeneral y terminar cola absolución del sacerdote, que nun tien la eficacia propia del sacramentu de la penitencia. Namái esanicia los pecaos veniales, non los mortales. Los domingos, sobremanera nel tiempu pascual, en llugar del actu penitencial avezáu, puede faese la bendición y asperxadura de l'agua en memoria del bautismu. Tamién se realiza l'asperxadura nes mises d'unviada. Esto suprímese na misa de Miércoles de Ceniza, na Vixilia Pascual y en tomar de posesión canónica d'un obispu na so catedral, por cuenta de qu'en el so llugar, dase llectura a la bulda papal o decretu pontificiu de la congregación pa los obispos.[ensin referencies]

Señor, ten piedá[editar | editar la fonte]

Dempués del actu penitencial, dizse'l Señor, ten piedá, sacantes que ésti formara yá parte del mesmu actu penitencial. Siendo un cantar col que los fieles aclamen al Señor y piden la so misericordia, regularmente van haber de faelo toos, esto ye, van tomar parte nél el pueblu y la schola o un cantor. Caúna d'estes aclamaciones repitir, de normal, dos veces, pero tamién cabo un mayor númberu de vegaes, según el xeniu de cada llingua o les esixencies del arte musical o de les circunstancies. Cuando se canta'l Señor, ten piedá como parte del actu penitencial, a caúna de les aclamaciones antepónse-y un "tropu".

Gloria[editar | editar la fonte]

Cántase o reza l'himnu del Gloria, que'l so testu ye invariable. El Gloria ye un perantiguu y venerable himnu con que la Ilesia rexuntada nel Espíritu Santu, glorifica a Dios Padre y al Corderu y presénta-y el so súpliques. El testu d'esti himnu nunca puede camudase por otru. Entonar el sacerdote o, según los casos, el cantor o'l coru, y cantar o toos xuntos o'l pueblu alternando con el cantores, o namái la schola. Si nun se canta, siquier haber de recitar toos, o xuntos o a dos coros que se respuenden alternativamente. Cántase o se recita los domingos, nes solemnidaes y nes fiestes y en delles peculiares celebraciones más solemnes, fora de los tiempos d'Advientu y de Cuaresma y les mises de difuntos.

Oración coleuta[editar | editar la fonte]

Ye aquella na que'l sacerdote recueye toles intenciones de la comunidá. Suel resumir el calter del día o la fiesta que se ta celebrando. Empieza cola invitación del sacerdote a la oración. Tol pueblu rexuntáu, a una col sacerdote, permanecen un momentu en silenciu pa faese conscientes de tar na presencia de Dios y formular interiormente les sos súpliques. Entós el sacerdote llee la oración que se suel denominar coleuta, per mediu de la cual esprésase la índole de la celebración. Siguiendo una antigua tradición de la Ilesia, la oración coleuta suel dirixise a Dios Padre, per mediu de Cristu y nel Espíritu Santu y terminar cola conclusión trinitaria, que ye la más llarga, de la siguiente manera: Si dirixir al Padre: Pol nuesu Señor Xesucristu, el to Fíu, que vive y reina contigo na unidá del Espíritu Santu y ye Dios polos sieglos de los sieglos; si dirixir al Padre, pero a la fin d'esta oración mentar al Fíu: Él, que vive y reina contigo na unidá del Espíritu Santu y ye Dios polos sieglos de los sieglos; si dirixir al Fíu: Tu que vives y reines col Padre na unidá del Espíritu Santu y yes Dios polos sieglos de los sieglos. El pueblu, pa xunise a esta súplica, facer so cola aclamación: Amén. Na Misa dizse siempres una única coleuta.

Lliturxa de la pallabra[editar | editar la fonte]

La lliturxa de la pallabra entiende les llectures tomaes de la Sagrada Escritura, que son desenvueltes cola homilía, l'oficiu de fe (el credo) y l'Oración de los fieles. Nes llectures, que depués esplica la homilía, Dios fala al so pueblu, afayando'l misteriu de la redención y salvación, y ufiertando alimentu espiritual. El mesmu Cristu, pola so pallabra, faise presente metanes los fieles. Esta pallabra divina facer so'l pueblu col silenciu y los cantares, y amuesa la so adhesión a ella col oficiu de fe; y una vegada nutríu con ella, na oración universal fai súpliques poles necesidaes de la Ilesia entera y pola salvación de tol mundu. La Lliturxa de la Pallabra haber de celebrar de manera que favoreza la meditación y, arriendes d'ello, hai qu'evitar toa forma de precipitación que torgue'l recogimiento. Convien qu'haya nella unos curtios momentos de silenciu, afechos a l'asamblea, nos que, cola gracia del Espíritu Santu, percibir nel corazón la Pallabra de Dios y prepárese la respuesta al traviés de la oración. Estos momentos de silenciu pueden reparase, por casu, primero que s'empecipie la mesma lliturxa de la pallabra, dempués de la primera y la segunda llectura, y una vegada concluyida la homilía.

Sacerdote lleendo l'Evanxeliu.

