Franciscu I de Francia

De Wikipedia
(Redirixío dende Francisco I de Francia)
Franciscu I de Francia
rey de Francia (es) Traducir

1r xineru 1515 - 31 marzu 1547
Luis XII (es) Traducir - Enrique II de Francia
Vida
Nacimientu Cognac[1]12 de setiembre de 1494[2]
Nacionalidá Bandera de Francia Reinu de Francia [3]
Muerte Rambouillet[1]31 de marzu de 1547[2] (52 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte enfermedá
Familia
Padre Carlos de Orleans
Madre Luisa de Saboya
Casáu con Claudia de Francia, reina de Francia (1514 – 1524)[4]
Lleonor d'Austria (1530 – 1547)[5]
Pareyes Ana de Pisseleu (es) Traducir
Françoise de Foix
La Belle Ferronnière (es) Traducir
Claude de Rohan-Gié (es) Traducir
Jacquette de Lansac (en) Traducir
Marie Gaudin
María Bolena (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Dinastía Valois (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes francés medio (es) Traducir
francés
Oficiu políticu, coleicionista d'arte, mecenes, monarcalliteratu
Premios
Serviciu militar
Lluchó en batalla de Marignano (es) Traducir
Batalla de Pavía (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Francisco I de Francia (12 de setiembre de 1494Cognac – 31 de marzu de 1547Rambouillet), conocíu como'l Padre y Restaurador de les Lletres, el Rey Caballero y el Rei Guerrero, foi consagráu como rei de Francia el 25 de xineru de 1515 na catedral de Reims, y reinó hasta la so muerte en 1547.

El so reináu dexó a la nación francesa exercer un papel importante nos asuntos europeos y asitiase como una potencia económica de primer orde. Fíu de Carlos d'Angoulême y de Luisa de Saboya, pertenecía a la caña Valois-Angoulême de la dinastía de los Capeto.

Francisco I ta consideráu como'l monarca emblemáticu del periodu del Renacimientu francés. El so reináu dexó un desenvolvimientu importante de les artes y les lletres en Francia.

Nel planu militar y políticu, el reináu de Francisco I tuvo llaráu de guerres y d'importantes acontecimientos diplomáticos. Tuvo un rival poderosu na figura del emperador y rei d'España Carlos I y tuvo de cuntar colos intereses diplomáticos del rei Enrique VIII d'Inglaterra, siempres deseosu d'asitiase como aliáu d'unu o otru bandu. Francisco I rexistró ésitos y fracasos, pero nun lu dexó al so enemigu imperial concretar los sos planes, que la so realización comprometería la integridá del reinu. Los esfuercios de los dos soberanos católicos en combatise l'unu al otru acarretaron pesaes consecuencies pal Occidente cristianu al dexar que l'imperiu otomanu apoderar de la cuasi totalidá del reinu d'Hungría y llegara hasta les puertes de Viena.

Biografía[editar | editar la fonte]

Mocedá y educación[editar | editar la fonte]

Francisco I nació'l 12 de setiembre de 1494 en Cognac (Charente). El so nome vien-y del so padrín, Francisco de la Rochefoucauld.[8] El so padre Carlos d'Angoulême, al cual Francisco nunca conoció, yera'l primu del rei Lluis XII de Francia y el fíu menor de la duquesa de Milán Valentina Visconti (1368-1408).

Ensin herederos, Lluis XII fixo llegar a la corte d'Amboise al pequeñu Francisco, acompañáu de la so madre Luisa de Saboya y de la so hermana mayor Margarita. Foi nesi castiellu y a veres del Loira onde creció Francisco.

Luisa de Saboya, vilba a los 19 años en 1495 cuando Francisco nun tenía más que 2 años, crio sola a los sos dos fíos. Yá de neñu, arrodiar de compañíes que caltendríen la so influencia hasta la so vida adulta, tales como Ana de Montmorency (1492-1567), Martin de Montchenu, Felipe de Brion y Roberto de La Mark, señor de Fleuranges.[9] En 1502, Francisco cayer del caballu y alcuéntrase n'estáu críticu. La so madre cai enferma y nun vive más que pal sanamientu del so fíu a quien llama «César».

Cuando Francisco apuerta al tronu en 1515, tien 20 años y la reputación de ser un humanista. Escueye como emblema la sacavera. La so entrada en París el 15 de febreru de 1515 marca'l tonu del so reináu. Vistíu con un traxe en tela de plata y enllastráu de xoyes, encabrita al so caballu y llanza monedes al ensame. Ente que los sos dos predecesores, Carlos VIII de Francia y Lluis XII, pasaron enforma tiempu n'Italia, nun aprovecharon el movimientu artístico y cultural qu'ellí se desenvolvía. Sicasí, ellos dexaron el florecimientu ulterior del Renacimientu en Francia.

