Asediu

De Wikipedia
Xuana d'Arcu nel asediu d'Orleans, pintada por Jules Eugène Lenepveu.

Un asediu o sitiu ye un bloquéu militar enllargáu a una fortaleza, que suel dir acompañáu del asaltu a esta, coles mires de la so conquista por aciu la fuercia o la gastadura. Tien llugar cuando un atacante atopar con una ciudá o fortaleza que refuga la rindición y nun puede ser tomada fácilmente por aciu un asaltu fronteru. Suel traer el rodiu del oxetivu y el bloquéu de les linia de suministru, de normal sofitáu por maquinaria d'asediu, bombardéu d'artillería y la construcción de túneles soterraños p'amenorgar les fortificaciones.

Los asedios probablemente surden na historia xunto col desarrollu de les ciudaes a grandes centros de población. Les ciudaes antigües d'Oriente Mediu, por casu, yá amuesen restos arqueolóxicos de muralles fortificaes. Mientres el Renacimientu y la Edá Moderna, los asedios apoderaron la forma de guerra n'Europa hasta tal puntu que Leonardo da Vinci, por casu, ganó gran parte de la so sonadía por aciu el diseñu de fortificaciones nel so estudiu. Les campañes medievales xeneralmente diseñábense por aciu una socesión d'asedios.

Sicasí, na yera Napoleónica, l'usu cada vez mayor de cañones bien poderosos foi amenorgando'l valor de les fortificaciones, de forma que yá nos tiempos modernos, les trincheres sustituyeron a les muralles, y los búnkeres reemplazaron a los castiellos. Yá nel sieglu XX la importancia del asediu clásicu foi tornando por cuenta de la llegada de la guerra móvil. Una fortificación concreta dexó de ser tan decisiva como lo yera antes y, por ello, anque inda se producen asedios concretos, yá nun son tan importantes nin tan comunes como lo fueron antes, daos los cambeos nos medios de guerra y, sobremanera, pola facilidá con qu'anguaño se pueden dirixir grandes volúmenes de poder destructivu contra un solu oxetivu estáticu.

Un asediu militar puede tener cuatro posibles desenllaces:

  • Los defensores pueden rompelo ensin ayuda esterna, y nesi casu dizse que caltuvieron la posición.
  • Si'l defensores llogren vencer gracies a ayuda del esterior, dizse que se llevantó l'asediu.
  • Si l'asediu remata colos atacantes tomando'l control de la ciudá o fortaleza asediada, pero'l defensores llogren escapar, dizse que la ciudá foi sacupada.
  • Si los atacantes salen victoriosos y llogren destruyir o prindar a los defensores, dizse que la ciudá o fortaleza asediada cayó.

L'asediu na Historia Antigua[editar | editar la fonte]

Defensa[editar | editar la fonte]

Les muralles de la ciudá y les fortificaciones fueron esenciales pa la defensa de les primeres ciudaes o enclaves poblacionales, yá dende los tiempos protohistoricos (anterior a la historia escrita) como los castros íberos fortificaos, dellos construyíos con piedres megaliticas (d'enorme tamañu). Les muralles construyir con lladriyos de folla, piedra, madera o dalguna combinación d'estos materiales dependiendo de los recursos de la zona. Les muralles de la ciudá tamién sirviríen pal doble propósitu de defensa y de muestra a los posibles enemigos del grandor del reinu: Les muralles qu'arrodiaben la ciudá sumeria d'Uruk ganaron, por casu, una gran reputación, con un llargor de 9,5 km y un altor d'unos 12 metros. Dempués, les muralles de Babilonia, reforzaes con torres y fosos, ganaron una reputación similar.

N'Anatolia, los Hitites construyeron impresionantes muralles de piedra alredor de les sos ciudaes, aprovechando les llombes. Otres ciudaes, como les de la civilización del Valle del Indo o la Minoica de Creta, tomáronse menos molesties, magar eso debe a que basaben el so defensa más na proteición de les sos fronteres y les sos costes, en llugar de les ciudá

Los asedios nel arte[editar | editar la fonte]

L'asediu exipciu de Dapur, nel sieglu XIII e.C. , nel templu de Ramsés II en Tebas.

Les representaciones más antigües de los asedios n'espresiones artístiques daten de la dómina protodinástica n'Exiptu, d'alredor del 3000 e.C. Amuesen destrucciones simbóliques de muralles d'una ciudá por animales utilizando azaes. Les primeres maquinaries p'asediu atópase en restos d'una tumba exipcia del sieglu XXIV e.C. , qu'amuesa a soldaos exipcios asaltando les muralles de Canaán con escaleres con ruedes.

D'una dómina posterior, del sieglu XIII e.C. , ye la semeya del violentu asediu de Dapur, una ciudá asiria, con soldaos xubiendo por escaleres protexíes por arqueros. En restos d'un palaciu asiriu que data d'ente'l sieglu IX y el sieglu VII e.C. apaecen asedios de diverses ciudaes d'Oriente Próximu. Magar yá s'inventara un ariete simple alredor d'un mileniu antes, los asirios ameyoraron la teunoloxía construyendo arietes con forma de torre y asitiando arqueros na parte cimera.

