Batalla de Cannas

Coordenaes: 41°18′23″N 16°07′57″E / 41.306388888889°N 16.1325°E / 41.306388888889; 16.1325
De Wikipedia
Batalla de Cannas
Parte de segunda guerra púnica (es) Traducir
Fecha 2 agostu 216 edC
Llugar Cannas, na llanura asitiada ente'l ríu Ofanto y la ciudá de Cannosa, n'Italia
Coordenaes 41°18′23″N 16°07′57″E / 41.306388888889°N 16.1325°E / 41.306388888889; 16.1325
Resultáu Decisiva victoria cartaxinesa
Belixerantes
República romana República Cartaxinesa
Comandantes
Cayo Terencio Varrón
Lucius Amelius Paullus 
Aníbal Barca
Maharbal
Magón Barca
Gisgo
Hannón
Asdrúbal
Fuercies en combate
Ente 86 400 y 87 000 homes (16 lexones romanes y aliaes) 40 000 d'infantería pesada
6000 d'infantería llixera
8000 de caballería baxes1= 70 000 muertos según Polibio; 50 000 según Titu Liviu; alredor de 11 000 prisioneros
Baxes
6000 muertos y 10 000 mancaos
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Batalles de Aníbal

La batalla de Cannas (o Cannæ) tuvo llugar el 2 d'agostu del añu 216 e.C. , ente'l exércitu púnicu, comandado por Aníbal Barca, y les tropes romanes, dirixíes polos cónsules Cayo Terencio Varrón y Lucius Amelius Paullus, nel marcu de la segunda guerra púnica.

Desenvuelta na ciudá de Cannas, en Puglia, al sureste d'Italia, la batalla terminó cola victoria del exércitu cartaxinés, a pesar de l'acusada inferioridá numbérica d'estos. Tres la mesma, Capua y delles otres ciudaes estáu italianes abandonaron el bandu de la República romana.

Anque la batalla nun supunxo la victoria final cartaxinesa na segunda guerra púnica, recordar como unu de los más grandes eventos de táctica militar na historia, y la más grande derrota de la historia de Roma hasta esi momentu, yá que nel futuru otros desastres superar (como la batalla de Arausio).

En recuperándose de les perdes de les anteriores batalles y, en concretu, de la batalla del Trebia (218 e.C. ) y la batalla del Llagu Trasimeno (217 e.C. ), los romanos decidieron enfrentase a Aníbal en Cannas con aproximao 87 000 soldaos romanos y aliaos. Cola so ala derecha esplegada cerca del ríu Aufidus (güei llamáu ríu Ofanto), los romanos asitiaron a la so caballería nos lladrales y arrexuntaron la so infantería pesada nel centru, nuna formación con mayor fondura de lo normal.

Pa compensar esi plan, Aníbal utilizó una táctica de tenaza: n'asitiando a la infantería, na que confiaba menos, nel centru, colos lladrales compuestos de caballería cartaxinesa, les sos llinies fueron adoptando una forma de lluna creciente, faciendo avanzar a les sos tropes veteranes de los llaterales.

Nel momentu álgido de la batalla, les tropes cartaxineses del centru de la formación retiraron ante la meyora de los romanos y, al avanzar éstos, atopar ensin dase cuenta dientro d'un llargu arcu d'enemigos que los arrodiaben. Atacaos dende tolos lladrales y ensin vía d'escape, l'exércitu romanu foi destruyíu. Envalórase qu'ente 60 000 y 70 000 romanos morrieron o fueron prindaos en Cannas, incluyendo al cónsul Lucius Amelius Paullus y a ochenta senadores romanos.

Fonderada estratéxica[editar | editar la fonte]

Plantía:Campañes de la segunda guerra púnica Pocu dempués del empiezu de la segunda guerra púnica, el xeneral cartaxinés llograra llegar a Italia cruciando los Alpes mientres l'iviernu y venciera rápido a los romanos nun enfrentamientu de menor importancia, batalla de Tesino y dos grandes victories, na batalla del Trebia y la batalla del Llagu Trasimeno. Los romanos, en sufriendo eses perdes, nomaron a Quintu Fabio Máximu como dictador romanu por que fixera frente a l'amenaza cartaxinesa. Fabio embarcar nuna guerra de gastadura contra Aníbal, dedicándose a cortar les sos llinies de suministru y refugando l'enfrentamientu nuna batalla campal. Esa estratexa, que sería conocida nel futuru como les Táctiques Fabianas, resultó ser bien impopular ente los ciudadanos romanos que, una vegada qu'empezaron a recuperase de les victories cartaxineses, empezaron tamién a cuestionar les táctiques del so dictador, qu'en parte dexaren reagrupase al exércitu cartaxinés.[1] La estratexa de Fabio yera particularmente frustrante pa la mayoría del pueblu romanu que deseyaba un rápidu final de la guerra con Cartago. Tamién se tarrecía que, si Aníbal siguía afarando Italia ensin oposición, los aliaos itálicos empezaren a duldar de la capacidá de Roma de protexe-yos y pasárense al bandu del enemigu.

Ante esta situación política, el Senáu Romanu nun anovó los poderes dictatoriales a la finalización del mandatu, y devolvió el mandu del exércitu a los cónsules Cneo Servilio Gémino y Marcu Atilio Régulo. En 216 e.C. , les eleiciones consulares remataron cola eleición de Cayo Terencio Varrón y Lucius Amelius Paullus, que tomaron el mandu del exércitu que s'había reclutado pa enfrentase con Aníbal. L'exércitu aconceyáu superaba en tamañu a cualquier exércitu anterior na historia romana hasta esa fecha, y sobre la so composición Polibio escribió lo siguiente:

El Senáu determinó llevar a ocho lexones al campu de batalla, daqué que Roma nun fixera antes, cada lexón formada por cinco mil homes más los aliaos. (...) La mayoría de les sos guerres decidir por un cónsul y dos legión, cola so cuota d'aliaos; y raramente empleguen los cuatro coles mesmes nun únicu serviciu. Pero nesta ocasión, tan grande yera l'alarma y el terror de lo que podría asoceder, que decidieron unviar non cuatro sinón ocho legión al campu de batalla.

Estos ocho lexones, xunto con una estimación d'unos 2 400 soldaos de caballería romana, formaben el nucleu d'un inmensu exércitu. Tando cada lexón acompañada d'un númberu igual de soldaos aliaos, y con una caballería aliada d'unos 4 000 homes, l'exércitu total que s'enfrentó a Aníbal nun tenía de tar bien per debaxo d'unos 90 000 homes.[3]

Preludiu[editar | editar la fonte]

Estatua de Aníbal Barca, según representación de François Girardon en 1704, asitiáu nel Patiu Puget del Louvre. Aníbal represéntase cuntando los aniellos romanos tomaos na batalla de Cannas, el 216 e.C.

