Montes Urales

Coordenaes: 60°N 59°E / 60°N 59°E / 60; 59
De Wikipedia
(Redirixío dende Monte Urales)
Montes Urales
cordal
Situación
Coordenaes 60°N 59°E / 60°N 59°E / 60; 59
Montes Urales alcuéntrase en Rusia
Montes Urales
Montes Urales
Montes Urales (Rusia)
Datos
Altitú 1895 m
Anchor 150,000 m.
Llargor 2,500,000 m.
Cambiar los datos en Wikidata

Los montes Urales (rusu: Ура́льские го́ры, Urálskiye gory) son una llarga y baxa cordal montascosa considerada la frontera natural ente Europa y Asia, anque na práutica nun constituya una división real, nin llingüística, étnica, climática o histórica. Les carauterístiques del paisaxe son asemeyaos a entrambos llaos de les sos aguaes. A pesar del so baxu altor permediu, el cordal resalta claramente en comparanza coles nidies ondulaciones y llanures que s'atopen al este y oeste de la mesma. Los Urales, alministrativamente, pertenecen a Rusia y Kazakstán.

La cordal estiende unos 2500 km en direición N-S siendo'l so puntu culminante'l monte Naródnaya, de 1895 m d'altitú. El sosuelu ye ricu en fierro, carbón y petroleu, ente otros, polo que ye un gran centru industrial de Rusia. Numberoses industries siderúrxiques, metalúrxiques y químiques, tán asitiaes na rexón. Les ciudaes más importantes a la so vera son Ekaterimburgu, Cheliábinsk, Magnitogorsk, Ufá y Perm.

Nel añu de 1959, cerca de los Urales, asocedió'l accidente del Pasu Diátlov, nel que nueve alpinistes morrieron n'estrañes circunstancies qu'entá se desconocen. L'accidente asocedió cerca del monte Otorten (Отортен), llamada nel idioma mansi «Nun vaigas nunca ellí».

Toponimia[editar | editar la fonte]

Na antigüedá, Plinio el vieyu pensaba que los Urales yeren los montes Ripeos[1][2] mentaos por dellos autores, incluyíos dalgún árabe del sieglu X. Tal como afirmó Sigismund von Herberstein, nel sieglu XVI los rusos denominaben a esti cordal con diversos nomes derivaos de les pallabres ruses pa roca (piedra) y petrina. La denominación rusa moderna de los Urales ye (Урал, Ural), que se remonta a los sieglos XVI y XVII, y primeramente foi utilizada pa faer referencia a los sos sectores nel sur y que nel sieglu XVIII impúnxose como denominación de tol conxuntu. Pue que el vocablu provenga o bien del túrquico (Bashkir, onde'l mesmu nome utilizar pa toa'l cordal), o del Ob-Ugric.[3] A partir del sieglu XIII en Bashkortostan esiste una lleenda d'un héroe llamáu Ural que sacrificó la so vida pol bien del so pueblu, apilando roques sobre la so tumba que darréu se tresformaron nos Urales.[4][5]

Historia[editar | editar la fonte]

Los comerciantes d'Oriente Mediu, a lo menos dende'l sieglu X, comerciaban colos baskires y otros pueblos que vivíen nes fasteres occidentales de los Urales y llegaben bien al norte, hasta Gran Perm. Por eso los xeógrafos medievales árabes yá yeren conscientes de la esistencia d'esa cadena montascosa na so totalidá, que sabíen estender al norte hasta l'océanu Árticu. La primer mención rusa de los montes al este de la llanura d'Europa oriental ye apurrida pola crónica de Néstor, cuando describe la espedición novgorodiana de 1096 a los tramos cimeros del ríu Pechora. Mientres los siguientes sieglos los novgorodianos participaron nel comerciu de pieles cola población llocal y recoyeron tributos de Yugra —el nome que se daba a les tierres ente'l ríu Pechora y los Urales septentrionales nos añales rusos ente los sieglos XII y XVII, según el nome col que conocíen a los pueblos janty y mansi qu'habitaben esi territoriu— y del principáu de Gran Perm, estendiéndose adulces escontra'l sur. Los ríos Chusovaya y Belaya apaecen mentaos per primer vegada nes cróniques de 1396 y 1468, respeutivamente. En 1430 fundóse la ciudá de Solikamsk ('sal del Kama') na ribera del ríu Kama nes estribaciones de los Urales, onde se producía sal en bañeres abiertes. Iván III de Moscú prindó Perm, la rexón del Pechora y Yugra de la decadente república de Novgorod en 1472. Coles incursiones de 1483 y 1499–1500 al traviés de los Urales Moscú llogró someter a Yugra por completu.

