Imperiu colonial francés

De Wikipedia
[[Q25392189 Traducir|←]] [[Q25392189
Imperiu colonial francés
(de 1534 (Gregorianu) a 1980)
estáu desapaecíu
Himnu nacional La Marsellesa
Alministración
Capital París
Llingües oficiales francés
Xeografía
Economía
Moneda franco francés (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Francia tuvo delles posesiones coloniales, en delles formes, dende empiezos del sieglu XVII hasta los años 1960. Nel so puntu más altu, ente 1919 y 1939, el segundu Imperiu colonial francés estender por más de 13.000.000 km² de tierra. Incluyendo la Francia metropolitana, l'área total de tierra so soberanía francesa algamaba 13.500.000 km² nos años venti y trenta, lo cual ye'l 10,0% del área terrestre del mundu.

Los remanentes d'esti gran imperiu son cientos d'islles y archipiélagos alcontraos nel Atlánticu norte, el Caribe, l'océanu Índicu, el Pacíficu Sur, el Pacíficu Norte y l'océanu Antárticu, según tamién un territoriu continental n'América del Sur, totalizando xuntes 123.150 km², lo cual representa tan solo'l 1% del área del Imperiu colonial francés anterior a 1939, con 2.800.000 persones viviendo nelles en 2020. Toes estes gocien de representación política total a nivel nacional, según tamién varien los graos d'autonomía llexislativa y dalgunes: Guyana Francesa, Guadalupe, Martinica, Mayotte, Reunión, San Martín, Saint Pierre y Miquelon y Saint-Barthélemy formen parte de la rexón ultraperiférica de la Xunión Europea y tienen como moneda'l euru. Nueva Caledonia, la Polinesia Francesa y Wallis y Futuna: tán fora de la Xunión Europea y del euru. Estes usen como moneda'l francu CFP.

Les árees en color azul indiquen los territorios que nun momentu o otru formaron parte del Imperiu colonial francés al traviés de la historia.

La mayor parte del imperiu tuvo controláu poles Fuercies Coloniales Franceses.

El primer Imperiu colonial francés[editar | editar la fonte]

Québec foi la Nueva Francia.

De primeres, los franceses llegaron al Nuevu Mundu como esploradores en busca d'una ruta al océanu Pacíficu y riqueza. Les esploraciones franceses n'América del Norte empecipiar mientres el reináu del rei Francisco I. En 1524, foi unviáu Giovanni da Verrazzano, italianu d'orixe, a esplorar la rexón ente la Florida y la islla de Terranova pa topar una ruta al océanu Pacíficu. Verrazano llamó Francesca y Nova Gallia a los territorios ente Nueva España y Terranova y Llabrador, al envís de promover los intereses franceses.[1]

Diez años más tarde, Francisco I unvia a Jacques Cartier a esplorar la mariña de Terranova y el ríu San Llorienzo. N'agostu de 1541, esti grupu establez una colonia fortificada, bautizada como Charlesbourg-Royal, sobre l'allugamientu del actual distritu de Cap-Rouge na ciudá de Québec; sicasí, más tarde, decidirá abandonase el llugar por cuenta de les enfermedaes, el clima execrable y l'hostilidá de los autóctonos. L'allugamientu precisu d'esta colonia foi por enforma tiempu un misteriu pa los historiadores hasta'l descubrimientu, n'agostu de 2006, de los sos restos arqueolóxicos.[2]

  • Asina, los primeros viaxes de Giovanni da Verrazzano y Jacques Cartier nel sieglu XVI, xuntu como los frecuentes viaxes de pescadores fanceses a los Grandes Bancos de [[Terranova a lo llargo d'aquel sieglu, fueron los precursores de la historia de la espansión colonial francesa. Pero la celosa proteición d'España del so imperiu n'América, y les rotures causaes na mesma Francia poles Guerres de Relixón nos últimos años del sieglu XVI, previnieron cualquier esfuerciu consistente de Francia pa establecer colonies. Los intentos franceses de fundar colonies en Brasil, en 1555 en Rio de Janeiro (la proclamada France Antarctique) y en 1612 en São Luís (la proclamada France Équinoxiale), y en Florida nun foi esitosa, por cuenta de la vixilancia y prevención portuguesa y española.