Na primavera de 216 e.C. , Aníbal tomó la iniciativa y asedió y tomó un gran depósitu de suministros allugáu na ciudá de Cannas, nes llanures de Puglia. Con ello asitióse estratéxicamente ente los romanos y una de les sos principales fontes de suministru. Polibio comenta que la captura de Cannas «causó una gran conmoción nel exércitu romanu; pos non yá tratábase de la perda del llugar y de los almacenes, sinón del fechu de que con ello se perdía tol distritu».[2] Los cónsules, decidíos a enfrentase a Aníbal, colaron al sur en busca del cartaxinés.

Tres dos díes de marcha atopar con él na ribera izquierda del ríu Aufidus, y acamparon a seis milles (unos 10 quilómetros) de distancia. Supuestamente, un oficial cartaxinés llamáu Gisgo fixo un comentariu sobre'l gran tamañu del exércitu romanu. Aníbal contestó-y 039;'Otra cosa que se te pasó, Gisgo, ye inda más sorprendente — qu'anque haya tantos d'ellos, nun hai nengunu d'ente toos ellos que se llame Gisgo».[4] El comentariu de Aníbal espertó la hilaridad de los sos inquietos homes.[5]

De normal cada unu de los dos cónsules dirixiría la so parte del exércitu, pero yá que los dos exércitos taben xuníos n'unu solu, la llei romana ordenába-yos l'alternanza diaria nel mandu. Paez ser que Aníbal yera conocedor d'esti fechu, y qu'entamó la so estratexa acordies con ello.

El cónsul Varrón, que taba al mandu'l primer día, ye presentáu poles fontes antigües como un home de naturaleza desdexada y que taba determináu a vencer a Aníbal. Ente que los romanos averar a Cannas, una pequeña porción de les fuercies de Aníbal emboscaron al exércitu romanu, y Varrón repelió con ésitu l'ataque siguiendo'l viaxe a Cannas. Esta victoria, anque esencialmente tratóse más d'una escaramuza ensin valor estratéxicu que d'una verdadera victoria militar, disparó l'enfotu del exércitu romanu y ye posible que la del mesmu cónsul Varrón. Paulo, sicasí, yera contrariu a proceder al enfrentamientu tal que se taba plantegando. Al contrariu que Varrón, ésti cónsul yera un home prudente y cauteloso, y consideraba que yera estúpidu lluchar en campu abierto contra Aníbal, a pesar de la superioridá numbérica de los romanos. Esto tenía sentíu tácticu, yá que Aníbal siguía calteniendo la so ventaya nel ámbitu de les tropes de caballería, onde cuntaba con mayor númberu d'efeutivos y de mayor calidá. Sicasí, y a pesar de les sos reticencies, Paulo tampoco consideró acertáu retirar al exércitu tres esi ésitu inicial, y decidió ordenar acampar a dos tercios del so exércitu al este del ríu Aufidus, unviando al restu de los sos homes a fortificar una posición na ribera opuesta. El propósitu del segundu campamentu yera cubrir a les partíes de forrajeadores del campamentu principal y poder hostigar les del enemigu.[3]

Los dos exércitos permanecieron nos sos llocalizaciones mientres dos díes. Nel segundu d'estos dos díes (1 d'agostu) Aníbal, conocedor de que Varrón taría al mandu a otru día, salió del campamentu y ufiertó batalla a los romanos. Paulo, sicasí, refugó la invitación. Nesi momentu Aníbal, conocedor de la importancia de l'agua del ríu Aufidus pal exércitu romanu, unvió la so caballería al campamentu de menor tamañu p'acosar a los soldaos que salíen a abastecese d'agua fora de les fortificaciones. Según Polibio,[2] la so caballería dio vueltes ensin oposición al campamentu romanu, creando'l caos y cortando el suministru d'agua.[6]

Batalla[editar | editar la fonte]

Fuercies[editar | editar la fonte]

Les fuercies combinaes de los dos cónsules sumaben un total 75 000 soldaos d'infantería, 2400 de caballería romana y 4000 de caballería aliada, cuntando namái a la porción de tropes que s'utilizó na batalla campal. Amás, nos dos campamentos fortificaos había otros 2600 homes d'infantería pesada y 7400 d'infantería llixera (un total d'unos 10 000), polo que la fuercia total que los romanos llevaron a la guerra equivalía a unos 86 400 homes. Nel otru bandu, l'exércitu cartaxinés taba compuestu aproximao por 40 000 homes d'infantería pesada, 6000 d'infantería llixera y 8000 de caballería.[7][8]

Falcata íbera de fierro y plata. Sieglu IV o III e.C. Procedente d'Almedinilla (Córdoba, España). Muséu Arqueolóxicu Nacional d'España (Madrid). La falcata yera l'arma utilizada pola infantería hispana de Aníbal.

L'exércitu cartaxinés taba compuestu por una axuntadura de soldaos procedentes de distintes y numberoses rexones. Nun sabemos con certidume cuántos homes había de cada nacionalidá, anque sigo qu'esisten delles estimaciones sobre'l tamañu de los distintos contingentes. Cuntaba con unos 10 000 caballeros, ente los que se cuntaben unos 4000 galos siquier y dellos miles d'hispanos. De les infantería, unos 40 000, parte yeren infantería llixera (8000 na batalla de Trebia, pue que menos en Cannas) y, del restu, la mayoría yeren celtes, tropes que se xunieren yá n'Italia (Aníbal nun recibiera nuevos refuerzos dende Hispania o África dende l'empiezu de la batalla). Ye posible qu'hubiera ente 8000 y 10 000 libios y unos 4000 hispanos.[9]

Según otres fontes y estimaciones, xunto col nucleu de 8000 libios forníos con armadura romana, podríen lluchar tamién 8000 íberos, 16 000 galos (de los cualos 8000 permanecieron nel campamentu'l día de la batalla) y 5500 getulos. La caballería de Aníbal tamién tenía distintes procedencies: Había 4000 númides, 2000 hispanos, 4000 galos y 450 libios y fenicios. Finalmente, Aníbal cuntaba con unos 8000 hostigadores compuestos por flonderos baleares y llanceros de diverses nacionalidaes. Sicasí, toes estes cifres son averaes y básense n'estimaciones del exércitu inicial de Aníbal, que s'había alloriáu modificando a midida que encaraba batalles na campaña italiana. Sía que non, toos estos grupos específicos apurríen les sos distintes capacidaes al exércitu cartaxinés, siendo'l so factor unificador la unión personal que cada grupu tenía col líder del exércitu, Aníbal.[10][11]