Táctiques[editar | editar la fonte]

La práutica más común nos asedios yera a cencielles esplegar l'asediu y esperar a la rindición de los enemigos zarraos. L'asediu exipciu de Megido nel sieglu XV e.C. duró siete meses primero que los habitantes rindiérense. Los hitites, nel sieglu XIV e.C. , terminaron un asediu a una ciudá rebalba d'Anatolia cuando la reina madre salió de la ciudá y clamió clemencia pal so pueblu.

Si la finalidá principal d'una campaña militar nun yera la conquista d'una ciudá en particular, podíase a cencielles dexala de llau. Los hitites, contra'l reinu de Mitani nel sieglu XIV e.C. inoraron la ciudá fortificada de Karkemish y, cuando cumplieron el so oxetivu, volvieron a la ciudá y tomar tres un asediu d'ocho díes. El conocíu asediu asiriu de Xerusalén, nel sieglu VIII e.C. , terminó cuando los israelites ufiertáron-yos regalos y tributos, según cunten los rellatos asirios, o cuando'l campamentu asiriu foi cutíu con una plaga, según la Biblia.

Por cuenta de problemes loxísticos, los asedios de llarga duración que supunxeren daqué más qu'una pequeña fuercia militar, bien poques vegaes podíen caltenese.

Rellatos[editar | editar la fonte]

Retruque d'un ariete nel Castiellu de Baux, Francia.

Magar hai munchos rellatos antiguos de ciudaes que fueron escalaes, bien pocos contienen datos alrodiu de cómo se llogró esto. Dellos cuentos populares falen de cómo los héroes actuaben nes batalles, como por casu na historia del Caballu de Troya, y un rellatu bien similar cuenta cómo la ciudá cananita de Joppa foi conquistada polos exipciu nel sieglu XV e.C.

El Llibru de Josué del Antiguu Testamentu contién una historia sobre la milagrosa Batalla de Xericó. Un rellatu históricu más detalláu que data del sieglu VIII e.C. , llamáu'l cercu de Pianjy, describe cómo los nubios asediaron delles ciudaes exipcies usando arietes, arqueros, fondes y construyendo rudimentaries pontes de tierra sobre los fosos.

L'asediu na Historia grecorromana y la Edá Media[editar | editar la fonte]

L'exércitu macedoniu d'Alexandru Magnu viose envolubráu en múltiples asedios. Hai, sicasí, dos d'ellos que fueron particularmente difíciles: Tiro y la Roca Sogdiana. Tiro yera una ciudá fenicia qu'ocupaba una islla alcontrada a aproximao un quilómetru del continente. Los macedonios construyeron una impresionante ponte p'aportar a la islla y que tenía alredor de 60 m d'anchu. Cuando yá s'atopaben lo suficientemente cerca por qu'algamara l'artillería, Alejandro traxo máquines llanzadores de piedres y catapultes llixeres pa bombardear les muralles de la ciudá. La ciudá finalmente cayó en manes macedonies tres un asediu de 7 meses.

Dafechu al contrariu del casu de Tiro, la Roca Sogdiana cayó por rindición. Magar la ciudá topar nun puexu d'una zona montascosa y yera práuticamente inexpugnable, Alejandro utilizó táctiques guerrilleres y llogró esguilar con delles tropes los cantiles pa ocupar unos terrenes que s'asitiaben percima de la ciudá mesma. Los defensores se desmoralizaron al ver les tropes enemigues percima d'ellos y aportaron a la rindición.

La importancia de los asedios nel periodu antiguu nun podía subestimarse. Una de les causes de la incapacidá d'Aníbal de ganar a Roma yera'l so desconocimientu de les táctiques d'asediu. Por ello, magar yera capaz de ganar a los exércitos de Roma en campu abierto, foi incapaz de tomar la mesma Roma.

Sicasí, los exércitos de lexonarios de la República y Imperiu romanu son particularmente conocíos pola so habilidá na execución d'asedios. Los asedios, en gran númberu y de gran variedá, fueron por casu una pieza clave de la conquista de la Galia por Xuliu César nel sieglu I e.C. Nel so Guerra de les Galies Xuliu César describe cómo na batalla d'Alesia les lexones romanes llevantaron dos inmenses parés fortificaes alredor de la ciudá. Na muralla interna, d'unes 10 milles, calteníen a Vercinxétorix y a les sos fuercies dientro de la ciudá, ente que la muralla esterna protexía-yos de los refuerzos, que los superaben en númberu y trataben de romper l'asediu. Los romanos llograron caltener la posición ente los dos parés y los galos. Enfrentándose a la muerte por fame, finalmente rindiéronse una vegada que los sos refuerzos fueron ganaos por César.

Balista, arma d'asediu de la dómina grecorromana.

Los Sicarios Zelotes que defendíen Masada nel añu 74 fueron vencíos poles lexón romanes en construyendo una rampla de 100 m que llegaba hasta'l visu de la muralla oeste de la fortaleza.

