Comunicación

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar
Pa otros usos d'esti términu, ver Comunicación (dixebra). Disambig.svg

Un modelu simple de comunicación, onde una persona, que ye'l emisor, tresmite un mensaxe (fála-y sobre un árbol) a otra persona, que ye'l receptor.

La comunicación (del llatín communicatĭo, -ōnis[1]) ye l'actividá consciente d'intercambiar información ente dos o más participantes col fin de tresmitir o recibir significaos al traviés d'un sistema compartíu de signos y normes semántiques. Los pasos básicos de la comunicación son la formación d'una intención de comunicar, la composición del mensaxe, la codificación del mensaxe, la tresmisión de la señal, la recepción de la señal, la decodificación del mensaxe y finalmente, la interpretación del mensaxe per parte d'un receptor.

La comunicación polo xeneral toma llugar ente tres categoríes de suxetos principales: los seres humanos (llinguaxe), los organismos vivos (biosemiótica) y los dispositivos de comunicación habilitaos (cibernética).

Nun sentíu xeneral, la comunicación ye la unión, el contactu con otros seres, y puede definise como'l procesu por aciu el cual tresmítese una información d'un puntu a otru.

Toles comunicaciones, sían intencionales o nun tienen dalgún efectu. Y tán compuestes por una serie d'elementos de la comunicación. El so propósitu o oxetivu puede denominase so l'acción d'informar, xenerar acciones, crear un entendimientu o tresmitir cierta idea.

Formes de comunicación[editar | editar la fonte]

Dependiendo de les clases de signos que s'emplegue, estrémase la comunicación non verbal y la comunicación verbal.

En munches ocasiones los signos verbales y los signos non verbales combinar nun mensaxe, dando llugar a formes mistes de comunicación. Un exemplu sería un anunciu publicitariu, el cine o un cómic.

Si atender a la relación que s'establez ente emisor y receptor, estrémase una comunicación unillateral y otra comunicación billateral.

La comunicación unillateral produzse cuando'l receptor nun se convierte n'emisor. Asocede nes señales de tráficu. La comunicación billateral produzse cuando'l receptor puede convertise de la mesma n'emisor. Asocede nuna conversación.

Comunicación non verbal[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Comunicación non verbal
La comunicación non verbal ayuda a que persones d'idiomes distintos puedan algamar un grau de comprensión

La comunicación non verbal consiste en tresmitir significaos na forma de mensaxes non verbales. Utilízase signos non llingüísticos. Exemplos de comunicación non verbal inclúin los xestos, les espresiones faciales, la espresión corporal, el contactu visual, la manera de vistir, la háptica (comunicación per mediu del tactu), la cronémica (significáu del tiempu na comunicación) y la kinésica (llinguaxe corporal), ente otros. La mesma comunicación oral contien elementos non verbales como la paralingüística (elementos non verbales qu'acompañen a la llingüística, por casu tonos de sorpresa, interés, desinterés, mieu, cansanciu, insinuaciones, etc.) Según estudios, el 55 % de la comunicación humana dar por mediu d'espresiones faciales non verbales y un 38 % per mediu del paralenguaje.[2] Esto inclúi la mesma comunicación escrita na cual ye posible determinar sentíos nel estilu de escritura, la distribución d'espacios ente palabres y l'usu de emoticonus pa tresmitir emociones. Nesti sentíu, pa tresmitir un mensaxe empleguen colores, como la marca azul y colorao de los grifos, soníos, como la serena d'una ambulancia, y xestos, como'l chisgo d'un güeyu.

Dalgunos de los propósitos de la comunicación non verbal inclúin la complementación ya ilustración del mensaxe pa reforzar o enfatizarlo, reemplazar o sustituyir, controlar o regular ya inclusive contradicir. Esto da-y una gran importancia a la comunicación non verbal porque contribúi a reforzar les idees y propósitos del emisor y ayuda al receptor a una meyor decodificación del mensaxe que recibe.

Comunicación verbal[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Comunicación verbal
El desenvolvimientu de la voz humana y el celebru fixeron posible el llinguaxe.

La comunicación verbal o comunicación llingüística ye aquella qu'utiliza les palabres como signos. Nun puede ser aisllada d'una serie de factores por que sía efectiva, lo qu'inclúi la comunicación non verbal, les habilidaes d'escucha y la clarificación. El llinguaxe humanu pue ser definíu como un sistema de símbolus o signos llingüísticos, conocíos como lexemas y regles gramaticales nos cualos los símbolos son manipoliaos. La palabra "llinguaxe" refierse amás a les propiedaes comunes del mesmu. Con estos signos representen los oxetos y fechos de la realidá, y xuniéndolos por aciu les riegles de la gramática constrúyense mensaxes complexos, esto ye, les oracionye, coles cualos represéntense pensamientos. Nel casu de que dos persones falen el mesmu idioma, van reconocer los signos que cada unu pronuncia, y el so significáu, de tal manera que va remembrar na mente un pensamientu o una idea que ye la que querdrá tresmitise.

El aprendizaxe d'ésti asocede de normal y de manera intensa mientres los años de la niñez humana. La mayoría de los idiomes nel mundu utilicen soníus y xestos como símbolus que faen posible la comunicación con otros llinguaxes, los que tienden a compartir ciertes propiedaes, anque esisten esceiciones. Nun esiste una llínea definida ente un llinguaxe o idioma y un dialectu. Llingües construyíes como'l esperantu, el llinguaxe de programación y dellos formalismos matemáticos, nun tán necesariamente acutaos poles propiedaes compartíes pol llinguaxe humanu.

