Carru de guerra

De Wikipedia

Un carru de guerra ye un vehículu con ruedes tiráu por caballos, un tipu especial de carru usáu pa la guerra.

En llatín llámase biga a un carru tiráu por dos caballos, y cuadriga a un carru de cuatro caballos, ente que carrus (carru) usábase puramente pa carros d'usu civil. El carru de guerra foi utilizáu mientres la Edá del Bronce y la del Fierro, y tamién pa los viaxes, los desfiles militares y nos xuegos, hasta muncho depués de que'l so usu militar quedara obsoleto.

Los primeros modelos teníen dacuando cuatro ruedes, pero nun yera lo avezáu. L'inventu crucial que dexó la construcción de carros llixeros tiraos por caballos pal so usu en combate foi la rueda con radios y llanta. Los primeros carros con ruedes radiaes daten de cerca del añu 2000 e.C. , y el so usu llegó al cenit escontra'l 1300 e.C. (Vease la batalla de Kadesh).

Los caballos d'esta dómina nun podíen soportar el pesu d'un home mientres el combate; los primeros caballos, descendientes d'animales selvaxes prindaos, teníen el tamañu averáu d'un poni grande. Pero nun carru, el caballu, amás de poder combinar la so fuercia cola d'otros, nun tenía que soportar nengún pesu na so grupa.

Los carros de guerra yeren naquella dómina bien eficaces sobre un campu de batalla llanu y estenu, y decidieron la resultancia de les guerres mientres cuasi siete siglos.

A midida que ameyoráronse les races de caballos en cautividá, faciéndolos más grandes y fuertes, los carros de guerra dexaron pasu a la caballería. Les razones nun yeren solamente práutiques, sinón tamién económiques: la caballería non solo podía emplegase de forma efectiva en más tipos de terrén, sinón qu'amás yera más barata al aforrase'l costu del carru. Los carros de guerra teníen dos usos tácticos básicos: como plataformes d'armes móviles, tresportando un arqueru o un llanzador de xavalines; y pa desbandar unidaes d'infantería por aciu cargues.

Les carreres de carros siguieron siendo populares en Constantinopla hasta'l sieglu VI.

Na guerra moderna, el papel tácticu de los carros antiguos ye retomáu, salvando les distancies y en ciertu mou, pol carru de combate.

Mientres la Primer Guerra Mundial, xustu antes de la introducción de los carros blindaos, los sidecares forníos con ametralladores teníen el mesmu papel que'l carru antiguu de guerra. Puede señalase tamién al tachanka rusu, qu'utilizaba de volao el conceutu de carru de caballos, que yera armáu con ametralladores, pero que de fechu yera una versión llixera de l'artillería a caballu, utilizada mientres más d'un sieglu nos campos de batalla europeos.

Primeros vehículos de ruedes en Sumeria[editar | editar la fonte]

Relieve de los primeres carros nel Estandarte de Ur, escontra'l 2500 e.C.

La primer representación de vehículos emplegaos pa la guerra atopar nel Estandarte de Ur, na Mesopotamia meridional, escontra'l 2500 e.C. Los vehículos representaos seríen llamaos más correutamente carros o carretes, entá de doble exa y tiraos por güees, asno adomaos o por onagros. Anque dacuando yeren montaos por llanceros amás del auriga, estos pesaos proto-carros, cubiertos con pieles, podríen ser parte de la recua d'equipaxe (por casu, mientres les procesiones aciages de los reis) más que vehículos de batalla. Los sumerios usaben tamién un carru más llixeru, de dos ruedes y tiráu por cuatro pollinos, anque inda con ruedes macices de madera. La rueda radiada nun apaeció na Mesopotamia hasta la metá del II mileniu e.C.

Indoiranios[editar | editar la fonte]

Protoindoiranios[editar | editar la fonte]

L'área en que s'atoparon carros con radios dientro de la cultura Sintashta-Petrovka (cultura andrónovo) ta indicada en púrpura.

Los primeros carros dafechu desenvueltos de los que se tenga conocencia vienen de los entierros de carros de los xacimientos andronovos, correspondientes a la cultura Sintashta-Petrovka, nes actuales Rusia y Kazakstán, cerca del añu 2000 e.C. Esta cultura derivó, siquier parcialmente, de la más temprana cultura Yamna, y construyía asentamientos fuertemente fortificaos, dedicar a la metalurxa del bronce a una escala ensin precedentes hasta'l momentu y practicaba complexos rituales funerarios que recuerden a los rituales arios conocíos al traviés del Rig-veda (el testu más antiguu de la India, de mediaos del II mileniu e.C. ). Los carros funerarios de Sintashta-Petrovka teníen ruedes radiaes. Mientres los sieglos posteriores, la cultura de Andronovo estender poles estepes, dende los monte Urales hasta'l cordal de Tian Shan, correspondiéndose probablemente coles primeres cultures indo-iranies, que más tarde s'espandiríen escontra Irán ya India nel intre del II mileniu e.C.

