Creatividá

De Wikipedia
Creatividá
fenómenu
habilidá
Cambiar los datos en Wikidata

La creatividá ye la capacidá de xenerar nueves idees o conceutos, de nueves asociaciones ente idees y conceutos conocíos, que davezu producen soluciones orixinales. La creatividá ye sinónimu del "pensamientu orixinal", la "imaxinación constructiva", el "pensamientu diverxente" o'l "pensamientu creativu". La creatividá ye una habilidá típica de la cognición humana, presente tamién hasta ciertu puntu en dalgunos primates cimeros, y ausente na computación algorítmica, por casu.

La creatividá, como asocede con otres capacidaes del celebru como son la intelixencia, y la memoria, engloba dellos procesos mentales enxareyaos que nun fueron dafechu descifraos pola fisioloxía. Mentar en singular, por dar una mayor cencellez a la esplicación. Asina, por casu, la memoria ye un procesu complexu que engloba a la memoria al curtiu plazu, la memoria al llargu plazu y la memoria sensorial.

El pensamientu orixinal ye un procesu mental que naz de la imaxinación. Nun se sabe de qué manera difieren les estratexes mentales ente'l pensamientu convencional y el creativu, pero la cualidá de la creatividá puede ser valorada pola resultancia final.

La creatividá tamién se desenvuelve en munches especies animales, pero paez que la diferencia de competencies ente dos hemisferios cerebrales ye esclusiva del ser humanu. Una gran dificultá p'apreciar la creatividá animal ye que la mayoría d'especies de celebros difieren totalmente del humanu, tando especializaos en dar respuesta a estímulos y necesidaes visuales, olfatives, de presión y mugor propiu. Solo podemos apreciar la creatividá con mayor facilidá, nes diferencies de comportamientu ente individuos n'animales sociales, cantares, cortexos, construcción de niales, y usu de ferramientes.

La personalidá creativa[editar | editar la fonte]

El xeniu creativu Charlie Chaplin, unu de los fundadores de la United Artists, con Jackie Coogan en El mozu

Esisten en munchos casos una serie d'estudios nos que se compara colos sos colegues menos creativos a individuos creativos y escoyíos sobre la base de los sos llogros y ente los qu'hai arquiteutos, científicos y escritores.

La diferencia ente los altamente creativos y los relativamente non creativos nun mora na intelixencia tal como ésta mídese nes pruebes d'intelixencia. L'individuu creativu puede, sicasí, estremase de los demás tocantes a los traces de la so personalidá. Hai en concencia, munches esceiciones, pero polo xeneral comprobóse que l'individuu creativu suel ser introvertíu, precisa llargos periodos de soledá y paez tener poco tiempu pa lo qu'él llama trivialidades de la vida cotidiana y de les rellaciones sociales. Los individuos creativos suelen ser descomanadamente intuitivos y tar más comenenciudos pol significáu astractu del mundu esterior que pola so perceición sensitiva.

Los individuos creativos amuesen de cutiu dificultá pa rellacionase coles demás persones y suelen refugar los contactos sociales. De cutiu amuesen enclín a considerar que la mayoría de la xente normal ye curtia, según enclinos de dominiu sobre los demás, lo que los alloñar d'establecer rellaciones humanes nun grau d'igualdá.

Los individuos creativos tamién paecen tar relativamente lliberaos de prexuicios y convencionalismos, ya interésa-yos relativamente pocu lo que los sos asemeyaos o cualquier persona piensen d'ellos. Tienen pocu respetu poles tradiciones y regles establecíes y pola autoridá no referente al so campu d'actividá, prefiriendo fiase de los sos propios xuicios.

Los varones creativos llogren de cutiu resultaos altes nos tests de "feminidad", lo cual indica que tienen una mayor sensibilidá y son más conscientes de sigo mesmos y más abiertos a la emoción y a la intuición que'l varón mediu de la cultura occidental.

Una carauterística nellos ye la preferencia pola complexidá. Imaxinen que tienen una idea nueva que daquién nunca vio o conoció y la sociedá a cencielles nun cree que precisa un individuu creativu pa salir alantre colo qu'él fixo. Precisa entamar la estratexa... hasta llograr que la so idea seya aceptada ya impulsada, si rique d'inversión económica pa echala a andar. Arimar a otros pue ser el plan, seique faer trabayu d'equipu con dalgunos más podría ser parte del plan, y asina hasta escosar toles posibilidaes.

Ente individuos de personalidá creativa pueden estremase, a les traces, dos grupos distintos: l'artísticu y el científicu. Les carauterístiques fundamentales son les mesmes en dambos, pero, polo xeneral, l'artista ye más yá que el científicu a espresar el so inconformidad tantu na so vida como nel so trabayu. L'artista informal ye corriente, pero'l científicu anticonvencional ye relativamente raru. Los artistes y científicos creativos tienden, inclusive a ser más estables emocionalmente que les persones corrientes y cuando esto nun asocede asina, la so inestabilidá manifestar en forma d'ansiedá, depresión, rocea social o excitabilidad, daqué paecíu a una neurosis dafechu desenvuelta.