Fundamentalmente la comunicación verbal ye oral, utilizando palabres pronunciaes cola voz. Tamién puede ser escrita. Na escritura tresformen los soníos en lletres, y les palabres pronunciaes en palabres gráfiques.

Comunicación escrita[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Comunicación escrita
Ficheru:Papiru Artemidoro.jpg
La invención de la escritura marcó l'entamu de la hestoria de la humanidá. Na imaxe, el llamáu papiru de Artemidoro, que contien el primer mapa de la península ibérica.[3] Ye un rollu de 3 metros de llongura escrita nel sieglu I antes de Cristu, seique en Alexandría.

La comunicación escrita, a diferencia de la verbal, tien otra manera d'interacción ente emisor y receptor, produciéndose nel tiempu o inclusive nunca, anque lo escrito puede perdurar. Al traviés de la hestoria, esti tipu de comunicación desenvolvióse gracies al impactu de les tecnoloxías y de la ciencia. Estos procesos de desenvolvimientu estremar en tres etapes: Los pictogramas como les formes más primitives d'escritura humano; el desenvolvimientu de alfabetus en distintes llingües escritos sobre soportes físicos como la piedra, la cera, la magre, el papiru y, finalmente, el papel; y d'últimes la información tresmitida al traviés de Tecnoloxíes de la información y la comunicación medios electrónicos.

La comunicación escrita rique l'habilidá interpersonal de procesar, escuchar, reparar, falar, cuestionar, analizar, xestar y evaluar en tal manera que se facer# posible la collaboración y la cooperación. Los tracamundios pueden antemanase y resolvese al traviés de formularios, entrugues y respuestes, parafrasio, exemplos y hestories.[4]

Teoría de la información[editar | editar la fonte]

Artículu principal: Teoría de la información
Modelu de comunicación de Claude Elwood Shannon y Warren Weaver (1949), representa la fonte de la información, el codificador qu'unvia'l mensaxe al traviés del mediu de comunicación o canal de comunicación, que podría ser atayáu o aburuyáu pol ruiu (representáu nel rayu que cai) y que llega a un decodificador y de esti al receptor el cual podría emitir de la mesma una respuesta.

El conceutu de comunicación nel contestu de la Teoría de la Información ye emplegáu nun sentíu bien ampliu nel que "queden incluyíos tolos procedimientos por aciu los cualos una mente puede influyir n'otra". D'esta manera, considérense toles formes que l'home utiliza pa tresmitir les sos idees: la palabra falada, escrita o tresmitida (teléfonu, radio, telégrafu, etc.), los xestos, la música, les imaxes, los movimientos, etc.Nel procesu de comunicación ye posible estremar a lo menos trés niveles d'analises distintos: el técnicu, el semánticu y el pragmáticu. Nel nivel técnicu analícense aquellos problemes que surden en redol a la fidelidá con que la información puede ser tresmitida dende l'emisor hasta'l receptor. Nel semánticu estúdiase tou aquello que se refiera al significáu del mensaxe y la so interpretación. A lo último, nel nivel pragmáticu analícense los efectos conductuales de la comunicación, la influencia o efectividá del mensaxe en tantu da llugar a una conducta. Ye importante destacar que la Teoría de la Información desenvuélvese como una respuesta a los problemes técnicos del procesu de comunicación, entá cuando los sos principios puedan aplicase n'otros contestos.

En munchos casos la comunicación suel confundise cola teoría de la información, que correspuende a la teoría matemática de Claude Y. Shannon qu'estudia la información (canales, comprensión de datos, criptografía y tou lo que se-y rellaciona) como magnitú física. Ésta emplega una unidá de midida de la información a la que denomina'l "BIT", esto ye, la menor unidá que puede aprendese. Esta unidá de midida de la información sofitar na alternativa o non en cada determinación que pueda dar elementos pa la conocencia de los oxetos. Asina, por casu, la sexualidá d'un suxetu puede dase por un BIT, a cencielles, machu o fema. P'afitar la posición d'una pieza d'axedrez sobre un tableru de 64 caxellos van precisase siquier 6 BITS o 6 entrugues binaries.

Magar la teoría de la información ye fundamental al estudiu de la comunicación y la comprensión de los sos procesos, dicha teoría nun respuende a les esmoliciones de la comunicación humana mesma como son los siguientes, ente munchos otros de carácter social:

Teoría de la comunicación[editar | editar la fonte]

Esquema nun estudiu de televisión, 180 graos, señálanos que la realidá ye vista pelos medios de comunicación dende distintos puntos de vista, polo xeneral escoyíos pol emisor.