Un fragmentu del mapa de Herberstein

Sicasí, nesa dómina temprana'l xeógrafu polacu del sieglu XVI, Maciej de Miechów nel so influyente Tractatus de duabus Sarmatiis (1517) argumentó que nun había montes en toa Europa oriental, desafiando'l puntu de vista de dellos autores de l'antigüedá clásica, puntu de vista popular mientres la Renacencia. Namái dempués de que Sigismund von Herberstein informara nos sos Notes sobre asuntos moscovitas (1549), basándose nes fontes ruses, de qu'había montes detrás del Pechora ya identificar coles ripeanas y hiperbóreas de los autores antiguos, la esistencia de los Urales, o siquier de la so parte norte, quedó firmemente establecida na xeografía occidental. Los Urales medios y meridionales inda yeren bien difíciles d'algamar y siguíen siendo desconocíos pa los xeógrafos europeos occidentales o rusos.

Verkhoturye en 1910

Na década de los años 1550, dempués de que'l zarato de Rusia ganara al kanatu de Kazán y procediera n'anexonase gradualmente de les tierres de los baskires, los rusos llegaron finalmente a la parte meridional de la cadena montascosa. En 1574 fundaron la ciudá d'Ufá, na confluencia de los ríos Belaya y Ufa. El zar concedió, con dellos decretos ente 1558–1574, el permisu a los Stróganov pa esplorar y asitiase nes partes altes del Kama y del Chusovaya, nos Urales medios, entá inexplorados, según nes partes de la Transuralia inda en poder del contrariu kanatu de Siberia. La tierra de los Stróganov apurrió la plataforma pa la incursión en Siberia del cosacu Yermak Timofeyevich. Yermak crució los Urales dende'l Chusovaya hasta algamar el Tagil escontra 1581. En 1597 construyóse la primer carretera que cruciaba los Urales, la carretera de Babinov, dende Solikamsk al valle del Tura, onde se fundó en 1598 la ciudá de Verkhoturye (nel Altu Tura). Poco dempués estableciéronse aduanes en Verkhoturye y esa carretera foi la única conexón llegal ente la Rusia europea y Siberia mientres llargu tiempu. En 1648 fundóse la ciudá de Kungur nes estribaciones occidentales de los Urales medios. Mientres el sieglu XVII afayaron los primeros xacimientos de minerales de fierro y de cobre, de mica, de piedres precioses y otros minerales.

Estableciéronse fundiciones de fierro y de cobre, que se multiplicaron con especial rapidez mientres el reináu de Pedru I. En 1720-1722 encargó a Vasily Tatishchev que supervisara y desenvolviera los trabayos de minería y fundición nos Urales. Tatishchev propunxo establecer una nueva fábrica de fundición de cobre en Yegoshikha —que finalmente se convertiría nel centru de la ciudá de Perm— y otra de fierro nel ríu Iset, que se convertiría na más grande del mundu nel momentu de la so construcción y que dio orixe a la ciudá d'Ekaterimburgu. Dambes fábriques en realidá fueron fundaes pol socesor de Tatishchev, Georg Wilhelm de Gennin, en 1723. Tatishchev volvió a los Urales por orde de la zarina Ana p'asoceder a Gennin en 1734-1737. El tresporte de los productos de la fundición a los mercaos de la Rusia europea fixo necesaria la construcción de la ruta de Siberia, que diba dende Ekaterimburgu al traviés de los Urales hasta Kungur y Yegoshikha (Perm) y dempués algamaba Moscú. Completar en 1763 y el camín de Babinov quedó en desusu. En 1745 afayóse oru nos Urales nel xacimientu de Beryozovskoye y más tarde n'otros xacimientos. Esplotóse dende 1747.

