Indochina francesa

Coordenaes: 21°02′N 105°51′E / 21.03°N 105.85°E / 21.03; 105.85
De Wikipedia
(Redirixío dende Indochina Francesa)
Reinu de Kampuchea
Annam
Protectoráu francés de Camboya
protectoráu francés de Tonkin
Indochina francesa
(de 1887 a 1954)
Federación
flag of French Indochina (en) Traducir
Alministración
Capital Ciudad Ho Chi Minh (de 1887 a 1902)
Ḥanói (de 1902 a 1945)
Ciudad Ho Chi Minh (de 1945 a 1954)
Forma de gobiernu Federación
Xeografía
Coordenaes 21°02′N 105°51′E / 21.03°N 105.85°E / 21.03; 105.85
Superficie 750000 km²
Demografía
Población 21 599 582 hab.
Densidá 28,8 hab/km²
Economía
Moneda piastra de la Indochina Francesa (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La Indochina francesa (en francés: Indochine française; en vietnamita: Đông Dương thuộc Pháp; en camboyanu: សហភាពឥណ្ឌូចិន; en laosianu: ຝຣັ່ງແຫຼັມອິນດູຈີນ) foi una federación de protectoraos nel sureste d'Asia que formaba parte del Imperiu colonial francés.

Oficialmente, foi conocida como la Unión Indochina (en francés: Union Indochinoise), y dempués de 1946 convertir na Federación Indochina (en francés: Fédération indochinoise) como parte de la Xunión Francesa. Taba formada por una federación de tres rexones vietnamites (Cochinchina, Tonkín y Annam) xunto a los protectoraos de Laos y Camboya. Dependió tamién del gobiernu francés d'Indochina la concesión de Kouang-Tchéou-Wan, parte de la güei Zhanjiang.

En 1902 la capital colonial foi treslladada de Saigón, na Cochinchina, a Ḥanói (Tonkín). Mientres la Segunda Guerra Mundial la colonia foi alministrada pola Francia de Vichy y quedó baxu ocupación xaponesa hasta 1945. A empiezos de 1941 el Viet Minh, una guerrilla comunista liderada por Ho Chi Minh, empezó una revuelta contra'l poder colonial francés y la ocupación xaponesa, que tres el final de la guerra mundial desaguaría na conocida como Guerra d'Indochina (1946-1954). En Saigón l'anticomunista Estáu de Vietnam, lideráu pol antiguu emperador vietnamita Bảo Đại, llogró la so independencia en 1949, mientres el Reinu de Luang Prabang y Camboya llograben mayor autonomía. D'alcuerdu a los alcuerdos alcanzaos mientres la Conferencia de Xinebra, el Viet Minh reafitó'l so gobiernu sobre Vietnam del Norte, anque'l gobiernu de Bảo Đại siguió les sos actividaes y poder en Vietnam del Sur.

Los alcuerdos de Xinebra significaron el final del poder colonial francés na península d'Indochina y tamién el principiu del fin del so imperiu colonial.

Historia[editar | editar la fonte]

Presencia europea anterior[editar | editar la fonte]

Los portugueses fueron los primeres que desembarcaron nes mariñes d'Indochina en 1511. Los españoles llegaron poco tiempu dempués y caltuvieron un tratu colos habitantes de la rexón, que se caltuvo estable mientres llargu tiempu. Más tarde el holandeses construyeron una factoría en Ḥanói, capital de Tonkín. Los primeros misioneros católicos desembarcaron en Conchinchina nel añu 1615 y en Tonkín en 1626. Los comerciantes de la Compañía Holandesa de les Indies Orientales establecer en Tonkín en 1636, los ingleses en 1672 y los franceses en 1684. Con al respective d'España, los primeros datos sobre contactos col rei d'Annam fueron per mediu de los sos misioneros. La embaxada española realizada en 1645 constó de dellos relixosos y soldaos. Los embaxadores fueron recibíos pol rei de Annam y 4000 homes de les tropes annamitas. El 7 de xunetu de 1676 dellos dominicos españoles de les Filipines encargar de la misión de Tonkin central. Pero a partir del sieglu XVIII fueron escorríos, resultando asesinaos munchos misioneros: Leziniana (1745), Jacinto Castañeda (1745), Odorico (1834), l'obispu Ignacio Delgado (1839), Henarez Fernández y Jiménez (1839). Per otru llau, dende finales del sieglu XIX (1887), Francia trataba d'estender el so imperiu per Asia con ciertes ventayes sobre los británicos, sobremanera en zones d'influencia china como'l Reinu de Annam (darréu Vietnam).

