Carlos VIII de Francia

De Wikipedia
Carlos VIII de Francia
rey de Francia (es) Traducir

8 setiembre 1483 - 16 abril 1498
Lluis XI de Francia - Luis XII (es) Traducir
Vida
Nacimientu Amboise30 de xunu de 1470
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Muerte Amboise7 d'abril de 1498 (27 años)
Sepultura basílica de Saint-Denis (es) Traducir
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Padre Lluis XI de Francia
Madre Carlota de Saboya
Casáu con Ana de Bretaña (1491, 1491 (Gregorianu) – 1498)[1]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Dinastía Valois (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes francés medio (es) Traducir[3]
Oficiu políticu
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
cristianismu occidental
Cambiar los datos en Wikidata

Carlos VIII de Francia llamáu el Bonable o el Cabezudo[4] (Amboise, 30 de xunu de 1470 - íd., 7 d'abril de 1498), rei de Francia dende l'añu 1483 hasta la so muerte. Fíu de Lluis XI y de Carlota de Saboya.

Biografía[editar | editar la fonte]

Yera de constitución fráxil, y Lluis XI deseyaba garantizar una socesión estable, por ello esmolecióse pola so salú, lo mesmo que de la so educación dándo-y por maestru al humanista Guilleume Tardif. Heredó'l tronu a la muerte del so padre, a la edá de trece años, pero hasta la so mayoría d'edá'l reinu tuvo so la rexencia de la so hermana Ana de Beaujeu y del so cuñáu Pedru II de Borbón.

Primer Matrimoniu con Ana de Bretaña[editar | editar la fonte]

N'invadiendo'l rei Carlos VIII de Francia'l ducáu, foi forzada a casase con él roblando un pactu pol que, en casu de nun tener nengún fíu, tenía de casase col siguiente herederu al tronu francés. Carlos taba prometíu con Margarita d'Austria; sicasí los rexentes rompieron el compromisu y prometer a Ana, heredera del ducáu. Si con ello la corona francesa arrenunciaba al Francu Condáu y al Artois, ganaba a Bretaña y quedaba asina convertida en "un formosu reinu, onde yá nun tenía que tarrecer a naide".[5]

Comprometer na bóveda de los xacobinos en Rennes. Dempués, escoltaos pol so exércitu (supuestamente pa demostrar qu'ella aceptara d'acordies el matrimoniu), fueron a Langeais a casase. Anque Austria fixo protestes diplomátiques, alegando que'l matrimoniu yera illegal porque la novia nun taba disponible, yá que taba llegalmente casada con Maximiliano, y que Carlos taba comprometíu llegalmente a Margarita d'Austria, fía de Maximiliano, celebróse la boda nel castiellu de Langeais el 6 d'avientu de 1491.

Boda con Ana de Bretaña
nel castiellu de Langeais.

El matrimoniu, nun goció de bonos auspicios primeramente, pero dexó a Carlos lliberar de tutelar familiar y asumir les riendes del reinu. El 8 de febreru de 1492, Ana foi coronada reina de Francia y consagrada en Saint-Denis. El so maríu prohibió-y utilizar el títulu de duquesa de Bretaña. La reina moraría nel Clos Lucé, que Carlos adquirió pa ella.

El segundu matrimoniu d'Ana empezó mal: ella traxo dos cames cuando vieno casase, y el rei y la reina de cutiu vivíen separaos. La prohibición de Carlos del usu del títulu de duquesa de Bretaña, convertir na mazana de la discordia ente dambos. Cuando'l so maríu lluchó nes guerres d'Italia, la Rexencia exercer la so hermana, Ana de Beaujeu. Embarazada la mayor parte de la so vida de casada, Ana vivió principalmente nos castiellos d'Amboise, Loches y Plessis o nes ciudaes de Lyon, Grenoble o Moulins (cuando'l rei taba n'Italia). Darréu convirtióse en reina de Sicilia y reina titular de Xerusalén, cola conquista de Nápoles por Carlos VIII.

Tuvieron cuatro fíos.

Cuando Carlos morrió en Amboise, en 1498, y finando antes tolos fíos teníos con Ana, el reinu y la so esposa pasó al so primu Luis d'Orleans.

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Kindred Britain.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  3. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 20 mayu 2020.
  4. En Francia se -y motejó como el bonable, el cortés o el victoriosu (François-René de Chateaubriand: Ensayu sobre les revoluciones, tomu II, páx. 285). N'España, como el cabezudu ("Crónica manuscrita del Gran Capitán", d'autor anónimu contemporaneu, incluyida na Crónica del Gran Capitán, páx. 261) o el xibosu (Pedro de Salazar y Mendoza: Monarquía d'España, llibru III, cap. IX).
  5. Maurois, p. 110

Descendencia[editar | editar la fonte]

Ana y Carlos tuvieron a cuatro neños, pero toos ellos finaron a temprana edá:

Carrera[editar | editar la fonte]

Desterraos italianos de los grandes principaos de Roma, Venecia, Nápoles, Milán y Florencia habíen atopáu acomodu na corte francesa y animaron a Carlos VIII a intervenir nes lluches intestinas italianes, reivindicando los sos derechos a Nápoles, adquiríos de la so güela María d'Anjou contra les pretensiones del rei Fernandu II d'Aragón. Faciendo concesiones territoriales y financieres al imperiu d'Austria y a Inglaterra pa tener les manes llibres, con trenta mil homes entró n'Italia n'agostu de 1494. Bien recibíu nun principiu, les sos tropes pocu disciplinaes fixéron-y impopular. En 1495 conquistó Nápoles pero les tropes españoles al mandu del Gonzalo Fernández de Córdoba Gran Capitán espulsaríen darréu a los exércitos franceses.

Muerte[editar | editar la fonte]

Morrió[1] en Amboise, en 1498, cuando solo tenía ventisiete años d'edá, por causa de un ataque cerebrovascular sufiertu mientres un partíu de pelota por un golpe na cabeza contra'l dintel d'una puerta.[2] Habiendo muertu antes tolos fíos teníos con Ana, el reinu pasó al so primu Lluis d'Orleans.

Mandáu[editar | editar la fonte]

Sobre'l so reináu comenta Maurois:

Mientres el so reináu nun cesaron les disputes que veníen de lloñe ente los nobles, por ello'l pueblu amuesa cada vez más el so cansanciu coles residuos del feudalismu entá esistentes. Quiciabes seya nesti reináu onde s'atopa l'embrión de la futura Francia, una y bones un Philippe Pot, diputáu de los Estaos Xenerales, llega a dicir: "L'Estáu pertenez al pueblu... El pueblu soberanu crea los reis por aciu el so sufraxu... Los reis ser, non pa sacar provechu del pueblu y arriquecese a les sos espenses, sinón p'arriquece-y y face-y feliz, escaeciendo ellos los sos propios intereses. Si dacuando faen lo contrario, son unos tiranos...."


Predecesor:
Lluis XI
Rei de Francia

14831498
Socesor:
Lluis XII
Predecesor:
Alfonsu II
Rei de Nápoles
(invasor)

1495-1496
Socesor:
Fernandu II


Fuentes citaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. . Les morts mystérieuses de l'histoire de France (en francés). Les éditions de l'Opportun, páx. 194.
  2. Juan de Mariana: Historia xeneral d'España, vol. XIV, páx. 5.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]