Tercer República Francesa

Coordenaes: 48°52′13″N 2°18′59″E / 48.8703°N 2.3164°E / 48.8703; 2.3164
De Wikipedia
Segundu Imperiu Francés
Tercer República Francesa
(de 4 setiembre 1870 a 10 xunetu 1940)
Francia de Vichy
estáu desapaecíu
Himnu nacional La Marsellesa
Alministración
Capital París
Forma de gobiernu República parllamentaria
Llingües oficiales francés
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 48°52′13″N 2°18′59″E / 48.8703°N 2.3164°E / 48.8703; 2.3164
Llendaba con Alemaña nazi
Demografía
Población 35 565 800 hab.
Economía
Moneda franco francés (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La Tercer República Francesa (en francés Troisième République Française) foi'l réxime republicanu a valir en Francia de 1870 a 1940. La tercer República foi'l primera réxime francés que s'impunxo mientres un llargu tiempu dende 1789. N'efeutu, dempués de la cayida del antiguu réxime, Francia esperimentó n'ochenta años, siete rexímenes políticos: tres monarquíes constitucionales, dos repúbliques efímeres (mientres dolce y cuatro años respeutivamente) y dos imperios. Estes dificultaes contribúin a esplicar la indecisión de l'Asamblea Nacional, que retrasó nueve años, de 1870 a 1879, p'arrenunciar a la monarquía y proponer una tercer constitución republicana.

Formando una constitución de compromisu, les Lleis constitucionales de 1875 estableciendo una república parllamentaria de tipu bicameral. Marcaos pol Golpe d'Estáu de 1851, dirixíu pol so primer presidente electu, los republicanos alcordaron na práutica al presidente un rol puramente representativu. La Tercer República constituyó lo que Philip Nord llamo "el momentu republicanu[1]", ye dicir un periodu marcáu por una fuerte identidá democrática, que les lleis sobre la educación, la llaicidá, los derechos de fuelga, d'asociación y de xunta ilustren. La Tercer República ye tamién una dómina na que la vida de los franceses ye "apasionadamente política, tanto como la vida d'un pueblu puede selo nun periodu non revolucionariu".[2] Ye lo que Vincent Duclert califica de "nacencia de la idea de Francia como nación política[3]"

La Tercer República foi tamién un periodu marcáu por toa una serie de reformes sociales a les cualos la sociedá aspiraba, notablemente pola adopción d'una llexislación más favorable pa los emplegaos.

Nacida na derrota, la Tercer República evolucionó de la so proclamación a la so cayida nun contestu de confrontación con Alemaña. La Tercer República ye'l réxime que dexó a la república instalase de manera duradera na historia francesa dempués del fracasu de la primer (1792-1804) y segunda (1848-1852), que namái duraren dolce y cuatro años, respeutivamente.

Antecedente[editar | editar la fonte]

Francia yá esperimentara en dos causes rexímenes republicanos, polo cual la ideoloxía del republicanismu nun resultaba ayena a la historia política del país. Asina, nel contestu de la Revolución Francesa instauróse la Primer República tres el destronamientu de Lluis XVI, que esistió ente los años 1792 y 1804 cuando Napoleón Bonaparte eslleir al proclamase emperador.

Coles mesmes, tres la Revolución de 1848 que destronó al rei Lluis Felipe I proclamóse la Segunda República, que duró hasta 1852, cuando Luis Napoleón Bonaparte instauró'l Segundu Imperiu

Contestu[editar | editar la fonte]

El 19 de xunetu de 1870 españara la guerra franco-prusiana ente'l Segundu Imperiu francés y el Reinu de Prusia, na cual esti postreru llograra la collaboración militar d'otros estaos alemanes (como los reinos de Baden, de Wurtemberg, y de Baviera). Empecipiaes les campañes béliques ente les tropes en llucha, el cursu de la guerra inclinóse llueu a favor de Prusia, que llogró continuos trunfos militares sobre'l franceses. El mesmu emperador francés Napoleón III asumiera'l comandu militar de les sos fuercies pero a fines d'agostu quedó abarganáu con un gran contingente de soldaos franceses nes fortificaciones de Sedán, soportando ellí un duru asediu de les tropes prusianes. Ensin posibilidaes reales de romper el cercu o salvar les sos tropes, Napoleón III aceptó capitular ante los xefes militares prusianos el 2 de setiembre de 1870 y quedó como prisioneru de guerra xunto con dellos miles de los sos soldaos. Tal decisión resultó crucial pa la política de Francia, al quedar el país ensin xefe d'Estáu de secute.

Entamos de la República[editar | editar la fonte]

El políticu Léon Gambetta, líder de la oposición republicana na Asamblea Nacional, proclamó la República en París el día 4 de setiembre metanes la roxura popular contra Napoleón III al conocese la grave derrota de Sedán. El mesmu día, establecer en París un Gobiernu de Defensa Nacional encabezáu pol xeneral Louis Jules Trochu, gobernador militar de París, y compuestu ente otros de Gambetta, Jules Favre, Jules Ferry, Henri Rochefort, Jules Simon, Emmanuel Arago y Adolphe Crémieux.

Los esfuercios del nuevu réxime nun torgar que les fuercies prusianes al mandu del xeneral Helmuth von Moltke punxeren sitiu a París dende'l 19 de setiembre de 1870. Los esfuercios del Gobiernu de Defensa Nacional resultaron vanos y nun foi posible reconstruyir un exércitu francés capaz de llevantar l'asediu prusianu a París, que capituló el 28 de xineru de 1871 tres dellos meses de privaciones y fame. El xeneral Moltke recibió órdenes d'Otto von Bismarck de dexar una guarnición prusiana en París, pero retirar la mayor parte de les sos tropes a posiciones de fácil defensa cercanes a la ciudá. En paralelu quedó acuartelada en París la llamada Guardia Nacional que fuera encargada d'asegurar la defensa de la capital mientres l'asediu prusianu.

El Gobiernu de Defensa Nacional apautó un armisticiu colos prusianos el 28 de xineru de 1871 p'asina celebrar eleiciones llexislatives pa l'Asamblea Nacional el 8 de febreru. Como resultáu d'estes eleiciones, Adolphe Thiers ocupó la presidencia de Francia dende'l 18 de febreru de 1871, pero Thiers nun foi proclamáu "presidente" de manera oficial sinón "xefe del Poder Executivu de la República" en considerancia a que'l réxime republicanu entá nun taba reguláu por una Constitución. De los 768 escaños de l'Asamblea Nacional, solo 675 pudieron ser ocupaos por causa de la guerra; coles mesmes, los monárquicos resultaron ser mayoría absoluta al ganar 396 escaños.

La Guardia Nacional, formada na so mayoría por individuos de les clases populares y miembros de la pequeña burguesía, caltuvo una gran rensía contra'l Gobiernu de Defensa Nacional que nun pudo torgar la rindición de la ciudá de París. Ello ye que la Guardia Nacional, anárquica, refugó apurrir a les tropes gubernamentales los sos cañones y armes pesaes, y eventualmente el 18 de marzu de 1871 sublevóse y tomó el control de París, instaurando un gobiernu municipal popular conocíu como la Comuña de París, n'oposición a la política del Gobiernu de Defensa Nacional instaláu en Versalles y presidíu por Adolphe Thiers. La Comuña sería combatida poles fuercies gubernamentales y acabaría violentamente entartallada nuna campaña militar (incluyendo un severu y destructivu combate urbanu dientro de París) que terminó'l 28 de mayu de 1871.

Tres el Tratáu de Frankfurt celebráu'l 10 de mayu de 1871, el gobiernu francés apautó la paz col Imperiu alemán, alcordando la retirada parcial de les tropes prusianes del suelu francés. Francia dexó la provincia francesa d'Alsacia, parte de los Vosgos y parte de la provincia de Lorena a Prusia, que fueron amestaes como "territoriu imperial". Aceptó pagar arreglos de guerra por un importe de cinco mil millones de francos d'oru, mientres Prusia ocupaba coles sos tropes dellos departamentos del norte de Francia hasta'l pagu total de la delda.

Intentu de restauración monárquica[editar | editar la fonte]

Aprovechando la cayida de Napoleón III grupos monárquicos trataron d'instaurar en Francia una monarquía constitucional, pa lo cual yá esistíen dende diba munchos años dos bandos aspirantes al tronu francés. El primeru yera de los legitimistas que sofitaben a los Borbones herederos de Carlos X (que fuera derrocáu en 1830), reconociendo al so nietu Enrique V, conde de Chambord, como rei. L'otru bandu yera'l de los orleanistes que sofitaben a los herederos de Lluis Felipe I de Francia, el "Rei Ciudadanu" derrocáu en 1848, reconociendo al so nietu, Lluis Felipe, conde de París, como legitimo herederu.

