Vercinxétorix

De Wikipedia
Vercinxétorix
Vida
Nacimientu Galiacirca 80 de edC
Nacionalidá Arvernos
Muerte Roma[1]46 de edC[2] (33/34 años)
Causa de la muerte garrote vil (es) Traducir
asfixia (es) Traducir[3]
Familia
Padre Celtilo
Oficiu xefe tribalmilitar
Serviciu militar
Lluchó en Guerra de les Galias
Cambiar los datos en Wikidata

Vercinxétorix (nacíu c. de 80 e.C.[4] en Auvernia,[5] fináu en 46 e.C. en Roma) foi fíu del líder galu Celtilo, de la tribu de los arvernos. A finales de la Guerra de les Galies, xunió a la mayoría de les tribus gales coles mires d'enfrentase a Xuliu César y espulsa-y de los sos territorios. Vencíu n'Alesia (52 e.C.), foi prindáu y encarceláu nel Tullianum mientres seis años hasta que foi executáu en celebrándose el trunfu de César.[6] Los sos fíos fueron educaos como romanos.

Vercinxétorix foi unu de los primeros líderes galos que llogró empobinar a una parte importante de la nación gala, amosando verdaderu talentu militar al enfrentase al más grande de los estrategues del so tiempu, Xuliu César. Sol reináu de Napoleón III, emplegóse considerablemente la so figura como representante de la civilización galorromana. Darréu, mientres l'enfrentamientu francu-alemán, encarnó la figura mítica y patriótica del pueblu francés, que lo convirtió en parte importante del so historiografía mientres el sieglu XIX. Ente 1870 y 1950 convertir a güeyos de les nueves xeneraciones d'escolares nel primer líder de Francia.

Biografía[editar | editar la fonte]

Fuentes primaries[editar | editar la fonte]

Les fontes históriques que documentan la vida de Vercinxétorix son escases y tienen de ser interpretaes y emplegaes con procuru, partiendo de la base que la conformen escritos antiguos,[7] ente los que destaquen les obres d'Estrabón,[8] Plutarcu,[9] y Floro, quien emplega como fonte principal a Titu Liviu,[10] y Dion Casio.[11] Sicasí, la obra que contién más información avera del líder galu son los Comentarios de la Guerra de les Galies de Xuliu César, destinaos a ser lleíos pol Senáu. Esta obra foi escrita a lo llargo de les sos campañes y compilada tres la so victoria final sobre los galos n'Alesia. Los estractos relativos a Vercinxétorix resumir nel Llibru VII de los Comentarios.

Ye abondo esconcertante al intentar esbozar la semeya d'un personaxe históricu, el tener que referise esencialmente a los discursos y traces del so calter referíos pol so principal adversariu, que la so esmolición nun yera probablemente perpetuar la so memoria cola más meticulosa oxetividá.

Comentarii de Bello Gallico de César. Edición de 1783.

Sicasí, les importantes meyores realizaes nel campu de l'arqueoloxía de la Francia galorromana nos últimos cuarenta años apurrieron abondos elementos como p'ayudar na comprensión del calter del personaxe.

Orixe[editar | editar la fonte]

Nacimientu[editar | editar la fonte]

Según Estrabón, ye probable que naciera en Gergovia (Auvernia),[12] anque tamién esiste la posibilidá de que'l líder galu naciera en Nemoso, ciudá arverna mentada tamién pol xeógrafu griegu, («los arvernos asentir nel Valle del Líger. La so capital ye Nemoso, allugada na so vera»)[12] y que la so allugamientu correspuende d'una manera averada al allugamientu de la moderna ciudá de Clermont-Ferrand. Recién investigaciones arqueolóxiques revelen que la capital de los arvernos nun taba alcontrada en Clermont-Ferrand, sinón en Corent; amás, diches investigaciones desvelen la esistencia d'una escepcional urbanización con un desenvolvimientu policéntrico na zona de Limaña. Los espertos determinaron que na dómina de César coesistíen el oppidum fortificáu de Gergovia y la ciudá desenvuelta de Corent.

Desconozse la so fecha de nacencia exacta, anque puede deducise de forma averada a partir d'un estractu de los Comentarios de César. El xeneral republicanu fai referencia al futuru líder galu sol nome de adulescens,[13] términu emplegáu na Antigua Roma pa designar a un home menor de trenta años. Determinaos historiadores establecieron la so fecha de nacencia c. del añu 80 e.C.[14]

Vercinxétorix yera fíu de Celtilo, líder d'unu de les principales cles arvernos. El pueblu arverno yera una de les tribus más poderoses, con un territoriu que s'estendía dende'l Languedoc hasta Narbona y hasta les fronteres de Massilia y imperaban sobre los pueblos establecíos hasta'l Pirene, l'Océanu (Océanu Atlánticu) y el Rin.[12]

El so padre foi asesináu poles families aristocrátiques arvernas, que trataben de restablecer el so derechu al tronu, abolíu cuando los arvernos fueron ganaos polos xenerales romanos Cneo Domicio Ahenobarbo y Quintu Fabio Máximu Alobrógico (122 e.C.).[15] En venciendo n'Orange a Bituito, rei de los arvernos, los romanos caltuviéron-y so arrestu domiciliariu hasta la so muerte en Alba Longa (Italia), ya impunxeron al so pueblu un nuevu réxime.[16] El refugu a la nueva dinastía pesaba tanto como la medrana a frayar el tratáu robláu colos romanos, fonte de seguridá y prosperidá pa esti pueblu mientres sesenta años.[17]

Nome[editar | editar la fonte]

L'orixe del so nome foi mientres llargu tiempu un misteriu. Nos sos Vides Paraleles, Vida de Xuliu César, Plutarcu fai referencia al líder galu al traviés del nome de «Ουεργεντοριξ (Ouergentorix)»; Estrabón emplega otra forma pa referise a él. Sicasí, tanto César na so obra como numberoses monedes topaes col so nome grabáu precisen el so forma onomástica exacta:

VERCINGETORIXS.[18]

L'historiador Floro escribe nel so Historia Romana que «...hasta'l so nome paez fechu pa crear l'horror».[19] Tres el redescubrimientu» nel sieglu XIX de la Galia y de Vercinxétorix, los autores preguntáronse mientres munchos años si'l nome del líder arverno yera realmente un nome de persona, o si a cencielles significaba «el xefe» en llingua arverna.[20] D'esta miente Jules Michelet nóma-y El Vercinxétorix» nel so Historia de Francia.[21] Hubo, pos, dellos reis llamaos asina n'historiar gala, lo qu'esplicaría la bayura y repartición d'exemplares de monedes llevando esta inscripción. Pero la dificultá fincaba sicasí en que «el» Vercinxétorix lleva realmente este nome enantes inclusive de que-y fora confiada la responsabilidá suprema.