Nesta parte, faise llectura de la Biblia. Los trés primeres partes pueden ser lleíes por llaicus, anque n'estrictu rigor correspuénden-y al Llector instituyíu, orde preparatoria al sacerdociu que reciben los seminaristes pocu antes del diaconáu. Nes llectures dispónse la mesa de la Pallabra de Dios a los fieles y abrir les ayalgues bíbliques. Débese, por tanto, respetar la disposición de les llectures bíbliques per mediu de les cualos ilústrase la unidá de dambos Testamentos y la hestoria de la salvación. Nun ye lícitu sustituyir les llectures y el salmu responsorial, que contienen la pallabra de Dios, por otros testos non bíblicos. Na Misa celebrada cola participación del pueblu, les llectures proclámense siempres dende'l ambón. Según la tradición, l'oficiu de proclamar les llectures nun ye presidencial, sinón ministerial. Con éses les llectures proclamar el llector, pero l'Evanxeliu deber proclamar el diáconu, y, n'ausencia d'ésti, haber d'anunciar otru sacerdote. Si nun se cunta con un diáconu o con otru sacerdote, el mesmu sacerdote celebrante llee l'Evanxeliu; y si nun se dispón d'otru llector aparente, el sacerdote celebrante proclama tamién les otres llectures. Solo hai dos causes nes cualos l'evanxeliu ye proclamáu por trés persones (Llaicos, diáconos o otru sacerdote, que correspuenden a la llectura de la pasión del Señor, los Domingos de Ramos y los Vienres Santos. Dempués de cada llectura, el que llee pronuncia l'aclamación. Cola so respuesta, el pueblu rexuntáu rinde homenaxe a la Pallabra de Dios acoyida con fe y gratitud. El llector tien de faer reverencia escontra l'altar, non escontra'l sagrariu. Al salir, fai la reverencia al pasar delantre del altar, y al volver facer dende'l ambón.

Primer Llectura[editar | editar la fonte]

La primer llectura suel ser tomada del Antiguu Testamentu. En Pascua de Resurrección suel ser tomada del Apocalipsis y los Fechos de los Apóstoles.

Salmu responsorial[editar | editar la fonte]

Cántase o recita un fragmentu d'un salmu tomáu del llibru homónimu (sacante na Vixilia pascual na cual recítase un fragmentu del llibro del éxodu na tercer llectura de siete), en forma antifonal: los fieles repiten una antífona y un salmista, llector, o otra persona aparente llee o canta los versículos del salmu. Esta parte de la Eucaristía gocia d'una gran importancia llitúrxica y pastoral, yá que favorez la meditación de la pallabra de Dios. El salmu responsorial hai de responder a cada llectura y hai de tomase, polo xeneral, del Lleicionariu. Haber de procurar que se cante'l salmu responsorial íntegramente, o, siquier, la respuesta que correspuende al pueblu. El salmista o cantor del salmu proclama les sos estrofes dende'l ambón o dende otru sitiu oportunu, mientres tola asamblea escucha sentada y participa amás cola so respuesta, sacantes que'l salmu pronunciar de manera direuta, esto ye, ensin el versículu de respuesta. Con cuenta de el pueblu pueda dicir más fácilmente la respuesta sálmica, pueden emplegase dellos testos de respuestes y de salmos que s'escoyeron según los diversos tiempos del añu o según los distintos grupos de santos, en llugar de los testos correspondientes a la llectura, cada vez que se canta'l salmu. Si'l salmu nun puede cantase, recitar según la manera que más favoreza la meditación de la pallabra de Dios. En llugar del salmu asignáu nel lleicionariu pueden cantase tamién o'l responsoriu gradual del Gradual romanu o'l salmu responsorial o'l aleluyático del Gradual simple, tal como figuren nestos mesmos llibros.

Segunda llectura[editar | editar la fonte]

Ye tomada de les epístoles de los apóstoles -especialmente les de San Pablo- del Nuevu Testamentu. Xeneralmente ye un pasaxe de dalguna epístola. Esta llectura omitir nos díes de selmana, sacantes que coincida con una solemnidá.

Aleluya[editar | editar la fonte]

Ye una aclamación que preciede a la proclamación del Evanxeliu. Cántase dempués de la llectura que preciede darréu al Evanxeliu, y puede ser sustituyíu por otru cantar establecíu pola robla, según les esixencies del tiempu llitúrxicu. Esta aclamación constitúi de por sí un ritu o un actu col que l'asamblea de los fieles acueye y saluda al Señor que-yos va a falar nel Evanxeliu, y profesa la so fe col cantar. Cantar toos de pies, y, si procede, repitir; el versu cantar el coru o un cantor. L'Aleluya cántase en tolos tiempos llitúrxicos, sacante nel tiempu de Cuaresma, nel que, en llugar del Aleluya cántase'l versu que presenta'l Lleicionariu antes del Evanxeliu, llamáu tracto o aclamación. Quiciabes les más conocíes d'estes aclamaciones sían les de Selmana Santa. Si hai una sola llectura antes del Evanxeliu, puede tomase o'l salmu aleluyático o'l salmu y l'Aleluya col so versículu. Nel tiempu llitúrxicu en que nun s'hai de dicir Aleluya, puede tomase o'l salmu y el versículu que preciede al Evanxeliu o'l salmu solu. Si nun se canten, l'Aleluya o'l versu antes del Evanxeliu pueden omitise. La "secuencia", que, fora de los díes de Pascua y Pentecostés, ye facultativa, cántase antes del Aleluya.

