Isidoru de Sevilla

De Wikipedia
(Redirixío dende Isidoro de Sevilla)
Isidoru de Sevilla
Arzobispo de Sevilla (es) Traducir

13 marzu 600 - - Raimundo de Losana
Diócesis: Archidiócesis de Sevilla
obispu

Vida
Nacimientu Cartaxenacirca 560[1]
Nacionalidá Reinu de Toledo
Muerte Spalis (es) Traducir4 d'abril de 636 (75/76 años)
Familia
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes llatín[2]
castellanu
Oficiu escritor, musicólogu, filósofu, teóricu de la música, sacerdote católicu, historiador, polímataobispu católicu
Trabayos destacaos Etimologías (es) Traducir
Historia de regibus Gothorum, Vandalorum et Suevorum (es) Traducir
On illustrious men (en) Traducir
De natura rerum (es) Traducir
Santoral
4 d'abril
Creencies
Relixón Ilesia Católica[3]
Cambiar los datos en Wikidata

Isidoru de Sevilla (circa 560Cartaxena – 4 d'abril de 636Spalis (es) Traducir) foi un eclesiásticu católicu y eruditu polímata hispanogodo. Foi arzobispu de Sevilla mientres más de tres décades (599–636) y canonizáu pola Ilesia católica, polo que ye conocíu davezu como san Isidoru de Sevilla.

Biografía[editar | editar la fonte]

Orixe[editar | editar la fonte]

Desconozse'l llugar real de nacencia d'Isidoru, anque la so familia yera orixinaria de Cartaxena. Yera fíu de Severiano o Severino, que pertenecía a una familia hispanu-romana d'eleváu rangu social[4] y al cual axudícase-y el títulu de dux (magar el so hermanu Isidoru menta que yera a cencielles un ciudadanu); la so madre Teodora o Túrtura, sicasí, acordies con dalgunos, yera d'orixe visigodu y, según paez, taba lejanamente emparentada cola realeza, pero inda los matrimonios mistos yeren prohibíos.[ensin referencies] La so familia yera orixinaria de Cartaxena y estremóse pola so contribución a la conversión de los reis visigodos (arrianu) al catolicismu.

Al paecer, la familia d'Isidoru fuxó a Sevilla tres la conquista bizantina al ser éstos defensores del rei Agila I frente a Atanagildo, aliáu de los bizantinos.

Miembros d'esta familia son el so hermanu Leandru, el so inmediatu predecesor nel arzobispáu de Sevilla y oponente del rei Leovixildu (llegó al arzobispáu al entamu del reináu del nuevu rei, el yá católicu Recaréu); el so hermanu Fulgencio, que aportó a obispu de Cartaxena y d'Astigi (güei Écija), y tamién la so hermana Florentina, de la que la tradición diz que foi abadesa al cargu de cuarenta conventos. Los cuatro fueron canonizaos y conózse-yos colectivamente como los Cuatro Santos de Cartaxena, siendo los patrones de la diócesis cartagenera. Isidoru tamién ye mentáu como hermanu de Teodora o Teodosia, reina de la Hispania visigoda pol so matrimoniu col rei Leovixildu. Isidoru y los sos hermanos Leandru, Fulgencio y Florentina seríen tíos maternos, por tanto, de los fíos de Leovixildu y Teodora: Hermenexildu (darréu tamién canonizáu) y Recaréu, el rei visigodu que se convirtió al cristianismu católicu. Inda, la primer muyer de Leovixildu foi verdaderamente una visigoda, de nome desconocíu, yá que, al tiempu, los matrimonios mistos yeren prohibíos.[ensin referencies]

Mocedá[editar | editar la fonte]

Isidoru de Sevilla presentando la so obra a la so hermana Florentina. Manuscritu de la Biblioteca Nacional de Francia, hacia l'añu 800.

