Llibertá d'espresión

De Wikipedia

La llibertá d'espresión ye un derechu fundamental o un derechu humanu, consagráu nel artículu 19 de la Declaración Universal de los Derechos Humanos de 1948. Les constituciones de los sistemes democráticos tamién lo señalen. De la llibertá d'espresión deriva la llibertá de prensa.

El derechu a la llibertá d'espresión ye definíu como un mediu pa esponer les idees, y asina foi concebíu mientres la Ilustración. Pa filósofos como Montesquieu, Voltaire y Rousseau la posibilidá del disenso fomenta la meyora de les artes y les ciencies y l'auténtica participación política. Foi unu de les pilastres de la Guerra d'Independencia de los Estaos Xuníos (Primer Enmienda) y la Revolución francesa, fechos que revolvieron les cortes de los demás estaos occidentales.

Otru argumentu clásicu, acomuñáu a John Stuart Mill, ye que ye esencial pal descubrimientu de la verdá. Oliver Wendell Holmes Jr. y Louis Brandeis, famosos xuristes estauxunidenses, acuñaron l'argumentu del mercáu d'idees. Según esta analoxía cola llibertá de comerciu, la verdá d'una idea revelar na so capacidá pa competir nel mercáu. Esto ye, tando n'igualdá de condiciones coles demás idees (llibertá d'espresión), los individuos van apreciar qué idees son verdaderes, falses, o relatives.

Los sistemes xurídicos, y les sociedaes polo xeneral, reconocen llendes a la llibertá d'espresiónsobremanera cuando entra en conflictu con otros valores o derechos. El "principiu de dañu" de Mill y el "principiu d'ofiensa" de Feinberg son dos exemplos clásicos de dichos llendes.

Derechos humanos[editar | editar la fonte]

Nel Artículu 19 de la "Declaración Universal de los Derechos Humanos", lléese: "Tou individuu tien derechu a la llibertá d'opinión y espresión; esti derechu inclúi'l de nun ser fadiáu por causa de les sos opiniones, el d'investigar y de recibir informaciones y opiniones, y el d'espublizales, ensin llimitación de fronteres, per cualesquier mediu d'espresión."

La "Convención Americana sobre Derechos Humanos"Pactu de San José de Costa Rica" de 1969, nel Artículu 13. señala:

"Llibertá de pensamientu y d'espresión.

1. Toa persona tien derechu a la llibertá de pensamientu y d'espresión. Esti derechu entiende la llibertá de buscar, recibir y espublizar informaciones ya idees de toa índole, ensin considerancies de fronteres, yá sía oralmente, por escritu o en forma impresa o artística, o por cualesquier otru procedimientu de la so eleición y gustu

2. L'exerciciu del derechu previstu nel incisu precedente nun puede tar suxetu a previa censura, sinón a responsabilidaes ulteriores, les que tienen de tar espresamente afitaes pola llei y ser necesaries p'asegurar:

a) El respetu a los derechos o la reputación de los demás.

b) La proteición de la seguridá nacional, l'orde públicu o la salú o la moral públiques.

3. Nun puede acutase el derechu d'espresión por víes o medios indireutos, tales como l'abusu de controles oficiales o particulares de papel pa periódicos, de frecuencies radioeléctriques o de enseres y aparatos usaos nel espardimientu d'información o per otros medios empuestos a torgar la comunicación y la circulación d'idees y opiniones.

4. Los espectáculos públicos pueden ser sometíos pola llei a censura previa col esclusivu oxetu de regular l'accesu a ellos pa la proteición moral de la infancia y l'adolescencia, ensin perxuiciu de establecer nel incisu 2.

5. Va Tar prohibida pola llei toa propaganda en favor de la guerra y toa apoloxía del odiu nacional, racial o relixosu que constituyan enguizamientos a la violencia o cualesquier otra aición illegal similar contra cualquier persona o grupu de persones, por nengún motivu, inclusive los de raza, color, orientación sexual, relixón o orixe nacional."

La prohibición de toa propaganda en favor de la guerra, tamién ta consagrada nel "Pactu Internacional de Derechos Civiles y Políticos".

La Convención Europea de Derechos Humanos, aprobada nel marcu del Conseyu d'Europa, proclama la llibertá d'espresión nel so artículu 10. Afirma qu'inclúi tanto la llibertá d'opinión como la de recibir y tresmitir informaciones o idees ensin inxerencia de los poderes públicos. Sicasí, almite que los Estaos puedan someter a les empreses de radiu, televisión y cine a un réxime d'autorización previa. El preceptu dexa restricciones llegales basaes nuna pluralidá de motivos de índole pública y privada.

