Oración (gramática)

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta

La definición más tradicional, didáctica y curtia, anque tamién la menos esacta, ye que la oración ye'l conxuntu de la definición más tradicional, didáctica y breve, aunque tamién la menos exacta, es que la oración es el «conxuntu de pallabres que expresa un juicio con sentiú completu y autonomía sintáctica». sintáctica».[cita  El so fin ye destacar el fechu de que la , práctica- o pragmáticamente, ye'l fragmentu más pequeñu del discursu que comunica una idea completa ya infórmase el procesu tien autonomía ya independencia (esto ye, podría sacase del contestu y siguir comunicando).

Una definición más esacta ye la de que se trata del constituyente sintácticu independiente más pequeñu capaz d'informar o espresar por mediu d'un idioma la realización d'un enunciáu, esto ye, revelar con pallabres el conteníu d'una proposición lóxica, un mandatu, un pidimientu, una entruga o actu ilocutivo o de fala qu'incluya dalgún tipu de predicáu o desenvolvimientu sintácticu estructurado de sentíu completu, como por casu (Esi profesor enseñó bien la gramática a los sos alumnos).

La oración efectuase nun contestu y situación determinaos y, con frecuencia, col sofitu d'otros códigos de signos non llingüísticos concurrentes, como los xestos.

Según la fonoloxía, les oraciones tán delimitadas prosódicamente por poses y una entonación determinada. La posa inicial suel señalase na escritura con una mayúscula y, la final, con un puntu o, más raramente, con coma o puntu y coma.

Estremase de les frases na so completitud descriptiva y en que tienen estructura complexa o analítica, yá que espresiones como (¡alto!, bonos díes, , non) y les llamaes proformas tienen un sentíu completu, pero nun puen denominase oraciones por causa de la so estructura simplificada o sintética o del so calter sustitutorio.

Per otra parte, úsense dacuando tamién los términos clausa, suboración, proposición (non en sentíu lóxicu, sinón gramatical) o nexus pa designar un constituyente sintácticu asemeyáu a la oración na so estructura, pero dependiente sintácticamente (les más de les vegaes al traviés d'un nexu) d'otra unidá oracional mayor en que s'enserta o cola que se une o ayunta, al respective de la cual escarez tamién d'independencia semántica y fonolóxica, como en (“Ella díxome qu'esi profesor enseñara bien la gramática a los sos alumnos”, onde'l nexu “que” une y subordina a la clausa posterior) (... esi profesor [...] alumnos) l'anterior (“Ella díxome...”) formando una unidá cimera compuesta de dambes clauses (o proposiciones, suboraciones, nexus) denominada por esto oración compuesta. Esta falta d'autonomía ye la principal diferencia de la clausa, suboración, proposición o nexus respectu de la oración, que ye una unidá completa ya independiente, una y bones la clausa precisa o reclama rellacionase con otres clauses dientro de la oración compuestu y principal.

Tenese en cuenta que, técnicamente, términos como enunciáu, proposición y oración nun son dafechu sinónimos, una y bones el primeru refierse más a aspeutos pragmáticos, el segundu más a lóxicos y semánticos y solo el postreru a puramente gramaticales.