La maestría de San Isidoru en griegu y hebréu dio-y reputación de ser un estudiante capaz y entusiasta. El so propiu llatín taba afeutáu poles tradiciones locales visigodes y contién cientos de pallabres identificables como localismos hispanos (l'editor de la so obra nel sieglu XVII atopó 1640 de tales localismos, reconocibles nel español de la dómina).

Isidoru y l'arrianismu[editar | editar la fonte]

Nuna dómina de desintegración de la cultura clásica, de violencia ya inorancia ente les clases dominantes, Isidoru impulsó l'asimilación de los visigodos, que yá llevaben dos sieglos en Hispania, con cuenta de consiguir un mayor bienestar, tanto políticu como espiritual, del reinu. Pa ello, ayudó al so hermanu na conversión de la casa real visigoda (arrianu) al catolicismu ya impulsó el procesu de conversión de los visigodos tres la muerte del so hermanu (599). Presidió'l segundu sínodu provincial de la Bética en Sevilla (payares de 618 ó 619, mientres el reináu de Sisebuto), al qu'asistieron non yá prelaos peninsulares sinón tamién de la Narbonense (que formaba parte del reinu visigodu de Toledo) y Galia.

Estatua d'Isidoru de Sevilla por José Alcoverro allugada na escalinata d'accesu a la Biblioteca Nacional d'España.

Nes actes del concilio establezse totalmente la naturaleza de Cristu, rebatiendo les concepciones arrianes.

Vieyera[editar | editar la fonte]

A edá avanzada, tamién presidió'l IV Conciliu de Toledo (633), que riquió que tolos obispos establecieren seminarios y escueles catedralicies. Siguiendo les directrices establecíes por Isidoru en Sevilla foi prescritu l'estudiu del griegu y l'hebréu, y afalóse l'interés pol estudiu del Derechu y la Medicina.

Tamién marcó la unificación llitúrxica de la España visigoda ya impulsó la formación cultural del cleru. El concilio foi probablemente un reflexu de les idees d'Isidoru. Pero'l concilio non yá produció conclusiones de calter relixosu o eclesiásticu, sinón tamién políticu. El llugar ocupáu pol rei y la deferencia a él debida nel concilio ye tamién destacable: la Ilesia ye llibre ya independiente, pero amestada por aciu una solemne llealtá al rei. Nada se diz alrodiu de la llealtá al obispu de Roma. Pa munchu autores foi unu de los primeros pensadores en formular la teoría del orixe divín del poder regio: «Dios concedió la preeminencia a los príncipes pal gobiernu de los pueblos».

Muerte y canonización[editar | editar la fonte]

Foi'l primeru de los grandes compiladores medievales. Foi canonizáu en 1598, y en 1722 el papa Inocencio XIII declarar doctor de la Ilesia.

Los restos mortales d'Isidoru atópense anguaño na basílica de San Isidoru de Lleón, onde fueron treslladaos dende'l so sepulcru en Sevilla en 1063; esi añu'l monarca lleonés Fernandu I comisionó a los obispos Alvito de Lleón y Ordoño d'Astorga pa llograr les reliquies del rei de la taifa de Sevilla, Al-Mutadid, tributariu so. Esisten tamién delles reliquies sos na catedral de Murcia.

Nel altar mayor de la parroquia de l'Anunciación d'Abla (Almería) tamién s'atopa una reliquia de San Isidoru, donada pola Curia Romana nel mes d'avientu de 2008 por cuenta de la consagración de dichu altar.

Obra[editar | editar la fonte]

Mapamundi nuna copia del sieglu XI d'una obra d'Isidoru de Sevilla.

Producción lliteraria[editar | editar la fonte]

Foi un escritor prolíficu y un infatigable compilador y recopilador. Compunxo numberosos trabayos históricos y llitúrxicos, trataos d'astronomía y xeografía, diálogos, enciclopedies, biografíes de persones pernomaes, testos teolóxicos y eclesiásticos, ensayos valorativos sobre'l Antiguu y Nuevu Testamentu, y un diccionariu de sinónimos, según “Laus Spaniae” (Allabancia d'España).