El métodu universal de defensa contra los asedios ye l'usu de les fortificaciones, principalmente muralles y canales, pa suplementar les proteiciones orográfiques del asentamientu. Tamién ye bien importante cuntar con un suministru abondu d'agua y comida pa evitar la rindición por fame. Mientres l'asediu, l'exércitu atacante utilizaría obres d'inxeniería civil, como una llinia de circunvalación del oxetivu, pa tratar de torgar que lleguen suministros dende l'esterior. Cuando un asediu por fame llegaba a llendes desesperaes pa los defensores, ye posible que la situación llegara a estremos d'utilizar como comida coses práuticamente incomestibles: caballos, animales domésticos, el cueru de los zapatos ya inclusive a sigo mesmos. En dalguna ocasión los defensores podríen echar a ciudadanos de la ciudá, condergándo-yos a una muerte cuasi segura, pa poder amenorgar la demanda d'agua y comida almacenada.

La enfermedá yera otra arma d'asediu bien efeutiva, anque los atacantes yeren de cutiu tan vulnerables como'l defensores. En dellos casos, les catapultes o armes similares llanzaben animales enfermos o muertos dientro de la ciudá, nun exemplu de guerra biolóxica rudimentaria.

Fundíbulo o trabuquete, arma d'asediu de la dómina medieval, que podía llanzar unos dos proyeutil per hora al oxetivu.

Pa terminar rápido con un asediu, desenvolviéronse dellos métodos nes dómines antigua y medieval pa romper les fortificaciones, y foise desenvolviendo una gran variedá d'maquinaria d'asediu: Les escaleres podíen emplegase pa esguilar percima de les defenses; los arietes y los gaxartes podíen sirvir pa romper les puertes o les muralles, y les catapultes, balistes, trabucos, mangoneles y onagros sirvíen pa llanzar proyeutiles cola cuenta de destruyir les fortificaciones y matar a los defensores. Tamién podía construyise una torre d'asediu: una estructura tantu o más alta que les muralles, que dexaba a los atacantes disparar dende lo alto a los defensores y unviar a les tropes hasta la muralla con menos peligru qu'usando escaleres.

Amás del llanzamientu de proyeutiles, yera tamién bien común l'intentu de minar les fortificaciones, escavando hasta consiguir que se colapsaren. Esto consiguíase escavando un túnel debaxo de los cimientos de les muralles y depués faciendo esplotar el túnel deliberadamente. Los defensores podíen construyir galeríes pa compensar los trabayos de los atacantes, faciendo colapsar los túneles prematuramente.

El fueu utilizábase coles mesmes como forma d'acabar con fortificaciones de madera. L'Imperiu bizantín inventó'l fueu griego, que contenía aditivos que lu faíen bien malo d'escastar. Combináu con un lanzallamas primitivu, yera un arma bien efeutiva, tanto ofensiva como defensiva.

Les meyores teunolóxiques na maquinaria d'asediu obligaron a desenvolver una variedá de contramedidas defensives. En particular, les fortaleces medievales fuéronse fortaleciendo cada vez más (por casu, l'apaición del castiellu concéntricu, del periodu de les Cruzaes). Igualmente desenvolviéronse armes defensives como matacanes, furacos que dexaben dexar cayer sobre los atacantes sustancies como aceite ferviendo, plomu dilíu o arena amburando. Tamién se crearon les aspilleras, abertures pal llanzamientu seguru de fleches, puertes de seguridá o fondos fosos d'agua. Poníase gran atención a la defensa de les entraes, con puertes protexíes por pontes levadizos, verjas o fuertes avanzaos.

Na Edá Media europea, cuasi toles ciudaes grandes teníen muralles de proteición, y les ciudaes más importantes cuntaben con ciudadeles, fuertes o castiellos. Fízose un gran esfuerciu n'asegurar el suministru d'agua en casu d'asediu, con un complexu sistema de túneles que s'usaben p'almacenamientu y comunicaciones (similares a los emplegaos muncho más alantre en Vietnam mientres la Guerra de Vietnam).

Hasta la invención de la pólvora (y l'invención d'armes que llanzaben proyeutiles muncho más rápidos), el balance de poder y loxística definitivamente favorecíen al defensor. Cola invención de la pólvora, el cañón, los morteros, los obuses y l'artillería (estos postreros en tiempos modernos), los métodos tradicionales de defensa fixéronse cada vez menos efeutivos contra un asediu.

Los mongoles[editar | editar la fonte]

Na Edá Media, producir n'Asia la gran campaña del Imperiu mongol contra China, liderada por Genghis Khan. Foi una campaña desaxeradamente efeutiva, que dexó a los mongoles conquistar estenses árees. Inclusive si nun podíen entrar en delles de les ciudaes meyor fortificaes, utilizaben táctiques de batalla innovadores pa faese coles tierres y los ciudadanos:

"Concentrándose nos exércitos a campu abierto, les fortaleces teníen d'esperar. De xacíu, fortaleces pequeñes, o aquelles que yeren fácilmente sorprendíes, yeren tomaes a midida que díbense atopando. Esto tenía dos efeutos: Primero, cortaba a la ciudá principal la comunicación con otres ciudaes d'onde pudieren esperar ayuda. Segundu, los refuxaos de les ciudaes más pequeñes fuxíen a la gran fortaleza, que yera la postrera que quedaba inda a salvo. Les hordas de refuxaos non solo amenorgaben la moral de los habitantes y de la guarnición de la ciudá principal, sinón que tamién amenorgaba los sos recursos. Les reserves d'agua y comida víense amenaciaes pol súbitu influxu de refuxaos, y llueu, lo qu'antes yera una conquista realmente difícil, volvíase fácil. Los mongoles entós taben llibres pa asediar la fortaleza ensin interferencia del exércitu principal, que fuera destruyíu... Nel asediu d'Alepo, Hulagu utilizó venti catapultes namái contra Bab al-Iraq (La puerta d'Iraq). En Jûzjânî hai diversos episodios nos cualos los mongoles construyeron cientos de máquines d'asediu cola cuenta de devasar el númberu que tenía la ciudá pal so defensa. Magar Jûzjânî de xuru esaxeraba, les grandes cifres qu'utilizaba tantu pa los mongoles como pa los defensores dan una idea de la gran cantidá de maquinaria emplegada en cada asediu"[1]

Otra táctica mongol consistía n'usar les catapultes pa llanzar cadabres d'apestaos dientro de les ciudaes asediadas. La peste infestaría la ciudá y dexaría que fuera prindada con mayor facilidá, magar esti mecanismu de tresmisión d'enfermedaes nun se conocía naquel tiempu.

Na primer nueche del asediu, el caudiellu mongol afacer nuna tienda de color blancu. Eso significaba que si la ciudá rindíase, tolos ciudadanos seríen respetaos. El segundu día, utilizaba una tienda de color coloráu: si la ciudá rindíase mataríen a tolos homes, pero'l restu salvaríase. El tercer día usaba una tienda de color negru: nun se dexaríen sobrevivientes.

Esti tipu d'actitú yera común en munchos exércitos. Una ciudá que se rindía podía axustar pa evitar el saquéu. La que yera tomada pol asediu o pol asaltu podría sufrir terribles consecuencies, inclusive hasta'l sieglu XIX. Ente que el brutal saquéu de Xerusalén a la fin de la Primer Cruzada suel utilizase como amuesa del fanatismu relixosu cristianu de la dómina y la barbarie que provocaba contra los musulmanes, realmente nun yera distintu de la finalización d'un asediu nel que fuera necesariu tomar la ciudá al asaltu. Xerusalén fuera conquistada al asaltu y el costume yera que podía ser escalada mientres tres díes y tres nueches, y los habitantes podíen ser violaos o asesinaos ensin nengún tipu de torgues. La ciudá fuera escalada de forma similar namái cuatro años antes, en 1095 polos turcomanos. Yera habitual que si la ciudá fuera tomada al asaltu diera muerte a tolos varones; si rindiérase tres un llargu asediu (como Xerusalén en 1187 o Visby en 1361) impunxérense unos grandes tributos y que la ciudá quedara indemne si rindir ensin asediu.

Los mongoles yeren menos eficientes contra castiellos bien protexíos. Dizse qu'unu de los motivos polos cualos los mongoles nun llegaron nunca a intentar un verdaderu asaltu a Europa fueron los castiellos europeos. Tomalos riquiría demasiaos recursos, y un exércitu basáu na movilidá podría ser atacáu fácilmente mientres un asediu. Dempués de la catástrofe del añu 1242, el rei Bela IV enllenó Hungría de castiellos. Magar deterioraben el poder central, al dar a los nobles locales una base de poder, probaron ser desaxeradamente efeutivos contra los mongoles, y los húngaros refugaron con facilidá una invasión mongol a gran escala en 1281.

Los asedios na era de la pólvora[editar | editar la fonte]

«Planta del sitiu que'l revelde punxo a la ciudá de Badayoz» por Kungl Krigsarkivet en 1658.

La invención de la pólvora y l'usu del cañón empecipiaron una nueva era nes táctiques militares referentes al asediu. Los cañones empezaron a usase a empiezos del sieglu XIII, pero nun empezar a tener verdadera importancia hasta pasaos unos 150 años. Yá nel sieglu XVI los cañones yeren una pieza esencial y regular de cualquier exércitu en campaña, lo mesmo que de les defenses de cualquier castiellu.

La mayor ventaya del cañón sobre otres armes d'asediu yera la so capacidá de disparar un proyeutil más pesáu, más lloñe, más rápidu, y más de cutiu qu'anteriores armes. Con ello, muralles de dómines pasaes (más altes y relativamente más delgaes) yeren oxetivos escelentes y, col pasu del tiempu, fácilmente destructibles. En 1453, les grandes muralles de Constantinopla fueron destruyíes en solu seis selmanes polos 62 cañones del exércitu de Mehmet II.

Sicasí, llueu fueron apaeciendo nueves fortificaciones por toa Europa, esta vegada diseñaes p'aguantar les armes de fueu. Mientres el Renacimientu y la Edá Moderna los asedios siguieron formando una parte bien importante de la forma de faer la guerra n'Europa.

