Caballería

De Wikipedia
Caballería
rama de servicio (es) Traducir, ocupación y organización militar (es) Traducir
Bolsa de valores exércitu de tierra
Cambiar los datos en Wikidata

Caballería[1] ye la fuercia de combate montada a caballu. Esti términu remanez del francés cavalerie. Xeneralmente, la designación nun s'emplegaba pa fuercies militares qu'en cuenta de caballos facíen emplegu d'otros animales, como camellos o mules.

Antigüedá[editar | editar la fonte]

Nes civilizaciones antigües como Exiptu, Babilonia o Asiria, emplegábense principalmente los caballos como tiru pa carros armaos dende los que se refundiaben xabalines o fleches escontra l'enemigu. Darréu, la escoyeta y cría de races más fuertes permitió l'usu de caballeros armaos na guerra, y el carru de guerra foi cayendo en desusu, de la que la infantería desenvolvía táctiques qu'anulaben la so efectividá.

Caballeru íberu del sieglu III e.C. (M.A.N., Madrid)

Na Antigüedá y hasta la crisis que travesó l'Imperiu romanu nel sieglu III, la caballería utilizábase sobremanera pa esploración y n'auxiliu de la infantería, que llevaba'l pesu de la batalla, dexando a la caballería realizar rápides maniobres pa envolubrar al enemigu pol so puntu feble y aprovechar la retirada en desorde del enemigu pa escorrelu y face-y gran cantidá de baxes. Alexandru Magnu foi un maestru nel usu de la caballería como sofitu a la falanxe macedonia. Aníbal sirvíase del so exércitu de caballería formáu por celtíberos y númides pa envolubrar la retaguardia de los romanos en Cannas y masacrar una fuercia bien superior a la de so. Xuliu César dio-y un papel menos relevante, utilizándola primero de too pa escorrer al enemigu que fuxía o pa provocala nun enemigu yá «allandiáu» pola infantería. Tamién esistíen pueblos guerreros, principalmente asiáticos, qu'emplegaben la caballería de forma cuasi esclusiva, como los partos, que la so fuercia principal yeren los arqueros montaos.

Nos exércitos romanos, la caballería esperimentó una crecedera importante nel so númberu y les sos funciones col Altu Imperiu, periodu mientres el que taba arrexuntada na so mayor parte en ales o n'unidaes mistes con infantería, con gran presencia de pueblos aliaos de Roma. En tiempos del emperador romanu Adrianu, los romanos adoutaron les sos primeres unidaes de caballería acorazao de mano de los sármatas, dempués y baxo influencia de los perses esti tipu d'unidaes multiplicóse. Nel exércitu baxoimperial, la caballería pasa a desempeñar un papel fundamental, magar actúa conxuntamente cola infantería, agora ye la pieza clave del campu de batalla. Nes sos diverses formes (acorazada, d'arqueros...) foi integrada nel nucleu de los exércitos de campaña tardorromanos; esta tradición militar viose siguida nel exércitu bizantín, non asina n'Occidente, pos los exércitos bárbaros de los reinos xermanos surdíos del esbarrumbe imperial yeren fundamentalmente exércitos d'infantería.

Edá Media[editar | editar la fonte]

Mientres tola Edá Media Francia va destacar pola so importante tradición na llucha a caballu, na imaxe representación de la Batalla de Poitiers que punxo frenu al avance musulmán n'Europa.

La caballería pesada volvería a Europa Occidental per otru camín: nel sieglu VII apaez l'estribu en China y estiéndese rápido per Asia hasta Turquía y los Balcanes, yá nel sieglu VIII conozse n'Europa al empart que la siella evoluciona pa dar estabilidá al xinete. Bien seya por influencia árabe o más probablemente de los ávaros, la caballería acorazao conviértese na punta de llanza de los exércitos carolinxos, que van forxar l'imperiu más vastu de la Edá Media occidental. D'esta forma nos sieglos IX y X, impulsada agora poles necesidaes de la llucha escontra los invasores sarracenos, maxares y viquingos, configúrase la caballería pesada típica del caballeru medieval.

Armar y dar montadura a un guerreru ye daqué bien caro, de mou que la caballería medieval apaez amestada totalmente al fenómenu del feudalismu. Los caballeros son señores o vasallos aventayaos con poder social y económicu que guarden amás la exclusividá de la caballería pa la so clase. Primeramente protexíos con un traxe completu de cota de malla y un yelmu, que va aumentando de tamañu hasta convertise nel sieglu XII nun gran y pesáu cubu metálicu sofitáu sobre pechu y llombu, amiéstense progresivamente proteiciones estra al conxuntu, y el caballeru y el caballu terminarán por tar totalmente revistíos de plaques metáliques a partir del sieglu XIV, lo que da orixe tamién a la escoyeta de races pa dar llugar a caballos grandes y pesaos capaces de sostener el conxuntu.

