Guerres de relixón de Francia

De Wikipedia
Guerres de relixón de Francia
Parte de guerres de relixón n'Europa
Fecha 1562 → anguaño
Llugar Francia
Resultáu Victoria de los «Politiques»
Consecuencies El Edictu de Nantes concedió a los hugonotes derechos sustanciales en determinaes zones; París con otros territorios fueron declaraos de forma permanente católicos.
Belixerantes
Protestantes:
Hugonotes
Inglaterra
«Politiques»:
Reis de Francia
Católicos:
Lliga Católica de Francia
España
Saboya
Comandantes
Príncipe de Condé
Sabela I Gaspar de Coligny
Enrique II
Catalina de Médicis
Carlos IX
Enrique III
Enrique IV
Casa de Guisa
Felipe II
Papa Sixto V
Carlos Manuel I
[editar datos en Wikidata]

Les Guerres de relixón de Francia fueron una serie d'enfrentamientos civiles que se desenvolvieron nel Reinu de Francia mientres la segunda metá del sieglu XVI. Estremar hasta ocho guerres distintes socedíes ente 1562 y 1598, magar la violencia foi constante mientres tol periodu.

El detonante de les Guerres de Relixón fueron les disputes relixoses ente católicos y protestantes calvinistes, conocíos como hugonotes, exacerbadas poles disputa ente les cases nobiliaries qu'abanderaron estes faiciones relixoses, cuantimás los Borbón y los Guisa.

Arriendes d'ello, la guerra civil francesa tuvo dimensiones internacionales, implicando na llucha a la potencia protestante del momentu, la Inglaterra de Sabela I, cola máxima defensora del catolicismu y mayor potencia de la dómina, la España de Felipe II. Por cuenta de ello, el conflictu influyó de manera determinante nel ésitu de la rebelión de les Provincies Xuníes contra'l dominiu español y na espansión de les confesiones protestantes nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, rexíu pol tíu de Felipe II, l'emperador Fernandu I d'Habsburgu.

El conflictu acabó cola estinción de la dinastía Valois-Angoulême y l'ascensu al poder d'Enrique IV de Borbón, que tres la so conversión al catolicismu promulgó'l Edictu de Nantes en 1598, garantizando una cierta tolerancia relixosa escontra los protestantes. Sicasí, los conflictos ente la Corona y los hugonotes alicáronse dacuando, hasta que'l nietu d'Enrique IV, Lluis XIV, revocó tal tolerancia col Edictu de Fontainebleau de 1685, proscribiendo toa relixón sacante la católica, lo que provocó l'exiliu de más de 200.000 hugonotes.

Causes del conflictu[editar | editar la fonte]

La discordia relixosa[editar | editar la fonte]

Dende finales del sieglu XIV, y n'especial col Renacimientu, habíase alloriáu desenvolviendo una corriente reformista que cuestionaba los tradicionales principios de la relixón católica, según l'autoridá de la Ilesia de Roma, la so rellación colos poderes seculares y la riqueza, influencia política y privilexos acumulaos pol cleru.

Les discordias empiecen nos años 1540 y 1550 por cuenta de destrucciones iconoclastes cometíes por protestantes d'oxetos del ritual romanu que los católicos consideraben sagraos: reliquies, custodies y estatues de santos. A finales del reináu d'Enrique II, el conflictu politízase y al morrer el rei en 1559, los partíos relixosos entamar pa preparar les sos estructures militares. Les guerres de relixón empiecen en 1562 y prosiguen, con intervalos de paz, hasta 1598, al promulgase'l Edictu de Nantes.

Estos disturbios relixosos resulten especialmente difíciles d'estudiar pola so complexidá. A les diferencies relixoses se superponen enfrentamientos políticos, lluches sociales, diverxencies culturales y, a lo último, un contestu européu tirante.

Debilitamientu del poder real[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu XV y empiezos del XVI, la monarquía francesa ampliara extraordinariamente les bases del so poder territorial, financieru, económicu y militar, estableciendo un gobiernu hasta ciertu puntu centralizáu. L'equilibriu ente nobleza y monarquía caltener mientres los reinaos de Francisco I y Enrique II, que se sofitaron na nobleza pa poder gobernar, buscando'l so conseyu y auxiliu, pero ensin dexase apoderar y ensin tolerar nenguna oposición al so poder.

Una nueva alta nobleza espolletara al amparu de la monarquía tres la desapaición de los grandes ducaos de Borgoña y Bretaña. Les families nobiliaries más importantes del momentu yeren los Guisa, los Borbón y los Montmorency, que se van enfrentar ente sigo a lo llargo de les Guerres de Relixón. Estos trés grandes families exercíen el control del gobiernu central, al traviés del favor del Rei, y el gobiernu llocal, per mediu d'una rede de veceríes. Esi equilibriu romper al morrer Enrique II en 1559. Al ser los reis Francisco II y Carlos IX demasiáu incapaces o demasiao mozos pa reinar, la competencia de la nobleza pol favor del rei convertir nuna llucha por controlar el poder real.

Per otra parte, los intentos de reinar madre Catalina de Médicis y el so canciller Michel de L'Hospital por crear una verdadera alministración profesional propia de la Corona, integrada por miembros de la burguesía y la baxa nobleza, provocaron el descontentu de l'alta nobleza, ante lo qu'entendía como una marxinación na so tradicional función asesora. L'intentu de tornar la situación y caltener la continuidá del Estáu per mediu de la tolerancia relixosa namái provocó que dambes faiciones sintiérense agraviaes cola actuación de la Corona. Tou ello combinóse cola desunión relixosa nun movimientu que fadría taramellar la monarquía y sumiría al país nun llargu periodu de lluches intestinas.

La resultancia inmediata foi la rotura del equilibriu del poder políticu, una y bones la casa Montmorency, opuesta de mano a la política real, atopábase firmemente xunida ente sigo y con otros grupos pola relixón, lo que fizo posible la formación de verdaderos partíos políticos, tan poderosos que llegaron a tomar el poder. La esplicación de por qué estes guerres en Francia allargar 36 años, mora precisamente nel tresformamientu de les confesiones en partíos: el Partíu Hugonote y la Lliga Católica. El primeru apaez de resultes de la politización de la Ilesia Reformada, y en defensa de la so fe escoyida frente a los intentos católicos de frenar la so espansión, y la segunda como reaición a los ésitos y escesos de los hugonotes, yá en plena llucha pol poder ente la casa de Borbón y la casa de Guisa-Lorena.

A lo llargo de les Guerres de Relixón, la monarquía, que la so esistencia nunca aportó a cuestionada, perdió'l control de la situación y viose incapaz de reprimir o poner fin a la llucha de partíos, resultando baldíos los esfuercios esplegaos polos dos últimos Valois (Carlos IX, Enrique III y la so madre Catalina de Médicis) pa caltener el poder real ante'l colapsu del orde políticu.

A lo último, cabo destacar l'amplia participación social, pos les Guerres de Relixón implicaron a tolos estratos sociales, dende les élites a les mases populares. Tou ello reflexa una masiva reaición social al progresu de la construcción del Estáu autoritario y unificao, intentando los rebeldes restaurar y revitalizar antigües instituciones o proyeutar otres nueves.

La insubordinación de los franceses toma como modelu'l comportamientu de príncipes y grandes señores, que s'alcen n'armes ensin permisu del monarca. El feudalismu qu'entá se vive en Francia, queda de manifiestu cola progresiva autonomía de los señores y de los sos partidarios. La convocatoria de los Estaos Xenerales, que se llevó a cabu trés vegaes mientres les Guerres de Relixón, da testimoniu patente del debilitamientu de l'autoridá real. Los reis precisaben el sofitu de los sos súbditos pa poder adoptar decisiones que se respetaren; llegó a cuestionase inclusive'l poder real, por aquellos que tamién deseyaben que'l rei plegar a la voluntá d'estos órganos consultivos.

