Psicoloxía social

De Wikipedia

La psicoloxía social ye l'estudiu científicu de cómo los pensamientos, sentimientos y comportamientos de les persones son influyíos pola presencia real, imaxinada o implícita d'otres persones.[1]Xunto cola psicoloxía clínica, la educativa y la organizacional, la psicoloxía social ye una de los cuatro grandes cañes de la psicoloxía, según una de les cañes clásiques de la socioloxía. Los sos oríxenes remontar a 1879 cola apaición de la Völkerpsychologie o Psicoloxía de los pueblos, desenvuelta por Wilhelm Wundt y qu'anguaño ye una de les especialidaes d'estudiu, focalizando l'individuu na sociedá y l'incidencia d'esta nel individuu una y bones lo humano y lo social tán estrechamente rellacionaos y compleméntense mutuamente.

Según la definición anterior, científicu referir al métodu empíricu d'investigación. Los términos pensamientos, sentimientos y comportamientos inclúin toles variables psicolóxiques que pueden midise nun ser humanu. L'afirmación de qu'otres persones pueden ser imaxinaes o implícites suxure que, de manera indefectible, tamos influyíos socialmente, inclusive cuando:

  • a) nun hai otros individuos presentes -como cuando vemos la televisión
  • b) siguimos normes culturales internalizadas.

La Psicoloxía Social ye definida tamién como la ciencia qu'estudia los fenómenos sociales ya intenta afayar les lleis poles que se rixe la convivencia. Investiga les organizaciones sociales y trata d'establecer los patrones de comportamientos de los individuos nos grupos, los roles que desempeñen y toles situaciones qu'inflúin na so conducta.

Típicamente, los psicólogos sociales espliquen el comportamientu humanu como resultáu de la interaición d'estaos mentales y situaciones sociales inmediates. Na heurística de Kurt Lewin, el comportamientu puede ser vistu como una función de la persona y el medioambiente, C=f(P, M). Polo xeneral, los psicólogos sociales tienen una preferencia polos afayos empíricos basaos en llaboratorios. Les sos teoríes tienen enclín a ser específiques y enfocaes, en cuenta de globales y xenerales.

La psicoloxía social ye un proyeutu interdisciplinariu que salva l'espaciu ente la psicoloxía y la socioloxía. Mientres los años darréu posteriores a la Segunda Guerra Mundial, había una collaboración frecuente ente psicólogos y sociólogos.[2] Sicasí, los dos disciplines viraron escontra una actitú cada vez más especializada, aisllándose la una de la otra. N'años recién, los sociólogos centráronse en macro variables (por casu, la estructura social), diendo escontra una estensión muncho más grande. Sicasí, los enfoques sociolóxicos de la psicoloxía social convertir nuna contraparte importante a la investigación psicolóxica nel área.

Amás de la rotura ente la psicoloxía y la socioloxía, hubo una diferencia bastante menos pronunciada na énfasis, ente los psicólogos sociales estauxunidenses y los psicólogos sociales europeos. Faciendo una amplia xeneralización, puede dicise que, tradicionalmente, los investigadores estauxunidenses centráronse más nel individuu, ente que los europeos emprestaron más atención a los fenómenos a nivel de grupu.[3]

Anque l'actual predominiu anglosaxón nesta disciplina pretendió establecer l'orixe de la mesma nos Estaos Xuníos, la realidá ye que van ser los trabayos de Gustave Le Bon, especialmente la so Psicoloxía de les Mases (1895), y bien especialmente los de Gabriel Tarde, especialmente obres como Les Lleis de la imitación (1890) y La opinión y l'ensame (1901) quien la empecipien. Nos Estaos Xuníos, el primer estudiu publicáu nesta área foi un esperimentu sobre'l fenómenu de facilitación social.[4] Mientres los años de 1930, munchos psicólogos de la Psicoloxía de la Gestalt, ente ellos Kurt Lewin, fuxeron de l'Alemaña Nazi, escontra los Estaos Xuníos. Fueron instrumentales nel desenvolvimientu del campu como daqué distintu a les escueles de psicoloxía conductista, comportamental y psicoanalítica que fueron dominantes nesi momentu, y la psicoloxía social siguió calteniendo'l legáu de los sos intereses na perceición, la cognición y l'actu de consciencia individual y coleutivu. Les actitúes y una variedá de fenómenos de grupos pequeños fueron les temes más estudiaes mientres esta era.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, los psicólogos sociales estudiaron la persuasión y la propaganda pa los militares estauxunidenses. Dempués de la Guerra, los investigadores interesar por una variedá de problemes sociales, incluyendo los asuntos de xéneru y prexuiciu racial. Mientres los años sesenta, esistió un interés creciente nuna variedá de nueves temes como la disonancia cognitiva, l'efeutu espectador, y l'agresión. Sicasí, pelos años setenta, la psicoloxía social nos EEXX llegara a una crisis. Había un alderique encaloráu sobre l'ética y la deontoloxía na esperimentación nel llaboratoriu, si les actitúes predicen el comportamientu de verdá o non, y cuánta ciencia podría ser fecha nun contestu cultural.[5] Paralelamente, un enfoque situacionalista radical desafió la relevancia del yo y la personalidá na psicoloxía. Na década del '60 Enrique Pichon-Rivière crea la Psicoloxía Social Arxentina, colos venceyos como oxetu d'estudiu y con focu nos grupos, instituciones y comunidá. La psicoloxía social algamó'l maduror en teoría y métodu mientres los años 1980 y 1990. Cuidadosos estándares éticos regulen agora la investigación, y remanecieron más perspectives pluralistes y multiculturalistas. Los investigadores modernos interesar por una variedá de fenómenos, pero l'atribución, la cognición social y el conceutu del yo son quiciabes les árees que más aumentaron mientres los últimos años. Los psicólogos sociales caltuvieron los sos intereses aplicaos, con contribuciones a la psicoloxía de la salú y medioambiental, amás de la psicoloxía llegal, y l'estrecha rellación cola psicoloxía clínica, especialmente dende'l psicoanálisis y les sos posteriores corrientes y enclinos (ej. la Gestalt) que, finalmente, fueron les que dieron orixe a la psicoloxía social.

"Estudia la interrellación dinámica ente lo individual y lo social y nel so atravesamiento cola hestoria, la cultura, la política, la llingua, y otros aspeutos presentes na realidá. Dende la perspeutiva de la psicoloxía social estúdiense los comportamientos individual y social, la formación de los grupos, los fenómenos de masa y otres problemátiques de la escena contemporánea. Dende'l so empiezu, la psicoloxía social foi entendida como un campu de confluencia ente la psicoloxía y la socioloxía. Sicasí nes últimes décades son munches más les disciplines que la constitúin: antropoloxía, llingüística, hestoria, comunicación, economía. La psicoloxía social constrúi conocencies de formes interdisciplinaries y aplicar a distintos campos de la realidá. La cultura de fin del sieglu XX y de los primeros años del nuevu mileniu foi afeutáu por cambeos aceleraos y definitivos d'una velocidá que nun se produció en dómines anteriores de la humanidá, causaes en gran parte poles meyores teunolóxicos y granibles y fechos posible, bien especialmente pelos medios de comunicación. Este determino cambeos na forma de ser de les persones y nos grupos que moldiaron nueves “suxetividaes” en rellación con esti particular momentu históricu social.

La llamada globalización ye un fenómenu qu'empezó na esfera economica y consiste na espansión de los grandes mercaos de capitales más allá de les fronteres de los sos propios países, produciendo un fuerte impautu nes demás naciones, nun intercambiu claramente favorable p'aquelles con economíes más potentes. Ésti fenómenu global estendióse bien llueu a los ámbitos políticos, culturales, sociales, ecolóxicos y casi toles esferes de la sociedá. Una de les consecuencies d'esi modelu foi la fragmentación de la sociedá y l'esclusión de grandes sectores de la población del mundu del trabayu y la falta de prestu de les necesidaes básiques. Este foi'l panorama na arxentina y en munchos países d'América llatina al empiezu del sieglu XXI. Nos últimos meses de 2008 producióse una importante crisis financiera nos países más ricos del mundu, con inevitables consecuencies pal restu; hasta'l momentu nun ye posible evaluar l'impautu d'estos cambeos económicos n'otres esferes de la sociedá. Por ello ye qu'estudiar los comportamientos sociales ensin la inclusión de la dimensión histórica ye insuficiente. Por casu, les marques qu'imprime la globalización na mocedá son bien distintes de les que “subjetivaron” a les xeneraciones de 1960 y 1970.

