Razón

De Wikipedia
Razón
término en psicología (es) Traducir
procesu mental
Cambiar los datos en Wikidata
"El suañu de la razón", de Francisco de Goya y Lucientes.

La razón ye la facultá del ser humanu d'identificar conceutos, cuestionalos, topar coherencia o contradicción ente ellos; y asina, inducir o deducir otros conceutos distintos de los que yá conoz. La razón, más qu'afayar certidumes, tien la capacidá d'establecer o refugar nuevos conceutos concluyentes o conclusiones, en función de la so coherencia con respectu d'otros conceutos de partida o premises.

Principios lóxicos que rixen la razón[editar | editar la fonte]

Pal so cometíu, la razón se vale de principios, que pola so naturaleza tautolóxica (esplíquense en sí mesmos), l'humanu asume íntima y universalmente como ciertos. Estos son descritos pola lóxica que ye la disciplina encargada d'afayar les regles que rixen la razón.

Utilizando estos principios, la razón humana ye capaz d'otorgar coherencia o contradicción a les proposiciones, atendiendo non tanto al so conteníu como a les sos rellaciones lóxiques. Asina por casu, la proposición "Si tolos mangulibrios tienen el mangu corchado; y los manguletes son mangulibrios; entós tolos manguletes tienen el mangu corchado" sería una proposición coherente a los güeyos de la razón, con independencia del significáu de les sos pallabres, porque de les premises síguese necesariamente la conclusión.

Si pela cueta dicimos, "Si tolos mangulibrios tienen el mangu corchado; y los manguletes son mangulibrios; entós nengún mangulete tien el mangu corchado", entós la razón determina, con independencia de los significaos, qu'atopamos ante una contradicción; la razón entiende que la proposición ye absolutamente falsa porque atenta contra'l principiu universal de non contradicción.

Vamos Dicir pos que la primer proposición ye relativamente cierta (relativa a la validez de les premises y al significáu de les pallabres), ente que la segunda ye absolutamente falsa o falsa de necesidá. La razón, pos, forxa'l pensamientu nun estableciendo verdaes absolutes (casi nenguna verdá ser), sinón refugando falsedaes absolutes que la razón identifica inequívocamente por contradictories.

Tipos de razonamientu[editar | editar la fonte]

Razonamientu abductivo[editar | editar la fonte]

El razonamientu abductivo ye un tipu de razonamientu qu'a partir de la descripción d'un fechu o fenómenu llega a una hipótesis que lo esplica, tal hipótesis ye conxetural la meyor esplicación, o la más probable.

Razonamientu deductivu[editar | editar la fonte]

La filosofía tradicional de lóxica primaria, yera fundamentalmente deductiva y non inductiva. Por ello la esperiencia constitúi un fundamentu cognoscitivu dafechu secundariu.

Los principios y conceutos, como esencies y ley universales, podíen ser albidraes pol entendimientu humanu; por sigo mesmu (los principios) o a partir de la conocencia por esperiencia d'una serie de casos particulares (por astraición).

La lóxica deductiva escurre sobre lo que se sigue universalmente dende premises daes pola razón humana. Ye esta la razón pola cual Aristóteles estableció los principios a priori pa la lóxica, inda enseñaos na nuesa dómina: el principiu d'identidá, el principiu de non contradicción, el principiu del terceru escluyíu y el principiu de razón abonda[1] como axomes evidentes y por tanto como verdáes necesaries y universales, esto ye, aplicables en tolos casos y en cualquier contestu.

Para Aristóteles el siloxismu

ye un argumentu nel cual, establecíes ciertes coses, resulta necesariamente d'elles, por ser lo que son, otra cosa distinta.
Aristóteles An. Pr. I 24 b 18-23

Esto ye, ye un argumentu categóricu que va de lo necesariu a lo necesario, basáu en el ser de les coses.

Sicasí faer usu namái de la lóxica deductiva puede llevar a errores. Pos se parte como verdá "universal" y "necesaria" d'unos principios o lleis que nun tán confirmaos pola esperiencia concreta, sinón, a lo sumo, nuna xeneralización a partir de la observación de casos particulares, lo que nunca puede xustificar un principiu universal.[2]

Asina, Aristóteles equivocóse inclusive nel númberu de dientes que teníen les muyeres, pudiéndose enterar a cencielles reparando y cuntando.[3]

N'oposición al pixín formalismo lóxicu los idealistes, y n'especial Hegel, consideraron d'otra forma'l principiu de contradicción tocantes a lo Universal moral como "praxis" o conceptual y teóricu. Propunxeron el métodu dialécticu pa partir de la materia concreto dada pa llegar a la forma d'astraiciones universales y depués proponer definiciones xenerales. L'analís dexa lo concreto como fundamentu y per mediu de l'astraición de les particularidaes, qu'aparenten ser inesenciales, pon de relieve lo universal concretu esto ye la fuercia de llei xeneral.

Razonamientu inductivu[editar | editar la fonte]

Nel mesmu sentíu, el razonamientu inductivu, ye l'estudiu de derivar una xeneralización o una llei a partir d'observaciones. Ésti foi darréu incluyíu nel estudiu de la lóxica, y foi adoptáu como'l razonamientu básicu de la investigación científica, combinándola cuando correspuende cola deducción. Esti probablemente ye'l motivu del ésitu y la certidume de los modelos científicos actuales. Esto ye, la inclusión del razonamientu inductivu nes ciencies nun ye menor nes nueses vides, dexónos tener el modelu científicu actual el cual dionos una cantidá impresionante de teunoloxía y supuestes “verdaes”.