Equipamientu[editar | editar la fonte]

Les fuercies de la república utilizaben el tradicional equipamientu militar romanu de la dómina de les guerres púniques, incluyendo'l pilum y los hastae como armes, según los escudos, les armadures y los cascos tradicionales. Nel bandu opuestu, los cartaxineses utilizaben una gran variedá d'equipamientos distintos. Los libios lluchaben coles armadures y l'equipamientu tomaos de los romanos derrotaos n'anteriores enfrentamientos; los hispanos lluchaben con espaes diseñaes pa cortar y enartar, xavalines y llances incendiaries y defendíense con grandes escudos de forma ovalada; y los galos llevaben espaes llargues y pequeños pero resistentes escudos ovalaos. La caballería pesada cartaxinesa llevaba dos xavalines y una espada curva, según una fuerte armadura. La caballería númida, más llixera, nun utilizaba armadura y solo llevaba un pequeñu escudu, xavalines y una espada. A lo último, los hostigadores qu'actuaben como infantería llixera taben armaos con fondes o con llances y, d'éstos, los flonderos baleares (famosos pola so puntería con esa arma) llevaben fondes curties, medies y llargues, anque nun llevaben nengún equipamientu de calter defensivu. Los llanceros sí llevaben escudos, xavalines, y posiblemente espada o, siquier, una llanza diseñada pa enartar a curtia distancia.[10]

Esplegue tácticu[editar | editar la fonte]

Esplegue inicial y ataque romanu (en colloráu).

L'esplegue convencional de los exércitos naquella dómina consistía n'asitiar a la infantería nel centru de la formación, asitiando a la caballería nes dos «ales» o lladrales llaterales. Los romanos siguieron con esti sistema d'esplegue de forma bien fiel, anque añedieron una mayor fondura a la so formación por aciu l'allugamientu de munches cohortes, en llugar d'optar por dar mayor espaciu a la so infantería. Posiblemente los comandantes romanos esperaben qu'esta concentración de fuercies dexara romper rápido'l centru de la llinia enemiga. Varrón sabía que la infantería romana llograra romper el centru de la formación cartaxinesa na batalla del Trebia, y la so intención yera recrear esto a mayor escala.

Los princeps asitiáronse darréu detrás de los hastati, preparaos pa emburriar escontra alantre en cuanto empezara'l contautu col enemigu, y asegurando con ello que los romanos presentaren un frente ensin buecos. Polibio escribió que «los manípulos taben más cercanos los unos a los otros, los intervalos yeren más curtios, y los manípulos amosaben una mayor fondura que frente».[2][12] A pesar de superar llargamente a los cartaxineses tocantes a númberu de tropes, este esplegue supónía na práctica que les llinies romanes tuvieren aproximao'l mesmu llargor que la de los sos oponentes.

La imaxe final qu'ufiertaba l'exércitu romanu caltenía por tanto l'estilu clásicu. En llinies perpendiculares al ríu, los romanos presentaben dos bloques en llinies zarraes, el de la infantería llixera delantre y el de la pesada detrás. A la so derecha, xunto al ríu, la caballería romana y nel lladral esquierdu la caballería compuesta por aliaos de Roma.

Esquema clásicu d'esplegue de la lexón manipoliar.

Dende'l puntu de vista del cónsul Varrón, Aníbal paecía tener poco espaciu pa maniobrar y nenguna posibilidá de retirada, por cuenta de la so eleición d'esplegase col ríu Aufidus a la so retaguardia. Varrón pensaba que cuando fueren primíos pola superioridá numbérica del exércitu romanu, los cartaxineses cayeríen escontra'l ríu y, ensin sitiu pa maniobrar, supliría la llerza. Per otru llau, Varrón estudiara les últimes victories de Aníbal, nes que les sos victories produxérense en gran parte gracies a una serie de subterfugios del xeneral cartaxinés. Por cuenta de esto, Varrón buscó una batalla en campu abierto, nel que nun hubiera posibilidá de que tropes ocultes prepararen una emboscada.[13]

Aníbal tamién formó la so tropa en dos llinies, pero nun les fixo compactes. Esplegar col centru apuntando llixeramente al centru romanu, basándose nes cualidaes particulares de llucha que cada unidá tenía, y teniendo en cuenta tantu les sos fortaleces como les sos debilidaes pal diseñu de la so estratexa.[3] Asitió a los íberos, galos y celtíberos nel centru, alternando la composición étnica de les tropes de la llinia del frente. El centru de Aníbal componer les sos tropes íberes más disciplinaes, ente que detrás d'éstos asitiábense los galos, con menor grau de disciplina. La infantería púnica de Aníbal asítiase nes ales, xusto nel estremu de la so llinia d'infantería.

Suelse pensar equivocadamente que les tropes africanes de Aníbal taben armaes con piques, teoría apurrida pol historiador Peter Connolly. En realidá, les tropes libies llevaben llances más curties inclusive que les de los triarii romanos. La so ventaya, por tanto, nun yeren picar, sinón la esperiencia de la so infantería, bien veterana tres tantes batalles, que permaneció cohesionada y atacó los lladrales romanos.

Asdrúbal dirixía a la caballería íbero y celtíbero de l'ala izquierda del exércitu cartaxinés (allugada al sur, cerca del ríu Aufidus). Tenía al so mandu a 6500 homes, ente qu'Hannón taba al mandu de 3500 homes de caballería númida allugaos na ala derecha. La fuercia de Asdrúbal foi capaz de ganar rápido a la caballería romana allugada al sur, travesar la retaguardia de la infantería y enfrentase tamién a la caballería aliada romana que taba lluchando colos númides. Les fuercies combinaes de Asdrúbal y Hannón esvalixaron a la caballería romana, lo que-yos dexó acosar a la infantería dende la retaguardia.

Aníbal asitió a la so caballería, compuesta principalmente de caballería hispana y de caballería llixera númida, esperando que pudieren ganar rápido a la caballería romana de los lladrales y que xiraren p'atacar a la infantería dende la retaguardia, mientres ésta intentaba travesar el centru de la formación cartaxinesa. Les sos veteranes tropes africanes (qu'amás cuntaben con armadures romanes ganaes en batalles anteriores) atacaríen entós dende los lladrales nel momentu crucial y arrodiaríen al exércitu romanu.