Los carros apaecen en forma destacada dientro de la mitoloxía indo-iranina. Tamién son importantes nes mitoloxíes hindú y persa, onde la mayoría de los dioses pertenecientes a los sos panteones son representaos montaos n'unu. La pallabra en sánscritu pa carru ye ratha, derivada del plural *ret-h- de la pallabra protoindoeuropea *rot-o- (rueda), que tamién dio orixe en llatín a rota y amás yera emplegada en xermanu, celta y bálticu.

India[editar | editar la fonte]

Esisten delles representaciones de carros ente los petroglifos na piedra arenisca de la cordal de Vindhya. Hai dos representaciones de carros en Morhana Pahar, distritu de Mirzapur. Una muestra un tiru de dos caballos y ye visible la cabeza d'un únicu tripulante. L'otru carru ye tiráu por cuatro caballos, tien seis ruedes radiaes y amuesa a un conductor de pies nun gran carru en forma de caxa. Esti carru ta siendo atacáu por una figura con maza y escudu que s'interpon na so trayeutoria, y otra figura armada con un arcu qu'amenacia'l so lladral derechu. Suxurióse que los dibuxos rellaten una hestoria procedente de xuru de los primeros sieglos e. C., en dalgún llugar nel área de la gran llanura ente'l Ganges y el Yamuna, territoriu na dómina de delles tribus cazadores del neolíticu.[1] Les pintures seríen por tanto un testimoniu del alcuentru d'eses tribus cola teunoloxía estranxera, comparables a les pintures rupestres de los aboríxenes australianos na Tierra de Arnhem representando a occidentales. Los realistes carros grabaos nes estupes de Sanchi daten aproximao del sieglu I.

Tradicionalmente atribuyóse la invención del carru falcado a Ajatashatru, rei de Magadha, escontra'l 475 e.C. El carru falcado yera un carru de guerra forníu con una o más fueyes afiliaes a entrambos llaos del exa que s'estendíen de forma horizontal hasta cuasi un metro de distancia del carru. La función d'estos carros yera la de cargar contra formaciones enemigues, obligando a los sos integrantes a esvalixase so pena de sufrir tarrecibles mancaes por causa de les cuchielles. Al paecer Ajatashatru usó carros falcados contra los licchavi naquella dómina. Sicasí, estudios posteriores defenden el desenvolvimientu de carros falcados polos perses como respuesta a la necesidá d'enfrentase a les formaciones fuertemente acorazaes de la infantería pesada griega, ente los años 467 e.C. y 458 e.C. [2]

La Edá del Fierro en Mesopotamia[editar | editar la fonte]

Senaquerib, rei d'Asiria. Relieve del so palaciu de Nínive.

Probablemente a partir de los hitites y de Mitani, el carru espublizar por toa Mesopotamia y el Elam nel I mileniu e.C. Los asirios y los babilonios fixeron un gran usu d'él, anque la so utilidá militar fuera cada vez más llindada, yá que'l so apoxéu haber algamáu na Edá del Bronce Final. El carru yera naquella dómina un símbolu del poder militar y el vehículu de los reis y los líderes militares qu'inspeccionaben el campu de batalla.

Persia[editar | editar la fonte]

Darío III nel so carru na Batalla de Issos. A la izquierda apréciase a Alexandru Magnu. Mosaicu de la Casa del Faunu en Pompeya, espuesta nel Muséu Arqueolóxicu de Nápoles.

Los perses conquistaron Elam escontra la metá del primer mileniu e.C. , y pudieron ser los primeres n'engabitar cuatro caballos a los sos carros, en llugar de dos. Tamién utilizaron carros falcados, al igual que Ciro el Mozu emplegó un gran númberu d'esta clase de carros.

Heródoto menta que los libios y la satrapía del ríu Indo suministraron caballería y carros al exércitu de Xerxes I. Sicasí, la mayor movilidá y eficacia de la caballería comparada col carru de guerra y la derrota de Darío III na Batalla de Gaugamela nel añu 331 e.C. , onde l'exércitu d'Alejandro'l Grande a cencielles abrió'l so llinia de formación pa dexar pasar los carros perses y ataca-yos dende tras, marcaron el final d'una era pa estos vehículos.