La teoría de la comunicación ye un campu de la teoría de la información qu'estudia los procesos de la información[5] y la comunicación humana.[6]

Les escueles más conocíes de la teoría de la comunicación son les siguientes:

  • Mecanicismu: Entiende la comunicación como un perfectu tresmisor mecánicu d'un mensaxe dende un emisor hasta un receptor.
  • Psicolóxicu: Considera a la comunicación como l'actu d'unviar un mensaxe a un perceptor (llamáu asina porque considera al receptor como suxetu de la comunicación) y nel cual les sensaciones y les idees de dambes partes inflúin considerablemente nel conteníu del mensaxe.
  • Construccionismo social: Esti puntu de vista, tamién llamáu "interaccionismo simbólicu", considera a la comunicación como'l productu de significaos creativos ya interrellaciones compartíes.
  • Sistemática: Considera a la comunicación como un mensaxe que pasa por un llargu y complexu procesu de tresformamientos ya interpretaciones desque asocede hasta que llega a'l perceptores.

Diches teoríes estúdiense amás dende les siguientes perspectives:

Elementos básicos de la comunicación[editar | editar la fonte]

Modelu de comunicación tipo jacobsoniano con elementos y funciones.

Los siguientes son los elementos básicos de la comunicación:

  • Códigu: Ye un conxuntu de signos que se combinen siguiendo unes riegles (semántica) y que dexen la so interpretación (decodificación), pol cual l'emisor ellabora'l mensaxe. El receptor tamién hai de conocer el códigu pa interpretar el mensaxe. Por que pueda producise la comunicación ente dos persones de distinta llingua faise usu del extranjerismo.
  • Canal: El mediu físicu al traviés del cual tresmítese'l mensaxe dende l'emisor hasta'l receptor.
  • Emisor: Ye la persona que tien la intención y encárgase de tresmitir una información (mensaxe), pa lo que precisa ellaborala y unviala al receptor. Esta persona escueye y escueye los signos que-y convienen, esto ye, realiza un procesu de codificación; codifica el mensaxe.
  • Receptor: La persona a quien va dirixíu'l mensaxe y quien recibe'l mensaxe y interpretar. Realiza un procesu inversu al del emisor, yá que descifra ya interpreta los signos escoyíos pol emisor, esto ye, descodifica el mensaxe.
  • Mensaxe: Nel sentíu más xeneral, ye l'oxetu de la comunicación. Ta definíu como la información o secuencia de signos que l'emisor ellabora y unvia al receptor al traviés d'una canal de comunicación o mediu de comunicación determináu.
  • Situación, situación comunicativa o contestu: Nel sentíu más xeneral, ye l'espaciu onde se desenvuelve l'actu o situación comunicativu. Ye'l conxuntu de circunstancies qu'afecten tantu al emisor como al receptor, y amás condicionen la interpretación del mensaxe. Tanto emisor como receptor tienen de ser conscientes de les circunstancies d'esi actu comunicativu, que nuna conversación dar por sabíu, por que sía eficaz la comunicación.

Los siguientes son los elementos básicos mecánicos de la comunicación:

  • Fonte o Emisor (Remitente): Dispositivu que xenera los datos a tresmitir, por casu teléfonos o computadores personales.
  • Sistema de tresmisión: Puede ser dende una senciella llínea de tresmisión hasta una complexa rede que conecte a la fonte col destín.
  • Receptor: Ye la persona que recibe, acepta ya interpreta la señal (mensaxe) proveniente del emisor, y tresformar de tal manera que pueda ser remanada pol destín. Por casu, una radio o un televisión.
  • Destín, destinatario o destinación: Toma los datos del receptor, por casu la audiencia.

Funciones de la comunicación[editar | editar la fonte]

«Este ye l'enemigu», 1941, propaganda estadounidense destinada a promover el refugu contra'l nazismu.

La comunicación puede tener funciones como informar, persuadir, regular y motivar, ente munches otres. Les funciones más básiques son cuatro:

  • Informativa: Tien que ver cola tresmisión y recepción de la información. Al traviés d'ella'l receptor apuerta al caudal de la esperiencia social y hestórica.
  • Persuasiva: L'emisor pretende modificar la conducta o opinión del receptor de manera que coopere en determináu propósitu. O bien que cree na so mente una percepción sobre una organización, empresa, serviciu o productu.[7] Denominar Comunicación de Marketing y aplícase a tolos ámbitos sociales on y off-line, tales como'l políticu, el social, el medioambiental, el comercial, etc.[7]
  • Entretener: L'emisor crea conteníos que'l receptor esfruta.

Otres Funciones de la comunicación dientro d'un grupu o equipu:

  • Reguladora: L'emisor pretende regular la conducta del receptor, por casu nuna norma social determinada.
  • Control: L'emisor pretende controlar el comportamientu del receptor, por casu estableciendo un sistema de premios y sanciones sociales.
  • Motivación: L'emisor pretende motivar al receptor na realización de determinaos actos, por casu el xefe dientro d'una empresa.
  • Espresión emocional: La comunicación preséntase como'l mediu pa espresar idees, emociones, por casu los emplegaos pueden comunicar lo que piensen de la so empresa.
  • Cooperación: La comunicación constitúyese como una ayuda importante na solución de problemes.

Signos[editar | editar la fonte]

Plantía:Cuadro imaxe

Pa comunicar daqué sobre los oxetos de la realidá, van usase signos que representen a esos oxetos. Les palabres, por ello, ye'l "nome de les coses".

Un signu ye cualquier cosa que percibimos polos sentíos y remembra otru oxetu o fechu distintu col que caltien una relación. Según la relación que s'establez, esisten tres tipo de signos.