Per otra parte, esisten otros derechos y llibertaes ( o "derechos a la llibertá de...", exemplu: derechu a la llibertá de xunta, manifestación, exerciciu de cultos, etc) conxuntamente col derechu a la llibertá d'espresión. Asina'l derechu a la llibertá d'espresión nun ye un derechu absoluto nin ilimitao, como tampoco lo ye nengún otru derechu o llibertá. Cada derechu o llibertá ( derechu a la llibertá de...) tien un ámbitu de desendolque y de compresión, y cada persona qu'exerz un derechu, tien d'actuar dientro d'esi ámbitu de desendolque y de comprensión de dichu derechu. Actuar más allá de dichu ámbitu, ye nun actuar dientro de dichu derechu, sinón fora d'él, cola posibilidá de quien actúa de violar, vejar o pillar derechos d'otres persones, y ye más grave inda cuando trátase de derechos humanos. La llende a dereches humana de la llibertá d'espresión, ta dau pol respetu a otros derechos humanos.

Concordante con esto, la "Convención Americana sobre Derechos Humanos", espresa nel so Artículu 11:

" Proteición de la honra y de la dignidá.

1. Toa persona tien derechu al respetu de la so honra y a la reconocencia de la so dignidá.

2. Naide puede ser oxetu d'inxerencies arbitraries o abusives na so vida privada, na de la so familia, na so casa o na so correspondencia, nin d'ataques illegales a la so honra o reputación.

3. Toa persona tien derechu a la proteición de la llei contra eses inxerencies o esos ataques."

Y el Art.14 de dicha Convención consagra'l "Derechu de rectificación o respuesta", diz:

" Derechu de rectificación o respuesta.

1. Toa persona afeutada por informaciones inexactes o agraviantes emitíes nel so perxuiciu al traviés de medios d'espardimientu llegalmente reglamentados y que se dirixan al públicu polo xeneral tien derechu a efeutuar pol mesmu órganu d'espardimientu'l so rectificación o respuesta nes condiciones qu'estableza la llei.

2. En nengún casu la rectificación o la respuesta eximirán d'otres responsabilidaes llegales en que s'haber incurríu.

3. Pa la efeutiva proteición de la honra y la reputación, toa publicación o empresa periodística, cinematográfica, de radiu o televisión va tener una persona responsable que nun tea protexida por inmunidaes nin disponga de fueru especial."

Conceutos y pensamientos precedentes a los derechos universales y la llibertá d'espresión[editar | editar la fonte]

Anque'l términu 'llibertaes humanes' y, incluyida nel mesmu, 'la llibertá d'espresión', aniciar a partir de los pensamientos lliberales de la Ilustración y el surdimientu de los estaos nacionales, la idea o conceutu de derechu humanu' entendíu como l'exerciciu críticu a cualesquier poder inxustu tien raigaños muncho más antiguos. Esi derechu nun foi concebíu en términos de 'llibertá d'espresión', una y bones el términu 'espresión' ta estrechamente venceyáu cola llibertá de prensa, que surdió de resultes de la invención de la imprenta y el consiguiente espardimientu más rápida y económica de los escritos; y tampoco como 'llibertá', una y bones esti términu atopar antes de la Edá Moderna dientro un discursu teolóxicu-filosóficu y non políticu. Por eso, dientro un contestu hispánicu, por casu, la primer vegada qu'atopamos el términu 'llibertá d'espresión' ye nel Estatutu de Bayona de 1808 y en La Constitución de 1812.[1] Sicasí, el significáu de 'llibertá' y de 'llibertá d'espresión concebíu respeutivamente como un derechu fundamental y un derechu a sublevase, criticar y, polo xeneral, manifestar una oposición contra cualesquier poder inxustu podemos rastrexar a lo llargo de la historia premoderna d'España y d'Europa.

Llibertá d'espresión na Antigua Grecia

La idea precedente de la llibertá d'espresión puede atopase na Antigua Grecia onde l'estadista Clístenes introdució la forma de gobiernu democráticu n'Atenes nel añu 507 a. d. C. Pa los ciudadanos atenienses (homes con propiedá) los ideales de llibertá ya igualdá ente ciudadanos yeren los más importantes. La llibertá tenía dos aspeutos: la llibertá política y la llibertá individual, y la llibertá d'espresión yera un aspeutu bien importante de la llibertá individual.[2] La pallabra griega pa designar la llibertá d'espresión ye parrhesia,[3] y la tresllación direuta ye “falar con llibertá.” La parrhesia yera bien importante pa los antiguos atenienses; nos tribunales y nes agoras los atenienses teníen la llibertá de dicir casi cualquier cosa, y nel teatru'l autores teatrales esplotaben el so derechu de rise de tol mundu. Por casu, Aristófanes criticó'l sistema na obra “Les Nubes”. N'otres circunstancies, la llibertá d'espresión yera más llindada y dependía del contestu. El filósofu Sócrates aprender cuando se-y condergó a muerte por non adorar a los dioses atenienses.[4]

L'helenismu y la república romana

Dientro de la república romana atopamos una constitución mista ente l'asamblea (comitia), los cónsules y el senáu. Cada ciudadanu, en principiu, podía faer carrera política o asistir a la mayoría de les asamblees. Sicasí, una y bones la república romana basar na familia en vegada del individuu como entidá política, los derechos solo valíen pal padre de la familia (pater families).[5] Sicasí, derechos universales como criticar y oponer resistencia contra les lleis polítiques apaecen, por casu, nes teoríes de Cicerón.[6] Cicerón taba bien inspiráu por l'estoicismu y el conceutu de les lleis naturales (jus naturale), y quiciabes equí tenemos la circunstancia esencial pal desenvolvimientu del conceutu del derechu d'espresión modernu. Apurriendo a cada individuu accesu a la razón universal –que para Cicerón actuaba como'l xuez cimeru a les lleis polítiques– implicaba que cada persona, a priori, yera capaz de faer una crítica lllexítima. Esti conceutu d'igualdá ente tolos homes en rellación a la razón atópase bien descritu por Marco Aurelio nel siguiente pasaxe:

“Si la intelixencia yenos común, tamién la razón, según la cual somos racionales, yenos común. Almitíu eso, la razón qu'ordena lo que tien de faese o evitase, tamién ye común. Concedíu eso, tamién la llei ye común. Conveníu eso, somos ciudadanos. Aceptáu eso, participamos d'una ciudadanía. Si eso ye asina, el mundu ye como una ciudá. Pos, ¿de qué otra común ciudadanía podrá afirmase que participa tol xéneru humanu? D'ellí, d'esta común ciudá, proceden tanto la intelixencia mesma como la razón y la llei. O ¿d'ónde?” - Marco Aurelio: Meditaciones, lib. IV, cap. 4

Ye importante destacar que tales pensamientos nunca llevaben de por sí a una conclusión democrática, sicasí, establecíen una autoridá universal y supranacional a la cual cada persona, en principiu, podía referise pa criticar lleis inxustes, esto ye, lleis discordantes al jus naturale.

La ilustración escolástica d'España

Dientro d'un contestu hispánicu'l conceutu romanu de derechos naturales foi rehabilitáu pola Escuela de Salamanca nel sieglu XV y XVI. El catedráticu de dicha escuela Francisco de Vitoria formuló los primeros conceutos modernos sobre derechos internacionales que yeren cimeru a los nacionales, yá que el bien común del orbe ye de categoría cimera al bien de cada estáu.[7] Y al traviés de la filosofía tomista de les lleis eternes, lleis naturales, los derechos de la xente y lleis positives, el filósofu xesuita Francisco Suárez declaró, na mesma dómina, que la forma de gobiernu natural ye la democracia y que la xente tien el derechu de defendese, sublevase y, inclusive, a matar al soberanu si él gobierna tiránicamente. Amás, cola conquista y colonización de les Indies y la siguiente esplotación de los indíxenes, el flaire dominicu Bartolomé de Las Casas afirmó que los indíxenes “son vivos d'entendimientu, bien capaces”;[8] y con esa afirmación argumentó -basándose nel humanismu yá mentáu na cita de Marco Aurelio- que, yá que tienen razón, los indíxenes son humanos llibres. Entós son llibres pa recibir la fe cristiana y, por eso, nun se puede esclavizarlos en les encomiendes.

Con tales idees la Escuela de Salamanca tuvo una gran influencia na futura formulación de los derechos humanos y, incluyíu nellos, el derechu de la xente a criticar cualesquier poder tiránicu que les sos aiciones non poder xustificar y que nun concordar colos conceutos de la xusticia y los derechos fundamentales.

Les 95 tesis de Lutero[9]

Dende casi los sos entamos la ilesia católica y la ilesia cristiana esixeron censura sobre'l públicu de delles maneres. La ilesia católica aplicó censura col Index Librorum prohibitorum, que foi usáu pola Inquisición pa suprimir a la herexía y que tuvo a valir hasta 1948. La ilesia cristiana protestante tamién censuraba otres obres consideraes “enemigues” a la fe cristiana protestante. Sicasí les 95 tesis en llatín de Martín Lutero fueron afitaes en 1516. Trataben de la indulxencia de la ilesia y el poder de la mesma y del Rei, porque defendíen que tou tendría de sometese a Dios. Anque l'aición mesma de clavar les tesis nes puertes de la Ilesia del Palaciu de Wittenberg pretendía empecipiar un alderique teolóxicu, inda se percibe güei como una de los raigaños de l'actual llibertá d'espresión. Lutero foi calificáu d'herexe y dempués escomulgáu, pero'l so actu d'usar la so voz pa defender la causa en que creía inda ye exemplu d'espresión llibre.

Llendes de la llibertá d'espresión[editar | editar la fonte]

Según la Organización Foru de la Llibertá, los sistemes xurídicos, y la sociedá polo xeneral, reconocen llendes a la llibertá d'espresiónsobremanera cuando esta entra en conflictu con otros valores o derechos.

En "On Liberty" (1859) John Stuart Mill argumentó que "... tien d'esistir la máxima llibertá de profesar y aldericar, como una cuestión de convencimientu éticu, cualquier doctrina, por inmoral que pueda considerase". Mill sostién que la llibertá d'espresión ye necesaria pa emburriar a los argumentos de les sos llendes lóxiques, en llugar de les llendes de la vergüenza social. Sicasí, Mill tamién introdució lo que se conoz como'l principiu de dañu, nel allugamientu de la siguiente llimitación a la llibre espresión: evitar daños a otros.

