Derechu natural

De Wikipedia
Bustu del xurista, abogáu, orador, filósofu y escritor Marco Tuliu Cicerón, unu de los primeros en desenvolver el principiu de qu'hai un derechu universal común a tola humanidá que ye de categoría cimera a dereches positivu.

El derechu natural ye una doctrina ética y xurídica que postula la esistencia de derechos humanos fundaos o determinaos na naturaleza humana. Defende la esistencia d'un conxuntu de derechos universales, anteriores, cimeros ya independientes al derechu positivu y al derechu consuetudinario.

Tamién se denomina derechu natural a una de les fontes del derechu o de la xusticia xunto a la costume y el derechu positivu o escritu. Nun tien de confundir se col iusnaturalismo, un conxuntu de pensadores o d'escueles de pensamientu que s'inspiren nel derechu natural; el derechu natural referir a un conxuntu de normes o preceptos que nacen de la mesma naturaleza o conciencia humana.

Introducción[editar | editar la fonte]

Sol términu «iusnaturalista» arrexuntar a un conxuntu de teoríes sobre'l derechu y la xusticia que difieren en métodos y formes de fundamentación, pero que coinciden en sostener qu'esisten ciertos mandatos o principios que por definición pertenecen al derechu, de cuenta que si'l derechu positivu nun los consagra y sanciona nun ye verdaderu derechu. Dichu otra manera, les teoríes iusnaturalistas o «jusnaturalistas» afirmen que la llexitimidá de les lleis positives, que son el conxuntu de normes efeutivamente vixentes nun Estáu, dependen n'últimu términu de la so concordanza col derechu natural. En definición de Johannes Messner, «el derechu natural ye orde de la esistencia» (Naturrecht ist Existenzordnung).[1] Pa Messner, el derechu natural contién principios específicos y negar esto implica entrar en contradicción cola conciencia humana.

El xurista Gustav Radbruch afirmó que «la llei desaxeradamente inxusta nun ye verdadera llei».

Pal iusnaturalismo, la validez de la llei depende tamién de la so xusticia (o correición material) y por eso la tesis principal del iusnaturalismo puede resumise na espresión de Gustav Radbruch: "La llei desaxeradamente inxusta nun ye verdadera llei". Esperimentos recién demuestren amás que'l sentíu de la xusticia ta ingénito na especie humana y ye igual en tolos seres que lu formen, yá inclusive cuando apenes tienen quince meses.[2]

Na lliteratura apaez yá l'antinomia ente autoridá humana (el νόμος o nόmos) y les «lleis non escrites» que provienen de la voluntá divina (los ἄγραπτα νόμιμα o ágrapta nόacorica) na traxedia Antígona de Sófocles, en que los sos versos sofitar aquellos que defenden la esistencia d'un derechu absolutamente válidu superior y anterior a les lleis humanes. Coles mesmes, la invocación a dereches natural sirvió a los xuristes estauxunidenses del sieglu XVIII pa proclamar y autentificar la independencia del so país al respective de Gran Bretaña alegando'l so derechu de resistencia a la opresión, "consecuencia de tolos demás derechos" qu'acueyen tamién les constituciones franceses de 1789 y 1793.

La filosofía del derechu de Radbruch deriva del neokantismo, que postulaba qu'hai una rotura ente ser (Sein) y tener de ser (Sollen), o ente fechos y valores. Coles mesmes, esiste una divisoria tayante ente les ciencies esplicatives, causales, como les ciencies de la naturaleza, y les ciencies interpretatives o comprehensivas ("ciencies del espíritu"). La ciencia del derechu asitiaríase, pa Radbruch, ente les ciencies del espíritu, pos nun se llinda a describir una realidá, sinón qu'aspira a entender un fenómenu cargáu de valor (el derechu). La ciencia xurídica estrémase asina tanto de la socioloxía del derechu como de la filosofía del derechu.

