Sandro Botticelli

De Wikipedia
Sandro Botticelli
Vida
Nacimientu Florencia[1]circa 1445[1]
Grupu étnicu Pueblu italianu
Muerte Florencia[2]17 de mayu de 1510[3] (64/65 años)
Sepultura ilesia d'Ognissanti
Familia
Casáu con ensin valor
Estudios
Llingües falaes italianu[4]
Alumnu de Fra Filippo Lippi (es) Traducir
Andrea de Verrocchio (es) Traducir
Profesor de Filippino Lippi
Oficiu pintor, dibuxante, dibuxante arquiteutónicupintor al frescu
Llugares de trabayu Florencia, Pisa, Roma y Mantua (es) Traducir
Emplegadores Andrea de Verrocchio (es) Traducir
Trabayos destacaos El nacimiento de Venus (es) Traducir
Adoración de los Magos (es) Traducir
La primavera (es) Traducir
Fortaleza (es) Traducir
Movimientu Primer Renacimiento (es) Traducir[1]
Escuela florentina (es) Traducir[1]
Seudónimu/os di Mariano Filipepi, Alessandro
Xéneru artísticu semeya
pintura de historia (es) Traducir
pintura relixosa
alegoría (es) Traducir
pintura mitolóxica
arte sacro
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi, moteyáu Sandro Botticelli (circa 1445Florencia – 17 de mayu de 1510Florencia)[5], foi un pintor del Quattrocento italianu. Pertenez, de la mesma, a la tercer xeneración cuatrocentista, encabezada por Lorenzo de Médici el Magníficu y Angelo Poliziano. Procuraron la llibertá de conducise humanamente, recoyida de l'antigüedá clásica.[6]. Giorgio Vasari narra, nel so Vita de Botticelli, dende la so infancia hasta la so muerte. Esta obra pertenez a Le vite de' più eccellenti pittori, scultori y architettori. Menos de cien años dempués, esta etapa, sol mecenalgu de Lorenzo de Médici, foi considerada por Giorgio Vasari como una «edá d'oru». Esto debe a la rellumanza artística alcanzáu na Florencia de fines del sieglu XV.

La reputación póstuma del artista menguó, polo que nun tuvo apenes inflúi. Ésta foi recuperada a finales del sieglu XIX; de magar, la so obra consideróse representativa de la gracia llinial de la pintura del primer Renacimientu. La nacencia de Venus y La primavera son, anguaño, dos de les obres maestres florentines más conocíes. Esponer por primer vegada en 1815 na galería de los Uffizi, Florencia.

Biografía[editar | editar la fonte]

Mocedá[editar | editar la fonte]

Nació en Florencia, nun barriu de trabayadores nel arrabalde de Solferino. A esta mesma parroquia de Solferino o Tolos Santos pertenecieron los Vespucci, aliaos de los Médicis, y de quien recibiría encargos.

Yera'l menor de cuatro fíos del matrimoniu formáu por Mariano di Vanni di Amedeo Filipepi, d'oficiu curtidor, y la so esposa Smeralda. Yera'l menor de cuatro hermanos, cuando nació, el so hermanu mayor Giovanni tenía 25 años, y créese que lo adoptó y educar. Giovanni tenía'l llamatu de «Botticello» , ensin que se sepa si recibió'l llamatu pol so gordura o por gran bebedor; otres fontes indiquen que yera'l so hermanu Antonio'l que tenía esti llamátigu. D'él deriva'l llamatu de «Botticelli». En 1458, adquirieron una villa de campu en Careggi, una y bones el negociu del so padre espolletaba. Ellí precisamente instauróse l'Academia Platónica Florentina. Botticelli va recibir d'esta posteriores influencies.

