Autobiografía

De Wikipedia
(Redirixío dende Autobiógrafu)
Les Confesiones de san Agustín son consideraes como unu de los primeros rellatos autobiográficos escritos. Na so obra, el santu va esbillando les sos idees y esperiencies sobre los dos fundamentos del so pensamientu; l'alma y Dios. San Agustín nel so estudiu según Sandro Botticelli.
Portada de la primer edición de l'autobiografía de Benjamin Franklin

L'autobiografía[1] ye la narración d'una vida o parte d'ella, escrita pol mesmu protagonista, amosando la so nacencia, los sos llogros, los sos fracasos, los sos gustos, les sos esperiencies y los demás acontecimientos relevantes que viviera o a qu'asistiera. Ye un xéneru lliterariu qu'en gran midida asítiase na frontera ente lliteratura y historia y ta cercanu a otros como la biografía, l'epistolariu, el llibru de viaxes, les memories, el currículum, el diario, etc.[2]

El términu autobiografía nueva[editar | editar la fonte]

El términu autobiography, n'inglés, surdió como neoloxismu de composición culta n'Inglaterra a principios del sieglu XIX. El primeru n'utilizalo sería'l poeta Robert Southey nun artículu en 1809. Sicasí, según el francés Georges Gusdorf, el términu atoparíase yá con anterioridá nel filósofu alemán Friedrich Schlegel, que lo utilizaría en 1798.[3]

L'autobiografía como xéneru[editar | editar la fonte]

Autorretratu de Vincent van Gogh. L'autorretratu ye, en cierta manera, l'equivalente pictóricu de l'autobiografía escrita.

D'ente les munches definiciones d'autobiografía que se dieron, una de les canóniques, pola aceptación que tuvo ente los estudiosos, ye la del francés Philippe Lejeune, quien define l'autobiografía como «rellatu retrospectivu en prosa qu'una persona real fai de la so propia esistencia, en cuantes que pon l'acentu sobre la so vida individualsobremanera sobre la historia de la so personalidá».[4] Lo que caracteriza a l'autobiografía ye la identidá ente l'autor, esto ye, la persona qu'escribe'l llibru; el narrador —la persona que diz «yo» nel testu y rellata la historia—; y el protagonista d'esa narración, que la so vida, estaos d'ánimu, emociones, evolución personal, etc. Constitúin l'asuntu del rellatu. Xeneralmente, la identificación ente'l narrador y el personaxe del rellatu realizar por aciu l'usu del pronome personal «yo», qu'identifica al suxetu de la enunciación (el narrador) col suxetu del enunciáu (personaxe). Pela so parte, la identificación ente l'autor y el narrador namái puede garantizase, d'acordies con Lejeune, por aciu la coincidencia ente'l nome propiu del autor que figura na portada del llibru y el que'l narrador dar a sigo mesmu. Esta coincidencia ye la que funda'l llamáu pactu autobiográficu, un tipu de pactu de llectura conceptualizado por Lejeune. El pactu autobiográficu ye una suerte de contratu establecíu ente autor y llector pol que tácitamente aquel comprométese a cuntar la verdá sobre la so vida, y ésti, a creer el rellatu ufiertáu. Evidentemente, esto nun implica que tou lo que se cunte nuna autobiografía seya ciertu, pero esto nun torgar que'l pactu como tal esista, anque seya para infringirlo. Esti pactu autobiográficu sería'l qu'estremaría a una autobiografía d'una novela con conteníu autobiográficu, pos anque nésta pueda dase'l casu de que tou lo atribuyío a un personaxe, con nome ficticiu, sían fechos verdaderamente asocedíos al autor -cuesa que namái podría comprobase extratextualmente-, el llector nun establez col testu'l mesmu tipu de rellación, pos nun esixe que lo que llee seya verdá.[5]

L'autobiografía ta íntimamente rellacionada con otros xéneros vecinos, como la biografía, les memories, el diariu íntimu, ente otros, de los que, sicasí, ye posible estremala sobre la base de determinaes traces:[4]

  • De la biografía estremar pola identidá ente'l narrador y el protagonista del rellatu, que nun se da na primera.
  • De les memories estremar por poner l'acentu na vida íntima del narrador, nel desarrollu de la so personalidá. Les memories carauterizar por centrase, más bien, nos fechos esternos de la vida.
  • Del diariu íntimu o del epistolariu la diferencia'l fechu de tratase d'un rellatu retrospectivu, construyíu a partir de la memoria del autor, con un ralu de tiempu importante ente'l tiempu de la escritura y el de los fechos narraos, ente que nel diariu o la carta la escritura ye paralela a los fechos.
  • De la novela autobiográfica o novela con forma autobiográfica (tamién llamada falsa autobiografía), estremar la identidá ente l'autor material del testu y el narrador, que se da na autobiografía y non na novela autobiográfica, que ye una obra de ficción qu'asonsaña ser una autobiografía del protagonista, como por casu David Copperfield de Charles Dickens, o les noveles picaresques como'l Lazarillo de Tormes, Guzmán de Alfarache y otres.