Anguaño, almítese lo que los filólogos describieron dende va tiempu: Vercinxétorix ostenta un títulu honoríficu compuestu de Ver- (pronunciar «uer-» [wer]) que ye una forma de superlativu, cingeto(s) (pronunciar «kinnguéto» [kiŋˈgeto]) faciendo referencia a la figura del guerreru y el sufixu -rix (pronunciar «riks» [ˈɾiks]), ye dicir "rei" n'antiguu celta). El sufixu -rix ta presente en numberosos nomes galos: nos sos Comentarios, César menta dos Cingétorix[22] Por tanto, puede considerase como un títulu y traducilo como «el más grande rei de los guerreros».[23]

Semeya[editar | editar la fonte]

Nun se topó nenguna escultura de Vercinxétorix que date de la dómina antigua, polos que los pintores, escritores y escultores del sieglu XIX, como Bartholdi, viéronse obligaos a imaxinase al líder galu inspirándose nes definiciones lliteraries realizaes por Xuliu César y otros autores antiguos,[24][25][26][27] que describen a Vercinxétorix como un home trabáu, de llargu pelo y pobláu bigote.

De tolos oxetos arqueolóxicos que s'atoparon, los únicos oxetos conocíos que pudieron representar a Vercinxétorix cuando inda taba con vida son les monedes contemporánees. Les investigaciones realizaes por Jean-Baptiste Colbert de Beaulieu, que revolucionaron la numismática gala ente los años cincuenta y sesenta,[28] conducieron al afayu de 25 estáteros d'oru y dos de bronce col nome de Vercinxétorix grabáu.[29]

Sicasí, ante la entruga de si puede concluyise de qu'esi perfil que figura nestos estáteros representa a Vercinxétorix los especialistes entienden que non. Estos inclínense más bien pola teoría de que diches monedes contienen una representación de tipu helenísticu d'una divinidá que podría ser Apolo, y non d'un rei.[30][31] Brigitte Fischer, siguiendo nesto a Jean-Baptiste Colbert de Beaulieu, solo ve en diches monedes representaciones de Apolo qu'asonsañen al estátero de Filipu II de Macedonia.[32][33]

Moneda de 48 e.C. acuñada en Roma; ye posible que represente a Vercinxétorix, daquella cautivu.

Paradóxicamente, la verdadera cara de Vercinxétorix podría nun ser el qu'apaez representáu nun denariu galu, sinón el que figura un denariu romanu acuñáu en 48 e.C. por Lucio Hostilio Saserna.[34][35] Amuesa la semeya d'un xefe galu con cara aballada y demacrada, colos pelos de la nuca peñaos, con bigote y pería, con un escudu detrás de la cabeza.[36] L'anversu amuesa un auriga conduciendo una biga sobre la cual alcuéntrase un guerreru galu desnudu blandiendo una llanza y portando un escudu, una de les téuniques de combate favorita de los galos. Hai que señalar qu'esti denariu foi acuñáu por un allegáu de Xuliu César nuna dómina na que Vercinxétorix taba cautivu en Roma, polo que dalgunos numismáticos sostienen que podría tratase de la semeya del propiu Vercinxétorix.[37] N'efeutu, cuando s'acuñó esta moneda'l galu más célebre taba en Roma y nun podía haber un modelu meyor pa los grabadores. Otros envaloren que la semeya representa un personaxe de más edá que nun yera'l Vercinxétorix de la dómina (alredor de 32 años) y piensen que ye una alegoría de la victoria romana sobre los galos.

Los romanos arguyecer d'amosar nes sos monedes los trofeos representativos de los pueblos derrotaos,[38] o los sos símbolos de prestíu.[39][40] Sicasí, yera escepcional exhibir les cares de los líderes vencíos. La moneda de L. Hostilio Saserna podría esplicase al traviés del deséu de representar a un enemigu fora de lo común, el caudiellu de los galos. La so cara desnutrido sería'l reflexu de los sos cuatro años de cautiverio, y esplicaríase pola voluntá de remarcar l'aspeutu d'aflicción y desesperación d'un prestixosu enemigu.

La Guerra de les Galies[editar | editar la fonte]

Situación de la Galia nel sieglu I e.C.[editar | editar la fonte]

La confederación edua, aliada colos romanos, enfrentar a los arvernos y secuanos.

Tres la derrota de los alóbroges en Solonion (61 e.C.), la Gallia Narbonensis tuvo definitivamente sometida; ente que Aquitania, Bélxica y Céltica[41] caltuviéronse como territorios independientes de Roma. César, gobernador de les provincies de Galia Cisalpina y Tresalpina, describió la disposición de los distintos pueblos establecíos na Galia Comata:

«Gallia est omnis acolumbra in partes trés», diz César («la Galia ta estremada en trés partes»); los territorios habitaos polos aquitanos, los celtes y los belgues. Tres la conquista del sur del territoriu francés ente los años 125/122 e.C. redactáronse numberosos trataos comerciales estableciéndose sólidos venceyos con Roma. Por esa dómina la Galia taba habitada por más de sesenta pueblos, de los cualos conócense dellos nomes, como los arvernos, eduos, sécuanos y remos. En total, el pueblu galu podría integrar d'ente 9 a 10 millones de persones.[42]

Dende mediaos del sieglu II e.C., y sobremanera tres la conquista romana del sur de la Galia, los eduos aliar colos romanos y establecieron fuertes llazos comerciales, políticos y militares con ellos. Los arvernos, un poderosu pueblu que tradicionalmente exerciera'l dominiu del Macizu Central, oponer a esta alianza y enfrentáronse a eduos y romanos hasta qu'estos postreros ganáron-yos en 121 e.C.[43]

La Guerra de les Galies[editar | editar la fonte]

En 58 e.C. los helvecios, forzaos pola creciente presión exercida polos xermanos que lideraba Ariovistu, empecipiaron una masiva migración escontra Saintonage. Xuliu César utilizó como sida esti desplazamientu pa invadir esi mesmu añu la Galia a la cabeza de les sos lexones y de los contingentes unviaos polos aliaos eduos, que'l so pueblu atopar so l'amenaza xermana. Al entamu de la invasión romana, Vercinxétorix yera un mozu de venti años perteneciente a l'aristocracia arverna n'edá de combatir.[44] Anque César siempres alegó que la invasión tratar d'una aición defensiva, modernos historiadores determinaron que con esta campaña'l xeneral nun pretendía otra cosa qu'impulsar la so carrera política, según apoderase de les llexendaries riqueces de los galos.

Celtillos, xefe d'unu de les principales cles arvernos, trató d'algamar el lideralgu del partíu anti-romanu» de la Galia, que los sécuanos (debilitaos pol recién enfrentamientu con Ariovistu) dirixieren mientres el sieglu anterior.[45] Sicasí, el líder arverno foi executáu poles families aristocrátiques de la so tribu, quien refugaron sometese a la so autoridá.