La familia entró en contautu con Giovanni di Paolo. Leon Battista Alberti diseñó pa ésti'l Palaciu Rucellai, el Santu Sepulcru na Capiya Rucellai y la fachada de la Ilesia de Santa María Novella. Nesta postrera foi soterráu Botticelli tres la so muerte (1510). Por cuenta de la importancia de Alberti, Sandro lleó'l so tratáu De Pictura (1436) refechamente. En munchos casos, siguió los sos encamientos.[7] Nun se convirtió n'aprendiz hasta algamar los catorce años d'edá, lo qu'indicaría que recibió una educación más completa qu'otros artistes del Renacimientu. Según Vasari, foi primeru aprendiz d'orfebre col so hermanu Antonio[8] (en 1458). Aportando a los deseos del neñu, el padre mandar al taller de Frai Filippo Lippi, en Prato (de 1464 a 1467). D'esti pintor recibe Botticelli les sos mayores influencies: la síntesis ente'l nuevu control de formes tridimensionales, la delicadeza espresiva nes cares y los xestos, los detalles decorativos (heriedu del estilu del Góticu tardíu) y un estilu íntimu. Munches de les primeres obres de Botticelli atribuyéronse al so maestru, y entá güei l'autoría sigue siendo incierta. Curiosamente, años dempués, Botticelli acabaría siendo maestru, y teniendo nel so taller al fíu de Filippo, Filippino Lippi.

En menor midida, resultó influyíu pola monumentalidad de Masaccio. En 1467 Sandro vuelve a Florencia, frecuentando'l taller d'Andrea del Verrocchio, onde trabayó al llau de Leonardo da Vinci. D'esta dómina data toa una serie de Madonas influyíes por Lippi.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Dizse que cayó na probeza, y que morrería d'hambre si nun fuera pola acuciosu ayuda de los sos antiguos patrones. Lo cierto ye que siguía produciendo obres, magar nun tonu más dramáticu y con una consciente regresión estilística escontra modelos antiguos, como puede trate na serie sobre la Vida de san Cenobiu y la Natividá mística (1501), consideraes les sos últimes obres.

La llábana na ilesia de Ognissanti, onde figura col so verdaderu apellíu: Filipepi.

Botticelli crea un tipu florentín de muyer. Pero nun se conoz amor concreto de Botticelli, nin alusión a escesos sentimentales; tenía «horror al matrimoniu».[9] Nun se casó nunca. Pero méntase'l conocíu problema de Simonetta Vespucci. Simonetta apaez retratada en delles obres de Sandro Botticelli. Ente les más conocíes, alcuéntrase'l famosu cuadru del nacencia de Venus. Ésta pasó a ser una figura llexendaria na historia del arte.

Vasari diz que foi un activu piagnone, o llorón, qu'asina-yos llamaben a los que s'apurrieren con cuerpu y alma al movimientu purificador de Girolamo Savonarola. Pero a pesar de lo que diz Vasari, pudo permanecer en Florencia y nun-y foi conquistáu nengunu de los sos bienes.

Foi denunciáu anónimamente en 1502 de sodomía con unu de los sos ayudantes, pero los cargos fueron más tarde tornaos. En 1502-1505 apaez como miembru del comité, con Lorenzo di Credi, que diba decidir l'allugamientu del David de Michelangelo.

Del añu 1502 ye'l so famosu escritu relativu a la realización d'una especie de periódicu conocíu como beceri, de calter satíricu, destináu na so mayor parte a allegrar la llectura de los nobles de la sociedá renacentista. Tal proyeutu, sicasí, quedó neso, nun siendo nunca lleváu a términu.

Morrió'l 17 de mayu de 1510 y foi soterráu na so parroquia. La ilesia de Ognissanti, en Florencia. Na que realizó en 1480 una de les sos obres, el frescu de San Agustín. A la so muerte, l'únicu herederu verdaderu del so arte foi Filippino Lippi, que comparte con él la molición presente nes sos últimes obres.

Obra[editar | editar la fonte]

Primeres obres[editar | editar la fonte]

La fortaleza (1470). Temple sobre tabla, 167 x 87 cm, Galería Uffizi, Florencia.