Principales protagonistes[editar | editar la fonte]

Los Valois-Angoulême[editar | editar la fonte]

La casa real gobernante en Francia yera una caña menor de la dinastía Valois, de la mesma caña menor de los Capeto. Taba formada por reinar madre Catalina de Médicis, vilba d'Enrique II, los sos fíos (Francisco II, Carlos IX, Enrique III y Francisco de Alençon) y fíes (Isabel, Claudia y Margot o Margarita).

Los Borbón[editar | editar la fonte]

Borbón.

Descendientes direutos San Lluis IX, los Borbones yeren príncipes de sangre y herederos de los Valois. Topábense estremaos ente católicos y protestantes, y van tener dificultaes pa empericotiar a un verdaderu xefe. Luis de Condé y el so fíu Enrique de Condé, Antonio de Borbón y el so fíu Enrique IV abanderen la causa de los hugonotes, frente al cardenal de Borbón. Finalmente, Enrique IV consiguiría imponese con dificultaes, y a la muerte d'Enrique III asumiría la corona de Francia.

Los Guisa[editar | editar la fonte]

Guisa.

Primos del duque Carlos III de Lorena, xubieron políticamente gracies a Claudio y Francisco de Lorena (los dos primeros duques de Guisa) y al matrimoniu de María de Guisa con Xacobu V d'Escocia, del que nació María Estuardo, reina d'Escocia y esposa de Francisco II. Pertenecieron tamién a la familia el cardenal de Lorena, el duque Enrique de Guisa y Carlos de Mayena.

Los Guisa lideraron al catolicismu francés, fueron inmensamente populares y sirvieron de sofitu a la caediza dinastía Valois, y anque por causa de la so intransixencia la reina madre marxinar dacuando, tornaron de manera triunfal a la primer fila política gracies a la so popularidá y al sofitu d'España. El rei Enrique III trató de llibrase de les inxerencies de los Guisa asesinándolos, pero namái llogró ganase'l despreciu universal de los católicos. En 1588 la Lliga Católica tomó París y espulsó al Rei, que s'apurrió a los protestantes y foi finalmente asesináu por un fanáticu católicu. A pesar de la so derrota y del so sometimientu final a Enrique IV, gociaben del suficiente poder como por que'l Rei prefiriera apautar con ellos a destruyilos.

Los Montmorency[editar | editar la fonte]

Montmorency

Una de les families con más abolengu y poder de Francia. El condestable Anne de Montmorency foi engrandecido por Francisco I, que lo nomó duque y condestable. Anque perdió darréu'l favor d'esti rei, exerció una gran influyencia sobre Enrique II, llogrando una inmensa fortuna. Nesta familia atópense Francisco de Montmorency y los hermanos Châtillon: el cardenal de Châtillon François d'Andelot y Gaspar II de Coligny. Estremaos ente católicos y protestantes, los Montmorency xunir contra la creciente influencia de los sos rivales los Guisa. El so bracéu pol poder fizo que la primer fase de les Guerres de Relixón fora en bona midida una guerra privada ente dambes families.

Los Montmorency fueron los grandes perdedores del conflictu, yá que casi tolos sos miembros morrieron en combate, asesinaos, encarcelaos o exiliaos. Resurdieron xunto a Enrique IV de Borbón, con Enrique de Montmorency-Damville.

La implicación de los países vecinos[editar | editar la fonte]

Xefes d'Estáu mientres les guerres de relixón
Reis de Francia Gobernadores de los Países Baxos españoles Reis d'España Reyes d'Inglaterra
Enrique II Manuel Filiberto de Saboya
Felipe II

Sabela I
Francisco II Margarita de Parma
Carlos IX El duque d'Alba

Enrique III
Luis de Requesens
Don Juan d'Austria

Alejandro
Farnesio

Enrique IV
Pedro Ernesto de Mansfeld
Ernesto d'Austria
Pedro Enríquez de Acevedo
Archiduque Alberto d'Austria
Felipe III

Les guerres de relixón en Francia son tamién la consecuencia de la intervención de países vecinos que traten de debilitala. Al ser ganada Francia na Batalla de San Quintín en 1557 y roblar el Tratáu de Cateau-Cambrésis, ve perder la so hexemonía en beneficiu d'España, vencedora en dicha batalla. Sicasí, y a pesar del so cayente mientres la segunda metá del Sieglu XVI, Francia va siguir siendo una gran potencia europea. La reina d'Inglaterra Sabela I intervién en sofitu de los protestantes, y el rei d'España, Felipe II, va sofitar al clan de los Guisa, católicos intransixentes. Mientres les guerres de relixón, Francia va tar estremada, pos, en dos faiciones sofitaes financiera y militarmente por potencies estranxeres. Mientres los años 1580, Inglaterra y España van enfrentase utilizando Francia como escenariu.

Pero hai tamién reivindicaciones territoriales. Inglaterra desea recuperar Calais, perdida en 1558, y España intenta recuperar la parte septentrional de Navarra. Pela so parte, Saboya, aliada a España, quier recuperar les ciudaes italianes ocupaes per Francia tres les Guerres d'Italia.

Les guerres de relixón en Francia dependen enforma del contestu européu. Esto ye especialmente significativu nel casu de los Países Baxos españoles, nos que los disturbios políticos y relixosos acentuar a partir de 1566. La guerra en Flandes repercute automáticamente nos conflictos franceses y viceversa.

Tamién el rei de Francia recurre a exércitos estranxeros pa restablecer la so autoridá. Recurre a contingentes suizos y italianos, unviaos pol Papa. Dambos bandos recurren a los reiters alemanes. Los españoles utilicen coles mesmes tropes flamenques.

Los oríxenes del conflictu[editar | editar la fonte]

Prolegómenos[editar | editar la fonte]

La execución del maxistráu Anne du Bourg, que criticara con durez a Enrique II pola so represión relixosa.

Los primeros problemes relixosos apaecieron sol reináu de Francisco I (1515-1547). Motivos puramente relixosos aparte, el rei de Francia creía que la doctrina protestante yera nefasta pa la so autoridá. Opúnxose categóricamente a éstos cuando se producen les primeres agresiones iconoclastes a imáxenes y reliquies relixoses. A partir del "asuntu de los pasquinos", que consistió en que los hugonotes punxeron pasquinos propagandísticos por tol país, llegando inclusive al cuartu del Rei, el 18 d'ochobre de 1534 empezó la persecución de los protestantes, publicar los primeros edictos condenatorios.

Foi mientres el reináu del so fíu Enrique II (1547-1559) cuando les tensiones relixoses aumentaron peligrosamente. Más intolerante entá que'l so padre, Enrique II acosó ensin tregua a los herexes. Multiplicó los edictos y creó los tribunales conocíos como "cámares encesos" pa condergalos a la foguera. A pesar d'esa persecución, ésti ye tamién el momentu de mayor puxanza del protestantismu. So la direición d'intelixentes líderes, como Xuan Calvino, el protestantismu foi ganando adeptos. Les redolaes urbanes (artesanos y burgueses) y la nobleza fueron el terrén más aparente pa la so crecedera. El so dinamismu y el so ésitu provocaron l'odiu feroz ente los católicos más fervosos. Dambes confesiones considerar en posesión de la verdá alrodiu de la fe. El país taba en cantu d'una crisis relixosa, y namái la fuerte autoridá del Rei fizo que Francia permaneciera xunida mientres les sos guerres contra España. La tráxica muerte d'Enrique II arriendes de un accidente mientres un tornéu, en 1559, abrió un periodu d'incertidume.