En arrodiándolos, produciéronse una serie de factores que favorecieron la victoria cartaxinesa. De primeres, en llugar d'enfrentase a una dura llinia de triarii veteranos que de normal s'allugaben na retaguardia, la caballería atopar colos hostigadores velites, que taben en plena retirada al traviés de les llinies en faciendo'l so llabor de hostigamiento. Esto dexó a los cartaxineses acabar estratéxicamente colos líderes de les centuries al empar que creó un gran tracamundiu ente los hastati. Esti tracamundiu foi tamién alimentada pol bombardéu con proyeutiles que taba recibiendo l'exércitu romanu: esti bombardéu, magar solo producía mancaes leves, faía que los llaterales del exércitu romanu trataren d'abelugase averándose al centru de la formación, lo cual provocó una situación na que les tropes romanes taben demasiáu cercanes les unes a les otres como pa poder utilizar con efeutividá les sos armes, amontando'l númberu de baxes.

Aníbal nun se sentía torgáu pola so posición en contra del ríu Aufidus. Otra manera, supunxo un factor principal de la so estratexa: el ríu protexía los sos lladrales de ser superaos pol exércitu más numberosu de los romanos y l'esistencia d'esa barrera natural implicaba que la única vía de retirada de los romanos yera'l so lladral esquierdu.[14] Amás, les fuercies cartaxineses maniobraren de forma que los romanos tuvieren mirando al este, colo que non solo recibíen na cara'l sol de la mañana, sinón que los vientos del sureste refundiaben tierra y polvu sobre les sos cares a midida que averábense al campu de batalla.[12] Puede dicise, por tanto, que l'esplegue de tropes realizáu por Aníbal, basáu na so perceición y entendimientu de les capacidaes de les sos tropes, resultó decisivu na batalla.

Acontecimientos[editar | editar la fonte]

A midida que los exércitos avanzaben unu escontra l'otru, Aníbal foi estendiendo de forma gradual el centru de la so llinia. Tal que describe Polibio:

N'esplegando al so exércitu al completu nuna llinia recta, tomó a delles compañíes de celtes y d'hispanos y avanzó con elles, calteniendo al restu en contautu con estes compañíes, pero quedándose tres de forma gradual, pa consiguir una formación en forma de lluna creciente. La llinia de compañíes de flanqueo diba estrechándose cada vez más a midida que enllargábase, siendo'l so oxetivu utilizar a los africanos como fuercia de reserva y empezar la llucha colos celtes y los hispanos.[3]

Polibio describe un centru cartaxinés bien débil, esplegáu en curva colos romanos nel centru y les tropes africanes nos lladrales y en formación diagonal.[2] Créese que'l propósitu d'esta formación yera unificar l'impulsu fronteru de la infantería romana y retrasar la so meyora hasta que se produxeren otros acontecimientos que dexaren a Aníbal esplegar la so infantería africana de la forma más efeutiva posible.[15] Sía que non, dellos historiadores tacharon a esti rellatu de falambaldre, y comenten que la combadura del exércitu cartaxinés pudo debese, o bien pola combadura natural que se produz cuando una llinia d'infantería avanza, o bien a la mesma reacción del exércitu cartaxinés al enfrentase al choque col pesáu centru d'infantería romana.[15]

Cuando los exércitos atopáronse, la caballería llanzar nun fieru ataque sobre l'exércitu romanu. Polibio descríbenos la escena[2] comentando que «cuando los caballos hispanos y celtes de l'ala izquierda topetaron cola caballería romana, la llucha que se produció foi verdaderamente barbárica».[3] La caballería cartaxinesa rápido venció a la inferior caballería romana del lladral derechu y devasáron-yos. Nesi momentu, una porción de la caballería estremar de l'ala izquierda y dio un rodiu travesando la retaguardia romana escontra'l lladral derechu, n'ónde atacó a la caballería romana d'esi lladral dende la retaguardia. Éstos, siendo atacaos dende los dos frentes, esvalixáronse rápido ante l'ataque cartaxinés.

Destrucción del exércitu romanu.

Per otru llau, ente que los cartaxineses ganaben a la caballería romana, los dos exércitos principales, compuestos pola infantería de dambos bandos, avanzaron l'unu contra l'otru nel centru del campu de batalla. Pa poder entender bien la batalla, ye necesariu detenese a esaminar les dures condiciones a les que taben sometíos los soldaos d'infantería romanos, y que faíen que la batalla fuera especialmente difícil pa ellos:[10] A midida que los romanos avanzaben, el vientu del este soplaba escontra ellos, refundiando polvu sobre les sos cares y atrabancando la so visión. Nesti aspeutu, ye importante tener en cuenta que los dos exércitos llevantaben enforma polvu al movese, lo qu'amplificaba l'efeutu del vientu.[12] Amás del polvu, otru factor importante de la batalla foi la falta de suañu de les tropes: por cuenta de la distancia ente los campamentos y el campu de batalla, ye bien posible que dambos exércitos hubiérense vistu obligaos a dormir bien pocu tiempu. En particular, los romanos sufríen la falta d'una bona hidratación previa a la batalla, causada pol ataque de Aníbal al so campamentu'l día anterior que los torgara suministrase del ríu. A lo último, la masiva cantidá de tropes supónía un terrible estrueldu de fondu, lo cual yera psicolóxicamente bien duru pa los homes de la formación.

Los cartaxineses dispunxeron una llinia con unos 800 flonderos baleares pa intentar frenar la meyora de les tropes romanes, pero nun tuvo ésitu. Cuando dambos exércitos taben unu en frente d'otru empecipióse una auténtica agua de llances ente los hostigadores. Tres esi entamu empezó la batalla cuerpu a cuerpu.

Aníbal asitióse xunto colos sos homes nel débil centru de la formación, y fíxo-yos mover se nuna retirada controlada. Conociendo la superioridá de la infantería romana, Aníbal dio instrucciones pa esta retirada, creando un semicírculu cada vez más estrechu que diba arrodiando a les fuercies romanes. Los romanos emburriaron nel so ataque y el centru de Aníbal dexó terrén, curvándose escontra tras, ocupando'l centru romanu l'espaciu desallugáu pel centru cartaxinés. Con esi movimientu, Aníbal convirtió la fuercia de la infantería romana nuna debilidá: A midida que les tropes avanzaben, el grupu de tropes romanes empezaben a perder cohesión por cuenta de que los soldaos empezaben a emburriar los unos contra los otros hasta que llegaron a asitiase tan próximos los unos a los otros que nun teníen espaciu nin pa maniobrar coles sos armes. Amás, nel so intentu de romper cuanto antes la llinia de tropes gáliques ya hispanes, los romanos ignoraren (pue que tamién debíu al polvu) a les tropes africanes que s'asitiaren ensin oposición nos estremos de la formación cartaxinesa.[15] La caballería cartaxinesa, pela so parte, yá consiguiera esaniciar a la caballería romana de los dos lladrales, y cargó contra'l centru de la formación romana dende la retaguardia.