Evanxeliu[editar | editar la fonte]

El sacerdote empecipia la llectura diciendo "Llectura del Santu Evanxeliu según..." ("Lectio sancti Evangelii secúndum N." en llatín), a lo que'l pueblu respuende diciendo "Gloria a Ti, Señor" ("Gloria tibi, Dómine" en llatín) y faciendo la señal de la cruz na frente, llabios y pechu. A la fin aclámase "Gloria a Ti, Señor Xesús" ("Laus tibi, Christe" en llatín). La proclamación del Evanxeliu constitúi la culminación de la Lliturxa de la Pallabra. La mesma lliturxa enseña que se-y debe tributar suma veneración, yá que la estrema percima de les otres llectures con especiales muestres d'honor, sía por razón del ministru encargáu d'anuncialo y pola bendición o oración con que se dispón a faelo, inclusive emplegando inciensu nos díes solemnes, acompañáu de los acólitos portando cirios a les bandes del ambón, sía per parte de los fieles, que coles sos aclamaciones reconocen y profesen la presencia de Cristu que-yos fala, y escuchen la llectura puestos de pies; sía, finalmente, poles mesmes muestres de veneración que se tributen al Evangeliario. Solamente hai dos esceición nel añu a la de la llectura del Evanxeliu que son el Domingu de Ramos y el Vienres Santu, díes nos que se llee la Pasión del Señor.

Homilía[editar | editar la fonte]

El sacerdote fai una prédica, xeneralmente en redol a les llectures, l'Evanxeliu, la festividá del día o dalgún acontecimientu relevante. Solo ye obligatoria los domingos y fiestes de guardar. La homilía ye parte de la lliturxa y bien encamentada, pos ye necesaria p'alimentar la vida cristiana. Convien que sía una esplicación de dalgún aspeutu particular de les llectures, d'otru testu del ordinariu o del propiu de la misa del día, teniendo siempres presente'l misteriu que se celebra y les particulares necesidaes de los oyentes. La homilía pronunciar pelo normal el sacerdote celebrante, un sacerdote concelebrante o, según la oportunidá, un diáconu, pero nunca un llaicu. En casos peculiares y con una causa xusta pueden pronunciala tamién un obispu o un presbíteru qu'asisten a la celebración pero non concelebran. Los domingos y fiestes de preceptu hai d'haber homilía, y nun puede omitise ensin causa grave en nenguna de les mises que se celebren con asistencia del pueblu. Los demás díes encamiéntase, sobremanera, nos feriales d'advientu, Cuaresma y Tiempu Pascual, y tamién n'otres fiestes y ocasiones en que'l pueblu allega numberosu a la ilesia. Tres la homilía ye oportunu guardar un curtiu silenciu. En dellos casos (principalmente na celebración del tedeum), la homilía remata con un cantar realizáu pola schola y siguíu pola asamblea. Sicasí, cuando hai misa con neños o en familia, la homilía puede ser un diálogu ente'l celebrante principal, unu de los sos concelebrantes o un diáconu colos neños y el restu de la feligresía, sobre les mesmes llectures bíbliques proclamaes. Nes mises d'ordenación diaconal, sacerdotal o episcopal, según correspuenda, faise la presentación de los ordenandos nes 2 primeres, cántase una invocación al espíritu santu y lléese la bulda correspondiente na episcopal.[ensin referencies]

Credo[editar | editar la fonte]

Si ye domingu o solemnidá, los fieles xunto col sacerdote recen el credo de Nicea-Constantinopla o'l credo de los apóstoles. En cualquier misa onde se diga'l credo, a la mención de la Encarnación de Xesucristu, tien de faese una fonda reverencia. Na Navidá y el día de l'Anunciación, toos se arrodillan nesta parte. En delles ocasiones, el credo sustituyir poles solemnes lletaníes de los santos. El símbolu o oficiu de fe tiende a que tol pueblu rexuntáu respuenda a la pallabra de Dios, que foi anunciada nes llectures de la Biblia y espuesta per mediu de la homilía, confesando los grandes misterios de la fe antes d'empezar la so celebración na eucaristía. El símbolu haber de cantar o recitar el sacerdote col pueblu los domingos y solemnidaes; puede tamién dicise en peculiares celebraciones más solemnes. Puede rezase el símbolu de los apóstoles o'l credo niceo-constantinopolitano. Si cántase, empecipiar el sacerdote o, según la oportunidá, un cantor, o'l coru, pero cantar toos xuntos. Si nun se canta, recitar toos xuntos, o a dos coros alternando ente sigo. N'ocasiones, esti credo puede suprimise, bien especialmente cuando se fai la renovación de promeses bautimales o'l xuramentu episcopal, diaconal o sacerdotal; nesti últimu casu, queda a criteriu del obispu de vez.