Nun hai otru fin que la raza humana tenga garantizada, individual o colectivamente, al interferir na llibertá d'aición sía'l que quier el so númberu, que nun sía la proteición personal. L'únicu propósitu pol cual el mesmu poder puede exercese afechiscamente sobre cualquier miembru d'una comunidá civilizada contra la so voluntá ye la prevención del dañu ayenu. El mesmu bien, sía físicu sía moral, nun ye garantía abonda. Unu nun puede obligar a la execución o astención a otru porque esto traiga un beneficiu pa unu mesmu, porque-y va faer a unu feliz, porque d'acordies con otros faelo sería sabiu o correutu...
John Stuart Mill, The Contest on America[10]

En 1985, Joel Feinberg introdució lo que se conoz como'l "principiu d'ofiensa",[11] argumentando que'l principiu del dañu de Mill nun ufierta una proteición abonda contra los comportamientos ilícitos de los demás. Feinberg, escribió: "Siempres ye una bona razón en sofitu d'una prohibición penal propuestu que probablemente sería una forma eficaz de prevención d'ofienses graves (en contraposición a la mancadura o dañu) a otres persones que l'actor, y que ye probable que sía necesaria medios pa tal fin ". Polo tanto Feinbergs sostién que'l principiu de dañu pon el llistón demasiáu altu y que delles formes d'espresión pueden ser llexítimamente prohibíes pola llei porque son bien ofensives. Pero, como ofender a daquién ye menos grave qu'estropiar a daquién, les penes impuestes tienen de ser más altes por causar dañu. Mill, al contrariu, nun sofita sanciones llegales si nun se basen nel principiu de dañu. Yá que el grau en que les persones pueden ofendese varia, o puede ser la resultancia de prexuicios inxustificaos, Feinberg suxure que tienen de tenese en cuenta ciertos factores al aplicar el principiu de la ofiensa, incluyendo: l'algame, la duración y el valor social del discursu, la facilidá con que puede evitase, los motivos del orador, el númberu de persones ofendíes, la intensidá de la ofiensa y l'interés xeneral de la comunidá.

Llibertá d'espresión n'Internet[editar | editar la fonte]

La llibertá d'espresión n'internet referir a les condiciones que tienen de cumplise nesti mediu de comunicación. En xunu de 2011, la Organización de los Estaos Americanos adoptó la Declaración Conxunta sobre Llibertá d'Espresión n'Internet, que diz:

1. Principios xenerales

a. La llibertá d'espresión aplicar a Internet de la mesma qu'a tolos medios de comunicación. Les restricciones a la llibertá d'espresión n'Internet solo resulten aceptables cuando cumplen colos estándares internacionales que disponen, ente otres coses, que tendrán de tar previstes pola llei y escorrer una finalidá llexítima reconocida pol derechu internacional y ser necesaries p'algamar dicha finalidá (la prueba "tripartita").

b. Al evaluar la proporcionalidad d'una restricción a la llibertá d'espresión n'Internet, tien de sopesase l'impautu que dicha restricción podría tener na capacidá d'Internet pa garantizar y promover la llibertá d'espresión respeuto de los beneficios que la restricción reportaría pa la proteición d'otros intereses.

c. Los enfoques de reglamentación desenvueltos pa otros medios de comunicación —como telefonía o radio y televisión— nun pueden tresferise ensin más a Internet, sinón que tienen de ser diseñaos específicamente pa esti mediu, atendiendo a les sos particularidaes.

d. Pa responder a conteníos ilícitos, tien d'asignase una mayor relevancia al desenvolvimientu d'enfoques alternativos y específicos que s'afaigan a les carauterístiques singulares d'Internet, y qu'al empar reconozan que nun tienen d'establecer se restricciones especiales al conteníu de los materiales que s'espublicen al traviés d'Internet.

y. La autorregulación puede ser una ferramienta efeutivo pa encetar les espresiones inxurioses y, poro, tien de ser promovida.

f. Tienen De fomentase midíes educatives y de concienciación destinaes a promover la capacidá de toles persones d'efeutuar un usu autónomu, independiente y responsable d'Internet ("alfabetización dixital").[12]

Llibertá d'espresión nel arte[editar | editar la fonte]

Según l'artículu “La llibertá d'espresión artística. Un primer aproximamientu”[13] de Víctor J. Vázquez Alonso, “una de les cuestiones tradicionalmente marxinaes nos estudios de derechu constitucional ye la llibertá artística”,[13] o llibertá d'espresión artística (nesta segunda formulación, l'enfoque ye avera del tratamientu xurídicu d'esti derechu), y ye difícil atopar referencies bibliográfiques específiques. “El derechu de llibertá d'espresión artística carez falta d'autonomía conceptual con al respeutive de otres llibertaes de comunicación como son la llibertá d'espresión o la llibertá d'información[13] y, arriendes d'ello, “cadez d'una proteición xurídica de perfil baxu”.[13] La llibertá artística ye, per un sitiu, “una modalidá específica de la llibertá d'espresión que, entá siendo estremada d'ésta”[13] pol fechu de non solo tresmitir idees o opiniones sinón tamién de “provocar una concreta emoción artística”,[13] tamién “ye susceptible de ser oxetu d'un aproximamientu xurídicu similar nel so tratamientu, cuidao qu'en dambos casos subyace un valor xurídicu común que sería la llibertá de comunicación”.[13] N'otres pallabres, les manifestaciones artístiques y cada obra d'arte son “un vehículu pa provocar una determinada emoción nel llector”[13] y deberíase de reconocer el so valor artísticu ensin censura dende un puntu de vista xudicial, porque nesti sentíu, l'arte ye, na so esencia, una encarnación de la llibertá d'espresión.