Ente los artistes y escritores, el xeniu confundir y rellaciónase, de cutiu, cola llocura; nesta categoría de persones manifestar con escesiva frecuencia neurosis graves, adicción a les drogues, y al alcohol y diverses formes de llocura. Nun esiste muncha rellación ente creatividá y cociente intelectual (CI); ye compatible ser altamente creativu y tener una intelixencia normal, o tener una gran intelixencia y escarecer de capacidá creativa.

Una ave acuática solmenándose les ales nuna llaguna llena de nenúfares (papiroflexa).
Ilusión óptica: el cuadráu (escaque) cola lletra A ye del mesmu color que'l de la lletra B.

Les claves pa potenciar la creatividá, tantu nos ámbitos personales como empresariales, pueden resumise en cuatro aspecto:

1. Ye necesaria la busca de "l'elementu": esi aspeutu, tema, proyeutu que interioriza la realización personal, y dexa que l'individuu percíbase como "daquién que va dexar buelga" na so etapa vitalicia.

2. La pasión, como componente tresversal nos niveles d'Intelixencia Emocional, ta presente nos procesos de busca y eleición del nuesu "elementu".

3. Constancia, trabayu y control: los procesos de creatividá carauterizar por un nivel eleváu d'esfuerzu, planificación, reiteración y realimentación. De normal, acomuñóse -equivocadamente- d'una forma unívoca la creatividá con "la idea feliz" instantánea y solamente al algame de bien pocos.

4. Riesgu de extrapolarse de la "zona de confort": la creatividá implica intrínsecamente valentía, riesgu y atrevencia. L'analoxía colos personaxes principales o héroes de la mayoría de los cuentos o cómics, ye bien relevante pa identificar la necesidá de "salise de la rutina y de lo cómodo" pa intensificar les conexones cognitivu y emocional de la creatividá .

Bloqueos a la creatividá[editar | editar la fonte]

El creador de la estratexa de Desarrollu de los Bloqueos de la Creatividá ye'l norteamericanu - Alvin L. Simberg. Los seres humanos tienen un altu grau de necesidá de socializar, qu'inflúi nel so comportamientu, al grau que la mayoría, lo único que quier ye desempeñar el so rol de suxetu social. Pa llograr integrase na sociedá, coles actividaes necesaries, ye-y imprescindible una forma d'empobinase, aceptar qué ye lo bonu y qué ye lo malo.

Na so etapa d'aprendizaxe la persona va garrar a estereotipos, pa resolver les sos necesidaes biolóxicu y social, asumiendo determinaos patrones y modelos de conducta, que lu sirven de pauta pa satisfaer eses necesidaes y empobinase nel mediu social. De normal, l'individuu nun tien de buscar nada fora d'esi patrones y muncho menos crear otros nuevos, si nun quier ser refugáu. Asina l'individuu provistu d'eses regles, normes y modelos d'interacción social convertir nuna personalidá social, suxeta a toles actividaes al nivel de civilización de la so sociedá, que moldien la so personalidá.

El maxín nun puede enseñase, anque puede aprendese, rompiendo la vida rutinaria, esto ye, rompiendo con faer siempres lo mesmo, o quiciabes, a cencielles, con faer más de lo mesmo. Eso significa que'l mesmu individuu que ta buscando la imaxinación (o la idea creativa) ye quien tien de buciar na so propia mente y trabayar en sí mesmu pa desenvolver les sos propies habilidaes de pensamientu y personalidá.

Los bloqueos en principiu, pueden debese a delles circunstancies:

  • Una especialización bien fonda.
  • Racionalismu estremu.
  • Enfoque superficial.
  • Falta d'enfotu.
  • Motivación amenorgada.
  • Capacidá deficiente pa escuchar.
  • Respetu escesivu pola autoridá.
  • Espíritu non críticu, non observador.

Pueden ser de distinta naturaleza:

  • Bloqueos emocionales: Polo xeneral mieu a faer el ridículu, o a equivocar, y ta rellacionáu con una autocrítica personal negativa.
  • Bloqueos perceptivos: Al percibir el mundu que nos arrodia, ver con una óptica llindao y amenorgao, nun pudiendo reparar lo que los demás, los creativos, ven con claridá.
  • Bloqueos culturales: Les normes sociales entrénennos pa ver y pensar d'una manera determinada, lo que nos da una visión estrecha.

Téuniques pa la creatividá[editar | editar la fonte]

Un exemplu suxestivu d'animación por ordenador animación informática, aparente a la ensoñación.