El contautu ente la cultura italiana y francesa mientres l'enllargáu periodu de les campañes d'Italia introdució les novedoses idees en Francia nel momentu que Francisco recibía la so educación. Munchos de los sos preceptores, ente los que se destacar François Desmoulins, el so profesor de llatín (llingua que Francisco nunca va asimilar dafechu), l'italianu Gian Francesco Conti y Christophe Longueuil, inculcaron nel mozu Francisco una enseñanza fondamente inspirada pol pensamientu italianu. La madre de Francisco taba interesada tamién nel arte renacentista y tresmitió esa pasión al so fíu, que, mientres el so reináu, apoderó la llingua italiana a la perfeición. Sicasí, nun ye posible asegurar que Francisco recibiera una formación humanista, sí, sicasí que recibió una educación que la sensibilizó (muncho más qu'a los sos predecesores) a esi movimientu cultural.

Un príncipe de la Renacencia[editar | editar la fonte]

El mecenes y los artistes[editar | editar la fonte]

Mediu testón de plata cola efixe de Francisco I.

Pa la dómina en que Francisco I apuerta al tronu, les idees del Renacimientu espublizárense en toa Francia, siendo Francisco unu de los promotores d'esi espardimientu. Encarga numberosos trabayos a los artistes a los que fai viaxar a Francia. Dellos trabayen pa él, ente ellos Andrea del Sarto y Leonardo da Vinci. Francisco I manifiesta un verdaderu ciñu pol vieyu home, al que llama «padre mio» y a quien instala en Clos Lucé, al algame del château royal d'Amboise. Leonardo apurre los sos más célebres obres, tales como La Gioconda, La Virxe, el Neñu Jesús y Santa Ana y San Xuan Bautista. El rei confía-y diversu misiones, como la organización de les fiestes de la Corte en Amboise, la creación de traxes y l'estudiu de diversos proyeutos. Vinci permanez en Francia hasta la so muerte, nos brazos del rei según una lleenda puesta en dulda por ciertos documentos históricos.

Mientres una esposición de pintura a empiezos del sieglu XIX, pudo apreciase un cuadru de Gigoux representando a Leonardo da Vinci agonizante en brazos de Francisco I, tema yá encetada en 1781 por François-Guillaume Ménageot. La tradición pola que la pintura tuvo'l so propósitu fuelga namái sobre un epitafiu llatín. Leonardo da Vinci morrió nel castiellu de Cloux (actual Clos Lucé), en Amboise, el 2 de mayu de 1519. Agora bien, nesa dómina, la Corte taba en Saint-Germain-en-Laye, onde la reina dio a lluz al rei Enrique II de Francia el 31 de marzu, y les ordenances reales feches el 1º de mayu tán rexistraes nesi sitiu. Entá más, el diariu de Francisco nun señala nengún viaxe del rei hasta'l mes de xunetu. Amás, l'alumnu de Leonardo, Francesco Melzi, a quien esti mandó los sos llibros y pinceles y fixo depositariu del so testamentu, escribió a un hermanu del gran pintor una carta na que-y rellata la muerte del so maestru.

Descendencia[editar | editar la fonte]

Francisco I xubió al tronu a la muerte de Lluis XII, con que la so fía Claudia habíase casáu. Tendría nesti matrimoniu siete fíos:

1. Luisa (19 d'agostu de 1515-21 de setiembre de 1517). Comprometida de volao a Carlos I d'España.

2. Carlota (23 d'ochobre de 1516-8 de setiembre de 1524). Muerta de rubéola. Inspiró a la so tía, Margarita d'Angoulême, reina de Navarra'l poema Diálogos en forma de visión nocherniega, d'enclín reformista.

3. Francisco, Delfín y duque de Bretaña (28 de febreru de 1518-10 d'agostu de 1536).

4. Enrique, duque d'Orleans, Delfín y rei de Francia como Enrique II, (31 de marzu de 1519-10 de xunetu de 1559). Casáu con Catalina de Médicis, tendría diez fíos, ente ellos los últimos trés reis de la dinastía Valois (Francisco II, Carlos IX y Enrique III) ya Isabel, reina consorte d'España; Claudia, duquesa de Lorena, y Margarita, reina de Navarra y Francia.

5. Madalena, (10 d'agostu de 1520-9 de setiembre de 1537). Reina d'Escocia como esposa de Xacobu V. Muerta de tuberculosis.

6. Carlos, (22 de xineru de 1522-9 de setiembre de 1545). Duque d'Angoulême.

7. Margarita (5 de xunu de 1523-14 de setiembre de 1574). Duquesa de Berry y duquesa de Saboya, por matrimoniu col duque Manuel Filiberto de Saboya. Lluis XV baxó d'ella pola so madre María Adelaida de Saboya. Margarita foi considerada de volao a la muerte de Juana Seymour como posible novia d'Enrique VIII.