La perspeutiva históricu-social incidió nos nuevos desarrollos teóricos y nos trabayos de campu de la psicoloxía social."[6]

Complexidá de la psicoloxía social[editar | editar la fonte]

La influencia de los estereotipos sobre les conductes d'esclusión, tal como s'analiza nos trabayos de Mullen y collaboradores, pon de manifiestu l'actuación conxunta de dellos procesos de distinta naturaleza que s'entecrucen ente sigo. Dalgunos d'ellos son individuales, tienen que ver con cogniciones (por casu, la complexidá de los etnofaulismos) y con emociones (por casu, la so valencia), pero otros son estructurales; esto ye, reflexen dimensiones permanentes y globales de la sociedá. Ye lo qu'asocede colos antecedentes de la complexidá de los estereotipos.

Valga como exemplu d'estos procesos estructurales el grau en que la sociedá d'acoyida considera estranxeros a los miembros d'un grupu étnicu d'inmigrantes. Al ser los Estaos Xuníos de Norteamérica un país con predominancia de lo anglosaxono, a un inmigrante inglés, por ser tamién anglosaxón, van aplicáse-y etnofaulismos bien distintos a los que s'apliquen, pongamos por casu, a un inmigrante griegu. Esto ye, un inmigrante inglés ye consideráu, por dicir, menos “estranxeru” qu'un griegu y, poro, en comparanza con un inmigrante griegu, al inglés aplíquense-y etnofaulismos más complexos y más positivos. La clave ta nel calter compartíu ente estauxunidenses ya ingleses d'un aspeutu estructural: la so pertenencia al mundu anglosaxón.

Si considérense agora les conductes d'esclusión (les consecuencies de los etnofaulismos), va apreciase que tamién elles ponen en marcha proceso de calter estructural. N'efeutu, ser acoyíu como inmigrante nun país trai consigo una serie d'implicaciones que nun afecten solo a cogniciones, emociones y conductes individuales, sinón a regulaciones institucionales, como nueves lleis que cumplir y nueves normes nel tratu colos demás en diversos ámbitos, dende'l llaboral al familiar, ensin escaecer el relixosu, el tiempu d'ociu y el llugar onde vivir, ente otros. Tou ello intensifícase col procesu de “naturalización”, que fai que la persona pase a ser ciudadanu del país d'acoyida con un conxuntu esplícitu de derechos y obligaciones distintes a les del so país d'orixe.

En resume, la investigación de Mullen y collaboradores ye una prueba de que los procesos implicaos na influencia de los estereotipos sobre les conductes d'esclusión son bien variaos y de distinta naturaleza. Esto ye tamién carauterísticu de los procesos qu'estudia la Psicoloxía social y apréciase nun analís deteníu del conteníu del Cuadru 1.1. El restu del presente apartáu esamina esti asuntu con mayor detalle, al traviés d'un analís de dos de les teoríes de mayor influencia na Psicoloxía social: la Teoría de la identidá social y la Teoría de la xustificación del sistema.

Oxetu de la disciplina[editar | editar la fonte]

Psicoloxía social (psique, ye: mente logus, ou: tratáu, razón) L'oxetu d'estudiu de la psicoloxía social son les rellaciones sociales. El interaccionismo simbólicu ye una de les teoríes más influyentes y carauterístiques d'esta disciplina. El so antecesor, George Herbert Mead, estudió los xestos, el llinguaxe y la conducta, como productos de les rellaciones que sostienen les persones, en primer instancia, cuando tán de frente.[7]

Evidentemente esisten na sociedá organizaciones configuraes en redol a los aspeutos socioculturales, derivaos de la interaición d'individuos; depués nun ye difícil asimilar la esistencia d'una conciencia coleutiva que nos dexe entender diches configuraciones.

La Psicoloxía social asume como supuestu la esistencia independiente y observable de procesos psicolóxicos sociales de distintu orde al de los procesos psicolóxicos del individuu pero de la mesma naturaleza, lo cual ayúdanos a entender cómo nos portamos en grupos, tamién toma les actitúes de cada persona ante la so forma de reaccionar o pensar nel mediu social.

Fenómenos interpersonales[editar | editar la fonte]

Actitúes[editar | editar la fonte]

L'estudiu d'actitúes ye una tema central de la psicoloxía social. Les actitúes tán implicaes en casi toles árees de la disciplina, incluyendo la conformidá, l'atraición interpersonal, la perceición social y el prexuiciu. Na psicoloxía social, les actitúes defínense como evaluaciones globales doctes d'una persona, un oxetu, un llugar o un asuntu qu'inflúin el pensamientu y l'aición.[8] Esto ye, les actitúes son espresiones básiques d'aprobación o desaprobación, favorabilidad o desfavorabilidad, o gustar y disgustar.[9] Exemplos incluyiríen que nos guste'l xeláu de chocolate, ser anti-albuertu, o sofitar los valores d'un partíu políticu particular.

Los psicólogos sociales estudiaron la formación, la estructura, el cambéu y la función de les actitúes y la rellación ente éstes y el comportamientu. Por cuenta de que la xente ta influyida pola situación, les actitúes xenerales nun suelen ser bonos predictores de comportamientos específicos. Pa una variedá de razones, una persona quiciabes valora'l mediu ambiente, pero nun recicla una llata un día particular. Actitúes que son bien recordaes y centrales al nuesu autoconcepto, sicasí, son más probables a llevar a un comportamientu, y midíes d'actitúes xenerales previenen pautes de comportamientu al llargu plazu.

Muncha de la investigación recién sobre les actitúes trata de la distinción ente midíes d'actitúes tradicionales de "autoreporte" y actitúes inconscientes o "implícites". Por casu, los esperimentos usando'l Test d'Asociación Implícita atoparon que la xente de cutiu demuestra parcialidá contra otres races, inclusive cuando les sos respuestes n'encuestes revelen igualdá de la mente. Un estudiu atopó que les actitúes esplícites correlacionan con comportamientu verbal n'interaiciones inter-raciales, anque actitúes implícites correlacionan con comportamientu non verbal.[10]

Persuasión[editar | editar la fonte]

La tema de la persuasión recibió muncha atención mientres los últimos años. La persuasión ye un métodu activu d'influencia qu'intenta emponer la xente escontra l'adopción d'una actitú, una idea o un comportamientu por midíes racionales o emotives. La persuasión depende de "apelaciones" en cuenta de presión fuerte o coerción. Atopáronse numberoses variables qu'inflúin el procesu de persuasión y estes de normal preséntense en cuatro categoríes importantes: quien diz qué a quien y cómo.

  1. El Comunicador, incluyendo la credibilidá, la remangu, la honradez y el grau de curiosu.
  2. El Mensaxe, incluyendo dellos graos de razón, emoción (como mieu), argumentos d'unu o dos llaos, y otros tipos de conteníu informacional.
  3. La Audiencia, incluyendo una variedá de demografíes, traces personales y preferencies.
  4. El Canal, incluyendo la pallabra impresa, la radio, la televisión, l'internet o interaiciones de frente.

Les teoríes de procesu dual de la persuasión (como'l modelu de probabilidá d'ellaboración) caltienen que'l procesu persuasivo mediar por dos rutes distintes. La persuasión puede ser llevada a cabu por aspeutos superficiales de la comunicación o la lóxica interna del mensaxe. Si daquién ye o non persuadíu por una celebridá popular o argumentos factuales ye determináu principalmente pola capacidá y motivación de l'audiencia. Sicasí, décades d'investigación demostraron que les actitúes fondes son remarcablemente resistentes a persuasión so circunstancies normales.