L'exércitu romanu, colos sos lladrales esaniciaos, formó una cuña que diba introduciéndose cada vez más dientro del semicírculu cartaxinés, metiéndose de llenu nun allugamientu na que la infantería africana controlaba dambos lladrales.[3] Nesti momentu, Aníbal ordenó atacar a la so infantería africana, arrodiando por completu a los romanos no que se convertiría n'unu de los primeros exemplos bélicos conocíos del movimientu de tenaza: otru exemplu notable anterior a este foi la batalla de Maratón.

Cuando la caballería cartaxinesa atacó a los romanos pola retaguardia y les tropes africanes asaltaron la formación dende les ales, la meyora de la infantería romana quedó deteníu sópito. Los romanos taben atrapaos, y ensin vía d'escape. Polibio comenta que, «a midida que les tropes del esterior yeren masacradas, los sobrevivientes víense forzaos a retirase escontra'l centru y arrexuntase más, hasta que finalmente toos morrieron nel llugar nel que s'atopaben».

Los lexonarios taben aterrorizaos. Nun podíen nin siquier alzar los escudos pa defendese, nin podíen desenvainar les sos espaes. Nesi momentu, la falanxe ibera avanzó escontra'l cercu p'atacar polos lladrales a los romanos. Los íberos que recularen, gracies a los sos curties pero mortales espaes fixeron una masacre ente les files enemigues. Tres esta batalla los romanos, impresionaos pola eficacia de la espada ibera, adoptaríen una similar pa les sos tropes (el conocíu como gladius hispaniensis).

Aníbal, viendo que'l so plan taba resultando nuna victoria cuasi total y precisando inda consolidar los sos llogros, y tomar namái a aquellos prisioneros que tuvieren dispuestos a camudar de bandu na guerra, ordenó a los sos homes que tullieren rápido a los enemigos sobrevivientes. Más palantre, cuando yá nun había soldaos romanos con capacidá de resistencia al enemigu, daríen en masacrar a los romanos ensin obstrucción dalguna.

Titu Liviu describe lo siguiente:

Había tantos miles de romanos xaciendo (...) Dalgunos, coles sos firíes, agravaes pol fríu de la mañana, llevantábense, y a midida que llevantábense cubiertos de sangre d'ente la masa de masacrados, yeren devasaos pol enemigu. Otros fueron atopaos coles sos cabeces soterraes na tierra, en furacos qu'escavaren; habiendo con ello, paez, creáu les sos propies tumbes, nes que s'afogaren ellos mesmos.[3]

Fueron masacrados cuasi seiscientos lexonarios per minutu hasta que la escuridá traxo'l so fin al derramamiento de sangre.[16] Solo 14 000 homes llograron escapar, la mayoría de los cualos llograren abrir una vía d'escape escontra la cercana ciudá de Canusio. A la fin del día, de les tropes iniciales romanes compuestes por 87 000 homes, solo sobrevivieren alredor d'unu de cada seis homes.[3]

Baxes[editar | editar la fonte]

La muerte de Lucius Amelius Paullus en Cannas, según un cuadru de John Trumbull (1773).

Anque la cifra exacta de baxes probablemente nunca llegue a conocese, Titu Liviu y Polibio ufiértennos unes cifres según les cualos morrieron ente 50 000 y 70 000 romanos y ente 3 000 y 4 500 fueron fechos prisioneros.[12] Ente los muertos, atopábase'l mesmu Lucius Amelius Paullus, según los procónsules (excónsules Cneo Servilio Gémino y Marcu Atilio Régulo), dos cuestores, ventinueve de los cuarenta y ocho tribunos militares (dalgunos con rangu consular, como l'antiguu Magister Equitum, Marcu Minucio Ablondu) y unos ochenta senadores o homes con derechu a ser escoyíos como tales polos cargos qu'antes desempeñaren (nuna dómina na que'l Senáu romanu taba compuestu tan solo por unos 300 homes, polo que la cifra constitúi ente un 25 y un 30 % del total).[17][18] Otros 8 000 homes de los dos campamentos romanos y de los poblaos vecinos rindiéronse a otru día (dempués de que la resistencia cobrárase inda más víctimes, aproximao 2 000).

Finalmente, pue que más de 75 000 romanos d'una fuercia orixinal de 87 000 resultaren muertos o prindaos, totalizando más del 85 % del exércitu total. De los que participaron na batalla, pue que el 95 % de los romanos y aliaos morrieren o fueren prindaos.[19]

Perdiéronse más vides romanes en Cannas qu'en cualesquier otra batalla posterior, quitando quiciabes la batalla de Arausio del añu 105 e.C. [20][21][22] Amás, Cannas ye la segunda batalla con mayor porcentaxe de baxes de tola historia de Roma, tan solo por detrás de la batalla del monte de Teutoburgo (añu 9 d. C.).

Pela so parte, los cartaxineses sufrieron 16 700 baxes, la mayoría d'elles de celtíberos y íberos. D'éstes, 6 000 fueron mortales: 4 000 celtíberos, 1 500 íberos y africanos y el restu, de caballería.[3]

La cifra total de baxes na batalla, por tanto, entepasa de 80 000 homes.[3] Na dómina en que se produció, Cannas posiblemente foi la segunda batalla con más baxes de la historia conocida, por detrás de la batalla de Platea (comparándola coles cifres que sobre la batalla de Platea ufierta Heródoto y que son consideraes esaxeraes por munchos historiadores modernos), magar en Platea la mayoría de les baxes nun se producieron nel intre de la mesma batalla, sinón qu'asocedieron na persecución del exércitu persa tres la so derrota. Hasta les invasiones mongoles, 1500 años dempués, la batalla de Cannas tuvo ente los diez batalles más costoses en términu de vides humanes de la historia, ya inclusive anguaño inda permanez dientro de los cincuenta batalles más letales de la historia.