Pal añu 1470, Botticelli tendría taller propiu. Yá entós la so obra carauterizar por una concepción de la figura como vista en baxorrelieve, pintada con contornes clares, y embriviendo los fuertes contrastes de lluz y solombra qu'indicaríen formes dafechu modelaes. Pa esi mesmu añu realizó La Virxe col Neñu y dos ánxeles, de tema relixosa. Ye la primer obra que realizó p'altar que se caltién. Con esta obra crea una especie d'escenariu-teatru qu'amuesa'l contestu históricu del Renacimientu.

Foi llueu teníu en cuenta polos Médici, de quien recibió numberosos encargos. Pero la so cercanía cola familia ye anterior. Foi encamentáu a Pedro de Médici, padre de Lorenzo, por Filippo Lippi.[10] D'esta dómina data'l Semeya d'home cola medaya de Cosme el Viejo (1474). Realizó na casa de los Médici munches obres pa Lorenzo de Médici. Nos personaxes de la l'Adoración de los Magos (1475),<<tán retrataos Cosme el Viejo, arrodillado ante'l Neñu, el so fíu Pedro de Médici embaxo nel centru, Giuliano de Médici y Lorenzo de Médici nel grupu de la esquierda, al so llau Poliziano y Picu della Mirandola y, nel estremu derechu, mirando al espectador, lo que se considera un autorretratu de Botticelli>>, según Giorgio Vasari nel so Vita de Botticelli. Esta obra, que pintó para Santa María Novella, llamó l'atención de los Médicis. Empezó a trabayar pa ellos pintando un estandarte pal tornéu de Xulianu de Médici (1475), eponderáu por Poliziano nos sos Stanze. Los sos contactos repitíos con esta familia fueron ensin dala dulda, preseos pa garantiza-y proteición política y crear les condiciones ideales pa la producción de les sos numberoses obres maestres.

Recibió en 1470 un importante encargu: La fortaleza. Una de les pintures sobre Virtúes pa la Sala del Tribunal de los Mercaderes, pa la serie de les Virtúes executaes por Piero Pollaiuolo. Esto indica qu'aquel día, con unos 30 años d'edá, yá tenía d'executar obres destacaes. Esi mesmu añu recibió l'encargu de pintar dos pequeñes obres, Histories de Judit. Esta historia foi una de les más emplegaes mientres el quattrocento. Giovanni Boccaccio incluyir nel so Historia de les muyeres famoses.

En 1472 entró a formar parte de la Compañía de San Lucas, gremiu de pintores. Nos años siguientes Botticelli fíxose bien famosu, hasta'l puntu de ser llamáu a Pisa pa pintar un frescu nel so catedral, güei perdíu.

Escontra 1474 realizó'l San Sebastián, pa decorar una columna de la ilesia florentina de Santa María la Mayor.

Obres de maduror[editar | editar la fonte]

En 1478 tuvo llugar la conxura de los Pazzi (1478), na que morrió asesináu l'hermanu de Lorenzo'l Magníficu, Xulianu de Médici. Sandro pintó al frescu sobre la Puerta de l'Aduana les semeyes de los conxuraos Jacopo, Francesco y Renato de Pazzi y del arzobispu Salviati, aforcaos; fueron borraos en 1494. D'esta dómina daten delles semeyes conmemorativos del fináu Xulianu de Médici. Por cuenta de la cercana rellación de Lorenzo y Botticelli, este encargó-y dos obres de tipu políticu. Realizó Palas y el Centauru pa conmemorar el trunfu de la facción Médici sobre la facción Pazzi. Esta pintura ye mentada por Vasari na so vida de Botticelli.

Dempués d'estes pintures polítiques Botticelli pasó a Roma pa decorar la Capiya Sixtina, entós recién construyida. En 1481, el papa Sixto IV llamó a toa una serie d'artistes prominentes florentinos y umbros, ente ellos a Botticelli, por que pintaren frescos nes parés de la Capiya Sixtina.