El nucleu de la filosofía del derechu de Radbruch consiste na separación ente derechu positivu y l'idea del derechu. La idea del derechu definir por aciu la tríada constituyida por: xusticia, utilidá y seguridá. La fórmula de Radbruch encontar nesta tríada.

Radbruch asumió mientres la mayor parte de la so vida una postura racionalista y relativista, definiendo'l relativismu como "el supuestu ideolóxicu de la democracia".[3] Nenguna ideoloxía ye demostrable nin refutable, y toes merecen similar respetu. Sicasí, dempués de 1945 Radbruch esperimenta una evolución nes sos posiciones teóriques, de resultes de la cayida del réxime nazi, el desvelamiento de los sos crímenes y la necesidá de xulgar a los responsables d'estos. Almite entós la posibilidá d'un "derechu supralegal" o "naturaleza de les coses" que s'impon sobre les lleis abiertamente inxustes y arbitraries. Dellos autores, como Lon Fuller, interpreten esto como un cambéu de postura dende'l positivismu al iusnaturalismo; otros, como Erik Wolf, defendieron la esencial continuidá del pensamientu de Radbruch.[4]

Como testigu destacáu de la so dómina, al analizar el sistema xurídicu nacionalsocialista, Gustav Radbruch constata un fechu incuestionable: el llexislador puede faer lleis desaxeradamente inxustes. Y de resultes de lo anterior esti autor postula la esistencia d'un derechu "supralegal" que ye llende a dereches del Estáu. Tal derechu supralegal pórtase como un índiz o parámetru de la validez material de les normes nacionales y opónse abiertamente a la relatividá absoluta de la xusticia. Pero, pa Radbruch, non cualquier inxusticia invalida una norma positiva, namái la inxusticia estrema: "La llei desaxeradamente inxusta nun ye verdadera llei".

Una consecuencia que davezu s'estrayi de delles posiciones iusnaturalistas, particularmente la tomista y la lockeana, ye la siguiente: "Sería llexítimu aguantase a l'autoridá cuando s'intenta imponer el cumplimientu d'una llei que nun ye compatible cola llei natural".

Tesis[editar | editar la fonte]

La tesis principal del iusnaturalismo puede resumise de la siguiente manera:

  • Esisten ciertos principios en rellación col bien o'l mal de calter universal: lleis naturales o derechos naturales, qu'actúen como marcu supralegal.
  • El conteníu de dichos principios ye cognoscible pol home por aciu la razón.
  • El derechu fuelga na moral (moral, del xen. llatín mōris, costume, y de ende mōrālliriu, lo relativo a los usos y les costumes).
  • Si estos principios nun son recoyíos o sancionaos pol ordenamientu xurídicu positivu, esti postreru nun puede considerase un verdaderu ordenamientu xurídicu.

Esti últimu puntu, sicasí, nun ye tratáu de manera uniforme por tolos autores iusnaturalistas. Obviamente, pa dellos autores non cualquier omisión o contravención de los principios morales incorporaos a dereches acarreta la invalidez del ordenamientu xurídicu positivu.

Pela so parte, Robert Alexy esplica que puede entendese que l'aplicación de la llamada "fórmula de Radbruch" ("la llei desaxeradamente inxusta nun ye verdadera llei") puede entendese de dos maneres, que correspuenden a lo qu'él llama la "tesis de la irradiación" y la "tesis del derrumbe", respeutivamente.

Asina, d'alcuerdu a la primera, la estrema inxusticia de ciertes normes fundamentales del ordenamientu xurídicu acarretaríen per vía d'andada la invalidez de la totalidá del ordenamientu xurídicu.