Creciente fértil y Anatolia[editar | editar la fonte]

Dellos estudiosos caltienen que'l carru de guerra nació na zona del creciente fértil y Anatolia nos empiezos del II mileniu e.C.

Hitites[editar | editar la fonte]

Carru de combate hitita. L'artista exipciu representó la exa na posición qu'ocupaba nos carros exipcios. Nos hitites allugábase más palantre.

El reinu de Mitani paez que foi'l responsable de la introducción del caballu de tiru y del carru de guerra na Edá del Bronce nel Oriente Mediu. El testimoniu más antiguu del carru de guerra ye'l testu d'Anitta, testu hitita del sieglu XVIII e.C. , que menta 40 tiros de caballos nel asediu de Salatiwara (40 ṢÍ-IM-DÌ ANŠY.KUR.RAḪI.A).[3] Puesto que namái se cita explícitamente a los caballos y non a los carros, poner en dulda la presencia d'estos. La primer noticia cierta de carros nel Imperiu Hitita data del sieglu XVII e.C. (Hattusili I). Caltiénse un testu hitita sobre l'entrenamientu de caballos, atribuyíu a Kikkuli de Mitanni nel sieglu XV e.C. [4]

Los hitites fueron hábiles aurigues. Desenvolvieron un nuevu diseñu, con ruedes más llixeres, con cuatro radios en llugar d'ocho y capaz de tresportar a trés guerreros en cuenta de dos. La prosperidá hitita dependía en gran midida del control de les rutes comerciales y de los recursos naturales, especialmente los metales. A midida que los hitites estendieron el so dominiu por Mesopotamia, surdieron conflictos colos sos vecinos asirios, hurritas y exipcios. Mientres el reináu de Suppiluliuma I, los hitites conquistaron Qadesh y quiciabes toa Asiria. La Batalla de Qadesh en 1299 e.C. paez ser la más grande batalla con carros nunca vista, na que tomaron parte 5000 carros de guerra. Según l'historiador Francisco Gracia Alonso, l'exércitu del rei hitita Muwatalli II cuntaba con 3700 carros, de los que solo 500 yeren hitites: el restu venía de los contingentes de los dieciocho estaos aliaos.[5]

Exiptu[editar | editar la fonte]

Ramsés II combatiendo nel so carru mientres la Batalla de Qadesh.

El carru, xunto col caballu, foi introducíu n'Exiptu mientres el dominiu de los hicsos nel sieglu XVI e.C.

L'apaición d'un exércitu profesional nel Reinu Nuevu d'Exiptu (c. 1570-1070 e.C. ) ta estrechamente amestada a la mayor proyeición, cuantimás militar, escontra'l mundu palestín-siriu –consecuencia ente otres coses de la derrota de los hicsos- y a l'apaición d'un nuevu tipu d'arma: el carru de guerra. Trátase de la primer arma coleutiva, elementu característicu de los exércitos desenvueltos. Pero namái puede entendese na so concepción como un trinomiu de vehículu, arma ofensiva (el arcu compuestu) y dotación de caballos entrenaos.[6]

Nos restos que llegaron hasta nós del arte del Antiguu Exiptu y Asiria hai numberoses representaciones de carros nes que s'aprecia la riqueza de los sos ornamientos. Los carros exipcios y asirios, nos que la principal arma yera l'arcu, solíen dir forníos con aljabes llenes de fleches. Los exipcios añedieron el xugu a los sos carros escontra 1500 e.C. Los exemplares meyor calteníos de carros exipcios son los seis que se toparon na tumba de Tutankamon.[7]

Nel Antiguu Testamentu[editar | editar la fonte]

Los carros de guerra son remembraos con frecuencia nel Antiguu Testamentu, particularmente polos profetes, como símbolos de poder o de gloria. La primer mención atópase na hestoria de José, nel Xénesis.[8]

Los carros de fierro son citaos tamién nel Llibru de Josué y nel Llibru de los Xueces como armes de los cananeos. Nesti postreru méntase que Jabín, rei de Canaán, tenía un exércitu con 900 carros de guerra.[9][10] El Primer Llibru de Samuel cita los carros de los filisteos, dacuando identificaos colos Pueblos del Mar o los micénicos primitivos. Otru pasaxe del profeta Samuel menta que'l rei David desjarretó a los caballos de los carros de los filisteos.[11] Hai más pasaxes en que los carros son citaos.