El reináu de Francisco II (1559-1560)[editar | editar la fonte]

Catalina de Médicis.

El primoxénitu d'Enrique II de Francia y de Catalina de Médicis asocedió al so padre a los 16 años. Anque yera mayor d'edá y podía reinar, abandonó'l gobiernu en manes de los tíos de la so esposa María Estuardo, los hermanos Guisa, abanderaos del catolicismu. Los Guisa ocuparon les meyores estancies del palaciu del Louvre, teniendo asina'l control y l'accesu a la persona del Rei. Cola Facienda arruinada poles socesives ganes ante les armes españoles y la Corona caediza, la reina viuda Catalina decidió sofitase nos Guisa, que rápido acoparon los puestos clave. El duque Francisco I recibió'l mandu de los exércitos, y el so hermanu Carlos, cardenal de Lorena, dispunxo de les finances y de los asuntos de la Ilesia. Con oxetu de saniar la Facienda regia, el gastu públicu foi drásticamente recortáu, lo que xeneró numberoses protestes, que fueron duramente reprimíes.[1]

Rotu'l delicáu equilibriu esistente, les rivalidaes ente l'alta nobleza acentuáronse, pero los Montmorency fueron apangaos, siquier temporalmente, al garantizáse-yos los sos cargos y privilexos.[2]

Pela so parte, la Casa de Borbón, la más encoterada del reinu, taba deseosa de recuperar la so preponderancia, perdida tres la rotura ente Francisco I y el Condestable de Borbón en 1523. Na so condición de príncipes de sangre real, los Borbones debieren ostentar la presidencia del Conseyu Real, pero'l Cardenal de Lorena facer col control del mesmu. Antonio de Borbón, rei de Navarra (entiéndase: de la Navarra francesa, al norte de los Pirineos, una y bones el reinu fuera anexonáu por Fernandu II d'Aragón, con menos derechu, anque dempués confirmar les Cortes nes que nun tuvieron presentes los sos opositores, cuando Carlos I, siguiendo los encamientos del Duque d'Alba, que los consideraba indefendibles, abandonó dichos territorios), foi neutralizáu al espachalo a España p'acompañar a Isabel de Valois hasta la residencia del so maríu Felipe II, tres la so boda por poderes en París, na que tuvo representáu pol Duque d'Alba.[3]

La persecución relixosa empecipiada pol cardenal de Lorena, qu'amás yera gran inquisidor de Francia, agravó'l problema relixosu, y a pesar de los intentos mediadores de la reina Catalina, los calvinistes buscaron proteición y lideralgu na persona de Lluis de Borbón, príncipe de Condé, hermanu d'Antonio de Borbón, que na so condición de segundón envaloraba que la causa relixosa podría dexa-y xubir al cume del poder.[4]

La resultancia de too ello foi la Combalechadura de Amboise en 1560, el primer incidente grave de les Guerres de Relixón, que tenía por oxetu faese cola persona del Rei y sustraelo a la influencia de los hermanos Guisa, que seríen estremaos del poder y procesaos. Sicasí, pa evitar implicase direutamente na intriga, Condé dexó la execución del plan en manes d'un noble menor, el Señor de la Renaudie, que la so incompetencia resultó nel descubrimientu de la intriga. El Rei treslladar a la fortaleza d'Amboise, y los conspiradores fueron prindaos y executaos.[5]

Llueu quedó claro que lo único que quería un importante sector de los hugonotes yera acabar colos Guisa, y que quedaríen apangaos si éstos yeren sustituyíos por un Conseyu Real dirixíu polos Borbones. Se entablaron conversaciones, y en redol a reinar madre y el canciller Michel de L'Hospital surdió un partíu políticu” na Corte, que'l so oxetivu yera llograr una solución pacífica al problema relixosu y el reestablecimientu de la supremacía regia. L'asamblea aconceyada a instancies de Catalina en Fontainebleau, n'agostu de 1560, fortaleció la posición de reinar madre, pero foi incapaz d'acabar col predominiu de los Guisa.[6]

Antonio de Borbón, rei de Navarra.

Ante la imposibilidá d'esaniciar a los Guisa, los Borbones inclinar escontra'l calvinismu. Pesó tamién na decisión l'oxetivu de conquistar Navarra, que la so corona pretendíen, a la catolicísima España. Calteniéndose na ortodoxa católica, y colos Guisa nel poder, la rotura con España yera imposible. Pela so parte, los Montmorency favorecíen los disturbios, anque nun tuvieren aliaos colos Borbones. Los hugonotes preparáronse asina pa la guerra, atacando importantes ciudaes del sur y el suroeste francés. La guerra civil paecía inminente cuando la reina madre convocó a Condé y a Antonio de Borbón a Orléans pa responder pola so lleva militar illegal. Arroncháu, el rei de Navarra obedeció, colo que Condé foi arrestáu, xulgáu y condergáu a muerte polos Guisa.[7]

La situación paecía tar en puntu muertu cuando Francisco II, tres 16 meses de reináu, cayó gravemente enfermu en payares de 1560, poco primero de producise la xunta de los Estaos Xenerales en Orléans. Catalina aprovechó la ocasión pa reconciliar a los sos enemigos, perdonando a los Borbones y ufiertándo-yos una posición de privilexu. A cambéu llogró la rexencia del so fíu Carlos, y garantizó a los Guisa que nun seríen castigaos polos sos escesos. Francisco morrió'l 5 d'avientu, colo que María Estuardo tornó a Escocia, y Catalina convertir en reina rexente, tres neutralizar y reconciliar, siquier nominalmente, a les cases de Borbón y Guisa.[8]

El reináu de Carlos IX (1560-1574)[editar | editar la fonte]

Michel de L'Hospital

Catalina de Medici, convertida de facto en gobernante del reinu, aplicar a la xera d'intentar acabar coles divisiones internes, asegurar l'autoridá real y restaurar el poderíu de la monarquía francesa. Carlos IX cuntaba 10 años d'edá, colo que la reina disponía d'un mínimu de 4 años pa llevar a cabu los sos planes. De primeres, a Antonio de Borbón nomóse-y teniente xeneral del reinu y Condé foi puestu en llibertá. El Cardenal de Lorena foi dixebráu del poder, pero Francisco de Guisa foi confirmáu na xefatura del exércitu. Pela so parte, los Montmorency decidieron que podríen espolletar nel nuevu reináu. Asina, la Casa Real y les principales families de la nobleza llograron presentar un frente xuníu nos Estaos Xenerales convocaos n'avientu de 1560. Nun se llogró resolver la desesperante falta d'ingresos de la Facienda, pero sí acabar colos abusos xudiciales, esaniciar aduanes internes y unificar pesos y midíes. Coles mesmes, alcordóse la xunta de los Estaos siquier una vegada cada cinco años.[9]

La reina tampoco llogró xunir al estremáu reinu. La política de tolerancia afilvanada pol canciller Michel de l'Hospital alterió la situación. El edictu de Ramoritin (xineru de 1560), que pretendía solliviar la situación de los protestantes, nun entró a valir, y la política conciliadora de Catalina namái sirvió pa faela paecer débil a los güeyos de los calvinistes, qu'esixíen más y más concesiones, y pa sollertar a los católicos, cada vez más contrarios con ella y colos reformaos. Asina, los Guisa xunir a los Montmorency y al mariscal de Saint-André n'abril de 1561, sofitaos per España, pa caltener la fe católica y entamar una cruzada contra'l protestantismu. Daquella, el calvinismu taba nel so apoxéu: tenía más de dos millones de adeptos, cada vez más politizaos, agafaos y violentos. La situación empioró a los güeyos de los católicos cuando, tres la xunta de los Estaos Xenerales en Pontoise, reclamóse la llibertá relixosa, la confiscación de los bienes eclesiásticos y la instauración d'altes contribuciones pal cleru. L'intentu de negociación, conocíu como coloquiu de Poissy, xeneró entá más división y descontentu, desaguando en nuevos disturbios en París y el sur de Francia. Católicos y protestantes armáronse, y la violencia multiplicar por tol reinu.[10]