Política esterior[editar | editar la fonte]

Al mandu de un exércitu de 40 000 homes, coló a Italia pa llograr la victoria na batalla de Marignano, trunfu que, acompañáu de los trataos de paz subsiguientes, dieron a la monarquía francesa una estabilidá na so frontera colos cantones suizos que s'enllargó hasta 1792. Anque la victoria de los franceses consiguió la cesión del Milanesado, provocó la desestabilización del equilibriu de fuercies n'Europa y l'intervención posterior del emperador Carlos V n'Italia.

Desembarcu de Francisco I nel puertu de Valencia. Oleu realizáu en 1876 pol pintor Ignacio Pinazo.

Delles guerres enfrentáron-yos pola posesión d'Italia, na primera de les cualos Francisco I foi vencíu y fechu prisioneru na Batalla de Pavía (1525), viéndose obligáu a roblar el Tratáu de Madrid (1526), pol cual arrenunció a los sos derechos sobre importantes zones de la península itálica (Milanesado, Xénova, Nápoles) y otros territorios vecinos del reinu de Francia (Borgoña, Artois, Tournai y Flandes).

Los dominios reales mientres el reináu de Francisco I.

La espada de Francisco I, prindada en dicha batalla, permaneció n'España mientres 283 años hasta'l 31 de marzu de 1808, fecha en que foi apurrida en Madrid al exércitu invasor francés pa face-y la llegar a Napoleón Bonaparte, quien manifestara'l so interés al Secretariu de Despachu, Pedro Ceballos Guerra, al traviés del duque de Berg. Fernandu VII, deseosu naquellos momentos de llograr el favor del emperador, autorizó dicha devolución. Inclusive Napoleón reprendió a Murat por aquel actu innecesariu de provocación al pueblu español consentíu pol mozu Borbón ensin tener en cuenta la humildación que representaba.[10]

Tres un nuevu conflictu, en 1529, róblase una nueva paz: la de Cambrai o de les Dames, pactu asina llamáu porque foi axustáu y robláu por Luisa de Saboya y Margarita d'Austria, madre y tida, respeutivamente, de los reis en discordia. Una de les clauses de dichu tratáu establecía que Francisco I, yá viudu, cásase cola archiduque Leonor d'Austria, reina viuda de Portugal. Esti matrimoniu puramente políticu celebró'l 5 d'agostu de 1530 y nun tuvo descendencia.

Darréu, en 1538 roblóse la tregua de Niza, a la que siguió, en 1544, la Paz de Crépy, que punxo fin a les lluches ente Carlos I y Francisco I. Esti rei enllantó en Francia les bases del absolutismu monárquico y foi proteutor de les ciencies y les artes; fundó'l Colexu de Francia y l'Imprenta Real, ordenó empecipiar la construcción del palaciu del Louvre. Gobernó cuasi como rei absolutu, ensin convocar los Estaos Xenerales. Vivió con gran ostentación mientres el so reináu.

Nel so reináu, amás de les guerres contra Carlos I d'España, empezaron les manifestaciones d'intolerancia escontra los protestantes en Francia (conocíos como hugonotes), lo que sería l'orixe de les cruentes guerres de relixón qu'afararon el país nes décades posteriores. Asoceder el so fíu Enrique II.

Na cultura popular[editar | editar la fonte]

La vida disoluta de Francisco I inspiró a Victor Hugo a escribir una obra teatral «El rei préstase» estrenada en 1832 y duramente atacada pola censura. Giuseppe Verdi, inspiráu de la mesma na obra de Victor Hugo, compunxo la so ópera Rigoletto (1851), onde Francisco I ye llamáu'l Duque de Mantua y el so bufón Triboulet, Rigoletto. Nesta obra, Verdi mandó a la música la pieza «La donna è mobile».



Predecesor:
Lluis XII
Rei de Francia

1515 - 1547
Socesor:
Enrique II
Predecesor:
Maximiliano Sforza
Duque de Milán
1515 - 1525
Socesor:
Francisco II Sforza

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Франциск I. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 118534947. Data de consulta: 14 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Identificador BVMC de autor: 60967. Afirmao en: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Data de consulta: 13 mayu 2020. Llingua de la obra o nome: castellanu.
  4. 4,0 4,1 4,2 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. Identificador de persona en The Peerage: p10246.htm#i102458. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  6. 6,0 6,1 6,2 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  7. valor desconocíu. «Q21473224» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume VIII, 1892. 
  8. acordies con Antoine Roullet (encargáu de los trabayos empobinaos na universidá de París-Sorbonne) en Historia mensual n° 727 : «El so nome vien-y yá dende Italia, en referencia a François de Paul, ermitañu italianu llegáu a Francia en 1482»
  9. René Guerdan, François Ier, p. 46
  10. Sánchez Mantero, Rafael (2001). Fernandu VII. Madrid: Arlanza, páx. 69. ISBN 84-95503-23-9.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]