Una vegada que se fueron desenvolviendo los cañones d'asediu, les téuniques pa tomar una ciudá o fortaleza empezar a conocer en fondura, hasta'l puntu de ritualizarse. L'exércitu atacante arrodiaba una ciudá, y depués emplazaba a la ciudá a rindise. Si respondíen negativamente l'exércitu arrodiaría la ciudá con fortificaciones temporales pa torgar contraataques del exércitu defensor y la llegada de refuerzos. Los atacantes entós construyiríen una serie de trincheres, paraleles a les defenses, y xusto a la distancia de l'artillería defensivo. Entós construyiríen una trinchera en direición a la ciudá faciendo un percorríu en zigzag, pa evitar que quedara espuesta al fueu enemigo. Una vegada tuviera dientro del algame de l'artillería cavaría otra trinchera paralela con allugamientos pa cañones. Si fuera necesariu utilizaríase la primer artillería como cobertoria, y el procesu repitir hasta que los cañones tuvieren lo suficientemente cerca como p'atinar de plenu y abrir una fienda nes fortificaciones. D'esta forma, les tropes d'avanzadura y les de sofitu podríen averase lo suficiente como pa esplotar la fienda, al empar que'l procesu prosiguía dende dellos puntos y buscando un mayor aproximamientu. Dempués de cada pasu del procesu los asaltantes emplazarían a los defensores a la rindición, pero una vegada que les tropes algamaren con ésitu la ciudá al traviés de la fienda, los defensores nun podríen esperar nenguna piedá.

Teoríes emerxentes de meyora de les fortificaciones[editar | editar la fonte]

L'Imperiu Turcu asedió Constantinopla, capital del Imperiu bizantín, mientres cuasi dos meses en 1453. Otros asedios duraron muncho más.

Los castiellos que n'años anteriores fueren terribles torgues pa los asedios, agora yeren fácilmente derruidos coles nueves armes. Por casu, n'España, l'exércitu recién forníu de los Reis Católicos foi capaz de conquistar les fortaleces mores de Reinu nazarí de Granada Granada nos años 1482 a 1492 qu'aguantaren sieglos antes de la invención de los cañones.

A empiezos del sieglu XV, l'arquiteutu italianu Lleón Battista Alberti escribió un tratáu tituláu De Re aedificatoria, onde teorizaba métodos de construcción de fortificaciones capaces d'aguantar los nuevos cañones. Propunxo que les parés construyir de forma desigual, como los dientes d'una sierra. Propunxo fortaleces en forma d'estrella como muralles más baxes y grueses.

Sicasí, pocos dirixentes siguieron los sos conseyos. Unes poques ciudaes d'Italia empezaron a construyir nel nuevu estilu a finales de la década de 1480, pero foi namái a partir de la invasión francesa de la península italiana en 1494-1495 cuando les nueves fortificaciones empezaron a construyise en gran escala. Carlos VIII invadió Italia con un exércitu de 18.000 homes entrenaos cola artillería móvil a caballu de la dómina. Como resultancia, podía vencer virtualmente a cualquier ciudá o estáu, ensin importar lo bien defendíu que tuviera. Ante esta situación, diose la vuelta a la estratexa militar de la dómina, poniendo un particular énfasis na creación de nueves fortificaciones que pudieren aguantar un asediu modernu.

Un nuevu estilu de fortaleza[editar | editar la fonte]

Planu d'una fortaleza del sieglu XVII.

Demostróse que la forma más efeutiva de protexer les muralles del fueu que recibíen de los cañones enemigos resultaba ser la fondura (amontando la grosez de les defenses) y los ángulos (asegurando que los atacantes nun pudieren disparar a les muralles de forma perpendicular, sinón en ángulu oblicuu). Primeramente les muralles fueron amenorgaes y encontiaes delantre y detrás con materiales como piedra y sable qu'absorbía meyor l'impautu de los proyeutiles. Les antigües torres reformáronse y tomaron la forma de bastiones triangulares.

Esti diseñu tomó forma na traza italiana. Fortaleces en forma d'estrella arrodiando pueblos ya inclusive ciudaes; con defenses esteriores que demostraron ser bien difíciles de prindar inclusive pa un exércitu bien forníu. Les fortaleces construyíes d'esta forma a lo llargo del sieglu XVI nun llegaron a tar obsoletas hasta'l sieglu XIX, ya inclusive se siguieron usando mientres la Primer Guerra Mundial (anque modificaes pal estilu de guerra del sieglu XX).

Sicasí, el costu de construcción d'asemeyaes fortaleces yera desaxeradamente alto, y de cutiu yera demasiáu por que les pequeñes ciudaes pudieren asumilo. Dalgunes llegaron a la bancarrota nel procesu de construcción, ente qu'otres, como Siena, gastaron tanto dineru nes fortificaciones que yeren incapaces de caltener al exércitu afechiscamente, polo que perdieron les sos guerres seya que non. Aun así, construyéronse un gran númberu de grandes ya impresionantes fortaleces pel norte d'Italia nes primeres décades del sieglu XVI p'aguantar les repitíes invasiones franceses que llegaron a conocese como les Guerres d'Italia. Munches d'eses fortaleces inda siguen de pies.

Ente 1530 y 1550, el nuevu estilu de fortificación foise estendiendo per Italia y escontra el restu d'Europa: particularmente Francia, los Países Baxos y España. Los inxenieros italianos yeren demandaos por toa Europa, sobremanera n'árees azotaes pola guerra. Mientres munchos años, les táctiques ofensivu y defensivu tuvieron permediaes, llevando a una serie de guerres cada vez más preparaes y costoses que riquíen una mayor planificación y l'implicación de los distintos gobiernos.