La historia del imperiu colonial de Francia empezó en realidá'l 27 de xunetu de 1605, cola fundación de Port Royal, na colonia d'Acadia en Norteamérica, no que ye agora Nueva Escocia, Canadá. Yá unos años antes, Samuel de Champlain fixera'l so primer viaxe a Canadá nuna misión de comerciu de pieles. Magar nun cuntaba con un mandatu oficial con al respective de esti viaxe, redacta una carta y escribe, al so regresu a Francia, una rindición de cuentes titulada Des sauvages (rellación de la so estancia nuna tribu innu cerca de Tadoussac).[3] Depués, en 1608, Samuel de Champlain fundó Québec, que convertiríase na capital de la enorme, pero escasamente poblada, colonia trampera-pellitera de Nueva Francia (llamada tamién Canadá).

Anque al traviés de les aliances con delles tribus natives americanes, los franceses fueron capaces d'exercer ciertu control sobre gran parte del continente norteamericanu, les árees de población francesa taben llindaes al valle del ríu San Llorienzo. Antes del establecimientu del Conseyu Soberanu de 1663, los territorios de Nueva Francia desenvolviéronse como colonies mercantiles. Ye solo dempués de la llegada del intendente Jean Talon, que Francia dio a les sos colonies americanes los medios apropiaos pa desenvolver les colonies de población comparables a la de los británicos. Pero hubo relativamente pocu interés nel colonialismu en Francia, que concentróse más nel dominiu dientro d'Europa, y pa la mayor parte de la historia de Nueva Francia, hasta Canadá tuvo lloñe por detrás de les colonies britániques norteamericanes en población y en desenvolvimientu económicu. La mesma Acadia foi vencida a los británicos nel Tratáu d'Utrecht en 1713.

En 1699, los reclamos territoriales franceses en Norteamérica espandiéronse entá ye más, cola fundación de Luisiana, na cuenca del ríu Mississippi. La estensa rede comercial a lo llargo de la rexón conectó a Canadá al traviés de los Grandes Llagos, y foi caltenida al traviés d'un vastu sistema de fortificaciones, munches d'elles centraes nel País de los Illinois y na actual Arkansas.

Estensión de la Nueva Francia y de la Luisiana francesa.

Mientres l'Imperiu francés en Norteamérica espandíase, los franceses empezaron tamién a construyir un imperiu más pequeñu pero más rentable nes Indies Occidentales. La población a lo llargo de la mariña suramericana no que ye güei Guayana Francesa, empezó en 1624 y fundóse una colonia en San Cristóbal en 1627 (la islla tuvo que ser compartida colos ingleses hasta'l Tratáu d'Utrecht en 1713, cuando foi vencida dafechu). La Compagnie des Îles de l'Amérique fundó colonies en Guadalupe y Martinica en 1635, y una colonia fundóse más tarde en Santa Llucía en (1650). Los plantíos productores d'alimentos d'estes colonies fueron construyíes y sosteníes al traviés de la esclavitú, col suministru d'esclavos dependientes del comerciu d'esclavos africanos. La resistencia llocal de los pueblos "indios" americanos resultó na Espulsión Caribe de 1660.

La posesión colonial caribeña más importante nun llegó hasta 1664, cuando la colonia de Saint-Domingue (güei Haití) foi fundada na metá oeste de la islla hispana de La Española. Nel sieglu XVIII, Saint-Domingue creció pa ser la colonia azucrera más rica del Caribe. La parte oriental de la Española (güei República Dominicana) tamién tuvo baxu dominiu francés por un curtiu periodu, dempués de ser apurrida per España a Francia en 1795.

Sicasí, la espansión colonial francesa nun taba llindada al Nuevu Mundu. En Senegal, n'África occidental, los franceses empezaron a establecer factoríes a lo llargo de la mariña en 1624. En 1664, La Compañía Francesa de les Indies Orientales foi establecida pa competir pol comerciu nel este. Les colonies taben establecíes na India en Chandernagore, en Bengala (1673) y Pondicherry nel sureste (1674) y más tarde en Yanaon (1723), Mahé (1725) y Karikal (1739). Fundáronse tamién colonies nel océanu Índicu, na Île Bourbon (Reunión, 1664), Île de France (Mauriciu, 1718) y les Seixeles (1756).