Cognición social[editar | editar la fonte]

La cognición social ye la manera en que la xente piensa alrodiu de los demás. Amás ye una área creciente de la psicoloxía social qu'estudia como la xente percibe, piensa y recuerda información sobre otros. Una asunción na cognición social ye que la realidá ye demasiáu complexa pa fácilmente discernir, y entós vemos el mundu según esquemes o imáxenes de realidá simplificaos. Los esquemes son representaciones mentales xeneralizaes qu'entamen la conocencia y emponen el procesamientu d'información. Por casu, l'esquema de daquién para mures pue ser que sían pequeños, peludos y comen quesu. La cognición social propón que grupos culturales desenvuelvan esquemes asemeyaos. Individuos que comparten esquemes pueden esencialmente tener los mesmos pensamientos cuando s'enfrenten a un estímulu. Por casu, los esquemes de cutiu operen automáticamente y non intencionalmente, y pueden dirixir parcialmente na perceición y la memoria.

Les espectaciones esquemátiques pueden dirixinos a ver daqué que realmente nun esiste. Un esperimentu atopó que la xente ye más propensa a percibir una arma nes manes d'un home negru qu'un home blancu.[11] Esti tipu d'esquema ye realmente un estereotipu, una coleición xeneralizada de creencies sobre un grupu particular de xente. Los estereotipos de cutiu son rellacionaos a actitúes negatives o preferenciales (prexuiciu) y comportamientos (discriminación). Los esquemes pa tipos d'acontecimientos (por casu, dir al McDonalds, abogadar) son conocíes como guiones.

Otru conceutu importante na cognición social ye l'atribución. Les atribuciones son les esplicaciones que faemos pal comportamientu de la xente, sía nuesu o d'otros. Una atribución puede ser interna o esterna. Atribuciones internes asignen causalidá a factores internos de la persona, como capacidá o personalidá. Atribuciones esternes asignen la causalidá a un factor esternu, como'l tiempu. Fueron descrites numberoses parcialidaes nel procesu d'atribución :

  • Sesgu de correspondencia – l'enclín a faer atribuciones internes pal comportamientu. L'efeutu actor-observador ye un refinamientu d'esta parcialidá, l'enclín a faer atribuciones esternes pal comportamientu d'otros y atribuciones internes pal nuesu propiu comportamientu.
  • Fenómenu d'un mundu xustu – l'enclín a buscar víctimes (una atribución interna) pa culpar pol sufrimientu personal. Créese que ye motiváu pola ansiedá. La xente bono, incluyéndose a sigo mesmos, podríen ser victimizadas nun mundu inxustu.
  • Sesgu d'autoserviciu – l'enclín a tomar creitu polos ésitos, y culpar a otros polos fracasos. Los investigadores atoparon que los individuos ablayaos de cutiu escarecen d'esta parcialidá y realmente tienen perceiciones más realistes de la realidá.

Les heurístiques son atayos cognitivos. En cuenta de pesar tola evidencia cuando se toma una decisión, la xente depende de les heurístiques pa salvar tiempu y enerxía. La heurística de disponibilidad asocede cuando la xente envalora la probabilidá d'una resultancia basada en qué fácil esa resultancia ye d'imaxinar. Como tal, les posibilidaes vívidas o bien memorables van ser percibíes como más probables qu'estes que son más difíciles d'imaxinar o entender, resultando nuna parcialidá cognitiva correspondiente.

Hai otres numberoses observaciones que fueron atopaes por investigadores de la cognición social. El prexuiciu de retrospectiva ye una memoria falsa d'haber previstu acontecimientos, o una desaxeración de predicciones actuales, dempués de faese consciente de la situación. El sesgu de confirmación ye un tipu de parcialidá dirixíu al enclín a buscar, o interpretar información nuna manera qu'afirma les idees preconcebíes.

Autoconcepto[editar | editar la fonte]

Los campos de psicoloxía y personalidá social xuntaron mientres los años, y psicólogos sociales desenvolvieron un interés nuna variedá de fenómenos rellacionaos col yo. En contraste cola teoría tradicional de personalidá, sicasí, los psicólogos sociales ponen más énfasis en cogniciones en cuenta de traces. Muncha investigación enfocaos nel autoconcepto, que ye l'entendimientu d'una persona de sigo mesma. El autoconcepto puede estremase nun componente cognitivu, llamáu'l autoesquema, y un componente evaluativo, l'autoestima. La necesidá de caltener una autoestima sana ye reconocida como una motivación central humana nel campu de psicoloxía social. Creencies d'autoeficacia son un aspeutu del autoesquema. La autoeficacia referir a la espectación d'un individuu que la representación en dalguna xera va ser eficaz y va tener ésitu.

La xente desenvuelve les sos autoconceptos al traviés d'una variedá de maneres, incluyendo la introspeición, reaiciones d'otros, autopercepción, y comparanza social. En comparanza con otros relevantes, la xente adquier información sobre sí mesmos, y faen inferencias que son relevantes a l'autoestima. Les comparances sociales pueden ser escontra riba o embaxo, esto ye, comparances con xente que ye más alta o más baxa en estatus o capacidá. Les comparances escontra baxo de cutiu son feches parar alzar l'autoestima.

L'autopercepción ye una forma especializada d'atribución qu'implica faciendo inferencia sobre sí mesmu dempués de reparar el so propiu comportamientu. Los psicólogos atoparon que demasiaos pagos (por casu, dineru) tienen un enclín a amenorgar la motivación intrínseca tres el procesu de autopercepción. L'atención de la xente dirixir al pagu y pierden interés na xera cuando se dexa d'ufiertar el pagu. Esta ye una esceición importante a la teoría de refuerzu.

Disonancia cognitiva[editar | editar la fonte]

La disonancia cognitiva ye un sentimientu qu'espierta ofiendo causáu por notar una inconsistencia ente les cogniciones.[12] La disonancia cognitiva foi desenvuelta orixinalmente como una teoría de cambéu d'actitú, pero agora considérase como una teoría del yo pola mayoría de psicólogos sociales. La disonancia ye la más fuerte cuando se nota una discrepancia ente'l autoconcepto y el comportamientu, por casu, faciendo daqué que nos provoca vergüenza. Esto puede resultar na autojustificación como l'individuu intenta tratar cola amenaza. La disonancia cognitiva típicamente dirixe a un cambéu na actitú, un cambéu en comportamientu, un autu-afirmación, o una racionalización del comportamientu.

Un exemplu de la disonancia cognitiva ye fumar. Fumar los pitos aumenta'l riesgu de cáncer, qu'amenacia l'autu-conceutu del individuu quien fuma. La mayoría de nós creen que somos intelixentes y racionales, y l'idea de faer daqué insensatu y autu-destructivu causa la disonancia. P'amenorgar esta tensión incómodo, el fumadores tienen un enclín a faer escuses pa sigo mesmos, como "voi morrer sía comoquier, entós nun importa".

Influencia social[editar | editar la fonte]

La influencia social refier a la manera en que la xente afecta los pensamientos, sentimientos y comportamientos d'otros. Como l'estudiu d'actitúes, ye una tema central tradicional na psicoloxía social. Ello ye que la investigación na influencia social coincide enforma cola investigación d'actitúes y persuasión. La influencia social tamién ta rellacionada al estudiu de la dinámica de grupos, como la mayoría de los principios d'influencia son más fuertes cuando tienen llugar en grupos sociales.

La conformidá ye la forma más común y omnipresente de la influencia social. Xeneralmente defínese como l'enclín d'actuar o pensar como otros miembros d'un grupu. El tamañu del grupu, la unanimidá, la cohesión, l'estatus y la dedicación prior ayuden a determinar el nivel de conformidá nun individuu. La conformidá de normal vese como un enclín negativu na cultura estauxunidense, pero una cierta cantidá de conformidá ye non yá necesaria y normal, sinón probablemente esencial por que una comunidá funcione.