Dambos grupos apautaron que'l conde de Chambord reinaría como Enrique V de Francia, y a la so muerte heredaría'l tronu'l conde de París, pos Enrique nun tenía fíos. El conde de Chambord retornó de volao a Francia en xunetu de 1871[4] y, instaláu en Chambord, refugó la bandera tricolor y pidió restablecer l'antigua bandera monárquica (blanca con flores de lliriu) usada mientres la Restauración.[5] Estes condiciones causaron la división ente los monárquicos y la alienación de la opinión pública, faciendo imposible la restauración proyeutada, al puntu que'l mesmu Adolphe Thiers, magar la so conservadorismu, prefirió empezar a formalizar la República.

Anque, tres l'arrenunciu de Thiers en mayu de 1873, ocupó la presidencia'l monárquicu mariscal Mac-Mahon y que na Asamblea Nacional subsistió una mayoría monárquica hasta les eleiciones llexislatives de 1876, la intransixencia del conde de Chambord favoreció la causa republicana y estremó a los diputaos monárquicos na Asamblea. El Conde de Paris, pela so parte, que xurara fidelidá a «Enrique V de Francia», tuvo qu'esperar a la muerte d'este, en 1886, pa reclamar el tronu; sicasí, entós daquella, la república yá taba firmemente establecida.

La República toma forma[editar | editar la fonte]

El xeneral monárquicu Patrice de Mac-Mahon como presidente de la República Francesa en 1873

Anque'l xeneral monárquicu Patrice de Mac-Mahon foi escoyíu "presidente de Francia" en 1873 pa gobernar por un plazu de siete años, llueu los republicanos ganaron mayor preponderancia política. La impopularidá de la monarquía definió l'alderique políticu cuando l'Asamblea Nacional de Francia aldericó una nueva Constitución mientres l'añu 1874, al puntu que'l 30 de xineru de 1875 los diputaos republicanos consideráronse lo bastante fuertes pa proponer la "Enmienda Wallon" al proyeutu constitucional p'amestar la frase le président de la République est élu par le Sénat et par la Chambre ( en francés: "El presidente de la República ye escoyíu pol Senáu y la Cámara"). Esta frase foi aprobada na Asamblea Nacional por un solu votu (353 a 352) y collo Francia quedó oficialmente consagrada como república.

Ente febreru y xunetu de 1875 sentáronse les bases de la república cola aprobación de lleis constitucionales. Creóse un parllamentu con dos cámares: la Cámara de Diputaos y el Senáu de Francia, según los cargos de presidente de la República y presidente del Conseyu (primer ministru o xefe de gobiernu). El xefe d'Estáu yera'l presidente de la República, pero como xefe de Gobiernu al primer ministru, quien yera escoyíu pola Cámara de Diputaos y el Senáu de Francia. Estos cuerpos llexislativos yeren escoyíos por sufraxu universal (direutu nel casu de la Cámara ya indireutu el Senáu), y aconceyaos yeren los encargaos d'escoyer al Presidente; una moción de censura parllamentaria podía forzar la inmediata dimisión del primer ministru, pero nunca del presidente, que'l so mandatu duraba siete años.

Les eleiciones xenerales a l'Asamblea de los Diputaos del 20 de febreru de 1876 dieron una clara victoria de los republicanos,[6] polo que'l presidente de la República nomó socesivamente como presidentes del Conseyu a dos republicanos y conservadores, Jules Dufaure y Jules Simon, que nun consiguieron llograr l'enfotu del Parllamentu. Pal 16 de mayu de 1877, la opinión popular dexara de sofitar la monarquía y sofitaba agora a la instauración definitiva de la república.

El presidente de la república, Patrice MacMahon, duque de Magenta y monárquicu convencíu, maniobró a últimu momentu pa restaurar la monarquía cesando nel so cargu al primer ministru republicanu Jules Simon, y asitiando nel so llugar al monárquicu duque de Broglie, en contra de la mayoría parllamentaria. Depués Mac-Mahon eslleió la Cámara de Diputaos y convocó eleiciones n'ochobre de 1877, que confirmaron la mayoría republicana. MacMahon nun reconoció la resultancia de les eleiciones que se fixeren por sufraxu universal masculín, ya intentó de nuevu eslleir la Cámara de Diputaos pero'l Senáu negar. La maniobra nun llogró la resultancia que Mac-Mahon esperaba y acusóse-y d'intentar un golpe d'estáu. Les eleiciones municipales de xineru de 1878 dieron la mayoría de los conceyos a alcaldes republicanos, un ésitu que confirmaron les eleiciones p'anovar un terciu del Senáu en xineru de 1879.[6] Aislláu y ensin sofitos, el "presidente monárquicu" Mac-Mahon viose obligáu a arrenunciar el 28 de xineru de 1879.

Jules Grévy, segundu presidente de la Tercer República

La Cámara y el Senáu escoyeron entós como presidente al abogáu Jules Grévy, un republicanu moderáu, p'asocede-y. El nuevu presidente de la República declaró na so toma de posesión que "nunca diría en contra de la voluntá de les cámares", y arrenunció al so derechu llegal d'eslleir la Cámara de Diputaos, empecipiando con esti xestu un réxime fundamentalmente parlamentarista que foi una de les carauterístiques principales de la Tercer República. Siguiendo l'exemplu de Grévy, la mayoría de los siguientes xefes d'Estáu caltener nun papel discretu detrás de los presidentes del Conseyu de Ministros qu'asumíen na práutica'l gobiernu del país.

En 1879, Jules Grévy nomó a la presidencia del Conseyu de Ministros al republicanu Jules Ferry, quien se convirtió nuna de les personalidaes más destacaes de la Tercer República francesa. En xunu de 1882, el parllamentu aprobó la "Llei de alienación" que dexó al gobiernu vender la mayoría de les Xoyes de la Corona, coles mires de sufragar l'accesu gratuitu de la población a los museos nacionales y amás llanzar un gran golpe de propaganda contra los monárquicos col lema de "nun puede esistir un rei si yá nun esiste corona nin cetru".[7]

L'ideal del llaicismu[editar | editar la fonte]

Tres la cayida del II Imperiu, y la derrota de la Comuña de París, instaurar en Francia una fuerte corriente ideolóxica de republicanismu y de llaicismu, yá espuesta por Léon Gambetta, que'l 4 de mayu de 1877 pronuncia na Cámara de Diputaos un discursu contra “esi espíritu d'invasión y de corrupción” qu'a los sos güeyos ye'l clericalismu, y acaba con una frase que se va faer célebre: «-y cléricalisme, voilà l'ennemi!» (“El clericalismu, ésti ye l'enemigu”). A partir d'entós ponse en marcha una abierta política anticlerical inspirada nel ideal de la “laïcité” y que va rematar cola aprobación en 1905 de la Llei de Separación de les Ilesies y del Estáu, dirixida esencialmente contra la Ilesia católica en Francia, considerada por munchos republicanos como un bastión del conservadorismu más reaccionariu y antiliberal.

Caricatura de La Petite Lune de 1878: el primer ministru Jules Ferry comiéndose un sacerdote.

En 1881-1882 el gobiernu de Jules Ferry aprobó nueves lleis educatives qu'establecíen la enseñanza gratuita (1881) y obligatoria y l'educación llaica (1882), sentando les bases de la educación pública francesa. Estes lleis fueron completaes cola de 30 d'ochobre de 1886, llamada Llei Goblet, que dexaba solamente maestros llaicos nes escueles primaries públiques: los maestros que fueren clérigos teníen de dexar el so puestu nun plazu de cinco años, anque pa les maestres nun s'afitaba nengún, y en 1914 inda había escueles en manes de monxes.

Esta separación de la Ilesia y l'Estáu nel ámbitu escolar estender a otros, como'l funerariu (la llei de 1881 secularizó los campusantos; otra de 1887 punxo fin a les restricciones a los funerales civiles y dexó la cremación de los cadabres); y tamién a la salú pública: los hospitales fueron laicizados, espulsando a los capellanes y sustituyendo progresivamente a les monxes por enfermeres diplomaes, anque esti procesu foi bien lentu; les sales d'hospital perdieron los sos nomes católicos y recibieron otros que recordaben a grandes inventores o médicos. Tamién se tomaron midíes pa laicizar l'espaciu públicu: los crucifixos fueron retiraos de les parés d'hospitales, escueles y tribunales; acutóse la salida de procesiones fora de los llugares consagraos al cultu y el porte de la sotana pela cai.[8] Siguiéron-y otres lleis empobinaes a afitar la preeminencia absoluta del Estáu y la llibertá de conciencia de tolos ciudadanos: como la de 1883 que prohibe rindir los honores militares dientro d'un edificiu relixosu; la de 1884 que nun reconoz otru matrimoniu que'l civil y regula el divorciu; la de 1889, qu'obliga a los miembros del cleru a cumplir col so deber militar.[9]

Coles mesmes desamarróse una campaña d'anticlericalismu al traviés de los periódicos republicanos y llibrepensadores y de folletos y llibros. N'unu d'ellos dicíase: “la esquiciadura, la holgazanería, la intolerancia, la glotonería, la rapacidad curesa son otros tantos portiellos que nos abrir la ciudadela clerical”. Nel cercu d'Eugenio Sue apaecieron munchos otros novelistes, como Marie-Louise Gagneur (-y crime de l'abbé Maufrac, La Croisade noire, Un chevalier de sacristie), Hector France, Jules Boulabert (Les ratichons). Autores más prestíos tamién amosaron clérigos antipáticos ya inclusive repulsivos, como Émile Zola, en La Terre o en La Faute de l'abbée Mourret.