La primera gran campaña xeográfica de los Urales foi completada a principios del sieglu XVIII pol historiador y xeógrafu rusu Vasily Tatishchev, a les órdenes de Pedru I. Enantes, nel sieglu XVII, fueren yá descubiertos xacimientos de mineral nos montes y la so estracción sistemática empezó a principios del sieglu XVIII, convirtiéndose finalmente la rexón na mayor base de minerales de Rusia.[6][7]

Una de les primeres descripciones científiques de los montes publicar en 1770–1771. Mientres el sieglu siguiente, la rexón foi estudiada por científicos de dellos países: Rusia (el xeólogu Alexander Karpinsky, el botánicu Porfiry Krylov y el zoólogu Leonid Sabaneyev), Inglaterra (el xeólogu sir Roderick Murchison), Francia (el paleontólogu Edouard de Verneuil) y Alemaña (el naturalista Alexander von Humboldt, el xeólogu Alexander Keyserling).[6][8] En 1845, Murchison, que según la Encyclopædia Britannica había «compilado el primer mapa xeolóxicu de los Urales en 1841»,[6] publicó The Geology of Russia in Europe and the Ural Mountains ("La xeoloxía de Rusia n'Europa y nos montes Urales"), con de Verneuil y Keyserling.[8][9]

El primer ferrocarril que travesó los Urales foi acabáu en 1878 y conectaba la ciudá de Perm con Ekaterinburgu, al traviés de Chusovoy, Kushva y Nizhny Tagil. En 1890 otru ferrocarril enllazaba les ciudaes de Ufa y Chelyabinsk vía Zlatoust. En 1896 esti tramu convertir nuna seición del ferrocarril transiberianu. En 1909 otru ferrocarril que conectaba Perm y Ekaterimburgu pasó al traviés de Kungur pel camín de la ruta siberiana. Finalmente, esi tramu sustituyó a la seición Ufa-Chelyabinsk como tueru principal del ferrocarril transiberianu.

El picu más altu de los Urales, el monte Narodnaya (de 1895 m) foi identificáu en 1927.[ensin referencies]

Na etapa d'industrialización soviética, na década de 1930, la ciudá de Magnitogorsk foi fundada nel Ural suroriental como centru de fundición de fierro y acería. Mientres la invasión alemana de la Xunión Soviética en 1941-1942, los montes convertir nun elementu clave na planificación de los nazis pa los territorios qu'esperaben conquistar na URSS. Ante l'amenaza de qu'una parte significativa de los territorios soviéticos fueren ocupaos pol enemigu, el gobiernu sacupó a munches de les grandes empreses industriales de la Rusia europea y Ucraína a les estribaciones orientales de los Urales, consideraes un llugar seguro fuera del algame de los bombarderos y tropes alemanes. Estableciéronse tres fábriques xigantes de tanques nel Uralmash en Sverdlovsk (que más palantre pasó a ser conocíu como Ekaterimburgu), Uralvagonzavod en Nizhny Tagil, y la planta de Tractores de Chelyabinsk en Chelyabinsk. Dempués de la guerra, en 1947-1948, el ferrocarril Chum–Labytnangi, construyíu col trabayu forzáu de los presos del gulag, crució los Urales polares.