La estratexa de la batalla nesta dómina ye bien simple. La caballería, protexida de pies a cabeza, llánzase en masa escontra los sos rivales na batalla; si la infantería s'aventura a tar en campu abierto, el pesu y emburrie de los caballos funde les sos fileres y la ventaxosa posición del caballeru déxa-y descabezar y masacrar infantes al presto. Nada paez alteriar l'orde hasta qu'en 1346 y 1415 los arqueros ingleses, protexíos pola infantería, ganen totalmente a la caballería feudal francesa en Crecy y Azincourt. Finalmente, l'esbarrumbe de la caballería pesada feudal acelérase col desenvolvimientu en Suiza d'una táctica nueva de combate nel sieglu XV: la infantería suiza avanza en cuadros apertaos arizaos de piques de más de 6 metros, de les que salen fileres de ballesteros y arqueros qu'abrasen les fileres enemigues, p'abellugase nuevamente nel cuadru. Rápidamente los reis europeos contraten a mercenarios suizos y esta idea ameyorada da llugar al terciu español, que mientres dos sieglos sería l'amu del campu de batalla n'Europa.

Edá Moderna[editar | editar la fonte]

La caballería empieza asina mientres los sieglos XVI y XVII a allixerase, les armadures pesaes yá nun sirven énte les piques y los arcabuces. N'Europa central empieza a desenvolvese una caballería llixera, protexida tolo más por una coraza, y armada con espada y trés o cuatro pistoles que s'avera rápido a los cuadros d'infantería, descarga les sos armes a distancia segura y retírase o carga escontra los cuadros cuando fuxen o s'atopen esvalixaos.

Por cuenta de les nueves formes de combatir, con tola infantería armada con fusiles y bayonetes, la caballería paez resurdir con fuercia nel XVIII. Dada la lentitú del procesu de carga del fusil y de que na práutica ye imposible atinar con seguridá a una distancia mayor de 100 metros, una fuercia capaz d'avanzar a gran velocidá pol campu de batalla y efeutuar una carga impetuosa paez de gran utilidá.

Caballeru árabe de 1918.

La caballería d'esti periodu estrémase en pesada y llixera. La pesada monta grandes caballos, dacuando con proteiciones na parte frontal del animal, armada con espada o llanza; ta pensada pa llanzase de frente escontra la infantería, provocando col pesu ya ímpetu de la so carga fendedures nes llinies pa depués dispersar y esterminar a los infantes. Los coraceros franceses y los llanceros polacos son exemplos d'esti tipu de caballería. La caballería llixera monta caballos rápidos y más pequeños, y va armada xeneralmente con sable; ta pensada pa la esploración, fustigamientu del enemigu y persecución en fuga. Los húsares son un típicu exemplu d'esta clase de caballería.

Napoleón usó llargamente dambes tribes de caballería nes sos campañes. En 1815, na batalla de Waterloo, la caballería nuevamente entra en crisis, esta vegada definitiva. Wellington ordena a la so infantería en cuadros, coles llinies internes relevándose nel tiru, mientres les esternes presenten un frente de bayonetes. Tres delles cargues, la caballería francesa ye abrasada, los cuadros británicos aguanten y Napoleón ye derrotáu.

Sicasí, a pesar de les lleiciones de les guerres napoleóniques siguen emplegándose vieyes estratexes. Na Guerra de Secesión d'Estaos Xuníos y la Guerra Franco-Prusiana n'Europa, mientres la segunda metá del sieglu XIX, los fusiles cuadripliquen el so algame y puntería, masacrando a la caballería nes sos cargues y utilizando los cuadros cuando yera preciso.

Caballería pesada francesa en París de camín a la batalla mientres la I Guerra Mundial. Agostu de 1914.

Cola apaición de les armes de repetición y el revólver, paez alicar la caballería, y mientres la Guerra de Secesión la caballería de dambos bandos va armada con un rifle y dellos revólveres, que descarguen a una distancia segura, o utilicen desmontaos, pa replegase rápido énte l'avance de la infantería. Amás, les potencies coloniales caltienen importantes fuercies de caballería nes sos colonies pa favorecer la movilidá de les sos fuercies. Na práutica, la carga frontal escontra la infantería cuando s'atopa en posición de combate conviértese nun actu suicida.

L'apaición de l'ametralladora a finales del sieglu XIX da'l puntillazu definitivu a la caballería. A pesar d'esta evidencia, na primer ya inclusive na Segunda Guerra Mundial utilícense unidaes de caballería, como los famosos llanceros polacos estrapayaos poles divisiones Panzer nazis magar que de fechu la última carga de caballería na guerra fízola'l Reggimento di Cavalleggeri Savoia en Rusia, en 1942. Dempués d'esta guerra, na que la caballería foi cuasi testimonial, les unidaes de caballería reconvirtiéronse xeneralmente n'unidaes acorazaes cola tropa armada al estilu de la infantería moviéndose en blindaos de tresporte y ataque y carros de combate llixeros como'l BMR de sofitu. Otra variante de significancia que se dio, y que yá fadría apaición na Primer Guerra Mundial, foi la conversión de los soldaos de Caballería en soldaos de la Fuercia Aérea, a la que se tresmitió parte del antiguu folclor de la fuercia, como elementos de la so vistimienta y el cuidu del honor (como prauticaba'l Barón Bermeyu, por casu, que saludaba a los sos adversarios enantes de batese con ellos, nun atacaba a los que refugaben el so retu y dexaba retirase a los contrincantes malfiríos).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]