Los dos motivos importantes na conformidá son:

  1. Influencia normativa – l'enclín a conformar p'adquirir aceptación social, y safar el refugu o conflictu social, como en presión del grupu.
  2. Influencia informacional – basada nel deséu d'adquirir información útil tres la conformidá, y de esa manera llograr un resultáu correutu o apropiáu.
  3. Influencia minoritaria ye'l grau al cual una fraición más pequeña dientro del grupu influyir mientres tomar de decisiones. Nótese qu'ésti refier a una posición minoritaria en dalgún asuntu, non una minoría étnica. La so influencia ye primariamente informacional y depende de la consistente adherencia a una posición, grau de defección de la mayoría, y l'estatus y enfotu en sí mesmos de los miembros minoritarios. La reactancia ye un enclín a afirmase a sigo mesmu por consiguir l'opuestu de lo que s'espera. Esti fenómenu tamién se llama anticonformidad y paez ser más común ente los homes qu'ente les muyeres.

Hai dos árees más que son importantes nes investigaciones d'influencia social. La conformidá refier a cualquier cambéu en comportamientu que ye por cuenta de un pidimientu o suxerencia d'otra persona. La téunica de pies na puerta ye un métodu de conformidá nel cual el persuasor pide un favor pequeñu pa darréu siguir con un favor más grande. Un exemplu qu'amosara esti comportamientu sería una persona pidiendo la hora, y darréu pidiendo diez dólares. Una trampa rellacionada ye'l timu de dar gatu per llebre.[13] La tercer forma importante d'influencia social ye la obediencia. Ésti ye un cambéu de comportamientu, resultáu d'una orde direuta d'otra persona.

Un tipu d'influencia social distintu ye la profecía autocumplida. Ye una predicción que, en ser fechu, realmente actúa en sí mesma pa convertise na verdá. Por casu, na bolsa de valores, muncha xente cree qu'una crisis financiera ye inminente, los inversores quiciabes pierden l'enfotu, vienden la mayoría de los sos valores, y realmente son ellos los que causen la crisis. D'una manera similar, la xente puede esperar la hostilidá d'otros ya induz a ésta pol so propiu comportamientu.

Dinámica de grupu[editar | editar la fonte]

Un grupu ye dos o más persones que interactúan, inflúin los otros y comparten una identidá común. Los grupos tienen un númberu de cualidaes emerxentes que los estremen de los agregaos:

  • Normes – regles y espectaciones implícites que los miembros del grupu siguen, por casu, dar les gracies, estrechar la mano.
  • Roles– regles y espectaciones implícites pa miembros específicos dientro del grupu, por casu, el neñu mayor quien quiciabes tien responsabilidaes adicionales na familia.
  • Rellaciones – pautes de gustar dientro del grupu, y tamién diferencies en prestíu o estatus, por casu, líderes, xente popular.

Grupos y agregaos temporales comparten poques o nengunes d'estes carauterístiques, y nun cualifiquen como grupos sociales verdaderos. Por casu, la xente esperando pa un bus nun constitúin un grupu. Los grupos son importantes non yá porque ufierten sofitu social, recursos, y un sentimientu de pertenencia, sinón porque suplementan el autoconcepto de los sos miembros. Hasta un gran puntu, los humanos definir a sigo mesmos por ser miembros de grupos que formen el so identidá social.[14] La identidá social compartida d'individuos dientro d'un grupu inflúi'l comportamientu ente grupos, la manera en que los grupos portar escontra y perciben los otros. Estes perceiciones y comportamientos pela so parte definan la identidá social d'individuos dientro de los grupos que interactúan. L'enclín a definir a unu mesmu por ser miembru d'un grupu dirixe a la discriminación ente grupos, qu'implica perceiciones y comportamientos favorables empobinaos al grupu, pero perceiciones y comportamientos negativos empobinaos a persones fora del grupu. La discriminación ente grupos dirixe al prejudicio y estereotipando, mientres los procesos de facilitación social y polarización grupal fomenta comportamientos estremos escontra la xente que nun forma parte del grupu.

Los grupos de cutiu moderen y ameyoren tomar de decisiones, y con frecuencia depender d'ellos pa estes ventayes, por casu comités y xuraos. Un númberu de parcialidaes grupales, sicasí, pueden interferir con tomar de decisiones efeutives. Por casu, la polarización grupal, antes conocíu como el cambéu riesgoso, pasa cuando la xente polariza les sos vista nuna direición más estrema d'un discutiniu grupal. Más problemáticu ye'l fenómenu del pensamientu de grupu. Este ye un defectu del pensamientu coleutivu que ye carauterizáu por un consensu prematuru o una asunción incorreuta de consensu, causáu por miembros d'un grupu fracasando a promover les vistes que nun son consistentes coles vistes d'otros miembros. El pensamientu de grupu asocede nuna variedá de situaciones, incluyendo la aislación d'un grupu y la presencia d'un líder que dirixe enforma. Janis[15] ufiertó la Invasión de Badea de Cochinos de 1961 como un casu históricu del pensamientu de grupu.

Los grupos tamién afecten el rendimientu y productividá. La facilitación social, por casu, ye un enclín a trabayar más y más rápido na presencia d'otros. La facilitación social aumenta la probabilidá de la respuesta dominante, que tienen un enclín a ameyorar el rendimientu en xeres simples y amenorgalo en xeres complexes. En contraste, el ganduleaje social ye l'enclín d'individuos a haraganear cuando trabayen nun grupu. El ganduleaje social ye común cuando la xera ye considerada non importante y les contribuciones individuales nun son fáciles de ver.

Los psicólogos sociales estudien una variedá de fenómenos rellacionaos con grupos como'l comportamientu de los ensames. Un conceutu importante nesta área ye la deindividuación, un estáu amenorgáu de conocencia d'unu mesmu que puede ser causáu por sentimientos de anonimidad. La deindividuación ye acomuñada col comportamientu tornáu y dacuando peligrosu. Ye común en muchedumbre pero tamién puede ser causada por un disfraz, un uniforme, alcohol, contorna escura, o anonimidad en llinia.

Rellaciones con otros[editar | editar la fonte]

Los psicólogos sociales son interesaos na cuestión de por qué la xente dacuando actúa nuna manera prosocial (ayudando, gustando, o amando otros), pero n'otres dómines actúa nuna manera antisocial (la hostilidá, agresión o prexuiciu contra otros).

L'agresión puede definise como cualquier comportamientu que s'intenta estropiar a otru ser humanu. L'agresión contrariu ye acompañada por emociones fuertessobremanera la roxura. Estropiar la otra persona ye'l fin. L'agresión presea ye namái un mediu pa llograr un fin. Estropiar la persona usar pa llograr otru fin, como dineru. La investigación indica qu'hai munches causes d'agresión, incluyendo factores biolóxicos como testosterona y factores medioambientales, como la enseñanza social. Factores situacionales inmediatos como la frustración son tamién importantes en provocar una reaición agresiva.

Anque la violencia ye un fechu de la vida, la xente tamién ye capaz d'ayudar otros, inclusive desconocíos completos n'emerxencies. La investigación indica que l'altruísmu asocedi cuando una persona siéntese empatía pa otru individuu, inclusive na ausencia d'otros motivos.[16] Sicasí, según l'efeutu espectador, la probabilidá de recibir l'ayuda nuna emerxencia baxa como'l númberu d'espectadores aumenta. Esto ye por cuenta de los efeutos de conformidá y una espardimientu de responsabilidá.[17]

Atraición interpersonal[editar | editar la fonte]

Nel estudiu de psicoloxía social ye importante la atraición interpersonal, esto ye, toos aquellos esfuercios que faen qu'a los individuos gústenlos otros individuos, establecer rellaciones y, inclusive, namorase. Dalgunos de los principios xenerales son:

  • Proximidá: Cuanta más proximidá física haya, más aumenta l'atraición.
  • Familiaridá: Esponese delantre d'otros (consciente o inconscientemente) suel aumentar esa atraición.
  • Semeyanza: Cuanto más asemeyaes sían les persones (actitú, orixe, etc.) más posibilidaes de gustase tienen. (Bryne, 1961). Contrariu a la opinión pública, los opuestos de normal nun s'atraen.