Hai, sicasí, un alderique sobre'l fechu de que l'arte ye una actividá eminentemente comunicativa o discursiva, sobremanera si consideramos les formes artístiques pertenecientes a la modernidá o post-modernidá, y por eso hai opiniones distintes y contrastantes sobre la necesidá de protexer, sía que non, la obra d'arte por aciu la doctrina xudicial. Ello ye que delles voces crítiques “refuguen la estensión de la doctrina xudicial de la llibertá d'espresión a la llibertá artística”.[13] Sicasí, pa otros “lo artístico hai de considerase como un territoriu autónomu de lo político”,[13] pos xustifiquen l'autonomía conceptual d'esta llibertá. Efeutivamente, la “obra d'arte hai de ser considerada pol derechu como un fenómenu intrínsecamente comunicativu que nun puede, poro, quedar al marxe de la proteición de la llibertá d'espresión”.[13] Anque esisten distintes manifestaciones artístiques, “l'arte non referencial nin objetual nun ye, sicasí, un arte introvertío, sinón que, podríamos dicir, un arte radicalmente destináu a ser oxetu de comunicación. Dichu d'otra forma, anque nun sía siempres discursu (speech) l'arte nun va dexar de ser espresión”.[13] Alrodiu de esti alderique enserta la opinión del profesor Munkittrich, quien señala que nun estáu constitucional y una sociedá abierta “non cabo otra comprensión del arte que la d'un fenómenu comunicativu, al traviés del cual particípase de la mesma cultura y que refier polo tanto d'una proteición xurídica que garantice esta llibertá”[13] .

Efeutivamente, nun puede falase de llibertá d'espresión nel arte ensin nomar tamién términos como llegalidá, censura y sociedá. “Una sociedá llibre basar nel principiu de que cada individuu tien el derechu de decidir qué tipu d'arte o entretenimientu él o ella desea o nun desea recibir o crear”.[14] Otra voz relevante, nun contestu estauxunidense, ye la de Meikle, quien esplica que la proteición constitucional “hai d'estendese a toa forma de comunicación que pueda nutrir de conocencia y sensibilidá crítica a los ciudadanos en rellación al gobiernu de la sociedá na que viven”.[13] N'efeutu, “la llibertá artística paez asitiase nuna suerte de llugar entemediu nel grau de proteición que-y concede la Primer Enmienda de la Constitución de los Estaos Xuníos, averándose a nivel máximu de proteición namái naquellos supuestos nos que la obra d'arte sirve de vehículu a un discursu políticu”.[13]

El fechu ye que güei día hai una ausencia na xurisdicción d'Estrasburgu d'un conceutu de llibertá artística autónomu, qu'atienda a les peculiaridaes qu'estremen d'esta forma d'espresión d'otru tipu de manifestaciones del espíritu”[13] y nun se-y reconoz esta dimensión oxetiva ya institucional”[13] porque s'acomuñar a les llibertaes d'espresión ya información”.[13] Arriendes d'ello, Alonso define la llibertá d'espresión artística como una llibertá débil”[13] y cavilga sobre'l conceutu d'arte político”,[13] esto ye cuando una obra artística “dexa de ser propiedá del autor desque la sociedá apoderar d'ella, pudiéndola convertir en símbolu de daqué dafechu ayenu a la voluntá orixinaria del so creador”[13] y, nesti sentíu, tresmite idea política.

Lo que se percibe ye una dificultá d'ellaborar una definición xurídica d'arte y “d'entender la dinámica xurídica de la llibertá artística”[13] y, ensin posibilidá d'esclariar estes premises, paez difícil llegar a un tratamientu xurídicu autónomu a esta llibertá”.[13]

Nel contestu español, ente los derechos fundamentales na Constitución Española que se rellacionen cola llibertá artística, amás que la llibertá d'espresión artística consagrada nel artículu 20 de la Constitución Española, merez la pena mentar el derechu de accesu a la cultura (art. 44)[15] y de la caltenimientu del patrimoniu artísticu, históricu y cultural (art. 46).[15]

La censura tuvo presente dende'l pasáu n'España y tuvo un papel determinante en cuanto al control y espardimientu d'información. “La censura ye primero de too eficaz cuando llogra invisibilizarse a los güeyos de la mayoría”.[16] Mientres el Réxime de Francisco Franco, vivióse un críticu periodu de represión y violación a los derechos humanos. La represión franquista non solo tomó'l campu político, sinón tamién munchos otros. Ente ellos, la dimensión cultural - na represión cultural, sufrióse censura civil, militar y eclesiástica,[17] afectando a distintes actividaes culturales y medios de comunicación. Nel franquismu censurábense “testos allegaos a la república o sospechosos de selo a les alusiones polítiques, a la guerra civil o que la so ambigüedá pudiera suponer cualquier tipu de peligru políticu, ideolóxicu o moral pal réxime”.[16] Como afirma Minerva Peinador “la censura ye una forma de represión intelectual dende que la so práutica se coarta la llibertá de pensamientu”. Nesta mesma temática, l'escritor, humanista y economista español José Luis Sampedro cita: 

«Ensin llibertá de pensamientu, la llibertá d'espresión nun sirve de nada» (José Luis Sampedro, en Wikiquote).[18] 

Tamién merez la pena mentar les midíes constitucionales de proteición.