Mayak, asitiada a 150 km al sureste de Ekaterimburgu, foi un centru de la industria nuclear soviética[6][10][11][12] y el sitiu del desastre de Kyshtym.[11][13]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Vista xeneral del cordal coles sos distintes partes
Urales circumpolares

Los Urales estienden unos 2500 km dende'l mar de Kara hasta la estepa cazaca alcontrada na parte al norte de la frontera de Kazakstán. La isla Vaygach y la isla Nueva Zembla constitúin una estensión de la cadena escontra'l norte. Dende un puntu de vista xeográficu esti cordal constitúi la llende septentrional ente'l continente européu y Asia. El so cume más eleváu ye'l monte Narodnaya (1895 m).[6]

Dende un puntu de vista orográficu y otres carauterístiques naturales, los Urales estrémense, de norte a sur en:

  • Urales polares (o árticos), los asitiaos más al norte, que tienen una estensión d'unes 385 km dende'l monte Konstantinov, nel norte, hasta'l ríu Khulga, nel sur; tomen una zona d'unes 25 000 km² y tienen un relieve por demás recortáu. El so altor máximu ye de 1499 m nel monte Payer y l'elevación media ye de 1000–1100 m. Magar dalgunes de los montes de los Urales polares son afilaos cumes prominentes, hai otres con cumes arrondaos o esplanaes.[6][7]
  • Urales subpolares (o subárticos), un tramu más anchu (hasta 150 km más) y de más altitú que los Urales polares; los sos picos más elevaos son el monte Narodnaya (con 1895 m), el monte Karpinsky (1878 m) y el Manaraga (1662 m). Tienen una estensión de más de 225 km hasta'l so llende sur nel ríu Shchugor. Los sos numberosos cumes son serruchaes y atópense dixebraes por valles fluviales. Tanto los Urales polares como los subpolares son cadenes típicamente alpines; tienen traces de les glaciaciones del Pleistocenu y permafrost y una glaciación relativamente moderna qu'entiende 143 glaciares.[6][7]
  • Urales septentrionales, que consisten nuna serie de cadenes paraleles con elevaciones d'hasta 1000−1200 m y depresiones llonxitudinales. Son cadenes allargaes en direición N-S que s'estienden unes 560 km a partir del ríu Usá. La mayoría de los cumes son planes, pero les de los montes más elevaos —como'l Telposiz (1617 m) y la Piedra Konzhakovsky (1569 m)— tienen un perfil recortáu. La intensa erosión dio llugar a vastes árees de piedres foliaes nes fasteres de los montes y cumes de la zona norte.[6][7]
  • Urales centrales, el tramu de menor elevación, siendo'l so puntu más alzáu'l Basegi, con una altitú de solo 994 m y un cume arrondáu; atopar al sur del ríu Ufa.[7]
  • Urales meridionales, de relieve más complexu, marcáu por numberosos valles y cadenes paraleles empobinaes en direición suroeste y meridional. El so cume más eleváu ye'l monte Yamantau de 1640 m y una base d'esti oeste d'unes 250 km. La seición de los Urales meridionales estiéndese unes 550 km hasta la curva pronunciada del ríu Ural y remata nes amplies llombes Mughalzhar.[6]

Ríos importantes[editar | editar la fonte]

Los principales ríos qu'escurren poles aguaes de los Urales son:

  • Escontra Europa, que flúin en primavera:
  • nos Urales septentrionales: ríos y regueros qu'alimenten al Pechora y al Usá y los sos principales afluentes;
  • nel oeste de los Urales:
  • delles cabeceres del ríu Volga que flúin nel Kama;
  • dende'l suroeste flúin escontra los ríos Ufá, Chusovaya, Kosva y Sylwa;
  • dende'l sur, oeste y norte, flúin nel Belaya, que recibe l'agua del Ufa
  • les corrientes que flúi al Ufa Yuryuzan suroeste al Ural flúi Sakmara (~ 500 km) y fluxu: Y
  • nos Urales meridionales:
  • escontra Asia, que flúin tamién en primavera:
  • nel nordeste de los Urales: dellos afluentes curtios que desaguan direutamente nel Obi;
  • al este de los Urales al traviés de los banzaos axacentes polos que flúin fuertemente serpenteantes ríos:
  • nel nordeste flúin nel Severnaya Sosva que desagua nel Obi;
  • les corrientes que flúin en direiciones orientales escontra'l Irtysch al traviés de los ríos Losva y Sosva.
  • ríos de Eurasia:
    • nel sureste y sur de los Urales: les corrientes que flúin al sur nel Ural, que forma la frontera de Eurasia interior; unu de los sos ríos d'orixe forma un llagu llamáu Energetik;.