Eventos posteriores[editar | editar la fonte]

Pa más información, vease l'artículu segunda guerra púnica.
Nunca antes, tando la ciudá inda a salvo, produxérase tal grau d'escitación y llerza dientro de les sos muralles. Nun voi intentar describilo, nin voi debilitar la realidá entrando en detalles. (...) Pos según informar dos exércitos consulares y dos cónsules habíense perdíu; nun esistía yá nengún campamentu romanu, nengún xeneral, nengún soldáu; Apulia, Samnio, cuasi toa Italia taba a los pies de Aníbal. Con seguridá nun hai otra nación que nun venciera sol pesu de tal calamidá.
Titu Liviu comentando la reacción del Senáu tres la derrota[23]

Mientres un ciertu periodu de tiempu, los romanos atopáronse dafechu espuestos y desorganizados. Los meyores exércitos de la península fueren destruyíos, los pocos sobrevivientes taben absolutamente desmoralizados y l'únicu cónsul con vida (Varrón), dafechu desacreditado. Foi una completa catástrofe pa los romanos. La ciudá de Roma declaró un día enteru de llutu nacional, yá que nun había un solu habitante en Roma que nun tuviera emparentáu o conociera a dalguna de les persones que morrieren na batalla. Los romanos atopar en tal estáu de desesperación que llegaron a recurrir al sacrificiu humanu, hasta'l puntu de qu'esisten datos sobre enterramientos de persones vives nel foru romanu hasta en dos causes[24] y del abandonu d'un ñácaru nel mar Adriáticu por nacer con un tamañu desproporcionáu[24] (lo cual supón posiblemente l'últimu casu rexistráu de sacrificios humanos llevaos a cabu polos romanos, salvando les execuciones públiques d'enemigos derrotaos que les sos muertes dedicar al dios Marte).


Lucio Cecilio Metelo, un tribunu militar, dizse que llegó a tal estáu de desesperación nos díes que siguieron a la batalla de Cannas que llegó a suxurir que tou taba perdíu pa la causa romana, y fixo una llamada por que los otros tribunos navegaren con él pa ufiertar los sos servicios como mercenarios a dalgún príncipe estranxeru.[7] Darréu foi obligáu a faer un xuramentu de llealtá a Roma hasta'l fin de los sos díes. Tocantes a los sobrevivientes del desastre de Cannas, fueron reconstituyíos en dos legión qu'acabaron la campaña d'esi añu en Campania baxu mandu de Marcu Claudio Marcelo, y al entamu del siguiente consuláu, fueron asignaos a Sicilia como castigu pol so humillante deserción nel campu de batalla,[7] onde permaneceríen hasta que nel añu 204 e.C., Escipión Africanu llevar a África para nuna campaña de dos años, acabar cola guerra.

El prestíu de Roma, amás del so poder militar, viose seriamente estropiáu. L'aristocracia romana solía llevar un aniellu d'oru qu'atestiguaba la so pertenencia a les clases altes,[7] y Aníbal, tres la batalla, fizo que los sos homes recoyeren más de 200 aniellos de los cuerpos del campu de batalla, unviando la so coleición a Cartago como muestra de la so victoria. La coleición foi puesta a los pies del Senáu cartaxinés, que xulgó que yera de «trés midíes y media».

Aníbal, en apuntándose una nueva gran victoria (tres la batalla del Trebia y la batalla del Llagu Trasimeno), ganara en total a un equivalente a ocho ejército consulares.[25] En tan solu trés temporaes de campaña, Roma perdiera a un quintu de la población total de ciudadanos mayores de diecisiete años (cerca del dolce per cientu de la so población activa).[3] Amás, l'efeutu desmoralizador de la so victoria foi tal que la mayor parte del sur d'Italia xunir a la causa de Aníbal. Tres la batalla de Cannas, les provincies helenístiques del sur d'Italia, ente les que s'atopaben Arpi, Salapia, Herdonia, Uzentum y les ciudaes de Capua y Taranto (dos de les mayores ciudaes estáu d'Italia) revocaron la so alianza con Roma y xuraron llealtá a Aníbal. Polibio comenta:

Qué seria foi la derrota de Cannas, qu'aquellos que la precedieron pudieron ver nel comportamientu de los aliaos de Roma; antes del señaláu día, la so llealtá permaneció imperturbable, y agora empezaba a flaquear pola simple razón de que perdieron la esperanza nel poder de Roma.[26]

Mientres esi mesmu añu, les ciudaes griegues en Sicilia fueron afalaes a remontase contra'l control políticu de Roma, ente que'l rei macedoniu Filipo V declaró la so llealtá a Aníbal, empecipiando con ello la primer guerra macedonia contra Roma. Aníbal tamién alcordó una alianza col rei Hierónimo de Siracusa, l'únicu monarca independiente que quedaba en Sicilia.

Tres la batalla, Maharbal, el comandante de la caballería númida, apuró a Aníbal p'aprovechar la oportunidá de colar darréu contra la ciudá de Roma. Dizse que cuando Aníbal refugó esa vía d'actuación Maharbal esclamó: «Verdaderamente, los dioses nun quixeron dar toles virtúes a la mesma persona. Sabes ensin dulda, Aníbal, cómo vencer, pero nun sabes cómo faer usu de la to victoria».[3][27] Sicasí, Aníbal tenía bonos motivos pa xulgar de forma distinta la situación estratéxica tres la batalla: Tal que apunta l'historiador Hans Delbrück, debíu al gran númberu de víctimes mortales y mancaos ente les sos files, l'exércitu púnicu nun taba en condiciones de realizar un asaltu fronteru contra Roma. Una marcha contra la ciudá del Tíber sería una demostración inútil qu'acabaría col efeutu psicolóxicu que la batalla de Cannas tuviera ente los aliaos romanos. Inclusive si'l so exércitu atopar en perfectes condiciones, un asediu de la ciudá de Roma obligaría a Aníbal a apoderar una considerable zona d'Italia p'asegurar los sos suministros y cortar los del enemigu. Amás, a pesar de les terribles perdes sufiertes en Cannas y a la deserción de parte de los sos aliaos, Roma inda tenía abondosos recursos como pa enfrentase a Aníbal si ésti tomaba esa decisión, al igual que yera capaz de caltener coles mesmes fuercies militares d'una magnitú considerable n'Iberia, Sicilia, Sardinia y otres provincies a pesar de la presencia cartaxinesa n'Italia.[28] La conducta de Aníbal tres les batalles del Llagu Trasimeno y de Cannas, según el fechu de qu'atacara Roma per primer vegada solu cinco años dempués (en 211 e.C. ) suxuren que'l so oxetivu estratéxicu nun yera la destrucción del so enemigu, sinón acabar cola moral romana por aciu una serie de carniceríes nel campu de batalla, y forza-yos a roblar un alcuerdu de paz por aciu la neutralización de los sos aliaos.[29][30]

Poro, darréu dempués de Cannas, Aníbal unvió una delegación liderada por Cartalón p'axustar un tratáu de paz col Senáu. Sicasí, y a pesar de les múltiples catástrofes que Roma sufriera, el Senáu romanu negar a parlamentar. Otra manera, doblaron los sos esfuercios militares por aciu la movilización de tola población masculina y el reclutamiento de nueves lexones a partir de los ciudadanos ensin propiedaes ya inclusive esclavos. Tan dures fueron les midíes adoptaes que se prohibió pronunciar la pallabra «paz», y el llutu llindar a tan solu trenta díes, tando les llárimes en públicu dexaes namái a les muyeres.[12][31] Los romanos, n'esperimentando esta derrota catastrófica y perder otres batalles frente a Aníbal, aprendieren la lleición: mientres el restu de la guerra n'Italia nun volveríen enfrentar se a Aníbal en batalles campales, sinón que volveríen retomar les Táctiques Fabianas que Quintu Fabio Máximu enseñáralos y que resultaron ser la única forma posible de faer que Aníbal abandonara Italia.

