Psicoloxía clínica

De Wikipedia


Psicoloxía clínica
rama de la psicología (es) Traducir
sicoloxía y clinical and health psychology (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La psicoloxía clínica ye una estratexa d'abordaxe de la psicoloxía que s'encarga de la investigación de tolos factores, evaluación, diagnósticu, tratamientu y prevención qu'afecten a la salú mental y a la conducta adaptativa, en condiciones que puedan xenerar malestar suxetivo y sufrimientu al individuu humanu.

La psicoloxía clínica tien delles orientaciones teóriques primaries: Terapia de la conducta, Terapia cognitiva, Psicoanalítica o Psicodinámica, Terapia humanista, Terapia Esistencial y Terapia Familiar Sistémica. Práutiques centrales d'esta disciplina son el diagnósticu de los trestornos psicolóxicos y la sicoterapia, según tamién la investigación, enseñanza, consulta, testimoniu forense y desenvolvimientu de programes y alministración.

Considerar en Norteamérica qu'esta área de la psicoloxía tuvo'l so entamu nel añu 1896, cuando Lightner Witmer dio entamu a la primer clínica psicolóxica na Universidá de Pennsylvania. Tamién se reconoz n'Europa como iniciador de la psicoloxía clínica a Sigmund Freud y la so teoría del psicoanálisis, que yá en 1895 enfrentaba oposición poles sos práutica d'intervención sicoterapéutica y planteamientos teóricos clínicos estructurados en trés niveles: investigación, intervención sicoterapéutica y formulación de teoríes psicolóxiques y sicopatolóxiques, antemanándose a Witmer y estableciendo los criterios fundamentales de la psicoloxía clínica aplicada; a pesar de que dambos fundadores de la psicoloxía clínica (Freud y Witmer) incluyíen el tratamientu como una de les sos principales funciones, lo cierto ye que'l psicodiagnóstico, según la investigación, fueron los mayores indicadores d'identidá del psicólogu clínicu. Na primer metá del sieglu XX, la psicoloxía clínica tuvo enfocada na evaluación psicolóxica, con poca atención escontra'l tratamientu. L'apoxéu d'esti enfoque empieza dempués de la década de 1940, cuando la Segunda Guerra Mundial produció una medría na necesidá de clínicos capacitaos.

La psicoloxía clínica pue ser confundida cola psiquiatría, yá que xeneralmente tienen metes similares (por casu, l'aliviu de trestornos mentales), pero la diferencia principal ye que la formación de base de los psicólogos clínicos ye la psicoloxía (los procesos mentales, el sistema nerviosu y la conducta humana) y la de los psiquiatres ye la medicina (el cuerpu humanu). Per otra parte, los psiquiatres, al ser médicos, tán llegalmente autorizaos pa prescribir melecines. Na práutica los psicólogos y psiquiatres trabayen xuntos n'equipos multidisciplinarios xunto a otros profesionales, como terapeutas ocupacionales y trabayadores sociales, pa dar un enfoque multidisciplinar a problemes complexos qu'afecten a los pacientes.

Hai diverses maneres d'entender el contautu al envís d'estudiu clínicu. Pa dalgunos ye difícilmente observable y medible, polo que se recurre de fechu a métodos cualitativos que non necesariamente cumplen colos criterios demarcadores de lo que se considera científicu. Pa otros, sicasí, el focu d'aición tien de tar dirixíu siempres a la observación y el diagnósticu de la conducta, definiendo esti ámbitu como lo verdaderamente observable pa la construcción de teoría y al tratamientu de los "trestornos" conductuales.

Historia de la psicoloxía clínica[editar | editar la fonte]

El so entamu como ciencia ta acomuñáu colos oríxenes mesmos de la Psicoloxía, siendo la caña que sirvió de prototipu a tola ciencia dende la segunda metá del sieglu XIX, cuando Wilhelm Wundt funda'l primer Llaboratoriu de Psicoloxía en Leipzig, Alemaña, nel añu 1879. La mayor parte de la investigación centrar nos procesos de sensación y perceición de los individuos, p'atopar evidencia consistente alrodiu de los problemes de la conducta humana.