“Los derechos y llibertaes recoyíos nel artículu 20 gocien de delles midíes de proteición, establecíes pola mesma Constitución”.[15] Ente otres, merez la pena sorrayar el puntu 6: “El desenvolvimientu normativu de los derechos recoyíos nel artículu 20 de la Constitución Española, tien de realizase por aciu Llei Orgánica [2015] (art. 81.1 de la Constitución Española), que rique un especial consensu parllamentariu al esixise, pa la so aprobación, cambéu o derogación, mayoría absoluta del Congresu (art. 81.2 de la Constitución Española).

Los productos artísticos o actividaes artístiques munches vegaes son señalaos como aguiyadores d'actitúes gafíes. El dilema ye que ye malo d'establecer una frontera ente autorizar y lo que nun lo ye, poro, en repitíes ocasiones l'arte resulta ofensivu pa una parte de la sociedá. Munches vegaes apelar al sentíu común pa tomar una posición a favor o en contra, otres, sicasí, tal allugamientu sofitar en lleis ambigues y pocu clares.

Los xueces prefieren nun dar definiciones constitucionales definitives, yá que ye abondo difícil afondar. Según Víctor J. Vázquez Alonso, asocede esto, principalmente, porque l'arte en sí, tien un calter difícil de definir. Alonso afirma amás, que tanto la llibertá d'espresión, como la llibertá artística ta alcontrada d'una forma oculta na llibertá de comunicación, que tien un valor xurídicu. Polo consiguiente, l'arte, anque escareza de discursu, siempres va ser espresión y ta destináu a ser “oxetu de comunicación”.[13] 

La llibertá d'espresión na música[editar | editar la fonte]

Nel contestu español, l'artículu 20 de la Constitución española reconoz y protexe los derechos a la llibertá d'espresión en diverses manifestaciones:

 a) espresar y espublizar llibremente los pensamientos, idees y opiniones por aciu la pallabra, l'escritu o cualesquier otru mediu de reproducción

b) a la producción y creación lliteraria, artística, científica y téunica

c) a la llibertá de cátedra, etc.

(Art. 20, Constitución d'España).[15] 

La Declaración Universal de Derechos Humanos afirma que:

Tou individuu tien derechu a la llibertá d'opinión y d'espresión; esti derechu inclúi'l de nun ser fadiáu por causa de les sos opiniones, el d'investigar y recibir informaciones y opiniones, y el d'espublizales, ensin llimitación de fronteres, per cualesquier mediu d'espresión.[19]

“A última hora, la espresión artística enfusa y afecta a la comunidá política. Puede fortalecer o cohesionar una determinada comunidá, de la mesma que puede xenerar subculturas que pongan en cuestión o exterioricen les debilidaes de la cultura política hexemónica”.[13] Nesti sentíu l'arte, en consecuencia tamién la música como manifestación artística, crea una esfera de reflexón en parte de la sociedá.

Pa entender meyor lo qu'implica la llibertá artística y por qué la música precisa ser incluyida nesti discursu, merez la pena mentar la manera bien estensa na que la Corte Suprema de los Estaos Xuníos interpretó la proteición de la Primer Enmienda tocante a la espresión artística. “Esta entiéndese non solamente a llibros, obres teatrales y pintures, sinón tamién afiches, televisión, videos de música y llibros de caricatures” esto ye “tolo que l'impulsu de la creatividá humana pueda producir".[14]

La importancia de la música tanto na sociedá como na comunicación foi señalada, dientro d'un contestu americanu, pol profesor Munkittrich “nel so defensa de la música como una manifestación de la Primer Enmienda, amás d'encontiar la mesma individualidá, la espresión musical tamién puede promover la comunidá, introduz solidaridaes y hai exemplos más qu'evidentes de que puede alzase nel elementu conductor y de la mesma comunicativu d'una cultura”.[13]

Asina paecen claros los motivos polos que “la censura nin esiste nin se practica puramente al amparu de la llegalidá, sinón tamién n'otros ámbitos del espaciu públicu, cuantimás nos medios de comunicación, la cultura, la educación o la relixón”.[16]

Nel casu de la llibertá d'espresión de la música, l'ámbitu que se tien que considerar ye'l de la cultura. Esti ámbitu toma tanto “la censura exercida dende les instituciones de les Reales Academies de la Llingua española y de la Hestoria, según el gravame impositivu de les actividaes culturales (artes escéniques, cine y edición) d'un 21%[20] o la disyuntiva (por incompatibilidá llegal) qu'obliga a los artistes xubilaos a optar ente'l cobru de los sos dambos merecíos pensión y les sos Derechu d'autor derechos d'autor, o de nun faelo, a perder la primera y enfrentase a elevaes multes”.[16] La música, en cuanto actividá cultural y por eso manifestación artística y espresión comunicativa, ta suxeta a la censura.