  • Nicius: Basaos na relación causa-efectu ente dos fechos. Los nicios tresmiten una información qu'hasta esi momentu nun se conocía.
  • Iconus: Basaos na relación de semeyanza ente dos fechos.
  • Símbolus: Signos convencionales que caltienen una relación arbitraria col fechu representáu.

EL filósofu y escritor Umberto Ecu, na so obra Il segno (Signu), realiza una descripción de lo que ye un signu:

Cquote1.svg Estos signos nun son fenómenos naturales; los fenómenos nun dicen nada por sigo mesmos. Los fenómenos naturales «falen» a Sigma, na midida na que toa una tradición llabradora enseñó-y a lleelos. Con éses Sigma vive nun mundu de signos, non porque vivía na naturaleza, sinón porque, inclusive cuando ta solo, vive na sociedá; aquella sociedá rural que nun se constituyó y nun podría sobrevivir si nun ellaborara los sos códigos propios, los sos propios sistemes d'interpretación de los datos naturales (y que por hala razón convertir en datos culturales).
—Umberto Ecu, Il segno, 1973.Cquote2.svg

Tamién Jonathan Swift, autor de Los viaxes de Gulliver, fai mención del signu llingüísticu:

Cquote1.svg Dempués fuimos a la Escuela d'Idiomes, onde tres profesor taben deliberando p'ameyorar la [llingua] del so país. [Unu de los sistemes que proxectaben] yera un sistema p'abolir por completu toles palabres y encarecíase como una gran ventaya en puntu a salú y brevedá. Pos ye manifiestu que cada palabra que pronunciamos ye en ciertu mou un amenorgamientu de los nuesos pulmones por escomiu, y polo tanto contribúi a encurtianos la vida. Ufiertóse, arriendes d'ello, una solución: que como les palabres son solu nomes de les coses, sería más conveniente pa toos lo homes llevar consigo les coses que fueron necesaries pa espresar el particular negociu que tuvieren que tratar [...] Vi con frecuencia a dos d'aquellos sabios esmorecer casi sol pesu de los sos fardos, como los bufoneros ente nós; y cuando s'atopaben nes cais, dexaben les cargues nel suelu, abríen los sos sacos y parolaben una hora; dempués recoyíen los sos enseres, ayudábense mutuamente a echa-y los arrecostines y despidíense
—Jonathan Swift, Los viaxes de Gulliver, 1726.Cquote2.svg

Escueles[editar | editar la fonte]

La comunicación, como toa ciencia, disciplina o área de la conocencia, pue ser estudiada dende distintes escueles, que arrexuntar por razones didáctiques o traces comunes. Anque pueden identificase munches escueles pal estudiu de la comunicación, ye posible determinar trés n'especial: europea, estadounidense y llatinoamericana.

Escuela europea[editar | editar la fonte]

Max Horkheimer (en primer planu a la izquierda), Theodor Adornu (en primer planu a la derecha) y Jürgen Habermas (na fonderada, a la derecha), Heidelberg (1964) de la Escuela de Frankfurt.

La escuela europea céntrase esencialmente na Alemaña pre-nazi y destáquense les siguientes corrientes del pensamientu en redol a la materia de la comunicación:

  • Escueles marxistes: La teoría de la comunicación vista dende'l marxismu tien distintes percepciones:
    • Teoría de la sociedá de mases: La comunicación ye manipoliada por quien tienen poder políticu y económicu y, poro, el mensaxe ta al serviciu de dichos poderes. Los medios masivos son preseos de dichos poderes que crean un mundu irreal, remane, carente d'autenticidá y de creatividá.
    • Ideoloxía alemana: Según Marx, les idees qu'apoderen nuna sociedá son aquelles de la clase nel poder y poro, los medios masivos son preseos de la élite.
  • Escuela de Birmingham: Stuart Hall basar nel humanismu y, anque nun se considera marxista, piensa que la estructura de clases ye vital pa entender la teoría de la comunicación. Da-y puestu d'honor a les manifestaciones culturales, especialmente a les que vienen de los sectores masivos y que son claves pa entender les reacciones de los procesos de comunicación.
  • La psicoloxía social: Kurt Lewin dende la Universidá de Berlín desenvolvió la teoría del comportamientu del individuu influyíu pel so mediu social. Lewin tuvo que fuxir de Alemaña mientres la era nazi y anicióse definitivamente en Estaos Xuníos onde foi presidente de la sociedá d'estudios de psicoloxía social de la Universidá de Iowa y darréu creó'l centru d'investigación pa la dinámica de grupos nel Institutu Tecnolóxicu de Massachusetts.
  • Escuela católica: L'apurra de la Ilesia católica a la teoría de la comunicación dase especialmente a partir de la celebración del Concilio Vaticanu II cola proclamación del "Decreto sobre los preseos de la comunicación social" (Inter mirifica) dende una perspectiva humanista y con una esmolición total pola relación comunicación, sociedá y cultura. El mesmu términu comunicación social parte de los teóricos católicos, quien la definirán mientres la segunda metá del sieglu XX como un campu de vital importancia pa la comprensión de la sociedá humana dende la psicoloxía, la socioloxía y la antropoloxía. Los medios de comunicación tendríen el riesgu de presentar una realidá ficticia en munches causes ante la cual l'individuu tien de tar sollerte a afayar. Los medios de comunicación constituyir en poderosos preseos que pueden ponese al serviciu del desenvolvimientu de los pueblos. Por cuenta de que la comunicación vese fuertemente influyida pola economía y polo tanto sueli ser manipoliada por grupos poderosos, ye necesariu defender un códigu éticu estrictu que regule o sirva d'árbitru nel complexu procesu comunicativu social. Para Ludovico Carracci,[8] tou llinguaxe tien inevitablemente una consecuencia antropolóxico y social. Per otra parte, los medios de comunicación son portadores d'una nueva cultura y de una nueva mentalidá, polo cual, ye necesariu la participación y el fortalecimientu del factor éticu.
  • Teoría de la comunicación n'España: En cuanto al apurra español, este tien de ser rastrexáu dientro de la escuela llatinoamericana. De la mesma manera que los teóricos alemanes, polacos y d'otros países de la Europa central emigraron escontra los Estaos Xuníos dempués de les persecuciones nazis, una situación similar dar mientres la Guerra Civil Española qu'obligó a munchos intelectuales a buscar abelugu nos países llatinoamericanos, más allegaos a la so cultura y que contribuyeron al pie de los sos colegues llatinoamericanos a la formación de dicha escuela en contraste cola escuela estadounidense. Na actualidá, los teóricos españoles plantegen lo que llamen la teoría crítica de la comunicación[9] la cual inspírase a la Escuela de Frankfurt tal como la ELC dir nos sos entamos.