En 1787 el rei Nguyen Anh foi espulsáu de Conchinchina por causa de una sulevación, por cuenta de esta situación realizó un pactu con Lluis XVI pol cual vencía a Francia la península de Turana más dos pequeñes islles en cuenta de empresta-y sofitu bélicu. En 1789 llegó a Conchinchina procedente de Siam l'obispu francés Pigneau de Behaine, en calidá de plenipotenciario de Lluis XVI. Pigneau de Behaine consiguió ganar a los sulevaos. Con esta victoria, Nguyen Anh pudo proclamase emperador sol nome de Gia Long, llevando a cabu la unión de Tonkin y Conchinchina con Annam (1802). Sol reináu de los sos socesores fueron escorríos los cristianos, que les sos comunidaes d'orixe español y francés estendiérense amenaciando la independencia del imperiu. Les persecuciones aumentaron sol reináu d'El to-Duc, lo que sirvió como sida a Francia pa unviar una escuadra a les órdenes de Lilieux Villeneuve. Con esta premisa subyace un camín a la creación d'una futura colonia na zona.

Oríxenes del establecimientu francés[editar | editar la fonte]

Unos venti años más tarde y de resultes del asesinatu de 10 000 cristianos y del obispu español José María Díaz Sanjurjo, una espedición francu-española foi entamada al mandu de Rigault de Genouilly, xefe de les fuercies navales de Francia en China. El conde Waleswki, ministru francés d'Esteriores solicitó a la reina Sabela II la cooperación d'España al traviés de la unviada de tropes dende Filipines. El gobiernu español aceptó unviando alredor de 1500 homes so les órdenes del coronel Ruiz de Lanzarote, que desembarcó'l 31 d'agostu de 1858 conquistando les fortificaciones annamitas.

Mapa d'Indochina qu'amuesa les meyores y anexones franceses (n'viola).

El 16 de febreru de 1859 la ciudá de Saigón tamién foi conquistada poles tropes de Ruiz de Lanzarote. Nel mes d'abril del mesmu añu, a pesar del amenorgamientu de les fuercies espedicionaries provocaes pola unviada de parte del contingente francés a China, vuelve producise una nueva victoria contra los annamitas, pero la escasez de tropes obligó al mandu francés a sacupar Saigón el 23 de mayu de 1860. Na zona quedaron solo alredor de 1000 militares franceses y españoles, que llucharon contra les fuercies annamitas, superiores en númberu a les suyes. El 5 de xunu de 1862 roblar en Saigón un tratáu de paz poniendo fin a la guerra nel que s'alcordaba:

  • 1º. La cesión a Francia de les provincies de Bieng-Hoa, Gia-Dinh y Finh-Toung, y la islla de Poula-Condare.
  • 2º. Franceses y españoles podíen comerciar nos puertos de Turana, Balal y Luang-an.
  • 3º. El reinu annamita tenía de pagar una indemnización de 4 millones de pesos, suma de la que s'apoderaron íntegramente los franceses.

Tres el conveniu de Hué en 1867, l'emperador de Annam venció a Francia la provincia de Saigón, Vien-Hoa y My-tho. Esti territoriu foi entamáu sol nome de Conchinchina Francesa. En 1870 l'esplorador Dupuis remontó'l Songka hasta Yun-nan, pero la guerra francu-alemana paralizó la misión. Dupuis volvió a entamar les sos esploraciones en 1873 y apoderóse de los fuertes de Hanói en Tonkin. En 1874 roblóse un conveniu en virtú del cual abríense trés nuevos puertos al comerciu francés y nel mesmu añu vencer a esti país la zona de la desaguada de Songka. A esto, el Reinu de Annam caltenía l'incumplimientu del tratáu robláu en 1869; como respuesta l'almirante francés Courbet destruyó los fuertes de Hué obligando con posterioridá al emperador El to-Duc a reconocer el protectoráu de Francia sobre Annam y Tonkin (25 d'agostu de 1884).