Un exemplu bien significativu ye'l casu de la censura musical na hestoria de la Rusia soviética y la URSS (1917-1927) qu'utilizó “como parámetru de control el mesmu conceutu de realismu socialista, frente a aquel compositores clasificaos de formalistes como Malher, Stravinsky o Schönberg… que la so música foi proscrita mientres décades na URSS”.[13] Otru casu relevante ye'l de l'Alemaña en qu'en 1937 “entamóse una esposición qu'amosaba'l paradigma de la <<música dexenerada>> al traviés de les grabaciones, ente otros, de Mendelssohn, Mahler o Schönberg”. Los casos de la Xunión Soviética y de l'Alemaña nazi son esclaradores de “hasta qué puntu l'arte nun precisa un discursu o una esplícita vocación política pa convertise nuna cuestión política”.[13]

Falta de llibertá d'espresión na música de Sociedá Alcohólica[editar | editar la fonte]

El Conceyu de Madrid prohibió un conciertu del grupu vascu Sociedá Alcohólica, que diba tener llugar el 14 de marzu de 2015 nel palaciu de Vista Allegre, con solo una selmana d'alvertencia. El grupu mesmu rellacionó l'actu de prohibilo colos sectores de la estrema derecha que tán medrosos de la diversidá cultural y la llibertá ideolóxica, y que'l gobiernu de Madrid inda-y da creitu a estos mieos”, a pesar de que'l grupu pronunciárase “claramente contra cualquier tipu de violencia”, polo que sentíen que'l gobiernu torgó-yos exercer los sos derechos.[21]

Al prohibir el conciertu, el gobiernu referir a un delitu de “humildación a les víctimes del terrorismu” del cual fueron acusaos en 2007 pola Asociación de Víctimes del Terrorismu (ATV), según al criteriu de grupos d'ideoloxía contraria, que esixeron que s'atayara'l conciertu.[22][22] Amás, el gobiernu razonó qu'hubiera “fregaos” enantes mientres los sos conciertos, los que, según el grupu, asocedieron por cuenta de los demás conciertos que se realizaron coles mesmes, respeutivamente.[23] Poro, el gobiernu decidió, conforme a Llei d'Espectáculos Públicos y Actividaes Recreatives 17/1997,[22] que les potenciales alteraciones del orde públicu suponíen “un peligru pa les persones y bienes".[24]

Sicasí, tanto en dellos artículos de relevancia en cualos espresóse'l grupu[24][23][22]), como na carta oficial del gobiernu que xustifica la prohibición del conciertu,[22] destacóse  que la razón más importante p'atayar el conciertu fueron les lletres de los cantaressobremanera “Esplota Zerdo”, “Síndrome del Norte” y “Stop Criminalización”, alegando que los cantares fomenten “la violencia, el racismu, la xenofobia o discriminación, y atenten contra la dignidá humana”, según l'analís del Tribunal Supremu.[22] Pal grupu, inda güei tal considerancia significa que s'aplica censura a los sos cantares, lo que consideren una violación del derechu a la llibertá d'espresión.

“Al gobiernu de Madrid nun-y gusta lo que dicimos nin como lo dicimos, lo cual ye una razón de pesu pa prohibir un conciertu y coartar el derechu a la llibertá d'espresión, y de camín, protexer les mentes de los madrilanos que quieren asistir al nuesu conciertu en llibertá".[22]

Sía comoquier, la censura na música debida a les lletres ye un fenómenu global y non solo acutáu al panorama hispánicu. Nel contestu estauxunidense, la primer vegada que se presentaron acusaciones d'inmoralidá contra lletres de cantares asocedió a finales de los años 1980 contra'l grupu de música rap 2 Live Crew.

El grupu español Boikot inclúin nel discu Los tos problemes crecen (2004), el cantar Stop censura que trata sobre'l procesu de censura del grupu Soziedad Alkoholika acusáu por distintos sectores d'enaltecimientu del terrorismu d'ETA.[25] En Stop censura apaecen dellos actores y más d'una docena de cantantes que ponen la so voz. El grupu Soziedad Alkoholika foi absueltu al sostenese que les lletres de los sos cantares nun constituyíen delitu, yá que nun faíen apoloxía del grupu armáu ETA,[26] lo que ciscaben al traviés de les sos lletres yera que'l País Vascu fora una nación independiente.[25] 