D'alcuerdu a la segunda tesis, la "tesis del derrumbe", la fórmula tien d'aplicase a normes xurídiques particulares, de suerte que la única manera en qu'un ordenamientu xurídicu positivu pudiera ser consideráu inválidu na so totalidá tendría llugar porque nél hubiera munches normes particulares desaxeradamente inxustes, de cuenta que la eliminación de toes y cada una d'elles dexaría al ordenamientu xurídicu ensin normes abondes pa poder regular les rellaciones sociales. Alexy afirma que tien de refugase la primer tesis, la "tesis de la irradiación", en considerancia a la certidume xurídica. Arriendes d'ello, namái almite la segunda forma d'aplicación de la fórmula de Radbruch.

Nociones históriques[editar | editar la fonte]

El derechu natural nun s'atopa escritu, al contrariu que'l derechu positivu, sinón que emana de la mesma especie humana, de la mesma condición humana. Ye inherente ya igual en cada unu de los sos miembros independientemente de la so posición social, de la so etnia y de la so nacionalidá, o de toa otra considerancia. Les primeres formulaciones modernes del conceutu de derechu natural provienen de la Escuela de Salamanca y fueron tomaes y reformulaes polos teóricos del contratu social (Thomas Hobbes, John Locke, Jean-Jacques Rousseau) a partir de la noción nueva pa la dómina de "Estáu natural".

Iusnaturalismo clásicu[editar | editar la fonte]

Grecia y Roma[editar | editar la fonte]

Los oríxenes remotos de la idea de derechu natural atópase en Platón (s. IV a. C.), particularmente na so obra República y Lleis. Nel so Ética nicomáquea, Aristóteles, pela so parte, estrema ente la xusticia llegal o convencional y la xusticia natural. Esta postrera fai referencia a aquello "qu'en tou llugar tien la mesma fuercia y nun esiste porque la xente piense esto o aquello". Nel mesmu llugar, Aristóteles aportuna en que les lleis naturales nun son inmutables, pos na mesma naturaleza humana hai cambeos naturales por cuenta de principios internos de desenvolvimientu. Y el ser humanu tien como traza fundamental la racionalidá que dexa esplorar na vida carauterísticamente humana. Per otra parte, na política de Aristóteles establezse tamién que'l raciociniu del home ye una llei natural y determina distintos preceptos como la llibertá (y la xustificación de la esclavitú por llei natural, yá que pa él esisten homes inferiores y cimeros).

Bustu de Zenón de Citio, fundador del estoicismu n'Atenes, Grecia. Afirmaba que l'home tien de vivir d'alcuerdu a los principios universales de la naturaleza.

Esti aspeutu de la racionalidá va ser retomáu pol estoicismu dende otru puntu de vista. La naturaleza humana forma parte del orde natural. La razón humana ye una chispa del fueu creador, del logos, qu'ordena y unifica el cosmos. La llei natural ye asina: llei de la naturaleza y llei de la naturaleza humana, y esta llei ye la razón. Y esa razón foi enllantada pola divinidá o los dioses. Como la razón puede malvase al serviciu d'intereses fora de la mesma razón dicíase que la llei natural ye la llei de la recta o sana razón.

D'esta miente, Cicerón (s. I a. C.) va afirmar que pal home cultu la llei ye la intelixencia consciente, que la so función natural ye prescribir la conducta correuta y prohibir la mala conducta -ye la mente y la razón del home intelixente, la norma pola que se miden la xusticia y l'inxusticia (Lleis, 1.VI). Y un home debe a tolos demás y ye por cuenta de tolos demás: Non nobis solum nati sumus ("nun nacemos pa nós mesmos", De officiis, 1:22). Cicerón escribe nel contestu de la formación del derechu romanu, que ye fundamental pa la idea d'Estáu de derechu, y tien como fonte intelectual l'estoicismu. Cicerón en De re publica (III, 17) va escribir:

Esiste una llei verdadera, la recta razón, conforme a la naturaleza, universal, inmutable, eterna, que los sos mandatos aguiyen al deber y que les sos prohibiciones alloñen del mal. Sía qu'ordene, seya que prohiba, les sos pallabres nun son baldíes pal bonu, nin poderoses pal malu. Esta llei nun puede contradicise con otra, nin derogase en dalguna de los sos partes, nin abolise toa entera. Nin el Senáu nin el pueblu pueden llibertanos de la obediencia a esta llei. Nun precisa un nuevu intérprete, o un nuevu órganu: nun ye distintu en Roma que n'Atenes, nin mañana distinta de güei, sinón qu'en toles naciones y en tolos tiempos esta llei va reinar siempres única, eterna, imperecible, y la guía común, el rei de toles criatures, Dios mesmu da l'orixe, la sanción y la publicidá a esta llei, que l'home nun puede desconocer ensin fuxir de sigo mesmu, ensin desconocer la so naturaleza y ensin sufrir por esta sola causa la más cruel expiación, anque evitara n'otru tiempu lo que se llama supliciu.

Cristianismu[editar | editar la fonte]

El cristianismu prosiguió les concepciones estoiques. Na Edá Media, Tomás d'Aquino va partir de la idea de Cicerón reformulando la idea de llei divina: Dios estableció una llexislación eterna pal mundu natural y el mundu humanu, y eso ye lo que conocemos como llei natural. Santu Tomás sostién en primer llugar qu'hai un orde de los instintos propios de la especie humana y en segundu llugar qu'esisten fines señalaos a aquellos pola naturaleza mesma (teleoloxía), por casu los de caltenimientu, de nutrición, de procreación, de los instintos de vida comuñal na familia y nel Estáu.

Iusnaturalismo modernu[editar | editar la fonte]

Suelse afirmar que la diferencia fundamental ente'l iusnaturalismo clásicu y el iusnaturalismo modernu finca na énfasis que caúna d'elles pon na noción de llei natural y de derechu suxetivu, respeutivamente. Asina, mientres les doctrines iusnaturalistas modernes desenvuélvense y articulen fundamentalmente a partir de la noción de derechu como facultá moral (derechu natural), les teoríes iusnaturalistas clásiques facer a partir de la noción de llei natural.[5]

Coles mesmes, anque la transición ente dambes formes de iusnaturalismo foi gradual, acéptase que la obra de Hugo Grotius constitúi'l finxu que marca la separación ente'l iusnaturalismo clásicu y el iusnaturalismo modernu.

Los xesuites como Francisco Suárez (1548-1617) yá afirmaren l'autonomía de la llei natural y nel sieglu XVII el racionalismu ocupar del derechu natural con autores como Hugo Grotius. Metanes les guerres de relixón europees, esti autores intenten apurrir un marcu moral pa les naciones que garantice la paz:

Verdaderamente, lo que diximos tendría llugar, anque almitiéramos daqué que nun se puede faer ensin cometer el mayor delitu, como ye l'aceptar que Dios nun esiste o qu'ésti non s'esmolez de lo humano.[6]

Thomas Hobbes, tamién nel sieglu XVII, definió nel so Leviatán el derechu natural como:

La llibertá que cada unu tien d'usar el so propiu poder al so arbitrio pal caltenimientu de la so naturaleza, esto ye, de la so vida, y consiguientemente de faer cualquier cosa que, según el so xuiciu y la so razón, él conciba como'l mediu más aparente pa tal fin.[7]

El iusnaturalismo na Filosofía del derechu foi defendíu pol citáu Tomás d'Aquino (iusnaturalismo teolóxicu) y en manes del iusnaturalismo racionalista dio orixe a les teoríes del contratu social o contractualismo. El iusnaturalismo foi la doctrina más influyente hasta que'l positivismu xurídicu lo desbancó por aciu posiciones teóriques como la teoría pura del derechu de Hans Kelsen. A empiezos del sieglu XIX espublizar n'Europa la Escuela Histórica del Derechu, que considera les tradiciones históriques y el derechu consuetudinario como les fontes de too sistema xurídicu, llimando les diferencies col positivismu. El so principal autor ye Friedrich Carl von Savigny. Tres la Segunda Guerra Mundial alícase la influencia del iusnaturalismo, de resultes del cuestionamiento de la obediencia de los ciudadanos a los rexímenes políticos totalitarios que s'achacar, en parte, a les doctrines iuspositivistas. Una espresión d'ello ye la Declaración Universal de Derechos Humanos.