A la llarga, Roma tendría la so vengación. Una flota romana tresportó al exércitu hasta'l continente africanu y, na batalla de Zama, el xeneral Escipión l'Africanu llograría ganar a Aníbal, marcando'l final de la segunda guerra púnica.

Importancia histórica[editar | editar la fonte]

Efeutos na doctrina militar romana[editar | editar la fonte]

Monumentu modernu allugáu nel llugar en que se llibró la batalla de Cannas.

La batalla de Cannas tuvo una gran importancia na historia de la estructura del exércitu romanu y na organización táctica del exércitu republicanu. Mientres la batalla, los romanos asumieron una formación clásica bien paecida a la de la falanxe griega, lo que facilitó la so derrota na trampa diseñada por Aníbal. Dada la so incapacidá de maniobrar de forma independiente al grupu principal del exércitu, los romanos nun pudieron responder a la maniobra envolvente de la caballería cartaxinesa. Amás, les estrictes normes aplicaes pol Senáu romanu riquíen que l'altu mandu del exércitu alternara ente los dos cónsules electos, lo cual acutaba la consistencia estratéxica del exércitu combináu. Nos años que siguieron a Cannas, fuéronse introduciendo una serie de reformes pa desaniciar estos defectos.

De primeres, los romanos articularon la falanxe, depués estremar en columnes, y finalmente dixebrar nun gran númberu de pequeños grupos tácticos que yeren capaces tantu de cerrase toos xuntos nuna unión compacta y impenetrable, como de camudar l'esquema con una gran flexibilidá, dixebrándose y xirándose nuna o otra direición. Por casu, na batalla de Ilipa o na de Zama, los princeps formaron muncho más tres de la llinia de los hastati, nun esplegue que-yos dexaría un mayor grau de movilidá y maniobrabilidad. Toos estos cambeos remataríen cola transición del tradicional sistema manipoliar al nuevu sistema de cohortes implementáu por Cayo Mario nes denominaes reformes de Mario.

De segundes, la batalla de Cannas sirvió como lleición de que yera necesariu recuperar un mandu unificáu del exércitu. Tres dellos esperimentos políticos, Escipión l'Africanu foi nomáu comandante en xefe de los exércitos romanos n'África, y aseguróse-y el cargu por tola duración de la guerra. Esti nomamientu pudo violar les lleis constitucionales de la República pero, tal que apuntó Hans Delbrück, «empezó un tresformamientu internu qu'amontó'l so potencial militar descomanadamente» ente que de dalguna forma empezaba'l cayente de les instituciones polítiques republicanes.

Amás, la batalla dexó espuestos les llendes del exércitu basáu nuna milicia de ciudadanos. Tres la debacle de Cannas, l'exércitu foi evolucionando gradualmente pa terminar convirtiéndose nuna fuercia profesional: el nucleu del exércitu de Escipión que lluchó na batalla de Zama taba compuestu por veteranos que s'enfrentaren a los cartaxineses en Hispania mientres cuasi dieciséis años, mientres los cualos habíase alloriáu moldiando pa crear una gran fuercia militar.

Importancia na historia militar[editar | editar la fonte]

La batalla de Cannas tien gran importancia na historia militar tantu poles táctiques implementaes por Aníbal como pola so importancia na historia militar de l'antigua Roma. La batalla supunxo la derrota más grave de la República de Roma hasta la batalla de Arausio y, en sí mesma, adquirió una significativa reputación dientro del campu de la historia militar. Sobre'l particular, l'historiador Theodore Ayrault Dodge escribió lo siguiente:

Poques batalles de l'antigüedá tán tan marcaes pola habilidá como la batalla de Cannas. La posición yera tal que daba tola ventaya al bandu de Aníbal. La forma na que la imperfecta infantería hispana y gala foi avanzada nuna formación diagonal, caltuvo la so posición y depués foise retirando pasu a pasu, hasta que llegó a la posición inversa, ye una simple obra maestra de les táctiques de batalla. La meyora de la infantería africana nel momentu fayadizu, y el so xiru a izquierda y derecha sobre los lladrales de los desordenaos y atarraquitaos lexonarios ta más allá de too aponderamientu. La batalla en sí mesma, dende'l puntu de vista del bandu cartaxinés, ye una obra d'arte, nun habiendo nengún exemplu cimeru, y pocos iguales, n'historia militar.

L'historiador estauxunidense Will Durant, pela so parte, comentó que «foi un exemplu supremu de mandu, nunca ameyoráu na historia (...) y marcó les llinies de les táctiques militares mientres 2000 años».

El movimientu envolvente de Aníbal na batalla de Cannas de cutiu ye vistu como unu de los más grandes movimientos de batalla de la historia, y ye citáu como l'usu con mayor ésitu del movimientu de tenaza na historia occidental que fuera rexistráu con detalle.[32]

El modelu de Cannas»[editar | editar la fonte]

Amás de ser una de les mayores derrotes infligidas a los exércitos de Roma, la batalla de Cannas representa'l arquetipu de batalla d'aniquilación, estratexa que raramente implementóse con ésitu na historia moderna. Dwight D. Eisenhower, Comandante Supremu de la Fuercia Espedicionario Aliada na Segunda Guerra Mundial, escribió nuna ocasión que «Tou comandante busca la batalla d'aniquilación; hasta ónde les condiciones dexar, intenta doblar na guerra moderna'l clásicu exemplu de Cannas». La victoria total de Aníbal convirtió al nome de Cannas nun sinónimu d'ésitu militar, y estúdiase al detalle anguaño en delles academies militares de tol mundu.