La resultancia foi que Catalina de Médici promulgó'l Edictu de Saint-Germain (17 de xineru de 1562), un últimu intentu de solución pacífica a la discordia relixosa. Dexar a los hugonotes prauticar el so cultu fora de les ciudaes y nes sos cases particulares. Amás podíen axuntase en sínodos, previa autorización real. Los ministros reformaos yeren reconocíos y, a lo último, los hugonotes podíen constituyir tamién corporaciones relixoses. Al respective de los nobles, dexábase-yos absoluta llibertá de conciencia. Pero la tolerancia civil instaurada pola reina produció l'efectu contrariu al que se buscaba. Los protestantes refugaben una ciudadanía de segunda clase, los católicos taben furiosos y el Parllamentu negar a ratificalo. Primíu, Antonio de Borbón decidió abandonase el protestantismu y xunise a los Guisa y los Montmorency.[11]

El 18 de marzu, el Duque de Guisa y los sos homes dieron muerte en circunstancies escures a 23[12] protestantes axuntaos nuna granxa pa celebrar el cultu. Foi la llamada matanza de Wassy. Al tornar a París, el Duque foi recibíu como un héroe pol pueblu, que pidía una cruzada contra los hugonotes. La reina Catalina llevó a cabu un últimu intentu pa caltener la paz, pero'l Duque primió a la rexente al apaecer coles sos tropes en Fontainebleau, onde s'atopaba la Corte. El nuevu rei y la so madre fueron forzaos a sigui-y a París cola escusa de protexe-yos de los protestantes, obligándo-yos d'esa manera a tomar partíu polos católicos. En Sens un centenar de calvinistes fueron degollaos. En París, fueron escalaes les cases de los hugonotes ricos. En Tours túvose zarraos a los protestantes trés díes ensin da-yos de comer, depués fueron llevaos a veres del Loira y asesinaos. Pela so parte, Condé abandonó la capital, xuniendo fuercies con Coligny y púnxose a la cabeza de los calvinistes, apoderándose de la ciudá de Orléans. Los hugonotes n'armes proclamaron la so llealtá al Rei, afirmando que tan solo pretendíen llibrase de los Guisa y faer respetar l'edictu que-yos concedía la llibertá del so cultu. Degollaron a dellos católicos, sobremanera sacerdotes, escalaron les ilesies y destruyeron los altares, los crucifixos, los ornamientos, les reliquies, los cuadros y les estatues de los santos que denominaben ídolos, lo cual paecía entós un crime peor que l'asesinatu. Les Guerres de Relixón empezaren.[13]

El conflictu[editar | editar la fonte]

La ofensiva protestante (1560-1570)[editar | editar la fonte]

Na primer fase de les guerres, el protestantismu foi ganando fuercia ente la nobleza y nes ciudaes. El creciente númberu de adeptos desencadenó nos protestantes un impulsu entusiasta que los llevó a creer na posibilidá de convertir a tol país. Tres dellos enfrentamientos, la Masacre de San Bartolomé en 1572 cortó drásticamente el desenvolvimientu del movimientu y punxo fin definitivamente a les ilusiones de los protestantes.

Primer Guerra de Relixón (1562-1563)[editar | editar la fonte]

Francisco de Guisa

Namás empezar la guerra, los hugonotes pidieron ayuda a Xinebra, Inglaterra y a los príncipes protestantes del Sacru Imperiu, ente que la reina y los sos nobles fixeron lo propio con España y los Estaos italianos. Pol tratáu de Hampton Court, Condé consiguió'l sofitu de la reina d'Inglaterra, en cuantes que Felipe II unvió a les sos tropes a lluchar polos realistes.

Hubo dellos escenarios nesta primer guerra. El más importante foi'l que se desenvolvió en redol al Loira y en Normandía. La segunda zona de combate asitiar nel sureste, cuantimás en Languedoc, y la tercer zona de combate desenvolver nel suroeste, onde Blas de Montluc reprimió implacablemente a los protestantes, a los que ganó na batalla de Vergt. Metanes les tarrecibles crueldaes de dambos bandos, al cabu d'un mes los calvinistes consiguieron apoderase d'una gran cantidá de ciudaes, dalgunes bien importantes, como Lyon, Orléans o Rouen, la segunda ciudá del país. En cada conquista, los protestantes escalaben y destruyíen les ilesies. Los católicos sufrieron enormes perdes, pero los hugonotes nun llograron apoderase de Toulouse nin Burdeos, y llueu les fuercies realistes tomaron la ofensiva, empezando una llarga campaña d'asedios pa tratar de recuperar les ciudaes perdíes. Una a una fueron recuperaes Tours, Poitiers, Angers y Bourges. Finalmente, nel asediu de Rouen morrió Antonio de Borbón, dexando por herederu al so nuevu fíu Enrique, que sería educáu por Juana de Navarra nel calvinismu.[14]

La batalla de Dreux (19 d'avientu de 1562) dio ventaya al exércitu real. Condé foi fechu prisioneru, pero'l bandu católicu tamién sufrió la muerte del Mariscal de Saint-André y la captura del condestable Anne de Montmorency. El duque Francisco de Guisa finó coles mesmes al cabu d'un par de meses, asesináu en febreru de 1563, mientres el sitiu de Orléans, al paecer a instancies de Coligny, lo que daría entamu al amargosu deséu de vengación de los Guisa.[15]

La Batalla de Dreux.

Con Guisa muertu y Condé prisioneru, y dambos bandos descabezados, la reina Catalina pudo entamar les conversaciones de paz, que remataron nel Edictu de Amboise (19 de marzu de 1563), pol cual les ciudaes de Rouen, Orleans y Lyon volvieron al control de los católicos. Garantizóse la llibertá de conciencia a los hugonotes y autorizóse el cultu protestante de puertes adientro pal pueblu llanu, y abiertamente nes propiedaes de los nobles, abriendo asina un periodu de tolerancia civil. París y la so contorna quedaron, sicasí, vetaos a los protestantes.[16]

Esta guerra tuvo dures consecuencies. Por causa de la violencia sufierta, ciudaes como Rouen, Orleans y Lyon van pasar a ser la sede del catolicismu más intransixente. El final de la guerra induz a munchos católicos a vengase de los protestantes. Mientres 1563 se entablaron munchos pleitos pa tratar de condergar a los hugonotes qu'escalaren les ilesies. A la fin, la paz impuesta por reinar madre resultó ser bien precaria. L'odiu de los católicos escontra los protestantes aumentó pola tarrecible destrucción qu'éstos causaren nes ciudaes. Tocantes a los calvinistes, siguieron convencíos de que se-yos sometía a una posición subordinada y que yera necesariu reformar Francia. A pesar de la paz, nengunu de los partíos desarmóse, y les rensíes y los deseos de vengación traducir en numberosos asesinatos. Cada bandu acusaba al otru de nun respetar la paz. Con oxetu d'encimentar la mesma y asegurar la llealtá de los nobles a la Corona, el rei Carlos IX foi declaráu mayor d'edá n'agostu de 1563.[17]

Segunda Guerra de Relixón (1567-1568)[editar | editar la fonte]

Luis de Condé

Tres cuatro años de paz, el reinu atopaba otra vegada en cantu del conflictu armáu. El reinicio de les hostilidaes en 1567 tuvo trés razones: el fracasu de l'aplicación del edictu de Amboise nes provincies, les tensiones internacionales y la rivalidá cortesana ente'l Príncipe de Condé y el nuevu hermanu del rei, Enrique, duque d'Anjou, d'apenes dieciséis años. L'ascensión del nuevu príncipe espertó les rocees del ambiciosu Condé, que dexó la Corte pa faer patente la so disconformidá.