El conflictu colonial con Reinu Xuníu[editar | editar la fonte]

Nel sieglu XVIII una serie de conflictos coloniales empezaron a surdir ente Francia y Reinu Xuníu, que finalmente tuvo como resultáu la destrucción de la mayor parte del imperiu colonial francés. Estes guerres fueron la Guerra de Socesión d'Austria (1744-1748), Guerra de los Siete Años (1756-1763), la Guerra de la Revolución Americana (1778-1783), les Guerres Revolucionaries Franceses (1793-1802) y les Guerres Napoleóniques (1803-1815). Inclusive puede ser vistu más tras nel tiempu pa la primera de les guerres franceses ya indies. Esti conflictu cíclicu que se conoz como la Segunda Guerra de los Cien Años.

Anque la Guerra de Socesión d'Austria foi decisiva, a pesar de los ésitos franceses n'India en virtú del Gobernador Xeneral Joseph François Dupleix y Europa sol mariscal Saxe, dempués d'ésitos franceses en Menorca y América del Norte, tuvo una derrota francesa, cola superioridá numbérica británica (más d'un millón contra 50 mil colonos franceses) conquistaron non yá la Nueva Francia (con esclusión de les pequeñes islles de Saint Pierre y Miquelon), sinón tamién la mayoría del oeste de Nueva Francia, les Indies Occidentales (Caribe), les colonies, y tolos puestos d'avanzada na India. Anque según el tratáu de paz los puestos d'avanzada na India, y les islles caribeñes de Martinica y Guadalupe fueron restauraes a Francia, la competencia pola influencia na India fuera ganada polos británicu, y América del Norte foi perdida del tou, la mayor parte de Nueva Francia foi tomada pol Reinu Xuníu (tamién se conoz como América del Norte Británica, con esceición de Louisiana, que Francia venció a España como pagu pola entrada tardida d'España na guerra y como compensación pol'anexón al Reinu Xuníu de Gran Bretaña de la Florida española). Tamién dexó a los británicu les islla de [[Granada y Santa Lucía.

Lo más importante del imperiu colonial francés americanu foi fechu mientres la intervención francesa na Revolución Americana, Santa Lucía volvió a Francia pol Tratáu de París en 1783, pero nun había casi tanto como esperaba nel momentu de la intervención francesa. Verdaderu desastre llegó a lo que quedaba del imperiu colonial de Francia en 1791, cuando Saint-Domingue (el terciu occidental de la isla caribeña de La Española), la colonia más rica y más importante de Francia, foi estremáu por una revuelta masiva d'esclavos, causada en parte poles divisiones de la isla, que resultara de la Revolución Francesa de 1789. Los esclavos celebraron la so propia victoria contra los franceses, españoles, británicos y opositores, y finalmente consiguieron la independencia d'Haití en 1804 (Haití convertir na primer república negra nel mundu, muncho primero que cualesquier de les futures naciones d'África, anque nun foi hasta'l sieglu XIX que los europeos empezaron a establecer colonies n'África). Mientres, la guerra volver# a entamar col Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda, dio como resultáu la captura británica de práuticamente toles colonies franceses restantes. Estes fueron restablecíes na Paz de Amiens en 1802, pero cuando la guerra volver a entamar en 1803, los británicos llueu les recapturaron. La recompra de Francia de la Louisiana en 1800 nun llegó a nada, una y bones l'ésitu final de la revuelta d'Haití convenciera a los franceses que Louisiana nun valdría la pena pola so costo, lo que resultó na venta a los Estaos Xuníos en 1803 (la compra de Louisiana). L'intentu francés d'establecer una colonia n'Exiptu'l 1798-1801 nun tuvo ésitu.

El segundu Imperiu colonial francés[editar | editar la fonte]

Colonies franceses en 1891 (dende Le Monde Illustré).
1. Panorama de Lac-Kaï, avanzada francesa en China.
2. Yun-nan, nel muelle de Ḥanói.
3. Cai anubierta en Hanói.
4. Desembarcadero en Hanói
Régiment d'Infanterie Coloniale du Maroc en Maguncia;(1919)

A la fin de les Guerres Napoleóniques la mayoría de les colonies de Francia fueron restauraes pol Imperiu británicusobremanera, Guadalupe y Martinica nes Antilles, la Guayana Francesa na mariña d'América del Sur, dellos puestos comerciales en Senegal, la isla Bourbon (Reunión) nel océanu Índicu, y unes pequeñes posesiones de Francia na India. Pero'l Reinu Xuníu finalmente se anexonó [[Saint Lucia, Trinidá y Tobagu, les Islles Seixeles, y la Île de France (Islla Mauriciu).

