Jürgen Habermas

De Wikipedia
Jürgen Habermas
Vida
Nacimientu Gummersbach[1]18 de xunu de 1929[2] (94 años)
Nacionalidá Bandera d'Alemaña Alemaña [3]
Familia
Padre Ernst Habermas
Casáu con Ute Habermas-Wesselhoeft (en) Traducir [4]
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá de Marburgu
Universidá de Bonn
Universidá de Göttingen
Universidá de Zúrich
Nivel d'estudios Philosophiæ doctor
Direutor de tesis Erich Rothacker
Oskar Becker
Wolfgang Abendroth
Direutor de tesis de Matthias Kettner
Rüdiger Bubner
Hans-Hermann Hoppe
Llingües falaes alemán[5]
Alumnu de Theodor Adorno
Max Horkheimer
Oficiu sociólogu, filósofuprofesor universitariu
Llugares de trabayu Gummersbach y Marburg
Emplegadores Universidá Johann Wolfgang Goethe
Universidá de Marburgu
Universidá Northwestern
Universidá de Heidelberg
Trabayos destacaos Acción comunicativa (es) Traducir
Problemas de legitimación en el capitalismo tardío (es) Traducir
The Structural Transformation of the Public Sphere (en) Traducir
Knowledge and Human Interests (en) Traducir
Premios
Miembru de Academia de les Artes y de les Ciencies de Serbia[22]
Academia Europaea[23]
Academia Alemana de Lengua y Literatura (es) Traducir
Academia de Ciencies d'Hungría
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Academia de Ciencies de Rusia
Academia Británica
Movimientu escuela de Frankfurt (es) Traducir
criticismo (es) Traducir
Xéneru artísticu teoría crítica (es) Traducir
Creencies
Relixón ateísmu
IMDb nm7601685
Cambiar los datos en Wikidata

Jürgen Habermas (/ˈjʏʁɡn̩ ˈhaiːbɐmaːs/; 18 de xunu de 1929Gummersbach) ye un filósofu y sociólogu alemán, conocíu sobremanera polos sos trabayos en filosofía práutica (ética, filosofía política y del derechu). Gracies a una actividá regular como profesor n'universidaes estranxeres, especialmente n'Estaos Xuníos, según pola traducción de los sos trabayos más importantes a más de trenta idiomes, les sos teoríes son conocíes, estudiaes y aldericaes nel mundu enteru. Habermas ye'l miembru más eminente de la segunda xeneración de la Escuela de Frankfurt y unu de los esponentes de la Teoría crítica desenvuelta nel Institutu d'Investigación Social. Ente les sos aportaciones destaquen la construcción teórica de l'aición comunicativa y la democracia deliberativa .

Biografía[editar | editar la fonte]

Jürgen Habermas estudió filosofía, historia, psicoloxía, lliteratura alemana y economía nes universidaes de Gotinga, Zürich y Bonn. Nicolai Hartmann, Wilhelm Keller, Theodor Litt, Johannes Thyssen, Hermann Wein, Erich Rothacker y Oskar Becker fueron dalgunos de los sos profesores mientres los estudios de llicenciatura. En 1954, so la direición de los dos últimos profesores citaos, defendió na Universidá de Bonn la so tesis doctoral sobre la tema «L'Absolutu y la historia: De les discrepancies nel pensamientu de Schelling», qu'entá anguaño caltiénse inédita. Ente los sos compañeros d'estudios, trabó amistá con Karl-Otto Apel, una granible rellación intelectual que se caltién hasta'l presente.

Con anterioridá, en 1953, publicó'l so primer artículu: una recensión crítica de la obra de Heidegger Introducción a la metafísica, que tituló significativamente «Pensar con Heidegger contra Heidegger» (Mit Heidegger gegen Heidegger denken), artículu que-y apurrió una cierta notoriedá. Nos siguientes años ganaríase la vida por aciu collaboraciones cola prensa.