Castigu de los rebeldes (1481-1482).Pintura mural, 348,5 x 570 cm. Capiya Sixtina, Roma, Ciudá del Vaticanu

Según Vasari, foi Botticelli encargar de dirixir y coordinar el conxuntu de pintures al frescu de la Capiya Sixtina. El programa iconológico yera la supremacía del papáu. Pa realizar la obra, los pintores tuvieron qu'aceptar unes convenciones representatives comunes a toos, de manera que la obra final resultara homoxénea: usaben la mesma escala de dimensiones, la mesma estructura rítmica y representación paisaxística, una sola gama cromática con adornos d'oru que fixera resplandir les pintures col llume de les antorches y les veles. Nesta obra común la contribución de Sandro foi moderadamente esitosa, realizando tres recuadros: Castigu de Core, Daten y Abiram, Fechos de la vida de Moisés y La tentación de Cristu (1481-1482). Pertenecen al so taller la mayoría de les figures de pontífices asitiaes nos nichos. Anque solo son sos trés de les histories. Dempués de la so estancia en Roma (1481-1482), Botticelli volvió a Florencia, y siguió cola so carrera de pintor cortesanu.

Dibuxu de Sandro Botticelli: "Los seis xigantes desnudos en redol al pozu", Divina Comedia, Infiernu, Cantar XXXI, Gabinete de dibuxos, Berlín.

Tomó afición a la llectura de Dante. «Siendo de mente sofisticada, ellí escribió un comentariu sobre un pasaxe de Dante ya ilustró l'Infiernu qu'él mesmu imprimió, dedicándo-y enforma tiempu, y esta astención al trabayu condució a serios desordes na so vida». Asina falaba Vasari del primer Dante impresu (1481) coles decoraciones de Botticelli, nun imaxinándose que'l nuevu arte de la impresión pudiera interesa-y a un artista. Botticelli como dibuxante ufierta una interpretación personal, que transciende al humanismu.

Los cuatro paneles de La historia de Nastagio degli Onesti (1483) fueron un encargu de Lorenzo'l Magníficu. Estos yeren un regalu de boda de Lorenzo para Giannozzo Pucci, con ocasión del so matrimoniu con Lucrezia Bini. Narraben la lleenda estrayida del Decamerón de Giovanni Boccaccio.

Ente 1478 y 1486, realiza Los frescos de la Villa Lemmi. Fueron afayaos en 1873. Recueye idees neoplatóniques de Ficino sobre l'Amor. A mediaos de los años 1480 Botticelli trabayó nun gran ciclu de frescos con Perugino, Ghirlandaio y Filippino Lippi pa la villa de Lorenzo'l Magníficu cerca de Volterra; amás, pintó munchos frescos n'ilesies florentines.

En 1491 Botticelli formó parte d'un comité pa decidir la fachada de la catedral de Florencia.

Les últimes obres qu'hasta agora se conocen de Botticelli son Histories de Lucrecia, Histories de Virginia y Vida de San Cenobiu (1500-1504). Les dos primeres taben, según Giorgio Vasari, destinaes al palaciu de Giovanni Vespucci.

Obres maestres[editar | editar la fonte]

La primavera (1481-82).Temple sobre tabla, 203 x 314 cm, Uffizi, Florencia: iconu de la renovación primaveral de la Renacencia florentina.
La Nacencia de Venus, (1484).Temple sobre llenzu, 184,5 x 285,5 cm, Uffizi, Florencia

Basó les temes de los sos cuadros alegóricos nel idealismu neoplatonismu de los Médici. Un exemplu ye La primavera, obra de maduror realizáu escontra 1478 pa la casa de Lorenzo di Pierfrancesco de Médici, discípulu de Poliziano y Marsilio Ficino, na ciudá de Florencia. Tien inspiración clásica. Pero los personaxes presenten la reinterpretación propia del pensamientu renacentista.