Fortaleza de Bourtange en Groningen, Holanda. Fortaleza de forma pentagonal, amuesa 5 bastiones, unu en cada unu de los sos ángulos.

Les nueves fortaleces aseguraben que les guerres nun s'estendieren más allá d'una serie d'asedios. Puesto que les fortaleces podíen allugar fácilmente a unos 10.000 homes, un exércitu invasor nun podía ignorar una posición poderosamente fortificada, yá que suponía un riesgu bien alto de contraataque. Como resultancia, cuasi toles ciudaes teníen de ser tomaes, lo cual suponía un llargu procesu que podía tomar meses ya inclusive años, hasta que los ciudadanos de la ciudá rindir por fame. La mayoría de la batalles d'esta dómina fueron ente exércitos que calteníen el sitiu a una posición, y los exércitos de rescate que trataben de lliberar a los asediados.

El mariscal Vauban[editar | editar la fonte]

Ciudadela de Pamplona. Construyida en 1571 por orde de Felipe II pol prestixosu inxenieru italianu Giacomo Palearo, ye un pentágonu estrelláu de cinco puntes con baluartes nos estremos.

A la fin del sieglu XVII, el mariscal Vauban, un inxenieru militar francés, desenvolvió la fortificación moderna hasta'l so puntu álgido, refinando la estratexa del asediu ensin alteriala de forma drástica: cavaríense canales, les muralles protexer con glacis y los bastiones encarreraríen a los atacantes. Al empar demostró ser un maestru entamando él los asedios. Refinó l'asediu pa convertilo nun procesu metódicu que, si nun fuera atayáu, acabaría coles mayores fortificaciones.

Hai exemplos de fortaleces feches siguiendo'l so estilu n'América del Norte, incluyendo'l Fuerte McHenry, en Baltimore, el Fuerte Ticonderoga nel estáu de Nueva York y La Citadelle en Quebec.

Entamar y caltener un asediu ye tan difícil como defendelo. L'exércitu que asedia ten de tar preparáu pa repeler tantu les salíes del área asediada como cualquier ataque qu'intente llibrar la posición dende l'esterior. Por eso yera habitual construyir llinies de trincheres y defenses en dambes direiciones. Les llinies esternes arrodiaríen dafechu al exércitu atacante y daría-y proteición en casu d'ataques esternos, y seríen el primer esfuerciu de construcción na preparación del asediu, que se construyiría pocu dempués de que la ciudá fuera arrodiada. Tamién se construyiría una llinia de circunvalación, mirando escontra la zona asediada, como proteición ante les salíes de los defensores y previniendo una fuxida.

La siguiente llinia, que Vauban solía asitiar a unos 600 metros del oxetivu, contendría les principales bateríes de cañones pesaos, de forma que pudieren algamar al oxetivu ensin ser de la mesma vulnerables. Una vegada que s'establecía esta llinia, los equipos de trabayu avanzaríen pa crear otra llinia a 250 metros, que contendría cañones más pequeños. La última llinia construyir a namái 30 o 60 metros de la fortaleza. Esta llinia tendría los morteros, y sirviría como llugar del cual llanzar los ataques una vegada abriérense fiendes. Tamién ye dende equí dende onde los zapadores trabayaríen abriendo túneles p'atacar los cimientos de la fortaleza.

La trincheres que conecten delles llinies de los asediantes non podíen construyise de forma perpendicular a les parés de la fortaleza, yá que entós los defensores tendríen una clara llinia de fueu por tola trinchera. D'ende que se construyeren en zigzag, o con ángulos bien agudos.

Sitiu de Gravelinas, onde se produció la Batalla de Gravelinas, con una victoria española sobre les tropes franceses qu'obligó al rei francés a roblar la paz, y arrenunciar de la so invasión d'Italia. Esta batalla producióse dempués de la batalla de San Quintín, y n'honor a esta victoria, el rei Felipe II mandó construyir el Monesteriu del Escorial.

Otru elementu de la fortaleza yera la ciudadela. De normal tratábase d'una pequeña fortaleza dientro d'otra más grande, que dacuando se diseñaba como últimu bastión de defensa, pero de normal tenía la función principal de protexer a la guarnición d'una posible revuelta na ciudá. La ciudadela utilizábase tantu en tiempos de paz como en tiempos de guerra pa caltener l'orde de los residentes de la ciudá.

Como n'eres pasaes, la mayoría de los asedios decidir con poca llucha ente los exércitos. L'atacante tenía bien en cuenta la gran cantidá de baxes que supondría un ataque direutu a la fortaleza, polo que de normal se prefería esperar a que los suministros dientro de la fortificación escosárense, o les enfermedaes debilitaren a los defensores hasta'l puntu de que tuvieren deseyando rindise. Coles mesmes, les enfermedaes, y especialmente el tifus, yeren un peligru constante pa les tropes acantonaes fuera de la fortaleza, y de cutiu obligaben a la retirada. Los asedios de cutiu ganar l'exércitu qu'aguantara más tiempu.