Escuela estadounidense[editar | editar la fonte]

En Estaos Xuníos destáquense Claude Shannon col so teoría de la información y Norbert Wiener cola so cibernética dende 1948. Shannon yera un inxenieru en telecomunicaciones, polo cual ellaboró y formuló la teoría matemática de la comunicación o de la información nel cual estudió los mensaxes, los medios pa tresmitilos, les formes d'almacenamientu, la posibilidá de crear y usar en forma racional nuevos medios indispensables pal funcionamientu de les sociedaes altamente tecnificadas y plantegó la necesidá de crear una teoría unificadora de la comunicación. N'el so teoría establecíen trés niveles nos qu'operaba la comunicación:

a) Un nivel puramente físicu del procesu, dáu pol sistema telefónicu que los interconecta. Esti nivel interesa al inxenieru en comunicaciones.
b) Un segundu nivel que ye'l semánticu, dáu pola llingua qu'usen pa dialogar, y toles otres formes del llinguaxe.
c) Un tercer nivel sociocultural y nel que se pueden englobar los distintos aspeutos de la comunicación.

La escuela estadounidense[10] tien como exa central la Universidá de Chicago y empezó a desenvolvese a principios del sieglu XX. Los nomes acomuñaos a esta escuela nos sos entamos fueron Charres Cooley, John Dewey y Herbet Mexái[11] y son los primeres en plantegar l'estudiu de la comunicación dende una metodoloxía científica concreta como ye'l métodu sociolóxicu. Con ellos, la comunicación dexa de ser vista namá dende un puntu de vista mecánicu emisora-canal-receptora y estúdiase dende un fenómenu cultural más ampliu.

De la escuela estadounidense, nacen conceutos que marcaríen la hestoria de la comunicación mientres el sieglu XX como los siguientes:

Por casu, nos estudios alrodiu de la propaganda y los sos efectos destaca'l politólogo Harold Lasswell na so obra La técnica de la propaganda nel mundu de la guerra.[12]

Los estudios de la comunicación nacen tamién d'apurras como la matemática y la socioloxía, especialmente colos estudios de Paul Felix Lazarsfeld que se centra nos efectos de los medios, ente que la ciudá (la urbe) ye'l principal campu de trabayu. Tamién el rol de la psicoloxía con Kurt Lewin y Carl Hovland, ciencies éstes que magar tán de primeres como exes de desenvolvimientu, bien llueu la comunicación mesma tendría la so propia vida como disciplina.

Escuela llatinoamericana[editar | editar la fonte]

El teóricu brasileñu Paulo Freire, caricatura de André Koehne.

Conozse como "escuela llatinoamericana de comunicación" (ELC) al desenvolvimientu que la teoría de la comunicación tuvo nos países llatinoamericanos, especialmente mientres la segunda metá del sieglu XX. Mientres el sieglu XIX la comunicación en Llatinoamérica dependía enforma de lo qu'asocediera en Europa, especialmente en Francia. Les escueles estadounidenses tuvieron entós pocu influxu gracies a la barrera llingüística, polo cual el desenvolvimientu d'una comunicación vista dende una perspectiva Llatinoamérica diose polo xeneral dende una influencia colonial española y francesa escontra la busca d'una identidá nacional propia. Esto sería un gran apurra al desenvolvimientu de la teoría de la comunicación porque nel casu llatinoamericanu ésta sería bien sensible a los procesos sociales. En Llatinoamérica la comunicación vien de la mano del desenvolvimientu del periodismu, l'influxu de les teoríes de la comunicación social apurríos pola Ilesia católica, la Teoloxía de la Lliberación y l'Escuela de Frankfurt.

Arxentina y Brasil fueron los primeres en fundar escueles de periodismu a principios del sieglu XX al traviés de la Universidá de La Plata y la Universidá de Ríu de Janeiro. Escontra la década de 1930 tolos países llatinoamericanos teníen escueles de periodismu y nesa mesma década empieza l'influxu de la escuela estadounidense na rexón debíu al desenvolvimientu que los teóricos d'esi país faíen, especialmente nos influxos de la propaganda colos estudios de Harold Lasswell.