Nes rellaciones romántiques, de primeres, el curiosu físicu ye lo más importante, dexando pasu al restu d'aspeutos. Según la teoría d'intercambiu social, les rellaciones tán basaes na eleición racional y l'analís costo-beneficiu. Si los costos d'una pareya empiecen a ser mayores que los sos beneficios, esa persona quiciabes dexa la rellación, especialmente si hai bones alternatives disponibles. Con tiempu, les rellaciones de llargu plazu tienen un enclín a ser comunal en cuenta de a cencielles basaes nel intercambiu. Robert Sternberg[18] suxurió que realmente hai tres pasos al amor: intimidá, pasión y dedicación.[19]

Perceición interpersonal[editar | editar la fonte]

La perceición interpersonal esamina les creencies que la xente rellacionando tien sobre otros. Esta área difier de la cognición social y la perceición personal por ser interpersonal en cuenta de intrapersonal. Al riquir que siquier dos persones rellaciónense, la investigación nesta área esamina fenómenos únicos como:

  • Exactitú – la precisión de les creencies d'A sobre B.
  • Alcuerdu del yo otru – sí o non les creencies d'A sobre B son les mesmes que les creencies de B sobre él mesmu.
  • Semeyanza – sí o non les creencies d'A y B son les mesmes.
  • Proyeición/semeyanza asumida – sí o non les creencies d'A sobre B son les mesmes de les creencies d'A sobre él mesmu.
  • Reciprocidá – la semeyanza de la creencies d'A y B sobre l'otru.
  • Meta-exactitú – sí o non A sabi como los otros venlu.
  • Proyeición asumida – sí o non A piensa otros venlu como velos.

Estos variables nun pueden ser calculaos nos estudios que piden a la xente a formar creencies sobre oxetos ficticios.

Anque l'interés nesta área creció rápido cola publicación del llibru de Malcolm Gladwell de 2005 Ceguñu y l'investigación de rebanadas fines (Ambady & Rosenthal, 1992), la disciplina ye inda bien nueva, ser formalmente definida namái en 1994, por David Kenny. Tan poca investigaciónsobremanera sobre la exactitú de primeres impresiones, quier dicir que los psicólogos sociales saben enforma sobre lo que la xente piensa d'otros, pero muncho menos sobre sí o nun son correutos.

Munchos atribúin esto a un críticu qu'escribió Cronbach[20] sobre como la exactitú d'impresiones foi calculada, que resultó nun paréntesis de 30 años na investigación. Mientres esi tiempu, los psicólogos enfocar nel consensu (sí o non A y B tán d'alcuerdu nes sos creencies sobre C) en cuenta de la exactitú, anque Kenny[21] reivindicó que'l consensu nun ye necesariu nin suficiente pa exactitú.

Güei, l'usu de correlaciones en cuenta de discrepancies ye meyor pa midir la exactitú[22] y el desenvolvimientu del modelu de los cinco grandes superaron los críticos de Cronbach y dirixeron a una onda de nueva investigación. La xente percibe más esautamente la extraversión y la conciencia en desconocíos que los otros dominios de personalidá.[23] Una interaición de 5 segundos te diz tantu que 15 minutos d'estos dominios,[24]y la video te diz más que namái audiu.[25]

Sorprendentemente, ver los sitios de web personales o perfiles en llinia de xente (como en Myspace, Facebook o un sitiu web de cites) puede faete tan informáu de la so conciencia y como abierta ye la so actitú como los sos amigos de llargu plazu.[26] La cuestión de sigo o non los sitios de redes sociales dirixen a primeres impresiones exactes inspiraron Sam Gosling de la Universidá de Texas n'Austin y David Evans, antes de classmates.com a llanzar un proyeutu ambiciosu pa midir la exactitú de primeres impresiones en tol mundu (YouJustGetMe.com).

Tocantes a espresión de la emoción y como parte de la perceición social, según Perlman y Cozby. (1985, p. 155) “la investigación demuestra de manera importante que podemos llograr información precisa alrodiu de les emociones de los demás poles espresiones faciales, pol tonu de voz y polos movimientos del cuerpu”.

Temes de psicoloxía social[editar | editar la fonte]

La psicoloxía social viénose desenvolviendo a lo llargo de munches décades y les sos temes d'investigación captaron l'interés de gran cantidá d'estudiosos del comportamientu. Cada unu d'estes temes tien un ampliu desenvolvimientu, destacar distintos investigadores y topándose métodos pa cada unu d'ellos, en munchos casos compartíos según similaridad.

Asina, ye posible desenvolver un complexu temariu como'l que se presenta de siguío:

Actitúes[editar | editar la fonte]

Una actitú vien ser una disposición personal, usualmente basada na esperiencia, qu'inflúi nel comportamientu d'un individuu. N'otros términos, les actitúes pueden considerase como una forma de motivación social o grupal. Pueden ser de calter emotivu, racional ya inclusive inconsciente, polo que les actitúes son bien difíciles de camudar.

Dende un puntu de vista psicosocial y críticu, una actitú nun puede definise como predisposición estable y ríxida sinón que s'entiende como una opción relativa a discursos que'l marcu de referencia cultural dexa. Un marcu histórico y cultural asitiáu.

Agresión[editar | editar la fonte]

La agresión puede definise como un comportamientu contrariu o destructivu, o nel so defectu una disposición del mesmu orde. La finalidá d'una agresión ye causar dañu a la persona, animal o oxetu a la cual diríxese, nesti sentíu estremar del amedrentamiento y l'amenaza.

Esisten munches formes d'agresión; ye importante discernir cómo la persona te trata y les sos motivaciones pa faelo. Unu puede percibir una agresión como daqué normal o un simple xuegu, dependiendo del so xuiciu personal. Ye necesariu entender que tou puede empezar con pequeños xuegos que pueden terminar nun verdaderu maltratu.

Atraición[editar | editar la fonte]

La atraición, o atraición sexual, referir al impulsu que lleva a una persona a rellacionase con otra buscando sostener una rellación sexual. Esti impulsu nos seres humanos toma un calter menos instintivu y más bien preséntase como una construcción social influyida pola cultura.

Coleutividá[editar | editar la fonte]

La coleutividá ye una noción qu'alude a un númberu ampliu de formes d'agrupamientu humanu. Asina, puede dase esta denominación a les fuelgues, les peaes, les manifestaciones polo xeneral pero tamién a los poblaos y a la opinión pública. Lo 'coleutivu' ye una construcción fecha col fin d'esplicar les cuestiones que van más allá de los grupos, organizaciones ya inclusive de les instituciones.

Comunicación[editar | editar la fonte]

La comunicación ye un fenómenu inherente a la rellación grupal de los seres vivos per mediu del cual éstos llogren información alrodiu de la so redolada y d'otres redolaes y son capaces de compartila faciendo partes a otros d'esa información.

Psicoloxía de la comunicación: Caña de la Psicoloxía Social qu'estudia la conducta comunicativa del ser humanu y la so interaición colos demás. El comportamientu o conducta del home nes sos interrellaciones cola sociedá, tanto como ente que comunica datos, idees, conceutos, según receptor de mensaxes. Trata d'últimes, de conocer y analizar los factores de índole psicolóxicu qu'intervienen nos distintos procesos de l'actividá de la comunicación.

Temes d'estudiu de la Psicoloxía de la comunicación:

  • Niveles d'estudiu: Intrapersonal, interpersonal y social.
  • El contestu Variables psicolóxiques
  • Perceición social
  • Llinguaxe verbal y non verbal
  • Les rellaciones interpersonales: La socialización, l'atraición y los conflictos.

Na comunicación como conducta intervienen procesos cognoscitivos que dexen captar, retener y procesar la información y tresmitila a otros, ye asina que nesti procesu participen: L'aprendizaxe, la perceición, la memoria y el pensamientu.

“L'atención de los consumidores nun se capta por aciu argumentos racionales, sinón al traviés d'imáxenes qu'emocionen. Cuanto más intensa sía esta emoción, más fonda va ser la conexón neurolóxica consiguida nel celebru del consumidor en potencia, polo que les campañes de publicidá tienen de reforzar estes redes neuronales, yá que son les que finalmente motiven la compra impulsiva de determinaos productos” (López Vázquez Belén, 2007, p. 32)

Psicoloxía de la Publicidá Dientro de la publicidá esiste un términu definíu como “publicidá emotivo” o “persuasión empobinada”, que busca crear un venceyu apelando o influyendo nes emociones de los receptores y asina amuesen interés ya inclusive s'identifiquen; esto por causa de la alta competitividá nos mercaos y coles mires de aumentar el consumu nos individuos.