Un elementu bien importante de la estratexa del asediu yera si dexaríase o non la rindición a la ciudá asediada. De normal yera preferible dexar la rindición, tantu pa evitar baxes como pa dar exemplu a futures ciudaes asediadas. Una ciudá a la que se-y dexaba rindise con un bien pequeñu costu en vides yera muncho meyor qu'una ciudá qu'aguantara enforma tiempu y fuera brutalmente masacrada a la fin. Ye más, si un exércitu tenía fama de matar y escalar ensin importar la rindición, entós los esfuercios defensivos d'otres ciudaes veríense doblaos.

L'apaición de la guerra móvil[editar | editar la fonte]

La táctica del asediu apoderó l'oeste d'Europa mientres la mayor parte de los sieglos XVII y XVIII. Podía invertise una campaña entera, ya inclusive más, nun solu asediu (por casu, Oostende en 1601-04 o La Rochelle en 1627-28). Esto tenía como resultáu conflictos desaxeradamente llargos y el balance qu'ufiertaba yera que, ente que los asedios suponíen un gran costu y lentitú, yera bien esitosu o, siquier, lo yera más que los alcuentros en campu abierto. Les batalles surdíen ente sitiadores y exércitos que trataben de lliberar el sitiu, pero'l principiu yera una victoria lenta per parte del mayor poder económicu. Los relativamente raros intentos de forzar batalles en campu abierto (el rei suecu Gustavo II Adolfo en 1630 o'l franceses contra los holandeses en 1672 o 1688) yeren cuasi siempres derrotes bien cares.

Magar mientres la Revolución Inglesa (1642-1651) hubo munchos asedios, la máxima xeneral de los exércitos de campu abierto yera «¿ú l'enemigu? Vaigamos y lluchemos. O... si l'enemigu venía... ¡Qué tenemos de faer! Salir a campu abierto y enfrentanos».[2] Esto yera bien distintu del sitiu de Nuremberg mientres les guerra de los 30 años y asina se demostró a les fuercies continentales polos reximientos de la New Model Army na batalla de les Dunes (1658) mientres la guerra anglu-española de 1654.

Sicasí, esti esquema sumió arriendes de la Revolución francesa y de les Guerres Napoleóniques. Les nueves téuniques traxeron exércitos de gran movilidá que s'enfrentaben en batalles de campu abierto, y una fortificación yá nun yera tan decisiva como solía ser. Les meyores n'artillería fixeron que les defenses qu'antes yeren cuasi infranquiables fueren inútiles. Por casu, les muralles de Viena que detuvieren a los turcos a mediaos del sieglu XVII nun fueron nenguna torga pa Napoleón a finales del sieglu XVIII. Cuando asocedíen los asedios, los atacantes solíen ser capaces de vencer les defenses nun plazu de díes o selmanes, en llugar de selmanes o meses, como asocedía antes. Sicasí, les llinies de fuertes de Torres Vedras (1810-1811), que fueron construyíes polos portugueses so la direición del cuerpu d'Inxenieros de l'Armada Británica mientres la guerra na península, fueron capaces de detener a los franceses y fueron el primer exemplu de guerra de trincheres. L'asediu de Sebastopol de 1854-1855 mientres la guerra de Crimea y los de Petersburg, Virxinia, mientres la Guerra Civil Estauxunidense demostraron que les fortificaciones modernes inda podíen aguantar al enemigu mientres munchos meses.

Esta era d'exércitos móviles siguió al traviés del sieglu XIX. Por casu, la gran fortaleza sueca de Karlsborg construyida siguiendo la idea de les fortaleces de Vauban, foi entamada amás como ciudá capital de reserva pa Suecia, dempués de la perda de Finlandia en 1809, pero antes de terminase la so construcción en 1909 yá taba obsoleta.


Les meyores na teunoloxía d'armes de fueu ensin les necesaries meyores nes comunicaciones nel campu de batalla gradualmente llevaron a que les táctiques defensives volvieren tener más fuercia. Un exemplu d'asediu mientres esta dómina, enllargáu mientres 337 díes por cuenta de la incomunicación de los sitiaos, foi'l Sitiu de Baler, nel qu'un amenorgáu grupu de soldaos españoles, foi sitiáu nuna pequeña ilesia polos insurrectos filipinos, nel intre de la Revolución Filipina y la Guerra d'España y Estaos Xuníos, hasta meses dempués de roblase'l Tratáu de París que daba per rematáu'l conflictu.

Mientres la guerra franco-prusiana, les llinies nos campos de batalla movíense rápido per Francia. Sicasí, l'asediu de Metz y l'asediu de París detuvieron a los exércitos alemanes mientres meses, por cuenta de la superioridá del fusil Chassepot, y de primeres de fuertes adosaos y semi-adosaos con artillería de calibre pesáu. Esto determinó la construcción de fortaleces al traviés d'Europa, como les fortificaciones de Verdún.

La guerra moderna[editar | editar la fonte]

Imaxe d'una trinchera cerca de La Boisselle mientres la Batalla del Somme en xunetu de 1916.