Oración de los fieles[editar | editar la fonte]

Realícense pidimientos de parte de l'asamblea, poles sos necesidaes, a Dios. Na oración universal o oración de los fieles, el pueblu, respuende de dalguna manera a la pallabra de Dios acoyida na fe y exerciendo el so sacerdociu bautismal, ufierta a Dios los sos pidimientos pola salvación de toos. Convien qu'esta oración fáigase de normal nes Mises a les que garrasti'l pueblu, de cuenta que s'alcen súpliques pola santa Ilesia, polos gobernantes, polos que sufren dalguna necesidá y por tolos homes y la salvación de tol mundu. Les series d'intenciones, de normal, van ser les siguientes: poles necesidaes de la Ilesia, polos que gobiernen les naciones y pola salvación del mundu, polos que carecen por cualesquier dificultá y pola comunidá local. Sicasí, en dalguna celebración particular, como na Confirmación, el Matrimoniu o les Exequias, l'orde de les intenciones puede amoldarse meyor a la ocasión. Correspuende al sacerdote celebrante dirixir esta oración dende la sede. Él mesmu introducir con una curtia monición na que convida a los fieles a orar, y concluyir con una oración. Les intenciones que se proponen han de ser sobries, formulaes con sabia llibertá, en poques pallabres, y han de reflexar la oración de tola comunidá. Pronunciar el diáconu o un cantor o un llector o un fiel llaicu dende'l ambón o dende otru llugar conveniente. El pueblu, permaneciendo de pies, espresa la so súplica bien cola invocación común dempués de la proclamación de cada intención, o bien rezando en silenciu. Esta ye omitida nes ceremonies del sacramentu del orde en cualesquier de les 3 y nes dedicaciones de templos, siendo reemplazada poles lletaníes de los santos.[ensin referencies]

Dominus vobiscum (lat. "El Señor tea con vós") ye la forma llatina antigua del saludu del sacerdote a la comunidá al entamu de caúna de les partes de la misa. La comunidá respuende, en cada ocasión: "Et cum spiritu tuo" ("Y con el to espíritu.").

Esta fórmula provién de la Biblia (Ruth 2,4 y Tim. 4,22).

Lliturxa de la Eucaristía[editar | editar la fonte]

Esta ye la parte nuclear y central de la Misa pos según la fe católica, Xesucristu mesmu fai presente nes Especies Eucarístiques n'El so Cuerpu, Sangre, Alma y Divinidá (ver transubstanciación). Na última Cena, Cristu instituyó el sacrificiu y convidada pascual, per mediu del cual el sacrificiu de la cruz faise de cutio presente na Ilesia cuando'l sacerdote, que representa a Cristu Señor (alter Christus), realiza lo que'l mesmu Señor fixo y encargó a los sos discípulos que fixeren en memoria d'Él. Cristu, n'efeutu, tomó nes sos manes el pan y la mota, dio gracies, partir y dar a los sos discípulos diciendo: "Tomái, coméi, bebéi; esto ye'l mio Cuerpu; ésti ye la mota de la mio Sangre. Faéi esto en conmemoración mio". D'ende que la Ilesia ordenara tola celebración de la lliturxa eucarística según estes mesmes partes que correspuenden a les pallabres y xestos de Cristu. Na preparación de les ufriendes (forma ordinaria) llevar al altar el pan y el vinu cola agua; esto ye, los mesmos elementos que Cristu tomó nes sos manes. Na Plegaria eucarística o anáfora danse gracies a Dios por tola obra de la salvación y les ufriendes convertir nel Cuerpu y Sangre de Cristu. Pola fraición del pan y pola Comunión, los fieles, entá siendo munchos, reciben d'un solu pan el Cuerpu y de una sola mota'l Sangre del Señor, de la mesma que los Apóstoles recibir de manes del mesmu Cristu.

Ofertorio[editar | editar la fonte]

vinu pa consagrar.

Les especies eucarístiques (pan y vinu) son ufiertaes a Dios pol sacerdote, quién amás se purifica por aciu la llavadura de manes. Nesti momentu canta l'antífona de ofertorio del día, o nel so defectu, un cantar apropiao o meru silenciu. Al empiezu de la lliturxa eucarística llevar al altar los dones que se van convertir nel Cuerpu y Sangre de Cristu. De primeres, prepárase l'altar o mesa del Señor, que ye'l centru de tola lliturxa eucarística, y asitiando sobre él el corporal, el purificador, el misal y la mota, que tamién se puede preparar na credencia. Tráense de siguío les ufriendes: ye d'allabar que'l pan y el vinu preséntenlo los mesmos fieles. El sacerdote o'l diáconu va recibir nun llugar oportunu pa llevalo al altar. Anque los fieles nun traigan pan y vinu de la so propiedá, con esti destín llitúrxicu, como se faía d'antiguo, el ritu de presentalos caltién el so sentíu y significáu espiritual. Tamién puede apurrise dineru o otres donaciones pa los probes o pa la ilesia, que los fieles mesmos pueden presentar o que pueden ser recoyíos na ilesia, y que se van asitiar nel sitiu oportunu, fora de la mesa eucarística (coleuta). Acompaña a esta procesión en que se lleven les ufriendes el cantar del ofertorio, que s'allargar a lo menos hasta que los dones fueron depositaos sobre l'altar. Les normes sobre la manera d'executar esti cantar son les mesmes daes pal cantar d'entrada. Al ritu pal ofertorio siempres se-y puede xunir el cantar, inclusive ensin la procesión colos dones. El sacerdote pon el pan y el vinu sobre l'altar mientres diz les fórmules establecíes. El sacerdote puede incensar les ufriendes asitiaes sobre l'altar y dempués la cruz y el mesmu altar, pa significar que la oblación de la Ilesia y la so oración xuben ante'l tronu de Dios como l'inciensu. Dempués son incensados, sía pol diáconu o por otru ministru, el sacerdote, en razón del so sagráu ministeriu, y el pueblu, en razón de la so dignidá bautismal.