Lightner Witmer, discípulu de Wilhelm Wundt y cabeza del departamentu de psicoloxía de la Universidá de Pennsylvania, utilizó'l términu "Psicoloxía Clínica" per primer vegada en 1907 pa describir la práutica que realizara mientres diez años nuna clínica para neños establecida en 1896 na Universidá de Pennsylvania. Incentivó l'estudiu d'individuos por observación y esperimentación, col enfotu de promover cambeos. Tamién fundó la primer revista de psicoloxía clínica, "Psychological Clinic". El llamáu de Witmer pal involucramiento de los psicólogos en clínica foi de lenta aceptación, pero pa 1914 había otres ventiséis clíniques psicoeducativas, solo nos Estaos Xuníos. Mientres Witmer enfocar en neñes y neños con atrasos intelectuales y déficits, otres clíniques surdieron con un enfoque en malestares emocionales, y la psicoloxía taba desenvolviéndose n'hospitales mentales, por cuanto psicólogos clínicos asumíen puestos reconocíos hasta esi momentu pa psiquiatres. Los psicólogos aplicaos xeneralmente nun s'emponer a la sicoterapia, pos ella taba en manes de médicos psiquiatres, y sicasí, emplegábense en xeres d'evaluación. Esti enclín evaluativa llegó a la so máxima espresión mientres la primer guerra mundial, pa efeutos de seleición de reclutes.

Los psicólogos clínicos empezaron a entamase so esi nome en 1917, cola fundación de la American Association of Clinical Psychology. Ello duró pocu, pos en 1919 l'Asociación Americana de Psicoloxía desenvolvió una división sobre psicoloxía clínica.

N'Europa, los primeros psicólogos clínicos establecer en Gran Bretaña como reflexu de los sucesos n'Estaos Xuníos. En Francia, una tradición europea foi fundada pol psicoanalista Daniel Lagache, que consideró a la Psicoloxía Clínica como una área distinta a la Psiquiatría, que magar integraría elementos propios de la sicopatoloxía, tenía d'entender al individuu na so totalidá más allá de la patoloxía, pudiendo asina llograr una conocencia amplio y certero del funcionamientu psíquicu y la so rellación colos fenómenos del sufrimientu.

Na década del 50 surde la terapia de conducta gracies al trabayu pioneru de J. Dollard y N. Miller y J. Rotter. y a los llabores de desenvolvimientu y divulgación de H. J. Eysenck, J. Wolpe y A. A. Lazarus. Nos años 60s se delinea la terapia etiquetada como "cognitivu-conductual" o "cognitiva" gracies a les moliciones d'Albert Ellis y Aaron T. Beck. A partir de diches llinies eclosiona una gran cantidá de modelos y téuniques sicoterapéutiques que lleguen hasta la etapa actual, en qu'apaecen tamién enfoques clínicos constructivistas amestaos parcialmente a la terapia cognitiva.

Sía que non, la Psicoloxía Clínica como disciplina y oficiu encontar nos sos entamos sobre la Evaluación Psicolóxica, y en munchos casos yera una práutica dependiente de la del Psiquiatra, col desenvolvimientu de la teoría y de la téunica, la Clínica evolucionó escontra'l desenvolvimientu de tratamientos y téuniques d'intervención dende un paradigma puramente psicolóxicu, dando pasu a lo qu'anguaño conocemos como Sicoterapia, que dende una mirada actual y moderno xenera los sos diagnósticos y procesos sicoterapéuticos con una postura menos psicopatologicista etolóxica, y psiquiátrica, y muncho más dende la psicoloxía positivo y humano, en tanta área d'exerciciu propiu de los psicólogos modernos, exerciciu qu'amás ta reglamentado en munchos países por aciu lleis, códigos de deontoloxía, ética y bioética.

Árees y modalidaes[editar | editar la fonte]

La Psicoloxía Clínica viénose desenvolviendo a lo llargo de munches décades y les sos temes d'investigación captaron l'interés de gran cantidá d'estudiosos del comportamientu, dende como se comentaba, la importancia que tuvo Wundt y Almi col so llaboratoriu en Leipzig, oxetividá mesma de la psicoloxía, siendo l'área d'especialización preferida pola mayoría de los profesionales de la Psicoloxía, dientro del ensame d'enfoques y elementos que se desenvuelven na Clínica, esisten dalgunos que son principales como campos d'estudiu actuales na psicoloxía clínica:

Neuropsicología Clínica

  • Rehabilitación Neuropsicológica
  • Sicopatoloxía
  • Evaluación Psicolóxica *

Sicoterapia nes sos diverses corrientes teóriques

Psicoloxía Médica * Psicooncología

Representantes[editar | editar la fonte]

A pesar de ser na so mayoría psiquiatres d'oficiu, munchos de los siguientes autores pueden considerase como los precursores de la teoría y la práutica de la Psicoloxía Clínica como la conocemos na actualidá.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]