En 1566, una violenta fola iconoclasta cayó sobre ilesies y conventos de los Países Baxos. L'exércitu español unviáu dende'l Milanesado a los Países Baxos pa reprimir la revuelta mover a lo llargo de la frontera con Francia. La cercanía d'esta hueste, potencialmente contraria, alicó tantu les medranes de los hugonotes como los del rei de Francia, quien, pa protexese ante un posible ataque español, reclutó un exércitu de mercenarios suizos. La contrata de los suizos multiplicó, de la mesma, les medranes de los hugonotes qu'empezaron a preparar pa una nueva guerra. Ante la represión del Duque d'Alba nos Países Baxos, suplió'l baturiciu ente los hugonotes dirixíos por Coligny, qu'esixeron el sofitu francés a los rebeldes. Sicasí, la reina Catalina nun taba dispuesta a declarar la guerra al so poderosu xenru, y cuando quedó patente que nun toleraría a los reformaos qu'atacaben violentamente a los católicos, los hugonotes empezaron a tarrecer que la reina madre aliar colos españoles p'acabar col protestantismu.[18]

La segunda guerra españó'l 28 de setiembre de 1567 al intentar los líderes hugonotes, dirixíos por Condé, apoderase de la familia real y el cardenal de Lorena nun golpe de mano, la llamada Sorpresa de Meaux. Reinar madre, confiada na so política de concordia, sintióse ultraxada pol ataque de Condé y decidió castigar duramente a los traidores. Los dos exércitos volvieron enfrentase y otra vegada los protestantes fueron ganaos el 10 de payares na Batalla de Saint-Denis, pero'l Condestable de Montmorency cayó nel combate. Reinar madre nomó entós al so queríu fíu Enrique d'Anjou teniente xeneral del exércitu, a pesar de les protestes. El mozu de 16 años foi incapaz de detener la meyora hugonote. Finalmente, el debilitamientu de los dos bandos llevó a la firma de la Paz en Longjumeau'l 22 de marzu de 1568. En cuenta de llicenciar a los mercenarios suizos y volver imponer ensin restricciones l'Edictu de Amboise, los hugonotes comprometer a retirase del territoriu conquistáu.[19]

Tercer Guerra de Relixón (1568-1569)[editar | editar la fonte]

El Duque d'Anjou, futuru Enrique III de Francia.

La paz de Longjumeau nun supunxo'l fin de los enfrentamientos, una y bones los protestantes negar a abandonar les places que conquistaren. A midida que la violencia multiplicar por tol reinu, quedó de manifiestu que la fráxil paz nun valía'l papel en que foi escrita. A los pocos meses de la tregua, reinar madre trató d'antemanase al enemigu y ordenó detener al príncipe de Condé (28 de xunetu de 1568), que, alvertíu, fuxe xunto con Coligny. A la espera del españíu de la guerra, la reina fixo pública la Declaración de Saint-Maur, que revocaba toles concesiones del Edictu de Amboise y prohibía toa relixón que nun fuera'l catolicismu. Poles mesmes feches finó la so fía Isabel de Valois, esposa de Felipe II, colo qu'alianza ente España y Francia empezó a taramellase.[20]

Catalina sobornó al Príncipe d'Orange por que saliera de Francia y abstuviérase d'ayudar a los hugonotes. L'exércitu realista, puestu nuevamente a les órdenes d'Enrique d'Anjou, ganó a les tropes protestantes na batalla de Jarnac, el 15 de marzu de 1569. Los hugonotes sufrieron graves perdes, ente elles el fallecimientu de Condé. Gaspar de Coligny convirtióse entós nel líder de los hugonotes. Recuperó los restos del exércitu y dirixióse al sur pa reclutar más tropes. Tomó amás so la so proteición a los fíos d'Antonio de Borbón y Condé: Enrique de Navarra y Enrique de Condé.[21]

L'Almirante Gaspar de Coligny

Col sofitu de los príncipes protestantes del Sacru Imperiu, los hugonotes volvieron llueu a la ofensiva. Sicasí, los realistes ganar una vegada más na batalla de Moncontour (3 d'ochobre de 1569), colo que los hugonotes fortificáronse en redol al so baluarte de La Rochelle. Les dificultaes p'amenorgar a los rebeldes, la falta de fondos, los celos ente'l Rei y el so hermanu del Duque d'Anjou, y les diverxencies ente la nobleza realista acabaron neutralizando los sos progresos y llevaron a reinar madre a intentar una nueva pacificación. Coligny formó'l llamáu “exércitu de los vizcondes”, con nobles del Languedoc, y recuperó la iniciativa militar. L'Almirante atopar de nuevu colando escontra París cuando se robló una nueva tregua, la Paz de Saint-Germain del 8 d'agostu de 1570. Esti tratáu reinstauraba la llibertá de conciencia y cultu y convertía La Rochelle, Cognac, Montauban y La Charité en places franques pa los hugonotes. Les propiedaes prindaes a los mesmos seríen-yos devueltes y remataría la discriminación por motivos relixosos nos cargos alministrativos y les instituciones del Estáu. Nenguna de les partes sintióse feliz con esta nueva paz.[22]

La guerra de los descontentos (1572-1580)[editar | editar la fonte]

Nesti periodu les Guerres de Relixón paecen más bien un conflictu políticu lleváu por un partíu católicu moderáu, descontentu pol reforzamientu del poder real. En cabeza d'esti movimientu asítiase'l mesmu hermanu del rei, Francisco de Alençon, xunto a l'alta nobleza católica.

Cuarta Guerra de Relixón (1572-1573)[editar | editar la fonte]

En 1572, Sabela I d'Inglaterra aliar con Francia contra España.

Bien posiblemente reinar madre fuera perfectamente consciente de la fraxilidá de la paz de Saint-Germain, pero la mesma apurría-y un tiempu preciosu pa encontiar el reinu y sentar les bases d'una estratexa al llargu plazu que dexara a la dinastía Valois sobrevivir a les guerres de relixón y a los embates de la nobleza llevantina. La hermana del Rei, Margot, convertir nuna pieza fundamental pa la estratexa política del reinu. Pela so parte, Carlos IX casó con Sabela d'Austria, fía del emperador Maximiliano II. Al respective de Enrique d'Anjou, la so proyeutada boda con Isabel d'Inglaterra foi un fracasu, pero al quedar vacante'l tronu polacu, Catalina de Medici empezó a sondiar les posibilidaes de convertir al so fíu favoritu en rei de Polonia. La reina trató coles mesmes d'alcorda-y a Margot un matrimoniu ventaxosu pal reinu, a pesar de los esfuercios del Cardenal de Lorena pa casala col so sobrín Enrique de Guisa (col cual Margot yá caltenía un apasionáu romance). En primer llugar pretendió casásela con Sebastián I de Portugal, pero casi darréu surdió'l proyeutu d'enllazala con Enrique de Navarra, el fíu d'Antonio de Borbón, príncipe de sangre. La reina Xuana III de Navarra, que refugó de planu tal enllaz, finó pocu dempués, al paecer de tuberculosis, magar la lleenda quixo que Catalina la envelenara con unos guantes arumaos.[23]