Les inhibiciones de les persones a la de manifestar les sos opiniones pueden ser vencíes per mediu de delles de les téuniques de dinámica de grupos, pa les que se riquir un grupu de persones dispuestes a apurrir nueves idees pa la solución del problema. Los participantes son animaos a formular cualquier idea que se-yos asoceda, por bien estraña o esbarriada que sía, ensin exercer nengún tipu de autocensura o crítica. Xeneralmente los neños nun-yos da mieu amosar los sos trabayos de creatividá, de lo contrario da-yos enforma gusto amosar por casu: dibuxos, pintures, dalguna figura armada con bloques, manipoliar un instrumentu musical de distintes maneres, faer dellos ritmos con material de la so redolada, participar na representación d'un cuentu o nuna pequeña obra de teatru.

El procesu enantes descritu tamién puede denominase como agua d'idees, métodu creativu en grupu que consta de dos partes: la primera, descrita enantes, basar nuna aportación desinhibida d'idees que por absurdes que puedan paecer son anotaes por un moderador, equí'l grupu trabaya n'intuiciones, en creencies; na segunda fase, escuéyense les más oportunes pa la solución del problema. Nesti casu, ye la mente racional la que reelabora les aportaciones desinhibidas procedentes de la primer fase.

Nestos casos, lo importante ye dase a conocer, compartir colos cercanos, vecinos o compañeros de grupu la idea pa xuntos armar complicidá d'actu...xeneralmente les persones que más desenvuelven la so capacidá creativa, son valoraes na so redolada, o onde lo precisen. Daqué de mancomún de les persones creatives ye que son entusiastes ya imaxinatives y sobremanera tienen enfotu en sí mesmos por qué dar a conocer daqué nuevu que se-yos asocedió nun ye daqué fácil qu'acepte la sociedá.

Otres formes poles que puede amontase la creatividá fueron suxuríes por estudios alrodiu de los estaos mentales mientres los que los individuos creativos tienen xeneralmente les sos inspiraciones. El procesu creativu ye práuticamente invariable: La mente del inventor ye preparada primeramente, arremente o non, por aciu la compilación de tola información relevante sobre'l problema que-y esmolez. Davezu'l celebru produz intentos siguíos de plantegar el problema d'una forma lóxica, anque evitando curioso o negándose, a aceptar nenguna solución definitiva. La respuesta en sí, la idea creativa y definitiva, surde cuasi siempres cuando l'individuu nun ta concentráu nel problema, sinón que s'atopa nun estáu d'astracción, de "suañu despiertu" o "ensoñación".

La inspiración imaxinativa paez dase de cutiu mientres viaxes en tren o n'autobús, o nel bañu, situaciones ambes, que pola so monotonía pueden producir un estáu d'ensimismamiento, aparente al trance creativu. Nesos estaos de consciencia, les barreres que s'oponen al inconsciente cayen y dase rienda suelta a la fantasía y a la imaxinación.

Polo xeneral, les téuniques van de les pocu estructuradas a les bien estructuradas. Un exemplu de téunica altamente estructurada ye TRIZ, a diferencia de téuniques como agua d'idees, que ta basada na xeneración d'idees aleatories, pensamientu llateral y recetes heurístiques. Depués, estes téuniques son complementaes con otres téuniques d'aprendizaxe como: clasificación d'idees, mapes conceptuales, mapes mentales (mind mappings), seleición d'idees, cuantificación d'idees, y diagrames de ishikawa.

Detectando la creatividá[editar | editar la fonte]

Torres de Hanói, resolución de la torre de cuatro discos.

Una típica figura realizada col tangram.
Una típica figura realizada col tangram.

Ye bien difícil captar el maxín al traviés d'un test formal, y per otra parte, los test de creatividá son tan dignos d'enfotu como los test d'intelixencia. Los procedimientos típicos pa evaluar la creatividá basar en cuantes respuestes insólites o orixinales ye capaz de dar el suxetu a entrugues tales como "¿Cuántos usos cree que pueden dase a un lladriyu?" o "¿Qué consecuencies se derivaríen del fechu de prohibir los vehículos privaos?". Esti tipu de test revela la esistencia de dos "estilos" mentales básicos: el converxente y el diverxente.

La persona de pensamientu converxente tiende a encetar los problemes d'una forma lóxica y a establecer rellaciones convencionales. Los que tienen un pensamientu diverxente tienden a utilizar xuicios ilóxicos o "marxinales", buscando soluciones innovadores ebetty.

Cítense: intuición, Pensamientu orixinal, irracionalidá, valor, flexibilidá. Hai una forma indireuta d'evaluar la creatividá más afecha a los estándares psicométricos, como la que propón el test CREA (Corbalán et al.) por aciu l'estudiu de la versatilidad cognitiva. Esti procedimientu suxure que'l númberu y accesibilidá de les conexones neuronales propies d'una mente sobreinclusiva, pue ser un bon indicador de la potencialidá creativa d'una persona.[1]

El sistema educativu escolar d'Occidente favorez al neñu d'intelixencia non creativa (el converxente) en desterciu del neñu creativu. El neñu creativu puede tener una personalidá non del tou "deseable"; ye fácil que resulte cobarde, reserváu, poco inclináu a creer en tou momentu na pallabra del profesor, prefiriendo siguir los sos propios enclinos primero qu'atenese a les llimitaciones del programa d'estudios. Pela cueta el converxente ye, por definición, una persona que se adecua con facilidá al tipu de trabayu qu'esixe l'aparatu académicu, ensin poner en tela de xuiciu la so orientación intelectual y pedagóxico.