Na ciencia moderna, el razonamientu inductivu basa les sos conclusiones nes inferencias estadístiques. Esto ye, tómase o rexistren una cantidá de datos sobre un fenómenu y establécense conclusiones basaes en modelos probabilísticos, na mayoría de los casos siguiendo la curva normal, avera del fenómenu estudiáu. La base filosófica del razonamientu inductivu atopar nel principiu de razón abonda, desenvueltu, ente otros, por Leibniz.

Contrastes[editar | editar la fonte]

La diferencia ente la validez inductiva y la deductiva ye la siguiente: Una inferencia ye deductivamente válida si y namái si nun hai posible situación na cual toles premises son verdaderes y la conclusión falsa. La noción de validez deductiva pue ser rigorosamente establecida pa sistemes de lóxica formal en términos de les bien entendíes nociones de la semántica. La validez inductiva, pel otru llau, rique que se defina una xeneralización rentable” a partir d'un conxuntu d'observaciones. La xera d'aprovir esta definición puede ser enfrentada de delles maneres, delles menos formales que les otres; dalgunes d'estes definiciones pueden usar modelos matemáticos de probabilidaes.

Kurt Gödel demostró que en cualesquier formalización consistente de les matemátiques que sía lo bastante fuerte pa definir el conceutu de númberos naturales, puede construyise una afirmación que nin puede demostrase nin se puede refutar dientro d'esi sistema y que nengún sistema consistente puede usase pa demostrase a sí mesmu.

Por tanto, na nuesa dómina los razonamientos deductivos ya inductivos tienen de complementase y trabayar xuntos, buscando asina la verdá sobre la realidá y la redolada.

Historia[editar | editar la fonte]

La razón como principiu de la conocencia conceptual, que supera la conocencia de la esperiencia, como fenómenu opuestu a intelectual foi consideráu fundamental nel pensamientu polos griegos, que consideraron esta cualidá como propiedá específica de l'alma humana, dexando asina'l llinguaxe y l'intercambiu ente los homes; convirtiendo l'argumentación, el discutiniu y el diálogu nes aiciones necesaries pal desenvolvimientu intelectual, la busca de la conocencia, y l'establecimientu de rellaciones polítiques.

La razón foi vista d'esta miente como la espresión privilexada de les capacidaes humanes, descalificando otres propiedaes del espíritu. Tal foi sobremanera la considerancia de la Razón con mayúscules mientres la Edá Moderna.[4] Na actualidá considérase una facultá non desligada sinón en perfecta unidá, que non en perfecta harmonía, coles demás capacidaes como los sentimientos y sobremanera l'aición y adautación na redolada natural, cultural y social de cada individuu y grupu.[5]

Diverses concepciones[editar | editar la fonte]

El Logos socráticu[editar | editar la fonte]

Retrato de Socrates en mármol.

El Logos o razonamientu ye consideráu non como un preséu, sinón como una realidá que s'impon a la mente y abasnar. El razonamientu ye un sentíu, una realidá autónoma, superior al que razona, que namái por aciu el razonamientu poner en contautu con un mundu más altu. Sócrates siente que tien nel so interior una fonte de revelación, una llave, que-y abre les puertes d'un mundu cimeru onde les coses yá nun son medianes, como'l mundu de la realidá. Una y bones lo qu'esta revelación interior apúrrenos ye la verdá mesma, la verdá única, que s'opón dafechamente a la verdá múltiple, personal y caprichosa de los sofistes, y tamién a la realidá fluyente de Heráclito. Nun ye fácil entender el plasmu, l'entusiasmu, l'esllumamientu que nes xentes del sieglu V e. C. espertaba l'usu de la razón. Nesi entós, parolar con Sócrates yera como asistir a una fiesta o fantasmagoría, a un teatru estraordinariu que nunca fuera contempláu hasta agora pol ser humanu.

Definiciones kantianes[editar | editar la fonte]

Semeya de Immanuel Kant (1724-1804).

Según Kant, nun sentíu xeneral, la razón (Vernunft) ye la facultá formuladora de principios en contraposición al conceutu entendimientu (Verstand). El filósofu estrema en Razón Teórica y Razón Práutica, nun tratándose éstes de dos razones distintes, sinón de dos usos distintos de la mesma y única razón. Cuando dichos principios referir a la realidá de les coses, esto ye, si usamos la Razón pa la conocencia de la realidá, tamos ante l'usu teóricu de la Razón. Cuando dichos principios tienen como fin la direición de la conducta, tamos dándo-y a la razón un usu práuticu. Nel so usu teóricu la Razón xenera xuicios y nel so usu práuticu imperativos o mandatos.

Nun sentíu más acutáu y nel contestu de la "Crítica de la razón pura", la razón ye la facultá de les argumentaciones, la facultá que nos dexa encontar unos xuicios n'otros, y que xunto cola sensibilidá y l'entendimientu componen los trés facultaes cognoscitives principales que Kant estudió. Marcando la proporcionalidad de les idees de Aristóteles coles idees del razonamientu espuestu por Kant, podría inferise un usu de la razón lóxica naquellos procesos de conocencia

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti postreru formular por Francisco Suárez y sobremanera por Leibniz a partir del principiu aristotélicu de causalidá
  2. Problema de la inducción
  3. Tienen mayor númberu de dientes los machos que les femes tantu nel casu de los homes como nel de la oveyes, cabres y gochos. Nos demás animales inda nun se reparó'l fechu. Per otru llau, los que tienen mayor númberu de dientes viven en términos xenerales más tiempu, y los que tienen menos y más espaciados tienen, en términos xenerales, una vida más curtia.
    Aristóteles. Hestoria de los animales. Edición de José Vara Donáu. 1990. Madrid, Akal, p. 105, ISBN 84-7600-402-8
  4. Racionalismos y Idealismos
  5. Cfr. conocencia, evidencia (filosofía)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]