Na década de 1960 consolídase la escuela llatinoamericana esprendiéndose definitivamente de la estadounidense. Cuestiónense los modelos de comunicación impuestos na rexón y al serviciu de grupos de poder económicu, cuestiónase l'orde mundial apoderáu pola información estadounidense y europea y esbózase la tesis d'un "nuevu orde mundial de la información y la comunicación".[13] Refuguen modelos foranos a la cultura llatinoamericano y pensáu pa otres sociedaes y afaen aquellos que yeren útiles pal trabayu de campu de la comunicación na rexón. Los padres de la ELC fueron munchos, pero ente ellos destaquen Luís Ramiro Beltrán (Adiós a Aristóteles: Comunicación horizontal), Daniel Prieto Castillo (Armand Mattelart y Ariel Dorfman pa lleer al Coríu Donald, 1970), Jesús Martín-Barberu (De los medios a les mediaciones: comunicación, cultura y hexemonía, 1987) y munchos otros.

En 1976 la Unesco noma una comisión especial con destacaos teóricos pal estudiu de los problemes de la comunicación que da como resultáu'l diagnósticu un namá mundu, voces múltiples o Informe Mc Bride, nel cual manifiéstase la esmolición pol dominiu de la información mundial en manos de los cinco grandes axencies de noticies.[14] y l'amenaza qu'ello representa a la identidá llatinoamericana.

La relación vida cotidiana y comunicación preséntase como'l principal apurra de la ELC a la teoría de la comunicación y la que marca la so distinción de la Escuela europeo y estadounidense.[15] Coles mesmes, la ELC desenvuelve'l conceutu de comunicación alternativa y comunicación popular, especialmente mientres la década de 1980 como aquella que ye practicada polos grupos sociales non dominantes.

El Centru Internacional d'Estudios Cimeros de Comunicación p'América Llatina (CIESPAL) fundar en Quito en 1959 y constituyóse n'unu de los centros más importantes pal desenvolvimientu teóricu de la comunicación na rexón. La CIESPAL trabayó especialmente nel campu de la investigación de los procesos de la comunicación nes comunidaes llatinoamericanes y centrando el so trabayu nos efectos qu'ésta tien ente'l perceptores y cómo los procesos de comunicación pueden contribuyir al desenvolvimientu d'una comunidá (tresformamientu social).

La prensa, monumentu n'homenaxe al periodismu na avenida de Mayu, Bonos Aires.

Según Bessette, el términu «comunicación pal desenvolvimientu» surde precisamente nel contestu de tresmisión de conocencies y apurra de la comunicación al desenvolvimientu de los países del Tercer Mundu, col doble oxetivu de fomentar la participación de tolos miembros de la comunidá y consiguir la tresferencia de conocencies (Bessette, 1993).

Los primeros proyectos que se promovieron mientres la década de 1960, al traviés de distintos organismos internacionales (Unesco, PNUD, Unicef, ente otros), escorríen el desenvolvimientu económico y social d'América Llatina. La idea fundamental qu'emponía l'acción d'esos proyectos, yera la de consiguir ameyorar les infraestructures comunicatives, p'asegurar que les campañes en salú, agricultura, educación formal y demás llegaren a tolos sectores sociales, y arriendes d'ello, impulsábase'l tresformamientu económico y social de la rexón. Y precisamente col oxetivu que los mensaxes llegaren a toles capes sociales, los organismos Internacionales apostaron por sistemes de comunicación de mases. Nesti sentíu, y según Hamid Mowlana, el fracasu de tales ambiciones esplicar por dos razones:

  1. Impulsóse la tresferencia de conocencia al traviés de los medios de comunicación de mases ensin tener en cuenta'l fuerte nivel de desigualdá social de los países de la rexón. Este ye llamáu "modelu lliberal-causal" por Hamid Mowlana y Laurie J. Wilson.
  2. Se relativizaron o fixeron de menos les formes tradicionales de comunicación de les sociedaes y pueblos.

Mowlana y Wilson describen trés modelos de comunicación pal desenvolvimientu:[16]

  1. Modelu marxista-socialista que consideraben a la comunicación como una parte integral de la teoría política.
  2. Modelu ideolóxicu como un elementu esencial del procesu de desenvolvimientu.
  3. Modelu monístico-emancipatorio onde se cunta cola capacidá de los mesmos afectaos pa intervenir sobre la so redolada, partiendo de les necesidaes específiques de cada comunidá, y sobremanera, concediéndo-yos la capacidá de poder definir el tipu de desenvolvimientu social y económicu más fayadizu a les sos necesidaes, rompiendo vieyes tuteles occidentales, más esmolecíes por establecer una única forma de consiguir el progresu social, basándose en criterios pura y puramente económicos. Un exemplu dientro del modelu monístico-emancipatorio ye'l desenvolvimientu alternativu y comunicación participativa.