Meses más tarde morrió l'emperador El to-Duc, y depués de los efímeros reinaos de Kien-Phuc y Ham-Nghi, un sobrín d'El to-Duc llamáu Dong Khanh xubió al tronu (1885-1889). Dempués d'él reinaron Thanh Tai (1889-1907), Duy Tan (1907-1916) y Khai Dinh (1916-1925), al qu'asocedería'l so fíu Bao Dai.[1]

Alministración francesa[editar | editar la fonte]

Francia asumió la soberanía sobre Annam y Tonkín tres la Guerra Franco-China, que duró de 1884 hasta 1885. La Indochina Francesa foi formada n'ochobre de 1887 por Annam, Tonkín, Cochinchina y el Reinu de Camboya. Laos amestar en 1893. La federación duró hasta 1954 y la capital yera Saigón. Los franceses dexaron nel poder a los soberanos locales, que yeren los emperadores de Vietnam, los reis de Camboya y los reis de Luang Prabang, pero na práutica estos actuaben solo como testaferros.

Tropes xaponeses entrando en Saigón en 1941, nel contestu de la ocupación de la Indochina francesa.

Tres l'empiezu de la Segunda Guerra Mundial, en setiembre de 1940 la Francia de Vichy —que se sometiera a l'Alemaña nazi— aportó a les demandes de Xapón pa consiguir l'accesu militar a Tonkín. Darréu, esto dexó a Xapón un meyor accesu a China mientres la Guerra chinu-xaponesa contra les fuercies de Chiang Kai-shek, pero solu foi parte de la estratexa de dominación de Xapón del océanu Pacíficu y otres porciones del sureste d'Asia. Sicasí, la ocupación militar nun vieno acompañada d'una influencia n'otros ámbitos, dexando la situación alministrativa tal que taba antes de la so llegada.

El 9 de marzu de 1945, ante la situación na que s'atopaba la guerra, Xapón decidió aprovechar la coxuntura pa tomar el control de la zona. Los xaponeses establecieron un control efectivu na zona hasta que'l gobiernu xaponés rindir n'agostu, dempués de que les bombes atómiques fueren llanzaes sobre Hiroshima y Nagasaki.

Decadencia del poder colonial[editar | editar la fonte]

Dempués de la guerra, Francia intentó controlar de nuevu la rexón, pero'l Vietminh, una organización de nacionalistes comunistes vietnamites dirixíos por Ho Chi Minh, oponer a los franceses. Paradóxicamente, los franceses enfrentar a un vietnamita instruyíu en Francia. Mientres la Segunda Guerra Mundial, los Estaos Xuníos sofitaren al Viet Minh na resistencia contra los xaponeses; esti fechu facilitó qu'ocuparen el vacíu de poder nel país dempués de la marcha de los franceses en marzu de 1945. En persuadiendo al emperador Bao Dai p'abdicar nel so favor el 2 de setiembre de 1945, Ho, yá como presidente, declaró la independencia de la República Democrática de Vietnam. Pero antes del final de setiembre, una fuercia conxunto de soldaos británicos y franceses, xunto coles tropes xaponeses prindaes, restauraron el control francés. La llucha dio como resultáu la conocida como Guerra d'Indochina. En 1950, Ho declaró nuevamente una República Democrática de Vietnam independiente, que foi reconocida pol Partíu Comunista Chinu y la Xunión Soviética.

La llucha caltener hasta marzu de 1954, cuando'l Vietminh venció a les fuercies franceses na decisiva batalla de Dien Bien Phu. Esto traxo la división del territoriu na República Democrática de Vietnam (nel norte, sol control del Vietminh) y l'Estáu de Vietnam nel sur (col sofitu d'Estaos Xuníos, Reinu Xuníu y Francia). Los fechos de 1954 tamién marcaron el fin del control francés na rexón y l'entamu de la influencia d'Estaos Xuníos en Vietnam del Sur, fechu qu'años más tarde desaguaría na llamada Guerra de Vietnam.