El verdaderu empiezu del segundu Imperiu colonial francés, sicasí, foi establecíu en 1830 cola invasión francesa d'Arxelia, que foi conquistada nos siguientes 17 años. Mientres el Segundu Imperiu, encabezáu por Napoleón III, fíxose un intentu d'establecer un protectoráu de tipu colonial en Méxicu, pero esto llegó a pocu, y los franceses viéronse obligaos a abandonar la prueba dempués del fin de la Guerra Civil Americana, cuando'l presidente d'Estaos Xuníos, Andrew Johnson, invocó la Doctrina Monroe. Esta intervención francesa en Méxicu duró dende 1861 hasta 1867.

La espansión per Asia[editar | editar la fonte]

Al sureste d'Asia Napoleón III tamién estableció'l control francés sobre Cochinchina (la parte más meridional de l'actual Vietnam, incluyendo Saigón) en 1867 y el 1874, según un protectoráu sobre Camboya en 1863. Amás, Francia tenía una esfera d'influencia mientres el sieglu XIX y el sieglu XX nel sur de China, incluyendo una base naval en Kuangchow (Guangzhou) de la Badea.

Foi namái dempués de la guerra franco-prusiana de 1870-1871 y la fundación de la Tercer República (1871-1940) que la mayoría de les posesiones coloniales de Francia desenvolviéronse. Dende la so base na Cochinchina, los franceses fixeron cargu de Tonkín (nel actual norte del Vietnam) y Annam (nel modernu centru de Vietnam) el 1884-1885. Estos, xunto con Camboya y Cochinchina, formaron la Indochina francesa en 1887 (a la que Laos s'amestó en 1893, y Kwang-Chou-Wan en 1900). En 1849 la concesión francesa de Shanghai establecióse, que duró hasta 1946.

Espansión per África[editar | editar la fonte]

La influencia estendióse tamién al norte d'África, l'establecimientu d'un protectoráu sobre Tunicia en 1881 (Tratáu de Bardu). Adulces, el control francés constituyir na mayor parte del norte, oeste, y centru d'África y pol cambéu de sieglu (incluyendo les naciones modernes de Mauritania, Senegal, Guinea, Malí, Costa de Marfil, Benín, Níxer, Chad, República Centroafricana, República del Congo), y el esti enclave de la mariña africana de Xibuti (Somalia Francesa). L'esplorador coronel Parfait-Louis Monteil viaxó dende Senegal hasta'l llagu Chad, el 1890-1892, la firma de trataos d'amistá y proteición colos gobernantes de dellos de los países que cruciaben, y ganando enforma conocencia de la xeografía y la política de la rexón.

La Misión Voulet-Chanoines, una espedición militar, foi unviada dende Senegal en 1898 pa conquistar la cuenca del Chad y unificar tolos territorios franceses d'África occidental. Esta espedición operada conxuntamente con dos expedición, la misión Foureau-Lamy y la misión d'Émile Xentil, qu'avanzaron dende Arxelia y el Congo Mediu, respeutivamente. Cola muerte del caudiellu musulmán Rabih az-Zubayr, el gobernante más grande de la rexón, y la creación del Territoriu Militar del Chad en 1900, la Misión Voulet-Chanoines había consiguíu tolos sos oxetivos. La crueldá de la misión provocó un escándalu en París. Como parte del repartu d'África, Francia tuvo l'establecimientu d'una exa continua d'este a oeste del continente como un oxetivu, en contraste cola exa norte-sur británica. Esto resultó nel incidente de Fachoda, onde una espedición empobinada por Jean-Baptiste Marchand foi enfrentada poles fuercies britániques al mandu de Horatio Kitchener. El resolución de la crisis foi dar una parte al salir a la lluz de la Entente Cordiale. Mientres la crisis de Agadir en 1911, el Reinu Xuníu dio'l so sofitu a Francia y el Marruecos convertir nun protectoráu francés.

Nesti momentu, les colonies franceses establecíes nel Pacíficu Sur, incluyendo la Nueva Caledonia, los grupos d'islles distintes que componen la Polinesia Francesa (incluyíes les islles Sociedad, islles Marqueses, Tuamotu), y estableció el control conxuntu de les Nueves Hébrides con Reinu Xuníu.