Relaciones con otres ciencies[editar | editar la fonte]

  • Marketing:[7] Ye la ciencia que teniendo en cuenta les necesidaes y deseos de la población por aciu la fayadiza conocencia psicosociológico, integra de manera global el productu, el serviciu, la idea o actu que se deseya promover, determinando'l preciu o sacrificiu que les persones que la adopten tienen de soportar, definiendo la manera de faelo llegar a los adoptantes y diseñando les acciones de comunicación más fayadices dependiendo de la tipoloxía de cada unu de los tipos que conformen el so públicu oxetivu, cola cuenta de consiguir la máxima eficiencia. Les organizaciones ensin animo d'arriquecimientu de más ésitu conformen la so estratexa de comunicación como variable de marketing, los partíos políticos más esitosos conformen les sos estratexes de comunicación como variable de marketing y toles empreses y organizaciones que destaquen de manera vultable usen la comunicación como variable de marketing.
    • Neuromarketing:[7] Ye una disciplina de les neurociencies qu'evalúa les acciones de marketing y comunicación por aciu l'usu de técniques de neurociencies, midiendo les reacciones inconscientes de los individuos, de tal manera, que sustitúi los estudios de mercaos y d'opinión tradicionales basaos en cuestionarios, focus-groups, etc. Según González-Morales (2016), presidente de l'Asociación Española de Neuromarketing y Neurocomunicación (AENENE), quien define'l neuromarketing tomando como puntu de partida la definición de marketing de Philip Kotler, “El Neuromarketing ye l'usu de les neurociencies cola cuenta de facilitar y ameyorar la creación, la comunicación y l'intercambiu d'acciones, servicios y productos de valor ente grupos ya individuos que precisen y deseyen satisfaer les sos necesidaes por aciu estos intercambios”.
  • Psicoloxía: Nesta analízase al suxetu-oxetu de la comunicación, los sos problemes, necesidaes y maneres d'asimilar y l'influencia que'l mensaxe tien nellos, cuantimás dende la psicoloxía de la personalidá, la evolución y la social.
  • Socioloxía: Nesta analiza l'impactu social del mensaxe y la dinámica de los grupos, según la forma en que les condiciones sociales inflúin nos conteníos y formes de la comunicación.
  • Cibernética: Nesta analicen los procesos autorregulados y controlaos, la reacción (feedback) y la forma en que los medios de comunicación pueden influyir sobre los procesos sociales a gran escala.
  • Pedagoxía: Nesta analicen los principios didácticos pa la ellaboración y comprensión de los mensaxes, la formación de convencimientos y procedimientos xenerales d'aprendizaxe al traviés de los medios.

Ciencies de la comunicación[editar | editar la fonte]

El discutiniu ye sobre si l'estudiu de la comunicación puede ser consideráu una ciencia autónoma y un campu d'investigación como ciencies de la comunicación, o ye una disciplina consolidada como la psicoloxía, socioloxía, analís políticu, antropoloxía o llingüística. Polo xeneral considérase como un campu d'estudios tresversal, nel qu'alleguen diverses ciencies pa esplicar el fenómenu dende puntos de vista concretos y como tal pue ser vista de trés formes:

  1. Pragmática de la comunicación, que tien el so oxetu d'estudiu nel procesu de comunicación afectáu de manera individual (persones), grupal (comunidaes), social y cultural.
  2. Disciplina moderna, productu de la reflexón multidisciplinaria en redol a esti fenómenu, la so riqueza y la so validez ta dada polos distintos puntos de vista qu'axunta en redol al discutiniu d'una situación particular.
  3. Desenvolvimientu de les tecnoloxíes y de los medios de tresmisión d'información.

Subdisciplinas[editar | editar la fonte]

La comunicación como disciplina social qu'analiza los conteníos, característiques y canales al traviés de los cualos dase la comunicación inclúi les siguientes subdisciplinas:

Redacción periodística.

  • Comunicación y Cultura
    • Política de la comunicación
    • Comunicación Organizacional o Corporativa **

Comunicaciones Internes y esternes

    • Educomunicación
    • Comunicación dixital

Comunicación nel arte[editar | editar la fonte]

Na Grecia clásica, unu de les temes principales de la segunda metá de la obra Fedro de Platón ye la comunicación.[17]

Vease tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Academia de la Llingua Asturiana (2017), «comunicación» (2000 edición), Uviéu: KRK ediciones, ISBN 84-8168-208-x, http://www.academiadelallingua.com/diccionariu/index.php?pallabra=comunicaci%C3%B3n 
  2. Mehrabian, A. (1972). Nonverbal communication. Transaction Publishers.
  3. Gallazzi, C.; B. Kramer, S. Settis, Il papiru di Artemidoro, cola collaboración de G. Adornato, A. C. Cassio, A. Soldati. Bilanu, Led edizioni, 2008, ISBN 978-88-7916-380-4
  4. Heyman, Richard. Why Didn't You Say That in the First Presta? How to Be Understood at Work.
  5. Shannon, Claude Elwood (xunetu y ochobre, 1948). A Mathematical Theory of Communication (PDF). The Bell System Technical Journal. p. 55. Consultáu'l 11 d'abril de 2011.
  6. Dainton, Marianne; Elain D. Zellei; et al. (2011). Applying Communication Theory for Professional Life (PDF). Sage Publications. p. 247. ISBN 1-4129-7691-X. Consultáu'l 11 d'abril de 2011.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 González-Morales, A. (2016). Definiciones del Códigu Éticu AENENE. Asociación Española de Neuromarketing y Neurocomunicación. Consultáu'l 20 de setiembre de 2016.
  8. Carracci, L.: La comunicación social como factor de cambéu, p. 5.
  9. «LLIBERTÁI D'ESPRESIÓN Y VIXENCIA DE LA TEORÍA CRÍTICA DE LA COMUNICACIÓN N'ESPAÑA» (3 de marzu de 2016). Archiváu dende l'orixinal, el 23 de xunetu de 2009. Consultáu'l 7 de marzu de 2016.
  10. N'otres fontes "escuela norteamericana", pero ello incluyiría a Canadá y México, que tienen les sos propies escueles de comunicación.
  11. Olivar Zúñiga (2006). Fundamentos teóricos de la comunicación. Monografía. Campus Virtual. Enllaz rescatáu'l 28 d'ochobre de 2015 d'http://www.uovirtual.com.mx/moodle/llectures/sociedu/23/23.pdf
  12. LASSWELL, Harold, The Propaganda Technique in the World of War, Universidá de Chicago, 1927.
  13. Miralles, A. M.: L'alderique llatinoamericanu sobre la comunicación.
  14. Nel mundu considérense como les principales cinco percancies de noticies a la Associated Press, la Reuters, la Agence France-Presse, la Percancia EFE y la Inter Press Service.
  15. Cfr. A.M.Miralles.
  16. Ferrer, 2002.
  17. (2013) «La filosofía platónica del amor», Los diálogos eróticos: Llacuada y Fedro. Tecnos, 11. ISBN 9788430958207.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