Esta división ente'l diverxente creativu y el converxente de mente convencional nun ye, seya comoquier, absoluta. Individuos converxentes a los que se pide que respuendan a los test como si fueren diverxentes, ye dicir como imaxinen que los contestaría un artista anti-convencional, pueden dar respuestes bien paecíes a les de los diverxentes "xenuinos". Esto indica, que magar pueden esistir diferencies innates ya inalterables nos individuos tocantes a la so creatividá, la forma de pensar de los conformistes débese non tanto a una incapacidá pal pensamientu orixinal, como a la medrana de la posibilidá de paecer una persona estraña o rara, al mieu a perder l'aprobación de la sociedá, o una resistencia a fiase de la intuición primero que de la razón. Un componente importante de la creatividá ye la independencia al respective de les opiniones de los demás.

Esta ten de ser la razón pola qu'una gran proporción de xentes altamente creatives son fíos primoxénitos, yá que, de cutiu, esta posición familiar anicia una actitú independiente, sicasí otros non primoxénitos pueden ser altamente creativos. Un test qu'intenta midir el grau de conformismu social consiste en preguntar si una llinia proyeutada sobre una pantalla ye más llarga o más curtia qu'otra llinia de referencia proyeutada con anterioridá.

L'individuu creativu da la so opinión dempués qu'un ciertu númberu de persones dieren les suyes. Pa él los demás son, en realidá, cómplices del esaminador, y les sos opiniones, errónees ya inclusive absurdes. Sicasí, munches persones van repitir la opinión de la mayoría, anque eso signifique negar lo que ven colos sos propios güeyos. Quien se caltienen na so opinión, indiferentes a lo que digan los demás, tienden tamién a puntuar alto nos tests de creatividá.

Creatividá ya intelixencia[editar | editar la fonte]

Estudióse la rellación ente creatividá y intelixencia y defendióse mientres enforma tiempu qu'esiste una correlación ente dambes, pero nun ye asina poles siguiente razones:

  • Paecería más probable que se dieren individuos creativos ente persones con un cociente intelectual eleváu qu'ente persones de cociente intelectual baxu, pero non tolos suxetos intelixentes son creativos.
  • Una creencia suxure que los zurdos, que'l so hemisferiu cerebral derechu, suel tar más desenvueltu, son más intelixentes o creativos que los diestros, anque hai un alderique ensin resolver dientro de la comunidá científica sobre cómo rellacionar la intelixencia cola creatividá. Dellos estudios demostraron qu'esiste una pequeña correlación ente los zurdos y la creatividá-intelixencia. Diversos exemplos pueden trate nel artículu zurdu, en zurdos famosos.

Anguaño considérase que creatividá ya intelixencia son capacidaes mentales bastante distintes. La intelixencia, polo que s'aprecia nes pruebes tradicional que la evalúen, puede considerase como pensamientu converxente, como la capacidá de siguir pautes de pensamientu aceptaes y de suministrar soluciones correutes a un problema dau. Y dizse que la mayoría de les pruebes d'intelixencia actuales miden sobremanera les facultaes y l'actividá del hemisferiu cerebral esquierdu.

La creatividá valorar por mediu de los resultaos, porque esta ye la forma de ver lo que ye ser únicu, como los demás reparen creaciones bellísimas de color, la forma ya innovación que surde al ser creativos en situaciones cotidianes o en resolución de problemes.

La diferencia de competencies ente los dos hemisferios cerebrales paez ser carauterística esclusiva del ser humanu.

Collaboración creativa[editar | editar la fonte]

Hai una serie de formes nes cualos distintes partes pueden collaborar pa producir conteníu artístico:[2]

  • Trabayu conxuntu.- Dos o más individuos puede contribuyir a un trabayu unifico y d'alcuerdu a les sos contribuciones ser consideraos como iguales. Les contribuciones son entemecíes en parte indixebrables o interdependientes d'una mesma unidá. Acordies coles lleis de derechos d'autor a esto llámase-y autoría compartida. Cada autor puede esplotar el conxuntu completu ensin el consentimientu del restu d'autores con solo'l deber de compartir les regalías llograes. Sicasí un autor puede namái llicenciar el trabayu de para tereceras partes non esclusives. Pa dar a una tercera parte la exclusividad tienen que tar d'alcuerdu en da-y lo tolos autores
  • Trabayu coleutivu.- Los autores faen contribuciones a un trabayu coleición, como una escoyeta. Los autores individuales retienen el derechu d'autor de la so contribución, pero la parte que pon xuntes les contribuciones ye considerada como autor del conxuntu completu y va tener los derechos d'usu de les contribuciones individuales namái nel trabayu coleutivu y tamién nes ediciones posteriores del trabayu coleutivu. Esti modelu ye típicu de publicaciones periódiques y antoloxíes.
  • Trabayu derivativu.- Nesti tipu de trabayu reconozse que tán basaos abondo nun yá esistente trabayu previu. Por casu una película deriva d'un guión. Un videu mash-up pue ser vistu como una derivación de la distintes pieces de música y videu. Pa crear un trabayu derivativu'l creador tien que tener permisu d'usu del subxacente trabayu previu, nun siendo que tresforme sustancialmente dichu trabayu, y nesi casu va ser consideráu como un nuevu trabayu.