Como resultáu de la paz de Saint-Germain, el líder hugonote Gaspar de Coligny pasó a formar parte del Conseyu Real. Llueu se ganó la voluntá del nuevu rei Carlos, deseosu de solmenase'l dominiu de la so madre. Col fin de xunir a los franceses nuna empresa común que punxera fin a les guerres civiles, Coligny propunxo l'arrenunciu a l'alianza con España y l'intervención nos Países Baxos en defensa de los sos hermanos de fe, los rebeldes holandeses. Empezó a ayudar clandestinamente a los orangistas con armes y dineru, y cuando un exércitu hugonote crució de callao la frontera d'Artois, foi patente que l'almirante provocaría la guerra pola so cuenta pa forzar al Rei a romper con España, a pesar de la negativa del restu del Conseyu. Para reinar madre quedó claro que suprimir a Coligny yera esencial p'asegurar la paz colos Habsburgu y la sobrevivencia del reinu. Coles mesmes, la boda ente Enrique de Navarra y Margot, que tenía de sirvir p'afitar la paz ente los dos partíos relixosos, nun fixo sinón apinar les tensiones. Católicos y protestantes fixeron patente'l so refugu fronteru al matrimoniu d'una princesa de Francia col rei de Navarra. La corte taba en tensión, y Catalina de Médicis nun llogró llograr el permisu del Papa pa esti matrimoniu escepcional con un herexe. Los prelaos franceses duldaben, nun sabiendo qué actitú tomar. Reinar madre punxo en xuegu tou la so astucia con cuenta de convencer al cardenal de Borbón por qu'oficiara la boda, llográndolo finalmente por aciu un ardid. Margot, sicasí, nun consentir el matrimoniu con un protestante, pa cuelmu tan pocu curiosu, y foi'l mesmu Rei quien hubo d'obligala a asentir cola cabeza.[24]

Representación de la Matanza de San Bartolomé (24 d'agostu de 1572), por François Dubois.

Pela so parte, Coligny siguía reclutando tropes pa entamar la guerra namás peracabada la boda. Catalina llograra que'l so débil fíu alloñar del Almirante y la so proyeutada guerra. El 22 d'agostu de 1572, Coligny foi víctima d'un atentáu orquestado por reinar madre, Anjou y los Guisa, perdiendo'l brazu esquierdu d'un arcabuzazo. Esti atentáu encendió a los miles d'hugonotes atarraquitaos na capital aquel calorosu mes d'agostu. Consciente del peligru protestante, el Rei, desconociendo la implicación de la so madre, entrevistar con Coligny p'asegura-y l'amparu real. La tensión siguió aumentando, y llueu los facciosos católicos y protestantes empezaron a topetar ente sigo. La nueche del 23 d'agostu, un ensame d'hugonotes presentóse ante'l Louvre y les residencies de los Guisa clamando vengación y asegurando que llueu devolveríen el golpe. L'amenaza hugonote y l'investigación empecipiada pol Rei pa esclariar los fechos que, indefectiblemente, conducía hasta Catalina de Médici, apavorió a ésta, qu'actuó a la desesperada. Tarreciendo pola so vida y pola sobrevivencia de la so dinastía, Catalina entrevistar col Rei y fíxo-y parte de la intriga que se preparar, asegurándo-y que namái descabezando a los hugonotes podría evitase una guerra civil. Carlos IX decidió esaniciar a los cabezaleros protestantes, quitando al so cuñáu Enrique de Navarra y al príncipe de Condé. Pero lo que tenía de ser una operación quirúrxica escapó a los designios de los sos autores y convirtióse nuna tarrecible degollina, la Matanza de San Bartolomé, de la que namái escaparon unos pocos hugonotes. La masacre duró 3 díes, mientres los cualos la familia real, incapaz de detener los asesinatos, atrincherar nel Louvre, tarreciendo poles sos vides. Tan tarrecible matanza, acoyida con allegría pol Papa (mal informáu por Reinar Madre) y l'Europa católica, nun llegó a destruyir totalmente el movimientu hugonote, anque sí alterió l'actitú del partíu con al respective de los Valois. La reina Catalina hubo d'enfrentase al fechu de que tanto ella como los sos fíos ganárense l'odiu eternu de los protestantes. Los líderes hugonotes, Condé y Enrique de Navarra, rehenes na Corte, fueron obligaos a abjurar de la so relixón. Aun así, la guerra civil volviera españar.[25]

Los fechos de París desencadenaron aiciones similares en Rouen, Orléans, Burdeos y Tolosa, con un saldu de 10.000 a 15.000 calvinistes asesinaos, obligando al partíu hugonote a reorganizase nes provincies del sur y del oeste, y a empecipiar un movimientu d'aproximamientu escontra'l partíu políticu”, que creía na tolerancia como mediu indispensable p'algamar la paz. El fracasu del sitiu de la Rochelle per parte del exércitu real fai qu'esta guerra termine relativamente llueu. Reinar madre y Carlos IX enfotar n'asegurar la eleición d'Enrique d'Anjou como rei de Polonia, anque por motivos dafechu distintos: reinar madre, por amor al so fíu, y el Rei y los sos hermanos, por odiu y envidia. Tou ello contribuyó a qu'en xunetu de 1573 roblárase un nuevu tratáu de paz, el Edictu de Boulogne, pol cual los hugonotes volvíen tener llibertá de conciencia en tol reinu, lo mesmo que de cultu nes places de La Rochelle, Nîmes y Montauban.[26]

Enrique d'Anjou foi escoyíu finalmente Rei de Polonia el 11 de mayu de 1573. Sicasí, cuando abandonó de mala gana la Corte pa dir a una tierra estraña, yera yá evidente que'l rei Carlos, que la so salú siempres foi pésima, morríase. Metanes un clima de combalechadures, reinar madre Catalina fizo que'l Rei reconociera a Anjou como'l so presuntu herederu, p'asina evitar cualquier xugada de los sos hermanos. L'hermanu menor del Rei, el Duque de Alençon, acobiciaba'l tronu y formó una camarilla qu'incluyía a la so hermana Margot, a los Montmorency, a Condé y a Enrique de Navarra. Pero los talentos de Alençon nun taben al altor de les sos ambiciones, convirtiéndose nun meru preséu de políticos más agudos, decidíos a utilizar al príncipe p'acabar cola reina Catalina. Atayáu un cabileñu intentu d'esta camarilla p'apoderase de la persona del Rei, Carlos entamó una ofensiva contra los Montmorency, arrestando a los líderes familiares, lo que resultó na apaición d'un nuevu partíu contrariu a la Corona, los políticos”. Finalmente, Carlos IX morrió'l 30 de mayu de 1574.[26]

Quinta Guerra de Relixón (1574-1576)[editar | editar la fonte]

Francisco de Alençon, retratáu por Nicholas Hilliard.