Les normes anticlerical y laicista aumentaron nel gobiernu d'Émile Combes, cola aprobación de les lleis de 1904 que prohibíen a les congregaciones relixoses dedicase a la enseñanza escolar,[10] polo que cerraron unes 12.500 escueles relixoses,[11] sacante en Alsacia-Lorena, que taba en poder d'Alemaña; la mayoría d'estes órdenes relixoses espulsaes van instalar n'España, onde van fundar colexos.[12] Esta política anticlerical provoca la rotura cola Santa Sede en 1904.

En 1905 l'Asamblea Nacional aprueba la Llei de Separación de la Ilesia y del Estáu aboliendo'l concordatu: dende esi momentu la República nun reconoz nengún cultu. Unu de los sos promotores foi l'Asociación de Llibrepensadores de Francia, que realizó diversos actos, dalgunos de los cualos terminaron en fregaos con católicos, causando mancaos y dalgún muertu. La llei, sicasí, nun contentó dafechu a dalgunos d'ellos porque faía dalguna concesión a la Ilesia Católica, como la de que siguiría detentando l'usu esclusivu de los templos.[13]

Cuestiones sociales y económiques[editar | editar la fonte]

Cartelu de la Esposición Universal de París de 1889

Desenvolvimientu económicu[editar | editar la fonte]

Francia yera un país qu'algamara un ciertu nivel de crecedera económica mientres la dómina del Segundu Imperiu, cuando'l capitalismu y la industrialización tresformaron la economía del país y les vides de los sos habitantes. Yá nos díes de Napoleón III los grandes empresarios algamaren un altu nivel d'influencia política, pero ésta amontóse tres la proclamación de la República, cuando la estructura del nuevu réxime políticu dexó a la más adinerada burguesía francesa mover grandemente a l'antigua aristocracia tocantes a poder ya influencia.

La industria pesada desenvolvióse nuevamente, asitiando a Francia como nación industrializada anque darréu dempués de Gran Bretaña y Alemaña tocantes a volume de les sos industries, oldeándose a l'agricultura que tradicionalmente fuera l'actividá económica principal del país. La industrialización fomentó'l comerciu internacional d'esportación, asitiando a la economía francesa como provisora de variaos bienes de consumu.

Sicasí, la producción agrícola nunca perdió del tou la so importancia y rentabilidá na economía francesa gracies a l'aplicación de teunoloxía na so esplotación, colo cual la industrialización de los productos agrícoles y los sos derivaos (como la seda y el vinu) beneficiar de les nueves aplicaciones téuniques. En paralelu, una carauterística de la economía francesa nesti periodu foi la espansión de les pequeñes empreses de tipu comercial o industrial por tol país, pero munches d'elles asitiábense en pequeñes ciudaes provincianes primero que migrar a los grandes centros urbanos. Los pequeños empresarios convirtiéronse pasu ente pasu nun grupu de presión política que reclamaba estabilidá y una política tributaria lliberal del gobiernu.

En 1882 hubo una gran quiebra na Bolsa de valores de París que causó'l fundimientu del bancu Union Générale, y causó una severa depresión financiera, pero ésta pudo ser superada hacia 1890, ente que la crecedera económica dexaba qu'espolletaren y espandíense a nivel internacional les instituciones bancaries creaes mientres el Segundu Imperiu como'l Banque de Paris (que nel sieglu XIX evolucionaría nel BNP Paribas), el Crédit Lyonnais (qu'en 1900 sería consideráu'l bancu con mayor capital nel planeta), o la Société Générale, ente que la lliberalización financiera dexaba'l surdimientu de nueves entidaes como'l Crédit Agricole fundáu en 1885.

Evolución política[editar | editar la fonte]

Tranvía llétricu parisín, 1904

La crecedera de la economía motivó l'apaición d'un masivu proletariáu urbanu en París, Burdeos, Lyon o Marsella, y colla apaecieron les primeres reclamaciones obreres y los primeros sindicatos d'ideoloxía socialista o anarquista hacia 1880, que llograron entamase pa riquir meyores nel nivel de vida. En 1905 creóse la Seición Francesa de la Internacional Obrera, antecesora del Partíu Socialista Francés, unificando a dellos grupos d'esquierda.

Mentanto, la clase media crecía más amodo anque algamaba mayores niveles de sofisticación nos sos vezos de consumu y alliniábase mayormente col Partíu Radical fundáu en 1901 y de corte republicanu y laicista, mientres ayenos a estos grupos permanecíen los monárquicos y los clericales; magar esto, les constantes demandes de los socialistes y anarquistes causaron que'l Partíu Radical tornárase derechiega col pasu de los años; nesti casu los líderes del radicalismu caltuvieron una ideoloxía de lliberalismu no político y económico, pero refugando frontalmente les doctrines del socialismu o del marxismu, lo cual xeneró l'apaición d'una élite "republicana" que, a diferencia d'otros países, yera anticlerical y ensin raigaños na aristocracia pero defendía'l capitalismu y basaba el so poder nel dineru. Sicasí esti creciente elitismu, la Tercer República caltuvo mientres tola so esistencia un sistema políticu democráticu y lliberal que dexaba una considerable llibertá d'espresión (protexida llegalmente dende 1881) y reconocía diversos derechos fundamentales a los sos ciudadanos, dexando de llau'l autoritarismu que predominaba entá n'otros munchos países d'Europa.

Magar el sufraxu censitario fuera suprimíu en 1848 y el sufraxu masculín taba yá estendíu, la influencia política movíase cada vez más escontra les capes más riques de la sociedá, con una socesión de partíos políticos y campañes eleutorales que calteníen en constante vitalidá la vida política de Francia. La democracia representativa asitiábase válidamente con esti sistema, pero podía xenerar una seria inestabilidá política y gobiernos fugaces, en tanto'l poder llexislativu resultaba abondo más poderosu que'l poder executivu; estos defectos pudieron ser apoderaos mientres les primeres décades de la Tercer República pero dexeneraron nuna serie de crisis polítiques dempués de la Primer Guerra Mundial cola puxanza en Francia d'ideoloxíes que ganaron presencia ente los eleutores magar tar bastante alloñaes del "ideal republicanu" como'l comunismu y el fascismu.

La distancia ente la población proletaria, les clases medies, y les élites polítiques, sicasí, calteníase amplia, lo cual motivu qu'en 1887 surdiera un fugaz movimientu populista empobináu pol xeneral Georges Boulanger. Esti líder, magar les sos inconsistencies, punxo la república ante una verdadera crisis, yá que por cuenta de la so alta popularidá ente'l pueblu, los monárquicos y los bonapartistas, el gobiernu tarreció que Boulanger intentara un golpe d'estáu si los sos partidarios ganaben les eleiciones que se debíen celebrar en xunetu de 1889, imponiendo una dictadura. Sicasí, Boulanger nun dio esti pasu, y tres una amenaza d'arrestu fuxó a Bélxica, lo cual punxo fin al so movimientu.

Cambeos sociales[editar | editar la fonte]

Vista de Paris y la Torre Eiffel dende un globu aereu mientres la Esposición de 1889
El Chateau d' eau na Esposición Internacional de París de 1900.

En paralelu, la modernización del país quedó sol amparu y proteición del Estáu, en mayor midida a lo asocedío na dómina imperial. Los ferrocarriles fueron arrobinándose per Francia y llegaron inclusive a les provincies qu'antes se topaben más apartaes de los centros de poder, poniendo en contautu a les poblaciones rurales cola modernidá nes últimes décades del sieglu XIX. Los niveles d'alfabetización aumentaron gracies a les lleis qu'establecieron la escolarización universal y obligatoria en 1882, y ello favoreció la integración mutua de les provincies, esto de la mesma impunxo la presencia del Estáu en toles rexones del país. L'alfabetización xeneró tamién que la prensa escrita fuera más accesible a toles clases sociales, provocando un gran mapa de publicaciones de toa especie, nun volume hasta entós desconocíu en Francia.

Mentanto les doctrines del positivismu estendíen ente les élites intelectuales el faigo de menos pola metafísica y la relixón xunto con un escesivu enfotu nel poder de la ciencia y na teunoloxía, según la creencia na bondá del progresu por sigo mesmu, idees qu'en ciertu mou fueron incorporaes tamién al ideal republicanu» francés.