La publicidá tien como fin dar a conocer información y/o beneficios qu'ufierta una marca o productos; pa ello llévense a cabu diverses estratexes d'espardimientu y persuasión, que se realicen dientro de la publicidá o propaganda impresa (revistes, periódicos cartelos, folletos, etc.) y la publicidá audiovisual (televisión, cine, redes sociales); ye principalmente per estos medios que s'incentiva de gran manera al consumu, por cuenta de la gran influencia que tienen sobre la sociedá.

Les estratexes que s'empleguen nos medios de comunicación visuales, consisten en que nos sos conteníos amuesen imáxenes con rellación a la realidá dientro de les instituciones sociales (casa, escuela, etc.) por qu'asina los individuos identificar coles situaciones que-yos son presentaes. Pa ello les empreses que quieren dar a conocer y promocionar servicios o productos, tienen de faese cuestionamientos redolada a la sociedá como: “¿Qué necesidaes internes cubren o pueden cubrir les marques? ¿Qué elementos podemos destacar na comunicación ensin utilizar hasta agora? ” (López V B, 2007, p .30), esto col fin d'atraer l'interés y crear un llazu ente los consumidores, dicha conexón conózse-y como branding emocional, que según Marc Gobé “ye una manera de crear un diálogu personal colos consumidores. Anguaño, los consumidores esperen que les sos marques conózanlos íntimamente ya individualmente– y entiendan les sos necesidaes y la so orientación cultural” (Gobé M. 2005, p. 30).

Tamién tán los insights que se definen como “les perceiciones, imáxenes, esperiencies y verdaes suxetives que'l consumidor tien acomuñaes con un tipu de productu, con una marca en concretu o cola so situación de consumu” (López V B, 2007, p .40), con estos les empreses realicen cada vez más publicidaes creatives, debíu a la conocencia fonda que se tien del consumidor dientro de los insight, realizando preguntes sobre les sensaciones que sienten ante dalgún productu o serviciu, dando como resultáu una idea xeneral de les ilusiones o deseos que tienen los individuos, para d'esa manera aplicala na so publicidá.

D'igual manera faise usu de la teoría del color; esta teoría menta'l significáu emocional que tien cada color, por casu: el mariellu significa allegría, felicidá, enerxía; el naranxa entusiasmu, animo; el coloráu pasión, amor, fuercia; l'azul sabiduría, intelixencia; etc. escueyen los colores d'alcuerdu a les emociones que quieren reflexar les empreses nuna campaña publicitaria y p'ameyorala visualmente, ye dicir atraer l'atención de los consumidores.

Conformidá[editar | editar la fonte]

Conformidá ye'l grau hasta'l cual los miembros d'un grupu social van camudar el so comportamientu, opiniones y actitúes pa encaxar coles opiniones del grupu.

Estereotipos[editar | editar la fonte]

Un estereotipu ye una imaxe mental bien simplificada y con pocos detalles alrodiu de un grupu de xente que comparte ciertes cualidaes carauterístiques (o estereotípiques) y habilidaes; por casu, cholos, freses, magueras, emos, punks, roqueros, pixos, góticos, raperos, etc.; lo qu'identifica a la persona son aquelles traces más llamatives (la so forma de falar, caminar, vistir, portase, etc.)

Mires[editar | editar la fonte]

Una mira ye un camientu sobre'l futuru, que puede o nun ser realista. Una mira sobre la conducta d'otra persona, espresada a esa persona, puede tener la naturaleza d'un fuerte pidimientu

Grupos[editar | editar la fonte]

Un grupu social, llamáu tamién grupu orgánicu, ye un conxuntu de persones que desempeñen roles recíprocos dientro de la sociedá. Este puede ser fácilmente identificáu, tien forma estructurada y ye durable. Les persones dientro d'él actúen acordies con unes carauterístiques allegaes, como normes, valores, creencies, ideoloxíes, idiosincrasia, pensamientos y fines necesarios pal bien común del grupu. Búscase una meyora o beneficiu yá sía pa la sociedá o pal mesmu grupu.

--Grupu: Númberu de persones más o menos amenorgáu que s'atopen de frente mientres un periodu de tiempu.--

Habilidaes sociales[editar | editar la fonte]

Les habilidaes sociales, son un conxuntu de conductes que tienen la función de promover y/o ameyorar l'insertamientu d'una persona en grupos. Coles mesmes, dexen qu'un individuu manifieste la so opinión y deseos reales ante los demás.

Identidá[editar | editar la fonte]

El términu identidá, ye utilizáu pa referise a la capacidá d'un individuu de reconocese nes sos carauterístiques esenciales y nos cambeos qu'esperimenta en sí mesmu.

Impautu emocional de les Redes Sociales[editar | editar la fonte]

Comúnmente y en términos senciellos una emoción defínese como una turbación súbita y repentina nel estáu d'ánimu d'una persona provocada por un sentimientu: medrana, allegría, odiu, murnia, etc., L'impautu emocional que les redes sociales pueden exercer sobre una persona depende de dellos factores ente ellos la naturaleza mesma de la rede, (trabayu, negocios, amistá, parentescu, etc.,) del o los oxetivos escorríos polos sos miembros y les sos propies traces de personalidá que van determinar l'estilu de comunicación y conteníu de mensaxes y de xacíu, de la susceptibilidá” del receptor de los mensaxes esto ye, l'individuu que forma parte de la rede o redes sociales siendo importante tamién el númberu y tipu de les mesmes nes que forme parte.[ensin referencies]

L'impautu emocional va midir poles actitúes y aiciones del individuu somorguiáu nes redes sociales. Estudios reciénPlantía:Cuálos demuestren qu'un individuu ye capaz d'influyir fuertemente a les persones coles que se rellaciona hasta en 3 niveles, esto ye, les emociones y actitúes que presenta una persona son adoptaes polos sos amigos, amigos de los sos amigos y los amigos de los amigos de los sos amigos. Estes pueden ser tanto negatives como positives, por casu, la felicidá, la murnia, la depresión, el fechu de fumar o dexar de faelo, aiciones altruistes, etc. Ye por ello que resulta bien importante cavilgar antes de exteriorizar nueses emociones nuna rede social y escoyer curioso la rede a la que queramos pertenecer yá que afecta a toa una comunidá.[ensin referencies]

“Los medios de comunicación conviértense asina nun mercáu de sensaciones, que se ponen a disposición d'un públicu qu'esfruta consumiendo imáxenes placenteras asociaes a les marques.” (López Vázquez Belén, 2007, p. 33)

Lideralgu[editar | editar la fonte]

El lideralgu ye una cualidá que tien una persona o un grupu de persones, con capacidá, conocencies y esperiencia pa dirixir a los demás. La pallabra "lideralgu" en sí mesma puede significar un grupu coleutivu de líderes, o puede significar carauterístiques especiales d'una figura célebre (como un héroe). Estremar en líder autoritariu (imaxe bien fuerte), líder democráticu (imaxe normal), y líder laissez-faire (dexar ser, imaxe bien débil).

Movimientos sociales[editar | editar la fonte]

Un movimientu social, puede entendese como l'agrupación informal d'individuos o organizaciones, dedicaes a cuestiones políticu-sociales que tien como finalidá'l cambéu social.

Obediencia[editar | editar la fonte]

El términu obediencia (al igual que l'aición d'obedecer) conduz de la escucha sollerte a l'aición, que puede ser puramente pasiva o esterior o, otra manera, puede provocar una fonda actitú interna de respuesta.