De 1954 a 1959 foi ayudante y collaborador d'Adorno nel Institutu d'Investigación Social de Frankfurt. En 1960 defendió en Marburgu (so la direición de Wolfgang Abendroth) el so escritu de habilitación, centráu nos tresformamientos estructurales de la noción d'esfera pública» (Öffentlichkeit) a lo llargo de la historia europea de los últimos trés sieglos. Ente 1964 y 1971 exerció como caderalgu na Universidá de Frankfurt, convirtiéndose n'unu de los principales representantes de la segunda xeneración de la Teoría Crítica. En 1968 publicó Conocencia ya interés, llibru que-y concedió una enorme proyeición internacional.

De 1971 a 1983 foi direutor nel Institutu Max Planck pa la investigación de les condiciones de vida del mundu téunicu-científicu». En 1983 volvió a la Universidá de Frankfurt como caderalgu de filosofía y socioloxía, onde permaneció hasta la so xubilación en 1994. Caltiénse, sicasí, activu como docente, especialmente en calidá de «Permanent Visiting Professor» de la Northwestern University (Evanston, Illinois) y como «Theodor Heuss Professor» de The New School (Nueva York).

En 1986, recibió'l Premiu Gottfried Wilhelm Leibniz de la Deutsche Forschungsgemeinschaft, consideráu como la máxima distinción nel ámbitu alemán d'investigación. En 2001 llogró'l Premiu de la Paz que conceden los llibreros alemanes y en 2003, el Premiu Príncipe d'Asturies de Ciencies Sociales.

Ye doctor honoris causa poles universidaes, ente otres, de Xerusalén, Buenos Aires, Hamburgu, Northwestern University Evanston, Utrecht, Tel Aviv, Atenes y la New School for Social Research de Nueva York, y miembru de l'Academia Alemana de la Llingua y la Poesía.

Pensamientu[editar | editar la fonte]

Magar el so pensamientu entronca cola Teoría Crítica de la Escuela de Frankfurt, la so obra adopta perfiles propios que lu conducen a fondes diverxencies colos sos maestros y predecesores. El so trabayu ta empobináu a poner los fundamentos de la teoría social colos que busca analizar les sociedaes del capitalismu avanzáu.

El pensamientu de Kant tien un destacáu llugar na obra de Habermas, y el de Karl Marx desempeña un papel decisivu. L'estrechu venceyu ente una filosofía de la razón bien ambiciosa en términos normativos y una teoría empírica de la sociedá ye una carauterística del pensamientu de Marx que Habermas fai so y que lo estrema d'otros contemporáneos ysobremanera, del sociólogu Niklas Luhmann y del filósofu John Rawls, con quien, sicasí, comparte esmoliciones comunes.[24]

La integración de filosofía y ciencia social nuna teoría crítica de la sociedá ye la traza distintiva de la obra habermasiana. Anque Habermas se vale del conceutu filosóficu de razón y emplegar explícitamente en términos de filosofía del llinguaxe, facer pa poder desenvolver una teoría social. Sofitar na idea d'un completu tresformamientu de la crítica de la conocencia en crítica de la sociedá. D'ende que resulte unillateral entender a Habermas como meru filósofu de la fundamentación argumentativa y de la ética discursiva.[25]

La so primer gran obra foi'l so escritu de habilitación (1962), traducíu al español como Historia y crítica de la opinión pública. Nesti analís del tresformamientu estructural de la esfera pública averar de forma crítica al conceutu d'opinión pública y recupera la visión eminentemente democrática del mesmu, cola so distinción ente opinión pública manipulada y opinión pública crítica.

Adorno y Horkheimer en primer fila. Detrás, el primeru a la derecha, Habermas. Heidelberg, 1965.

En delles de les sos obres posteriores, Habermas va tratar de reconstruyir el materialismu históricu frente a les nueves problemátiques de les sociedaes del capitalismu tardíu. Nesti sentíu, la gran crítica que va realizar a Karl Marx va ser qu'ésti, na so opinión, amenorga la praxis humana a una techné, nel sentíu de que Marx otorgar la importancia fundamental al trabayu como exa de la sociedá, en deméritu del otru componente de la praxis humana que Habermas rescata como esencial: la interaición mediada pol llinguaxe.