Nel Antiguu Testamentu apréciase que los carros yeren una parte integral de los exércitos cananeos y, darréu, mientres el reináu de Salomón. Esti rei disponía de 1400 carros.[12] Cuando'l Reinu xuníu llegó al so fin, mientres el reináu de Roboam, la mayoría de la fuercia de carros hebreos foi vencida al Reinu d'Israel, y el Reinu de Xudá quedar cola infantería. El Reinu d'Israel ye citáu nos testos asirios como posesor de la más poderosa fuercia de carros del Mediterraneu Oriental. El rei Ajab unvió 2000 carros a la Batalla de Qarqar en 853 e.C. Los carros posteriores de Xudá yeren vehículos pesaos tiraos por cuatro caballos y con una dotación de cuatro homes ―auriga, escuderu y dos combatientes―, similares a los d'Asiria.

Urartu[editar | editar la fonte]

Los urartios emplegaron carros pa distintos propósitos, que van dende la guerra hasta'l tresporte. Los carros urartios yeren tiraos por unu o dos caballos y llevaben a esa mesma cantidá de persones. Nel monumentu al sestu rei de Urartu, Argishti I (785-763 e.C. ), en Yereván (Armenia), el rei apaez montando'l so carru. El carru de Argishti I ye tiráu por dos caballos y tien espaciu pa una sola persona.

Europa[editar | editar la fonte]

Europa del Norte[editar | editar la fonte]

El llamáu Carru del Sol, atopáu en Trundholm, ta datáu alredor del añu 1400 e.C. El carru tien ruedes de cuatro radios y consta del propiu Sol, asitiáu na exa, un caballu sobre les ruedes delanteres y seis ruedes en total. Cabo la posibilidá de que Sol seya quien conduza al carru o que seya de fechu el carru. Sía que non, la presencia d'un carru nun contestu nórdicu na Antigüedá ye esconcertante.

Sobrevivieron dellos petroglifos, que daten de la Edá del Bronce, que representen a carros, como'l qu'apaez nuna llosa d'una tumba real del II mileniu e.C. topada cerca de la ciudá de Kivik, na rexón d'Escania, Suecia.

Europa Central, Occidental ya Islles Britániques[editar | editar la fonte]

Los celtes yeren bonos fabricantes de carros. La pallabra carru, derivada de la llatina carrum, piénsase que puede provenir de la pallabra gala karros. Unes 20 baltes de carros de la Edá del Fierro fueron escavaes en Gran Bretaña, toes en Yorkshire, sacante una topada, en 2001, en Newbridge, asitiada a 10 km al oeste d'Edimburgu. Daten aproximao del 500 al 100 e.C. Los carros desempeñaben un papel importante na mitoloxía celta irlandesa, sobremanera, nel cultu del héroe Cúchulainn.

Del carru celta, quiciabes llamáu carpentom, tiraben dos caballos nel periodu de la Tène (cuatro nel d'Hallstatt). Midía aproximao 2 m d'anchor y 4 m de llargor. La llanta de fierro d'una pieza de les ruedes de los carros foi probablemente una invención celta. Amás de la llanta de fierro y de les beles, bocín y la barquilla (pieces tamién de fierro que cubríen el cubu de la rueda o espaciu pa la exa), el vehículu taba construyíu con madera y blima. En dellos casos, les xuntes yeren reforzaes por aros de fierro. Otra innovación celta foi la exa colgante, suspendíu de la plataforma por aciu cuerdes. Ello ameyoró la rodadura pelos terrenes con baches. Esiste la evidencia en monedes de Francia d'un sistema de suspensión de piel na caxa central, y de un complexu sistema de cuerdes anoyaes pa la so suxeción. Foi reconstruyíu por arqueólogos. Según l'escritor romanu, Tácito, yeren abondo alcontradizos nun terrén irregular.[13]

Los bretones insulares utilizaron los carros de guerra hasta'l sieglu III. El modelu bretón yera afechiscu y dexaba a combinar l'axilidá del'essedaire (conductor del carru, nome procedente del llatín essedae, que designa al carru bretón) cola firmeza del infante. Llevaba siempres dos pasaxeros: un conductor y un combatiente. Esti postreru nun precisaba baxar pa enfrentase a un enemigu, yá que el conductor taba preparáu y sollerte pa recuperalo, pa de siguío fuxir si presentábase la necesidá. Esta táctica del carru de guerra foi sobremanera utilizáu polos britanos contra Xuliu César nel añu 55 e.C. , mientres el so espedición a la islla de Bretaña.[14]

Nun s'atestiguó l'usu del arcu compuestu nos carros nesta parte d'Europa. Xuliu César apurrió l'únicu informe, como testigu ocular, del carru de guerra británicu:

«La manera de lluchar de los carros ye ésti. Primero avancen perdayures disparando dardos, y col mesmu terror que infunden a los sos caballos y col estrueldu de les ruedes suelen desordenar les files, y, una vegada que s'introducen ente los escuadrones de los caballeros, salten de los carros y combaten a cuerpu. Mentanto, los aurigas van retirándose adulces de la batalla y asitien los carros talmente que, si aquellos vense apremiaos pol ensame de los enemigos, tienen llibre la retirada escontra los suyos. D'esta manera xunen na batalla la rapidez de los caballeros cola firmeza de los infantes, y ye tal la maña que-yos da'l continuu exerciciu que, entá nes paraxes con pendientes y escabrosos, faen parar a los caballos llanzaos al galopie, acuartar nel intre y fáen-yos dar la vuelta, tando ellos avezaos a correr pol timón, a caltenese de pies sobre'l xugu y a volver d'ellí rápido a los carros.[15]
Escultura de Thomas Thornycroft de Boudica y les sos fíes nel so carru, dirixendo a les sos tropes antes de la batalla.

Los carros tamién pudieron ser usaos con fines ceremoniales. Según Tácito, Boudica, reina de los icenos y d'otres tribus mientres una revuelta contra les fuercies romanes d'ocupación, dirixó les sos tropes dende'l so carru nel añu 61:

Boudicca curru filias prae se vehens, ut quamque nationem accesserat, solitum quidem Britannis feminarum ductu bellare testabatur. (versión en llatín).
«Boudica, coles sos fíes delantre so, viaxó en carru de tribu en tribu, declarando que realmente yera normal pa los bretones engarrar sol lideralgu de les muyeres.»[16]

La última mención de carros nes batalles paez que foi na Batalla del monte Graupius, en dalgún llugar de l'actual Escocia, nel añu 84. Según Tácito, «les llinies de los britanos asitiárense nos llugares más altos, pa ufiertar un aspeutu más tarrecible, de forma que'l primer cuerpu, asitiáu na llanura, formaba una llinia continua colos demás, asitiaos na rimada del monte, como si alzar pa cayer sobre l'enemigu. Los carros de guerra ocupaben el centru de la llanura con ruidoses evoluciones.»[17]

Europa del Sur[editar | editar la fonte]

Micenas[editar | editar la fonte]

Los micénicos utilizaron tamién los carros de guerra. Los inventarios en Llinial B, principalmente de Cnosos y Pilos, añedíos a les representaciones de dellos cercos funerarios de Micenas, otorguen un gran espaciu a los carros de guerra en stock (wokha) y a les pieces de recambiu, estremando ente los carros desmontaos y los ensamblados. En llinial B, el ideograma pal carru de guerra (B240, 𐃌) ye un dibuxu astractu, compuestu de dos ruedes de cuatro radios.

Los carros yeren una fuercia esencial más pola calidá de los combatientes que pola so cantidá, magar qu'en les tablillas de Cnosos méntense siquier 400 carros y 700 caballos calteníos como reserva nes dependencies del palaciu.[18]

Los carros dexaron d'utilizase pa la guerra dempués de la cayida de la civilización micénica. Na Ilíada, los héroes movíense en carru, pero baxaben d'él pa combatir al enemigu. Los carros yá namái s'emplegaben pa los concursos nos xuegos públicos, o pa los desfiles, y calteníen la mesma apariencia que los mentaos enriba. Yeren de cutiu de construcción llixera, como los describe Homero, y nun podíen llevar más qu'a una persona. La Ilíada describe tamién una carrera de carros pa los funerales de Patroclo.

Ideogrames en llinial B relativos a los carros.

Etruria[editar | editar la fonte]

L'únicu carru etruscu atopáu en bon estáu data de la década del 530 e.C. Ta afatáu con plaques de bronce que recuerden al calderu de Gundestrup, con detallaes escenes en baxorrelieve, comúnmente interpretaes como una representación d'episodios de la vida d'Aquiles. Les ruedes tienen nueve radios. Foi topáu nuna tumba de carros en Monteleone di Spoleto (l'antigua ciudá romana de Brufa), na provincia de Perugia (Italia). Exhibir nel Muséu Metropolitanu d'Arte de Nueva York.[19]

Antigua Grecia[editar | editar la fonte]

Niké (la Victoria) alada asitiando na cabeza d'un auriga una corona de lloréu, baxorrelieve de mármol dedicáu a Atenea (c. 425 e.C. ). Muséu Británicu.

El términu griegu pa carru, ἅρμα, hárma, ye emplegáu anguaño pa designar al carru de combate, denomináu άρμα μάχης, árma mákhēs, col mesmu significáu.