La so obra más conocida son les Etimoloxíes (escontra 634), monumental enciclopedia que reflexa la evolución de la conocencia dende l'antigüedá pagana y cristiana hasta'l sieglu VII. Esti testu, tamién llamáu Oríxenes y estremáu en venti llibros, con 448 capítulos, constitúin una enorme obra enciclopédica na que se recueyen y sistematizan tolos ámbitos del saber de la dómina (teoloxía, historia, lliteratura, arte, derechu, gramática, cosmoloxía, ciencies naturales...). Gracies a esta obra, fíxose posible'l caltenimientu de la cultura romana y la so tresmisión a la España visigoda.

Coles mesmes cabo destacar la so obra la Hispana, que ye una coleición de cánones conciliares y epístoles pontificies. Los cánones recoyíos correspuenden a concilios griegos, africanos, galicanos y españoles, mientres les epístoles pontificaes, más d'un centenar, queden arrexuntaes por orde cronolóxicu. La riqueza de conteníu y universalidá de los sos planteamientos confieren a la Hispana un papel de capital importancia, ensin comparanza posible con cualesquier otra coleición canónica de la mesma dómina. la Hispana foi precedida dende mediaos del sieglu VI por un índiz formáu pol estractu de los cánones, y constó de trés recensiones: la Isidoriana, correspondiente a la redaición primitiva, la Xuliana (de la dómina de Santuyano de Toledo) y la Vulgata, o edición más espublizada y utilizada, qu'habría de ser bien conocida nes Galias y qu'influyó amás n'otres coleiciones canóniques posteriores.

Casi diez sieglos dempués de la so muerte foi declaráu Doctor de la Ilesia pol papa Inocencio XIII.

Producción historiográfica[editar | editar la fonte]

Isidoru de Sevilla escribió diverses obres históriques, siendo la más importante Etimoloxíes, una estensa compilación na qu'almacena, sistematiza y entiesta tou la conocencia de la dómina. Otra obra, pero de menor importancia ye la so Historia de los godos, vándalos y suevos.

Foliu 26v miniado del Códiz toledanu (sieglu IX) de les Etimoloxíes (agora na Biblioteca Nacional d'España, signatura: Vitr. 14-3). Escritu en minúscula visigoda de la escuela toledanu-sevillana, vien de la Catedral de Toledo.

Les Etimoloxíes[editar | editar la fonte]

Una de les cuestiones que s'enceten nesti llibru ye definir el conceutu de Historia y estremar los tipos d'historia que pueda haber. Isidoru de Sevilla asitia a la historia dientro del xéneru de la Gramática, yá que, al igual que na Antigüedá, tratar como un xéneru lliterariu. Diz que la Historia ye la narración de fechos socedíos y que etimológicamente significa 'ver' o 'conocer'. Esto difier de la concepción que tenía Heródoto, pal que significaba 'investigar'.

Pa Isidoru, los escritores antiguos namái escribíen de lo qu'habíen vistu. Él fai una xenealoxía de la Historia y cita como primer historiador a Moisés, que ye'l que fai la historia sobre'l principiu del mundu. Ente los griegos, el primer historiador sería Dares Frigio, que realmente foi un personaxe de la Ilíada, un sacerdote de Troya. Isidoru considerar asina porque nel sieglu VI apaez una historia apócrifa de la Guerra de Troya, aparentemente escrita por esti home, y va ser la fonte más valorada sobre esti fechu mientres la Edá Media (inclusive más que Homero). El siguiente historiador griegu n'importancia considera que foi Heródoto.

Nes Etimoloxíes, Isidoru de Sevilla esplica que los antiguos estremaron la Filosofía en trés partes, que según el formatu de la tabla de tríadas puede presentase asina: Física, Lóxica y Ética. Caúna d'elles puédese subdividir de la mesma:

  • división de la Física: Xeometría/Aritmética/Música,
  • división de la Lóxica: Gramática/Dialéutica/Retórica,
  • división de la Ética: Xusticia/Prudencia/Fortaleza/Templanza.