N'ocasiones, tantu l'autobiografía puramente dicha, como los otros xéneros vecinos, considérense subxéneros dientro d'un más ampliu «xéneru autobiográficu». Otros autores, sicasí, prefieren considerar l'autobiografía como un xéneru distintu de les memories, diarios, epistolarios etc. y usen pa referise a toos el marbete «escritures del yo».

L'autobiografía, per otra parte, ye un xéneru lliterariu que supón ciertu grau d'alegatu autojustificativo, ya inclusive de propaganda relixosa o política (Comentarios a la Guerra de les Galias y Comentarios a la Guerra Civil, de Xuliu César; La mio llucha, d'Adolf Hitler).

Semeya de Jean-Jacques Rousseau por Allan Ramsay. Rousseau ye consideráu'l padre de l'autobiografía moderna gracies a les sos Confesiones.

Nel mundu antiguu ye un xéneru pocu practicáu. Escribió una obra de sesgu autobiográficu l'emperador romanu Marco Aurelio (Meditaciones). Col Cristianismu, en parte gracies al so enclín espiritual ya introspectiva, nació'l xéneru de l'autobiografía relixosa, que'l so primer casu foi'l de san Agustín (Confesiones). Esti xéneru adquirió gran puxanza mientres el Renacimientu, dau l'antropocentrismu de la dómina. N'España destaquen les autobiografíes santa Teresa de Jesús (Llibru de la Vida) y san Inaciu de Loyola, y el subxéneru autobiografíes de soldaos españoles, con figures como Bernal Díaz del Castillo y los posteriores Alonso de Contreras y Diego Duque de Estrada. Na Renacencia italiana apaez l'autobiografía de munchos grandes, famosos, baillarinos, poetes y bonos artistes, como la Vita del orfebre y escultor Benvenuto Cellini, una de les obres clásiques de la lliteratura d'esti país. Yá nel sieglu XVIII apaez l'autobiografía del escritor castellanu Diego de Torres Villarroel y, cuasi coles mesmes, dos de los más influyentes modelos del xéneru na modernidá: les Confesiones de Jean-Jacques Rousseau, modelu pa les autobiografíes del Romanticismu del sieglu XIX, y les Memories de Benjamín Franklin. Una autobiografía difier d'una biografía en que na primera l'escritor narra la so propia vida. Los biógrafos xeneralmente recurren a una gran variedá de documentos y puntos de vista, ente que una autobiografía puede tar basada dafechu na memoria del escritor. Anque les autobiografíes nun abonden, esisten exemplos d'elles de gran valor lliterariu.

L'autor d'una autobiografía describe de manera lliteraria la so vida privada y los cambeos qu'asocedieron na so personalidá y manera de ser. Puede ellaborase nel momentu que se deseye, n'ocasiones a pidimientu de daquién. La so escritura ye, polo regular, en prosa y nella deben curiar tolos detalles, pos l'interés del testu ye lliterariu percima d'otres considerancies.

Autobiografíes clásiques[editar | editar la fonte]

Un canon d'autobiografíes clásiques podría ser el siguiente:

  1. Agustín d'Hipona (351-430). Confesiones
  2. Leon Battista Alberti (1404-1472) Autobiografía[6]
  3. Benvenuto Cellini (1500-1571). Vida
  4. Alonso de Contreras (1582-1641). Discursu de la mio vida
  5. Teresa de Jesús (1592-1641). Llibru de la vida
  6. Louis de Rouvroy, duque de Saint Simon (1675-1755). Memories
  7. Diego de Torres Villarroel (1694-1770). Vida
  8. Jean-Jacques Rousseau (1712-1778). Confesiones
  9. Giacomo Casanova (1725-1798). Historia de la mio vida
  10. Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832). Poesía y verdá
  11. François René de Chateaubriand (1768-1848). Memories de ultratumba
  12. Stendhal (Marie-Henry Beyle) (1783-1842). Vida de Henry Brulard
  13. José Zorrilla (1817-1893). Alcordances del tiempu vieyu
  14. Lev Tolstói (1828-1910). Infancia, adolescencia y mocedá
  15. André Gide (1869-1951). Diariu
  16. Gaziel (Agustí Calvet Pascual, 1887-1964). Tots els camins duen a Roma
  17. Josep Maria de Sagarra (1894-1961). Memòries
  18. Josep Pla (1897-1981). El quadern gris
  19. César González Ruano (1903-1965). El mio mediu sieglu confiésase a medies
  20. Frank McCourt (1930–2009). Angela's Ashes. Ser y El profesor.
  21. Benjamin Franklin (1706–1790). Autobiografía
  22. Thomas de Quincey (1785-1859). Confesiones d'un opiófago inglés, Suspiria de profundis y Apuntes autobiográficos.
  23. Harriet Jacobs (1813-1897). Incidentes na vida d'una rapaza esclava.
  24. Robert Graves (1895-1985). Adiós a tou eso. Una autobiografía.
  25. Carlos Castilla del Pino (1922-2009). Pretéritu imperfectu y Casa de la olivar.
  26. Primo Levi (1919-1987). Si esto ye un home.
  27. Paul Bowles (1910-1999). Ensin parar.
  28. Pablo Neruda (1904-1973). Confieso que viví: Memories y Pa nacer nací.
  29. Ingmar Bergman (1918-2007). La llinterna máxica.
  30. Santiago Ramón y Cajal (1852-1934). Alcordances de la mio vida.
  31. Rafael Cansinos Assens (1882-1964). Memories d'un lliteratu.
  32. Carlos Barral (1928-1989). Memories.
  33. Gabriel García Márquez (1927-2014 ). Vivir pa cuntala.
  34. Charles Darwin (1809-1882). Autobiografía.
  35. Rafael Alberti (1902-1999). L'arbolea perdida.
  36. Marjane Satrapi (1969- ) Persépolis.
  37. Elías Canetti (1905-1994). La llingua absuelta, L'antorcha al escuchu, Xuegu de güeyos, Fiesta so les bombes.
  38. Enrique Tierno Galván (1918-1986). Cabos sueltos.
  39. Lorenzo da Ponte (1749-1838). Memories.
  40. Gertrude Stein (1874-1946). Autobiografía de Alice Toklas.
  41. Thomas Edward Lawrence (1888-1935). Los siete pilastres de la sabiduría.
  42. Silvio Pellico (1789-1854). Les mios prisiones.
  43. Jean-Paul Sartre (1905-1980). Les pallabres.
  44. Bertrand Russell (1872-1970). Autobiografía
  45. Edward Gibbon (1737-1794). Memories de la mio vida y escritos.
  46. Alberto Insúa (1885-1963), Memories I, II y III
  47. Eduardo Zamacois (1873-1971), Un home que se va... Memories
  48. Felipe Sassone (1884-1959). La rueda de la Fortuna
  49. Henri-Frédéric Amiel (1821-1881). Diariu íntimu
  50. Simone de Beauvoir (1908-1986), Memories d'una moza formal
  51. José Luis de Vilallonga (1920-2007), Memories ensin autorizar, I, II, III y IV.
  52. Carlos Luis Álvarez (1928-2006), Un periodista na Dictadura y Memories prohibíes
  53. John Dos Passos (1896-1970), Años inolvidables.
  54. Ernest Hemingway (1899-1961), París yera una fiesta
  55. Arturo Barea (1897-1957), La forja de un rebelde I, II y III.
  56. Helen Keller (1880-1968), La heistoria de la mio vida
  57. Malcolm X (1925-1965), L'autobiografía de Malcolm X, con asistencia d'Alex Haley.
  58. Henry Adams (1838-1918), La educación de Henry Adams.
  59. Abd A el·lah ibn Buluggin (sieglu XI), Memories
  60. Leonora Christina Ulfeldt (1621-1698), Memories de la torre azul o Jammers Minde

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: autobiografía
  2. L'autobiografía: Conceutu, carauterístiques, exemplos // Les principales carauterístiques d'una autobiografía, sitiu dixital 'About n'español', 1 de marzu de 2016.
  3. Puerta Moya, Francisco Ernesto. «Rasgo xenerales de la escritura autobiográficu». La escritura autobiográficu nel fin del sieglu XIX: el ciclu novelísticu de Pío Cid consideráu como la autoficción d'Ángel Ganivet páxs. p. 39. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Consultáu'l 2 de febreru de 2009. «Tesis doctoral del autor»
  4. 4,0 4,1 Lejeune, Philippe (1996). Apautar autobiographique (en francés). París: Éditions du Seuil, páx. 14. ISBN 9782020296960.
  5. Lejeune, Philippe (1996). Apautar autobiographique (en francés). París: Éditions du Seuil, páx. 15-35. ISBN 9782020296960.
  6. Rovira, Josep M. Antoloxía / Leon Battista Alberti. Península, 1988, páxs. 155-165