El fíu de Celtillos, Vercinxétorix, integrar nel exércitu de César, onde se convirtió n'unu de los sos contubernalis (compañeros de tienda de campaña). En cuenta de estos privilexos militares los galos brindaben a los romanos la so cooperación y la so conocencia de la xeografía y la cultura de la Galia Comata. Comandó un cuerpu de caballería arverno llográu en virtú del tratáu de 120 e.C.

Les campañes de César

La Guerra de les Galies conduciría a César y al so exércitu más allá de Rin y a Britania.[46] El conflicto estender mientres cinco años y estremóse en numberoses campañes cada añu coles mires de someter a les tribus rebalbes.

En 58 e.C., César decidió intervenir con cuenta de torgar que los xermanos de Ariovistu convertir nuna amenaza pa la Galia; ganó-yos en Alsacia, cerca de Mulhouse, y estableció nel Rin una frontera ente ellos y los galos que se caltendría mientres los próximos sieglos. A partir d'esi momentu'l antecesores de los alemanes nun podríen cruciar el ríu ensin l'aprobación de los romanos.[47]

En 57 e.C., César dirixir escontra'l Nordeste valiéndose de la rapidez cola que yera capaz de colar a la cabeza de les sos tropes; ellí enfrentóse a los belgues aconceyaos na redoma del ríu Aisne. Zarrar nos sos campamentos y esperó a ver la desunión que produciría la so presencia ente los sos adversarios; tres los que combatió socesivamente a los nervios d'Ambíorix y a los belóvacos. Medrosos de la meyora romana, los pueblos d'Armórica rindiéronse. El total sometimientu de la Galia paecía confirmar el términu del conflictu. Roma conmemoró l'heroísmu de los sos soldaos cola celebración d'una fiesta que duró diez díes.[45]

Sicasí, César permaneció na Galia, onde dende 56 e.C. tuvo que faer frente a un progresivu aumentu de la resistencia, especialmente de la xenerada arriendes de los impuestos. Enfrentar a los poderosos vénetos de Morbihan y a los sos aliaos del otru llau de la Canal de la Mancha. La represión sobre la defección bretona foi despiadada, esaniciar a l'aristocracia y se esclavizó a la población.

Pel hibiernu de 54/53 e.C. españó una nueva revuelta liderada polos eburones, un pueblu qu'habitaba na redoma del Mosa. Los rebeldes llograron destruyir una lexón, obligando a César a movilizar a una docena de lexones con cuenta d'enfrentase a ellos; tres la so derrota, la tribu foi práuticamente esterminada. Produciéronse delles rebeliones esporádiques, como la de los carnutes o los senones.[48] El legatus de César, Labieno, combatió a los tréveros.

Nel iviernu de 53 e.C. César mover hasta una de les sos provincies, la Galia Cisalpina (Norte d'Italia). Vercinxétorix emplegó l'ausencia del líder enemigu p'adquirir poder nes asamblees del so pueblu.

Líder de la revuelta gala de 52 e.C.[editar | editar la fonte]

Toma de poder[editar | editar la fonte]

Estatua ecuestre de Vercinxétorix de Bartholdi en Clermont-Ferrand.

Vercinxétorix trató d'aprovechase de la difícil situación qu'esperimentaba la República romana tres la derrota de Gruesu y l'aniquilación de les sos lexones polos partos na Batalla de Carras (53 e.C.), según del descontentu esperimentáu por una Galia cansada d'esta llarga guerra. Traicionó'l tratáu colos romanos al reivindicar los sos derechos dinásticos:

La rensía pola independencia perdida y la galdidura causada pol dominiu romanu crecíen progresivamente, y cada vegada más rápidu, porque acaldía esti dominiu tornóse más opresivo.[49]

Nel iviernu de 53/52 e.C., los comerciantes romanos d'Orleans fueron masacrados polos carnutes.[50] Informáu d'esta noticia,[51] Vercinxétorix tomó'l lideralgu de los arvernos y púnxose a la cabeza del partíu antirromano». Los sos apasionaos discursos movilizaron contra los romanos a una Galia que-yos odiaba. A finales de 53 e.C. o principios de 52 e.C., los rebeldes llograron el sofitu de los aliaos de los romanos.[52]

César escribe que la masacre d'Orleans tuvo precedida por una serie de xuntes «metanes los montes»;[53] identificáu como'l Monte de los carnutes. El romanu afirma qu'equí se redactaron los términos del tratáu a los que taben suxetos los integrantes de la revuelta, anque nun noma a nengún de los galos presentes nesa xunta. C. Goudineau escribe que se deben lleer estes llinies con muncho procuru»,[54] una y bones l'escritu de César describe la combalechadura d'una manera similar a como lo fai Salustio con Catilina. Independientemente d'ello, la rebelión de los carnutes supunxo la salida a escena del que se convertiría nel más duru rival de César mientres el conflictu.[55] Les sos reivindicaciones taben basaes nuna sólida posición política, similar a la que caltuvo'l so padre y, según César, axuntó a los miembros de la so cla por que tomaren les armes.[55]

Vercinxétorix, fíu de Celtillos, arverno, home nuevu que taba ente los más poderosos del so país, que'l so padre convertir nel mayor príncipe de tola Galia, y que foi muertu polos sos compatriotes porque aspiraba a la realeza, convocó a los miembros de la so cla y consiguió fácilmente encender.[56]

Vercinxétorix tuvo qu'enfrentase a la oligarquía arverna liderada pol so tíu paternu Gobanitio, probable responsable de la execución del so padre y de la so espulsión de la capital. Vercinxétorix foi espulsáu de Gergovia, a lo que respondió empecipiando'l reclutamiento de tropes por toa'l campu. Dempués volvió dellos díes más tarde,[57] movilizando al pueblu y proclamándose como únicu comandante supremu. Aclamáu rei polos arvernos, unvió embaxadores a tolos pueblos de la Galia. Según Robin,[58] el vocabulariu qu'emplega César a la d'escribir los sos Comentarios referente a tomar de poder ye desaxeradamente connotado y ye bien significativu pal so llector romanu: les pallabres qu'escueye, de la que resulten bien familiares, impliquen nos sos llectores unes determinaes reacciones: anque se presenta a Vercinxétorix como un home de considerable poder, na frase en que se describe'l sofitu que-y brinda la población rural empléguense pallabres con cuenta de desacreditarle a los güeyos de los senadores romanos. César se vale de pallabres similares a les qu'usa pa calificar el sofitu a Catilina o Clodio. D'esa manera, César refuga cualquier llexitimidá política presente nes sos pretensiones, describiéndo-y como un home peligrosu.