Oración sobre les ufriendes[editar | editar la fonte]

Terminada l'allugamientu de les ufriendes y los ritos que lu acompañen, conclúyese la preparación de los dones cola invitación a orar juntamente col sacerdote, que diz: «Orái, hermanos, por que esti sacrificiu mío y vueso sía prestosu a Dios, Padre Toupoderosu», a lo que'l pueblu respuende: "el Señor reciba de les tos manes esti sacrificiu p'allabancia y gloria del so nome, pal nuesu bien y el de tola so santa Ilesia".[13] De siguío, pronuncia la oración sobre les ufriendes, quedando tou preparáu pa la plegaria eucarística. Na misa reza una sola oración sobre los dones que termina cola conclusión curtia, esto ye: «Por Xesucristu, el nuesu Señor». Pero si na so final mentárase al Fíu, entós termina asina: «Él, que vive y reina polos sieglos de los sieglos». Xuniéndose a la oración, el pueblu fai so la plegaria por aciu l'aclamación: «Amén».

Plegaria eucarística[editar | editar la fonte]

Agora empieza'l centru y el cume de tola celebración. La Plegaria eucarística ye una plegaria d'aición de gracies y de consagración. El sacerdote convida al pueblu a alzar el corazón escontra Dios, n'oración y aición de gracies, y acomuñar a la so oración qu'él dirixe en nome de tola comunidá, por Xesucristu nel Espíritu Santu, a Dios Padre. El sentíu d'esta oración ye que tola congregación de los fieles s'una con Cristu na reconocencia de los grandores de Dios y na ufrienda del sacrificiu. La Plegaria eucarística esixe que toos la escuchen con silenciu y reverencia. Los principales elementos de que consta la Plegaria eucarística pueden estremase d'esta manera:

  • Prefaciu. Ye un himnu, qu'empieza con un diálogu ente'l sacerdote y los fieles. Resume l'allabancia y l'aición de gracies propia de la fiesta que se celebra. Nesta aición de gracies, el sacerdote, en nome de tol pueblu santu, glorifica a Dios Padre y da-y les gracies por tola obra de salvación o por dalgún de los sos aspeutos particulares, según les variantes del día, festividá o tiempu llitúrxicu.
  • Sanctus ("Santu"). Los fieles xunto col sacerdote canten, o recen, el Sanctus: Sanctus, sanctus, sanctus Dominus Deus sabaoth. Pleni sunt caeli et terrae gloria tua. Hossana in excelsis. Benedictus qui venit in nome Domini. Hossana in excelsis ("Santu, Santu, Santu ye'l Señor, Dios de los Exércitos [traducíu como "del Universu"]. Llenos tán el Cielu y la tierra de la to gloria. Hosanna nel Cielu. Benditu'l que vien en nome del Señor. Hosanna nel Cielu")[14].
  • Epíclesis. Na Epíclesis, la Ilesia al traviés del sacerdote, per mediu de determinaes invocaciones, implora la fuercia del Espíritu Santu por que los dones que presentaron los homes queden consagraos, esto ye, conviértanse nel Cuerpu y Sangre de Cristu, y por que la Víctima Inmaculada que se va a recibir na Comunión sía pa salvación de quien la reciban. N'otros ritos esta invocación faise dempués.
  • Consagración. El sacerdote rellata la institución de la eucaristía nel Xueves Santu (anámnesis eucarística), usando les mesmes pallabres de Xesús sobre les especies: sobre'l pan, "Hoc est enim corpus meum (...)" ("Esto ye'l mio Cuerpu...") y sobre el vinu, "Hic est enim calix sanguinem meam (...)" ("Este ye la mota de la mio Sangre..."). Cuando'l sacerdote diz estes pallabres sobre'l pan de farina de trigu ensin lleldu y el vinu d'uva, col enfotu de consagrar, la sustancia del pan y del vinu sumen (sicasí los accidentes permanecen) siendo reemplazaos pol Cuerpu y el Sangre de Xesucristu. Nesta parte de la Misa, toos permanecen de rodíes. Nel rellatu de la institución y consagración, coles pallabres y xestos de Cristu, realízase'l sacrificiu que'l mesmu Cristu instituyó na última Cena, cuando so les especies de pan y vinu ufiertó'l so Cuerpu y la so Sangre y dar a los Apóstoles en forma de comida y bébora, y encargó-yos perpetuar esi mesmu misteriu.
  • Anámnesis y Intercesiones. El sacerdote prosigue la oración eucarística recordando los misterios principales de la vida de Xesucristu, conmemorando a dellos santos (en primer llugar a la Virxe María), y faciendo pidimientos pol Papa, l'obispu del llugar, los fieles difuntos y los circunstantes. Na anámnesis, la Ilesia, al cumplir esti encargu que, al traviés de los Apóstoles, recibió de Cristu Señor, realiza'l memorial del mesmu Cristu, recordando principalmente la so bonaventurada pasión, la so gloriosa resurrección y ascensión al cielu. Na Oblación, la Ilesia, especialmente l'aconceyada equí y agora, ufierta nesti memorial al Padre nel Espíritu Santu la víctima inmaculada. La Ilesia pretende que los fieles non yá ufierten la víctima inmaculada, sinón qu'apriendan a ufiertase a sigo mesmos y que de día en día perfeccionen, cola mediación de Cristu, la unidá con Dios y ente sigo, por que, finalmente, Dios lo sía tou en toos. Les Intercesiones dan a entender que la Eucaristía celebrar en comunión con tola Ilesia, celeste y terrenal, y que la oblación facer por ella y por tolos sos fieles, vivos y difuntos, miembros que fueron llamaos a participar de la salvación y redención adquiríes pol Cuerpu y Sangre de Cristu.
  • Doxología final La Doxología final espresa la glorificación de Dios, y conclúyese y confirma cola aclamación del pueblu: "Amén". L'aclamación puede repitise hasta tres veces. El sacerdote alza les Especies Eucarístiques y diz en voz alta (o canta): "Per ipsum et cum ipso et in ipso, est tibi Deo Patri omnipotenti, in unitate Spiritus Sancti, omnis honor et gloria per omnia saecula saeculorum" ("Por Cristu, con Él y en Él, a Ti Dios Padre omnipotente, na unidá del Espíritu Santu, tou honor y toa gloria polos sieglos de los sieglos"), a lo cual los fieles respuenden Amen.

