Jean-Jacques Rousseau

De Wikipedia
Jean-Jacques Rousseau
Vida
Nacimientu Xinebra[1]28 de xunu de 1712[2]
Nacionalidá República de Ginebra [1]
Bandera de Francia Francia [3]
Residencia Turín
Staffordshire
Llingua materna francés
Muerte Ermenonville[1]2 de xunetu de 1778[2] (66 años)
Sepultura cenotafio de Jean-Jacques Rousseau (es) Traducir
Panteón de París (es) Traducir
Île des Peupliers (es) Traducir
Causa de la muerte paru cardiorrespiratoriu
Familia
Padre Isaac Rousseau
Casáu con Thérèse Levasseur (es) Traducir (1768 – 1778)[1]
Pareyes Françoise-Louise de Warens
Estudios
Llingües falaes francés[4]
Profesor de Louis Stanislas de Girardin
Oficiu filósofu, botánicu, compositor, coreógrafu, escritor, musicólogu, lliteratu, novelista, autobiógrafu, teóricu de la música, pedagogu, naturalista, dramaturgu, enciclopedista, epistológrafo (es) Traducir, politólogu, ensayistacríticu musical
Trabayos destacaos Emilio, o de la educación (es) Traducir
El contrato social (es) Traducir
Julia, o la nueva Eloísa (es) Traducir
Las Confesiones (es) Traducir
Movimientu Contratu social
Música del Barrocu
Abreviatura en botánica Rousseau (IPNI)
Creencies
Relixón Protestantismu[1]
catolicismu[1]
Protestantismu[1]
IMDb nm0003707
Cambiar los datos en Wikidata

Jean-Jacques Rousseau (28 de xunu de 1712Xinebra – 2 de xunetu de 1778Ermenonville) foi un polímata: escritor, filósofu, músicu, botánicu y naturalista francu-helvéticu definíu como un ilustráu, a pesar de les fondes contradicciones que lu dixebraron de los principales representantes de la Ilustración.

Les idees polítiques de Rousseau influyeron en gran midida na Revolución francesa, el desenvolvimientu de les teoríes republicanes y la crecedera del nacionalismu. El so heriedu de pensador radical y revolucionariu ta probablemente meyor espresada nes sos dos frases más célebres, una contenida en El contratu social, «L'home naz llibre, pero en toos llaos ta encadenáu», la otra, presente nel so Emilio, o De la educación, «L'home ye bonu por naturaleza», d'ende parte la so idea de la posibilidá de la educación.

Biografía[editar | editar la fonte]

Por cuenta de motivos relixosos, la familia Rousseau exilióse en Xinebra cuando yera una ciudá-estáu independiente. Ellí, Isaac Rousseau (Xinebra, 1672-Nyon, 1747) y Suzanne Bernard (Xinebra, 1673-ibídem, 1712), fía del calvinista Jacques Bernard, tuvieron al so fíu Jean-Jacques. Nueve díes dempués de dar a lluz, Suzanne finó. El pequeñu Rousseau consideró a los sos tíos paternos como los sos segundos padres, por cuenta de que dende bien pequeñu pasó enforma tiempu con ellos y fueron los que lo curiaron.

Cuando Rousseau tenía 10 años (1722), so padre exilióse por una acusación infundada y él quedó al cuidu del so tíu Samuel. Con esta familia esfrutó d'una educación qu'él consideraría ideal, calificando esta dómina como la más feliz de la so vida. Xunto col so primu, Rousseau foi unviáu como pupilu a la casa del calvinista Lambercier mientres dos años (1722-1724). Al so regresu en 1725, trabayó como aprendiz de reloxeru y, darréu, con un maestru grabador (anque ensin terminar el so aprendizaxe), con quien desenvolvió l'abonda esperiencia pa vivir d'estos oficios tola so vida.

Arrenunciar a la llibertá ye arrenunciar a la cualidá d'homes, a los derechos d'humanidá ya inclusive a los deberes.
El contratu social

Por ello, a los 16 años (1728) abandona la so ciudá natal. En tando pelegrinando un tiempu, establecióse n'Annecy, siendo tuteláu por Madame de Warens, una dama ilustrada, trece años mayor qu'él, que lu ayudó na so educación y na so afición pola música. A güeyos de Rousseau, ella sería una madre y una amiga. Moró seis selmanes en Montpellier por una enfermedá grave, y al so regresu foi preceptor en Lyon y tuvo contautu con Fontenelle, Diderot o Marivaux. Forxando un calter de "pasiante solitariu" mientres percorría quilómetros y quilómetros pelos Alpes, Rousseau exerció de periodista.

En 1745, con 33 años vuelve a París, onde convive con Thérèse Levasseur, una modista analfabeta con quien tien cinco fíos y a quien convence pa entregalos al hospiciu conforme van naciendo. De primeres dixo qu'escarecía de medios pa caltener una familia,[5] pero más tarde, nel volume IX de les sos Confesiones, sostuvo faelo pa estremalos de la nefasta influencia de la so familia política: Pensar n'encamentalos a una familia ensin educación, por que los educara entá peor, faíame tremecer. La educación del hospiciu nun podía ser peor qu'eso.

Nesta dómina contauta con Voltaire, D'Alembert, Rameau y, de nuevo, con Diderot, y escribe les sos obres más reconocíes. Cuando l'Academia Francesa propunxo en 1750 el siguiente dilema: ¿Contribúin les artes y les ciencies a malvar al individuu?, Rousseau ganó respondiendo que sí, pos les artes y les ciencies al so xuiciu suponen una decadencia cultural. A partir d'equí, la fama llama a la so puerta. Empieza a asistir a salones parisinos, critica la música francesa en la Querelle des Buffons col sofitu de los enciclopedistes y el so, entós daquella, íntimu amigu Frédéric-Melchior Grimm.

Semeya de Jean-Jacques Rousseau, por Allan Ramsay, en 1766, Galería Nacional d'Escocia.