Depués, Isidoru de Sevilla fala de la utilidá de la Historia, que ye pa la enseñanza del momentu presente. Esti autor y esta obra van ser bien influyentes mientres tola Edá Media.

Historia de los godos, vándalos y suevos[editar | editar la fonte]

Ye la historia de los pueblos que s'asientan na Península mientres el sieglu V d. C. Agora dase un paralelismu con asoceder con Eusebio de Cesarea, porque escribe dende'l llau de los visigodos, que son los pueblos que s'enfrenten a los romanos. La so xera tien de ser que nun s'amuese a los visigodos como los malos y a los romanos como los bonos. Por eso diz que mientres la conquista, tolos romanos que tuvieren nun llugar sagráu, como dientro d'una ilesia, o qu'a cencielles glayaren el nome de Cristu, nun fueron muertos nin fechos cautivos.

De la fe católica contra los xudíos[editar | editar la fonte]

Metanes un procesu de lluches internes y de reformulaciones ideolóxiques, la comunidá xudía hispana del los sieglos VI y VII foi oxetu espiatoriu d'un deséu d'afitamientu de la monarquía alredor del catolicismu.[5] Na so obra De fide catholica contra Iudaeos amplía les idees de San Agustín sobre la presencia xudía na sociedá cristiana. Trátase d'un opúsculo escritu contra'l xudaísmu, anque Isidoru taba en contra del rei Sisebuto na so idea de que yera necesariu promover la conversión al cristianismu pola fuercia. Isidoru prefirió convencer a obligar, pero tampoco foi enérxicu en refugar la violencia que sobre los xudíos exercer nesti periodu.[6] Como Agustín, acepta la necesidá de nun esaniciar la población xudía pol so papel supuestu na venida segunda de Jesús.

Isidoru de Sevilla recoyó la más relevante tradición polémica antigua, convirtiendo'l so testu n'unu de los más relevantes en materia apologética anti-xudía hasta bien entrada la Edá Media. La influencia del postuláu del pensador hispalense foi esencial nel armazón ideolóxicu qu'arrodió la reactivación del antixudaísmu européu dende finales del sieglu XI al sieglu XIII.[7]

Como teóricu de la música[editar | editar la fonte]

A lo llargo de los sos escritos atopamos una serie de menciones a diverses cuestiones musicales que resulten trascendentales pa conocer tanto'l pensamientu como les práutiques musicales d'aquella dómina. Nes Etimoloxíes, la música encetar nel llibru III, dientro del Quadrivium, xunto coles matemátiques, xeometría y astronomía. Ellí Isidoru de Sevilla fala sobre'l valor de la memoria en música ante la falta de notación musical, al nun podese escribir los soníos. Nesta mesma obra atopamos afirmaciones sobre la música como: «Ensin la música, nenguna disciplina puede ser perfecta, yá que nada esiste ensin ella» (llibru III. C. 15), que nos da una idea del valor que se confería a la música entós. Xunto coles Instituciones de Casiodoro constitúin una fonte d'información esencial sobre los siete artes lliberales, ente les que s'inclúi la música. Coles mesmes, Isidoru fai referencies escepcionales sobre'l repertoriu llitúrxicu hispanu, más acordes con una visión práutica de la música. Esta perspeutiva supón un primer pasu escontra una nueva concepción d'una teoría de la música más amestada a la realidá qu'a la especulación.

Al igual qu'otros teóricos como Boecio, San Agustín o Casiodoro, Isidoru recueye nos sos escritos términos como sinfonía o diafonía, que podríen identificase como'l sonar de delles voces, pero siempres son casos bien escuros. Paez qu'esti tipu de denominaciones podría faer alusión a l'apaición de dos soníos socesivos, en cuenta de simultáneos. El minuciosu estudiu d'estes fontes ye fundamental pa determinar con exactitú l'orixe de la polifonía na música clásica occidental.