Unos de los sos cuadros más famosos ye La nacencia de Venus, (1484) de tema mitolóxicu, que forma parte de la mesma serie realizada pa los Médici, xunto con La primavera y Palas y el Centauru. Nesta obra, Botticelli consigue poner fin al problema de cómo distribuyir les figures. Esti problema deber al conceutu de faer del cuadru un espeyu de la realidá. Botticelli resolver tomándose llibertaes cola Naturaleza, pa dotar de guapura y harmonía a la obra. Esto apréciase nel tamañu antinatural del pescuezu de Venus, na pronunciada cayida de los sos costazos y na estraña manera en que cuelga'l so brazu esquierdu.[11] Con éses l'arte de Botticelli algama la plenitú con La nacencia de Venus.

La primavera y La nacencia de Venus dieron a Botticelli prestíu como artista. Pero les obres más rentables fueron les sos madonas. Llogró grandes riqueces gracies a la so obra.

Relixón[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu XV, l'ambiente florentín camudó. Savonarola ye la meyor personificación d'esti cambéu nel ambiente de la dómina. Esti predicador, que nuna estancia anterior nun fixera esmornia nos florentinos, tornó a la ciudá en 1490, y esta vegada les sos terribles predicaciones sobre'l Xuiciu Final tuvieron ésitu por cuenta de una serie de circunstancies, como la perda de poder que sufrieron los Médicis por cuenta de les guerres francu-italianes, la espansión de la sífilis, llamáu «mal francés», y l'ambiente de milenarismu conforme averábase l'añu 1500. Savonarola, partiendo de Florencia como Nueva Xerusalén, defendía llograr una humanidá ensin pecáu, qu'influyó nos pintores florentinos. Por cuenta de los sos ataques contra'l paganismu, sumió práuticamente la tema mitolóxica.

En 1492 morrió Lorenzo de Médici el Magníficu. El rei Carlos VIII de Francia invadió Florencia en 1494, espulsando a Pedro de Médici. Savonarola fíxose'l líder de la ciudá, estableciendo una República que abominaba de too aquello que representaben los Médicis como los oxetos de luxu y los cuadros pintaos por Botticelli. Sandro yera intensamente relixosu. Nestos últimos años de la so vida la so producción carauterizar pola molición». Giorgio Vasari afirma que Botticelli foi un piagnone ('llorón' o 'lloraduelos'), nome col que se designaba a los siguidores de Savonarola, y que por ello abandonó la pintura como vanidá terrenal. Anguaño esta afirmación ponse bien en dulda, considerando que nun foi un verdaderu siguidor de Savonarola, a diferencia del so hermanu Simone, con quien vivía'l pintor. Lo que sí puede afirmase ye que nes últimes obres de Botticelli siéntese la influencia del clima de crisis política y relixosa.

El Llevantu d'Apeles (1495). Pintura al temple sobre tabla, 62 cm × 91 cm, Galería Uffizi, Florencia

En plena dómina de la República dátase'l so obra El llevantu d'Apeles (1495), un cuadru alegóricu estrayíu de Luciano nel De Llevantu y mentáu nel tratáu d'Alberti. Rellacionóse la obra con predicaciones de Savonarola. Nun amuesa una composición perteneciente al modelu clásicu, yá que ye más carauterística del pasáu medieval. El llevantu d'Apeles amuesa la crisis presente na República de Savonarola. Esto provocó que camudara la so orientación na que recreaba elementos del espresionismu góticu. Un exemplu d'ello ye la Natividá mística. Esta obra ye la única roblada y fechada por Botticelli. Menta na inscripción que s'inspiró nel capítulu XI del Apocalipsis. Tamién s'amuesa'l cambéu d'estilu qu'esperimentó na Anunciación de Cestello (1489). Obra encargada por Francesco Guardi. El 7 de febreru de 1497 Savonarola y los sos siguidores llevaron a cabu la más célebre Foguera de les vanidaes (Falò delle vanità): axuntaron oxetos que representaben la relaxación moral col fin de faelos amburar na Plaza de la Señoría. Nesta foguera amburaron unes cuantes obres de Botticelli. El 4 de mayu d'esi mesmu añu, l'exércitu papal acabó col dominiu de Savonarola, quien morrió'l día 23 na foguera, apurríu per gran parte de los ciudadanos de Florencia. Sicasí, l'ambiente intelectual camudara irremediablemente. El biógrafu de Botticelli Ersnt Steinman investigó'l desenvolvimientu psicolóxicu del artista al traviés de les sos numberoses Vírxenes. Na «profundización del entendimientu y espresión na interpretación de la fisonomía de María», Steinman cree ver una prueba de la influencia de Savonarola sobre Botticelli. Esto significa que'l biógrafu precisaba alteriar les feches d'una serie de Vírxenes pa sofitar la so teoría; específicamente, datar en feches bien posteriores a les que tradicionalmente considérense. Steinman amosar en desalcuerdu cola afirmación de Vasari de que Botticelli nun produció nada dempués de cayer so la influencia de Savonarola. Cree que les Vírxenes espirituales y emocionales representaes por Sandro provienen direutamente de les predicaciones del monxu dominicu.