Prexuicios[editar | editar la fonte]

El prexuiciu ye una concepción ellaborada por un individuu tres un procesu nel que 'pre-xulga' daqué. Polo xeneral, implica llegar a un xuiciu sobre l'oxetu antes de determinar ónde ta realmente la preponderancia de la evidencia, o la formación d'un xuiciu ensin esperiencia direuta o real. La formación de prexuicios ta bien influyida pola socialización y les esperiencies previes polo xeneral.

Socialización[editar | editar la fonte]

La socialización ye'l procesu por aciu el cual los individuos pertenecientes a una sociedá o cultura aprienden y interiorizan un repertoriu de normes, valores y formes de percibir la realidá, que los doten de les capacidaes necesaries pa desempeñase satisfactoriamente na interaición social.

Trabayu n'equipu[editar | editar la fonte]

El trabayu n'equipu, consiste nel desenvolvimientu de xeres en forma coleutiva, basándose en funciones de comunicación, lideralgu y reflexón grupal. Nel trabayu n'equipu xuega un rol importante'l lideralgu y l'establecimientu de roles.

Valores[editar | editar la fonte]

Denominar valores al conxuntu de pautes que la sociedá establez pa ser cumplíes poles persones nes rellaciones sociales. Los valores son creencies de mayor rangu, tienen una espresión de consensu social, y ye un componente de la cultura.

Violencia[editar | editar la fonte]

La violencia ye un comportamientu apostáu que resulta, o puede resultar, en daños físicos o psicolóxicos a otros seres humanos, o más comúnmente a otros animales o coses (vandalismu) y acomuñar, anque non necesariamente, cola agresión, yá que tamién puede ser psicolóxica o emocional, al traviés d'amenaces o ofienses.

Otres temes[editar | editar la fonte]

Namoramientu

Investigación[editar | editar la fonte]

Método[editar | editar la fonte]

La psicoloxía social ye una ciencia empírica qu'intenta responder una variedá de cuestiones sobre'l comportamientu humanu por probar les hipótesis, d'ende la so fuerte rellación cola psicoloxía clínica, los sos métodos de prevención ya intervención, diagnósticu y pronósticu nel llaboratoriu y nel campu. L'atención cuidadosa a muestrear, diseñu d'investigación y analís estadísticu ye importante, y los resultaos son publicaos en publicaciones que son evaluaes por pares como La revista de psicoloxía social esperimental, El boletín sobre la psicoloxía social y la personalidá y La revista de psicoloxía social y personalidá.

Los métodos esperimentales impliquen l'investigador camudando un variable nel mediu ambiente y mediando l'efeutu n'otru variable. Un exemplu sería dexando dos grupos de neños a xugar videoxuegos violentos o non violentos y dempués reparando'l so nivel subsecuente d'agresión mientres un periodu de xuegu llibre. Un esperimentu válidu ye controláu y usa asignación aleatoria.

Los métodos de correlación esaminen l'asociación estadística ente dos variables qu'asoceden naturalmente. Por casu, puédese correlacionar la cantidá de televisión violenta que los neños ven en casa col númberu d'incidentes violentos en que los neños participen na escuela. Nota qu'esti estudiu nun va probar que la televisión violenta causa l'agresión en neños. Ye posible que los neños agresivos escueyen ver más televisión violenta.

Los métodos observacionales son puramente descriptivos ya inclúin la observación naturalística, la observación artificiosa, la observación de participantes, y analises d'archivos. Estos son menos comunes na psicoloxía social pero dacuando son usaos mientres los primeros pasos d'un fenómenu. Un exemplu sería reparar discretamente los neños nun patiu de recréu (con un videocámara, quiciabes) y recordar el númberu y tipos d'aiciones agresives demostraes.

Cuando sía posible, los psicólogos sociales dependen de la esperimentación controlada. Los esperimentos controlaos riquen la manipulación d'unu más variables independientes pa esaminar l'efeutu sobre un variable dependiente. Los esperimentos son útiles na psicoloxía social porque tienen muncha validez interna, queriendo dicir que son llibres de la influencia de variables que confunden, y entós son más probables a indiciar esautamente una rellación causal. Sicasí, les muestres pequeñes usaes n'esperimentos controlaes típicamente nun tienen muncha validez esterna, o'l grau al cual los resultaos pueden ser xeneralizaos na población xeneral. Usualmente hai una compensación ente'l control esperimental (validez interna) y poder xeneralizar la población (validez esterna).

Porque usualmente ye imposible probar toos, la investigación tien un enclín a ser realizada nuna muestra de persones de la población más amplia. Los psicólogos sociales frecuentemente usen investigaciones por encuestes cuando son interesaos por resultancies que tienen muncha validez esterna. Les encuestes usen delles formes de muestra aleatoria pa llograr una muestra de respondientes que son representativos d'una población. Esti tipu d'investigación usualmente ye descriptivu porque nun hai control esperimental sobre variables. Sicasí, métodos estadísticos nuevos como'l modelu d'ecuaciones estructurales usar pa probar pa rellaciones causales potenciales nesti tipu de data.

A pesar de cual métodu usar, ye importante evaluar la hipótesis d'investigación a la lluz de los resultaos, confirmando o refugando la predicción orixinal. Los psicólogos sociales empleguen les estadístiques y pruebes de probabilidá pa xulgar les sos resultancies, que definan un afayu significante como menos de 5% probable a ser por cuenta de casualidá. La replicaciones son importantes, p'asegurar que la resultancia ye válidu y non por cuenta de casualidá, o dalguna carauterística d'una muestra particular. Na Psicoloxía Social Arxentina, creada por Enrique Pichon Riviere, utilízase la metodoloxía de 'investigación-aición'.

Ética[editar | editar la fonte]

El fin de la psicoloxía social ye entender la cognición y el comportamientu como asoceden naturalmente nun contestu social, pero l'actu de reparar la xente puede influyir y camudar el so comportamientu. Por esta razón, munchos esperimentos de psicoloxía social utilicen l'engañu pa despintar o deformar ciertos aspeutos del estudiu. L'engañu puede incluyir hestories falses, participantes falses (llamaos confederaos), reaiciones falses daes a los participantes, etc..

La práutica de decepción foi desafiada por ciertos psicólogu quien caltienen que la decepción so cualquieras circunstancies ye pocu ética, y qu'otres estratexes d'investigación (por casu, el roleplay) tendría d'usase en vegada. Desafortunadamente, la investigación demostró que los estudios de roleplay nun producen los mesmos resultaos que los estudios engañosos y este punxo dulda sobre la so validez. En adición a la decepción, el esperimentadores han, delles vegaes, puestu la xente en situaciones que son potencialmente cafies o avergoñaes (por casu, l'esperimentu de Milgram y l'esperimentu de la cárcel de Stanford y esta foi criticáu pa razones étiques.

Pa protexer los derechos y bienestar de los participantes n'investigaciones, y coles mesmes afayar resultancies significatives y comprendories nel comportamientu humanu, virtualmente toa investigación de psicoloxía social puede aprobar un procesu de repasada ética. Na mayoría de colexu y universidaes, esto ye realizáu por un comité éticu o un Conseyu de Repasada Institucional. Esti grupu esamina la investigación propuesta p'asegurar que nun hai nengún dañu a los participantes, y que los beneficios del estudiu son mayores que riegos o incomodidades posibles a la xente que toma parte nel estudiu.

Amás, de cutiu emplégase un procesu de consentimientu informáu p'asegurar que los voluntarios saben lo que va pasar mientres l'esperimentos y entender que son dexaos a dexar l'esperimentu cuando quieran. Dase parte típicamente a la fin del esperimentu pa revelar cualquieras decepciones usaes y xeneralmente asegurar que los participantes nun son estropiaos polos procedimientos. Güei, la mayoría d'investigación en psicoloxía social nun implica un riesgu de dañu más que puede esperase de pruebes rutines psicólogos y actividaes normales diaries, pero siempres hai qu'anteponer los aspeutos deontologia y l'ética del psicólogu na investigación y l'intervención.