Ritu de la Comunión[editar | editar la fonte]

Una y bones la celebración eucarística ye una convidada pascual, convien que, según l'encargu del Señor, el so Cuerpu y la so Sangre sían recibíos polos fieles, debidamente dispuestos, como alimentu espiritual. A esto - tienden la fraición y los demás ritos preparatorios, que conducen a los fieles a la Comunión.

  • Padre El nuesu. Dempués del conseyu "Praeceptis Salutaribus moniti..." ("Fieles al encamientu del Salvador...") nos, Apodere, ab omnibus malis..." ("Llíbranos de tolos males, Señor...") y l'aclamación "Quia tuum est regnum et potestas..." ("To ye'l reinu, to'l poder y la gloria per siempres señor"). Na Oración dominical pide'l pan d'acaldía, colo que se remembra, pa los cristianos, principalmente'l pan eucarístico, y se implora la purificación de los pecaos, de cuenta que, verdaderamente, "les coses santes dar a los santos". El sacerdote convida a orar, y tolos fieles dicen, a una col sacerdote, la oración. El sacerdote solo añede'l embolismo, y el pueblu terminar cola doxología. El embolismo, que desenvuelve l'últimu pidimientu de la mesma Oración dominical, pide pa tola comunidá de los fieles la lliberación del poder del mal. La invitación, la oración mesma, el embolismo y la doxología con que'l pueblu cierra esta parte, pronúnciense o con cantar o en voz alta.
  • Ad pacem (Ritu de la paz). El sacerdote solo reza la oración Ad pacem ("Apodere Iesu Christe, qui dixisti...") ("Señor Xesucristu, que dixisti...") tres la cual, convida a los fieles a dase un saludu de paz. Con esti ritu, la Ilesia implora la paz y l'unidá pa sigo mesma y pa tola familia humana, y los fieles espresen la comunión eclesial y la mutua caridá, antes de comulgar nel Sacramentu. Polo que se refier al mesmu ritu de dase la paz, establezan les Conferencies de los Obispos la manera más conveniente, según el calter y les costumes de cada pueblu. Sicasí, convien que cada unu esprese sobriamente la paz namái a quien tien más cerca.
  • Fraición del pan

El sacerdote parte'l pan eucarístico cola ayuda, si procede, del diáconu o d'un concelebrante. El xestu de la fraición del pan, realizáu por Cristu na última Cena, y que nos tiempos apostólicos foi'l que sirvió pa denominar la íntegra aición eucarística, significa que los fieles, siendo munchos, na Comunión d'un solu pan de vida, que ye Cristu muertu y resucitáu pa la vida del mundu, fáense un solu cuerpu (1 Co 10,17). La fraición empecipiar tres l'intercambiu del signu de la paz y realízase cola debida reverencia, ensin allargar de manera innecesaria nin que paeza d'una importancia inmoderada. Esti ritu ta reserváu al sacerdote y al diáconu. El sacerdote realiza la fraición del pan y deposita una partícula de la hostia na mota, pa significar la unidá del Cuerpu y del Sangre del Señor na obra salvadora, esto ye, del Cuerpu de Cristo Xesús viviente y gloriosu.

Toos reciten o canten la oración "Agnus Dei, qui tollis..." ("Corderu de Dios, que quites..."). El sacerdote depués alza la Hostia y diz "Ecce Agnus Dei, ecce qui tollit peccata mundi. Beatae qui ad caenam Agni vocati sunt" ("Este ye'l Corderu de Dios que quita'l pecáu del mundu. Dichosos los invitaos a la cena del Señor"). Los fieles, de pies o de rodíes, respuenden: "Apodere, non sum dignus ut intres sub tectum meum, sei tantum dic verbu et sanabitur anima mexa" ("Señor, nun soi dignu (a) de qu'entres na mio casa, pero una pallabra to va bastar pa sanarme"). Esta invocación acompaña a la fraición del pan y, por eso, puede repitise cuantes vegaes sía necesariu hasta que concluya'l ritu. La última vegada concluyir coles pallabres: danos la paz.