Otres obres[editar | editar la fonte]

Opera omnia, 1797

Estos son dalgunos otros de los sos trabayos, toos escritos en llatín:

  • Chronica majora: una historia universal.
  • De differentiis verborum: un curtiu tratáu teolóxicu sobre la doctrina de la Trinidá, la naturaleza de Cristu, del Paraísu, los ánxeles y los homes.
  • De natura rerum (Sobre la naturaleza de les coses): un llibru d'astronomía y historia natural dedicáu al rei visigodu Sisebuto.
  • Entrugues nel Antiguu Testamentu.
  • D'ordine creaturarum.
  • Regula monachorum.
  • Sententiae libri trés (Codex Sang. 228; sieglu IX)[8]
  • De viris illustribus.
  • D'ecclesiasticis officiis.
  • Un tratáu místicu sobre los significaos alegóricos de los númberos.
  • Una serie de cartes curties.

Datos d'interés[editar | editar la fonte]

Leyenda[editar | editar la fonte]

Según cuenta la lleenda, en 1063 Fernandu I engardió per tierres de Badayoz y Sevilla, y fixo tributariu so al rei taifa de Sevilla. D'él consiguió la entrega de les reliquies de Santa Xusta, pero cuando la so embaxada llegó a Sevilla a recoyeles, nun les atopó. Sicasí, una vegada en Sevilla, l'obispu de Lleón, miembru de la embaxada, tuvo una visión mientres dormía, gracies a lo cual atoparon milagrosamente les reliquies de San Isidoru. La torna facer pola Vía de la Plata. Cerca yá de Lleón, la embaxada internar en tierres pantanoses, ensin que los caballos pudieren avanzar. Al tapa-yos los güeyos a los caballos, éstos salieron alantre, dirixiéndose escontra la recién construyida ilesia de los Santos Juan y Pelayo, que dende entós se llamará de San Isidoru.

Influencia[editar | editar la fonte]

Isidoru foi bien lleíu mientres la Edá Media y el Renacimientu (siquier diez ediciones fueron impreses ente 1470 y 1530). La so influencia foi enorme ente los sos contemporáneos. Braulio, obispu de Zaragoza, discípulu y amigu d'Isidoru, describiólu como l'home escoyíu por Dios pa salvar a los hispanos de la marea de barbarie qu'amenaciaba con anubrir la civilización clásica en Hispania.[ensin referencies] El VIII Conciliu de Toledo (653) manifestó la so almiración pola figura d'Isidoru coles siguientes pallabres emponderadores:

Nostri quoque sæculi doctor egregius ecclesiæ catholicæ, novissimum decus, præaecedentibus ætate postremus, doctrinæ comparatione non infimus, et qoud maius est, in sæculorum fine doctissimus, atque cum reverentia nominandus Isidorus [...][9]
El gran doctor del nuesu sieglu, la gloria más recién de la Ilesia católica, el postreru nel tiempu comparáu con ellos, pero non el postreru comparáu na sabiduría y, lo que ye más, el más doctu de les últimes centuries, qu'hai de ser nomáu con toa reverencia, Isidoru...[10]

Esti tributu foi ratificáu pol XV Conciliu de Toledo, celebráu en 688, al utilizar tamién el calificativu de doctor egregius pa referise a él.[11] Ente'l so discípulos atopen el yá mentáu Braulio de Zaragoza y Ildefonso de Toledo.

Tolos escritos históricos medievales d'España tuvieron basaos nes obres d'Isidoru. Hasta'l sieglu XII, foi tresmitíu por aciu traducciones de fontes árabes, siendo una de les fontes principales pa la penetración n'Europa de los trabayos d'Aristóteles y otros griegos.