Mientres Enrique III fuxía de Polonia a toa priesa pa ocupar el tronu del so difuntu hermanu, empezó la Quinta Guerra de Relixón, col fuximientu de Condé de la Corte na que se topaba en llibertá xixilada dende la Matanza de San Bartolomé. El nuevu Rei foi solemnemente coronáu en Reims el 13 de febreru de 1575 col nome d'Enrique III, y el 15 de febreru casóse con Luisa de Lorena. Anque espertaba les rocees de los sos coetaneos al ser homosexual y por demás amuyeráu, Enrique yera un políticu esperimentáu qu'empezó a gobernar con puxanza, adoptando una política de represión contra los hugonotes, que, a exemplu de La Rochelle, constituyeren un Estáu independiente nel Languedoc. Sicasí, l'alianza de los hugonotes col partíu de los políticos” resultó desastrosa pal nuevu monarca. Condé invadió'l país dende la frontera col Sacru Imperiu al mandu d'un exércitu mercenariu emprestáu pol conde palatín del Rin, Juan Casimiro, en cuantes que'l mesmu hermanu del Rei, Alençon, desertó. La defección foi siguida de la fuxida d'Enrique de Navarra a los sos estaos. Col reinu en cantu de la desintegración, la Quinta Guerra terminó'l 6 de mayu de 1576, cuando'l Rei aceptó signar l'humillante Edictu de Beaulieu, con tal de caltener el tronu. Enrique III echó tola culpa d'asemeyada catástrofe a la so madre y al so hermanu, y enxamás los perdonaría. Los 63 artículos del mesmu fueron el mayor trunfu de los hugonotes hasta la fecha. Alençon, que la so deserción punxo en xaque al rei Enrique, recibió numberosos títulos y propiedaes, incluyendo'l ducáu d'Anjou. La matanza de San Bartolomé foi condergada, y Coligny y los hugonotes muertos, rehabilitaos. Les sos vilbes y güérfanos recibieron pensiones reales mientres 6 años. Los protestantes pasaben a tener ocho places fuertes, y Enrique de Navarra recibió la lugartenencia de la Guyena. Francia comprometer a pagar les soldaes de los mercenarios de Condé, y el conde palatín del Rin recibió propiedaes en Francia y una asignación de 40.000 llibres añales. Finalmente, el Rei comprometer a convocar los Estaos Xenerales antes de seis meses.[27]

Sesta Guerra de Relixón (1576-1577)[editar | editar la fonte]

Sintiéndose humildaos y traicionaos pola debilidá del Rei, los católicos constituyeron un verdaderu partíu políticu, la Lliga Católica, qu'asonsañó la organización y les táctiques emplegaes con tanto ésitu polos hugonotes. En víspores de la xunta de los Estaos Xenerales, el so oxetivu yera obligar al Rei a subordinase a los sos dictaos. Pero al ver que los trés estamentos representaos taríen apoderaos por fanáticos católicos, tantu los hugonotes como los políticos” negar a considerar válida la xunta. Enrique de Guisa, que sofitara tácitamente a la Lliga, empezó a ser consideráu polos católicos el so paladín, y como descendiente direutu de Carlomagno, l'home más indicáu p'acabar cola corrupta dinastía Valois, ocupar el tronu de Francia y acabar cola herexía. Sicasí, esta propaganda resultó contraproducente, al sirvir tan solo pa reconciliar al Rei col so hermanu Alençon, agora duque d'Anjou, quien aselaron el so mutuu odiu pa evitar la hexemonía de los Guisa.[28]

Na xunta de los Estaos Xenerales el Rei decidió ponese a la cabeza de la Lliga, comprometiéndose, na so condición de "Rei Cristianísimo", a lluchar contra los hugonotes. El monarca negóse coles mesmes a aceptar les esixencies de los Estaos o a dexar un ápice de la so soberanía. Pero, pela so parte, los Estaos nun apurrieron nin un céntimu al Rei pa financiar la guerra, de cuenta qu'Enrique convidó en devanéu a los líderes hugonotes a aldericar la situación. La Sexta Guerra foi curtia, pero'l Duque d'Anjou estremar poles sos matances ganándose l'odiu eternu de los hugonotes, pa prestu del Rei y reinar madre, conscientes de que'l presuntu herederu del tronu yá nunca podría xunise a los sos antiguos aliaos. Finalmente, el conflictu concluyó cola Paz de Bergerac del 17 de setiembre de 1577 y col Edictu de Poitiers del 8 d'ochobre, que confirmaba la Paz de Bergerac, acutaba les condiciones del cultu protestante y acababa coles humildaciones más notables del Edictu de Beaulieu.[29]

En cuantes que la reina madre entamaba un viaxe d'apandamientu pel sur de Francia, el rei Enrique y el so hermanu aprovecharon la ocasión pa volver a entamar la so enemistá. Anjou pretendía faese rei de los Países Baxos, lo que significara la guerra con España, y les violentes reñes ente los partidarios de dambos ensangrecieron la Corte. Finalmente, Anjou protagonizó en 1578 una inútil y ignominiosa incursión nos Países Baxos, que indispuso a Felipe II d'España col Rei de Francia. Finalmente, la proyeutada boda d'Anjou con Isabel d'Inglaterra fracasó momentáneamente, ante'l refugu del pueblu y la Corte.[30]

Séptima Guerra de Relixón, o Guerra de los namoraos (1579-1580)[editar | editar la fonte]

En 1579 españó nuevamente conflictu, afortunadamente con baxa intensidá, cuando los escándalos sexuales de Margot, la esposa d'Enrique de Navarra en Nérac, llegaron a oyíos del rei Enrique, que removió la firida colos sos comentarios sarcásticos. Estes prevocaciones y les continues incursiones católiques provocaron la ofensiva de los protestantes descontentos cola última paz. La curtia y absurda guerra concluyó, ente la indiferencia xeneral, con tomar de Cahors por Enrique de Navarra y la Paz de Fleix, el 26 de payares de 1580, que prorrogaba seis años los privilexos de les places fuertes de los protestantes.[31]

Mentanto, la muerte del rei Sebastián de Portugal esfreció les rellaciones con España al reclamar Catalina'l tronu d'esti país percima de los derechos socesorios de Felipe II. Anjou, proclamáu "proteutor de la llibertá los Países Baxos", convenció a Enrique III por qu'ayudara a los rebeldes sitiaos en Cambrai, al empar que trataba d'implicar abiertamente a Inglaterra nel conflictu. En fracasando definitivamente nos sos proyeutos de boda con Sabela I, Francisco d'Anjou entró en Amberes como nuevu señor de los Países Baxos. La so impopularidá namái se vio superada pola frustración que-y suponía ser un soberanu quitáu, un figurón carente de poder en manes de Guillermo d'Orange. N'intentando tomar la so propia capital pola fuercia, y fracasar estrepitosamente ante los tercios españoles empobinaos por Alejandro Farnesio, Anjou careció y retornó a París, reconciliándose con Enrique III antes de morrer el 19 de xunu de 1584. Mientres, les espediciones unviaes por reinar madre pa espulsar a los españoles de Portugal fueron otru completu fracasu.[31]

La ofensiva católica (1580-1598)[editar | editar la fonte]

Nel tercer y últimu periodu los católicos, aliaos con España, traten d'espulsar a los protestantes del reinu. La última fase de les guerres de relixón foi la más sangrienta de toes, una verdadera guerra a gran escala, cola intervención direuta de potencies estranxeres y continues matances enguizaes polos odios acumulaos de 20 años de conflictu.

Octava Guerra de Relixón o Guerra de los trés Enriques (1585-1598)[editar | editar la fonte]

El duque Enrique de Guisa en 1588.