Indochina en 1891 (apaecíu en Monde Illustré).
1. Panorama de Lac-Kaï, Puestu fronterizu francés en China.
2. Yun-nan, nos muelles de Ḥanói.
3. Cai anubierta en Hanói.
4. Llanura de Hanói.

La separación foi alcordada na Conferencia de Xinebra, onde los Estaos Xuníos d'América, la Xunión Soviética, Reinu Xuníu, Francia y la República Popular China tamién aldericaron sobre puntos concretos a la Guerra de Corea. Tres lo acaecío en Xinebra Francia abandonó cualquier intención de reclamar el territoriu na península d'Indochina.

Demografía[editar | editar la fonte]

Les etnies laosiana y khmer yeren la base de la población de dicha federación. Tamién otres etnies como la muong, tay, cham, o hmong, que fueron dende siempres (sacante los cham) una minoría nos países qu'anguaño componen la rexón, desencadenaron conflictos contra les etnies mayoritaries. Una población de chinos topar polo xeneral nes grandes ciudaes, especialmente nel sur de Vietnam y Camboya.[2]

La relixón mayoritaria foi'l budismu, de l'aguada Mahāyāna; la que foi influyida de la mesma poles práutica confucianistes en Vietnam, y el Theravada nes actuales naciones de Laos y Camboya. Mientres la dómina colonial hubo una intensa actividá de los misioneros católicos franceses y, de resultes, alredor del 10 % de la población de Tonkín convertir a la fe católica, ello ye que cuando s'independizaron les citaes naciones, diches minoríes fueron repetidamente reprimíes polos gobiernos que, hasta l'actualidá, rixeron na zona.

La población francesa na península Indochina foi —en rellación cola población total— menor que la instalada n'otres colonies, como n'Arxelia. En 1940 había solo alredor de 40 000 civiles franceses viviendo n'Indochina, ensin cuntar los efectivos militares. Esto asocedió porque Indochina foi una colonia económica en llugar d'una colonia pal reasentamiento. Amás, la distancia con al respective de la metrópolis convertir na más alloñada de les colonies franceses.

Mientres el periodu colonial, el francés foi l'idioma principal na mayor parte de los ámbitos, amás foi enseñáu a la población rural, anque la mayoría de la población siguió usando nel ámbitu familiar y nes interacciones cotidianes la so propia llingua materna. Tocantes a les élites, utilizaben el francés como principal llingua.

Por cuenta de la influencia colonial, el francés inda lu falen los grupos con mayor formación intelectual y los vieyos. Amás el francés úsase como llingua diplomática y segundu idioma del gobiernu nos países qu'integren anguaño la península d'Indochina (Vietnam, Laos y Camboya).

Economía[editar | editar la fonte]

Anverso moneda annamita con resello francés que circuló n'Indochina.

Cola llegada de la espedición francoespañola, empezaron a circular monedes occidentales xunto a les yá esistentes. Pa dexar el so usu, estes pieces marcar con un punzón circular que contenía una águila imperial, la lletra «N» y nel pie'l numberal III. El tamañu del punzón yera de 15 milímetros. Conócense monedes españoles (8 reales), franceses (5 francos), annamitas (dos dragones) y austriaques (talers de María Teresa) con esta contramarca. Toles monedes que contienen esta marca lleven fecha anterior a 1859, momentu nel que se conquista Saigón per parte de Napoleón III. Esisten condecoraciones d'esta efeméride.[3]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. José Saínz Ramírez: "Imperios Coloniales", imprenta Nacional, 1942, Madrid.
  2. -y Vietnam compte à lui seul cinquante quatre ethnies, présentées au Musée Ethnographique de Hanoi.
  3. José Antonio de la Fuente: "La plata de la Nao de China", Muséu d'Arte Oriental de Salamanca, imprenta comercial Segovia, 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]