La noción de qu'un exércitu enteru pudiera ser arrodiáu y aniquiláu d'un solu golpe atraxo la fascinación de los xenerales occidentales mientres sieglos, qu'intentaben emular el paradigma tácticu del movimientu envolvente pa recrear el so propiu «Cannas».[16] Por casu, Norman Schwarzkopf, comandante de les Fuercies de la Coalición na guerra del Golfu, estudió la batalla de Cannas y aplicó los principios utilizaos por Aníbal na so esitosa campaña de tierra contra les fuercies iraquines.[7]

Cuando los miembros del Estáu Mayor alemán, antes de la Primer Guerra Mundial, esaminaben a los aspirantes a pertenecer a esta élite y poníenlos pa resolver un problema de táctica, cuando víen cómo lo resolvía l'alumnu, esclamaben invariablemente defraudaos: «¡Otra vegada Cannas!».

L'estudiu que Hans Delbrück fixo de la batalla tuvo una fonda influyencia nos teóricos alemanes ysobremanera, d'Alfred Graf von Schlieffen, militar y mariscal alemán, quien desenvolvió'l denomináu Plan Schlieffen, que taba inspiráu na maniobra militar de Aníbal. Al traviés de los sos escritos, Schlieffen escribió que'l modelu de Cannas» siguiría siendo aplicable a la guerra de maniobres a lo llargo del sieglu XX:

Una batalla d'aniquilación puede llevase a cabu anguaño d'alcuerdu al mesmu plan desenvueltu por Aníbal en tiempos yá escaecíos. El frente enemigu nun ye l'oxetivu del ataque principal. La masa principal de les tropes y de les reserves nun tendríen de concentrar se contra'l frente enemigu; lo esencial ye que los lladrales sían estrapaos. Les ales nun tienen de buscar los puntos más avanzaos del frente, sinón que nel so llugar tienen de tomar tola fondura y estensión de la formación enemiga. L'aniquilación complétase al traviés d'un ataque contra la retaguardia enemiga (...) Consiguir una victoria decisiva y aniquiladora rique un ataque contra'l frente y contra unu o los dos lladrales (...).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Liddell Hart, Basil, Strategy, New York City, New York, Penguin Group, 1967
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 «Internet Ancient History Sourcebook».
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 Cottrell, Leonard, Enemy of Rome, Evans Bros, 1965, ISBN 0-237-44320-1
  4. Lazenby, J.F., Hannibal's War, London, 1978
  5. Baker, G.P., 1943, Aníbal, Iberia, 2004
  6. Caven, B., Punic Wars, London, George Werdenfeld and Nicholson Ltd., 1980
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 Gowen, Hilary. «Hannibal Barca and the Punic Wars». Archiváu dende l'orixinal, el 24 de marzu de 2006. Consultáu'l 25 de marzu de 2006.
  8. Jorgensen, 2007, pp. 37. Cífrase la fuercia romano en 40 000 infantes y 2400 caballeros más 40 000 infantes y 3600 caballeros aliaos de diverses ciudaes italianes.
  9. Goldsworthy, Adrian. La cayida de Cartago, marzo de 2008, Barcelona: Ed. Ariel, páx. 242. ISBN 9788434452435.
  10. 10,0 10,1 10,2 Daly, Gregory, Cannae: The Experience of Battle in the Second Punic War, London, England, Routledge, 2002, ISBN 0-415-26147-3
  11. Jorgensen, 2007, pp. 38. Cifrar al exércitu de Aníbal en 40 000 infantes y 10 000 caballeros distribuyíos en: 16 000 veteranos (10 000 libios y 6000 íberos) con 16 000 aliaos celtes na infantería ente que la caballería incluyía 2000 íberos y 4000 galos como caballería pesada y 4000 númides como llixera.
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 12,4 Dodge, Theodore, Hannibal, Cambridge, Massachusetts, De Capo Press, 1891, ISBN 0-306-81362-9
  13. Moreman, Douglas. «Cannae - a Deception that Keeps on Deceiving». Archiváu dende l'orixinal, el 16 de marzu de 2006. Consultáu'l 25 de marzu de 2006.
  14. Bradford, Y., Hannibal, London, Macmillan London Ltd, 1981
  15. 15,0 15,1 15,2 Healy, Mark, Cannae: Hannibal Smashes Rome's Army, Sterling Heights, Missouri, Osprey Publishing, 1994
  16. 16,0 16,1 Cowley, Robert (ed.), Parker, Geoffrey (ed.), The Reader's Companion to Military History, "Battle of Cannae", Houghton Mifflin Company, 1996, ISBN 0-395-66969-3
  17. Titu Liviu, XXII, 49, 16-17
  18. Byrd, Robert C. (1995). The Senate of the Roman Republic: Addresses on the History of Roman Constitutionalism. Government Printing Office, pp. 74. ISBN 9780160589966.
  19. Leonard Cottrell (1965). Enemy of Rome. Evans Bros. ISBN 0-237-44320-1.
  20. Valerio Antias (sieglu I e.C. ). Manubiae.
  21. Albert A. Howard (1906). "Valerius Antias and Livy", Harvard Studies in Classical Philology 17, p. 161-182.
  22. Canon Rawlinson (1877). "On the Ethnography of the Cimbri", The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland 6, pp. 150-158.
  23. Livio, Tito. «Livy's History of Rome: Book 22». The War with Hannibal: Books XXI–XXX of the History of Rome from its Foundation. Consultáu'l 25 de marzu de 2006.
  24. 24,0 24,1 Palmer, Robert EA (1997). Rome and Carthage at peace. Stuttgart, F. Steiner. ISBN 3-515-07040-0.
  25. Slip Knox, Y. L.. «The Punic Wars — Battle of Cannae». History of Western Civilization. Boise State University. Archiváu dende l'orixinal, el 2 de mayu de 2006. Consultáu'l 24 de marzu de 2006.
  26. Polibio, Les Hestories de Polibio, 2 Vols., trans. Evelyn S. Shuckburgh (London: Macmillan, 1889), I. 264-275.read at Internet Ancient History Sourcebook
  27. Titu Liviu, Historia de Roma, 22.51
  28. Delbrück, Hans, Geschichte der Kriegskunst im Rahmen der politischen Geschichte, I Teil: Das Altertum, Walter de Gruyter & Co., Berlin 1964, S. 353-354
  29. Goldsworthy, Adrian, Cannae. London: Cassell & Co., 2001. Pp. 162–163.
  30. Delbrück, Geschichte der Kriegskunst, I, S. Pp. 354-355, 384-385
  31. Cottrell, Leonard, Enemy of Rome, Evans Bros, 1965, ISBN 0-237-44320-1 (pbk)
  32. «Appendix C». The complete book of military science, abridged. Archiváu dende l'orixinal, el 13 de xineru de 2002. Consultáu'l 25 de marzu de 2006.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]