Mientres los últimos años del sieglu XIX Francia esperimentó tamién un anováu prestíu na innovación científico y tecnolóxico, siendo que la prosperidá económica dexó que París, al igual que nos años del Segundu Imperiu, recuperara'l so llugar de "gran ciudá global" o "capital del mundu", pasando de tener 1 988 806 habitantes en 1876 a 2 714 068 en 1901, ensin cuntar la creciente área metropolitana,; la capital francesa foi unu de los principales centros de la Belle Époque.

Similar crecedera poblacional asocedió nes grandes ciudaes franceses que se convirtieren, gracies a la crecedera económica, en centros d'industria pesao (como Lyon y Lille), o de comerciu internacional y servicios (como los puertos de Marsella, y Burdeos) gracies a la migración del campu a la ciudá, amás d'amontase la esplotación minera nes rexones cercanes a Bélxica. Magar esta espansión urbana, la población rural de Francia siguió siendo alzada en comparanza al restu de países d'Europa Occidental: inda en 1914 casi dos tercios de los franceses moraben nel campu o en centros urbanos con menos de venti mil habitantes.

Al averase'l centenariu de la Toma de la Bastilla y del entamu de la Revolución Francesa, el gobiernu de la Tercer República vio una gran ocasión pa celebrar el republicanismu francés, el positivismu filosóficu y la meyora científico y tecnolóxico del mundu, pa lo cual entamóse la Esposición Universal de 1889, na cual participaron numberosos países ya inauguróse como «estructura temporal» la Torre Eiffel. L'ésitu d'esti eventu motivó que fora repitíu en 1900 como una celebración del progresu y de la ciencia aprovechando l'entamu del sieglu XX, anque esta última esposición resultó abondo más costosa que la so antecesora y por tanto nun xeneró muncha rentabilidá.

La espansión colonial[editar | editar la fonte]

Imáxenes de colonies franceses nel Sureste asiáticu en 1891 (de Monde Illustré).
1. Panorama de Lac-Kaï, base francesa en China.
2. Muelle Yun-nan, en Ḥanói.
3. Cai anubierta en Hanói.
4. Panorama de la contorna de Hanói.

La Tercer República Francesa, al igual que'l restu de potencies europees, entró na carrera del colonialismu y el imperialismu con anováu ímpetu. Magar Francia tuviera colonies dende'l sieglu XVIII, munches d'éstes habíense perdíu (como Canadá o Haití) o perdieren importancia (los minúsculos enclaves na India) y namái dalgunes calteníense económicamente actives (como Martinica o Guadalupe), pero la esperiencia colonial anterior sirvió como pervalible "puntu de partida" pa les nueves aventures imperialistes que Francia retomaba dempués de munches décades. La colonia francesa d'Arxelia, tomada en 1830 foi modernizada en gran midida pa convertise n'esportadora neta de productos agrícoles a la metrópolis, modelu que dempués sería copiáu exitosamente en tol imperiu colonial francés.

L'imperialismu francés tamién dirixió'l so esfuercios al repartida d'África y na Conferencia de Berlín de 1884 Francia fixo reconocer les sos posesiones nel norte y l'oeste del continente africanu, según sobre la islla de Madagascar. El poderíu financiero y militar francés llogró que Marruecos y Tunicia convertir en protectoraos, ente qu'espediciones béliques y científiques impunxeron el dominiu francés sobre vastes zones del África Occidental y la cuenca de los ríos Níxer y Chad, que formaríen el África Occidental Francesa.

La espansión colonial francesa tamién llegó a les mariñes del Golfu de Guinea y parte de la cuenca del Congo, estableciendo ellí les colonies de Costa de Marfil, Guinea, Dahomey. Otros territorios incorporaos per Francia fueron Indochina nel sureste asiáticu, diversos archipiélagos de la Polinesia n'Oceanía, y l'enclave africanu de Xibuti sobre'l golfu d'Adén.

La meta principal de la espansión colonial francesa yera económica y consistía n'asegurase fontes de materia primo, mercaos pa los productos franceses, ya integrar les colonies al sistema económicu francés, polo cual les autoridaes de la metrópolis dieron gran importancia a la construcción de ferrocarriles, puertos y carreteres nos territorios coloniales, según a la tecnificación de la esplotación agrícola y minera nellos. La puxanza del comerciu internacional causó que Francia tamién impunxera derechos d'extraterritorialidad y "zones d'influencia" nel territoriu d'Estaos independientes pero económicamente débiles como l'Imperiu Otomanu y China.

Sicasí, la opinión pública interna en Francia nun amosaba mayor entusiasmu pola espansión colonial, siendo que'l mayor impulsu dau a ella provenía d'importantes capitalistes xunto con altos funcionarios estatales como'l primer ministru Jules Ferry, un promotor del colonialismu. La propaganda colonialista en Francia nun llogró l'ésitu popular que tuvo n'otros países europeos, salvu cuando en 1898 españó'l Incidente de Fachoda contra Gran Bretaña, ocasión cuando'l nacionalismu francés sirvió de xustificante pa un imperialismu agresivu; una vegada resueltu l'incidente col gobiernu británicu, l'entusiasmu colonialista volvió escayer.

La espansión imperial francesa tuvo dirixida a la esplotación económica de tierres remotes y nun tuvo como finalidá l'asentamientu masivu de colonos en ultramar, salvo'l casu de los franceses d'Arxelia. Otros territorios como Nueva Caledonia o la Guayana Francesa destinar a ser "colonizaos" como simples establecimientos penales remotos pa los presidiarios de la metrópolis. Como resultáu d'esta política, los franceses asitiaos nel imperiu colonial nunca aportaron a bien numberosos, y na so mayoría fueron soldaos de guarniciones, funcionarios alministrativos, empresarios particulares, o misioneros tanto católicos como protestantes, siendo éstos postreros de gran importancia pa espublizar la cultura occidental y el idioma francés ente les élites natives de cada pueblu colonizáu y caltener l'alianza de diches élites cola alministración francesa.

Tensiones internes y escándalos[editar | editar la fonte]

Le Petit Journal del 10 de xunetu de 1898 ironiza sobre'l caos políticu causáu en Francia pol "Affaire Dreyfus": Marianne ordena a los políticos caltener l'orde regañándolos como maestra a los sos alumnos
Titular del artículu "Yo acuso" escritu por Émile Zola como carta abierta al gobiernu francés, en defensa del capitán Alfred Dreyfus mientres el Affaire Dreyfus.

El casu Dreyfus[editar | editar la fonte]

El casu Dreyfus foi un episodiu social y políticu que tuvo gran importancia nos braceos ideolóxicos de la Tercer República, sobre una fonderada d'espionaxe y antisemitismu onde'l capitán Alfred Dreyfus (1859-1935), d'orixe xudíu-alsacianu, foi acusáu de traición por espiar a favor del Imperiu Alemán. Esti "escándalu" duró de 1894 a 1906, causó la condena de Dreyfus a cadena perpetua na Guayana Francesa, amosó una fola d'antisemitismu abierto en parte de la opinión pública francesa en contra de Dreyfus, y xeneró tamién una corriente de defensores del acusáu, causando que la política (y la sociedá) francesa quedara práuticamente estremada en dos bandos: los dreyfusards y los antidreyfusards.

El fin del escándalu foi bastiáu pola publicación de Yo acuso (J'accuse), un estensu artículu del novelista Émile Zola en 1898 pa defender al capitán Dreyfus contra la aucsación d'espionaxe. El casu xudicial provocó crisis polítiques y sociales inédites en Francia que, nel momentu del so apoxéu en 1899, revelaron quebrar fondes que subyacían na Tercer República Francesa. La roxura del escándalu amosó tamién la subsistencia d'un nucleu de violentu nacionalismu y antisemitismu na sociedá francesa, que convivía col igualitarismu republicanu.

Una serie de campañes periodístiques y el sofitu d'oficiales del exércitu como'l comandante Georges Picquart llevaron al descubrimientu del verdaderu traidor. L'auténticu espía resultó ser l'oficial aristocráticu d'orixe húngaru Ferdinand Walsin Esterhazy, un engafentáu antisemita que resultó protexíu por delles autoridaes militares. El descubrimientu d'un grave error xudicial nel casu forzó a los altos xefes del exércitu francés a reabrir el procesu siguíu contra'l capitán Dreyfus y darréu otorgar l'indultu a ésti al demostrase que nun esistíen pruebes na so contra.