N'español[editar | editar la fonte]

  • BASTARDO BOADA, Albert (1995). Comunicación humana y paradigmes holísticos. CLAVES de razón práctica, 51, pp. 78-80.
  • FERRER, Arxelia (2002). Periodismu científicu y desenvolvimientu: una mirada dende América Llatina. Tesis doctoral.
  • CIBANAL, Luís (2006). Teoría de la comunicación humana.
  • ISLES, Octavio (2006). "La era McLuhan", parteaguas teóricu nes ciencies de la comunicación. Tecnolóxicu de Monterrey, México. En Revista Mexicana de Comunicación.
  • GARGUREVICH REGAL, Juan (2006). ¿Para qué estudiar Periodismu?. Pontificia Universidá Católica del Perú. En Revista Palestra de la Comunicación.
  • OLIVAR ZÚÑIGA, Antonio (2006). Fundamento teóricos de la comunicación. Monografíes.com.
  • Universidad Autónoma de Santu Domingo (6 d'abril de 2003). Comunicación social n'América Llatina. Facultá d'Humanidaes.
  • MIRALLES, Ana María (xunetu de 2001). L'alderique llatinoamericanu sobre la comunicación. Revista Documentos, volume 3, Non. 1, UPB, Medellín.
  • BARRANQUERO CARRETERU, Alejandro (1990). Progreso y regresiones. Llibertá d'espresión y vixencia de la teoría crítica de la comunicación n'España. Universidá de Málaga.
  • GALINDO, Jesús (2008). Comunicación, ciencia ya historia. Mcgraw hill.
  • ESPEYU CALA, Carmen (1998). Historia de la Comunicación escrita: (de la prehistoria a la irrupción de la imprenta): Notes pal so estudiu. MAD.
  • RUIZ ACOSTA, María José (1996). Escritura y comunicación social : hestoria de la comunicación escrita : definición multidisciplinar d'una nueva asignatura. Alfar.
  • BERLOK, K. D. (2008). El procesu de la comunicación (introducción a la teoría y la práctica). L'Atenéu.
  • (2011) «Llinguaxe y comunicación», Lengua Castellana y Lliteratura, Akal, Akal Sociedá Anónima, 343. ISBN 9788446033677.

N'inglés[editar | editar la fonte]

  • Griffin, Emory A., A first look at communication theory. 3rd edition, New York: McGraw-Hill, 1997. ISBN 0-07-022822-1
  • Littlejohn, S. W., Theories of human communication. 7th edition, Belmont, CA: Wadsworth, 2002.
  • Miller, K., Communication Theories: Perspectives, processes, and contexts. 2nd edition. New York: McGraw-Hill, 2005.
  • Werner, Y., «Cooperating Agents: A Unified Theory of Communication and Social Structure.» Distributed Artificial Intelligence, Vol. 2, L. Gasser y M. Huhns, eds., Morgan Kaufmann and Pitman Press, 1989. Abstract
  • Werner, Y., «Toward a Theory of Communication and Cooperation for Multiagent Planning.» Theoretical Aspects of Reasoning About Knowledge: Proceedings of the Second Conference, Morgan Kaufman Publishers, pp. 129-143, 1988. Abstract PDF.
  • Witzany, G., Biocommunication and Natural Genome Editing. Springer Verlag, 2009.

N'otros idiomes[editar | editar la fonte]

  • CARRACCI, Ludovico. -y comunicazioni sociali crocevia del cambiamento. Il sogno di Giacobbe.
  • NISSIM, Gabriel (marzu de 2001). "Io ti amu. Y io non?" La Chiesa y i media. InterMED.
  • MARTINI, Carlo M. (Bilanu, 11 d'agostu de 1990). Comunicara.
  • Concilio Vaticanu II (4 d'avientu de 1963). Decreto sugli strumenti della comunicazione sociale. Enchiridion Vaticanum.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • [1], aenene.org

http://aenene.org/aenene-neuromarketing-profesional/codigo-etico-aenene/

Plantía:Comunicación


Comunicación