Les esixencies de los sos amigos y el so opiniones alloñar d'ellos, Rousseau siéntese traicionáu y atacáu y abandona Ermitage, casa rural que-y amobló Mme. d'Epinay en 1756.

La publicación de Emilio, o De la educación y de El contratu social facer tremendamente impopular, hasta'l puntu de que lo destierren de Francia; marcha a Suiza, onde ye acoyíu como protexíu de Lord Keith, pero la so casa en Môtiers ye apedriada por una alteria furiosa en 1765.

El so amigu Hume acoyer xunto con Thérèse n'Inglaterra, y vivieron retiraos nel campu mientres dos años (1765-1767), por cuenta de la opinión que la mayoría de los ingleses tenía d'él: un llocu, malu y peligrosu home que vive en pecáu con Thérèse. En 1767, con 55 años, volvió a Francia con un nome falsu. Ellí casóse cola so amada Thérèse un añu más tarde. En 1770 dexóse-y tornar oficialmente cola condición de que nun publicar namás.

Escribió les sos memories, les Confesiones, y dedicóse a vivir de los sos patrones y de llectures públiques de les sos memories. En 1772 Mme. d'Epinay, escritora amiga d'él y Grimm al tiempu (lo que va provocar la so enemistá), escupuliciada polo que Rousseau rellata de la so rellación con ella, pide a la policía que prohiban tales llectures. Con un estáu anímicu visiegu, allóñase definitivamente del mundu. Anque siguió escribiendo, el dañu que-y causaren los ataques de Voltaire (quien dixo d'él que se valía de la sensiblería y la hipocresía) y otros personaxes de la dómina terminó estremándolo finalmente de la vida pública ensin poder aprovechar la fama y la reconocencia de la so obra, qu'inspiraría al romanticismu.

Retiráu en Ermenonville, finó d'un paru cardiaco en 1778 a los 66 años. Los sos restos fuelguen nel Panteón de París a pocos metros de Voltaire y el sitiu exactu ta marcáu claramente por un bustu conmemorativo.

Legáu de Rousseau[editar | editar la fonte]

Lliterariu[editar | editar la fonte]

Dáu'l so alloñamientu de los enciclopedistes de la dómina y el so enfrentamientu cola Ilesia Católica, poles sos polémiques doctrines, el so estilu lliterariu camudó. Les sos obres autobiográfiques dieron un entorno fundamental na lliteratura europea; a tal puntu que ye consideráu unu de los precursores del Romanticismu. Les obres sos que más influyeron na so dómina fueron Julia, o la Nueva Eloisa (1761) y Emilio, o De la educación (1762), yá que tresformaron les idees sobre la familia.[6]

Otres obres bien importantes son El contratu social y el Discursu sobre l'orixe de la desigualdá ente los homes.

Idees polítiques y sociales[editar | editar la fonte]

Primer páxina de la publicación orixinal en francés de El contratu social.

Rousseau produció unu de los trabayos más importantes de la dómina de la Ilustración;[7] al traviés del so Contratu Social, fixo surdir una nueva política.[8] Esta nueva política ta basada na volonté générale, voluntá xeneral, y nel pueblu como soberanu. Espón que la única forma de gobiernu llegal va ser aquella d'un Estáu republicanu, onde tol pueblu llexisle; independientemente de la forma de gobiernu, yá seya una monarquía o una aristocracia, nun tien d'afectar la llexitimidá del Estáu.[9] Rousseau da gran importancia al tamañu del Estáu, por cuenta de qu'una vegada la población del Estáu crez, entós la voluntá de cada individuu ye menos representada na voluntá xeneral, de cuenta que mientres mayor seya l'Estáu, el so gobiernu tien de ser más eficaz pa evitar la desobediencia a esa voluntá xeneral.[10]

Nos sos estudios políticu y social Rousseau desenvolvió un esquema social, nel cual el poder recái sobre'l pueblu, argumentando que ye posible vivir y sobrevivir como conxuntu ensin necesidá d'un postreru líder que fora l'autoridá. Ye una propuesta que s'enconta na llibertá natural, cola cual, Rousseau esplica, nació l'home. En El Contratu Social, Rousseau argumenta que'l poder que rixe a la sociedá ye la voluntá xeneral que mira pol bien común de tolos ciudadanos.[11] Esti poder namái toma vixencia cuando cada unu de los miembros d'una sociedá xunir por aciu asociación so la condición, según espón Rousseau, de que “Cada unu de nós pon de mancomún la so persona y tol so poder so la suprema direición de la voluntá xeneral; y cada miembru ye consideráu como parte indivisible del tou”.[12] A lo último Rousseau plantega que l'asociación asumida polos ciudadanos tien de ser “capaz de defender y protexer, con tola fuercia común, la persona y los bienes de cada unu de los asociaos, pero de manera tal que cada unu d'éstos, n'unión con toos, namái obedeza a sigo mesmu, y quede tan llibre como enantes.”[12]

La obra rousseauniana argumenta qu'esta asociación de los homes nun ye daqué natural.[13] L'home sale del so estáu natural de llibertá porque-y surden necesidaes de sobrevivencia que-y imponen la creación de daqué artificial, una y bones l'home nun ye sociable por naturaleza y nun nació pa tar acomuñáu con otros. Ye voluntariamente que se xunen los unos a los otros y enconten esti venceyu col desenvolvimientu de la moralidá y la racionalidá pa satisfaer les necesidaes que la naturaleza impúnxo-y. La moral y la razón fáense evidentes na sociedá al establecer un modelu normativu capaz de crear un orde social qu'evite la dominación d'unos sobre otros y qu'arreye una representación participativa de tolos miembros de la sociedá.[14]