Vasari atribúi a Botticelli una pintura herética de calter gnósticu por encargu de Matteo Palmieri nuna capiya en San Pedro Mayor. Ye un error de Vasari, pos dicha pintura, agora parte de la Galería Nacional en Londres, ye del artista Botticini, un error del propiu Vasari que confundió los nomes de dos pintores similares n'apellíu.

Reconocencia posterior[editar | editar la fonte]

Convertir nel máximu intérprete del neoplatonismu de la dómina, cola so fusión de temes cristianos y paganos y la so elevación del esteticismu como un elementu trascendental nel arte. Pa dar forma a esta nueva visión del mundu, Botticelli opta pola gracia; esto ye, la elegancia intelectual y esquisito representación de los sentimientos. Nestes obres la influencia del realismu góticu ta templada pol estudiu que Botticelli fai de l'Antigüedá. Pero anque pueda entendese dende'l puntu de vista pictóricu, les temes en sí siguen siendo fascinantes pola so ambigüedá. Los complexos significaos d'estes pintures siguen recibiendo atención de los eruditos, centrándose principalmente na poesía y la filosofía de los humanistes contemporáneos del artista. Les obres nun ilustren un testu en particular; más bien, caúna d'elles básase en dellos testos pal so significáu. Sobre la so guapura, carauterizada por Vasari como ejemplificadora de la gracia» y por John Ruskin como posesora de ritmu llinial, nun puede haber duldes. Ruskin (1890) considera que Botticelli ye un claru esponente del romanticismu cristianu.

Ye mentáu por Ugolino Verino (1503) en dos de los sos poemes. Éstos traten sobre los florentinos más pernomaos. Amás de Botticelli, tamién son mentaos Leonardo da Vinci, Filippino Lippi, Giotto y Antonio Pollaiuolo.

Foi escaecíu mientres tres sieglos o, recordáu como un artista de segunda categoría. Polo qu'apenes tuvo influencia. Sicasí, na metá del sieglu XIX, los llamaos prerrafaelistas reconocieron la so obra. Empezó a llograr gran aceptación y foi reconocíu como artista escepcional; inferior a Leonardo en fondura de sentimientu, pero non n'intensidá d'espresión. Dellos críticos del sieglu XIX sintieron gran almiración por Botticelli. Como Walter Pater, qu'afirma que Botticelli <<devasó les llendes de la so xeneración al pintar como un visionariu>>, Edward Burne-Jones o [[Bernard Berenson]], ente otros.

Obra completa[editar | editar la fonte]

Botticelli realizó ente 150 y 180 obres.[12] Pinta numberoses obres relixoses, según grandes composiciones profanes, mitolóxiques. Tamién pintó dellos semeyes de los sos mecenes, que nun cunten cola guapura, la mística, la lluminosidá y l'espíritu de les sos otres composiciones.

El principal muséu que contién obres d'esti artista ye la Galería de los Uffizi de Florencia (Italia), que les sos famoses obres esponer nes sales 10-14 y son, pa munchos, lo meyor de la galería.[13] Sicasí, hai otros museos que contienen obres d'esti artista.