  • Comunión

Los fieles que s'atopen preparaos -esto ye, ensin cometer un pecáu mortal dende la so última confesión y habiendo ayunado mientres una hora- pueden averase a recibir la Comunión. El cantor o la schola pueden cantar l'antífona de Comunión, anque puede cantase tamién otru cantar o cantares apropiaos. El sacerdote preparar con una oración de callao pa recibir con frutu'l Cuerpu y Sangre de Cristu. Los fieles faen lo mesmo, orando en silenciu (Comunión espiritual). Depués el sacerdote amuesa a los fieles el pan eucarístico sobre la patena o sobre la mota y convidar a la llacuada de Cristu; y, juntamente colos fieles, fai, usando les pallabres evanxéliques prescrites, un actu d'humildá. Ye bien de deseyar que los fieles, como'l mesmu sacerdote tien que faer, participen del Cuerpu del Señor con pan consagráu nesa mesma Misa y, nos casos previstos, participen de la mota, de cuenta qu'apaeza meyor, polos signos, que la Comunión ye una participación nel Sacrificiu que se ta celebrando. Mientres el sacerdote comulga'l Sacramentu, empieza'l cantar de Comunión, cantar que tien d'espresar, pola unión de voces, la unión espiritual de quien comulguen, demostrar l'allegría del corazón y manifestar claramente la índole "comuñal" de la procesión pa recibir la Eucaristía. El cantar enllargar mientres s'alministra'l Sacramentu a los fieles. Tien de procurase que tamién el cantores puedan comulgar cómodamente. Pa cantar de Comunión puede emplegase o l'antífona romanu, con salmu o ensin él, o l'antífona col salmu del Gradual simple, o dalgún otru cantar fayadizo, aprobáu pola Conferencia de los Obispos. Cantar el coru solu o tamién el coru o un cantor, col pueblu. Si nun hai cantar, l'antífona propuesta pol Misal puede ser rezada polos fieles, o por dalgunos d'ellos, o por un llector, o, a lo postrero va recitar el mesmu sacerdote, dempués de comulgar y antes de distribuyir la Comunión a los fieles. Cuando se terminó de distribuyir la Comunión (que puede ser recibida de rodíes), el sacerdote y los fieles, si xúlgase oportunu, pueden orar un espaciu de tiempu en silenciu. Si prefierse, tola asamblea puede tamién cantar un salmu, o dalgún otru cantar d'allabancia o un himnu.

  • Purificación de los vasos sagraos

En dando la Comunión a los fieles que s'averaron, el sacerdote termina de consumir el Sangre y depués purifica toles motes ya instrumentos utilizaos mientres la Misa. Les sagraes Formes, o Hosties, que pueden haber quedáu acutar nel sagrariu.

  • Oración dempués de la Sagrada Comunión

Pa completar la plegaria del pueblu de Dios y concluyir tol ritu de la Comunión, el sacerdote pronuncia la oración pa dempués de la Comunión, na que se ruega polos frutos del Misteriu celebráu. Na Misa namái se diz una oración dempués de la Comunión, que se termina cola conclusión curtia, esto ye: Si dirixir al Padre: "Por Xesucristu, el nuesu Señor". Si dirixir al Padre, pero a la fin menta al Fíu: "Él, que vive y reina polos sieglos de los sieglos". Si dirixir al Fíu: "Tu, que vives y reines polos sieglos de los sieglos". El pueblu fai so esta oración cola aclamación: "Amén".

Ritos de despidida[editar | editar la fonte]

  • Bendición. Antes de la bendición, pueden introducise curtios avisos pa los fieles. Cola bendición final, el sacerdote bendiz a los fieles "In nome Patris et Filii et Spiritus Sancti" ("nel nome del Padre y del Fíu y del Espíritu Santu"); puede ser recibida de rodíes. Nuna bendición solemne, la fórmula ye más llarga, yá que s'arriquez y amplía cola oración sobre'l pueblu o con otra fórmula más solemne. Si la Misa oficiar un obispu (Misa pontifical), traza la señal de la cruz tres veces sobre los fieles. El diáconu, o'l sacerdote si nun lu hubiera, despide al pueblu diciendo "Ite, missa est" ("Podeis divos, la Misa concluyó") o "Benedicamus Domino" ("Bendigamos al Señor"), dependiendo de la Misa, a lo cual el pueblu respuende "Deo gratias" ("Demos gracies a Dios"). La despidida del pueblu per parte del diáconu o del sacerdote tien como oxetivu que cada unu torne a los sos queferes allabando y bendiciendo a Dios. El besu del altar per parte del sacerdote y del diáconu y dempués un enclín fondu del sacerdote, del diáconu y de los demás ministros, conclúin la eucaristía.

Ye por demás común siguir con un cantar final, xeneralmente dedicáu a la Virxe María; en dellos llugares, amás, amiéstase la tradicional oración a San Miguel Arcánxel. El ritu de la bendición solo suprímese en Xueves Santu, cuando se realiza l'adoración solemne al Santísimu Sacramentu.