L'escándalu de Panamá[editar | editar la fonte]

Otru sonáu casu xudicial que sorprendió a la Tercer República foi'l Escándalu de Panamá de 1887 nel cual viose implicáu'l famosu empresariu Ferdinand de Lesseps, quien yá dirixiera la construcción de la Canal de Suez na dómina del Segundu Imperiu. En 1882 Lesseps embarcar nel proyeutu de construyir una canal al traviés de Panamá pa comunicar l'océanu Atlánticu col Pacíficu, pa lo cual buscó financiamientu por aciu una empresa denomada "Compañía Universal de la Canal de Panamá". El plan de Lesseps viose enzancáu pola montascosa xeografía tropical de Panamá, les dificultaes climátiques y la fiebre mariello, amás que la diferencia de nivel ente los océanos a coneutar esixía la construcción de grandes y costoses escluses non previstes nel presupuestu, al puntu que la obra revelóse muncho más onerosa de lo entamao.

Pa siguir alantre col proyeutu y evitar que los accionistes retiraren los sos fondos de la "Compañía Universal de la Canal de Panamá", los direutivos de la Compañía entraron nun gran esquema de corrupción política pagando sobornos a periodistes, políticos y y inclusive a integrantes del Parllamentu francés, col fin de callar les perdes del proyeutu y aguiyar a que les aiciones de la Compañía siguieren siendo adquiríes pol públicu, amás d'asegurar por aciu la publicidá engañoso que la Compañía siguiera recibiendo préstamos bancarios. Estes intrigues fracasaron por completu y finalmente declaróse la quiebra de la Compañía en 1888, perdiéndose 1440 millones de francos y perxudicando a 850 000 accionistes.

L'escándalu del ficheru masónicu[editar | editar la fonte]

N'otru escándalu llamáu Affaire Des Fiches asocedíu ente los años 1904-1905, afayóse que l'anticlerical ministru de la Guerra del gobiernu d'Émile Combes, el xeneral Louis André, ordenara les promociones d'oficiales del exércitu basándose nel ampliu "índiz" sobre los funcionarios públicos franceses ellaboráu pol masónicu Gran Oriente de Francia, nel cual detallábase cuálos oficiales yeren católicos (o simpatizantes d'éstos) deduciendo estes conclusiones pola asistencia a misa, col fin d'evitar qu'oficiales católicos xubieren nel escalafón militar. Afayaos los fechos, forzóse la dimisión del xeneral André y presentáronse fuertes protestes na prensa clerical contra'l gabinete de Combes, acusando a los líderes de la República de dexar un illegal espionaxe sobre les creencies relixoses de los sos militares, frayando asina la llibertá de conciencia qu'alegaben protexer.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Portada de Le Petit Journal al respective de les celebraciones conxuntes francu-ruses en 1893

La política esterior francesa nos años previos a la Primer Guerra Mundial basar en gran midida na hostilidá y el mieu del poder alemán, considerando amás que'l canciller xermanu Otto von Bismarck curió mientres años que Francia escareciera d'aliaos importantes n'Europa patrocinando la Lliga de los Trés Emperadores que sirvía como alianza informal ente Alemaña, Austria-Hungría y Rusia, buscando pactos con Gran Bretaña, ya intentando un acercamientu políticu ente Austria-Hungría y el mozu Reinu d'Italia. Tres la dimisión de Bismarck en 1890 l'Imperiu alemán nun caltuvo esa política, pos l'emperador Guillermu II refugó anovar con Rusia la Lliga de los Trés Emperadores al preferir alliniar los intereses alemanes solamente colos del Imperiu austrohúngaru magar la rivalidá austru-rusa nos Balcanes.

Francia aprovechó'l malestar de Rusia por esta decisión pa forxar dende 1891 la so propia alianza política y militar col Imperiu rusu, que foi alimentada con alcuerdos billaterales en materia militar y comercial, xunto con visites de delegaciones mutues en 1893, quedando sellada en 1896 con una visita del zar Nicolás II a París. L'alianza con Rusia sirvió como piedra angular de la política esterior francesa hasta 1917, y tuvo la so manifestación más visible nes amplies inversiones de capital francés en Rusia, según en préstamos financieros de la banca francesa en favor del gobiernu rusu. Amás, l'alianza motivó a que tanto Rusia como Francia alliniaren los sos intereses en casu de sufrir una agresión esterna per parte de dalguna "tercer potencia", lo cual significaba un contrapesu efectivu a l'alianza ente Alemaña y Austria-Hungría.

Con Gran Bretaña caltuviérense rellaciones amistoses hasta qu'en 1898 españó'l Incidente de Fachoda onde les espansiones coloniales francesa y británica topetaron nel contestu d'un puestu militar francés a veres del Nilu nel territoriu del actual Sudán. Esti évento causó una serie de braceos na opinión pública de dambos países, pero'l gobiernu francés dexó ante los intereses británicos al xulgar pocu intelixente entrar a un conflictu armáu con Gran Bretaña cuando ésta tenía la mayor flota naval del mundu. Sicasí, en 1904, el ministru de Rellaciones Esteriores francés Théophile Delcassé axustó con lord Lansdowne, el secretariu británicu de Rellaciones Esteriores, la Entente Cordiale, que punxo fin a un llargu periodu de tensiones anglu-franceses y rocees mutues.

La Entente Cordiale funcionó como una alianza anglo-francesa informal, pero resultó bien reforzada pola Primer Crisis Marroquina de 1905 y pola Crisis de Agadir de 1911. Una primer resultancia de les crisis marroquines foi que los gobiernos de Francia y Gran Bretaña abandonaren les sos mutues diferencies debíu a la medrana compartida de dambos países escontra l'Imperiu Alemán, rocea amontada ente los británicos cuando Alemaña executó planes dende 1906 pa llograr que la marina de guerra alemana superara en poderíu a la marina británica.

Esmolecida por problemes internos, Francia amosó poca atención a la política esterior nel periodu de 1911–1914, anque en 1913 el gobiernu francés aceptó estender el serviciu militar a trés años en llugar de dos, magar les oxeciones socialistes. La crisis de los Balcanes en xunetu de 1914, causada pol Atentáu de Sarayevu, causó que Francia cumpliera los términos de la so alianza con Rusia sofitándola contra Austria-Hungría y Alemaña, entrando asina na Primer Guerra Mundial.

La Primer Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Francia en 1914, xustu antes del entamu de la primer guerra mundial
Trinchera francesa en Verdún, 1916

El revanchismu francés nun s'escastara dende 1870, y los primeros años del sieglu XX amosaren el fortalecimientu de l'alianza político y militar ente Francia y Rusia (como resultancia indireuta del enfriamientu de venceyos ente Alemaña y Rusia dende 1890), según el surdimientu de la Entente Cordiale ente Francia y Gran Bretaña. Tres el distanciamientu causáu pola crisis de Fachoda en 1898, Gran Bretaña empezó a valorar les ventayes d'un acercamientu a Francia y cuntar asina con una gran potencia aliada nel continente européu en contra de la potencial "amenaza alemana" que'l gobiernu británicu percibía dende la Crisis de Agadir en 1911.

Con esto, a entamos de 1914, Francia quedó formando un sistema d'aliances con Gran Bretaña y Rusia, contrapuestu a la Triple Alianza constituyida dende fines del sieglu XIX pol Imperiu alemán, Austria-Hungría y el Reinu d'Italia, sobremanera considerando que la verdadera alianza ente estos dos últimos estaos resultaba abondo difícil y llena de resfregones qu'Alemaña trataba d'atenuar.

Tres l'asesinatu del archiduque Francisco Fernando d'Austria el 28 de xunu de 1914 fixo españar la tensión político ente los países d'Europa, faciéndose visible'l riesgu d'una gran guerra ente la Triple Alianza y la Entente Cordiale, situación a la cual nun foi ayena Francia. Al aumentar la tensión internacional, el famosu líder pacifista socialista Jean Jaurès morría asesináu en París por un militante ultranacionalista el 31 de xunetu en oponiéndose a la entrada de Francia nun conflictu armáu, y cuando'l 3 d'agostu de 1914 Alemaña declaró la guerra a Francia, el gobiernu francés empobináu por Raymond Poincaré (col cargu de Presidente) llogró formar una tregua política ente los distintos partíos pa encarar el desafíu bélicu de manera conxunta, llogrando que inclusive los socialistes reconocieren la necesidá de la llucha contra Alemaña, denomada "unión sagrada" o union sacreé.

La "unión sagrada"[editar | editar la fonte]

La "unión sagrada" nun esanició les diferencies ente les diverses facciones polítiques franceses, pero la necesidá d'espulsar a los invasores alemanes apurrió una sólida base de cooperación. El trunfu francés na primer batalla del Marne (setiembre de 1914) dexó que la "unión sagrada" siguiera siendo respetada, ente que gracies a un firme lideralgu, Poincaré impunxo la so direición política al primer ministru René Viviani; coles mesmes el ministru de guerra, Alexandre Millerand, dexaba'l manexu alministrativu de les fuercies armaes a los militares profesionales lideraos pol xeneral Joseph Joffre, xefe d'estáu mayor del exércitu.