Adoración de los Reis, 1481-1482, Washington DC.
Semeya de Dante, c. 1495.
  • Semeya de Dante (h. 1495) - Temple sobre llenzu, 54,7 x 47,5 cm, Coleición privada
  • Judit abandona la tienda de Holofernes (1495-1500) - Temple sobre tabla, 36,5 x 20 cm, Rijksmuseum, Ámsterdam
  • Crucifixón (h. 1497) - Temple sobre llenzu, 73,5 x 50,8 cm, Muséu d'arte Fogg, Universidá de Harvard, Cambridge (Massachusetts)
  • La Oración del Güertu (1498-1500) - Temple sobre tabla, 53 x 35 cm, Capiya Real, Granada
  • L'Adoración de los Reis (1500) - Temple ? sobre tabla, 107,5 x 173 cm, Uffizi, Florencia
  • Cristu coronáu d'escayos (h. 1500) - Temple sobre tabla, 47,6 x 32,3 cm, Accademia Carrara, Bérgamo
  • Tresfiguración, san Jerónimo, san Agustín (h. 1500) - Temple sobre tabla, 27,5 x 35,5 cm, Palazzo Pallavicini-Rospigliosi, Roma
  • Histories de Virginia (1500-1504) - Temple sobre tabla, 86 x 165 cm, Accademia Carrara, Bérgamo
  • Histories de Lucrecia (1500-1504) - Temple ? sobre tabla, 80 x 130 cm, Muséu Isabella Stewart Gardner, Boston
  • Cuatro cuadros sobre la Vida de san Cenobiu (1500-1505):
    • Bautismu de san Cenobiu y la so ordenación como obispu - Temple sobre tabla, 66,5 x 149,5 cm, National Gallery, Londres
    • Tres milagros de san Cenobiu - Temple sobre tabla, 65 x 139,5 cm, National Gallery, Londres
    • Tres milagros de san Cenobiu - Temple sobre tabla, 67 x 150,5 cm, Muséu Metropolitanu d'Arte, Nueva York
    • Últimu milagru y muerte de san Cenobiu - Temple sobre tabla, 66 x 182 cm, Gemäldegalerie Alte Meister, Dresde
  • Natividá mística (1501) - Temple sobre tabla, 108,5 x 75 cm, National Gallery, Londres

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 URL de la referencia: https://www.britannica.com/biography/Sandro-Botticelli.
  2. Afirmao en: Union List of Artist Names. Identificador ULAN: 500015254. Data d'espublización: 15 marzu 2018. Data de consulta: 25 ochobre 2018. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Afirmao en: Artnet. Identificador Artnet de artista: sandro-botticelli. Data de consulta: 16 abril 2018.
  4. URL de la referencia: https://plus.si.cobiss.net/opac7/conor/7686243.
  5. Patrick, Renaissance and Reformation vol 1, 2007. Otres fontes proponen 1446, 1447 o 1444–45, pero'l consensu ye 1445
  6. PIJOÁN, José (1979) Summa Artis: Historia Xeneral del Arte vol. XIII Arte del Periodu Humanísticu: Trecento y Cuatrocento. Madrid: Espasa-Calpe, páx. 430. ISBN 84-239-5213-4.
  7. RAQUEJO GRAU, Tonia L'Arte y los sos creadores: Sandro Botticelli, Cultura y publicaciones, Madrid: Historia16, páx. 13.
  8. Giorgio Vasari les vides.,.Edic."torrentina" 1550 [1]
  9. Summa Artis, páx. 33
  10. NIETU, Víctor; CÁMARA, Alicia El Quattrocento italianu. Madrid: Historia16.
  11. GOMBRICH, Ernst H. (1980) Historia del Arte. Madrid: Alianza, páx. 217.
  12. Carrassat, páx. 41
  13. Guía visual d'Italia, Aguilar, 1997. ISBN 84-03-59439-9
  14. Pa la datación de les obres prefirióse, cuando foi posible, la referencia "Botticelli", 2005, por ser la más recién

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]