Táctiques militares[editar | editar la fonte]

A lo llargo d'anguaño, el líder arverno va amosar un auténticu talentu militar y políticu al enfrentase a unu de los más capaces estrategues romanos. La so estratexa estremar en dos fases:

  • Implantación d'una resistencia entamada cola capacidá de hostigar ensin fuelgu a los efectivos romanos allugaos nel so territoriu. Vercinxétorix decatar de la dependencia de suministros del exércitu enemigu, y con cuenta de desestabiliza-y dirixó una «táctica de tierra quemada».[59]
  • Establecimientu de rellaciones diplomátiques cola mayor parte de les tribus gales coles mires de xuniles contra'l dominiu romanu.

En xineru de 52 e.C. unviáronse una serie d'embaxadores a tolos pueblos galos con cuenta de que s'estableciera una alianza nacional basada en tomar de rehenes. Trató d'imponese o neutralizar a los eduos, antaño aliaos de los romanos. El cardurco Lucterios viaxó a la provincia narbonesa con cuenta de convencer a los rutenos y a los sos aliaos pa xunise a ellos contra los romanos, de cuenta que la Galia Narbonense quedaba direutamente amenazada. El mesmu Vercinxétorix axustó una alianza colos bituriges, miembros tradicionales de la confederación edua. Nesti momentu la mayor parte de los pueblos del centru y l'oeste de la Galia xuniérense contra'l procónsul.[60]

Tarreciendo tener qu'enfrentase a una insurrección xeneralizada, César atayó la so estancia na Cisalpina y, a finales de xineru, mover a Narbona con cuenta de restablecer l'enfotu. Con un coraxosu movimientu tomó la ruta del norte cruciando'l puertu de Vivarais; en travesando'l neváu Macizu Central, allugáu en plenu país arverno, llogró algamar Agendico (Sens). A la so llegada en febreru d'aquel mesmu añu, disponía de seis legiones ocioses y d'otros cuatro esplegaes na fronteres trévera y xermana pa enfrentase a los sediciosos.[61]

Campañes de primavera (52 e.C.)[editar | editar la fonte]

El líder arverno aplicó con ésitu la so estratexa; evitó la confrontación direuta colos romanos, galdiendo a les lexones y destruyendo la so capacidá d'abastecese por aciu l'exerciciu d'una «táctica de tierra quemada».[62]

Alvirtiendo que César concentraba los sos efectivos, volvió a entamar la ofensiva al enfrentase a los boyos, tribu aliada de los romanos y miembru de la confederación edua; d'esa manera amosaba la so determinación a acabar col únicu pueblo galu qu'osaba aguantáse-y. Anque sitió'l oppidum de Gorgóbina[63] el talentu y habilidá estratéxica de César dexó a los romanos beneficiase del sofitu loxísticu de diverses tribus gales como los boyos, remos y eduos por aciu la firma de pactos con aquellos que s'amosaben reticentes a xunise a los sediciosos.

En travesando les afaraes tierres de Brie, César llogró apoderase de la ciudá de Cénabo;[64] y el xeneral republicanu ordenó a los sos lexonarios amburar la capital carnuta con cuenta de que vengase de les masives execuciones qu'ordenó esti pueblu a empiezos de la revuelta. Darréu trespasó'l territoriu de Sologne y asedió Avárico,[65] anque ordenó a los sos soldaos que nun la destruyeren. César escribe que Vercinxétorix abandonó la ciudá a pesar de que los bituriges deseyaben caltenela. Sobre la base de los alderiques historiográficos surdíos en redol a esta cuestión, Christian Godineau envalora qu'esti asediu formaba parte de la táctica del líder de los sediciosos, quien querdría ganar a les lexones en esponiéndoles a una guerra de gastadura na que tendríen d'enfrentase a un llargu asediu d'una fortaleza reputadamente inexpugnable. Esi sería'l motivu de que destruyeren aquelles que nun fueron consideraes demasiáu fáciles de conquistar.

La estratexa resultaría de nun ser pola habilidá sitiadora de César, quien nun bazcuyó a la d'ordenar a los sos homes establecer un castrum (campamentu militar) en plenu mes de marzu. L'exércitu republicanu llogró entrar na ciudá a la selmana del entamu del asediu. A la so entrada, esterminar a la población.[66]

Fin de la confederación edua (abril-mayu de 52 e.C.)[editar | editar la fonte]

Vercinxétorix, pa completar los reximientos, pidió a cada ciudá ciertu númberu de soldaos, declarando cuántos y en qué día se debíen presentar (...) Con tales disposiciones en curtia quedó reemplazáu lo perdío en Avárico. Entrín y non, Teutómato, fíu de Olovicón, rei de los nitióbroges (próximos a la moderna ciudá d'Agen), que'l so padre mereció del nuesu Senáu'l nome d'amigu, con un gruesu cuerpu de caballería y de mercenarios aquitanos axuntar con Vercinxétorix.
Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, VII, 31

Magar la cayida de Avárico supunxo un duru revés pa Vercinxétorix, parte de la so estratexa taba teniendo ésitu: les lexones carecíen y, lo más importante, los aliaos de Roma empezaben a camudar de bandu. Lo más ominoso pa los romanos yera que los sos aliaos más fieles, los eduos, paecíen a puntu de xunise a los sediciosos. Ello ye que Convictolitave algamó'l poder en desterciu del «partíu pro-romanu» lideráu por Coto. A la familia del primeru pertenecía Dúmnorix, el vergobreto al que César mandara asesinar en 55 e.C. En poques selmanes, los eduos declaráronse aliaos de Vercinxétorix.

La defección edua tuvo acompañada por una serie de revueltes protagonizaes polos otrora integrantes de la so confederación. César viose obligáu a unviar a Titu Labienu al mandu de dos legiones con cuenta de restablecer l'orde nel territoriu de los parisios y senones.[67]

Victoria de Gergovia (xunu de 52 e.C.)[editar | editar la fonte]

Muriu del oppidum nes llanures de Gergovia.

Vercinxétorix remontó entós la vera oriental del Allier; César escorrió-y pola vera opuesta.

Fiel a la so táctica, el líder arverno zarrar en Gergovia, oppidum allugáu na redoma de Clermont-Ferrand. César afirma nos sos Comentarios que se cumpliera'l so deséu de «ablayar la vanidá gala lo mesmo que de devolver el coraxe a los suyos».[68] Ente que el comandante establez les sos perdes en setecientos homes, ciertu historiadores califiquen esta batalla como una derrota aplastante que supunxo un importante revés pa los intereses romanos na zona. Plutarcu afirma que tou diba bien «hasta'l momentu en que'l pueblu eduo entró en guerra. Al xunise a los rebeldes, provocaron una fonda aprovecedura nel exércitu de César. Esa ye la razón pola que llevantó'l campamentu».[69]

Tres la derrota César tomó'l camín del noroeste con cuenta de xunise a les tropes de Titu Labienu, que combatíen con durez a los senones. Nesti puntu, la sedición estendiérase pela mayor parte del territoriu galu. Vercinxétorix llogró revalidar el so títulu como líder de los arvernos y llogró l'alianza de los eduos. Al envís de terminar de consolidar el so dominiu, ordenó la invasión de les provincies del norte d'Italia. Sicasí, l'ataque supunxo un completu fracasu.