Otros ríos importantes dientro de los Urales son l'Emba y el Tobol.

Ciudaes importantes[editar | editar la fonte]

Montes Urales.

Ciudaes importantes de los Urales:

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Una mina nos montes Urales escontra 1910.

Los Urales son una de les cadenes montascoses más antigües de la Tierra. Si considérase que la so edá remontar de 250 a 300 millones d'años la so elevación ye inusualmente alta. El so procesu de formación y oroxenia ye productu del choque del cantu esti del supercontinente Euramérica col continente de Kazajistania, nuevu y relativamente débil, que na actualidá constitúi la mayoría del territoriu de Kazakstán y Siberia Occidental al oeste del ríu Irtysh, y l'arcu d'islles acomuñaes. El choque tuvo llugar a lo llargo d'un periodu de casi 90 millones d'años a finales del Carboníferu-empiezos del Triásicu.[14][15][16][17] A diferencia d'otros orógenos importantes del Paleozoicu (tales como'l de los montes Apalaches, la caledónica o la hercínica), los Urales nun sufrieron un colapsu extensional post oroxénicu y caltuviéronse perbién considerando la so edá, tando basaos sobre un importante raigañu de corteza.[18][19] Na zona este y sur de los Urales la mayoría del orógeno atópase soterráu debaxo de sedimentos posteriores que se remonten al Mesozoicu y Cenozoicu.[14] El cordal de Pay-Khoy, que s'atopa daqué al norte, nes proximidaes, nun correspuende al mesmu orógeno de los Urales y formóse darréu.

Nos Urales aprucen numberoses roques deformadas y que sufrieron procesos de metamorfosis, principalmente del periodu Paleozoicu. Los estratos sedimentariu y volcánicu atópense plegaos y partíos, y formen bandes meridionales. Los sedimentos al oeste de los Urales tán formaos por caliar, dolomita y arenisca depósitos d'antiguos fondos marinos de poca fondura. El llau este atópase apoderáu por basaltos similares a les roques que se presenten no fondero de los océanos modernos.[7]

Nes fasteres al oeste de los Urales predomina una topografía cárstica, especialmente na cuenca del ríu Sylva, un tributariu del ríu Chusovaya. Esta zona ta formada por roques sedimentaries por demás erosionadas (arenisques y caliares) d'unos 350 millones d'años. Hai numberoses cueves, resquiebros cárstiques y ríos soterraños. La topografía cárstica ta muncho menos desenvuelta na zona al este de los Urales. Son árees relativamente planes, con delles llombes y afloraciones predreses, y tienen estratos volcánicos y sedimentarios alternaos que se remonten al periodu Paleozoicu mediu.[7] La mayoría de los montes elevaos tán constituyíes por roques resistentes a la erosión tales como cuarcites, esquistos y gabros con edaes d'ente 395 a 570 millones d'años. Los valles de los ríos tán constituyíos por piedra caliar.[6]

Los Urales tienen xacimientos d'unes 48 especies de minerales económicamente pervalibles. Les zones orientales son riques en calcopirita, óxidu de níquel, oru, platín, cromita y magnetita, como tamién en carbón (óblast de Cheliábinsk), bauxita, talcu, gres y abrasivos. Los Urales occidentales tienen xacimientos de carbón, petroleu, gas natural (zones de Ishimbay y Krasnokamsk) y sales de potasiu. Dambes aguaes son riques en carbón bituminoso y en lignitu: el mayor xacimientu de carbón bituminoso atopar nel norte (xacimientu de Pechora). La especialidá de los Urales son les piedres precioses y semipreciosas, como esmeralda, amatista, aguamarina, xaspe, rodonita, malaquita y diamante. Dalgunos de los xacimientos, como los de magnetita en Magnitogorsk, atópense agora casi escosos.[6][7]

Flora[editar | editar la fonte]

Frutu de mora de los banzaos.