A diferencia de Marx, Habermas entiende que'l cambéu social tien de dase nun ámbitu simbólicu, nel ámbitu de la comunicación y l'entendimientu ente los suxetos. D'esta miente, esta crítica asemeyar a la reflexón que realicen Theodor Adorno y Max Horkheimer. Depués d'esti momentu inicial, Habermas va repensar esta distinción ente trabayu ya interaición como dos momentos irreductibles de l'aición y va tratar d'incluyir nel llabor granible (el trabayu) componentes de la interaición, polo que va dicir que ye posible pensar un cambéu social dende'l campu del trabayu.

A partir de la publicación en 1981 de la so obra fundamental, la Teoría de l'aición comunicativa, los sos analises y reflexones empobináronse escontra la fundamentación de la ética discursiva, la defensa de la democracia deliberativa y de los principios del Estáu de derechu, según escontra les bases normatives riquíes pa configurar ya inclusive constitucionalizar una esfera pública mundial.

<<Abarrunto que se debería introducir otra forma de separación de poderes. Tamién pienso, poques gracies, que tales tresformamientos de les instituciones polítiques tendrán de realizase nel marcu de los principios constitucionales güei reconocíos, fundándose nel conteníu universal d'esos principios>>

Premios[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Q100276529» (suecu). Studentlitteratur (2015).
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118544209. Data de consulta: 13 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. «LIBRIS» (26 marzu 2018). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  4. Identificador GND: 1141934590. Afirmao en: Catalog of the German National Library. Data de consulta: 10 xunu 2020. Llingua de la obra o nome: alemán.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. URL de la referencia: https://www.deutscheakademie.de/de/auszeichnungen/sigmund-freud-preis/juergen-habermas. Data de consulta: 14 avientu 2021.
  7. URL de la referencia: https://www.amacad.org/person/jurgen-habermas. Data de consulta: 14 avientu 2021.
  8. URL de la referencia: https://geschwister-scholl-preis.de/preistraegerinnen/1985/. Data de consulta: 14 avientu 2021.
  9. URL de la referencia: https://www.thebritishacademy.ac.uk/fellows/jurgen-habermas-FBA/. Data de consulta: 14 avientu 2021.
  10. «Prof. Dr. Jürgen Habermas» (alemán). Theodor Heuss foundation. Consultáu'l 31 xunetu 2021.
  11. «Jürgen Habermas».
  12. «Habermas, Premio Príncipe de Asturias de Ciencias Sociales» (14 mayu 2003).
  13. URL de la referencia: https://www.kyotoprize.org/en/laureates/jurgen_habermas/.
  14. URL de la referencia: https://holbergprisen.no/en/holberg-prize/prize-winners/j-rgen-habermas. Data de consulta: 14 avientu 2021.
  15. «Staatspreis für Habermas» (7 payares 2006).
  16. URL de la referencia: https://www.viktorfrankl.org/vf_preisD.html. Data de consulta: 14 avientu 2021.
  17. «Heine-Preis 2012 an Jürgen Habermas» (16 setiembre 2012).
  18. «Preisträger 2013» (alemán). Consultáu'l 31 xunetu 2021.
  19. URL de la referencia: http://www.erasmusprijs.org/index.cfm?lang=nl&page=Prijswinnaars&mode=detail&itemID=5330269D-DF3E-1414-10DADFE41EDAC9A2.
  20. URL de la referencia: https://www.loc.gov/item/n78093535/jurgen-habermas/. Data de consulta: 14 avientu 2021.
  21. «Jürgen Habermas erhält den Deutsch-Französischen Medienpreis für sein Lebenswerk». Deutsche Welle (4 xunetu 2018).
  22. SANU member ID: habermas-jirgen.
  23. URL de la referencia: https://www.ae-info.org/ae/User/Habermas_Jürgen.
  24. Cfr. Hauke Brunkhorst, Regina Kreide y Cristina Lafont: Habermas Handbuch, Metzler, 2009, páxs. 3-5.
  25. Cfr. Pere Fabra: Habermas: llinguaxe, razón y verdá, Marcial Pons, Madrid, 2008, páxs. 28-33; Juan Carlos Velasco: Pa lleer a Habermas, Alianza, Madrid, 2003, páxs. 19-28.
  26. L'Universal (16 de setiembre). «premiu-heine-de-literatura El filósofu alemán Jürgen Habermas gana'l Premiu Heine de Lliteratura». Consultáu'l 17 de setiembre de 2012.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]