La caballería esistió na Antigua Grecia, anque yera pocu eficaz, una y bones el terrén cascayosu de la Grecia peninsular yera d'igual manera impracticable tantu pa los carros llixeros como pa los caballos non ferraos.

Nes llargues distancies percorríes diariamente, los cascos de los caballos yeren foliaos o mancaos poles piedres, y hasta la invención de la ferradura, asocedía qu'una parte nada despreciable de los caballos llegaben renqueando al campu de batalla. Sicasí, el carru caltuvo un estatus privilexáu, sobremanera al traviés de la poesía épica, y foi utilizáu nes carreres de caballos de los Xuegos olímpicos o nos Xuegos panatenaicos.

Los carros griegos fueron concebíos pa ser tiraos por dos caballos asitiaos a cada llau d'un timón. Delles vegaes añedíen dos caballos, arreyaos a cada banda de la parexa principal, por aciu una simple barra montada na parte delantera del carru. Los pies del automédon (auriga), que taba sentáu, folgaben sobre una plancha montada na parte delantera, mui cerca de les pates de los caballos. La biga nun yera más qu'un simple asientu asitiáu sobre la exa, con un timón a cada llau del conductor col fin d'asegurar les ruedes.

La caxa del carru siguía siendo puesta direutamente sobre la exa. Nun tenía nengún tipu de suspensión, lo que faía que fuera un mediu de tresporte incómodu. Na parte delantera y nos llaos, una barandiella semicircular d'alredor d'un metro d'alto protexer de la eventualidá d'un ataque enemigu. La parte trasera taba abierta, lo que dexaba xubir y baxar fácilmente del carru. Sacante nos carros de carreres, nun había asientu, y l'espaciu yera bien xusto pal conductor y un pasaxeru.

El timón afitábase probablemente en mediu de la exa. El xugu taba nel estremu del timón y consistía en dos cinches llixeros qu'amordazaben a los caballos y yeren arreyaos por aciu anches correes alredor del torso del caballu. La cincha yera completáu por una brida y un par de riendes, idéntiques a les utilizaes hasta'l sieglu XIX, fabricaes de cueru y n'ocasiones afataes con perlles, marfil o metal. Les riendes pasaben por unes argolles suxetes a les cintes de la collera del animal. Yeren lo suficientemente llargues por que el automédon pudiera endolcales alredor del so cuerpu y poder asina defendese.

Les ruedes, como la caxa, yeren de madera, reforzaes con fierro o bronce. Teníen cuatro o ocho radios y taben provistes de llantes, coles mesmes de fierro o de bronce.

Esti modelu de carru yera corriente en tola cuenca mediterránea de la dómina, y les principales diferencies moraben nos métodos de fixación.

Roma Antigua[editar | editar la fonte]

Los romanos probablemente conocieron el carru al traviés de los etruscos, que de la mesma lo importaron de Grecia o la Galia.

Sicasí, los romanos fueron influyíos direutamente polos griegos, sobremanera dempués de la conquista de la Grecia continental (146 e.C. ).

Mientres l'Imperiu romanu, los carros nun fueron utilizaos pal combate. Taben acutaos pa los desfiles y les carreres de carros, principalmente nel Circu Máximu. La pista yera lo bastante ancha como por que pudieren rodar 12 carros. Dambos llaos de la mesma taben dixebraos por una mediana elevada, llamada la spina. La popularidá de les carreres de carros llegó hasta'l Imperiu bizantín, y teníen llugar nel hipódromu de Constantinopla, una y bones los Xuegos olímpicos fueren atayaos en 396. Les carreres de carros bizantina nun llegaron al so cayente hasta la sedición de Niká, nel añu 532.

Los romanos namái dacuando enfrentáronse a otros exércitos qu'emplegaben carros: les revueltes celtes (ver más arriba), y en 86 e.C. na Batalla de Queronea, mientres la primer guerra mitridática, contra Mitrídates VI, rei del Ponto. Equí los romanos demostraron que l'usu de los carros nes batalles quedaba desfasáu, resultando inútil frente a les trincheres y a la Lexón romana en sí.

El resurdimientu: La tachanka rusa[editar | editar la fonte]

Tachanka rusa de la Primer Guerra Mundial prindada polos alemanes y exhibida en Berlín.

Podría dicise que l'empléu del carru de guerra resurdió mientres la Guerra Civil Rusa (19181920), cuando la "tachanka", un carru o carreta que tenía montada una ametralladora, esfrutó de ciertu ésitu tácticu dientro del Exércitu Colorado. Puesto que l'arma tenía de ser apuntada lloñe de los caballos, operaba nuna direición de fueu opuesta o llateral a la de la meyora de la tachanka. Mientres un home conducía los caballos, otru o un grupu de dos operaba l'arma.