Los paisaxes nos Urales varien dependiendo de la llatitú y el llargor, na so gran mayoría son montes y estepes. La zona sur de les llombes Mughalzhar ye semidesértica. Les estepes principalmente atópense nel sur y sureste de los Urales. Esisten praderíes nes zones inferiores de les fasteres de los montes poblaos de variedaes de tréboles incluyíu'l trébole montañés, amás de Serratula gmelinii, roses xabaces, grama de prau y Bromus inermis, que tienen un altor d'unos 60–80 cm. Numberoses tierres tán dedicaes al cultivu. Al movese al sur, les estepes ondulaes son menos frecuentes, más seques y baxes. Les fasteres pronunciaes de los montes y llombes na zona este de los Urales del Sur polo xeneral tán cubiertes de roques. Los valles con ríos tán poblaos por sauces, álamos y lleguminoses como la caragana.[7]

Los paisaxes montiegos de los Urales son diversos, especialmente na zona sur. Les zones orientales son abondoses en montes de coníferes escures de la taiga que depués se tresformen en montes mistos y caducifolios nes zones al sur. Les fasteres orientales de los montes agospien bosquecillos esvalixaos de coníferes de la taiga. Los Urales del Norte destacar polos sos montes abondosos de coníferes, tales como abetu de Siberia, pinu siberianu, pinu montés, picea siberiana, picea común y alerce siberianu, como tamién abeduriu común y pubescente. Los montes son más esvalixaos nos Urales polares. Ente que n'otres zones de los Urales crecen hasta elevaciones d'hasta 1000 m, la llinia d'árboles nun supera los 250–400 m nos Urales polares. Los montes polares son baxos y atópense matizaos con banzaos, liquen, barraqueres y arbustos. Abonden l'abedul nanu, mofos y frutos de monte (arándanos, mora de los banzaos, murtilla negra, etc.). La zona sur de los Urales tien un monte de composición más diversa; amás de montes de coníferes abonden especies d'árboles de grandes fueyes tales como'l carbayu común, pládanu real y llamera.[7] Los montes vírxenes de Komi nos Urales del Norte fueron designaos Patrimoniu de la Humanidá.

Fauna[editar | editar la fonte]

Los montes de los Urales tán habitaos por animales típicos de Siberia, tales como'l uapití, osu pardu, foín, llobu, famión, llobu cerval, esguil y foína cibelina (solo nel norte). Yá que los montes son fácilmente accesibles, nun esisten especies específiques de los montes. Nos Urales medios, habita un raru amiestu de foína cibelina y foína denomada kidus. Nos Urales del sur, abonden el melandru y turón européu. Nos Urales Centrales y del Sur viven reptiles y anfibios como la víbora común, llagarteses y culiebres. Ente les especies d'aves que moren na zona atopen l'urogallo, gallo lira, grévol, cascanueces y cucos. Mientres el branu, los Urales del Sur y Centrales son visitaos por aves cantores, tales como'l ruiseñor y papamoscas.[6][7]