Por aciu El Contratu Social, Rousseau ábre-y pasu a la democracia, de manera tal que tolos miembros reconocen l'autoridá de la razón pa xunise por una llei común nun mesmu cuerpu políticu, una y bones la llei qu'obedecen naz d'ellos mesmos.[15] Esta sociedá recibe'l nome de república y cada ciudadanu vive acordies con toos. Nesti Estáu social son necesaries les regles de la conducta creaes por aciu la razón y reflexón de la voluntá xeneral que s'encarga de desenvolver les lleis que van rexir a los homes na vida civil.[15] Según Rousseau, ye'l pueblu, por aciu la ratificación de la voluntá xeneral, l'únicu calificáu pa establecer les lleis que condicionen l'asociación civil.[16] Acordies cola obra de Rousseau, tou gobiernu llexítimu ye republicanu, esto ye, una república emplega un gobiernu designáu a tener como finalidá l'interés públicu empuestu pola voluntá xeneral. Ye por esta razón que Rousseau nun refuga la posibilidá de la monarquía como un gobiernu democráticu, yá que si los asociaos a la voluntá xeneral pueden convenir, so ciertes circunstancies, la implementación d'un gobiernu monárquicu o aristocráticu, entós tal ye'l bien común.[15]

Nel so modelu políticu, Rousseau atribúi al pueblu la función de soberanu. A esti términu nun lu asigna carauterístiques que designen a una sola clase o nación, sinón la representación d'una comunidá de los que deseyen formar un Estáu y vivir so les mesmes lleis que son la espresión de la voluntá xeneral. El pueblu, como soberanu, tien de llevar a cabu una deliberación pública, que ponga a tolos ciudadanos acomuñaos nun planu d'igualdá, na cual el cuerpu nun puede decidir nada qu'atente contra los intereses llexítimos de cada unu. Les lleis na república de Rousseau tán desenvueltes conforme al orde social, establecíu pola naturaleza del pactu social y non poles convenciones humanes d'un namái individuu. Les lleis tienen d'encontase nes convenciones que traducen en regles les esixencies de la racionalidá y moralidá humana, de la que nun atenten contra l'ideal de la xusticia qu'impon que tolos asociaos respeten los unos a los otros.[15] Rousseau establez que les regles de l'asociación tienen de ser la resultancia de la deliberación pública, yá que nella atopa l'orixe de la soberanía. Les lleis nacíes de la deliberación nun van ser xustes y la soberanía nun va ser llexítima si la deliberación nun respeta l'interés común y si los ciudadanos nun acepten les condiciones poles que les regles son iguales pa toos.[15] Estes lleis non instituyen nenguna forma específica de gobiernu, sinón qu'afiten les regles xenerales de l'alministración y definen la constitución, pola cual el pueblu hai de rexise, yá que son la máxima espresión de la voluntá xeneral.

L'ideal políticu plantegáu por Rousseau en El Contratu Social basar na autonomía racional. Esta ye l'asociación que supón el reinu de la llei común, na cual cada unu de los asociaos, al apurrise al pactu social, obedecer a sigo mesmu porque les lleis encontar na voluntá xeneral, na cual cada ciudadanu ye de la mesma llexislador, al deliberar públicamente na creación de les regles, y súbditu, al sometese llibremente a la obediencia de les mesmes.[15]

L'ideal políticu de El Contratu Social puede realizase so cualquier forma de gobiernu. Rousseau argumenta que cualquier forma de gobiernu ye válida y llexítima si exerzse dientro de los parámetros rexíos pola llei común. Na so obra, Rousseau define una república como “tou Estáu rexíu por lleis, sía'l que quier la so forma d'alministración”.[12]

Nel modelu políticu de Rousseau, el pueblu apaez nuna doble dimensión, na cual ye suxetu y oxetu del poder soberanu.[13] Cada individuu ye suxetu de la soberanía porque apurre tolos sos derechos a la comunidá, pero, coles mesmes, ye oxetu porque, al ser parte d'un tou, apurrir a sigo mesmu. Al establecese esti pactu, la soberanía mora nel pueblu y, como resultancia, la mesma ye inalienable, indivisible, absoluta ya infalible, yá que ye contradictoriu que'l soberanu como pueblu implemente daqué contra sigo mesmu como súbditu.[13]

Lo que caracteriza'l modelu políticu que Rousseau desenvuelve en El Contratu Social ye escurrir clave roussoniana de "voluntá xeneral". Tal voluntá estremar de la voluntá de toos pol so calter universalista y el so aspeutu normativu. Nun ye una voluntá cualitativa, sinón que se forma por una cualificación moral, na cual ríquese que los homes actúen d'alcuerdu a los intereses universalistes.[13] Una vegada fórmase esta voluntá, el so mandatu ye inapellable, una y bones lo qu'escuerre ye l'interés coleutivu que nun ye distintu del interés individual. Ye por ello que, si dalgún asociáu intentara aguantar la voluntá xeneral, va vese obligáu pol cuerpu social a obedece-y.

Rousseau concebía la democracia como un gobiernu direutu del pueblu. El sistema que defendía basar en que tolos ciudadanos, llibres ya iguales, pudieren allegar a manifestar la so voluntá pa llegar a un alcuerdu común, a un contratu social. En El contratu social diría que «toa llei que'l pueblu nun ratifica, ye nula y nun ye llei» y que «la soberanía nun puede ser representada pola mesma razón que nun puede ser ayenada». Como "voluntá xeneral" nun puede ser representada, defendía un sistema de democracia direuta qu'inspira, hasta ciertu puntu, la constitución federal suiza de 1849.