Podría usase pa realizar películes que llevantaren la moral del pueblu, pero la practicabilidad de los sos disparos en movimientu tuvo de ser insignificante pola mor del colapsu de les sos ruedes comunes en comparanza con posteriores meyores (vease rueda d'artillería) y del disparu que podría recibir cualquier caballu; amás, les múltiples solmenaes restaríenlu gran parte de la so utilidá.

La inspeición de la fotografía dexa determinar que la tachanka foi diseñada pa funcionar de la mesma qu'un caballu tresportaba artillería. N'otres pallabres, foi escurrida p'acompañar o preceder a la caballería, faer un altu y suprimir el fueu de la infantería enemiga mientres s'averaba la caballería. Ye interesante señalar que, na fotografía, el carru de l'arma tien ruedes d'artillería, pero'l armón non. En 1898, Vickers, Fíos y Maxim fabricó un armón de cuatro caballos qu'arremolcaba un cañón automáticu de 37 mm sobre un carru. Coles mesmes, realizaron un carru armáu de dos caballos que llevaba suministros de la so propia munición pa sofitar a l'artillería, y un carruax d'un únicu caballu similar, cola so propia munición. Estes últimes armes, de 0,303 pulgaes, fueron fabricaes por Vickers-Maxim.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Sparreboom 1985:87
  2. Nefiodkin, Alexander K (2004). escritu en Stuttgart. «On the origin of the Scythed Chariots» (en Deutsch, English). Historia: zeitschrift für alte geschichte : revue d'histoire ancienne (Hestoria, Universität-Erfurt) 53 (3):  páxs. 369-378. ISSN 0018-2311. http://141.20.85.30/zeitschriften/id=22&count=1&recno=1&ausgabe=1597. 
  3. Salatiwara foi una ciudá de la Edá del Bronce asitiada n'Anatolia y que foi asediada por Anitta con 1400 infantes y 40 carros de guerra.
  4. Peter Raulwing (2005): «The Kikkuli Text (CHT 284). Some interdisciplinary remarks on hittite training texts for chariot horses in the second half of the 2nd millennium B.C.», n'A. Gardeisen (ed.): Les équidés dans le monde méditerranéen antique. Lattes, páxs. 61-75.
  5. Gracia Alonso, Francisco (2003). La guerra na Protohistoria. Barcelona: Ariel, páx. 65. ISBN 84-344-6680-5.
  6. Fernando Quesada Sanz, Preseos pa la guerra: producción y control, p. 2.
  7. Littauer, M. A.; Crouwel, J. H. (1985), Chariots and related equipment from the Tomb of Tut'ankhamun. Tuth'ankhamun's Tomb Series VIII, Oxford, Griffith Institute.
  8. Xénesis 50:9
  9. Llibru de Josué 17.:6; 17:18
  10. Llibru de los Xueces 1:19; 4:3; 4:13.
  11. Segundu llibru de Samuel 8:4.
  12. Reis 1:10.26.
  13. Tácito, Annales xiv.35
  14. César, De Bello Gallico, iv. 24 y 33 y v 16-17
  15. Xuliu César, De Bello Gallico, XXXIII; "DE BELLU GALLICO" & OTHER COMMENTARIES OF CAIUS JULIUS CAESAR. traducida por W. A. MACDEVITT 1915 (n'inglés)
  16. Tácito, Annales, 14.35.
  17. Tácito, Agrícola, 35.3.
  18. I. Bradfer-Burdet, Harnachement et parure des chevaux: esquisse d'un protocole officiel à l'époque mycéniennen'A. Gardeisen (ed.), Les équides dans le monde méditerranéen antique, Lattes, 2005, p. 77-93.
  19. Imaxe del carru etruscu de Monteleone.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Fontes secundaries[editar | editar la fonte]

  • Anthony, D. W., y N. B. Vinogradov: «Birth of the chariot», en Archaeology, vol. 48, nᵘ 2, páxs. 36-41, marzu y abril de 1995.
  • Anthony, David W.: «Horse, wagon & chariot: indo-european languages and archaeology», en Antiquity, setiembre de 1995.
  • Di Cosmo, Nicolo: The northern frontier in pre-imperial China. Cambridge (Massachusetts): Cambridge History of Ancient China, capítulu 13, páxs. 885-966.
  • Litauer, M. A., y J. H. Grouwel: «The origin of the true chariot», en Antiquity, vol. 70, nᵘ 270, páxs. 934-939, avientu de 1996.
  • Quesada Sanz, F. (2005) «Carros nel antiguu Mediterraneu: de los oríxenes a Roma», en VV. AA.: Historia del carruax n'España (páx. 16-71). Madrid: Cinterco, 2005.
  • Sparreboom, M.: Chariots in the Veda. Leiden, 1985.