En Bibracte, impúnxose finalmente como líder de los galos sublevaos.[70] La mayor parte de les tribus gales xunir por primer vegada na so historia. Probablemente quixo ganar definitivamente a César, creyendo na so superioridá numbérica, anque la metá de les sos tropes potenciales taben por llegar, que fueron les que constituyeron el contingente de reserva en Alesia.

La rindición d'Alesia (ochobre 52 e.C.)[editar | editar la fonte]

Vercinxétorix refundia les sos armes a los pies de Xuliu César por Lionel Noel Royer (1899). Muséu Crozatier, en Le Puy-en-Velay.

Xuliu César reagrupó les sos tropes formando dolce nueves lexones, esto ye, 50.000 soldaos; sicasí perdiera a tolos auxiliares galos. El comandante romanu centró la so atención en recuperar los territorios que-y arrampuñaren los rebeldes; negándose a dexar posiciones, Vercinxétorix unvió a la so caballería a combatir a César, al que s'enfrentó a pocos quilómetros d'Alesia. Los combates concluyeron con una victoria romana.[71]

Vercinxétorix decidió axuntar les fuercies de que disponía, aproximao 80.000 soldaos, n'Alesia, el mayor oppidum de los mandubios. Cursáronse pidimientos d'ayuda a tolos aliaos; colos sos homes, les tribus indíxenes formaren l'exércitu de socorru», formáu por c. de 250.000 caballeros ya infantes.[72]

Mentanto, César esplegó a les sos lexones en campamentos allugaos en redol a la fortaleza, y, con cuenta de poder sitiar el oppidum, ordenó la construcción d'una enorme muralla doble que circunvalaba Alesia. La enorme estructura, que siguía'l modelu qu'emplegara Publio Cornelio Escipión Emiliano en Numancia, suponía'l bloquéu total de los sitiaos; estos nun podíen salir en busca d'alimentos, nin recibir el sofitu del exércitu de socorru.[73]

Vercinxétorix perdió la batalla tres cuarenta díes d'implacable asediu; les sos tropes taben morriéndose de fame. Los refuerzos llegaron finalmente, y, lideraos polos xefes mandubios y lemovices,[74] llanzaron una serie d'ataques sobre les sólides defenses romanes. Anque la situación de los romanos yera desesperada nun rompieron el sitiu en nengún momentu. El líder galu aceptó la so derrota y solicitó parlamentar con César, al qu'ufiertó la so vida en cuenta de los 53.000 sobrevivientes d'Alesia. Desarmaos, los sitiaos salieron de la ciudá y fueron prindaos poles lexón.[75]

La derrota en Alesia basar na superioridá loxística y armamentística de los romanos, a la falta d'entendimientu ente los diversos líderes galos, poco avezaos a lluchar xuntos, y sobremanera, a la demoranza del exércitu de socorru.

El restu de tribus siguiríen aguantando un pocu más. Lucterio, el líder de los efectivos de refuerzu en Alesia, combatió a los romanos hasta qu'estos-y abarganar en Uxeloduno (51 e.C.), otru inexpugnable oppidum. Cuando-yos ganó, César toyó les manes a los sobrevivientes del asediu con cuenta de semar el terror ente'l restu de pueblos galos.

Muerte[editar | editar la fonte]

Especúlase enforma sobre la so muerte. Dizse que Xuliu César tomó a Vercinxétorix como'l troféu de la so llarga campaña na Galia qu'exhibiría nel trunfu que tenía pensáu celebrar. Probablemente caltúvose-y prisioneru nuna celda de Tullianum, onde pensaba ser esgañáu n'agostu de 46 e.C., añu en que César celebró'l so trunfu sobre la Galia.

Vercinxétorix na historia francesa[editar | editar la fonte]

Hasta'l sieglu XIX, los historiadores nun mentaben a Vercinxétorix, yá que los sos trabayos sobre los oríxenes de Francia llevaben llargu tiempu dedicaos a los oríxenes míticos de les dinastíes reales (troyanos, etc.). Namái mentaben a los francos como los primeros habitantes, y a Clodovéu I o Merovéu, como los primeros reis.

El descubrimientu de Vercinxétorix ye'l de los galos, na obra Histoire des Gaulois depuis les temps les plus reculés d'Amédée Thierry, publicada en 1828. Anque siguiendo de mui cerca el testu de César, da d'ello una versión viva y romántica qu'apurrió al llibru un inmensu ésitu popular. Dempués Henri Martin nel so Histoire de France populaire (1867-1875) celebró so una vena nacional» a los galos, roxos y altos, y a los sos xefes, como Vercinxétorix. Otru historiador, Rémi Mallet dixo: Henri Martin consigue dotar a Francia y a los franceses d'ancestros reales y simpáticos (...). Llogró vulgarizar y que s'almitiera definitivamente la esistencia de Vercinxétorix.[76]

Valoración de la Francia galorromana so Napoleón III[editar | editar la fonte]

Estatua de Vercinxétorix en Alise-Sainte-Reine, Borgoña, alzada en 1865.

Almirador de Xuliu César (na so calidá de civilizador de tierres consideraes bárbares) l'emperador Napoleón III contribuyó al redescubrimientu y a la revalorización de la historia de los pueblos galos.

En 1866, Napoleón III encargó a Aimé Millet, alzar una estatua de siete metros d'altu de Vercinxétorix, nel presuntu llugar de la batalla d'Alesia, que fixera escavar al coronel Stoffel en Alise-Sainte-Reine, a 60 km al noroeste de Dijon, en Borgoña. Nel pedestal, diseñáu por arquiteutu Eugène Viollet-le-Duc, puede lleese:

La Gaule unie

Formant une seule nation
Animée d'un même esprit,

Peut défier l'Univers
Vercinxétorix a les asamblees gales (César, Guerra de les Galies, VII,29).[77]

L'héroe galu de la III República[editar | editar la fonte]

Foi sobremanera mientres la Tercer República, cuando se instrumentalizó a Vercinxétorix, aprofiando'l so papel heroicu, de «resistente al invasor» y símbolu de la idiosincrasia francesa. Felicidad propaganda taba destinada a aponderar el patriotismu de los franceses exacerbando el sentimientu de revancha dempués de la derrota contra l'Alemaña de 1870 apocayá unificada. La imaxe de patriota galu que se llevantó contra l'invasor taba magnificada nos manuales escolares, como'l Lavisse:

La Galia foi conquistada polos romanos, a pesar de la valerosa defensa del galu Vercinxétorix, que foi'l primer héroe de la nuesa historia
Histoire de France, cours moyen, Ernest Lavisse, 1884.