L'ausencia de resultancies béliques de gran importancia impacientó a los políticos y a la opinión pública a lo llargo de 1915, ente que la gran perda de tropes franceses na Batalla de Verdún a mediaos de 1916 causó que Joffre fora sustituyíu n'avientu del mesmu añu pol xeneral Robert Nivelle. Sicasí, les males condiciones nel frente y el fracasu bélicu de la "Ofensiva de Nivelle" n'abril de 1917 (qu'incluyó la batalla de Arrás y la segunda batalla del Aisne) motivaron l'españíu de motinos xeneralizaos ente los soldaos franceses ente abril y agostu del mesmu añu. Los motinos fueron debelados prontamente pero causaron preocupación ante la gastadura del frente internu en Francia, amás del reemplazu de Nivelle pol xeneral Philippe Pétain en mayu de 1917.

El descensu nel nivel de vida y l'ausencia de grandes victories béliques causaba descontentu ente'l proletariáu francés y en setiembre de 1917 los socialistes abandonaron el gobiernu en señal de protesta. El 16 de payares Poincaré confió'l cargu de primer ministru a Georges Clemenceau, quien aportunó en siguir la guerra hasta'l trunfu final, restablecer el poder civil sobre los militares, y ordenar sacrificios nuevos a la retaguardia.

Pa esa fecha'l gobiernu impunxera un ferrial control sobre la economía francesa, tantu pa caltener en funcionamientu l'aparatu granible como pa sostener los costos del esfuerciu bélicu, entá ye más considerando que dende setiembre de 1914 los alemanes invadieren los departamentos del nordés fronterizos con Bélxica onde se producía la mayoría del aceru y del carbón riquíos per Francia. La movilización de llabradores y obreros, basada na creencia d'una "guerra curtia" xeneró sópitos descensos na producción de la industria y l'agricultura dempués de 1916, que nun podíen ser cubiertes magar la movilización masiva de muyeres pa trabayar na industria bélico.

L'añu 1918 empezó con nuevos descontentos de la población civil francesa, pero'l réxime llogró formar una anovada cohesión nacional cuando en marzu les tropes alemanes llanzaron la so gran ofensiva de primavera que duró hasta entamos de xunetu. El gobiernu de Clemenceau aprovechó la difícil situación pa reprimir tou niciu de pacifismu ya imponer nuevos esfuercios, hasta que n'agostu del mesmu añu les tropes aliaes pudieron contratacar de manera esitosa a los alemanes y bastiar la derrota total del Imperiu Alemán nel mes de payares.

Periodu d'enteguerres[editar | editar la fonte]

Tres el Tratáu de Versalles[editar | editar la fonte]

La firma del Tratáu de Versalles en 1919 significó pa la Tercer República una oportunidá de "anular" el "peligru alemán" con sofitu de Gran Bretaña y los Estaos Xuníos. Amás de recuperar Alsacia y Lorena, y de les clauses nes cualos imponíase a Alemaña y los sos aliaos tola "culpabilidá de la guerra", el gobiernu francés consiguió la ocupación de la rexón alemana del Sarre a títulu de compensación, calteniendo la so ocupación militar hasta 1935.

Tres la guerra Francia perdiera casi 1 700 000 vides (incluyendo 300 000 civiles), xunto con 4 266 000 mancaos de guerra, lo cual constituyía una pesada carga pa un país qu'en 1913 cuntaba con apenes unos 40 millones d'habitantes; esto de la mesma esplicaba que la opinión pública francesa aportunara en debilitar lo más posible a Alemaña por aciu el pagu de xigantesques arreglos de guerra pa evitar una repetición de les destrucciones y perdes causaes pol conflictu. La destrucción d'infraestructures, ferrocarriles, y otros daños civiles nes zones ocupaes per Alemaña implicaba gastos elevadísimos pa Francia, que la so economía amás fuera sometida a dures pruebes pa caltenese a flote mientres cuatro años de guerra. Inclusive en 1919 los niveles de producción agrícola ya industrial yeren un 45% más baxos qu'en 1913, ente que la muerte de cientos de miles d'homes nuevos impulsó un descensu nel crecedera demográfica del país.

Otra consecuencia importante foi la repentina espansión del imperiu colonial francés n'África y Oriente Mediu, onde Gran Bretaña y Francia partíen les antigües colonies alemanes y los territorios del estinguíu Imperiu otomanu, apautando'l destín d'éstos por aciu los Alcuerdos Sykes-Picot de mayu de 1916. D'esta manera pasaron a control francés les ex colonies alemanes de Camerún y Togu, ente que s'establecía l'alministración francesa sobre Siria y Líbanu. Magar la economía francesa topábase fuertemente perxudicada pol esfuerciu bélicu de 1914-1918, les posibilidaes de recuperación económica de Francia siguíen siendo considerables debíu al control de nuevos territorios coloniales y l'accesu a les materies primes d'estos.

La recuperación de los años venti[editar | editar la fonte]

Tropes franceses ante la estación de trenes de Dortmund nel Ruhr, ochobre de 1924

La derrota completa d'Alemaña y la desintegración d'Austria-Hungría, xunto cola crisis políticu-social de Rusia tres la revolución de 1917, causó qu'inevitablemente Francia quedara como la mayor potencia política y militar d'Europa Continental magar les graves destrucciones sufiertes, llogrando Francia un puestu de preeminencia compartíu solamente con Gran Bretaña.

Con ello Francia centra los sos esfuercios na neutralización industrial y comercial d'Alemaña, pero Gran Bretaña nun amosó mayor interés en secundar esi proyeutu pos prefería una recuperación económica alemana rápida p'asina poder cobrar les arreglos de guerra; los Estaos Xuníos tampoco afalaron tales planes franceses pol mesmu motivu, entá ye más cuando al terminar el mandatu presidencial de Woodrow Wilson el gobiernu estauxunidense alcordó nun participar na Sociedá de Naciones y dexó a dichu ente casi como apoderáu polos diplomáticos francobritánicos.

Magar esti revés diplomáticu, Francia esixó'l pagu de los sos arreglos de guerra a Alemaña en forma más agresiva y p'asegurar el cobru d'éstes, en 1923 tropes franceses ocuparon la cuenca del Ruhr anque'l gobiernu francés fracasó nel so enfotu de llograr mayores concesiones d'Alemaña, siendo que la ocupación militar del Ruhr duró hasta 1925.

De la mesma, sol mandatu d'Aristide Briand, Francia ocupar de construyir una serie de "aliances defensives" con Polonia, Checoslovaquia, Rumanía, y Yugoslavia, cola meta de contener per mediu de la diplomacia toa posible ambición territorial o económica alemana, y asitiase como nueva "potencia clave" na Europa continental por aciu un sistema d'aliances colos países engrandecidos (o acabante formar) tres la derrota austroalemana. Como muestra de les intenciones franceses, dende 1930 empecipióse la construcción de la Llinia Maginot (terminada en 1936) como sistema de fortificaciones béliques destinaes a atayar toa posible invasión alemana dende l'este.

Nes eleiciones parllamentaries del añu 1919 venció'l "bloc national" formáu por partíos de derecha en redol a la figura de Georges Clemenceau quien aprovecha asina la so popularidá ganada ente civiles y militares mientres el conflictu, gracies a la so fama d'implacable y duru colos enemigos del país. Sicasí, la popularidá de Clemenceau nun basta pa sostener el so gobiernu, más inda cuando la diplomacia francesa, magar llogra clauses bien favorables nel Tratáu de Versalles nun llogra l'allampáu abonu de los arreglos de guerra alemanes, vistes poles mases como "remediu" de les dificultaes financieres del país. Asina, nes eleiciones de 1924 el poder pasa de volao a los radicales y socialistes d'Édouard Herriot inconformes cola xestión de Clemenceau, pero al añu siguiente Herriot ye sustituyíu por Raymond Poincaré.

El gobiernu de Poincaré trata en devanéu de revitalizar la economía por aciu l'aumentu de tributos ya incentivos fiscales al faese bien difícil cuntar col pagu de los arreglos alemanes pa permediar el presupuestu del erariu, ente que nel planu social París recupera namái en parte la vieya rellumanza de la Belle Époque que se perdiera mientres los años de la guerra.

La recuperación económica francesa de la década de 1920 (especialmente en cuestiones de comerciu internacional ya industria) resulta lenta pero firme en tanto Francia entá conserva gran parte de la so infraestructura industrial y controla pervalibles mercaos y suministros de materies primes, anque Francia tien d'atender la so nueva condición de deldora de los Estaos Xuníos (situación ensin ver hasta entós) y financiar con emprestos estauxunidenses la reconstrucción de les rexones afaraes del nordés. La recuperación francesa llogra que yá en 1926 algámense les cifres de producción y de crecedera económica mesmes del añu 1913.