La rellación de les teoríes de Rousseau col nacionalismu modernu ye una de les temes abondaes pola teoría política y la historia de les idees. Nes sos obres, Rousseau plantegó les bases pal nacionalismu moderno atribuyéndo-y los sentimientos d'identificación cola república o sociedá a la cual l'home acomuñóse, anque argumentó qu'estos sentimientos namái fueren posibles n'Estaos pequeños y democráticos.[17]

De la soberanía y les lleis[editar | editar la fonte]

Rousseau considera que toa aquella persona que participe del contratu social ye soberanu, per ende ye un bien común el que se llogra al traviés d'esti contratu. Por esta razón nun puede esistir una distinción ente soberanu ya individuu y débese llexislar so la voluntá xeneral. Esti tipu de gobiernu empieza una vegada el pueblu maureció moral y políticamente pa llograr entender ya implementar la voluntá xeneral, y que esta seya llibre d'interferencies.[18]Por cuenta de esto, la llei siempres ye xeneral, porque considera a les aiciones y a les mases, nunca a un individuu. Alrodiu de les lleis, Rousseau, fai una diferenciación ente la voluntá xeneral y la voluntá común. Y estes lleis o contratos nun pueden ser creaos pola voluntá común, debíu que la voluntá común pue ser bona o mala, pero esta non necesariamente diríxese escontra la voluntá xeneral, que'l so fin ye'l bien común.[19]

Estes lleis son estremaes ente les Fundamentales, Civiles y Criminales:[20]

  • Lleis Fundamentales o Lleis Polítiques: establecen les rellaciones ente'l gobiernu y el soberanu.
  • Lleis Civiles: establecen la rellación de miembru a miembru, o del miembru a les mases.
  • Lleis Criminales: establez la rellación ente cada individuu coles lleis y les penalidaes por desobedecerlas.
De la desigualdá ente los homes[editar | editar la fonte]

Rousseau plantegó dalgunos de los precedentes políticu y social qu'impulsaron los sistemes de gobiernos nacionales de munches de les sociedaes modernes[21] estableciendo'l raigañu de la desigualdá qu'afecta a los homes; pa él, l'orixe de dicha desigualdá yera por causa de la constitución de la llei y del derechu de propiedá produciendo nos homes el deséu de posesión. A midida que la especie humana foise adomando, los homes empezaron a vivir como familia en cabañes y acostumaben ver a los sos vecinos con regularidá. Al pasar más tiempu xuntos, cada persona acostumar a ver los defectos y virtúes de los demás, creando'l primer pasu escontra la desigualdá. “Aquel que meyor cantaba o baillaba, o'l más formosu, el más fuerte, el más diestru o'l más elocuente, foi'l más consideráu.”[22] Nesti aspeutu, la formación de la sociedá fixo necesaria la creación d'entidaes que regularen los derechos y deberes de los homes, perdiendo estos asina la llibertá de tomar posesión de lo que teníen a mano, y adoctrinar a escaecese de los sos antiguos sentimientos y manera de vivir senciella ya impulsar a superar a los sos asemeyaos provocando la perda de la igualdá, o meyor dichu, dando nacencia a la desigualdá.[23][24]

Nel so estudiu sobre la desigualdá, estableció les diferencies ente l'home civilizáu y l'home selvaxe, determinando que les situaciones qu'estos enfrentaben nel so diariu vivir definíen el so comportamientu colos demás. L'home civilizáu, motiváu por un deséu de ser cimeru a los otros, crea una especie de antifaz que-y presenta al mundu, col propósitu de crear distinción ente ellos y los demás.[25] Nesta nueva sociedá, “Les almes nun son yá visibles, nin l'amistá posible, nin l'enfotu duraderu, porque yá naide atrever a paecer lo que ye”. Nesti mundu artificial, la comunicación humana fíxose imposible.[26] L'home selvaxe nun presentaba esti problema, él nun vivía en sociedá porque nun lo precisaba, pos la naturaleza apurría-y toles sos necesidaes.[27] Cuando sentía fame cuntaba colos animales de la selva pa quitar# la sede, al anochecer buscaba abellugu nuna cueva, la so rellación colos demás llevar n'harmonía, siempres que dambes partes asina lu riquieren y que nun se presentaren conflictos, y asina mesmu toos por igual teníen derechu a una parte de les tierres qu'habitaben. Según Rousseau, a midida que l'home selvaxe dexó de concebir lo que la naturaleza ufiertába-y como lo prescindible pa la so subsistencia, empezó a ver como'l so rival a los demás homes, el so cuerpu nun foi más el so preséu, sinón qu'emplegó ferramientes que nun riquir de tanto esfuerciu físicu, llindando por ello les sos aiciones y concentrándose nel meyoramientu d'otros aspeutos de la so nueva forma de vida, tresformándose asina nel home civilizáu.

Nel Orixe de la desigualdá ente los homes, afirma: “tal ye, n'efeutu, la causa de toes estes diferencies: el xavaz vive pa sigo mesmu; l'home social, siempres fora de sigo, nun sabe vivir más que na opinión de los demás; y de esi únicu xuiciu deduz el sentimientu de la so propia esistencia”. Esta naturaleza humana, que Rousseau supón del home selvaxe, nun ye sinón una hipótesis de trabayu, pos él mesmu almite nesta obra que nun ye posible amosar que dichu estáu selvaxe esistiera.[28]

A pesar de que dalgunos de los sos escritos paecíen atacar la estructura de la sociedá,[29] esta era, según Rousseau, la manera de pensar de los sos adversarios, como lo espresa equí “¿en qué quedamos? ¿Ye precisu destruyir la sociedá, confundir lo tuyo y lo mío y volver vivir nes selves como los osos? Esta ye una consecuencia de la manera de pensar de los mios adversarios, que tanto me gusta prevenir como dexa-yos la vergüenza de deducila”. La so intención nun foi la de desmantelar felicidá potencia, sinón el de faer de la mesma una comunidá d'igualdá onde toos tuvieren la llibertá pa espresar la so pensar y tomar les decisiones que beneficien a toos, como puede apreciase en El Contratu Social.[30]

De la formación del home[editar | editar la fonte]

Rousseau fai un estudiu de la formación del home individual enantes d'ésti "ingresar a la sociedá", coles sos primeres obres qu'inclúin: Discursu sobre les ciencies y les artes, Ensayu sobre l'orixe de les llingües y Emilio, o De la educación. Na primera y na segunda, Rousseau identifica los vicios y les virtúes, y na tercera propón emponer al home a la virtú faciendo a un llau los vicios.