Esta visión de la historia ye retomada pola célebre Le Tour de France par deux enfants (La vuelta a Francia de dos neños) de G. Bruno, apaecía en 1877, de la que s'imprimieron 7 millones d'exemplares nos siguientes 30 años. Nun capítulu del llibru, un mozu alsacianun dialoga con un escolar d'Auvernia:

¿Cuál querdríais tener, l'alma heroica del nuevu galu defensor de los vuesos antepasaos, o l'alma ambiciosa ya insensible del conquistador romanu?
- ¡Oh!, esclamó Julien emocionáu cola so llectura- preferiría sufrir lo que sufrió Vercinxétorix que ser cruel como César.

A partir de que Camille Jullian publicó la so obra Vercinxétorix, en 1901, forxóse la imaxe moderna del xefe galu. Como dixo Albert Grenier, el so socesor nel Collège de France «buscando a Vercinxétorix, Jullian atopó la Galia». Repostió qu'esa imaxe moderna de Vercinxétorix foi depués constantemente precisada, anque se viera que los aspeutos concretos de la so vida inda tán basaos, no esencial, nuna llectura crítica del testu eminentemente políticu de César.

Representaciones nes artes[editar | editar la fonte]

Por cuenta de la desapaición de los galos y de Vercinxétorix de la historia oficial francesa mientres más de 18 sieglos, nun esisten representaciones escultóriques nin pictóriques sos enantes del sieglu XIX. En 1866 alzáronse les monumentales estatues oficiales de Vercinxétorix en Alise-Sainte-Reine (realizada por Millet, 1866) y en Clermont-Ferrand (por Auguste Bartholdi, 1903). Nel sieglu XX, Vercinxétorix y Xuliu César fueron representaos con una estatura similar en dos de los trés estatues honorífiques qu'hai nel estrañu palaciu ideal de Ferdinand Cheval en Hauterives, nel departamentu de Drôme.

A lo llargo del sieglu XX realizáronse numberoses representaciones de Vercinxétorix, imáxenes de Épinal y cuadros, como por casu en Bertin, salón de 1867; en Chatrousse, salón de 1877; en Mouly, salón de 1886, en Segoffin, salón de 1911.

Étienne Clémentel, figura radical de Puy-de-Dôme, consagró a Vercinxétorix una epopeya llírica en cuatro actos. El libretista foi Joseph-Henri Louwyck y el compositor Joseph Canteloube, y l'obra estrenar na Ópera Garnier el 26 de xunu de 1933.

Na segunda parte del sieglu XX, el cómic fai figurar al héroe popular en numberoses ediciones:

Amás de los numberosos volúmenes d'Astérix, el tomu 18 de la serie del cómic Alix, escrita y dibuxada por Jacques Martin, Vercinxétorix, apaecía en 1985, centrar nel papel d'este na llucha ente Pompeyo y Xuliu César.

El tomu 11 de la serie Vae victis!, Cetill le Vercingetorix, publicáu en 2001, describe dellos episodios de la Guerra de les Galies.

Los tomos 2 y 3 de l'Extraordinaire Aventure d'Alcibiade Didascaux, d'ediciones Athéna, narren les migraciones celtes, la Guerra de les Galies y la romanización.

Tocantes a cinematografía, diverses películes de la postrera década contemplaron la figura de Vercinxétorix:

Na esitosa serie televisiva Xena: Warrior Princess, l'héroe galu recibe un tributu n'unu de los sos episodios. Pa facilitar los diálogos ye llamáu Vercinix y ye salváu de morrer pola protagonista, enemiga de la mesma de Xuliu César. Entrega a Gruesu (quién nesti episodiu nun morrió a manes de los partos y quien por ser un políticu acadaulado naide del populacho conoz) a la condena y muerte pública en llugar de Vercinix, quien asina se salva y torna a la so tierra, mientres la historia oficial escribe la versión que toos conocemos. Déxase notar al entamu del episodiu les aptitúes pa la guerra del pueblo galu onde inclusive una muyer se bate d'igual a igual colos homes, igual que lu fai la protagonista.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «Vercingetorix» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume VI, 1892. 
  3. «Vercingetorix» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume VI, 1892. 
  4. Nun esiste fonte dalguna que date la fecha de nacencia de Vercinxétorix. Esta fecha averada deducir a partir d'un estractu de la obra de César, que escribe que'l líder galu tenía menos de 30 años cuando combatió en Alesia.
  5. Probablemente en Nemoso, territoriu que correspuende al actual Clermont-Ferrand.
  6. Dión Casio, Historia Romana, XLIII, 19, 4 afirma que'l so asesinatu asocedió'l mesmu día del trunfu. Pero esto nun ye comprobable. Una y bones les fontes nun precisen les circunstancies exactes del mesmu, ye por analoxía cola muerte de Simón fíu de Gioras, descrita por Flaviu Xosefu, La guerra de los xudíos, VII, 154, que se deduz que'l vieyu líder arverno foi esgañáu. Pero sigue tando la dulda nel aire. Una nueva hipótesis ye que foi lleváu a los montes, nuna casa senciella con vista a Roma, onde se-y aislló cola so familia. Los sos fíos nun fueron educaos sol sistema galu, sinón pol romanu, lo cual aseguraba que nun se vengaren nun futuru. Vease Luciano Canfora, César, el dictador demócrata, París, Flammarion, 2001, p. 383 n. 75
  7. Christian Goudineau, Le dossier Vercinxétorix, Éditions Actes Sud, 2001.
  8. Estrabón Xeografía, IV, 2, 3
  9. Plutarcu Vides Paraleles, Alejandro & César XXV-XXVII
  10. Floro, Epítome de Titu Liviu, I, 45
  11. Dion Casio, Historia Romana, XL, 41
  12. 12,0 12,1 12,2 Estrabón Xeografía, IV, 2.3.:«... Gergovia, ciudá de los arvernos asitiada sobre un monte bien alto de la cual procedía Vercinxétorix.»
  13. La adulescentia yera la edá anterior al exerciciu d'una maxistratura; la trentena yera la edá en qu'un home algamaba dafechu la edá adulta en Roma, cuando podía dar los sos primeros pasos al traviés del Cursus Honorum. Hai que tener en cuenta que l'estractu en que César llama a Vercinxétorix adulescens ta escritu nel añu 52 e.C..
  14. Goudineau, p. 278.
  15. Ernst Badian (1996), “Domitus Ahenobarbus, Gnaeus (2)”, n'Hornblower, Simon, Oxford Classical Dictionary, Oxford: Oxford University Press.
  16. Vincent Guichard, «Les Arvernes», en Le dossier Vercinxétorix, p. 249.
  17. C. Goudineau, p. 277.
  18. D. y Y. Roman, Histoire de la Gaule, Fayard, París, 1997, p. 65 y nota 165 de la p. 651
  19. Floro, Historia Romana, Llibru III, XI.
  20. Suzanne Citron, L'Histoire de France autrement, Ediciones de l'Atelier, 1995, p. 14:
    Ye bien posible que Vercinxétorix, más qu'un nome propiu, fora un títulu que significara «rei bien poderosu» o «super-rei guerreru»
    .
  21. El catálogu de la esposición Vercinxétorix y Alesia (1994) precisa na páxina 201 que:
    Na segunda edición de la so Historia de Francia, publicada en 1869, Jules Michelet fala entós del «Vercinxétorix de los arvernos».
  22. Un xefe britanu (Comentarios sobre la Guerra de les Galies v.22; y un xefe trévero (ídem, v.3-4; 56-57).
  23. V. Kruta, les Celtes, París, 2000, p. 856
  24. Xuliu César, Comentarios de la Guerra de les Galies.
  25. Virxiliu, Eneida.
  26. Diodoro Sículo, Biblioteca Histórica.
  27. Flavio Arrianu, Anábasis d'Alejandro Magno.
  28. Colbert de Beaulieu (J.B.) Lefevre (G.) les monnaies de Vercinxétorix, Gallia, 21, 1963
  29. Estes monedes paecen provenir toes de l'ayalga de Pionsat. A partir d'estes pieces, identificáronse 11 monedes con troqueles de anversos y 10 d'aviesos, lo que fai qu'a lo menos 75.000 pieces tuvieron de ser acuñaes. Estes monedes d'oru son llixeres y de una llei d'alredor d'un 40% d'oru sobre un pesu total mediu de 7,30 g pa una norma de 8 g (B. Fischer). Los dos pieces de bronce, atopaes en Alesia, son monedes acuñaes nel momentu de la batalla. Catálogue Vercinxétorix Alésia, RMN, 1994, páxs. 206-207
  30. Topáronse semeyes bien similares nes monedes antigües de Massalia que nun tienen rellación con Vercinxétorix.
  31. Brigitte Fischer,Le dossier Vercinxétorix, p. 232 y J. B. Colbert de Beaulieu y B. Fischer, en Recueil des inscriptions gauloises, IV. les légendes monétaires, Gallia, 1998
  32. «Musée National d'Histoire et d'Art - Copia d'un estátero de Filipu II de Macedonia» (francés).
  33. C. Goudineau, Le dossier Vercinxétorix, p. 232. Topáronse estos estáteros en Dordoña. Seríen traíes a la Galia por mercenarios galos
  34. «Moneda acuñada por Lucio Hostilio Saserna» (francés).
  35. Sear, Roman Coins, Vol. 1, Millenium Edition, n° 419, p. 153.
  36. Porta noblemente una especie de paludamentum con fíbula.
  37. «Les images des gaulois sur les monnaies romaines (les imáxenes de los galos nes monedes romanes)» (francés).
  38. «Guerreros incómodos».
  39. Armes, carnynx.
  40. Monedes.
  41. Categorización grecorromana totalmente ayena a la disposición de les distintes naciones gales.
  42. Pierre Cabannes, en De l'an 58 à l'an 50 avant J.C., en Les grandes dates de l'Histoire de France, Seuil, 2005. Esti valor ye una estimación que s'emplega comúnmente, anque numberosos especialistes modernos eviten citalo por cuenta de la so probable inexactitud.
  43. Karl Fezrdinand Werner, Anícieslos, histoire de France, Fayard, 1984, 169-171
  44. «La Gaule avant la conquête romaine», en Histoire de la France s.d. Georges Duby, ed. Larousse, 1970.
  45. 45,0 45,1 K.F. Werner, p.172
  46. L'actual Gran Bretaña.
  47. K.F. Werner, p.171.
  48. Esta postrera producida na primavera de 53 e.C.
  49. Amédée Thierry, Histoire des Gaulois, 1828, citáu por C. Goudineau, p. 27.
  50. Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, VII, III
  51. Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, VII, III, 3
  52. C. Goudineau, p.288
  53. Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, VII, I, 4
  54. Regards sur la Gaule, París, 1998, p.171
  55. 55,0 55,1 Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, VII, IV, 1
  56. Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, VII.
  57. Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, VII, IV, 4
  58. R. Seager, "Caesar and Gaul: some perspective on the Bellum Gallicum", en F. Cairns y Y. Fantham dir., Caesar against Liberty. Perspectives on his Autocracy, Cambridge, 2003, páxs. 19-34 y, sobremanera la p. 29
  59. Henri Soulhol, Le dossier Vercinxétorix, p. 321 y Soulhol, Henri, Vers Alésia, sur les traces de César et de Vercinxétorix: interprétation stratégique et tactique de la Guerre des Gaules, Ed. des Ecrivains, 2000.
  60. C. Goudineau, p. 291
  61. Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, L, VII.
  62. Henri Soulhol, Le dossier Vercinxétorix, p. 322
  63. Cerca de Sancerre.
  64. La moderna ciudá d'Orleans.
  65. La moderna Bourges.
  66. C. Goudineau p.297.
  67. C. Goudineau, p.299
  68. Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, L, VII, 53
  69. C. Goudineau, p. 304
  70. Xuliu César, Comentarios a la guerra de les Galies, VII, 63
  71. C. Goudineau, p. 306
  72. Según César 250.000 infantes y 8000 caballeros. Según Plutarcu 300.000 combatientes en total.
  73. C. Goudineau, p. 312
  74. Los lemovices yera un pueblu aquitano asitiáu ente los ríos Garona y Loira. Cf. Estrabón, op. cit. IV, 2, 2
  75. C. Goudineau, p. 327
  76. Citáu por Suzanne Citron en L'Histoire de France autrement, p. 15.
  77. Traducción: La Galia xunida/ formando una sola nación/ animada por un mesmu espíritu, puede desafiar al Universu.
  78. (en francés) Vercinxétorix. Le roi des guerriers, le héros national, le dernier Gaulois... En histoforum.org