La crisis de los años 1930[editar | editar la fonte]

La Gran Depresión de 1929 afectó a Francia de manera tardida y comparativamente pocu severu, pero sía comoquier xenera daños económicos nun país que la so recuperación entá nun yera completa: aumentó'l desemplegu y la repuesta prosperidá industrial y comercial del país vese sópito detenida, lo cual xenera descontentu ente'l proletariáu y la pequeña burguesía. Les dificultaes económiques de Francia vense agravaes col españíu d'escándalos venceyaos a actos de corrupción política a gran escala, onde participen como principales sospechosos diversos políticos influyentes xunto con empresarios.

Ente estos escándalos destacó'l Escándalu de Marthe Hanau en 1928, protagonizáu por una banquera que por aciu el so periódicu promocionó inversiones de ahorristas n'empreses insolventes aprovechando pa esti fin les amistaes del so maríu ente políticos; tamién ganó fama'l Escándalu d'Albert Oustric en 1930 que'l so personaxe central foi un banqueru que realiza una gran quiebra fraudulenta con ayuda de líderes políticos. Sicasí, l'escándalu más impresionante pa la opinión pública francesa foi'l Casu Stavisky de 1934, que inclusive causa la cayida del gobiernu de Camille Chautemps ante acusaciones d'esfalcos y fraudes masivos realizaos pol banqueru francu-rusu Stavisky pa caltener a flote les sos empreses quebraes y evitar investigaciones xudiciales, pagando a importantes políticos dineru en cuenta de el so silenciu.

La participación nestos escándalos d'empresarios d'orixe xudíu o estranxeru, o de políticos acomuñaos a la masonería, xenera un terrén aparente pa la propaganda antisemita, xenófoba, y antidemocrática qu'empiecen a llanzar abiertamente grupos d'estrema derecha, ente que la muerte de los yá vieyos líderes Raymond Poincaré (en 1934) y Aristide Briand (en 1932) dexa a Francia ensin dos importantes referentes de l'antigua política republicana, celebraos amás en Francia pola so firmeza moral y la so negativa a lucrar con fondos públicos o aprovechar el so poder en beneficiu propiu.

Magar dende entamos del sieglu XX una "élite republicana" formárase nel mundu de la política y de los negocios, xenerando una fienda ente les mases y los gobiernos, la situación a entamos de la década de 1930 yera más difícil en tantu les mases populares podíen sofitar agora non a simples caudiellos sinón a ideoloxíes más sofisticaes y ellaboraes como'l comunismu y el fascismu. Asina, ante'l creciente descontentu de les mases contra los políticos y empresarios, y la progresiva rocea de los ciudadanos nes instituciones democrátiques, na escena política francesa apaecen con anovada fuercia movimientos d'inspiración fascista ente que l'antes minúsculu Partíu Comunista Francés aumenta la so influencia y tamañu ente'l proletariáu.

Ministros designaos tres la crisis de febreru de 1934 : d'esquierda a derecha Pierre-Étienne Flandin, el mariscal Pétain, y el socialista Adrien Marquet

A mediaos de la década de 1930 los movimientos de corte fascista yeren yá activos na política francesa y amosaren la so fuercia nos disturbios del 6 de febreru de 1934, cuando en París realízase una manifestación d'ultraderecha ante la Cámara de Diputaos en contra del primer ministru radical-centrista Édouard Daladier acusándolo de corrupción por protexer políticos implicaos nel Casu Stavisky, esta manifestación desagua nun violentísimo motín caleyeru que dexa ocho derechiegos muertos tres lluches cola policía na plaza de la Concordia.

Dalgunos d'estos movimientos d'ultraderecha fáense llamar "lligues patriótiques" y abracen un estremu nacionalismu entemecíu con xenofobia y antisemitismu, refugando la democracia parllamentaria a la cual acusen de "inacción" y "ineficacia" pa poner fin a la crisis económica, postulando al contrariu qu'un autoritarismu derechiego y violento ye la "solución" a los problemes del país. Tamién topen parte de la so inspiración nel fascismu importáu de la Italia de Mussolini.

Ante la creciente medrana de ser movíos pola estrema derecha nes preferencies de les mases obreres y de la pequeña burguesía, socialistes y comunistes empecipien acercamientos col fin de sofitase mutuamente. A esta unión suman dellos miembros del Partíu Radical con enclinos d'esquierda, y fúndase asina'l Frente Popular en 1935, que gana les eleiciones parllamentaries de mayu de 1936 y llogra alzar al cargu de primer ministru al socialista Léon Blum.

El Frente Popular[editar | editar la fonte]

El gobiernu de Blum establez una serie de reformes sociales en favor de los trabayadores franceses afiguraes en xunu de 1936 nos Alcuerdos de Matignon ente la organización patronal francesa (la CGPF) y los sindicatos, calteniendo la estructura económica del capitalismu pero asegurando beneficios llaborales pal proletariáu francés, quien llograba asina ciertos derechos que los sos pares alemanes o británicos esfrutaben munchos años antes. El sostén parllamentariu del réxime del Front Populaire son los socialistes y los radicales d'esquierda, ente que el Partíu Comunista Francés llogra namái una influencia menor sobre los actos políticos concretos del gobiernu, inda cuando consigue faese más visible ante'l públicu.

Sicasí, la tensión na política internacional d'Europa perxudica los planes de Blum pa impulsar polítiques reformistes d'esquierda en Francia. Mientres la Guerra Civil Española (empecipiada dos meses dempués que'l "Front Populaire" xubiera al gobiernu) el réxime socialista francés evita intervenir al llau del bandu republicanu, a sabiendes de que si interviniera'l so gobiernu sería derrocáu por una coalición ente los radicales y los partíos de derecha, lo que de fechu asocedió dempués col gobiernu de Edouard Daladier n'abril de 1938. Per otra parte, dende'l términu de la Primer Guerra Mundial la opinión pública francesa caltenía una actitú pacifista y oponíase a toa aición batallosa n'Europa, salvu si tuviera dirixida direutamente contra una amenaza d'Alemaña, ente que la propaganda fascista y la renacencia económica alemán causaben que los antiguos aliaos d'Europa Oriental esfrecieren los sos venceyos diplomáticos con Francia.

Tampoco Blum tenía garantíes de que Gran Bretaña secundara esfuercios bélicos franceses a favor de la República Española, ente que'l sofitu de la Italia fascista y l'Alemaña nazi a los sublevaos n'España desalientan a Blum d'impulsar una política solidaria col bandu republicanu español, considerando amás que la entá potente derecha francesa refuga asemeyada política y que'l fascismu francés tampoco despinta la so simpatía pol bandu nacional.

Blum consiguió sicasí que'l so gobiernu dexara la venta d'armes de manera tapada en favor de los republicanos españoles, facilitando amás el tránsitu d'armes pa la República Española per suelu francés. Como resultancia, estropiense seriamente les rellaciones polítiques franceses con Italia por aciu braceos a nivel de la prensa y la diplomacia. Neses feches, la clase política de Francia resuelve nun enfrentase a Alemaña nin a Italia ensin cuntar primeramente cola adhesión política y diplomática de Gran Bretaña, pero tal sofitu nun se concreta en tanto'l gobiernu británicu de Neville Chamberlain postula caltener la política d'apandamientu escontra nazis y fascistes, posición que Francia acaba compartiendo con Gran Bretaña nos foros internacionales como la Sociedá de Naciones, al estremu de nun tomar aición dalguna en marzu de 1938 cuando l'Alemaña nazi invade Austria y amestar, magar que dichu Anschluss constituyía una grave violación del Tratáu de Versalles.

Como reacción ante la tensión internacional causada pol rearmamientu del Tercer Reich, el gobiernu de Léon Blum aumenta los gastos n'armamentu y patrocina un llixeru rearmamientu francés dende fines de 1936. Pero la paulatina erosión del sofitu popular por cuenta de la crisis económica que persistía dende 1931 causa que'l Front Populaire abandone definitivamente'l gobiernu n'abril de 1938, siendo reemplazáu pol "radical-centrista" Édouard Daladier que dexa ensin efectu'l curtiu rearmamientu de les fuercies armaes franceses y retoma la política d'apandamientu na cual Francia evita implicase en braceos internacionales ensin cuntar cola ayuda efectiva de Gran Bretaña pa ello; d'esta miente, el réxime de Daladier evita conflictos col Tercer Reich y l'Italia Fascista sacantes el gobiernu británicu diera'l primer pasu escontra ello. En casu de silenciu británicu ante les potencies nazi-fascistes, Francia siguiría l'exemplu de Gran Bretaña.