Unu de los esponentes anguaño ye John Finnis, cola so teoría de casos centrales y periféricos.

Nel cristianismu[editar | editar la fonte]

Nel cristianismu considerar a la moral como daqué universal, yá que na Biblia, específicamente nel Nuevu Testamentu, descríbese que tolos homes (inclusive los xentiles) tienen una "llei escrita nos sos corazones",[8] lo que ye interpretáu como una llei natural que foi dada por Dios, que ye manifestada como una moralidá innata, y que constitúi'l raigañu espiritual de la consciencia humana.[9][10][11]

Coles mesmes, los nn. 1954 a 1960 del Catecismu de la Ilesia católica traten de la llei moral natural.[12]

Dellos representantes relevantes del iusnaturalismo[editar | editar la fonte]

Críticos del iusnaturalismo[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Citáu por W. Maihoffer, Naturrecht oder Rechtpositivismus... páxs. 527-553.
  2. [1]
  3. Radbruch, G. (1932): Filosofía del derechu, Prólogu.
  4. Radbruch, G.: Arbitrariedá llegal y derechu supralegal, Abeledo-Perrot, 1962, páxs. 8 y ss.
  5. Richard Tuck (1979). Natural Rights Theories. Their origin and development. Cambridge University Press. ISBN 0 521 28509 7.
  6. De iure Belli ac Pacis Libri Trés (Prolegomena, núm. 11), 1625
  7. Ius naturale est libertas, quam habet unusquisque potentia sua ad naturae suae conservationem suo arbitrio utendi, et per consequens illa omnia, quae eo videbuntur tender, faciendi. (Thomas Hobbes, Leviathan sive De Materia, Forma, et Potestate Civitatis Ecclesiasticae et Civilis, Londres: Joannem Bohn, 1841, p. 102).
  8. Romanos 2:13-16
  9. Newell, William (1984). Romanos: Versículu Por Versiculo, Editorial Voceru, páxs. 58-59.
  10. Aurelio Fernández (1995), "Teoloxía Moral", Pallabra, 1 d'ochobre, páx. 174.
  11. Fernández, Aurelio (1995), "Compendiu de Teoloxía Moral", Pallabra, 1 de xineru, páxs. 40-41.
  12. La llei moral natural

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Ayuso, Miguel (ed.), El derechu natural hispánicu: pasáu y presente, Publicaciones Obra Social y Cultural Cajasur, Córdoba (España), 2001.
  • Buckle, S., "El derechu natural" [1991] en Singer, P. (ed.), Compendiu d'ética, Alianza, 1995
  • Fernández Concha, R., Filosofía del Derechu o Derechu Natural, Editorial Xurídica de Chile, Santiago de Chile, 1966.
  • Lorca Navarrete, José F. [1976] El derechu natural, güei, Pirámide, 1978, 2ª ed.
  • Montejano (h.), Bernardino, Cursu de derechu natural, Abeledo-Perrot, Buenos Aires, 2002.
  • Ordóñez Noriega, Francisco, La fundamentación del derechu natural, Kelly Editorial, Bogotá, 1967.
  • Sabine, G., Historia de la teoría política, Fondu de Cultura Económica, 1945. Especialmente capítulos VIII, IX y XXI
  • Areitio Rodrigo, Ramón (2009). Derechu natural. Lleiciones elementales. Universidá de Deusto. ISBN 9788498308020.
  • González, Ana Marta (2006). Claves de llei natural. Ediciones Rialp. ISBN 9788432135804.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]