Una de les definiciones: Viciu: lo artificial, les artes: les lletres, les llingües, música.[31]les ciencies, escesivu usu de razón, espresión de sentimientos que nun esisten.[32] "pallabres vacíes",[33] la harmonía; virtú: lo puro, natural, la melodía, espresión sincera de sentimientos y el "conocencia necesaria".[34]

Les artes, según Rousseau, traen la conocencia que fai al individuu portase d'una manera pa "ser de presto a los demás", y nun ye un comportamientu natural;[35] en cuenta de crear una unión ente seres humanos, crean la desigualdá ente ellos. Créase una esclavitú a elles y una esclavitú ente los homes, esplicar cola so famosa cita: "les ciencies, les lletres y les artes, menos despótiques y más potentes acasu, tienden guirlandes de flores sobre les cadenes de fierro de que tán cargaos, encaloren nellos el sentimientu d'esa llibertá orixinal pa la que paecíen nacer". Polo qu'entra la educación, qu'arreya a les artes como parte del procesu, ensin usu escesivu d'elles,[36] a "tresformar al individuu lliberar de les perversiones".[37]

Botánicu[editar | editar la fonte]

Rousseau afaya tardíamente la botánica, escontra les sos 65 años, gustando de herborizar, que lo aselaba, depués de tanta xornada de cavilgar, que lo aballaba y atristayar, escribiendo na séptima Ensoñación del pasiante solitariu. Asina los sos Cartes sobre la botánica déxen-y siguir una reflexón sobre la cultura, nun sentíu inmensu, empezando col Émile, el so tratáu d'educación, y el so romance Julie, ou la nouvelle Héloïse, onde s'entruga sobre l'arte de la xardinería.

L'home, si ta desnaturalizado, si escarez d'instintos, nun puede contemplar la naturaleza, namái fai árees habitables y cultivables, desnaturalizadas, «contorneadas a la so manera» en campos artificiales» onde magar pueden vivir, nun resulta más que nun país probe. Y van quedando cada vegada menos posibilidaes d'aportar a lo natural «tendríen de conocese y ser dignos de ser almiraos... La naturaleza asemeya tar desordenada a los güeyos humanos, y pasar ensin atraer la mirada de los pocu sensibles, y que de la mesma han desfigurado... Tán quien lu amar ya intentar buscar y non pueden topar» sigue Rousseau na so novela, onde va describiendo cómo Julie instala al fondu del so vergel un xardín secretu, xugando colo prestosu a lo útil de manera de faer un pocu de paséu que recuerde a la pura naturaleza: «ye verdá, diz ella que la naturaleza fai tou, mas so la mio direición, nun va haber más quien lu ordenar».

Rousseau describe'l xardín del home que concilia al empar al humanista y al botánicu, como un aspeutu útil y placentero onde pueda tar ensin artificios visibles, nin a la francesa, nin a la inglesa: l'agua, la verdura, la solombra y les llantaderes, como se ve na naturaleza, ensin usar la simetría nin alliniar los cultivos y los cantos. L'home de gustu «nun se va esmoler al puntu de la so perceición de belles perspectives: el gustu de los puntos de vista solo visibles a bien pocos».

El trabayu d'ameyorar el suelu y de faer ensiertos nun va devolver lo natural quitáu a la naturaleza. Amás de que nun va volver, sigue estendiéndose catastróficamente nuesa civilización urbana con consecuencies, mas puede forzase otru destín. Y si el trabayu d'un vergel y de campos seya una necesidá pal home, el xardín de «l'home de gustu» va funcionar dexando desafogase, folgar de momentos d'esfuerciu.

Pa Rousseau, les melodíes y el xardín son del orde de lo humano, de la perfectibilidad, de la imaxinación y de les pasiones simples. Él fala d'una música d'una temporalidá melódica, polo tanto va haber procesos educativos que dexen a los humanos esperar un aportar «tou lo que podamos ser» o faer que la naturaleza nun nos faiga sufrir.

Educación[editar | editar la fonte]

Jean Jaques Rousseau yera más bien un filósofu políticu, non un pedagogu; pero, al traviés de la so novela Emilio, o De la educación promueve pensamientos filosóficos sobre la educación, siendo esti unu de los sos principales apurras nel campu de la pedagoxía. Nesti llibru, apondera la bondá del home y de la naturaleza al empar que plantega temes que más palantre va desenvolver en Del Contratu Social. Rousseau concibe'l so paradigma del home encadenáu n'Emilio, o De la educación. Al igual qu'en Discursu sobre l'orixe y los fundamentos de la desigualdá ente los homes quier estremar la formación del home n'Emilio, o De la educación de la so indagación, «los homes, tremaos ente ellos, reparen, asonsañen la so industria, y álcense d'esta manera hasta l'instintu de les besties; aliméntense igualmente de la mayoría». Rousseau crea un sistema d'educación que dexa al home, o nesti casu al neñu, que viva y desenvuélvase nuna sociedá corrupto y primío. Como diz l'estudiu preliminar de Emilio, o De la educación: «asignái a los neños más llibertá y menos imperiu, dexái-yos faer más por sigo mesmos y esixir menos de los demás».

Emilio, o De la educación[editar | editar la fonte]

Esta novela filosófica educativa, escrita en 1763, fundamentalmente describe y propón una perspeutiva distinta de la educación, que ye aplicada n'Emilio. Rousseau, partiendo de la so idea de que la naturaleza ye bona y que'l neñu tien d'aprender por sigo mesmu nella, quier que'l neñu aprienda a faer les coses, que tenga motivos pa faeles por sigo mesmu. Como Jurgen Oelkers, escritor del artículu Rousseau and the image of 'modern education' diz, «La educación tien de tener el so llugar dientro de la naturaleza por que'l potencial del neñu pueda desenvolvese según el ritmu de la naturaleza y non a la de la sociedá»[ensin referencies]. Rousseau cree que tou home y neñu ye bonu. Sobremanera, especula que la humanidá que plantega una educación a base de un intre natural sería una sociedá más llibre. Sandro de Castro y Rosa Elena, nel so artículu «Horizons of dialogue in Environmental Education: Contributions of Milton Santos, Jean-Jacques Rousseau and Paulo Freire» dicen: «Escribiendo Emilio, o De la educación[ensin referencies], Rousseau asitia la base pa una educación capaz de formar a un home verdaderu, porque primero de too hai que formar al home. Formar al home ye la primer xera, la segunda ye formar al ciudadanu, porque nun puede formase a dambos coles mesmes».