L'imperiu tres la Primer Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Los franceses fixeron de la so última colonia ganancies importantes dempués de la Primer Guerra Mundial, cuando ganaron los mandatos sobre los antiguos territorios turcos del Imperiu otomanu que conformen lo que güei ye Siria y El Líbanu, según la mayoría de les antigües colonies alemanes de Togu y Camerún. Una carauterística distintiva del proyeutu colonial francés a finales del sieglu XIX y del sieglu XX foi la misión civilizadora, que'l principiu yera'l deber d'Europa pa llevar la civilización a los pueblos inorantes. Como tal, los funcionarios coloniales llevaron a cabu una política de francu-europeización nes colonies franceses, sobremanera l'África occidental francesa. Africanos qu'adoptaron la cultura francesa, incluyendo l'usu fluyíu de la llingua francesa y la conversión al cristianismu, concedióse-yos la ciudadanía francesa d'igualdá, incluyendo'l sufraxu. Más tarde, los residentes de les "Cuatro Comunes" nel Senegal concedióse-yos la ciudadanía nun programa empobináu pol afro-políticu francés Blaise Diagne.

Francia n'América Llatina[editar | editar la fonte]

Tres la independencia de les antigües colonies españoles n'América, Francia nun s'interesó enforma pelos nuevu países; amás de que la so alianza con España torgába-y reconocer la independencia d'estos países. Pero tres la muerte de Fernandu VII, rei d'España, pudo empecipiar rellaciones diplomátiques. En 1836 Declára-y la guerra a Mexico (na guerra de los pasteles) y a Arxentina, imponiéndo-y un bloquéu a Buenos Aires. En 1850 xube al poder de Francia Napoleón III, que busca reconstruyir l'imperiu y xúnese con España y Reinu Xuníu pa invadir y partise Méxicu. En enterándose d'estos planes, España y Reinu Xuníu refuguen la ufierta. Asina, en 1861, Francia invade Méxicu cola sida de cobrar una delda. En tomando la Ciudá de Méxicu, Napoleón III decide crear en Méxicu un imperiu vasallu. Pa esto, escueye al archiduque d'Austria, Maximiliano d'Habsburgu, como emperador del segundu imperiu mexicanu en 1863. Un imperiu dafechu illexítimu pero que dura 4 años, hasta que Napoleón decide retirar les sos tropes pa engarrar contra Prusia. Maximiliano, que se queda ensin exércitu que lu sofite, ye derrotáu y fusiláu polos republicanos lideraos por Benito Juárez y sofitaos polos Estaos Xuníos en 1867. Este sería l'últimu intentu francés de crear una colonia n'América.

El colapsu del Imperiu colonial francés[editar | editar la fonte]

L'imperiu colonial francés empezó a fundise mientres la Segunda Guerra Mundial, cuando les distintes partes del so imperiu fueron ocupaes por potencies estranxeres (Xapón n'Indochina, el Reinu Xuníu a Siria, El Líbanu y Madagascar, Estaos Xuníos y Reinu Xuníu nel Marruecos y Arxelia, y Alemaña y Italia , en Tunicia). Pero, el control foi restablecíu gradualmente por Charles de Gaulle. La Xunión Francesa, incluyida na Constitución de 1946, sustituyó al antiguu imperiu colonial.

Sicasí, Francia enfrentóse darréu colos entamos del movimientu de descolonización. N'Asia, Viet-Minh de Ho Chi Minh declaró la independencia del Vietnam, a partir de la Guerra francu-vietnamita. En Camerún, la Unión de los Pueblos de la insurrección de Camerún, empecipiar en 1955 y empobináu por Ruben Um Nyobe, foi violentamente reprimida.

Cuando esto terminó cola derrota francesa y la retirada del Vietnam en 1954, los franceses casi darréu arreyáronse nun nuevu conflictu, ya inclusive los conflictos más duros nes sos antigües colonies importantes, Arxelia. Ferhat Abbas y movimientos Messali Hadj marcara'l periodu ente los dos guerres, pero les dos partes radicalizáronse dempués de la Segunda Guerra Mundial. En 1945, la masacre de Setif foi llevada a cabu pol exércitu francés. La guerra d'Arxelia empecipiar en 1954. Arxelia foi particularmente problemática pa los franceses, debíu al gran númberu de colonos europeos (o pieds-noirs) que s'establecieren ellí nos 125 años de dominiu francés. L'adhesión de Charles de Gaulle al poder en 1958 metanes la crisis n'última instancia condució a la independencia d'Arxelia colos Alcuerdos d'Evian de 1962. L'incidente de la canal de Suez nel 1956 tamién s'amosaron les llimitaciones del poder francés, como'l so intentu de retomar la canal xunta colos británicos foi atayáu cuando los Estaos Xuníos nun dieron sofitu al plan.

