Mudéxar

De Wikipedia
Torre de la ilesia del Salvador, Teruel.
Estilu mudéxar nel Monesteriu de Guadalupe.
Claustru mudéxar de la Ilesia de San Pedro, Teruel.
Detalle del techu de la derruida ilesia de la Virxe de la Güerta, Villanueva del Jalón (güei despoblada), Zaragoza, España.

Mudéxar[1] ye un términu que deriva de la pallabra árabe مدجّن (transcrita mudaʒʒan, que significa «domésticu» o «adomáu») que s'utiliza pa designar a los musulmanes que permanecieron viviendo en territoriu reconquistáu polos cristianos, y sol so control políticu, mientres el procesu de meyora de los reinos cristianos escontra'l sur (denomináu Reconquista), que se desenvolvió a lo llargo de la Edá Media na península ibérica.

Historia[editar | editar la fonte]

De primeres dexóse-yos siguir practicando'l islam, utilizar la so llingua y caltener les sos costumes. Entamar en comunidaes denominaes aljames o moreríes con diversos graos d'autogobiernu, según les condiciones de rindición, o de subordinación: nel casu de Baleares, la total esclavitú, n'otros casos, la vinculación en condiciones de servidume feudal. En Valencia esistíen los denominaos moros paliers (protexíos del rei) y otros de menor grau de proteición (decimati y quintati).[2]

La so gran mayoría, de condición social humilde, yeren llabradores con una especial vinculación a l'agricultura de regadíu (güertes y vegues, terraces nes fasteres) o artesanos especializaos (albañilería, oficios testiles -cordobanes, sedes-). Col tiempu, les condiciones de convivencia y tolerancia fuéronse endureciendo, acutando los contactos social y económicu ente comunidaes; a la tradicional separación de carniceríes (basada nel especial métodu de sacrificiu) añedióse la prohibición de contactos profesionales y matrimonios mistos.

Les revueltes mudéxares fueron numberoses a partir del sieglu XIII y provocaron la despoblación de delles zones (valle del Guadalquivir, norte d'Alicante), anque se caltuvieron n'otres, sobremanera nel Llevante, tanto castellán (Murcia), como aragonés (restu del reinu de Valencia -Denia, Xàtiva, Segorbe-, ya inclusive nel valle del Ebro -Borja, Tarazona, Huesca, Teruel, Zaragoza, Calatayud-). A finales de la Edá Media representaben el 11% de la población de la Corona d'Aragón.

La Guerra de Granada (1482-1492) apurrió la definitiva ampliación del conceutu de mudéxares a tolos musulmanes peninsulares. En principiu les condiciones de la rindición dexába-yos el so continuidá y l'exerciciu de la relixón islámica, sicasí, l'incumplimientu de les condiciones apautaes per parte de los cristianos anició los primeros conflictos. A partir de la revuelta del Albaicín y la de los mudéxares granadinos en 1499, pol decretu de 1502 fueron obligaos a convertise al cristianismu, pasando asina a denominase moriscos, qu'a pesar d'ello siguieron coles sos costumes estremaes y l'exerciciu clandestín de la so relixón. La rebelión de les Alpujarras (1568) llevó a la dispersión de los granadinos pel interior de Castiella (non asina los de Llevante), y l'imposibilidá d'integración y la rocea a la so connivencia colos pirates berberiscos y l'Imperiu turcu llevó a la decisión de la espulsión de los moriscos en 1609, anque los sos efeutos reales fueron escasos.[3]

Arte mudéxar[editar | editar la fonte]

“La Corona” o “La Pila”, fonte colonial, construyida nel sieglu XVI en Chiapas (Méxicu), única n'América d'esti estilu.

L'arte mudéxar, desenvueltu particularmente en arquiteutura, consistió na aplicación a los edificios cristianos d'influencies d'estilu hispanu-musulmán debíes a l'albañilería de tradición andalusí. Ye un fenómenu autóctonu y puramente hispánicu, que se manifestó tantu en elementos arquiteutónicos estructurales como decorativos (arcu de ferradura, artesonados) y na preferencia pol usu de ciertos materiales (yelsu, lladriyu -simple o vitrificado en azulexos-, madera -vista nos artesonados-, etc.)

Dende'l sieglu XIX desenvolvióse una arquiteutura historicista denominada neomudéxar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: mudéxar
  2. Artola, Miguel Diccionariu temáticu de la Enciclopedia d'Historia d'España, Madrid: Alianza
  3. "... volviéronse cuantos moriscos salieron, pola bona voluntá con que xeneralmente los reciben tolos naturales y tapar les Xusticies", El conde de Salazar -responsable de les espulsiones-, en Carta a Felipe III con fecha del 8 d'agostu de 1615.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]