Bioloxía de la creatividá[editar | editar la fonte]

Esti espertador paez tener una cara murnia (Pareidolia).

Hasta nun hai munchos años, pensábase que'l celebru tenía zones esclusives de funcionamientu hasta que per mediu d'imagenoloxía pudo determinase que cuando se realiza una función, el celebru actúa de manera asemeyada a una orquesta sinfónica, interactuando delles árees ente sigo. Amás pudo establecese que cuando una área cerebral non especializada ye estropiada, otra área puede realizar un reemplazu parcial de les sos funciones.

Hai munches teoríes sobre cómo cada hemisferiu cerebral afecta a cómo piensa una persona. Una estrema a los pensadores en dos campos: simultáneos visuales y secuenciales lliniales.

Acordies con esta hipótesis, la mayoría de persones diestres (qu'usen más el so hemisferiu esquierdu) procesen la información de manera "secuencial llinial" nel qu'un esquema tien de completar el so procesamientu primero que pueda empezase col siguiente.

Sicasí, diz la hipótesis, los individuos que'l so hemisferiu derechu ye dominante, como asocede nos zurdos y supuestamente nos individuos creativos, procesen la información con "simultaneidá visual", manera nel que dellos esquemes procésense simultáneamente.

  • Un exemplu pa entendelo ye imaxinar qu'hai mil palomita de maíz, una de les cualos ta coloriada de rosa. Un individuu "secuencial llinial" va mirar una por una les pieces hasta atopar la coloriada de rosa, ente que un individuu "simultaneidá visual" va estender toes, va mirar visualmente al conxuntu de palombines y va ver qu'una ye rosa.

Un efeutu llateral d'estes maneres de procesar la información ye que los individuos de lateralidad cerebral izquierda precisen completar una xera antes d'empezar la siguiente. A los individuos de lateralidad cerebral derecha, en contraste, confuérta-yos cruciar delles xeres, pa lo que tienen mayor habilidá. Esto fai-yos apaecer ante la mayoría (llateral cerebral izquierda) como si nun terminaren nada. Alternativamente, los individuos de "simultaneidá visual" tienen una escelente habilidá multitarea, lo que quiciabes tea nel orixe de les anécdotes que suxuren que son más creativos.

La mayoría de persones procesen la información usando'l "analís", que ye'l métodu de resolver un problema descomponiéndolo n'unidaes y analizando éstes una por una. En contraste, los individuos de "simultaneidá visual" y la mayoría de zurdos, procesen la información usando "síntesis", onde se resuelve un problema como un tou, intentando usar un métodu de rellaciones pa resolver el problema.

Thomas Edison xunto al fonógrafu

Finalmente, estes maneres de pensar nun son un "tou o nada". L'estilu de procesamientu opera como un continuu onde delles persones son más "visualmente simultánees" y otres son más "lliniales secuenciales".

Esto puede esplicase meyor cola informática. Un microprocesador namái puede procesar una unidá d'información per vegada, independientemente de cuántes xeres tea realizando. Pero un ordenador con dellos procesadores faciendo lo mesmo a la mesma velocidá ye más rápidu.

Yá que entá nun sabemos esautamente cómo funciona'l celebru humanu, esta hipótesis sobre distintes maneres de procesamientu de la información tendrá de ser acotada o refugada por investigaciones futures.

Estudiaos pola neurobioloxía, los factores biolóxicos na so mayoría son debíos al heriedu. Asina, la maduración mental, sigue un ritmu establecíu polos xenes. Ye bien importante la influencia del ambiente, social y natural, qu'afecten al individuu.

La capacidá creadora puede considerase como pensamientu diverxente, como la capacidá de pensar d'una manera orixinal ya innovador, que se sale de les pautes aceptaes y llogra atopar distintes soluciones a un problema, inclusive camudando los planteamientos del problema.

Del llamáu pensamientu llateral o diverxente, lo que ye güei, ye realmente bien pocu lo que se sabe con certidume y entá ye más si comparar con otros campos de la investigación psicolóxica. Sábese por casu, que los dos hemisferios del celebru, retruque unu d'otru, tán implicaos en distintos tipos d'actividá. El hemisferiu esquierdu más activu nos diestros, ta especializáu principalmente nos procesos relativos a la inducción, la deducción y el llinguaxe, ente que el hemisferiu derechu apúrrenos les facultaes de la visión y la memoria visual, el sentíu espacial, l'apreciación de la forma y del color y la creatividá.