La Xunión Francesa foi sustituyida na nueva Constitución de 1958 pola Comunidá Francesa. Solo Guinea refugó por referendu en tomar parte na nueva organización colonial. Sicasí, la Comunidá Francesa eslleióse metanes la guerra d'Arxelia, casi toles colonies africanes concedióse-yos la independencia en 1960, arriendes de los referendos locales. Delles poques colonies optaron por siguir siendo parte de Francia, en virtú de los estatutos de los departamentos d'ultramar (territorios). Los críticos del neocolonialismu alegaron que la Francafrica sustituyera'l gobiernu direutu formal. Argumentaron que, anque de Gaulle dio la concesión de la independencia per un sitiu, fixo per otra parte la creación de nuevos llazos al traviés d'ayudes, por Jacques Foccart, el so conseyeru p'asuntos africanos. Foccart sofitósobremanera, na guerra civil de Nixeria, mientres la década de 1960.

Los colonos franceses[editar | editar la fonte]

A diferencia d'otros llugares d'Europa, Francia esperimentó niveles relativamente baxos de la emigración a les Américas, cola esceición de los hugonotes a les colonies britániques y holandeses. Sicasí, la emigración importante de la población católica, principalmente francesa llevó a la lliquidación de les provincies de Acadia, Canadá y Louisiana, según colonies nes Indies Occidentales, les islles Mascareñes y África.

El 31 d'avientu de 1687 una comunidá de hugonotes franceses establecer nel sur d'África. La mayoría d'estos orixinalmente establecer na Colonia del Cabu, pero dende entós fueron rápido absorbíos pola población afrikáner. Tres la fundación de Champlain de la ciudá de Québec en 1608, convertir na capital de la Nueva Francia. Fomentar la solución yera difícil, y ente que dalgunos d'inmigración producióse, por 1763 Nueva Francia solo tenía una población d'unos 65.000 habitantes. Dende 1713-1787, 30.000 colonos emigraron dende Francia na Santu Domingu. En 1805, cuando'l franceses fueron espulsaos de St. Domingo (Rep. Dominicana) 35 000 colonos franceses recibieron tierres en Cuba. De los 40.000 habitantes de Guadalupe, a finales del sieglu XVII, había más de 26.000 negros y 9.000 blancos.

La llei francesa fixo más fácil pa miles de colonos, étnicu o nacional francés de les antigües colonies d'África septentrional y occidental, la India ya Indochina a vivir na Francia continental. Envalórase que 20.000 colonos vivíen en Saigón en 1945. 1.600.000 pieds noirs europeos emigraron d'Alemaña, Arxelia, Tunicia y Marruecos. En tan solo unos meses en 1962, 900.000 arxelinos franceses salieron d'Arxelia nel desplazamientu más masivu de la población n'Europa dende la Segunda Guerra Mundial. Na década de 1970, más de 30.000 colonos franceses dexaron Camboya mientres el réxime del Jemer Coloráu, una y bones el gobiernu de Pol Pot confiscó les sos tierres y propiedaes de la tierra. En payares de 2004, dellos miles de los aproximao 14.000 ciudadanos franceses en Costa de Marfil abandonaron el país tres díes de violencia antiblanca.

Estensión[editar | editar la fonte]

L'imperiu colonial francés tenía territorios esvalixaos en tolos continentes habitaos.

África[editar | editar la fonte]

{{llista de columnes|2|

}}

Asia[editar | editar la fonte]

El Caribe[editar | editar la fonte]

América del Sur[editar | editar la fonte]

América del Norte[editar | editar la fonte]

Oceanía[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «1524, The voyage of discoveries» (inglés). Giovanni Verrazzano: Lo scropitore del Nord America. Centru Studi Storici Verrazzano. Consultáu'l 14 de febreru de 2009.
  2. «Proyeutu Cartier-Roberval» (francés). La cantera arqueolóxica Cartier-Roberval. Gobiernu de Québec. Consultáu'l 14 de febreru de 2009.
  3. de Champlain, Samuel (1603). Des sauvages, ou, Voyage de Samuel Champlain, de Brouage, fait na France Nouuelle, l'an mil six cens trois. París: Chez Claude de Monstr'œil, tenant sa boutique na Cour du Palais, au nom de Iesus. OCLC 71251137.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]