El fin: xunu de 1940[editar | editar la fonte]

Fracasu del apandamientu[editar | editar la fonte]

L'amenaza militar del Tercer Reich nun pudo ser anulada por aciu la política d'apandamientu establecida pol gobiernu d'Edouard Daladier dende 1938 y siguida pol primer ministru británicu Neville Chamberlain. Cuando Hitler llanzó les sos amenaces contra Checoslovaquia utilizando la Crisis de los Sudetes como sida a mediaos de 1938, Francia refugó faer efectiva la so alianza políticu-militar colos checoslovacos hasta que nun lo fixera Gran Bretaña. El réxime de Daladier aceptó dempués participar na Conferencia de Múnich de setiembre de 1938 que concluyó nun atayante trunfu diplomáticu pa l'Alemaña nazi al llograr que franceses y británicos negar a defender militarmente a Checoslovaquia contra un ataque alemán, so sida d'evitar asina una guerra europea a gran escala.

Magar Francia empezara un pequeñu programa de rearmamientu en 1936 y reforzar en 1938, l'Estáu Mayor del exércitu francés nun taba preparáu na so mayoría pa enfrentar pa les táctiques de la Blitzkrieg alemana, subestimando los xefes militares franceses l'impautu de l'aviación y los tanques na guerra moderna, y sobrevalorando les defenses estátiques como la Llinia Maginot según el poder de l'artillería llixera contra los tanques. Sicasí, dempués qu'Alemaña invadiera Checoslovaquia el 15 de marzu de 1939, los gobiernos de Francia y Gran Bretaña alcordaron detener pola fuercia tou nuevu intentu d'espansión xermana, dando garantíes d'ayuda militar a Polonia ante un posible ataque alemán.

Tres la invasión alemana de Polonia, en setiembre de 1939, Francia y Gran Bretaña entraron formalmente en guerra con Alemaña, pero'l gobiernu francés abstener de llanzar operaciones béliques contra territoriu alemán, salvo la fugaz Ofensiva del Sarre que'l xeneral francés Maurice Gamelin ordenó atayar prontamente nos primeros díes de setiembre de 1939, calteniendo dempués la Guerra de chancia mientres dellos meses, ensin movimientos de tropes a lo llargo de la frontera francu-alemana.

Invasión alemana de Francia[editar | editar la fonte]

Dos tanques SOMUA S35s franceses destruyíos esaminaos por soldaos alemanes en mayu de 1940.

L'aselu nel frente acabó cuando'l Tercer Reich llanzó la so invasión contra Dinamarca y Noruega n'abril de 1940, forzando con ello la unviada urxente de tropes franceses en sofitu de Noruega, anque inda ensin movimientos bélicos na frontera francu-alemana. La llucha arreyó direutamente'l territoriu de Francia dende'l 10 de mayu de 1940, cola invasión alemana simultánea de Bélxica, Holanda, y Luxemburgu, pasando depués les tropes xermanes a atacar territoriu francés.

Magar les tropes franceses disponer a encarar la llucha con sofitu militar británicu, les notables y tempranes victories alemanes causaron una grave desmoralización ente la opinión pública francesa. Amás que l'esfuerciu militar francés nun taba preparáu pa la blitzkrieg alemana, topetaba cola abierta hostilidá de fascistes locales y grupos d'ultraderecha favorables a Alemaña, y les negatives del Partíu Comunista a sofitar la llucha p'asina acatar el Pactu Ribbentrop-Mólotov de non agresión robláu pola Xunión Soviética y el Tercer Reich el 28 d'agostu de 1939.

La potente meyora de la Wehrmacht rompió'l frente francu-británicu y desorganizó les defenses franceses degolándoles dende territoriu belga, tornando inútil la Llinia Maginot. La coordinación acertada de la Luftwaffe alemana cola so infantería en tierra y coles divisiones de tanques de la Wehrmacht superaron prontamente a les fuercies franceses. A mediaos de mayu, la perda total de Holanda (que capitula el 15 de mayu) más la socesión ininterrumpida de trunfos xermanos complicaron la situación francesa, agravada col la rindición de les fuercies armaes de Bélxica ante'l alemanes el 28 de mayu. Tou esto causó que la desmoralización francesa estender de les mases populares al gobiernu mesmu, ente que la opinión pública amosaba escepticismu y enoxo ante la clase política, que mientres los anteriores años de llucha pol poder nun pudiera prever una reacción ante la invasión alemana.

Un violentu contraataque francu-británicu en Arrás consiguió temporalmente detener a les tropes alemanes el 21 de mayu, pero llueu les unidaes xermanes retomaron fuercies y reiniciaron la so meyora sostenida, forzando a los británicos a sacupar les sos tropes en Dunquerque ente'l 26 de mayu y el 3 de xunu pa evitar un cercu masivu. Pa eses feches les fuercies armaes franceses perdieren casi toles sos unidaes de tanques y carros de combate, según la mayor cantidá de tropes operatives, escareciendo de reserves abondes pa detener la meyora alemana.

El OKW alemán ordenó siguir la meyora sobre'l ríu Somme el 5 de xunu, ensin que los franceses pudieren evitalo y ante ello'l 10 de xunu'l Gobiernu francés ordenó sacupar París y declarala «ciudá abierta» nun ambiente de crudu derrotismu ente los políticos y les mases populares. Cuatro díes dempués, les tropes alemanes entraben en París ensin atopar resistencia tres apenes 34 díes de llucha, lo cual terminó de fundir l'ánimu de la opinión pública y xeneró que'l gabinete y l'Asamblea Nacional, abellugaos na ciudá de Burdeos, aceptaren llegar a un armisticiu con Alemaña.

Rindición francesa y fin de la III República[editar | editar la fonte]

El xeneral francés Charles Huntziger roblando como representante de Francia l'armisticiu col Tercer Reich el 22 de xunu de 1940.

El 16 de xunu'l primer ministru Paul Reynaud arrenunció ante'l presidente Albert Lebrun al evidenciarse que los sos ministros primíen por llograr un armisticiu inmediatu col Tercer Reich. Reynaud foi asocedíu pol yá vieyu mariscal Philippe Pétain, quien nun ambiente de derrotismu y desmoralización riquió l'inmediatu cese de fueu colos alemanes como pasu previu p'asumir la xefatura del gobiernu.

Pa faer realidá'l cese de la llucha, Pétain unvia al xeneral Charles Huntziger como xefe de la delegación francesa que robla colos alemanes el Armisticiu del 22 de xunu de 1940. Dempués d'ello l'Asamblea Nacional abellugaes en Burdeos foi primida pol políticu derechiegu Pierre Laval p'apurri-y poderes dictatoriales al mariscal Pétain, amenaciando con que los nazis endureceríen les condiciones del armisticiu en casu de refugar esta esixencia. A estes presiones xuniéronse diversos políticos franceses decepcionaos del parllamentarismu republicanu o bien simpatizantes abiertos del nazismu.

Magar les amenaces de Laval, na sesión del 10 de xunetu de 1940, 80 parllamentarios refugaron el otorgamiento de plenos poderes a Pétain, ente que 569 votaron a favor. Con esti últimu actu'l mariscal Pétain asumió poderes dictatoriales xuniendo na so persona les facultaes del presidente y del primer ministru. En señal de refuga al parllamentarismu, Laval llogró que Pétain nun fora designáu «presidente de la República» sinón «xefe del Estáu Francés» y collo la Tercer República quedaba estinguida, siendo reemplazada na práutica pol denomináu «réxime de Vichy».

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Nord, Phillipe (1995) The Republican Moment: Struggles for Democracy in Nineteenth-Century France. Harvard University Press.
  2. Rebérioux, Madeleine (1975) La République radicale ? 1898-1914. Paris: ye éditions du Seuil.
  3. Duclert, Vincent (2010) La République imaginée 1870-1914. Belin, páx. 12.
  4. «Histoire d'Henri V.». Consultáu'l 11 de xineru de 2017.
  5. «-y manifeste du comte de Chambord - Clio Texte». Consultáu'l 11 de xineru de 2017.
  6. 6,0 6,1 Jean-Marie Mayeur, La vie politique sous la IIIe République, Points, nº 73, 2001, páxs. 60-68, ISBN 2-02-006777-3
  7. La vente malheureuse des joyaux de la couronne de France La venta malograda de les xoyes de la corona de Francia, por Noce Vincent, 13/11/2001, Cultura, liberation.fr, consultáu'l 1/04/2011 (en francés).
  8. Lalouette, Jacqueline (1997). Ibid., páx. 20-27.
  9. Pellistrandi, Benoit (2007). «Clericalismu y anticlericalismu en Francia ¿Una denominación d'orixe?», Julio de la Cueva y Feliciano Montero García: La secularización conflictiva. España (1898-1931). Madrid: Biblioteca Nueva, páx. 29.
  10. Lalouette, Jacqueline (2004). «Émile Combes, portrait d'un anticlérical». L'Histoire (289). 
  11. Lalouette, Jacqueline (1997). Ibid., páx. 23.
  12. Pellistrandi, Benoit (2007). Ibid., páx. 24.
  13. Lalouette, Jacqueline (1997). Ibid., páx. 25-27.

Fuentes[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]