La so forma d'ellaborar y procesar la información ye distinta del hemisferiu esquierdu. Nun utiliza los mecanismos convencionales pal analís de los pensamientos qu'utiliza l'hemisferiu esquierdu. Ye un hemisferiu integrador que concibe les situaciones y les estratexes del pensamientu, d'una forma total. Centru de les facultaes viso-espaciales non verbales, especializáu en sensaciones, sentimientos y habilidaes espaciales, habilidaes visuales y sonores como les plástiques y musicales, integra dellos tipos d'información (soníos, imáxenes, golores, sensaciones) y tresmitir como un tou.

Queden sicasí munches árees inexplicaes. Les rellaciones anatómiques específiques ente les funciones intelectuales y los grupos de célules del celebru tán inda por definir. Los procesos de la memoria al curtiu plazu y la memoria al llargu plazu, la conciencia del propiu "yo", el "subconsciente", el "superyó", el lóbulu fronteru y la personalidá, les endorfines y demás neurotransmisores, el pensamientu... por casu, son tan complexos, que ye posible que'l so funcionamientu ate a la totalidá del celebru y non solo a rexones determinaes del mesmu. Les investigaciones demostraron que la innovación creativa rique la "coactivación y comunicación ente rexones del celebru que na mayoría de persones tán pocu coneutaes".

Les persones bien creatives tienden a estremase d'otres en tres puntos: conocen bien a xeitu esa actividá, son capaces d'utilizar el pensamientu diverxente por aciu el lóbulu fronteru, y son capaces de modular neurotransmisores tales como la noradrenalina y la dopamina nel lóbulu fronteru. Con éses paez que'l lóbulu fronteru ye la parte del córtex más importante pa la creatividá. L'estudiu tamién fixo fincapié nos venceyos ente'l suañu, l'estáu d'ánimu, adicciones y la depresión, cola creatividá[3] (vease l'artículu Conciencia (Psiquiatría)).

Otru estudiu topó que la creatividá ye mayor nes persones Trestornu esquizoide de la personalidá esquizoides que nes persones esquizofrenicas comparáu col restu de persones. El pensamientu diverxente acomuñar cola activación billateral del córtex pre frontal, los esquizoides paecen tener una activación mayor del so córtex prefrontal derechu. Esti estudiu establecía la hipótesis de qu'estos individuos tienen un meyor accesu a los dos hemisferios, lo cual déxa-yos faer nueves asociaciones a un ritmu más rápidu. La creatividá tamién s'estudió en rellación col trestornu bipolar.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Tien d'esclariase que nun esiste nengún estereotipu del individuu creador, magar toos presenten ciertes semeyances. Dalgunes d'eses semeyances indíquense de siguío:

1. Manifiesten un gran interés intelectual.

2. Discernen y reparen de manera estremada.

3. Tienen nes sos mentes amplia información que pueden combinar, escoyer y extrapolar pa resolver problemes.

4. Demuestren empatía escontra la xente y escontra les idees diverxentes.

5. La mayoría puede ser introvertíos.

6. Nun tán pendientes de lo que los otros piensen sobre ellos y tópense abondo lliberaos de restricciones y inhibiciones convencionales.

7. Nun son conformistes nes sos idees, pero tampoco anti conformistes. Son más bien, auténticamente independientes.

8. Tienen capacidá d'analís y síntesis.

9. Tienen capacidá de redefinición, esto ye, para reacomodar idees, conceutos, xente y coses, pa trasponer les funciones de los oxetos y utilizales de maneres nueves.

Semeya en "Vertumnus" (Branu) del emperador Rodolfo II realizáu por Giuseppe Arcimboldo. Tolos frutos y flores representaos nel cuadru, yeren propios de la estación del branu nel sieglu XVI.

Cuantificación creativa[editar | editar la fonte]

Les variables más frecuentemente utilizaes pa midir la creatividá son:

  • Fluidez: ye la capacidá pa producir idees y asociaciones d'idees sobre un conceutu, oxetu o situación.
  • Flexibilidá: ye la capacidá d'afaese rápido a les situaciones nueves o torgues imprevistes, allegando a les nueses anteriores esperiencies y afaciéndoles a la nueva redolada.
  • Orixinalidá: ye la facilidá pa ver les coses, de forma única y distinta.
  • Ellaboración: grau d'acabáu. Ye la capacidá que fai posible construyir cualquier cosa partiendo d'una información previa.
  • Sensibilidá: ye la capacidá de captar los problemes, l'apertura frente a la redolada, la cualidá qu'enfoca l'interés escontra persones, coses o situaciones esternes al individuu.
  • Re definición: ye l'habilidá pa entender idees, conceutos o oxetos de manera distinta a como se fixera hasta entós, aprovechándolos pa fines dafechu nuevos.
  • Astracción: referir a la capacidá d'analizar los componentes d'un proyeutu y d'entender les rellaciones ente esos componentes; esto ye, estrayer detalles d'un tou yá ellaboráu.
  • Síntesis: lo opuesto a l'astracción, ye la capacidá de combinar dellos componentes pa llegar a un tou creativu. Esto ye, ye un procesu que partiendo del analís de los elementos d'un problema ye capaz de crear nueves definiciones concluyentes de la realidá del asuntu estudiáu. L'analís detalla, describe, mientres la síntesis conclúi con esplicaciones creatives del funcionamientu d'un sistema o un problema. Esto ye por cuenta de que la síntesis anicia la redefinición al establecer nueves rellaciones ente les partes d'un sistema, seya como quier l'ámbitu d'actuación (social, políticu, llaboral. comunicativu, etc.).