Esperimentos famosos[editar | editar la fonte]

Los esperimentos y estudios famosos qu'influyeron la psicoloxía social inclúin:

  • El esperimentu de Asch dende los años 1950, una serie d'estudios que demostraron crudamente el poder de conformidá na estimación de xente del llargor de llinies.[27] En más d'una tercer parte de los esperimentos, los participantes confirmaron lo que la mayoría dicía, anque'l xuiciu de la mayoría yera claramente incorreutu. Un 75% de los participantes confirmar siquier una vegada mientres l'esperimentu.
  • El esperimentu de Sherif de la Cueva de Lladrones,[28] onde estremaron a los mozos en dos grupos, compitiendo, p'asina esplorar cuánta hostilidá y agresión remanecería. Tamién ye conocida como la teoría de conflictu grupal realístico, porque'l conflictu intergrupal foi inducíu tres una competición sobre recursos.
  • L'esperimentu de Llión Festinger sobre la disonancia cognitiva, nel cual pidiéronse a los suxetos realizar una xera aburrida. Fueron estremaos en dos grupos y daos dos niveles salariales distintos. A la fin del estudiu, dellos participantes fueron pagaos con $1 pa dicir qu'esfrutaron de la xera y otru grupu de participantes foi pagu $20 pa dicir la mesma mentira. El primer grupu dempués reportó qu'esfrutaron de la xera meyor que'l segundu grupu. La xente xustificó la mentira por camudar les sos actitúes enantes desfavorables sobre la xera.[12]
  • El esperimentu de Milgram qu'estudió que la xente fadría enforma pa obedecer una figura d'autoridá. Dempués de los eventos del Holocaustu mientres la Segunda Guerra Mundial, l'esperimentu demostró que ciudadanos normales estauxunidenses fueron capaces de siguir órdenes hasta'l puntu de causar sufrimientu estremu nun ser humanu inocente.[29]
  • El esperimentu de la muñeca Bobu d'Albert Bandura, que demostró como l'agresión ye aprendida pola imitación.[30] Este foi unu de los primeros estudios de munchos demostrando como la esposición a violencia pelos medios de comunicación dirixe al comportamientu agresivu n'observadores.
  • El esperimentu de la cárcel de Stanford, por Philip Zimbardo, onde un exerciciu simuláu ente prisioneros y guardias estudantiles demostró que la xente siguiría un papel. Esta foi una demostración importante del poder de la situación social inmediata, y la so capacidá d'acorviar les traces normales de personalidá.[31]

Representantes[editar | editar la fonte]

  • Floyd Allport, fundador de la psicoloxía social como disciplina científica.
  • Solomon Asch, destacáu estudiosu, realizó investigación bien relevante sobre la influencia social.
  • Jean-Léon Beauvois, psicólogu social francés que, partiendo de la psicoloxía social esperimental, llevó la so reflexón hasta l'analís de la sumisión y del exerciciu del poder.
  • Gustave Le Bon, psicólogu social francés, unu de los precursores de la disciplina.
  • Kurt Lewin, creador del analís de campu y ye consideráu fundador de la psicoloxía social moderna.
  • Ignacio Martín-Baró, nacíu n'España, desenvolvió la so carrera n'El Salvador, propulsor de la psicoloxía social de la lliberación.
  • Maritza Montero, psicóloga social venezolana, xeneró meyores en psicoloxía social comuñal y política n'América Llatina.
  • Boris Parygin, filósofu y psicólogu rusu. El fundador de la corriente filósofu-sociolóxica na psicoloxía social.
  • Stanley Milgram, destacáu psicólogu social, fixo esperimentos bien aldericaos polos sos implicancias étiques.
  • Serge Moscovici, psicólogu social francés, apurrió'l desenvolvimientu de la noción de representaciones sociales.
  • Enrique Pichon-Rivière, psiquiatra y psicoanalista arxentín, fundador de la Escuela de Psicología Arxentina.
  • Muzafer Sherif, destacáu investigador, destacó al publicar el Esperimentu de Robber's Cave.
  • Philip Zimbardo, foi presidente de la American Psychological Association nel 2002 y desenvolvió el Esperimentu de la cárcel de Stanford.
  • Alfredo Moffatt, (12 de xineru de 1934) ye un psicólogu social, psicodramatista y arquiteutu arxentín.
  • Otros: Robert Baron, Cornelius Castoriadis, Frederick Munné, David Whitaker, Edgar Alsworth Ross, Vander Zanden J, Herbert Blumer (Consideráu en munches ocasiones más como un sociólogu).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Allport, G. W. (1985). The historical background of social psychology. En G. Lindzey & Y. Aronson (Eds.), The handbook of social psychology. New York: McGraw Hill.
  2. Sewell, W. H. (1989). Some reflections on the golden age of interdisciplinary social psychology. Annual Review of Sociology. Vol. 15
  3. Moscovici, S. & Markova, I. (2006). The making of modern social psychology. Cambridge, UK: Polity Press
  4. Triplett, N. (1898). The dynamogenic factors in pacemaking and competition. American Journal of Psychology. 9, 507-533
  5. Gergen, K. J. (1973). Social psychology as history. Journal of Personality and Social Psychology, 26, 309-320
  6. Orsini, Alcira (2012). "Psicoloxía, una introducción". Buenos Aires, Arxentina: AZ. ISBN 978-950-534930-2.
  7. Mead, G.H. (1927). Espíritu, persona y sociedá. Barcelona: Paidós.
  8. Perloff, R. M. (2003). The dynamics of persuasion. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  9. Bem, D. (1970). Beliefs, attitudes, and human affairs. Belmont, CA: Brooks/Cole
  10. Heider, J. D., & Skowronski, J. J. (2007). Improving the predictive validity of the Implicit Association Test. North American Journal of Psychology, 9, 53-76
  11. Correll, J., Park, B., Judd, C. M., & Wittenbrink, B. (2002). The police officer's dilemma: Using ethnicity to disambiguate potentially threatening individuals. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 1314-1329
  12. 12,0 12,1 Festinger, L. & Carlsmith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-211
  13. Cialdini, R. B. (2000). Influence: Science and practice. Allyn and Bacon
  14. Tajfel, H. & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. In S. Worchel & W. G. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations. Chicago, IL: Nelson-Hall
  15. Janis, I. L. (1972). Victims of groupthink. Boston, MA: Houghton Mifflin Company
  16. Batson, C. D. (1998). Altruism and prosocial behavior. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey, (Eds.),The handbook of social psychology. New York: McGraw Hill
  17. Latane, B. (1981). The psychology of social impact. American Psychologist, 36, 343-356
  18. Sternberg, R. J. (1986) A triangular theory of love. Psychological Review, 93, 119-135
  19. Perlman, D., y Cozby, P. C. (1985). Perceición social. En D. Perlman y P. C. Cozby: Psicología social. Méxicu.: Mc Graw Hill, páx. 155.
  20. Cronbach, L. J. (1955). Processes affecting scores on "understanding of others" and "assumed similarity." Psychological Bulletin, 52, 177-193
  21. Kenny, D.A. (1994). Interpersonal perception: A social relations analysis. New York, NY: Guilford Press
  22. Funder, D.C. (1995). On the accuracy of personality judgment: A realistic approach. Psychological Review, 102, 652-670
  23. Watson, D. (1989). Strangers' ratings of the five robust personality factors: Evidence of a surprising convergence with self-report. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 120-128
  24. Ambady, N., & Rosenthal, R. (1992). Thin slices of expressive behavior as predictors of interpersonal consequences: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 111, 256-274
  25. Borkenau, P., & Liebler, A. (1992). Trait inferences: Sources of validity at zero acquaintance. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 645-647
  26. Vazier, S. & Gosling, S.D. (2004). y-Perceptions: Personality impressions based on personal websites. Journal of Personality and Social Psychology, 87, 123-132
  27. Asch, S. Y. (1955). Opinions and social pressure. Scientific American, páxs. 31-35
  28. Sherif, M. (1954). Experiments in group conflict. Scientific American, 195, 54-58
  29. Milgram, S. (1975). Obedience to authority. Harper and Bros
  30. Bandura, A., Ross, D. & Ross, S. A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582
  31. Haney, C., Banks, W.C. & Zimbardo, P.G. (1973). Interpersonal dynamics in a simulated prison. International Journal of Criminology and Penology, 1, 69-97

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]