Predecesor:
Leandru
Arzobispu de Sevilla

599 - 636
Socesor:
Honorato

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118555995. Data de consulta: 16 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Mirabile: Digital Archives for Medieval Culture. Llingua de la obra o nome: italianu. Editorial: SISMEL – Edizioni del Galluzzo.
  3. Afirmao en: Catholic-Hierarchy.org. Identificador Catholic Hierarchy de persona: sevi. Data de consulta: 14 ochobre 2020. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. Fundación Ignacion Larramendi. «LEANDRO DE SEVILLA».
  5. Eva Castro Caridad y Francisco Peña Fernández, Isidoru de Sevilla. Sobre la fe católica contra los xudíos, Universidá de Sevilla, 2012, p. 31.
  6. Joseph Pérez, Los xudíos n'España, Madrid: Marcial Pons Historia, 2005 (Biblioteca Clásica), p. 26. ISBN 978-84-96467-03-3.
  7. A. S. Abulafia, Christians and Jews in Apueste, Sydney, 1998, p. 517.
  8. Versión digitalizada del códiz en Stiftsbibliothek St. Gallen.
  9. Mansi, Johannes (1764). Sacrorum conciliorum nova et amplissima collectio [... Ab anno DXC usque ad annum DCLIII inclusive] (PDF) Tomus decimus, páx. 1215.
  10. Lynch, Charles Henry; Galindo Romeo, Pascual (1950) San Braulio obispu de Zaragoza (631-651) la so vida y les sos obres. Madrid: Institutu Enrique Flórez, CSIC, páx. 30.
  11. Mansi, Johannes (1764). Sacrorum conciliorum nova et amplissima collectio [... Ab anno DCLXXXVII usque ad annum DCCXXXVII inclusive] (PDF) Tomus duodecimus, páx. 16.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • De Sevilla, Isidoru. Etimoloxíes (edición billingüe llatín-español), Madrid: Biblioteca d'Autores Cristianos, 2004, ISBN 9788479147266.
  • De Sevilla, Isidoru. Sobre la fe católica contra los xudíos (Castro Caridad, Eva y Peña Fernández, Francisco eds.), Sevilla, Universidá de Sevilla, 2014, ISBN 9788447214327.
  • Bodelón, Serafín. Lliteratura llatina de la Edá Media n'España. Madrid: Akal, 1989. ISBN 978-84-7600-394-7 (Google Books).
  • Drews, W. The unknown neighbour. The jews in the thought of Isidore of Seville. Leiden-Boston, 2006.
  • Domínguez del Val, Ursicino. «Isidoru de Sevilla» en Diccionariu d'Historia Eclesiástica d'España. Madrid: Inst. Enrique Florez–CSIC, 1973.
  • Escudero, José Antonio. Cursu d'historia del Derechu: fontes ya instituciones políticu-alministratives, páxs. 216–217. Madrid: Solana y Fíos, 2003. ISBN 84-398-4903-6.
  • Fontaine, Jacques. Isidoru de Sevilla: xénesis y orixinalidá de la cultura hispánica en tiempos de los visigodos. Turnhout, Bélxica: Brepols, 2000; traducción española de Miguel Montes, Ed. Alcuentru, 2002. ISBN 978-84-7490-653-0 (Google Books).
  • Fubini, Enrico. La estética musical dende l'Antigüedá hasta'l sieglu XX. Madrid: Alianza, 1992.
  • Hoppin, Richard. Medieval Music. W. W. Norton, 1978. La música medieval. Madrid: Akal, 2000 (Google Books).
  • Reese, Gustave. Music in the Middle Ages. W. W. Norton, 1940. La música na Edá Media. Madrid: Alianza, 1989.
  • Madoz, José. San Isidoru de Sevilla, semblanza de la so personalidá lliteraria. Lleón: Estudios Isidorianos, 1960.
  • Pérez de Urbel, Frai Justo. San Isidoru de Sevilla: la so vida, la so obra y el so tiempu. Lleón: Universidá de Lleón, 1995.
  • Rowell, Lewis. Introducción a la filosofía de la música. Antecedentes históricos y problemes estéticos. Barcelona: Gedisa, 1999.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]