Clases de Mises[editar | editar la fonte]

Per razón de la solemnidá, les mises pueden ser solemnes, cantaes o rezaes.

  • Misa solemne, ye la que tien cantar, ministros sagraos (diáconu y subdiácono, por casu pal ritu romanu) y incensación.
  • Misa cantada, tien cantar y puede tener o non incensación.
  • Misa rezada, aquella que se diz ensin cantar. Tamién la conoz como senciella o privada.[11]

Misa d'Ánimes[editar | editar la fonte]

Polo xeneral ye cualquier Misa oficiada poles almes del Purgatoriu, bien n'honor a toes, bien n'honor a los difuntos d'una familia en concretu.

Misa de velaciones[editar | editar la fonte]

Misa votiva pro sponsis o en favor de los maríos (prohibida en tiempos penitenciales) mientres la cual realízase la ceremonia de la velación. Nesta ceremonia cubrir con un velu los costazos del varón y dafechu la cabeza de la muyer. La mesma celébrase pa favorecer que los fíos de la pareya casada edúquense cristianamente y que eventualmente sigan el llamáu a la vocación relixosa. Na lliturxa sosteníase sobre los maríos un velu, y esistía un llibru nes parroquies onde se conseñaben eses mises, el Llibru de velaciones.

Misa ensuga[editar | editar la fonte]

Tipu de misa na cual namái recitar les oraciones de la mesma, ensin Ofertorio, Consagración nin Comunión. Apaez mentada per primer vegada nun documentu que data del s. IX, sol nome de Missa Sicca y esperimentó la so puxanza na Edá Media. El so orixe deber a que'l sacerdote en ciertes ocasiones nun tenía accesu a pan o vinu, y tenía de celebrar misa. O cuando celebraba una boda o un funeral pela tarde ceo, momentu nel que la Eucaristía taba prohibida. Amás, dalgunos conocer como "misa náutica", yá que ye la que se celebra n'alta mar, onde se correría'l riesgu d'arramar el vinu o tirar les hosties col vaivén del barcu. En numberoses órdenes monástiques (sobremanera, los monxos cartusianos) los monxos taben obligaos a celebrar una misa seca na intimidá de les sos celdes. A partir d'ende, esta tradición pasó a los llaicos, que la solíen rezar cuando nun podíen asistir a la ilesia, yá que se trata d'un ritu que puede ser celebráu por cualesquier; al igual que la Lliturxa de les Hores, porque nun hai nada nél que sía puramente aptu pa un sacerdote. Nesti tipu de mises, la comunión ye espiritual, non sacramental. Anguaño esta práutica cayó casi en desusu.

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Ribera C.M.F., Lluis (1939) El mio Xesús, devocionariu que se ofrede a los neños.. Segovia: Coculsa, páx. 54.
  2. Pío XII (20 de payares de 1947). escritu en Castelgandolfo. «Mediator Dei». Carta encíclica:  p. 84. http://w2.vatican.va/content/pius-xii/es/encyclicals/documents/hf_p-xii_enc_20111947_mediator-dei.html. 
  3. Santu Tomás d'Aquino. Summa Theologiae, páx. III, q.65 a.3c..
  4. Según la creencia luterana la eucaristía ye'l verdaderu cuerpu y la verdadera sangre de Xesucristu, apurríos nel santu sacramentu del altar pal perdón de los pecaos y el fortalecimientu de la fe. Los luteranos nun creen na transubstanciación, sinón na unión sacramental, que ye una unión peculiar que Dios obra poles pallabres de consagración na que se xunen el cuerpu y el sangre de Xesucristu al pan y al vinu, según el Espíritu Santu xunir al agua del bautismu pola pallabra de Dios.[ensin referencies]
  5. biblia/Torres-amat/lucas-22 Lucas XXII, 20
  6. Parra Sánchez, Tomás. 2008. Compendiu del Catecismu de la Ilesia Católica nn. 271-273, 276, 292, 453. Diccionariu de Lliturxa, Ed. Paulinas, Méxicu. P. 16.
  7. Denzinger: 1739-1741DS ó 938 Denz. Cap. 1. Sesión XXII, 17 de setiembre de 1562 del Concilio de Trento
  8. Gn4,4
  9. Xen8,20
  10. Liesel, Pbro., Nicolás (1959) Les lliturxes de la Ilesia oritental. Madrid: Espasa-Calpe, páx. 10. «por distintes que sían estos ritos cristianos na llingua, el cantar y les costumes, permanez idéntica en toos ellos la estructura fundamental de la santa misa.»
  11. 11,0 11,1 11,2 Ribera C.M.F., P. Luis (marzu de 1959) «Notes llitúrxiques. 5 Clases de Mises», Misal diariu llatino-español y devocionariu, 13ª, Barcelona: Editorial Regina, páx. 16.
  12. Jungmann S.J., Josef Andreas (febreru de 2006) Curtiu hestoria de la misa. Barcelona: Centre de Pastoral Llitúrxica, páx. 27. ISBN 9788498051094.
  13. «La Santa Misa, respuestes y testu pa participar». Devocionariu católicu. Consultáu'l 17 de marzu de 2013.
  14.  Sanctus de Missa de Angelis [vimeo].

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

El Sacramentu de la Eucaristía, nel Catecismu de la Ilesia Católica