Principalmente como resultancia de la medría del poder de fueu (como les ametralladores) a disposición de les fuercies defensives, la Primer Guerra Mundial alicó una forma de guerra d'asediu na forma de guerra de trincheres. Anque l'asediu saliera de les zones urbanes, porque les muralles de la ciudá nun yeren efeutives contra les armes modernes, la guerra de trincheres yera, sicasí, capaz d'utilizar munches de les téuniques de la guerra d'asediu (túneles, mines, artillería y, poques gracies, la guerra de gastadura) pero nuna escala enforma mayor y nun frente bien estendíu. El desarrollu del tanque ameyoró les táctiques d'infantería, a la fin de la guerra volvió xirar la balanza en favor de les maniobres.

El Blitzkrieg de la Segunda Guerra Mundial demostró que les fortificaciones fixes yeren vencíes fácilmente poles maniobres, en llugar de por aciu l'ataque frontero y llargu asedios. La gran Llinia Maginot foi devasada y les batalles que llevaríen selmanes d'asediu podíense agora evitar col usu de la fuercia aérea (como por casu la captura alemana con paracaidistes del Fuerte Eben Emael, Bélxica, a empiezos de la guerra). Los asedios más importantes de la Segunda Guerra Mundial fueron nel Frente del Este, onde la sangrienta guerra caleyera marcó les batalles de Leningráu, Stalingráu y Berlín. Nestes batalles, les ruines d'una redolada urbana demostraron ser torgues tan efeutives pa un exércitu invasor como cualquier fortificación.

Nel Oeste, amás de la Batalla del Atlánticu, los asedios nun fueron de la mesma escala que nel frente del Este. Sicasí, hubo una serie d'asedios notables o críticos: la islla de Malta, Tobruk y Monte Cassino. Nel sureste asiáticu tuvo llugar l'asediu de Singapur, el de Myitkyina y otros.

Los métodos de suministru aereu desenvolviéronse y usáronse llargamente na Campaña de Birmania pa suministrar provisiones a los Chindit (infantería británica aparcada na India) y otres unidaes, incluyendo a les que s'atopaben n'asedios como'l d'Imphal. Toos estos casos dexaron a los aliaos llograr una esperiencia vital pal bloquéu de Berlín na Guerra Fría.

Mientres la Guerra de Vietnam les batalles de Dien Bien Phu (1954) y Khe Sanh (1968) tuvieron carauterístiques asemeyaes a un asediu. En dambos casos, el Vietminh y el Vietcong fueron capaces d'aisllar al exércitu enemigu prindando los terrenes d'alredor. En Dien Bien Phu los franceses fueron incapaces d'utilizar la fuercia aérea pa tomar l'asediu y fueron derrotaos. Sicasí, en Khe Sanh, namái 14 años más tarde, les meyores téuniques dexaron a los Estaos Xuníos aguantar l'asediu. La resistencia de les fuercies de los Estaos Xuníos foi asistida pola decisión de les fuercies vietnamites d'usar l'asediu como una distraición estratéxica pa dexar la so ofensiva móvil, la primera en desenvolvese de forma segura. L'asediu de Khe Sanh amuesa les carauterístiques típiques de los asedios modernos: ente que los defensores teníen una gran capacidá de caltener l'asediu, l'oxetivu principal de los atacantes yera embotellar les sos fuercies y crear una distraición estratéxica, más que llevar l'asediu a la so conclusión.

Aiciones policiales[editar | editar la fonte]

A pesar del impresionante poder del estáu modernu, les táctiques d'asediu siguen utilizándose en conflictos policiales. Esto haise por cuenta de un gran númberu de factores, principalmente'l riesgu a la vida humana, yá seya la de la policía, los asediados, terceres persones o los rehenes. La policía utiliza negociadores entrenaos, psicólogos y, si ye necesariu, la fuercia, de normal cola posibilidá de sofitase nes fuercies armaes si ye necesariu.

Una de los entueyos a les que fai frente la policía nun asediu con rehenes ye'l Síndrome d'Estocolmu, por aciu el cual n'ocasiones los rehenes desenvuelven venceyos d'afinidá colos sos captores. Hai casos nos que los rehenes intentaron sirvir d'escudu a los sos captores o refugaron cooperar coles autoridaes nes acusaciones.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. May, Timothy (2004). «Mongol Arms», Explorations in Empire, Pre-Modern Imperialism Tutorial: the Mongols. University of Wisconsin-Madison. [1].
  2. Defoe, Daniel. Memoirs of a Cavalier. [2] (Proyeutu Gutenberg).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Duffy, Christopher (1975). Fire & Stone: The Science of Fortress Warfare (1660–1860). New York: Stackpole Books. 2nd ed., 1996..
  • Duffy, Christopher (1996). Siege Warfare: Fortress in the Early Modern World, 1494–1660. Routledge and Kegan Paul.
  • Duffy, Christopher (1985). Siege Warfare, Volume II: The Fortress in the Age of Vauban and Frederick the Great. London: Routledge and Kegan Paul.
  • Lynn, John A.. The Wars of Louis XIV.
  • May, Timothy (2004). «Mongol Arms», Explorations in Empire, Pre-Modern Imperialism Tutorial: the Mongols (n'inglés). University of Wisconsin-Madison.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]