Mandatu francés de Siria

Coordenaes: 36°12′N 37°09′E / 36.2°N 37.15°E / 36.2; 37.15
De Wikipedia
Mandatu francés de Siria
(de 1923 a 1946)
El Líbanu
[[Primera República Siria independiente (es) [[Primera República Siria independiente (es) Traducir|→]]
[[República de Hatay (es) [[República de Hatay (es) Traducir|→]]
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Alepu (de 1922 a 1923)
Damascu (dende 1923)
Beirut
Llingües oficiales francés
Xeografía
Coordenaes 36°12′N 37°09′E / 36.2°N 37.15°E / 36.2; 37.15
Cambiar los datos en Wikidata

El Mandatu francés de Siria (llamáu Mandatu francés de Siria y El Líbanu hasta 1922), foi un mandatu de la Sociedá de Naciones sobre la parte septentrional de Siria y sobre El Líbanu, los dos territorios fueron enantes parte del Imperiu otomanu. El mandatu foi creáu tres la Primer Guerra Mundial y al traviés de la partición del Imperiu otomanu, determinada poles potencies victorioses, siendo les más beneficiaes Francia y el Reinu Xuníu. Mientres los dos años que siguieron a la fin de la guerra en 1918 y según los términos apautaos nel Alcuerdu Sykes-Picot que los británicos y franceses roblaron, fueron los británicos los que controlaron la gran mayoría de la Mesopotamia otomana (anguaño Iraq) y parte de la Siria otomana (Palestina y Transjordania), ente que los franceses controlaron el restu de Siria, El Líbanu, Alejandreta y otres partes del sureste de Turquía. Na primer parte de los años 1920, la Sociedá de Naciones formalizó'l control qu'impunxeron los británicos y los franceses sobre estos territorios por un sistema de mandatos y asignóse a Francia'l Mandatu de la Sociedá de Naciones de Siria'l 29 de setiembre de 1923, lo cual incluyó los territorios que güei constitúin los actuales estaos de Siria y El Líbanu.

L'alministración de la rexón que baxu control francés llevóse al traviés de dellos gobiernos y territorios distintos, incluyendo la Federación de Siria (1922-24), el Estáu de Siria (1924-30) y la República de Siria (1930-1958), como tamién los estaos más pequeños del Gran El Líbanu, el Territoriu de los Alauitas y el Estáu del Yébel Druz. El mandatu francés de Siria duró hasta 1943, cuando remanecieron dos países, los actuales Siria y El Líbanu y tamién la Provincia de Hatay, que xuniérase Turquía en 1939. Les tropes franceses retirar de Siria en 1946.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Mientres la Primer Guerra Mundial, el 16 de mayu de 1916, surdiría un alcuerdu secretu ente Gran Bretaña y Francia pa estremase los territorios del Próximu Oriente, si aportaren a vencedores sobre los Imperios Centrales, siendo unu d'ellos l'Imperiu Otomanu.

D'esta manera, nel añu 1917, nel territoriu de la Siria Otomana foi creada l'Alministración del Territoriu Enemigu Ocupáu (ATÉU o OETA, poles sos sigles n'inglés) que s'estremaría en tres zones: Norte o Oeste, este y sur.

Mientres los dos años que siguieron a la fin de la gran guerra en 1918, y acordies colos antes citaos Alcuerdos Sykes-Picot, los británicos caltuvieron el control de la provincia otomana de Mesopotamia que finalmente se tresformaría nun Mandatu británicu —nel actual Iraq— y cola parte meridional de la provincia otomana de Siria —la rexón palestina y l'actual Xordania— formaríase'l Mandatu británicu de Palestina.

Los franceses terminaríen controlando'l restu del territoriu turcu de Siria (los actuales territorios de Siria y El Líbanu, amás de la provincia de Hatay, na moderna Turquía).

Mandatu de la Sociedá de Naciones encamentáu a Francia[editar | editar la fonte]

Bandera del Mandatu francés de Siria y El Líbanu, hasta 1922.

D'esta forma, l'Imperiu otomanu foi formalmente estremáu pol Tratáu de Sèvres en 1920, decidiéndose que cuatro de los sos territorios n'Oriente Próximu seríen mandatus gobernaos temporalmente pol Reinu Xuníu y Francia en nome de toles naciones.

Mientres los primeros años de la década de 1920, el control británicu y francés de los territorios mentaos formalizar nel sistema de mandatos de la Sociedá de les Naciones: Francia llogró'l de Siria y el d'El Líbanu oficialmente'l 29 de setiembre de 1923.

Sistema monetariu siriu[editar | editar la fonte]

Siendo parte del Imperiu otomanu, el territoriu siriu usaba como sistema monetariu la llira turca. Al rematar la gran guerra en 1918, empezó a circular por tola ex-Siria Otomana la llibra exipcia.

Como'l Exiptu con Sudán conformaben una colonia de facto» que los británicos llamaben «Protectoráu d'Exiptu», hasta 1922, añu en que se tresformaría nuna monarquía hereditaria semi-independiente y llogrando una verdadera proteición británica, nun interesaba a Francia que nes sos zones d'influencia circulara una unidá monetaria apoderada polos británicu.

Mientres la ocupación francesa de Siria, foi introducida en 1919 la llibra siria (o livre) venceyada a un valor de 20 francos franceses.

Surdimientu y secesión del Estáu del Gran El Líbanu[editar | editar la fonte]

El 1 de setiembre de 1920, el xeneral Gouraud proclamó l'establecimientu del estáu del Gran El Líbanu coles sos fronteres actuales y con capital en Beirut[1] que formaría una federación col restu de los estaos conformaos polos franceses nel restu de Siria: Alepo, Damascu, Yábal al-Druz y l'Estáu Alauita.

El nuevu estáu dixebraríase definitivamente del restu de Siria en 1923; asignóse-y una nueva bandera —xuniendo los colores franceses col cedru libanés— y un sistema monetariu propiu que la so moneda empezó a circular al añu siguiente.

Fin del Mandatu y les sos consecuencies[editar | editar la fonte]

El Mandatu francés de l'antigua Siria perduró hasta 1943, surdiendo asina dos países independientes de dicha entidá: Siria y El Líbanu, tres una campaña, anque siguieron ocupaos de facto per Francia mientres la Segunda Guerra Mundial.

La rexón de Hatay, que formaba parte del Mandatu siriu, yera un estáu autónomu dientro del mandatu; dempués d'un referendu celebráu en 1939 —dexáu por Francia— formalizara la so unión con Turquía.

Les Fuercies Franceses Llibres abandonaron definitivamente'l territoriu del antiguu mandatu en 1946.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]