Fases[editar | editar la fonte]

Graham Wallas, nel so trabayu L'arte del pensamientu, publicáu en 1926, presentó unu de los primeros modelos del procesu creativu. Nel modelu de Wallas, los enfoques creativos y llumes yeren esplicaos por un procesu consistente de cinco etapes:

  • Preparación: preparatorio sobre un problema nel cual enfócase la mente y esplora les sos dimensiones.
  • Incubación: el problema ye interiorizado nel hemisferiu derechu y paez que nada pasa externamente.
  • Intimación: la persona creativa "presiente" qu'una solución esta próxima. En munches publicaciones, el modelu de Wallas ye modificáu a cuatro etapes, onde "intimación" ye vistu como una sub-etapa.
  • Llume o insight: cuando la idea creativa salta del procesamientu interior al consciente.
  • Verificación: cuando la idea ye conscientemente verificada, ellaborada y depués aplicada.

Hubo delles investigaciones que busquen esclariar, si'l periodu de "incubación", implicando un periodu d'interrupción o descansu del problema, ayuda a la solución creativa del problema. Ward embaraxó delles hipótesis de porque un periodu d'incubación ayudaría, delles evidencies son coherentes cola hipótesis y demuestren que la incubación ayuda a "escaecer" falses pistes. L'ausencia d'incubación puede llevar al "solucionador" a enllancase n'estratexes desavenientes. Esta idea entra en conflictu cola anterior hipótesis de que les soluciones creatives salen misteriosamente del inconsciente cuando'l consciente ta ocupáu n'otres xeres.

Wallas consideraba la creatividá como parte del legáu del procesu evolutivu, que dexó a los humanos afaese rápido a les redolaes cambiantes.

Arthur Koestler, estrema estes fases que se correspuenden colos estaos de consciencia de la neurociencia:

  • Fase lóxica: Na cual asocédense la formulación del problema, la escoyeta de datos relativos a esi problema y una primer busca de soluciones.
  • Fase intuitiva: Quiciabes non conforme cola solución, el problema va faciéndose autónomu, vuelve ser ellaboráu y empieza una nueva incubación de la solución y una maduración de les opciones, mientres un periodu que dacuando puede ser estensu na etapa de maduración. Ye la parte diverxente del procesu, yá que se xenera solo na mente del creativu. Produzse'l llume, ye dicir la manifestación de la solución.
  • Fase crítica: Mientres la cual l'inventor apurrir al analís del so descubrimientu, preciede a la verificación de la validez del mesmu y da-y los últimos toques.

Niveles de Taylor[editar | editar la fonte]

Alfred Edward Taylor estrema cinco formes de creatividá.

  • Nivel espresivu; Rellacionar col descubrimientu de nueves formes pa espresar sentimientos, por casu los dibuxos de los neños sírven-yos de comunicación consigo mesmu y col ambiente.
  • Nivel granible; Nél amóntase la téunica d'execución y esiste mayor esmolición pol númberu, que pola forma y el conteníu.
  • Nivel inventivu; Nél atopa una mayor dosis d'invención y capacidá p'afayar nueves realidaes; amás esixe flexibilidá perceptiva pa poder detectar nueves rellaciones, ye válidu tantu nel campu de la ciencia como nel del arte.
  • Nivel innovador; Nesti nivel intervién la orixinalidá.
  • Nivel emerxente; Ye'l que define al talentu o al xeniu; nesti nivel nun se producen cambeos de principios antiguos sinón que supón la creación de principios nuevos.

Factores de Torrance[editar | editar la fonte]

El cubu de Necker a la izquierda, y un cubu imposible», a la derecha. Emplega'l mélford, pa indicar cuatro factores de creatividá:

  • La fluidez: Tocantes a les pallabres, idees, asociaciones y espresiones.
  • La flexibilidá: Que se refier a les distintes categoríes.
  • La orixinalidá: Ye la unicidá, lo auténticamente nuevu.
  • La ellaboración: Fai alusión a la sensibilidá o analís de detalles.

Estos factores de creatividá corresponder en cierta midida colos niveles de Taylor: asina la fluidez taría en rellación col nivel granible; la orixinalidá col innovador; y l'ellaboración col emerxente.