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Testos antiguos
Historia y documentos
  • Christian Amalvi, De l'art et la manière d'accommoder les héros de l'histoire de France: De Vercinxétorix à la Révolution, Albin Michel, 1989, ISBN 978-2-226-03511-0
  • Georges Bordonove, Vercinxétorix, avec lui commence véritablement l'histoire de la France, Pygmalion, 1997, ISBN 978-2-85704-514-4
  • Roger Caratini, Les grandes impostures de l'histoire de France, de Vercinxétorix à Napoléon, Michel Lafon, 2004 ISBN 978-2-7499-0181-7
  • Suzanne Citron, Vercinxétorix et l'idéologie française, éd. Imago, 1989.
  • F. Corréard Vercinxétorix ou la chute de l'indépendance gauloise, Hachette, 1888.
  • Alain Duval et al., Vercinxétorix et Alésia, RMN, 1994, ISBN 978-2-7118-2789-3
  • Roger Facon, Jean-Marie Parent, Vercinxétorix et les mystères gaulois, Robert Laffont, 1983, ISBN 978-2-221-01149-2
  • (n'alemán) Rudolf Fellmann, Christian Goudineau, Vincent Guichard, Michel Redde, Henry Soulhoul, Caesar und Vercingetorix, Philipp von Zabern, 2000, ISBN 978-3-8053-2629-2
  • Ch. de Gailly de Taurines, Vercinxétorix, Larousse, 1933.
  • M. Gorce, Vercinxétorix, chef des Gaulois, Payot, 1935.
  • M. Gorce, Vercinxétorix devant Gergovie, -y Minaret, 1942.
  • Christian Goudineau, Le Dossier Vercinxétorix, coedición Actes Sud/Errance, 2001, ISBN 978-2-742-73116-4
  • Cécile Guignard-Vanuxem, Vercinxétorix, -y défi des druides, Chaos, 1980 ISBN 978-2-909754-74-1
  • Cécile Guignard-Vanuxem, Vercinxétorix, Cheminements, 2001, ISBN 978-2-914474-23-8
  • Jacques Harmand, Vercinxétorix, Fayard, 1984 ISBN 2-213-01368-3
  • Camille Jullian, Vercinxétorix, 1901 y reedición con P.-M. Duval, 1977, ISBN 978-2-235-00329-2
  • Héron de Villefosse, Vercinxétorix, Gründ, 1955, ASIN B0000DTP9W
  • Venceslas Kruta, Vercinxétorix, Flammarion, 2003, ISBN 978-2-08-012623-8
  • André -y Bey, L'Initiation de Vercinxétorix, Albin Michel, 1926 ASIN B0000DL7Y5
  • Anne de Leseleuc, Vercinxétorix ou l'épopée des rois gaulois, L'archipel, 2001, ISBN 978-2-84187-250-3
  • Anne de Leseleuc, Vercinxétorix, Le dernier roi gaulois, Livres en gros caractères, 2001, ISBN 978-2-7444-0543-3
  • Serge Lewuillon, 52 avant JC, Vercinxétorix à Alésia, ed. Complexe, 1999, ISBN 978-2-87027-712-1
  • Jean Markale, Vercinxétorix, Hachette, 1982, ISBN 978-2-01-008692-9
  • Paul-Marius Martin, Vercinxétorix : -y politique, -y stratège, Perrin, 2000, 260 páxines, ISBN 978-2-262-01691-7
  • Pierre Miquel, Histoire de France: de Vercinxétorix à De Gaulle, Marabout, 1996, ISBN 978-2-501-00894-5
  • F. Monnier, Vercinxétorix et l'indépendance, Didier, 1875.
  • Philippe Pétain, De Vercinxétorix à Pétain, 1942 ASIN B0000DUWJ2
  • Jean-Jacques Rochard, Vercinxétorix -y Gaulois, La Table ronde, 1967, ISBN 978-2-7103-1724-1
  • André Simon, Vercinxétorix et l'idéologie française, Imago, 1989 ISBN 978-2-902702-54-1
Romanos
  • Charles Dormontal, Le Grand Amour de Vercinxétorix, Académie Nationale de Conférences, 1945 ASIN B0000DQBBU
  • Alain Mabanckou, Les petits-fils nègres de Vercinxétorix, Points, 2006, ISBN 978-2-7578-0066-9
  • François Migeat, Et ton nom va ser Vercinxétorix, Robert Laffont, 2006, ISBN 978-2-221-10374-6
  • Jean Séverin, Vercinxétorix, Robert Laffont, 1992, ISBN 978-2-221-03821-5
  • Jean-Michel Thibaux, Vercinxétorix, Plon, 1990, ISBN|978-2-259-02723-6
Mocedá
  • Jacques Marseille, Les grands personnages : Vercinxétorix, Hachette éducation, 1990, ISBN 978-2-01-015721-9
  • Jean-Marie Ruffieux, Vercinxétorix et César, L'école des loisirs, ISBN|9782211041300
  • Bertrand Solet, Vercinxétorix, Pocket Junior, 2000, ISBN 978-2-266-10290-2
  • Alain Surget, Fabrice Parme, Les enfants du Nil, Tome 6: -y secret de Vercinxétorix, Castor Poche, 2005, ISBN|9782081630635
  • auteur inc. Vercinxétorix, Hachette Histoire Juniors, 1979, ISBN|9782010056161
Historia del arte
  • Marie-Thérèse Moisset, «L'iconographie de Vercinxétorix à travers les manuels d'Histoire», Bulletin du Musée des Antiquités Nationales, 1976, n° 8
  • Antoinette Ehrard, «Vercinxétorix dans les Beaux-arts», Bulletin du Musée des Antiquités Nationales, 1994.
  • Hélène Jagot,« -y Vercinxétorix' d'Aimé Millet (1865), image équivoque du premier héros national français» Histoire de l'art, n° 57, 2005.
Cómics
  • Alain de Bussac, Véronique Bene, Vercinxétorix, L'Instant durable, 1982, ISBN 978-2-86404-004-0
  • Claude Carré, Jean-Marie Michaud, Vercinxétorix, la B.D. du filme, Casterman, 2001, ISBN 978-2-203-35640-5
  • Clapat, Cornélius Crane, Alcibiade Didascaux chez les Gaulois, Tomu 3: De la révolte de Vercinxétorix à la Gaule romaine, Athéna éd., 1999, ISBN 978-2-913314-01-6
  • Jacques Martin, Vercinxétorix, Casterman, 1993, ISBN 978-2-203-31218-0
  • S. Rocca, J.-Y. Mitton, Vae victis, T. 11, Celtil, -y vercingétorix, 2001, ISBN 978-2-84565-043-5}
  • Victor de La Fonte y Raphaël, Victor Mora et Pierre Castex, L'Histoire de France en bandes dessinées n°1: Vercinxétorix, César, Larousse, 10, 1976
Teatru
  • Ch. Dormontal, Vercinxétorix, drame théâtral en IV actes, Paladins de France, 1964.
Filmografía

Enllaces y documentos esternos[editar | editar la fonte]



Enllaces esternos[editar | editar la fonte]