Bibliografía adicional[editar | editar la fonte]

  • Chamberlin, J. Edward. Horse: How the horse has shaped civilizations. Nueva York: United Tribes Media, 2006. ISBN 0-9742405-9-1.
  • Cotterell, Arthur: Chariot: From chariot to tank, the astounding rise and fall of the world's first war machine. Woodstock & Nueva York: The Overlook Press, 2005. ISBN 1-58567-667-5.
  • Crouwel, Joost H.: Chariots and other means of land transport in Bronze Age Greece (Allard Pierson Series, 3). Ámsterdam: Allard Pierson Museum, 1981. ISBN 90-71211-03-7.
  • Crouwel, Joost H.: Chariots and other wheeled vehicles in Iron Age Greece. Allard Pierson Series, 9. Ámsterdam: Allard Pierson Museum, 1993. ISBN 90-71211-21-5.
  • Drews, Robert: The coming of the Greeks: Indo-European conquests in the Aegean and the Near East. Princeton: Princeton University Press, 1988 (hardcover, ISBN 0-691-03592-X); 1989 (paperback, ISBN 0-691-02951-2).
  • Drews, Robert: The end of the Bronze Age: Changes in warfare and the catastrophe ca. 1200 B.C. Princeton: Princeton University Press, 1993. ISBN 0-691-04811-8 (tapa dura); ISBN 0-691-02591-6 (tapa blanda).
  • Drews, Robert: Early riders: The beginnings of mounted warfare in Asia and Europe. Nueva York: Routledge, 2004. ISBN 0-415-32624-9.
  • Lee-Stecum, Parshia (ochobre de 2006). «Dangerous Reputations: Charioteers and Magic in Fourth-Century Rome». Greece & Rome 53 (2):  páxs. 224–234. ISSN 0017-3835. 
  • Littauer, Mary A.; y Joost H. Crouwel: Chariots and related equipment from the tomb of Tutankhamun (Tutankhamun's Tomb Series, 8). Oxford: The Griffith Institute, 1985. ISBN 0-900416-39-4.
  • Littauer, Mary A.; Joost H. Crouwel; y Peter Raulwing (editor): Selected writings on chariots and other early vehicles, riding and harness (Culture and history of the ancient Near East, 6). Leiden: Brill Academic Publishers, 2002. ISBN 90-04-11799-7.
  • Littauer, Mary A.; y Joost H. Crouwel: Wheeled vehicles and ridden animals in the Ancient Near East. Leiden: Brill, 1979.
  • Littauer, Mary A.; Joost H. Crouwel; Peter Raulwing: Selected writings on chariots and other early vehicles, riding and harness. Leiden/Köln: Brill, 2002.
  • Moorey, P. R. S.: «The emergence of the light, horse-drawn chariot in the Near-East c. 2000–1500 BC», en World Archaeology, vol. 18, nᵘ 2, páxs. 196-215; 1986.
  • Piggot, Stuart: The earliest wheeled transport from the Atlantic Coast to the Caspian Sea. Ithaca (Nueva York): Cornell University Press, 1983. ISBN 0-8014-1604-3.
  • Piggot, Stuart. Wagon, chariot and carriage: Symbol and status in the history of transport. Londres: Thames & Hudson, 1992. ISBN 0-500-25114-2.
  • Pogrebova M.: «The emergence of chariots and riding in the South Caucasus», en Oxford Journal of Archaeology, volume 22, nᵘ 4, payares de 2003, páxs. 397-409.
  • Raulwing, Peter: Horses, chariots and indo-europeans: foundations and methods of chariotry research from the viewpoint of comparative indo-european linguistics. Budapest: Archaeolingua, 2000. ISBN 963-8046-26-0.
  • Sandor, Bela I.: «The rise and torne of the Tutankhamun-class chariot», en Oxford Journal of Archaeology, volume 23, nᵘ 2, mayu de 2004, páxs. 153-175.
  • Sandor, Bela I.: «Tutankhamun's chariots: secret treasures of engineering mechanics», en Aballe & Quebre of Engineering Materials & Structures, volume 27, nᵘ 7, xunetu de 2004, páxs. 637-646.
  • Sparreboom M.: «Chariots in the Veda», en Memoirs of the Kern Institute, 3. Leiden: Brill Academic Publishers, 1985. ISBN 90-04-07590-9.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]