Mediu social y creatividá[editar | editar la fonte]

Los diversos tipos de sociedaes humanes llinden o potencien la creatividá de los sos individuos y conformen la so identidá (Ver persecución). La tradición y la creatividá son partes complementaries del maxín humanu, aniciada na imaxinación, que s'afiguren formando les traces d'identidá. La creatividá emana de la fantasía y la imaxinación, lliberar de la conformidá y de lo convencional, pa enllenar los vacíos que la mente lóxica nun ye capaz d'enllenar, de pensamientos ya idees más allá de la realidá, trayendo'l futuru acaldía.

La innovación nos negocios consíguese agora emprestando muncha atención a la investigación y desenvolvimientu, o pueden ser desenvueltes por meros cambeos realizaes na práutica del trabayu, por intercambios y combinaciones d'esperiencia profesional y de munches otres maneres. Sía que non, les innovaciones son documentaes y protexíes por aciu patentes o otru esquema de propiedá intelectual. Ello ye que el nivel d'innovación d'una rexón puede envalorase cola cantidá de patentes xeneraes.

La innovación nun precisa ser teunolóxica. Por casu, anque nun se produció nenguna novedá teunolóxica, cuando la cadena de restoranes McDonald's aplicó'l conceutu de llinia de producción pa crear un restorán, pudo utilizar trabayadores con poca esperiencia pa fabricar grandes cantidaes d'alimentu nuna calidá estándar y de forma bien rápida, inventando la industria de la comida rápida.

Sánchez Burón identifica cuatro elemento constitutivos pal desenvolvimientu de la creatividá: El productu creativu, la persona creativa, los procesos creativos y los ambientes pa la creatividá.[4]

Greene señala que cuando se vive nuna situación onde nun esisten diversidá de recursos, les persones vuélvense agudamente conscientes de les sos llendes, obligaes a sacar el mayor provechu de lo que tienen, aportando a maxinos.[5]

La economía creativa ye'l conxuntu de sectores de la economía que se centren na creatividá. Inclúi la economía de la conocencia y la industria cultural.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Corbalán, F.J. et al. (2003). CREA Intelixencia Creativa. Una midida cognitiva de la creatividá. Madrid: TEA Ediciones. Premiu I+D.
  2. Come Together, Over Me: Creative Collaboration on the Blockchain (Why Blockchain Matters to the Arts, Part 6). Lance Koonce. 3 de marzu de 2016
  3. Navarro Macías, Rocío (26 de marzu de 2016). «Les persones que se duermen más tarde son más intelixentes y creatives». Consultáu'l 14 de xunetu de 2016.
  4. Sánchez Burón, A. y De la Morena Taboada, M. (2002). “Pensamientu Creativu”. N'Enciclopedia de la Pedagoxía. (Vol. 1, páxs. 161-172). España: Universidad Camilo José Cela.
  5. Greene, R. (2007). Les 33 estratexes de la guerra. Méxicu: Océanu.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Alan Baddeley, "Your Memory A User´s Guide"
  • Alonso Monreal, C. (2000). Qué ye la creatividá. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Carlos Rebate, Alicia Fdez. del Viso, "Les ruedes máxiques de la creatividá", Plataforma Editorial, Barcelona, 2011
  • Corbalán, F.J. et al. (2003). CREA Intelixencia Creativa. Una midida cognitiva de la creatividá. Madrid: TEA Ediciones. Premiu I+D.
  • Mitchell Beazley. "L'Atles Del Cuerpu Y De La Mente" (The Mitchell Beazley Atles Of The Body And Mind).
  • Churba, Carlos A. "La Creatividá" Editorial Dunken. Buenos Aires, 2005. 6ª. Edición
  • Florida, "El vuelu de la clase creativa", George Mason University, EE.XX.
  • Arthur Koestler (Los Raigaños del Azar, Univ. Of London, London, 1959)
  • María Noel Lapoujade, Filosofía de la imaxinación, Méxicu: S.XXI editores, 1988, Páx. 21-22
  • Xunetu C. Penagos Corzu, Creatividá. Capital humanu pal desenvolvimientu social, Material presentando en The V Congress of the Americas.
  • Alfred Edward Taylor (The Problem of Conduct, 1901)
  • Torrance, Y.P., Educación y capacidá creativa (comp.) Marova, Madrid, 1977.
  • Dr. David de Prado Díez, "Relaxación Creativa Integral. Principios y téuniques", Santiago de Compostela, 2005, ISBN 84-605-4403-6.
  • Abarrena Marchena, Sara dkjfkd (2007). La razón creativa: crecedera y finalidá del ser humanu según C. S. Peirce. Ediciones Rialp. ISBN 978-84-321-3660-3.
  • Jodorowsky, Alejandro, "Psicomagia" (2005), Ediciones Siruela, S.A., Madrid. ISBN 84-7844-780-6.
  • Marina, José Antonio. Teoría De La Intelixencia Creadora. (1993) Editorial Anagrama.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]