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Bel Mallén, J. I. La llibertá d'espresión nos testos constitucionales españoles, Documentación de les Ciencies de la Información, N.Ú 13-1990-23-52.. Ed. Univ. Complut., Madrid.
  2. «Athens demokrati».
  3. «Det athenske demokrati».
  4. «Parresía».
  5. Kaspersen, L.B, Loftager, J. (2009) Klassisk og Moderne Politisk Teori. Hans Reitzels Forlag, páx. 31-32.
  6. Ibid., páx. p. 67.
  7. «La Escuela de Salamanca».
  8. Bartolomé de Las Casas Perbreve Rellación de la Destrucción de Les Indies, páx. p. 42.
  9. «Les 95 tesis de Martín Lutero».
  10. John Stuart Mill (1806-1873), «The Contest in America». Harper's New Monthly Magacín, Volume 24, Apurre 143, páxina 683-684. Harper & Bros., Nueva York, Abril de 1862. [1]. Traducción por Wikipedia.
  11. Feinberg, Joel (1987). Harm to Others. Oxford University Press. ISBN 9780195046649.
  12. «http://www.oas.org/es/cidh/expresion/showarticle.asp?artID=849». Consultáu'l 2 d'abril de 2017.
  13. 13,00 13,01 13,02 13,03 13,04 13,05 13,06 13,07 13,08 13,09 13,10 13,11 13,12 13,13 13,14 13,15 13,16 13,17 13,18 13,19 13,20 13,21 13,22 13,23 13,24 13,25 13,26 13,27 Alonso, Victor Vázquez (23 d'avientu de 2014). «La llibertá d'espresión artística. Un primer aproximamientu». Estudio de Deusto 62 (2):  páxs. 73-92. ISSN 2386-9062. http://revista-estudios.revistas.deusto.es/article/view/251. Consultáu'l 9 de marzu de 2017. 
  14. 14,0 14,1 (n'inglés) Llibertá de Expresion n'Artes y Entretenimientu. American Civil Liberties Union. https://www.aclu.org/libertad-de-expresion-en-artes-y-entretenimientu. Consultáu'l 9 de marzu de 2017.  Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «Llibertá de_1» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 «ARTÍCULU 20 de la Constitución Española - LLIBERTÁ D'ESPRESIÓN, DE CÁTEDRA Y DE INFORMACIÓN - Fundación Aición Pro DERECHOS HUMANOS (www.derechoshumanos.net)». Consultáu'l 9 de marzu de 2017.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 Peinador, Minerva (n'inglés). sieglu_XXI Invisibilización legitimada. Censura na España del sieglu XXI. https://www.academia.edu/22127047/Invisibilizaci%C3%B3n_legitimada._Censura_en_la_Espa%C3%B1a_del sieglu_XXI. Consultáu'l 9 de marzu de 2017. 
  17. Monleón, José (1995). Ediciones Akal. Madrid: Del franquismu a la posmodernidad. Cultura española 1975-1990.
  18. «José Luis Sampedro - Wikiquote». Consultáu'l 9 de marzu de 2017.
  19. «La Declaración Universal de Derechos Humanos | Naciones Xuníes». Consultáu'l 9 de marzu de 2017.
  20. País, Ediciones El títulu=Guindales diz que'l IVA cultural va caltener nel 21% (23 d'agostu de 2015). EL PAÍS. http://economia.elpais.com/economia/2015/08/23/actualidad/1440356437_073739.html. Consultáu'l 9 de marzu de 2017. 
  21. «gobiernu-de-madrid-prohibe-nuesa-actuacion/ EL GOBIERNU DE MADRID PROHIBE LA NUESA ACTUACIÓN Sociedá Alcoholica». Consultáu'l 9 de marzu de 2017.
  22. 22,0 22,1 22,2 22,3 22,4 22,5 22,6 «gobiernu-de-madrid-prohibe-nuesa-actuacion/ EL GOBIERNU DE MADRID PROHIBE LA NUESA ACTUACIÓN Soziedad Alkoholika». Consultáu'l 9 de marzu de 2017.
  23. 23,0 23,1 20Minuto. Soziedad Alkoholika, censurada en Madrid: "N'otres ciudaes nun tenemos problemes" - 20minutos.es. 20minutos.es - Últimes Noticies. http://www.20minutos.es/noticia/2400931/0/soziedad-alkoholika/vetaos-censuraos-madrid/conciertu-canceláu/. Consultáu'l 9 de marzu de 2017. 
  24. 24,0 24,1 elEconomista.es. Conceyu-de-Madrid-prohibe-el conciertu-de-Soziedad-Alkoholika.html El Conceyu de Madrid prohibe'l conciertu de Soziedad Alkoholika - EcoDiario.es. http://ecodiario.eleconomista.es/noticias/noticias/6539952/03/15/El Conceyu-de-Madrid-prohibe-el conciertu-de-Soziedad-Alkoholika.html. Consultáu'l 9 de marzu de 2017. 
  25. 25,0 25,1 «Stop censura». Wikipedia, la enciclopedia llibre. 7 d'agostu de 2014. https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Stop_censura&oldid=76165455. Consultáu'l 9 de marzu de 2017. 
  26. 20Minuto. Absuelven a Soziedad Alkoholika del delitu d'enaltecimientu del terrorismu - 20minutos.es. 20minutos.es - Últimes Noticies. http://www.20minutos.es/noticia/175297/0/soziedad/alkholika/absueltos/. Consultáu'l 9 de marzu de 2017. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]