La situación entá se complicaría más cuando se fixo patente qu'Enrique III nun tendría descendencia. Al morrer Anjou producióse una tarrecible crisis dinástica, una y bones la corona correspondía llexítimamente al hugonote Enrique de Navarra, na so condición de primu d'Enrique III en vigésimoprimer grau y descendiente direutu de Roberto de Clermont, sestu fíu de Lluis IX de Francia. Enrique III dexó claro que reconocía al Borbón por socesor so (esperando que se reconvirtiera al catolicismu), pero la Lliga Católica nun reconoció los sos derechos, sinón los del so tíu'l vieyu Cardenal de Borbón.[32]

Españó entós la más llarga y encarnizada de toles Guerres de Relixón, la conocida como "Guerra de los trés Enriques”, yá que nella combatieron Enrique III, Enrique de Navarra y Enrique de Guisa. Frente a los hugonotes aliaos cola Corona, la Lliga Católica cuntaba col sofitu militar y financieru d'España y, tres el fracasu del intentu de reinar madre p'axustar con Guisa, la Lliga fíxose llueu col control de tol norte y el noroeste de Francia, amenaciando París. Enrique III, atrapáu, avenir a roblar el Tratáu de Nemours, el 7 de xunetu de 1585, pol que revocaba tolos anteriores edictos de tolerancia y prohibía el protestantismu. Enrique de Navarra, al ser un herexe, quedaba escluyíu de la socesión al tronu. Amás, la Lliga apoderar de numberoses ciudaes.[33]

Enrique de Navarra, sofitáu militarmente pol Palatináu y Dinamarca, convencer de que namái una victoria decisiva sobre los Guisa podría devolve-y el so llugar na socesión. El conflictu apinóse arriendes de la execución de María Estuardo en febreru de 1587. Decidíu a acabar con Inglaterra, Felipe II precisaba una Francia pacificada pa entamar la so campaña contra Isabel Tudor. Sicasí, les fuercies católiques empobinaes polos favoritos del Rei fueron ganaes, y la Lliga esixó la entrada a valir de lo alcordao en Nemours, según la publicación de les disposiciones conciliares de Trento, la introducción de la Inquisición y la confiscación de bienes de los protestantes pa sufragar la guerra. Los enfrentamientos ente católicos y hugonotes endurecer cola alianza ente los protestantes y los rebeldes neerlandeses alzaos contra España, y la de los católicos de la Lliga con Felipe II d'España. Despreciáu per España y pola Lliga, Enrique III foi incapaz de caltener la so autoridá y tuvo de fuxir de París tres el Día de les barricaes, el 12 de mayu de 1588. Guisa facer col control de la capital, sofitáu pola población. Finalmente, Enrique III aceptó les esixencies de la Lliga (5 de xunetu de 1588) en cuenta de que rompiera de momentu la so alianza con España. L'acta d'Unión publicada'l 21 de xunetu amnistiaba a los participantes nel "Día de les barricaes", reconocía al Cardenal de Borbón como herederu del reinu, nomaba a Guisa teniente xeneral y concedía tierres y beneficios al clan y los sos partidarios.[34]

Enrique IV na última década del sieglu XVI.

Pero'l fracasu de l'Armada Invencible infundió nuevos ánimos nel Rei y el partíu de los políticos”, en cuantes que los Guisa sufríen un duru revés. Enrique III, envalentonado, trató de someter a la Lliga y ordenó l'asesinatu d'Enrique de Guisa mientres la xunta de los Estaos en Blois. Guisa morrió'l 23 d'avientu de 1588 a manes de la guardia real, y de siguío fueron encarcelaos l'hermanu del Duque, el cardenal Lluis II de Guisa (asesináu pocu dempués) y toa'l so camarilla. Los cadabres de los Guisa fueron encenraos nuna estufa del Castiellu de Blois pa evitar que les tumbes de los "mártires" convertir n'oxetu de veneración de la Lliga Católica. Unos díes dempués, el 5 de xineru de 1589, morría reinar madre Catalina de Médicis y el Rei volvía aliase se con Enrique de Navarra pa combatir a los Guisa. Tres dellos meses de sangrientu conflictu, el 1 d'agostu Enrique III foi asesináu pol monxu dominicu Jacques Clément mientres intentaba ocupar París. El xefe de los hugonotes, Enrique de Navarra, convirtióse asina en rei de Francia col nome d'Enrique IV.[35]

Cola desapaición violenta del monarca, la guerra civil francesa entró na so última etapa: la llucha pola socesión al tronu de Francia y reconquistar del reinu. La Lliga proclamó al Cardenal de Borbón como Carlos X, pero pocu dempués foi prindáu por Enrique IV. Los papeles invirtiéronse, y los hugonotes convertir en legitimistas, pasando a defender el derechu hereditariu y l'autoridá real, xuníos a los politiques y a los realistes que sofitaben al Borbón, aponderando la soberanía del rei y la necesidá d'obediencia. La Lliga, per otru llau, fixo sos les temes del derechu a la resistencia y de la soberanía popular espublizaos polos hugonotes. España intervieno viviegamente, decidida a evitar l'ascensu al tronu francés d'un herexe y a promover la candidatura de la infanta Isabel Clara Eugenia, fía de Felipe II ya Isabel de Valois. Tres cuatro años de llucha, la conversión d'Enrique IV al catolicismu en xunetu de 1593, onde pronunció la famosa frase "París bien val una misa", abrió-y les puertes de París y dexó-y algamar una tregua cola Lliga. Enrique IV caltuvo entá una guerra contra Felipe II d'España que terminó'l 2 de mayu de 1598 cola Paz de Vervins. El problema relixosu quedó atayáu col Edictu de Nantes, el 13 d'abril de 1598, nel que se recoyíen toles disposiciones relatives a la tolerancia relixosa que s'alcordaren enantes, y qu'entró a la fin dafechu a valir.[36]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Frieda 2005: 151-152 y 161-162.
  2. Frieda 2005: 153.
  3. Frieda 2005: 154-155.
  4. Frieda 2005: 162-163.
  5. Frieda 2005: 166-170.
  6. Frieda 2005: 173-4.
  7. Frieda 2005: 175-7.
  8. Frieda 2005: 177-9.
  9. Frieda 2005: 181-6.
  10. Frieda 2005: 187-201.
  11. Frieda 2005: 201-3.
  12. Pierre Miquel. -yos Guerres de religion. Club France Loisirs, 1980, ISBN 2-7274-20785-8, páx.229
  13. Frieda 2005: 204-6.
  14. Frieda 2005: 207-210.
  15. Frieda 2005: 210-12.
  16. Frieda 2005: 213-214.
  17. Frieda 2005: 215-219.
  18. Frieda 2005: 249-252.
  19. Frieda 2005: 253-259.
  20. Frieda 2005: 260-267.
  21. Frieda 2005: 265-269.
  22. Frieda 2005: 270-279.
  23. Frieda 2005: 280-310.
  24. Frieda 2005: 311-320.
  25. Frieda 2005: 321-350.
  26. 26,0 26,1 Frieda 2005: 350-354.
  27. Frieda 2005: 375-411.
  28. Frieda 2005: 413-414.
  29. Frieda 2005: 415-418.
  30. Frieda 2005: 419-425.
  31. 31,0 31,1 Frieda 2005:425-6
  32. Frieda 2005: 437-438.
  33. Frieda 2005: 438-442.
  34. Frieda 2005: 447-462.
  35. Frieda 2005: 462-476.
  36. Frieda 2005: 476-480.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Constant, Jean-Marie: Les Français pendant les guerres de Religion. Hachette Littératures, 2002. ISBN 2-01-235311-8
  • Crouzet, Denis:
    • -yos Guerriers de Dieu. La violence au temps des troubles de religion (v. 1525–v. 1610). Champ Vallon, coleición « Époques», 2005 (1ª edición 1990) ISBN 2-87673-430-3
    • La Genèse de la Réforme française 1520-1562. SEDES, col. "Histoire moderne" n° 109, Paris, 1999 (1ª ed. 1996) ISBN 2-7181-9281-X
  • Frieda, Leonie: Catalina de Médicis. Una Biografía. Sieglu XXI, Madrid, 2005. ISBN 84-323-1221-5
  • Jouanna, Arlette (dir.): Histoire et dictionnaire des guerres de religion, 1559–1598, Robert Laffont, col. "Bouquins", 1998. ISBN 2-221-07425-4
  • Tenenti, Alberto: La Edá Moderna: Sieglos XVI-XVIII. Crítica, Barcelona, 2000. ISBN 84-8432-136-3
  • Venard, Marc: El Mundo y la so Hestoria, Volume VI: Los Empiezos del Mundu Modernu (Sieglos XVI y XVII). Arcos Vergara, Barcelona, 1972. ISBN 84-7017-127-5

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]