Rousseau atacó al sistema educativu al traviés d'esta novela, na que presenta que los neños tienen de ser educaos al traviés de los sos intereses y non pola estricta disciplina.[38]

Emilio, o De la educación.

La novela ta estremada en cinco partes. Los trés primeres dedicar a la niñez, la cuarta consagrar a l'adolescencia y la postrera referir a la educación de Sofía, muyer ideal, y a la vida paternal, política y moral d'Emilio.

Llibru primeru[editar | editar la fonte]

Dende'l banduyu de la madre puede dicise qu'unu ta vivu. Con éses mientres el neñu va creciendo, según Rousseau, debe pola so propia voluntá dir adquiriendo conocencia. Él diz: «Nacemos capacitaos p'aprender, pero nun sabiendo nin conociendo nada», al igual que diz que la educación del home empieza al nacer, a base d'esperiencies propies y alquisiciones xenerales. Ensin danos cuenta, desque nacemos somos llibres y por nuesa mesma voluntá conocemos lo que ye prestar, dolor y refugu.

Rousseau tamién afirma que l'aprendizaxe ye bien necesariu, especialmente nesta etapa de la vida. Volviendo a la so tema de la llibertá, Luiz Felipe Netto nel artículu The notion of liberty in Emile Rousseau diz: «Más bien, un neñu ta llibre cuando puede llograr el so voluntá». Piensa que tenemos de dexar al neñu manifestar la so voluntá ya interés polo que lu arrodia. Esto ye, dexar al neñu tocar, saborguiar, poner en práutica los sos sentíos sensoriales p'aprender.

Llibru segundu[editar | editar la fonte]

Nesta seición Rousseau diz: «La naturaleza formó a los neños por que fueren amaos y asistíos». Tamién diz que si los neños escucharen a la razón, nun precisaríen que los educaren. A los neños tien de tratáse-yos con suavidá y paciencia; esplica que al neñu nun se-y debe obligar a pidir perdón, nin imponer un castigu. La norma de faer bien ye la única virtú moral que tien d'imponese.

Llibru terceru[editar | editar la fonte]

Esta seición sigue refiriéndose a la niñez, ente los dolce y trece años. El cuerpu sigue desenvolviéndose y l'interés natural tamién. Rousseau diz: «El neñu nun sabe daqué porque se lo dixeres, sinón porque lo entendió él mesmu»,[ensin referencies] suxuriendo que'l neñu inspirar pol so voluntá, que namái se-y dean métodos pa espertar el so interés y non la so aburrición. Entós ye cuando Rousseau empieza a enseña-y a caltener, de cuenta que tenga más derechu moral.

Tamién afirma que'l neñu tien d'aprender del intercambiu de pensamientos ya idees; ve un beneficiu social en que'l neñu pueda integrase na sociedá ensin que lo alterien.

Llibru cuartu[editar | editar la fonte]

Con esta seición empieza l'adolescencia. Rousseau afirma que «el neñu nun puede ponese nel llugar d'otros, pero una vegada algámase l'adolescencia, puede y fai asina: Emilio por fin puede ser introducíu na sociedá»[ensin referencies]. Yá na adolescencia, Emilio tien un meyor entendimientu de los sentimientos, pero tamién s'aponderen les pasiones. Rousseau diz que «Les nueses pasiones son los principales preseos del nuesu caltenimientu», pos para él, el sexu, la pasión y l'amor son productu d'un movimientu natural.

Formar al home a partir de la naturaleza nun ye faelo xavaz, sinón nun dexar que se gobierne. Tamién nesta parte, esponer a Emilio a la relixón, pero nun llogra vela como daqué significativu pa él.

Llibru quintu[editar | editar la fonte]

Remata l'adolescencia a los venti años, cuando Emilio y la so prometida Sofía van algamando'l maduror y la vida matrimonial.

Cronoloxía de los sos escritos[editar | editar la fonte]

  • 1742 : Projet concernant de nouveaux signes pour la musique
  • 1743 : Dissertation sur la musique moderne
  • 1750 : Discours sur les sciences et les arts
  • 1751 : Discours sur la vertu du héros
  • 1752 : Le Devin du village, 1ª repr. na Ópera, el 1-III-1753.
  • 1752 : Narcisse ou l'Amant de lui-même, comedia repr. el 18-XII-1752.
  • 1754 : Discours sur l'économie politique
  • 1755 : Discours sur l'anicie et les fondements de l'inégalité parmi les hommes
  • 1755 : Exame de deux principes avancés par M. Rameau.
  • 1755 : Jugement du Projet de paix perpétuelle de Monsieur l'Abbé de Saint-Pierre
  • 1758 : Lettres morales, de 1757-1758, publicación póstuma en 1888.
  • 1758 : Lettre sur la providence
  • 1758 : J.-J. Rousseau, Citoyen de Genève, Lettre à M. d'Alembert sur les spectacles
  • 1761 : Julie ou la Nouvelle Héloïse
  • 1762 : Émile, ou De l'éducation, inclúi "La profession de foi du vicaire savoyard", nel llibru IV.
  • 1762 : Du contrat social
  • 1764 : Lettres écrites de la montagne
  • 1764 : Lettres sur la législation de la Corse
  • 1771 : Considérations sur le gouvernement de Pologne
  • 1771 : Pygmalion
  • 1781 : Essai sur l'anicie des langues, póstumu
  • 1765 : Projet de constitution pour la Corse, póstumu
  • 1767 : Dictionnaire de musique (escritu dende 1755)
  • 1770 : Les Confessions (escritu ente 1765-1770), póstumu
  • 1777 : Dialogues, Rousseau juge de Jean-Jacques, póstumu
  • 1778 : Les Rêveries du promeneur solitaire, póstumu
  • 1781 : Émile et Sophie, ou les Solitaires, póstumu, ye la continuación del Émile.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

De Rousseau[editar | editar la fonte]

  • [[Jean-Jacques

Rousseau|Rousseau, Jean-Jacques]] (1998). Correspondance complète de Rousseau : Édition complète des lettres, documents et index (52 volumen) (en francés), Oxford: Voltaire Foundation. ISBN 978-0-7294-0685-7.