Nes estepes de los Urales meridionales habiten llebres y royedores tales como marmotes, esguiles y jerbos. Esisten munches variedaes d'aves de presa tales como peñerinas y busardos. Pocos animales habiten nos Urales polares, y los que lo faen son carauterísticos de la tundra ya inclúin al foín árticu, faisán de la tundra, lemino y renu. Les aves d'estes zones inclúin a l'aguililla ártica, al uxu de les nieves y la perdiz nival.[6][7]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Noah Webster (1823). Letters to a young gentleman commencing his education: to which is subjoined a brief history of the United States (n'inglés). Howe & Spalding, S. Parole, páx. 101.
  2. Siegmund Jakob Baumgarten, Ferdinand Wilhelm Beer, Johann Salomo Semler (1760). A supplement to the English Universal history: lately published in London: containing ... remarks and annotations on the Universal history, designed as an improvement and illustration of that work (n'inglés). Y. Dilly, páx. 145.
  3. Max Vasmer. «Topónimu Ural» Diccionariu etimolóxicu de la llingua rusa|idioma=rusu
  4. *Ludmila Koriakova and Andrei Epimakhov (2007). The Urals and Western Siberia in the Bronze and Iron Ages. Cambridge University Press, páx. 338. ISBN 0521829283.
  5. «Topónimu ural» Enciclopedia Chelyabins (en rusu)
  6. 6,00 6,01 6,02 6,03 6,04 6,05 6,06 6,07 6,08 6,09 6,10 6,11 6,12 «Montes Urales», Enciclopedia Británica en llinia Britannica on-line.
  7. 7,00 7,01 7,02 7,03 7,04 7,05 7,06 7,07 7,08 7,09 7,10 7,11 «Ural (geographical)» (rusu). Gran Enciclopedia Soviética.
  8. 8,0 8,1 Geological Society of London (1894). The Quarterly journal of the Geological Society of London. The Society, páx. 53.
  9. cf. Murchison, Roderick Impey; de Verneuil, Edouard; Keyserling, Alexander (1845) The Geology of Russia in Europe and the Ural Mountains. John Murray.
  10. Podvig, Pavel; Bukharin, Oleg; von Hippel, Frank (2004) Russian Strategic Nuclear Forces. MIT Press, páx. 70. ISBN 978-0-262-66181-2.
  11. 11,0 11,1 Paine, Christopher (22 de xunetu de 1989). «Military reactors go on show to American visitors». New Scientist. https://books.google.com/books?id=TYqTls5lnGYC&pg=PA22&dq=Chelyabinsk-40+plutonium. Consultáu'l 8 de xunetu de 2010. 
  12. American Chemical Society (2006). Chemistry in the Community: ChemCom. Macmillan, páx. 499. ISBN 978-0-7167-8919-2.
  13. Educational Foundation for Nuclear Science, Inc. (mayu de 1991). Bulletin of the Atomic Scientists. Educational Foundation for Nuclear Science, Inc., páx. 25. Consultáu'l 8 de xunetu de 2010.
  14. 14,0 14,1 D. Brown & H. Echtler. The Urals. In: R. C. Selley, L. R. M. Cocks & I. R. Plimer (eds.) (n'inglés), Encyclopedia of Geology, Vol. 2. Elsevier, 2005. P 86-95.
  15. L. R. M. Cocks & T. H. Torsvik. (n'inglés) European geography in a global context from the Vendian to the end of the Palaeozoic. In Gee, D. G. & Stephenson, R. A. (eds), European Lithosphere Dynamics. Geological Society, London, Memoirs, 32, 83–95.
  16. Victor N. Puchkov. (n'inglés) «The evolution of the Uralian orogen». Geological Society, London, Special Publications, 2009; v. 327; p. 161-195.
  17. D. Brown et al. (n'inglés): «Mountain building processes during continent–continent collision in the Uralides». Earth-Science Reviews, Volume 89, Issues 3-4, August 2008, Pages 177-195.
  18. Mary L. Leech. (n'inglés) «Arrested orogenic development: eclogitization, delamination, and tectonic collapse». Earth and Planetary Science Letters 185 (2001) 149-159.
  19. Jane H. Scarrow, Conxi Ayala & Geoffrey S. Kimbell. (n'inglés). «Insights into orogenesis: getting to the root of a continent–ocean–continent collision, Southern Urals, Russia». Journal of the Geological Society, London, Vol. 159, 2002, páxs. 659–671.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]