Sobre Rousseau[editar | editar la fonte]

  • Bernard Groethuysen, Jean-Jacques Rousseau, París, Gallimard, 1949 (y 2003).
  • Ernst Cassirer, Rousseau, Kant, Goethe: filosofía y cultura na Europa del sieglu de les lluces, Madrid, FCE, 2007.
  • Claire Salomon-Bayet, Jean-Jacques Rousseau ou l'impossible unité, Seghers, 1968 (or. 1971).
  • Jean Starobinski, Rousseau. La tresparencia y la torga, Madrid, Taurus, 1983 (or. 1976).
  • Michel Foucault, «Introducción a Rousseau xuez de Jean-Jacques», 1962, en Dits et écrits, I, París, Gallimard, 1994.
  • Jacques Derrida, De la gramatoloxía, Buenos Aires, Sieglu XXI, 1970 (or. 1967).
  • Maurice Blanchot, El llibru que va venir, Caracas, Monteávila, 1969 (or. 1959)
  • Paul de Man, Alegoríes de la llectura, Barcelona, Lumen, 1990 (or. 1979)
  • Béatrice Didier, La musique des Lumières: Diderot, l'Encyclopédie, Rousseau, París, BUO, 1985
  • Francis Farrugia, Archéologie du apaute social, París, L'Harmattan, 1994
  • Michel Coz, Jean-Jacques Rousseau, París, Vuibert, 1997
  • Michel Coz y François Jacob, Rêveries sans fin: Autour des «Rêveries du promeneur solitaire», Orléans, Paradigme, 1997
  • Charles Coutel, Lumières de l'Europe: Voltaire, Condorcet, Diderot, París, Ellipses, 1997
  • Michel Coz, La Cène et l'Autre Scène: Désir et profession de foi chez Jean-Jacques Rousseau, París, Honoré Champion, 1998
  • Arthur Metzler, Rousseau. La bonté naturelle de l'homme, París, Ed. Belin, 1998
  • Gérard Namer, Le système social de Rousseau: De l'inégalité économique à l'inégalité politique, París, L'Harmattan, 1999
  • Robert Derathé, Jean-Jacques Rousseau et la science politique de son temps, París, Vrin, 2000
  • Arbi Dhifaoui, «Julie ou la Nouvelle Héloïse»: roman par lettres, roman de la lettre, Túnez, Centre de Publication Universitaire, 2000
  • Victor Goldschmidt, Anthropologie et politique, París, Vrin, 2000
  • Gérard Namer, Rousseau sociologue de la connaissance: de la créativité au machiavélisme, París, L'Harmattan, 2000
  • Patrick Riley (ed.), The Cambridge Companion to Rousseau, Cambridge University Press, 2001
  • Frédéric Worms, Rousseau, Émile ou de l'éducation, Livre IV, París, Ellipses, 2001
  • Roger D. Masters, La philosophie politique de Rousseau, Lyon, ENS Éditions, 2002
  • Charles Eisenmann, "Citar de Jean-Jacques Rousseau" y "Politique et religion chez Jean-Jacques Rousseau", en Écrits de théorie du droit, de droit constitutionnel et d'idées politiques, París, Panthéon-Assas, 2002, páxs. 611-619 y 621-638
  • André Charrak, Raison et perception: fonder l'harmonie au XVIIIe siècle, París, Vrin, 2002
  • Blaise Bachofen, La Condition de llibertar. Rousseau, critique des raisons politiques, París, Payot, 2002
  • Florent Guénard, Rousseau et le travail de la convenance, París, Honoré Champion, 2005
  • Bruno Bernardi, Fabricar des concepts. Recherches sur l'invention conceptuelle chez Rousseau, París, Honoré Champion, 2006
  • Catherine Kintzler, Poétique de l'opéra français de Corneille à Rousseau, París, Minerve, 2006
  • Jean-Luc Guichet, Rousseau, l'animal et l'homme: l'animalité dans l'horizon anthropologique des Lumières, París, Éditions du Cerf, 2006
  • Monique y Bernard Cottret, Jean-Jacques Rousseau en son temps, Perrin, 2005
  • Nanine Charbonnel, Philosophie de Rousseau, Aréopage, 2006
  • Arbi Dhifaoui, Le roman épistolaire et son péritexte, Túnez, Centre de Publication Universitaire, 2008
  • Gaëtan Demulier, Apprendre à philosopher avec Rousseau, París, Ellipses, 2009.
  • Jean Starobinski, Accuser et séduire. Jean-Jacques Rousseau, París, Gallimard, 2012
  • Jouvenel, Bertrand de. Ensayo sobre la política de Rousseau. Alcuentru. ISBN 978-84-9055-014-4.

Diccionarios y enciclopedies[editar | editar la fonte]

  • Larrère, Catherine (2003). Philippe Raynaud: ROUSSEAU Jean-Jacques, 1712-1778, Troisième édition complétée (en francés), Paris: BUO, páx. 687-695. ISBN 978-2-13-052947-7.
  • Malaurie, Philippe, «Rousseau» (en francés), Rousseau (Deuxième édition), Éditions Cujas, ISBN 2-254-01301-7 
  • Royer, C. (1900). M. Léon Say: Rousseau, Deuxième édition 2 (en francés), Paris: Guillaumin et Cie, páx. 758-765.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Identificador DHS: 009547.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: llista d'artistes del Muséu Nacional de Suecia. Data d'espublización: 12 febreru 2016.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Carta a Madame de Francueil, 1751
  6. Geary, P., Kishlansky, M., & O'Brien, P., Civilization in the West, Combined Volume (7ª Edición) (MyHistoryLab Series), Nueva York: Longman, 2005.
  7. Geary, P., Kishlansky, M., & O'Brien, P., Civilization in the West, Combined Volume (MyHistoryLab Series) (7 ed.). Nueva York: Longman, 2007.
  8. Casu, A., Rousseau. Filósofos y Moralistes Franceses, Méxicu: Editorial Stylo, 1943, páxs. 45-60
  9. Villa Verde, M. J., Rousseau y el pensamientu de les lluces, Madrid: Tecnos, 1987.
  10. Zhang, H. (s.f.). On “The Social Contract” by Rousseau. Yale University. Recuperáu'l 20 d'ochobre de 2010, de www.som.yale.edu/Faculty/sunder/Phdaccountingcontrol/RousseauReveiwZhandoc.
  11. Rodríguez, J. "Estáu de derechu y democracia. Institutu Federal Eleutoral", s.f., recuperáu Ochobre 20, 2010, de www.ife.org.mx/documentos/DECEYEC/estáu_de_derechu_y_democracia.htm
  12. 12,0 12,1 12,2 Rousseau, Jean-Jacques (1762). El Contratu Social. (delles ediciones).
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Iglesias, M., Aramberri, J., Zuñiga, L., Los Oríxenes de la Teoría Sociolóxica, Madrid, Akal, 1980.
  14. Carracedo, J. (1987). Democracia y Llexitimación del Poder en Rousseau. Revista d'estudios políticos, 58, 215-242. Recuperáu Ochobre 20, 2010, d'http://www.cepc.es/rap/Publicaciones/Revistas/3/REPNE_058_214.pdf
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 15,4 15,5 Moreau, J., Rousseau y la fundamentación de la democracia, Madrid: Espasa-Calpe, 1977.
  16. Grimsley, R., La filosofía de Rousseau, Madrid: Alianza, 1977.
  17. Engel, S., "Rousseau and Imagined Communities. The Review of Politics, 67(3), 2005, 515-537. Recuperáu Ochobre 20, 2010, de ProQuest Social Science Journals. (Document ID: 900947981).
  18. Putterman, Y., "Rousseau on Axenda-Setting and Majority Rule". The American Political Science Review, 97(3), 2003, 459-469. Recuperáu Ochobre 20, 2010, de ProQuest Social Science Journals. (Document ID: 1195355301).
  19. Zhang, H. (s.f.). On “The Social Contract” by Rousseau. Yale University. Recuperáu'l 20 d'ochobre de 2010, de www.som.yale.edu/Faculty/sunder/Phdaccountingcontrol/RousseauReveiwZhandoc.
  20. Zhang, H. (s.f.). On “The Social Contract” by Rousseau. Yale University. Recuperáu'l 20 d'ochobre de 2010, de www.som.yale.edu/Faculty/sunder/Phdaccountingcontrol/RousseauReveiwZhandoc.
  21. GINER, S., Historia del Pensamientu Social, capítulu XII: "Jean-Jacques Rousseau" (páxs. 371-374). Barcelona: Ariel, 2008.
  22. Rousseau, J. (1754). Discourse on the Origin of Inequality. Minnesota: Filiquarian Publishing
  23. Rousseau, J., El Contratu Social, Valladolid, Maxtor, 2008.
  24. Rousseau, J.-J., Orixe de la desigualdá ente los homes. Río Piedres: Editorial EDIL, 2002.
  25. Dent, N. (2005). Rousseau, Nueva York: Taylor and Francis Group
  26. Rousseau, J., Carta a D'Alembert. Chile: LOM Ediciones, 1996.
  27. Bobbio, N., Estáu, gobiernu y sociedá: sociedá civil como sociedá Civilizada, 2001 pp 1-17.
  28. Trujillo, R., "Home, moral y ciudadanía en Jean-Jacques Rousseau", Revista intercontinental de Psicoloxía y Educación. Vol. 11, N. 1, 2009 páxs. 77-94.
  29. Rousseau, J.-J., Orixe de la desigualdá ente los homes. Río Piedres: CONCEYAL, 2002.
  30. Rousseau, J., El Contratu Social, Valladolid, Maxtor, 2008.
  31. Music and origins of language. Theories from the French Enlightenment.(1995)
  32. L'ensayu sobre l'orixe de les llingües. Akal editor. (1980).
  33. Discursu sobre les ciencies y les Artes. Aguilar Arxentina S.A. d'Ediciones.(1980)
  34. Emile: or, concerning Education. D.C. Heath & Co. Publishers(1883)
  35. Discursu sobre les ciencies y les Artes, Aguilar Arxentina, 1980.
  36. Emile: or, concerning education. D.C. Heath & Co. Publishers(1883)
  37. Rousseau y la señardá: la política como estética y lliberación. (2005) Víctor Hugo Martínez. Revista mexicana de Ciencies Polítiques y sociales. Setiembre-avientu, añu/vol. XLVII, númberu 195 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=42119502
  38. Geary, P., Kishlansky, M., & O'Brien, P. (2007). Civilization in the West, Combined Volume (7th Edition) (MyHistoryLab Series) (7 ed.). Nueva York: Longman.

Abreviatura[editar la fonte]

L'abreviatura Rousseau emplégase pa indicar a Jean-Jacques Rousseau como autoridá na descripción y clasificación científica de los vexetales. (consulta la llista de tolos xéneros y especies descritos por esti autor nel IPNI).

Llogró identificar y nomar 21 nueves especies (IPNI).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Wikimedia Foundation[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

Enciclopedies[editar | editar la fonte]

Otros[editar | editar la fonte]